HOI Geen voorbarige uitspraak zegt kardinaal Alfrink ELKE DAG ETEN VOOR 15.000 KINDEREN Gebedsgenezer Roberts trok duizenden mensen In drie gebouwd Driedaagse kruistocht in Nederland Een woord voor randtuv. Amerikaan met een eigen universiteit Les van Israel kan om misschien iets leren Christelijk Volksonderwijs niet meer louter hervormd ZATERDAG 31 OKTOBER 19* Geboortenregeling op concilie Kardinaal Alfrink heeft giste verblijding ren op het concilie gezegd, dat er jf* bij velen gehuwden, bij rooms katholieke wetenschapsbeoefe naars en niet weinig theologen oprechte twijfel ontstaat omtrent de argumentaties, die worden op gezet om aan te tonen, dat alge hele of periodieke onthouding de menselijke en zedelijk verant woorde manier van geboortere- gelin gzou zijn. e verrijzenis behoort het christendom. God heeft geen vreugde aan de verdrukking De situatie is te ernstig, dan dat de kerk een overhaaste en wellicht voor barige uitspraak zou kunnen doen, zo vervolgde hij. De kerk moet aan de ene kant bezorgd zijn om de handhaving van de goddelijke wet, maar aan de andere kant ook om de reële menselijke pro blemen. Daarom moet zij een heilig en nauwgezet onderzoek instellen, zodat ieder er van overtuigd kan zijn, dat de kerk, hoe ook haar antwoord moge uit vallen, de kwestie met grote liefde heeft onderzocht en met gebruikmaking alle middelen, die de divei pen kunnen aanbrengen. Mijn vader was bakker Na dit genuanceerde, voorzichtige be toog viel de toon van de twee volgende sprekers wel erg op. Het waren twee curie-kardinalen, Alfredo Ottaviani en de Ier Michael Browne. ,,Mijn vader was bakker en had twaalf kinderen", zo zei kardinaal Otta' secretaris van het machtige heilige of ficie. ,,Ik was de tiende en nooit hebben mijn ouders betwijfeld aan de godde lijke voorzienigheid." Hij noemde tal van bijbelse voorbeelden om aan te tonen, dat de goddelijke voorzienigheid steeds voor kinderrijke gezinnen zorgt. „Kan het mogelijk zijn, dat de kerk eeuwen zou hebben gedwaald?" zo vroeg hij. Kardinaal Browne zei, dat het eerste doel van het huwelijk is het voort brengen en opvoeden Kardinaal Alfrink pleitte dan ook de instelling van een commissie deskundigen, om deze kwestie te onder zoeken. Deze co duidelijke zekerheid verschaffen betref fende de kennis van de juiste inhoud van de goddelijke wet. Want eerst dan kan de kerk de gewetens van haar ge lovigen hetzij binden, hetzij ontlasten. Het verdient zelfs aanbeveling, aldus de Utrechtse aartsbisschop, om deze commissie een permanent karakter te geven, gezien de uiterst snelle ontwik keling van de wetenschap. Deze com missie zou dan moeten bestaan uit des kundigen op wijsgerig, theologisch en exact-wetenschappelijk gebied. Vervreemding van de kerk Kardinaal Alfrink sprak tijdens de be spreking van het laatste hoofdstuk van schema 13. Hij wees op de angsten en huwelijksmoeilijkheden van vele gelo vigen, die nogthans van goede wil zijn en alle verplichtingen van het huwe lijksleven edelmoedig wensen te volbren- ?en. Vaak zyn deze moeilijkheden aan- eiding tot een zekere vervreemding van de kerk. Zelfs kan de huwelijks trouw in gevaar komen. Toch mag de kerk terwille van men selijke moeilijkheden de goddelijke wet nooit veranderen, aldus kardinaal Al frink. De kerk kan en mag niet toege ven aan een sltuatic-ethiek, die voor sommige gevallen waarlijk absoluut- ethische normen buiten werking stelt. Bovendien azl ik steeds blijven pro clameren. aldus de Nederlander, dat het offer en de askese mede tot het wezen zelf van het christendom behoort. Maar niet alleen het kruis, ook de kinderen. Er bestaan wel '„bepaalde moeilijkhed> aldus kardinaal Browne, maar die moet etenschap-de wetenschap oplossen en niet de theo- logie. De kerk moet de resultaten van de wetenschappelijke onderzoekingen af wachten. Een Spaanse bisschop, die namens 126 moet allereerst I collega's sprak, zei, dat grote gezinnen een bron zijn van vele roepingen tot het priesterschap en het religieuze lev De discussies over dit onderwerp zijn nu gesloten. Na een herfstvakantie men de bisschoppen woensdag weer De gamellen staan gevuld klaar, leder ogenblik kunnen de drie vrachtwagens voorrijden om het eten naar de meer dan honderd uitdeelposten te brengen, waar 15.000 kinderen zullen worden gevoed. Drs. Sipko de Boer houdt nog een laatste controle, samen met zijn assistent Cheung Pui-yeung, die hem nu opvolgt. Cheun Pui-yeung is een Chinese oorlogspiloot, die na de oorlog handelde in schroot, toen theo logie ging studeren en die toen hij daarmee klaar was. besloot dat het even belangrijk kan zijn om magen te vullen als harten. Sipko de Boer terug uit flongkong Sipko de Boer is terug in Ne derland. Bijna drie jaar lang heeft hy gezorgd dat iedere dag opnieuw duizenden slecht gevoe de en ondervoede kinderen in Hongkong een warme maaltijd kregen. Het was een van de wij zen waarop de kerk zich in de moderne wereld presenteert. De Gereformeerde Kerken stelden deze dertigjarige socioloog voor dit werk ter beschikking en in drie jaar tijds heeft hij een goed lopende, lekker geoliede organi satie in elkaar gezet. Zij liep zo goed dat liy haar met een gerust hart kon overlaten aan zyn Chi nese assistent Cheung Pui-yeung. Hongkong, de Bri kroonkolonie is voor vele duizenden Chinezen in de af gelopen jaren de „Banier van de vrij heid" geworden. Zij hebben dit kleine gebiedsdeel overstroomd met hun dui zendtallen. En tussen de vele duizen den die in kommervolle omstandighe den voor hun bestaan moesten vechten kwamen de kinderen in het bijzonder in verdrukking. Onder leiding van de anglicaanse bis schop R. O. Hall kwamen enkele men sen bijeen om de situatie te bespreken. F.r moest iets gebeuren. Een comité werd gevormd. Het ideaal was: Iedere dag een warme maaltijd voor duizen den kinderen. Hoeveel kinderen moeten geholpen worden. 'Toeg een van de leden. Een haastige en beperkte enquê te kwam tot de conclusie dat er zeker jaar organisatie °Pë (Van onze kerkredactie) 70.000 kinderen te weinig te eton kre gen. Hongkong Children's Meals Commit tee zag de nood. Het had plannen, maar voor de uitvoering was geld no dig, veel geld. Er werden besprekin gen gevoerd. Amerikaanse kerken wil den voor voedsel zorgen. De Britse Raad van Kerken wilde bijdragen in de financiën. Maar nog was men er niet. Tot in Nederland de Gereformeer de Kerken toezegden om een leider voor dit werk te zenden en te zorgen overgangssubsidie van 185.000 gulden per jaar tijdens de eerste drie jaar om dit werk op poten te zetten. De jonge, pas getrouwde Sipko de Boer werd gevraagd om deze taak op zich te nemen. Zijn vrouw moest nog haar kandidaatsexamen Frans afleg- Beroepingsiverk Ned. Hervormde Kerk Beroepen te ouderkerk aan de IJssel, S. de Jong te Houten; te Barneveld ivac. B. Eysenga), JV Smit tc Werken dam. Aangenomen naar Gieten. A. J. Hol lander te Anloo; naar Giessendam, G. C. Post te Brandwijk, die bedankte voor Oosterwolde (Gld..); naar Putten (wijk- gem. 3; toez.), J. Smit te Lopik. Geref. Kerken Beroepen te Almelo (vac. dr. A. Wind), A. IJkema te Putten. Chr. Geref. Kerken Beroepen te Werkendam. B. Bijleveld te Bussum: te Ermelo, W. Heerman te Nunspeet. die bedankte voor Vleardingen. Geref. Gemeenten Beroepen te Capelle aan den IJssel, C. Harinck te Utrecht. Vrije Evang. Gemeenten Beroepen te Kampen, P. E. van Sta veren te Oude Bildtzijl. (D ons. Dat is beslist niet waar. Aan een hongerlijdende stam |in Noord-India werd een vervangingsmiddel voor rijst ter be schikking gesteld, rrlaar de mensen wil den het niet eten. Pas toen de helft van de stam van de honger gestorven was begonnen de overlevenden aarzelend aan het nieuwe, en beslist uitstekende voed- Met behulp van Amerikaanse en Chi nese diëtisten werd een menu samen gesteld dat afgestemd was op de smaak van de kinderen, dat een voedselwaar- de had die de helft bedroeg van het aantal calorieën dat een Chinees kind van tien jaar per dag nodig heeft, en dat te betalen was. Baanbrekend werk moest op dit punt verricht worden, want de Chinese diëtistiek staat nog heel erg in zijn kinderschoenen. De maaltijden werden verstrekt aan kinderen van zes tot 14 jaar. Als Christus de gelijkenis van de Zaaier verteld heeft, zegt waarom Hij in beelden spreekt. Het lijken vreselijke woord? Hij spreekt zo opdat, en Hij citeert het Oude Testament: ziende zien en niet bemerken en horende horen en niet i staan, opdat zij zich niet bekeren en hun vergeven word Dat lijkt een hard woord. Hebt u ooit een dominee ho zeggen dat hij-bewust onbegrijpelijk preekt, opdat er ma geen mensen tot bekering zullen komen? Natuurlijk niet. mag hij zelfs niet. Maar waarom sprak Christus dan ivel Had Hij niet ook in het begin geroepen: „Bekeert u, want Koninkrijk Gods is nabij." Uit die woorden alleen al zou we moeten begrijpen dat er iets bijzonders aan de hand is. Van wie zegt Christus dat zij ziende zien. maar niet merken" mogen. Het staat er duidelijk: „Tot hen, die bu' staan komt alles in gelijkenissen." En ivaarom stonden buiten? Omdat zij in liet begin geen gehoor hebben g'ege\ aan de oproep van bekering. Zij hebben de boodschap gehooij toen het nog tijd was, maar ze hebben hun oren dichtgeston Zij hebben Zijn wonderen gezien, toen het nog niet te laat tod maar zij hebben hun ogen toegedekt. Zij wilden niet horen j zij wilden niet zien. En nu is het te laat om nog ie horen j te zien. Het is zo geweldig belangrijk, wat wij met de boodschap u| het evangelie doen. Zoals iemand die alle dag de radio a<j> heeft staan, hem niet meer hoort; zoals iemand die naast ei station woont de treinen niet meer hoort; zo kan het ook ga^ met het evangelie. Wie altijd hoort, maar weigert neer L knielen en te zeggen „mijn Here en mijn God", hoort op eèi gegeven ogenblik niet meer. Daarom roept de bijbel ons <r vandaag, nu het nog tijd is, tot God te gaan. Morgen zijn ui misschien horende doof en ziende blind. f. We lezen vandaag: Romeinen 15 vers 14 tot 33. We lezen morgen: Romeinen 16 vers 1 tot 16. Selectie Toen hij in Hongkong arriveerde was nog niets. Het werk moest van de grond af aan opgebouwd worden. En zelfs de fundamenten bleken niet hele maal te voldoen. Het comité begreep dat, wilden niet alle goed-gevoede kin deren hun ondervoede vriendjes van de gamellen wegdrukken, er een norm ge steld moest worden Het voedsel zou worden uitgereikt via de scholen en via organisaties die werkelijk toezicht op de uitdeling konden uitoefenen. Besloten werd dat alle kinderen uit gezinnen waar de vader minder dan 22,75 per maand verdiende in aanmerking kwa- ien voor de gratis maaltijd. Maar hoe goed bedoeld ook, deze orm werkte niet. Vele ouders waren analphabeet en wisten niet eens hoeveel zij verdienden. Anderen hadden wissel vallig werk. De scholen die toezicht hadden op de uitdeling van de maaltij den vonden het vaak maar al te moei lijk te moeten bepalen welke kinderen welke niet in aanmerking kwa- „Mensen, laat ik u bemoedigen vanavond. De Heer is hier om zijn genezende kracht uit te zenden. Ik heb dit zojuist in de gebedskamer ervaren. Iemand, die jarenlang plat moest liggen, kon plotseling lopen." Het was de 46-jarige Amerikaan Oral Roberts, die dit gisteravond juichend in de Utrechtse Margrietzaal uitriep, waai duizenden mensen uit het hele land ver zameld waren om de opening van zijn driedaagse gebedskruistocht bij te wonen. De evangelist is na wijlen Hermann Zaiss en de nogal wat opschudding ver oorzaakt hebbende T. L. Osborn <195o> de derde gebedsgenezer, die na de oorloe naar Nederland gekomen is om met een staf van medewerkers massa-bijecnkom- sten te organiseren. Hij verblijft hier op uitnodiging van de Broederschap van Pinkstergemeenten, in samenwerking met de Vereniging van voi'e-evangelie-zaken- lieden. Hoewel de Margrietza->1. die tot het Jaarbeurscomplcx aan de Croeselaan behoort, niet afgeladen vol was. ver klaarde Roberts dik tevreden over de opkomst te zijn. Vanavond en morgen avond, als opnieuw in de zelfde zaal wordt opgetreden, wordt een nóg grotere drukte verwacht. Zelf niel (Van onze speciale verslaggever) Roberts met zijn helpers groot dat h< t Neder- belse zegengroet: „G dan henen i de", mee. In een preek over de hoofdmc Kapernaiim, die bij Jezus voor z'n zieke dienstknecht pleitte (Mattheus 8). had Roberts er voortdurend y de nadruk op gelegd dat het niet uitsluitend om de genezing van het lichaam ging. Ook de ziel en de geest moesten genezen worden, m.a.w.: er moest geloof zijn. Dit geloof moest uitstralen, als het ware naar boven uitbreken, als er een contactpunt (zijn handen) was. Ook'had hij gesteld dat de genezing onmiddellijk, maar ook na een dag, een maand, of zelfs een jaar zou kunnen plaats vinden. Hij haalde hierbij zijn eigen geval aan. In 1945, toen hij ster vende aan tbc zou zijn geweest .v-as hij door z'n broer naar een gebedsgenezer gebracht. Hij had sterk in God en in zijn genezing geloofd, behoudens tijdens een crisis, waarin hij de moed dreigde op te geven. Z'n moeder had hem toen weer opgebeurd en hem eigen lijk z'n geloof terug gegeven, waarde- hij ook de voortzetting van z'n genezing behouden had. Pas een jaar na het be zoek aan de gebedsgenezer was hij ge heel van z'n slopende k' De Boer nam contact op met de uni versiteit van Hongkong. Dokters en maatschappelijke werkers werden te hulp geroepen en uiteindelijk werd een vorm gevonden. Het gewicht van een kind is afhankelijk van de lengte. De lengte heeft weer met de leeftijd te ma ken. Zo kon een statistiek worden opge steld waaruit men af kon lezen hoe lang goed gevoede kinderen waren op een bepaalde leeftijd. Kinderen die aan de lengte en het ge wicht niet voldeden kregen recht op een i warme maaltijd. Men wist dat cr altijd er altijd een bepaald percentage kinde ren is dat van nature, omdat zij klein van stuk zijn en zullen blijven, onder de maat waren en misschien geen be hoefte hadden aan de maaltijden, maar dat nam men maar op de koop toe. Men had een bruikbare norm gevonden. En door die bruikbare norm was het weer mogelijk om corruptie te voorko- Dieet Natuurlijk begon al het werk met het inrichten van een keuken, met het organiseren van uitdeelposten, met het aanstellen van personeel. Maar de koks moesten koken: de gamellen moesten gevuld worden. En de grote vraag was: Hoe moet zo'n maaltijd voor Chinese kinderen er uit zi Er stonden voedseloverschotten uit de Verenigde Staten ter beschikking. In Rood-China kon goedkoop en goed vlees gekocht worden. Sardientjes kwamen uit Japan. Maar hoe moest het menu er uit zien, en hoe kon af wisseling aangebracht worden in hei menu? Denk maar niet dat hongerige kinde ren alles eten, vertelde drs. De Boer JVu zelf doen En langzaam maar zeker, met vallen en opstaan, met soms een naar eigen gevoel veel te streng maar absoluut noodzakelijk vasthouden aan de ge stelde normen, werd een organisatie op gebouwd. Zodat uiteindelijk drs. De Boer tegen zijn medewerkers kon zeggen: Nu kunnen jullie het zelf. Het wordt tijd dat ik weer iets anders ga doen. Tevens zeiden de Gereformeerde Ker ken: Alles loopt nu. er is geld in kas voor het gehele volgend jaar. We heb ben bereikt met onze financiële steun, wat bereikt moest worden. Nu is het uw taak om verder te gaan. Wij willen het geld dat wij jaarlijks ter beschik king stelden in de komende jaren graag steken in andere projecten opdat nog •neer nood gelenigd kan worden. Toen drs Sipko de Boer onlangs ver trok liet hij bij het comité de kant en klare plannen achter voor een finan ciële actie in de kroonkolonie zelf, vol gend jaar. Er is tevens al de toezeg ging dat het Britse Rode Kruis verder wilde helpen. Hij kon met een gerust hart gaan. wetende dat het werk in goede handen was. Iedere dag rijden nu drie vrachtwagens naar de meer dan honderd uitdeelposten om 15.000 kinde ren eten te brengen. Wat gaat u nu doen, vroegen we hem. „Ik weet het nog niet," was zijn antwoord, „maar ik ben er van over tuigd dat de hulp-actie van de Gerefor meerde Kerken wel iets voor me te doen zal hebben. En anders kan ik altijd uitgeleend worden aan de Inter kerkelijke Hulpverlening van de We reldraad van Kerken. Mijn-dochtertje is vijf maanden oud en zolang-ze nog geen zes jaar is, willen mijn vrouw en ik ons graag laten gebruiken, waar nok ter wereld." Herv. Raad voor Kerk en School Referaat prof. dr. Ph. J. Idenburg (Van onze onderwijsredactie) De vice-voorzitter van de Raad voor zaken van Kerk en School vanwege de Nederlandse Her vormde Kerk, prof. dr. J .Sperna Weiland, heeft gisteren in Utrecht op de jaarvergadering van de raad uitvoerig aandacht geschon ken aan een onlangs verschenen brochure over het openbaar en daarmee gelijk te stellen onder wijs in ons land. en poging tot geeste- s samengesteld door arin vertegenwoordi gers zitting hebben van de centrale com missie voor het vrijzinnig protestantisme, net Humanistisch Verbond, de Neder landse Onderwijzersvereniging en Volks onderwijs., Prof. Sperna. Weiland-,zei, dal hij ondanks al zijn bedenkingen en enig voorbehoud („als de hervormde Raad aan de brochure had meegedaan zou de doelstelling humaniteit beter theologisch zijn verantwoord") dankbaar is voor het Oral Roberts liet over zijn geloof er zijn verwachtingen geen misverstand be- - staan. Hij is van mening dat God dc zieke mens op het gebed van derden onmiddellijk kan genezen en dat hij als tussenpersoon mag optreden ..Zelf heb ik geen geneeskracht", verduidelijkte hij steeds. „Alles wat ik doe. doe ik in de naam en door de kracht van de Heer Roberts steeds. „Ik kan het niet alleen iedereen moet zich concentreren en mee bidden. Is God ook in de zaal? Laat me t horen! Ja, van allemaal!" Een donderend „Ja! klonk op, nadat al deze in het Engels gesproken woorden door een snel reagerende tolk waren vertaald „Gebedslijn Ondertussen bewoog zich in de „gene- zingslijn" - ook wel „gebedslijn ge noemd - een lange file menselijke el- doven. alles was er bij. Ook andere mannen, vrouwen en kinderen met^ Kwa len moeders droegen zelfs baby's aan liepen, of strompelden in trance de brug. waf- gg—4j De toeloop speciale wagens had ingesch-^eld. Op de parkeerplaats stonden verschillende am bulance-auto's te wachten. Invalidenwa- oral Roberts is in de Verenigde Staten gentjes waren er ook te over. de vermaardste gebedsgenezer. In Tulsa. ot. nm (:.n uur waar ook Osborn zijn hoofdkwartier De gebedsgeneze ,b. heeft, is hij het centrum van een evange- listisch bedrijf, dat in een 2,5 miljoen dol- 1 hersteld. Vermoord De zaal wa de, dan weer getuigende mensen. Hei „Prijst de Heer!", de „Halleluja's" en dc „Amen's" waren niet van de lucht. Handgeklap en handopheffing begeleid- den de samenzang van blijmoedige strijd- houders liederen. Op het podium fungeerde een henen op groot aantal voorgangers als gangma- am- - weer niet. ker. „Jezus, genees!" riep Roberts steeds. En „U moet me helpen, broeders", zei 1 bij het weggaan, kreeg iedereen de Bij- ophield enkele Amerika - Nederlanders namen toen zijn taak over had voor elke stumper, die langs kwam. een persoonlijk woord, nij greep de mensen bij de hals. of legde een hand op hun voorhoofd. Ik voel een kracht door me heen gaan!" verklaarde hij onophoudelijk. „Voelt u het ook"1 Wat is er met u gebeurd?" Sommige mensen meenden na aanra king en gebed genezen te zijn. Rheuma- patiënten werd ,-erzoeht de rug. of de bewegen, of de armen, of tillen. De *"w| F lukte 't. de gekost hebben wit-marmeren gebouw zetelt. Hij heeft honderden betaalde me dewerkers in dienst Het volgend jaar zal een universiteit, die zijn naam draagt gereed komen <3000 studenten zomede een bijbelschool, die plaats aan 5000 leer lingen biedt. Beide projecten kosten 25 miijoen dollar elk. De massa-bijeenkomsten hier in Neder land kosten ruim 50.000 gulden. De reis en de verblijfkosten van Roberts en zijl medewerkers zijn hi:r niet bij inb:_. pen. Indien er een tekort is de toeeang -M._ is vrij. maar er wordt gecollecteerd I ^"e breinaalden, di zal clc Amerikaanse organisatie dit bij (Van onze onderwijsredactie) DE Vereniging voor Christelijk Volksonderwijs (C.V.O.) wil niet langer het etiket dragen van een uitsluitend ^ïervormde vere niging. Deze historische stap is dezer dagen gedpan op de buiten gewone algemene vergadering van deze vereniging, die in Utrecht werd gehouden. Op deze vergadering werd tevens het voorzitterschap overgedragen aan prof. dr. W. den Boer te Lei den, die met een korte rede zijn functie aanvaardde. C.V.O. werd opgericht in 1890. toen de tegenstelling tussen hervormden lerenden nog zeer scherp was elkaar ook op schoolgebied ni trouwde. Toen dan ook in 1890 door hervormden en gereformeerden samen de Schoolraad werd opgericht, ontstond naast deze weldra een nieuwe orga nisatie. die een uitsluitend hervormd ka rakter droeg. Over deze tijd zei prof. den Boer in zijn toespraak, dat men zich toen de weelde kon veroorloven om kaar te bestrijden. Maar de broeders gingen hierbjj ver c schreef. Zij spreidden op het rein van de christelijke organisatie dc menselijke neiging tot twist, haat en nijd wat al te nadrukkelijk ten Belemmeringen wegnemen Prof. Den Boer le£de er de nadruk op dat C.V.O. niet de band met de Hervormde Kerk wil verbreken. Maar wel wil ze de resten van 1890 opruimen, die een belemmering kunnen zijn anderen. „Door belemmeringen en verstanden in onze statuten weg te men. geven wij niet onszelf prijs, i ontdoen wij ons van ballast, van verleden, dat het huidige geslacht niet meer kan en wil beleven.' „Gedenk aan de vrouw van Lot' hield prof. Den Boer zijn gehoor Zij was zo gehecht aan huis en haard, milieu, levenssfeer en knusheid. Zij werd een zoutpilaar. voor ons een symbooJ van blijven op de plaats en mijden van de toekomst. Prof. Den Boer (zelf historicus) vond het niet erg, dat alle archieven van de C.V.O. in de oorlog verloren gingen. De jonge mensen bekommeren zich geen zier om wat ons vroeger uit elkaar deed gaan. Het gescheiden optrekken van de de len van het christelijk onderwijs is historische antiquiteit, een belemme ring voor de ontplooiing van de idealen van dit onderwijs. De CV.O. wil alles doen. om de gescheidenheid ongedaan verschijnen. Hij verheugde zich ero4< dat de schrijvers ervan zijn uitgega) dat de school een geestelijk fundarrt moet hebben, omdat ze meer is f alleen een instituut dat kennis oiü draagt. Hij onderschreef ook de spraak, dat gezocht moet worden ng, een zodanige doelstelling, dat christe^ en humanisten in de algemene school, leerlingen volkomen vanuit hun christf of humanist-zijn kunnen opvoeden. 1? slotte stemde prof. Sperna Weiland* met de gedachte, dat godsdienstig-» bijbelonderwijs een essentiële pk moet innemen in het gehele vormingi Gelijkvormig De secretaris van de raad, drs. O Henkei, hield een causerie over het v van de intereuropese kerk- en sch< commissie. Tegenover de enorme [j scheidenheid aan kerkelijke statig .'an onderwijs en onderwijst geving in dc verschillende Europese den, staat dat de Europese jeugd in r gedragspatroon meer dan ooit gelijk mig is geworden. De Europese jeugd manifesteert zicP dezelfde wijze, kent dezelfde onru'sl stelt dezelfde vragen, zo zei drs. Hert en is één in haar afkeer voor histó traditie en confessie. Daarom noemde} contacten tüfeseh dé Schoolraad 'én' 'd) eenkomstige organen in het buiten} dringend noodzakelijk. Sinds de opr ting van de intereuropese commissi! 1958 wisselen vijftien Europese lai} (waaronder ook IJsland en Oost-Dij land) regelmatig ervaringen en pubï ties uit en bespreken zij gezamenlijk problemen van de godsdienstige vornj de onderwijswet en dergelijke In! verband sprak drs. Henkei er zijn telj stelling over uit, dat Nederland als ei de Europese partners in de coitu niet beschikt over een door over of kerk gesubsidieerd pedagogisch-U logisch instituut dat het werk van schoolraad wetenschappelijk kan bee In de middagvergadering heeft J dr. Ph. J. Idenburg een sterk filosoi betoog gehouden over de perspecti van het schoolwezen in Europa. I streeft naar een principiële wijziging de onderwijsstructuur in Europa, zo hij. Kent men van ouds de drie op dingstendenties van het woord, het en de daad, in het huidige Europa deze tendenties allerwege in discussii gaapt namelijk een diepe kloof tusse literaire intellectueel en de natuurku ge geleerde, zoals de Britse gele Snow dat onder woorden heeft gebr Wij moeten, zo zei prof. Idenburg, or afvragen of we geen afstand hé gedaan van onze vrijheid van hand Wij dreigen gevangen te raken in de van de geschiedenis en de wetmatif van onze opleidingsschema's. Uitvoerig stond hij stil bij de lei Israël ons leert, te weten liet levt aanvaarden als een opdracht, omdi een heilsrijk aan het einde wacht, houdt voor het onderwijs in dat niet dienstbaar moet zijn aan de vaart of de grootheid van de r maar dat de mens weer centraa moeten worden geplaatst. In I moest de leraar een werkelijk 1 zijn. Als men daar tegenover ons teem van vakleraren stelt ziet vaak niet meer dan een stoet kennisbijbrengers aan zich voorbij Wat zou het gemakkelijk zijn als plagiaat ple gen niet taboe was. Dan zou ik nu beginnen: Ik fietste „door de gouden heerlijkheid van een na jaarslaan", „waar de herfst als een roodkoperen vogel in de rui ging". Twee gekaapte zinnen ma ken samen een schilderachtig geheel. Maar ik mag natuurlijk geen plagiaat plegen, dus fietste ik de ze week gewoon in een herfstlaan. De sfeer en de kleuren waren even sprookjesachtig als in de ge kaapte zinnen. Als dissonant lag midden op de weg een dode eekhoorn, een wollig rood accent tussen het vele geel. Zielig-ontzield en eenzaam lag hij daar stil leven te zijn in de kleurenverspilling van die dag. Beneden in mijn kelder was hel ook herfst. Het rook er vochtig naar eikels kastanjes en paddestoelen. De stenen vloer' knisperde van de dorre bladeren, met glibberige plekken van stuk- qetrapte rozenbottels. Dagenlang trokken de kin deren met wat vriendjes naar dit hun atelier om te werken voor een herfsttentoonstelling van hun school. Kastanjes aan een draad rijgen is in een kelder natuurlijk veel fijner dan aan een tafel in een kamer, vooral als het niet de kelder is van je eigen huis. „Wat heeft jouw moeder veel blik ken met groente" zei een gast-artiest tegen die van mij „Klets nou niet, schiet liever op met die schaar" van jewelste; edoch boven water. „Lukt het een beetje?" Of het lukte? Nou, ze met eikels beplakt heel n mand, die ook zeker een herfstuk kwam niet zen paddestoelen- i krijgen. De vol- Vo.&tang.e.(ls en qende dag was het antwoord minder positief. O ja, het lukte best hoor. Maar de derde dag iou hel viel toch niet zo mee. Daarna zag ik geen vriendjes meer ze waren zeker uitgekeken op mijn conserven en artistiek gezien leverde zo'n kelder tenslotte ook niet veel „Vind jij dat nou veel?" vroeg nze kelder staat veel meer, ook wijn en Er werd gekletst en gekift, gelachen lie breinaalden, die mijn huis tell w j_ i den om te boren er was geen schi i keukenmes meer te vinden, het was e> ander, ,Jn °P- Enkele uren voordat de creaties moesten woi ten ingeleverd brak de paniek los. Paniek los i mijn keldertje ,,'t Is allemaal waardeloos" e die genieperd van een Pietj-e heeft vast die mooi paddestoel gepikt, want ik kan hem nergens vir den" en „bij een ander is er nog eens een ma die helpt' Dat laatste deea mijn deur dicht. Ik slak ij de handen uit de mouwen en flanste een hei- in elkaar. Toen snel naar school de spullen vern, snel koken, snel opruimen, snelsmlsnel. 's Avonds met elkaar weer naar school, rook er net als in de kelder, naar het bos lemaal blije kinderen „dag, dag, dag juf". A Lichten branden m de klas en het buiten echt stig en donker is vindt iedereen iedereen, aardigei dan overdag. Er waren veel mooie dingen te zien. bakj* tuintjes, die zo naar de etalage van een bloi konden. Er waren ook veel lieve klungels Z ik een triest mank kastanje-mannetje dat een hondje tegen een dor takje een plasje liet Ik zag een woest bostafereel met een paarse tic tulp heel opgewekt in hel midden Ik zag ook teleurgestelde moeders nmdc creaties van hun kroost niet in de prijzen v Ze hadden de afgelopen dagen zoveel herfst ui huis moeten bezemen dat ze er zelf jvat wa van geworden waren. .Mebt u gezien wal Gerda gemaakt h vroeg iemand mij agressief „Heeft ze zei maakt, helemaal zelfmaar die eerste prijs hè, dat is toch zeker geen kinderwerk. Kom Kijk en dat vind ik nou onbillijk. Het was qeen wedstrijd voor de ouders?" Ze ratelde opstandig door ..Nou. waarom 2 Wat moest ik zeggen? Ik had zelf ook een p Mink van Rij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2