Alles goed en u/el
Nieuwe aanpak
partijvorming
alles cso kan met CBtahei/er
Een woord voor vandaag
Zware straffen
voor academici
in Zuid-Afrika
Gereformeerde kerk
van Yelp brandt af
Crisis in roepingen
tot kloosterleven
Drs. Zijlstra enthousiast j
over reis naar Indonesië
Kapel voor jubilerende
Rekkense inrichtingen?
2
DONDERDAG 12 NOVEMBER 1964
Drs. Coppes: te veel verstarring
(Van onze parlementsredactie)
T~\RS. Th. COPPES, de algemeen
secretaris van het Neder
lands Katholiek Vakverbond, is
ontevreden over het partystelsel
in ons land en gelooft, dat er zich
in de komende 25 jaar nieuwe
partyen zullen aandienen. Z(jn
gedachten hierover heeft hij uit
gesproken op een conferentie van
de Katholieke werkgemeenschap
in de Party van de Arbeid. Zy zyn
thans in Socialisme en Demo
cratie" gepubliceerd.
Drs. Coppes is van mening, dat zich
op politiek terrein het verschijnsel
van verstarring voordoet. De zuilen
vechten nog wel met elkaar, maar in
feite gaat het alleen nog maar om
eigen voortbestaan. Zeer velen hebben
met deze situatie geen vrede. Binnen
de confessionele partijen zijn er grote
re groepen, die zich niet meer kunnen
vinden in de formule van een volks
partij, omdat daarbinnen discussies
moeten worden gevoerd en compro
missen tot stand moeten komen, die
eigenlijk aan het parlement zijn voor
behouden. Indien dergelijke partijen
groot zijn. dan leggen zij van meet af
aan een dood gewicht in de parlemen
taire schaal.
AFFINITEIT
zijn geloofsgenoten heeft, dan betekent
dit nog geenszins dat die aantrekkings
kracht elke andere overspeelt. Zo kunnen
bepaalde groepen rooms-katholieken zich
ondanks hun katholiciteit politiek gezien
meer thuisvoelen bij een partij, die han
delt overeenkomstig de levenssituatie van
die groepen. Om een voorbeeld te noe
men: het is na jaren van proberen niet
mogelijk gebleken om binnen de Katho
lieke raad van overleg tot een program-
ma te komen, hoewel men de problemen
vanuit een r.k. visie benaderde. Dat
lukte echter wel tussen NVV en KAB en
Boekenhoek
De geschiedenis van Jezus en de apo-
calyptiek, door prof. dr. R. Schippers
Rectorale rede. Uitgave J. H. Kok N.V.
Kampen. (24 blz. 1.75).
Bondsberichten van de Bond tegen het
vloeken, jaarrede voorzitter, jaarverslag
1963, financieel verslag 1963. Uitgave
Sportlaan 19, 's-Gravenhage.
Vermogensaanwasdelmg en sociale
ethiek, door prof. dr. A Troost. Inaugu
rele rede. Uitgave J. H. Kok N.V., Kam
pen (46 blz., 2.25).
Man en vrouw vóór en in het huwe
lijk door prof dr. A. C. Drogendijk.
Achtste herziene druk. Uitgave J. H.
Kok N.V., Kampen (157 blz. 7.50).
De liefde van de zeven poppen, door
Paul Gallico. Vijftiende druk. Uitgave
Wereld Bibliotheek N.V. Amsterdam
dam. (119 blz., 5.25).
Om en bij het huis aan de gracht,
door Henriëtte van Eyk, Elsevierpocket.
Uitgave Elsevier, Amsterdam. (157 blz.
1.90) Plantage Tamarinde, door Hans
Keuls en Alfred Pleiter. Elsevierpocket.
Uitgave Elsevier, Amsterdam. (160 blz.
1.90) Biologie/scheikunde, door dr. J.
C. van der Steen en dr. A. L. W. de
Gee. Elseviers Repertoria. Uitgave El
sevier, Amsterdam. (288 blz.) 3.90).
in feite ook met het CNV. Ook de werkge-
versorgan saties zijn het met elkaar meer
eens dan met de levensbeschouwelijk
geestverwante werknemersorganisaties.
P.v.d.A. STERIEL
In de Partij van de Arbeid, zo gaat de
secretaris van het N.K.V. verder, ligt de
discussie enigszins anders. Maar ook hier
een afwenden van de traditionele litur
gie. Wat moet men doen: meer naar links
meer naar rechts? Het lijkt mij een
steriele discussie, uitsluitend op herleving
gericht, niet op een nieuwe aanpak, die
alleen maar kan bestaan in een modern
program, ontdaan van vele traditioneel
bepaalde punten.
Volgens drs. Coppes moet het mogelijk
zijn om tot een program te komen, dat
een niet onbelangrijk deel van het Ne
derlandse volk aanspreekt. Daarvoor wil
hij zich baseren op enkele bekende doel
stellingen, zoals de menselijke vrijheid.
Voorts wil hij de vooruitgang afmeten
aan de mate, waarin de democratie in
het gehele leven voortschrijdt e
uitgaan, dat de verschillen in inkomen
en vermogen in de maatschappij niet
groter mogen zijn dan nodig is voor eer
goede functionering van die maatschap-
pij.
Ook zal men de waarden moeten er- j
kennen van de verschillende religieuze I
en geestelijke stromingen en de vrijheid I
moeten laten om op basis daarvan taken
in het politieke en in het maatschappelij-j
ke leven ter hand te nemen. De vorming
van een politieke studiegroep, die tracht
om de impasse te doorbreken door de
partijvorming voor de toekomst te be
zien. zou tot verrassende resultaten kun-
In Kaapstad zijn gisteren een lector
aan de universiteit van Kaapstad, een
student en een vrouwelijke natuur
geneeskundige veroordeeld tot gevan
genisstraffen wegens bevordering van
de doelen van het communisme.
De lector en de student kregen vier
jaar, waarvan twee jaar voorwaardelijk
de natuurgeneeskundige kreeg vijf
Hun was sabotage ten laste gelegd,
maar zij verklaarden zich schuldig aan
het subsidiair tenlaste gelegde. Bewezen
werd dat zij hadden behoord tot het
„Nationale comité voor de bevrijding"
dat later werd herdoopt in „Afrikaanse
verzetsbeweging", waardoor sabotage
werd verricht.
HAMMOND
Joh. de Heer
Plannen voor tweede kerk juist rond
Andere kerken
schieten te hulp
Vandaag zou de torenklok van
de gereformeerde kerk van Velp
in gebruik genomen worden.
Maar we zullen nooit weten of
hy goed werkte, want by een felle
brand is gisteravond de gehele
kerk verloren gegaan. Het uit
1910 daterende, in 1959 gerestau
reerde gebouw brandde volledig
af. De brand begon om half zes.
Hoewel de brandweer van Arnhem
zowel als van Rheden te hulp schoot
om met twaalf stralen het vuur te be
strijden, joeg de brand die in de noorde
lijke beuk begonnen was door de toren.
Precies een uur na het begin van de
brand stortte onder luid geraas de ge
heel verkoolde karkas van de dertig
meter hoge toren in elkaar. Geen der
belendende percelen liep daarbij schade
op.
nog
Kleding hron van spot
Verschillende sprekers op het
Vatikaans concilie hebben giste
ren uiting gegeven aan hun be
zorgdheid over het toenemend
aantal kloosterlingen, dat hun
kloosters de rug toekeert. Giste
ren is namelijk de propositie over
het kloosterleven in diskussie ge
geven. Hierin worden negentien
grondbeginselen gegeven voor de
aanpassing aan de moderne tijd
van het leven van de twee mil
joen religieuzen van de Rooms-
Katholieke Kerk.
Kardinaal Bea sprak van een „crisis in
de roepingen" Deze kan gedeeltelijk
worden teruggebracht tot de ontkerste
ning, maar de oorzaak moet volgens kar
dinaal Bea toch ook gezocht worden in
het kloosterleven zelf De kloosterlingen
moeten zich meer lid van de wereldkerk
voelen en zich geheel en al geven voor
haar vernieuwing.
De meeste sprekers waren van oordeel
dat het voorstel onvoldoende tegemoet
komt aan de eisen van deze tijd. De
Belgische kardinaal Suenens met name
drong er op aan, verouderde praktijken
over boord te gooien. Hij keerde zich
tegen de „belachelijke kleding van vel-
zusters, die op straat een bron van sj5r
is". Hij klaagde ook over de overdrevr
Beroep'n pswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Amsterdam-West (Jeruza-
lemkerkgemeente): P. de Vries te Drie
bergen.
Aangenomen het beroep door de gen.
synode als pred. voor bgw (vlootpredi-
kant, toez.): M. A. Westerbeek van Eer
ten te Buurse, Ov.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Maarssen: B. Bijleveld te
Bussum en W. Heerma te Nunspeet.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rotterdam-Zuid: W. C. La-
main te Grand Rapids V.S.
Eredoctoraat voor
prof. Vriezen
Prof. dr. Th. Chr. Vriezen, hoogleraar
in de faculteit der godgeleerdheid aan
de rijksuniversiteit te Utrecht zal tij
dens de dies van de universiteit van
Bern het eredoctoraat worden toege
kend. De promotie vindt plaats op 28 no-
Initiatief van Raad van Kerken
mogelijkheid is niet uitgesloten dat deze
het gevolg is van een gevallen lamp.
Men was bezig het houtwerk van de
kerk te behandelen tegen boktor. Dat
gebeurt met een betrekkelijk brandbare
vloeistof.
HULP
Inmiddels heeft de plaatselijke pre
dikant, ds. A. Trapman reeds van vele
zijden hulp aangeboden gekregen. De
hervormde gemeente heeft toegezegd
dat in haar kerkgebouw de diensten
plaats zullen kunnen vinden. De vrije
evangelische gemeente heeft zalen in
haar 'Izojüist vernieuwde gebouw be
schikbaar gesteld voor catechisatie. Een
hervormd ouderling uit Muiden deelde
mede dat hij gisteravond reeds een be
drag van 50 gulden had overgemaakt
voor de herbouw van de kerk, de eerste
bijdrage.
De hervormde gemeente was de eerste
m hulp te bieden. De kerk brandde nog
steeds toen er reeds een officiële brief
de hervormde kerkeraad aan ds.
Trapman overhandigd werd, waarin hem
werd aangeboden van de hervormde kerk
uik te maken.
Van onze soc.-econ. redactie
Drs. R. Zijlstra, voorzitter van
de Ned. Chr. Boeren- en Tuin.
dersbond begint morgen vanaf
Schiphol zijn wereldreis, die vijf
weken zal duren. Zijn reis loopt
over de Ver. Staten, Californië,
Nieuw-Zeeland, Indonesië en Pa
kistan. Het belangrijkste onder
deel van zijn reis is Indonesië.
Uitgenodigd door de Raad van
Kerken in Indonesië brengt hij
als representant van het Convent
van Chr. Sociale Organisaties
een bezoek aan dit land.
Gevraagd naar zijn verwach
tingen van het bezoek aan Indo
nesië, verklaarde de heer Zijlstra
bijzonder hoopvol gestemd te zijn.
Met veel enthousiasme heeft hij
de uitnodiging aanvaard, die op
een bijzonder gelukkig tijdstip
gekomen is. „Algemeen blijken de
verhoudingen tussen Nederland
èn Indonesië op dit moment snel
te verbeteren.
..Het lijkt wel", aldus de heer Ziilstra.
..alsof van de mensen in Indonesië iets is
afgevallen. Men stelt zich vrij open te
genover de Nederlanders. Er is in hel
verleden een ernstige hetze tegen on=
land geweest, maar het lijkt wel of
hiervan niet veel is blijven hangen. D"
goodwill voor ons land is nog aanzien
lijk".
Persoonlijk heeft de heer Zijlstra nog
vele studievrienden in Indonesië, dip
daar thans belangrijke posities bekledea
Het officiële contact is eigenlijk begon
nen met een bezoek van de heer Maroau
uit Indonesië. De heer Maroau. die dezp
zomer in Bonn vertoefde en in het alge
meen interesse toonde voor chr. land
bouworganisaties werd in de Westduitse
hoofdstad op het spoor gezet van de heer
Zijlstra. Zelf is de heer Marpau bestuurs
lid van de chr. boerenbond Indonesia en
de Persatuan Tani Kristen Indonesia en
tevens bekleedt hij een functie bij de
chr. vakbeweging.
CHR.SOCIAAL
Uit gesprekken van de heer Mar
pau met de heer Ziilstra en be
stuursleden van het CNV bleek, dat
er in Indonesië een maatschappelij
ke stroming bestaat, die zich sterk
wil maken tegen de grote invloed
van het communisme. Gesproken is
o.m. over de mogelijkheid dat de
chr. organisaties in Nederland een
steun en een stimulans zouden kun
nen zijn om de chr. sociale gedachte
in Indonesië meer inhoud te geven.
Aannemend dat deze actie in Indo
nesië inderdaad een levensbeschou-
'oelijk karakter draagt en dus ook
een binding kent met de kerken
verklaarde de heer Zijlstra, dat het
Convent van chr. sociale organisa
ties zo mogelijk graag van dienst zal
zijn.
ling van het Convent zelf de gedachte
van de chr. organisatie in Indonesië te i
gaan pousseren.
Nagegaan zal worden hoe de verhou
dingen in Indonesië op dit moment lig
gen, ook in politiek opzicht, welke rol del
organisaties spelen en welke mogelijkhe-1
den voor samenspel er zijn. Wellicht zal;
het mogelijk zijn Indonesiërs in ons land
ervaring te laten opdoen om dan in eigen
land later beter de chr. sociale gedachte
te kunnen uitdragen
Behalve voor Indonesië zelf. gelooft de
heer Zijlstra, dat een eventuele samen-!
werking ook een prachtige stimulans 2
kunnen zijn 1 r--J—
hèt Nederlandse Con-
gehoorzaamheid, die van zusters verlangd
wordt. De gehoorzaamheid mag geen pas
sieve onderdanigheid of infantilisme zijn.
Het kloosterleven moet zo zijn, dat men
er aktief als volwassen mens kan leven.
Traditie gezond?
Bisschop Moors van Roermond viel die
passage in het document aan, waar ge
zegd wordt, dat men zich er vooral op
toe moet leggen om trouw de „gezonde
traditie" van iedere religieuze organisatie
te blijven volgen.
Tradities.' die in het verleden heel ge
zond geweest zijn, kunnen nu wel heel
ongezond zijn geworden, aldus de Roer-
mondse bisschop. Hij pleitte voor een
heel nieuw doordenken van het klooster
leven vanuit het evangelie.
De Indiase aartsbisschop Athaide drong
er op aan, de plechtigheden bij de intree
en de plechtige kleding wat minder kost
baar te houden. Soms merkt een novice
dat zij geen werkelijke roeping voor het
kloosterleven heeft, maar durft zij dit
niet te zeggen, omdat haar familie al
zoveel geld voor haar heeft uitgegeven...
V.U. Stanleystad
krijgt r.k. hulp
De Vrije Universiteit van Stanleystad
hiar derde academische jaar begon-
n in de gebouwen van de rooms-ka-
lolieke universiteit in Leopoldstad. De
jestuurders van deze universiteit heb
ben de jonge protestantse Kongolese uni
versiteit alle mogelijke hulp toegezegd,
zodra het duidelijk werd, dat het als
gevolg van de rebellenactiviteiten onmo
gelijk was de nieuwe cursus in Stan
leystad te beginnen.
De rooms-katholieke autoriteiten heb
ben de leiders van de protestantse uni
versiteit verzekerd, dat zij zo lang als
de toestand het vereist, gebruik kunnen
maken van de universiteitsgebouwen in
de Kongolese hoofdstad. De beide uni
versiteiten zijn dezer dagen geopend met
een gemeenschappelijke plechtigheid,
die werd bijgewoond door premier
Tsjombe.
Paus zet Vietnamese
aartsbisschop af
Paus Paulus heeft aartsbisschop Pier
re Martin Ngo Dinh Thoec, broer van
de vermoorde Zuidvietnamese presi
dent. het bestuur over het aartsbisdom
Hue ontnomen. Bisschop Thoec heeft na
de val van het bewind Diem geen toe
stemming gekregen naar Zuid-Vietnam
terug te keren.
PASTOOR
Ook de pastoor van de rooms-katho
lieke parochie is te hulp gesneld. Hij
heeft besloten om zondag a.s. in zijn
kerk een collecte te houden en heeft
is reeds contact opgenomen met de
andere kerken ter plaatse om hun te
verzoeken zijn voorbeeld te volgen. Ge
meenteleden hebben eveneens reeds fi
nanciële toezeggingen gedaan en de eer
ste bedragen zijn al overgeschreven op
de girorekening van ds. Trapman
(995614).
De brand komt op een wel zeer
gelegen moment. Onder de leden
juist een financiële actie afgesloten
een nieuwe kerk in Velp-zuid. Plannen
zijn namelijk al in een vergevorderd
stadium om daar samen met de her
vormden een tweede kerk te bouwen.
In verband met deze uitbreiding v
een tweede predikantsplaats gesticht.
Beroepen was ds. J. H. Kappers
Oegstgeest, die in januari naar Velp
ver hulzen.
de
ederlandse Zendingsraad, nog met deze
kwestie bezig gehouden, waarna een offi
ciële uitnodiging van de Raad van Ker
ken tot drs. Zijlstra als vertegenwoordi
ger van het Convent is gericht.
Aan dit verzoek heeft het Convent
gaarne gehoor willen geven en de heer
Zijlstra combineert thans zijn bezoek
het congres van de internationale federa
tie van agrarische producenten in Nieuw-
Zeeland met dat aan Indonesië.
Uitgangspunt van het Convent is, dat
het accent van de contacten en alle
Initiatieven bij Indonesië zullen blijven
liggen. Men zal alleen bereid zijn zo
mogelijk te helpen, indien dit gevraagd
wordt. Zeer zeker is het niet de bedoe-
Als Christus de menigte gevoed heeft, stuurt Hij Zijn disci
pelen weg. Het wordt geen kalme reis. De wind is tegen en
ze moeten alle krachten inspannen om langzaam vooruit te
komen. Als de zon geheel onder is zijn ze nog pas midden op
het meer.
Christus heeft inmiddels de menigte ook naar huis gestuurd
en is de berg opgeklommen om alleen met Zijn Vader te zijn.
En dan zegt Marcus iets merkwaardigs. Het is ondertussen
nacht geworden. Maar toch schrijft de evangelist: „En toen
Hij zag dat zij zich aftobden om vooruit te komen bij het
varen, kwam Hij omstreeks de vierde nachtwake tot hen."
Christus zag hen in het donkerste uur van de nacht. Wat
moet dat later, toen Christus al lang ten hemel was gevaren,
een troost geweest zijn. „Hoe donker het ook is, Christus
ziet ons."
Maar de Heiland zag nog meer. Hij zag hoe zij zich aftobden.
En onmiddellijk besluit Hij hen te gaan helpen. Christus laat
Zijn discipelen niet alleen. Er staat niet eens dat de mannen
baden of schreeuwden'om hulp. Zij spanden zich nog geheel
in eigen kracht in en kwamen zelfs nog moeizaam vooruit.
Maar dat is genoeg voor de Heiland. Hij springt hen bij.
Het wonderlijke in dit gehele verhaal is, dat Hij niet eens de
wind en dê golven gebiedt om stil te zijn. Op het moment dat
Hij bij hen is gaat de wind zonder meer liggen, als beseft hij
dat hij niet meer in staat is om de discipelen dwars te zitten.
De aanwezigheid van Christus is voldoende. En dat geldt ook
vandaag nog. Christus wil bij ons zijn. Het lijkt er soms op
of Hij ons laat aftobben, maar Hij is onderweg. De grote
vraag is of wij Hem herkennen als Hij komt.
Wij lezen vandaag: Efeziërs 2 11-22.
Veel vernieuwing in vijftig jaar
Aalmoezenier was
ontstemd over
Veldhoen-af fiche
(Van onze kerkredactiel
De liefdadigheiddie ons thans
wellicht enigszins neerbui
gend voorkomt, was in de nog niet
geïndustrialiseerde maatschap
pij van toen niet minder dan een
doorbraak van evangelisch-so-
ciaal besef, waaraan onze toen
malige maatschappij veel te dan
ken heeft gehad. Zo schrijft drs.
J. Reiling in het contactorgaan
van de Rekkense inrichtingen,
waarin ter gelegenheid van het
gouden jubileum van deze instel
ling een summier overzicht wordt
Aalmoezenier luitenant-kolonel G.
Wentholt heeft gisteren verklaard.
waarom h« dinsdagavond verstak hoeft ,'ëlevën'van "de Yfeelopen vijftig
laten gaan bij de opening van de pren- I -6
tenexpositie van Aat Veldhoen in de
sociëteit van de Utrechtse studenten
vereniging Prometheus.
verstandelijk zwakbegaafd 1'
kinderen. Een
Bij zijn aankomst in Utrecht ontdekte
de aalmoezenier, dat de tentoonstelling
werd aangekondigd met affiches, waarop
zijn portret (vervaardigd door Veldhoen)
prijkte en waarop stond, dat hij als
waarnemend hoofdaalmoezenier dé expo
sitie zou openen. Overste Wentholt was
hierover zeer ontstemd.
Nadrukkelijk had hij namelijk afge
sproken, dat hij in een besloten bijeen
komst van studenten zijn persoonlijke
mening over Veldhoens werk naar voren
zou brengen en dat hij niet als aalmoeze
nier zou spreken. De studenten hadden
hem geen toestemming gevraagd voor het
gebruik van zijn naam, functie en por
tret op de affiches, die door geheel
Utrecht verspreid zijn.
Toen het hem niet lukte, telefonisch
contact met de sociëteit te krijgen, heeft
hij een Utrechtse collega gevraagd, ter
plaatse mee te delen, dat hij de opening
niet zou verrichten.
Aat Veldhoen toonde zich gistermiddag
nogal verbaasd over de ontstemming
van de aalmoezenier, omdat hij een „bij
zonder aardig" telegram van hem had
ontvangen: „Op allerlaatste moment plot
seling tot mijn zeer grote spijt verhin
derd. Opklaring komt later."
De kunstenaar vond, dat overste Went
holt de studenten niet kan verwijten,
dat ze met zijn gezicht reclame hebben
gemaakt. Per slot van rekening wist
hij, dat de televisie aanwezig zou zijn
en dat hij In uniform en het aalmoeze
niersdistinctieven op het scherm zou ver
schijnen. waardoor zijn gezicht een nog
veel groter verspreiding zou hebben ge-
i kregen, aldus Veldhoen.
laar.
Een jubileum geeft echter ook aanlei
ding tot nieuwe koersbepaling voor de
toekomst. De ontwikkeling van onze
maatschappij, inzonderheid de opkomst
van maatschappelijke zorg op grote
schaal, heeft reeds grote veranderingen
in het inrichtingenwezen teweeggebracht
en het eindpunt in deze ontwikkeling is
nog lang niet in het zicht, aldus dc heer
Reiling.
Verpleging
Stelde men zich bij de oprichting ten
doel gestoorde volwassenen, in het bij
zonder degenen, die in aanraking met de
strafrechter waren geweest te verplegen
en verzorgen, het arbeidsterrein heeft
zich op den duur aanzienlijk uitgebreid.
Nu vermelden de statuten van de Ver
eniging Rekkense Inrichtingen als doel
stelling het in protestants-christelijke
geest opvoeden en heropvoeden, reclas-
seren en verzorgen van jongens, meisjes,
mannen en vrouwen. Hierbij zij wel
vermeld, dat mensen van elke gezindte of
levensovertuiging geholpen worden.
Hiertoe beschikt men te Rekken
over de afdeling Gelders-End, waar
meisjes en vrouwen zijn opgenomen in
4 paviljoens; de afdeling Deeskens-
veld, waar jongens zijn opgenomen in
6 paviljoens; de afdeling Oldenkotte,
waar mannen zijn opgenomen in 5
paviljoens. Voorts is er te Apeldoorn
het Sophiahuis voor werkende meisjes,
te Warnsveld huize Baank voor moe
ders en kinderen, te Eefde huize 't
Maatschappij
De grote wens bij dit jubileum ls nu
een kapel, die op het terrein van de
inrichting gebouwd zal worden. In een
folder wordt een beroep gedaan om hier
aan mee te helpen met het besef een
medemens de kans te geven weer terug 1
le keren in de maatschappij.
God zal er zijn bedoelingen wel met zs
hebben". Het zijn echter ook diegenen
waarvan Henriëtte Roland Holst in „Ge-, n;
droomd gebeuren" zegt: 1/
„Maar voor God is geen mens ooit U v
Hij heeft al het levende nodig
Door te zijn helpt gij alle anderen
het dragen
n met nen net g>
kunnen 6-
Vernieuwingsdag
in plaats van
Hervormingsdag?
Sc
Dr. Howard Schomer, president
het Theologisch Seminarie te Chicagc V(
heeft er in een toespraak voor geplei
om de Hervormingsdag te vervange
door een Dag van Vernieuwing, te vie Vi
ren door rooms-katholieken en protes
tanten gezamenlijk. Hij sprak de hooi H
uit, dat 1964 het laatste jaar is, dat e V;
speciale protestantse hervormingsdien 8j
sten zijn gehouden op 31 oktober. D
tijd is gekomen voor de protestantei K
om openlijk te erkennen dat de R«
formatie in de zestiende eeuw een fou
was. Maar ook de rooms-katholieke
zullen moeten toegeven, dat de contr»
reformatie een even grote foQt is ge
weest, aldus dr. Schomer.
KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN
Bijdragen voor deze lngezonden-ztukkenrnbrlek kannen door alle leze ra
(en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde
lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stokken
te weigeren en tn te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan »lle«i
worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats.
Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan m een bij
schrift van redactlewege een korte toelichting worden gegeven.
West—Oost
In een onderschrift bij een foto in de
krant las ik „Voor het eerst sinds het
uitroepen van de Oostduitse staat, on
geveer 15 jaar geleden, mochten be
jaarde onderdanen van de communis
tische machthebbers hun familieleden
in het westen opzoeken". Dit nu kan
aanleiding tot misverstand geven. Im
mers na de paswet van 1958 werden be
paalde groepen geweigerd, o.m. studen
ten. Bij de oprichting van de Berlijnse
muur (1961) werd het verkeer Oost-
West praktisch stopgezet, op enkele uit
zonderingen na (er zijn gevallen be
kend dat gepensioneerden uit Oost zich
in West mochten vestigen). Bezoek van
familieleden uit het Westen met Dordrecht
uitzondering van West-Berlijners aan
hun verwanten in Oost-Du i Island is
steeds mogelijk gebleven, terwijl sinds
enige tijd ook anderen dan familiele
den niet alleen uit West-Duitsland maar
ook uit andere Westerse landen ver
blijfsvergunning kunnen krijgen.
maatregel meenden te moeten nemen
weer ziende mogen worden.
Delft. B. de R
Verkeer sverbetering?
Rotterdam staat bekend als zeer voor
uitstrevend en terecht. Maar op één
punt komt de stad mijns inziens hope
loos achter: op het gebied van voor
rangskruisingen. Het is een objectieve
waarheid dacht ik dat voorrangskrui
singen doorstroming van de grootste
verkeersaders bevorderen en er prak
tisch geen ongevallen op voorkomen. Ik
acht het ontstellend dat dit nog niet
tot de „bevoegde autoriteiten" is door
gedrongen.
A. Verduyr
sprekers genoeg? Bovendien moeten drijven van sport op zondag verouderd
zulke overkomsten toch ook veel geld is en dat dit op zichzelf nog niet ver-
kosten. Roepen onze voorgangers dan keerd behoeft te zijn? Ik noem dit
niet op om de volle bijbelse boodschap geen schragen maar een spaak in het
aan te nemen? Dan verder die plotselin- 1
ge bekeringen waarvan je altijd hoort
als over deze samenkomsten gesproken
wordt, Ook al mogen we dergelijke be
keringen beslist niet uitsluiten, toch
dacht ik dat we hiermee ook voorzich
tig moeten zijn daar er toch ook wel
veel (in de meeste gevallen?) van een
lange weg sprake is alvorens een
mens verandert.
wiel steken.
Den Haag G. P
Blank en bruin XIX
Rotterdam
De kritiek van de heer Rudingh
j e deze rubriek onder het hoofd blank
een cn van vorige week berust op
het waandenkbeeld dat alle maatrege-
len der Zuid-Afrikaanse regering geen BGn Z1,n epsemeapnis vaan
Dorp andc.- doel zouden hebben dan de ge- SraatlS afsLtoken In ZuM Afrika 3 k'
kleurde hevolkinv eronder te honden en praaPeS afg,e*t0ken.\ lP. ,?H1C!"Amka.
groot levensgevaar bestaat. Maar dl
behoeft een vroegere goede verhoudlt
wederzijds toch niet uit te sluiten?
Blank en bruin XXt L
Het erkennen van rasverschillen hoe
inderdaad geen discriminatie te bet
kenen. Discriminatie ontstaat echter o;
vermijdelljk wanneer één van de pa- g(
tijen vanuit een machtspositie eenzijdl y
de plichten en rechten van de anderf ol
gaat vaststellen. Om dat te verded
gen zijn in de geschiedenis vaak
Oral Roberts IV
Oral Roberts II
Ik ben het niet eens met wat de heei
Huis de vorige week in deze rubriek
over geloof en genezing op het gety:
schreef. Immers vindt men het gelooi
Dordrecht
A. De Meer jr.
Ex-SS-er III
Ook ik geloof dat de afzetting van een
voormalige SS'er uit zijn kerkelijk ambt
te Ruinerwold een huichelachtige daad
is. Degenen die tot „de goeden" in de
oorlog behoorden bezitten bepaald niel
het monopolie van allemaal christen ei
te zijn, zelfs al noemen ze zichzelf zo
En evenmin is het zo dat de „fouten"
van Gods koninkrijk zouden zijn uitge
sloten. Kortom: het gaat er niet om
wie of wat wij waren, maar wie of wat Naar aan
we ZIJN! Nogmaals: ik vind het vre- Oral Robei
selijk en kan alleen maar opwekken Voorburg,
dat er maar veel gebeden worde opdat gen op als: waarom
deze ex-SS'er standvastig mag blijven buitenlanders zulke
loof ontbreekt? Zie de gereinigde
laatsen onder wie slechts één gelovig
en dankbare Samaritaan gevonde
werd.
Ik denk ook aan een tekst als deze:
„Velen zullen te dien dage tot Mij zeg
gen Heere, Heere. Hebben wij niet in
Uwen naam geprofeteerd en in Uwen
Pinksteren
momenteel w
'ing. Er is een duidelijke scheiding in
pro en contra, zonder meer. De ene
groep zegt: Dit is wat in Gods Woord
beloofd is en de andere groep: Dit is
het niet, neen, helemaal niet. Hoe wc
er ook over denken mogen, hierin kun
nen we het toch wel allen eens zijn
1at we samen bidden (een deel van hel
nachtige Pinkstergedicht dat onlangs
n deze krant stond: „Doe ons gelo-
-en weer en hopen dat 't Pinkstervuur
NIET is geblust. Wil in de gloed op
nieuw ons dopen, schrik op ons uit een
valse rust".
^chevenlngen
kleurde bevolking eronder te houden en
de baas-dienstkneebt-houding te besten
digen. Maar voor de zoveelste keer: de
apartheid in Z.A. bedoelt alleen maar
een ontwikkeling volgens eigen stijl c
levenspatroon naar een toekomst die
voor de Bantoebevolking als bekroning
zal inhouden het verkrijgen van vrij
heid en onafhankelijkheid. Als de ge
achte inzender zijn licht eens zou op-
steken bij mr. Mantanrima, de Bantoe jjie
de Transkei, die i,„n j,,,"
ten Tinllo aan. *e" °US.'
°erste minister
ten volle
vaardt, dan zou hij hem deze werke
lijkheid horen beamen.
Lelden H. J, Lamers
Blank en bruin XX
im A, Benschop jr
Oral Roberts III
t tv De heer Rudingh praat
3. W. Companjrn Bantoelonen zijn aodar
Spaak ii< het wiel
zijn zodanig dat van
alle kant negers naar Zuid-Afrika ko
men omdat het daar zo goed is;
voorts zijn er al heel wat rechten voor
de Bantoes in Transkei, waar een be
gin is gemaakt met zelfbestuur. Als hij
De heer Smallenbroek heeft onlang:
een pleidooi gehouden voor de chr. pers. jEj VI
Prachtig. Een van de waarden die de wil weten of de Bantoes zelf het stel-
het stukje over chr. pers verdedigt is de zondagsrust, sel willen leze hij „Indaba, my child-
de heer Huis uit De heer Smallenbroek zegt: wij moe- ren" door Credo Moctwa, die bewijst
vraag: dat integratie onmogelijk is. Wat zijn
opmerkingen over Kongo betreft: was
het niet volkomen logisch dat
moeten 'och altijd
ergaderingen lei-
'en die chr. pers schragen. Ik
maar doet dat bijv. een man als prof.
Stempvoort in Groningen, die 1
in het geloof en de blinden die deze den; hebben wij dan geen bekwame mening is dat de opvatting over het be- blanken Kongo verlaten, nu er voor hen
roept men zich op de bijbel en op schei 14
pingsordeningen. Het harde feit is: 0:
derdrukking ten bate van grof eigei
belang. Slechts wanneer alle betrokk»
partijen meespreken kan een zek'
evenwicht ontstaan, waarbij rechten I
plichten eerlijker worden verdeeld.
De negers moeten zich naar hi
eigen aard ontwikkelen, maar alle*
eigen aard zoals de blank»
1. Wel hard en regelmatig we a«
de door de blanken bt 2(i
heerste industrie, maar geen ontwik» tir
ling door het aanvaarden van we gt
terse kennis en normen. (Ook niet wij D;
neer de negers dat zelf willen, zoals 1 u,
ders in Afrika Wel de Bantoetalc-n k
ren, niet het Engels. Zo poogt men 1
negers dom te houden, ze te verhit
deren zich van hun positie bewust
worden en zich te organiseren op p-'
•itiek en economisch gebied.
Wie bezwaren maakt tegen de ma>
schappijorde wordt tot communist b
stempeld en zonder berechting gev>'
gen gezet. De vreedzame NobelprijswL'
naar Loethoeli door een Nederlam
se dominee „oude suikerzieke nege'
genoemd kan zijn positieve invlof
niet eens meer uitoefenen.
Apartheid is een mooi woord vol
een lelijk ding.
Den Haag H. E. Buitenbfc