Wonderlijke ontmoeting in de Neanderthalgrot ZAKEN DOEN TUSSEN NAPELS EN ROME ZATERDAG 31 OKTOBER 1964 d, M* haar geverfde bolletje zitten. Wie alles aan de publiciteit te danken heeft, er in feite door is gemaakt, gaat die zelfde publici teit in latere jaren verfoeien, vooral als de drempel van het hoogtepunt lijkt te zijn bereikt. „Met mij spreken?", vroeg de actrice schamper, terwijl ze haar met mascara bedekte oogleden moeizaam opsloeg. „Dan moet u bij mijn manager, dr. Conti in Rome, zijn. Misschien bent u dan over een week of drie aan de beurt", voegde ze er extra hatelijk aan toe. Giovanni was op z'n gevoelige ziel getrapt. Hij zou wel kunnen huilen, maar inplaats daarvan barstte hj in één van z'n stereo tiepe lachbuien uit. Wat blee) hem en ons nog verder over dan in het zelfde Ristorante Alfonsc al Faro pizza napolitana te gaan eten en dit rijk te besprenkelen met vino Moscato en vino Cas- telli Romani?- Er was nog een ontmoeting een ontmoeting met Gino Cara- manna, hotelmanager van be roep. In het grote, toeristische verblijf La Residenzia begroette deze, reeds grijzende „playboy" ons met campari soda en veel weemoed. Het ging niet zo goed met zijn zaken. Hij wilde, weer of geen weer, het zomerseizoen verlengen om zijn brandkast op een wat stabieler niveau te brengen. Nee, niet ten behoeve van Italianen (die kreeg men na september nog niet met een stok naar een vakantieverblijf), maar ten gerieve van buitenlanders, die zo naïef zouden willen zijn zich door middel van zonne- en warmte-praatjes te laten bedot- HEIMWEE „Ik ben bijna m'n hele leven in Egypte geweest", zei Caramanna met enig heimwee. „Pas toen Wm Faroek door Nasser vervangen werd, moest ik verdwijnen. Ja zeker, ik ben geheel vrijwillig naar m'n vaderland teruggegaan. Als je manager van het Mena House bent geweest en croupier van de koning laat je je niet plotseling voor een of ander gat vangen." Tijdens de conversatie met Gino werd de smaak pas beter in de mond, toen hij met de vingervlugheid van het Midden Oosten aan het goochelen sloeg. Hij vertoonde het ene rappe trucje na het andere, zonder ook maar iets te verklaren. „Be roepsgeheim", glimlachte hij met ontblote tanden. „Het zou een tikkeltje té goedkoop zijn een ander op dit gebied iets wijs te maken." Wat hij ons tevergeefs wilde leren, was professioneel roulette spelen met alle kansen om de bank te doen springen. Toen hij ons zijn systeem had uitgelegd en wij een proefpartijtje met hem speelden, verloor hij orompt. Acht jaar ervaring als croupier konden hem ook de tweede keer niet redden, wat een nieuw bewijs vormt voor de stelling dat de organiserende in stantie, i. c. de speelbank, altijd van gokkers en kansjesmakers wint 's Avonds in het arcadische huis van Maurelli. Er was kaars licht, er was veel antiek. We 'agen kunstvoorwerpen, die met geduld en zin voor smaak bij elkaar gebracht waren. De Rot terdamse makelaar Marveld zat opnieuw op de sofa. Zijn Ita liaanse architect, bouwer en op tiehouder droomde met open ogen op de houten trap, die naar de even open slaapkamer leidde. GITAAR Er was alle reden om te dro men. Giovanni's vrouw, die als Letlandse ter wereld kwam, wier meisjesnaam Rasma Dukat is en die de moderne talen vloeiend spreekt, had haar gi taar gepakt en was aan het zin gen geslagen. Niet zo maar zin gen, maar mooi zingen, op de zelfde wijze, zoals ze dat vroe ger heeft gedaan. Een beetje sentimenteel, totaal niet pikant; smartlapjes uit het grammofoon- platenrek van de late veertiger en de vroege vijftiger jaren. Model en zangeres is Rasma eens geweest; ontelbaar zijn de platen, die van haar stem zijn gemaakt. Ook Radio Hilversum is haar niet vreemd, want een jaar of tien geleden heeft ze daar een microfoon voor haar plooibare mond gehad. „Se il mio cuor ti donerö", klonk haar niet door cigaretten en drank verknoeide stem, „Sul- Ie nubi me ne andro". Haar man heeft dit oorspronkelijke Engel se liedje in het Italiaans ver taald; wij doen het, minder mooi, in het Nederlands. „Als ik mijn hart aan je geef", zouden de woorden kunnen luiden, „Zul je dit dan met zorg omringen". Een Italiaanse doctor en ingenieur en architect, een Letlandse huisvrouw, echt genote en artieste, een Rot terdamse makelaar en een meer Haagse dan Rotter damse journalist allen bijeen aan de voet van de Monte Circeo. ,,Viva Ita lia!", dat, hoe men het ook keert, of wendt, bij die eer ste Neanderthalmens be gonnen is. kistan. Daar plande hij o.m. 14 ziekenhuizen, die hij zo graag eens in stenen lijve zou willen Z'n stijl is een typisch pro- dukt van zon en warmte. Hij. ontwerpt villa's, die een Spaanse en soms zelfs Moorse geest ade men, compleet met Romaanse pannen en luchtig smeedijzer- werk. Kleine stigma's kunnen naar persoonlijk» smaak worden gekozen. Zo vertelde hij dat hij wat stijlgegevens van de Amster damse grachtenhuizen had over genomen. Dit om Nederlanders, die in de Baia d'Argento een tweede woning willen kopen, eventueel met een stukje chau vinisme te kunnen gerieven. VEELZIJDIG Wat zo merkwaardig is aan Giovanni is zijn veelzijdigheid. Alles wat aan het neerzetten en het betrekken van een huis te pas komt, laat hij precies slui ten. De cirkel begint bij de eer ste werktekening en is pas rond, als hij de inrichting heeft ver zorgd en de sleutel aan de koper heeft overgedragen. Exterieur, of interieur Maurelli draait er zijn hand niet voor om. Ook als binnenhuisar chitect bestaat er bij hem een typische drang naar het zuiden en het oosten. „Het komt door de Middel landse Zee", lichtte hij toe. „Of men nu in Spanje komt, of in Italië, de stijlen verschillen niet zo veel van elkaar. Huizen die in warme landen staan, hebben tot hoofddoel de zon te weren. Daarom maak ik kleine huiska mers en grote galerijen, of ter rassen. Daarom kan men in mijn bouwsels zoveel karakteristieken van de typische zonne-landen ontdekken." We hadden het daarnet over Anita Ekberg in het kale, maar vermaarde visrestaurant van San Felice kwamen we haar tegen. Ze zat aan een tafeltje zuppa di pesce te lepelen: een specialiteit van het huis, dat op een Marseillaanse vissoep lijkt, en van spigola's, orata's en den- tice's wemelt. Naast haar wie belde haar donker kijkende man: de jonge, maar grijs geverfde Rik von Nutter, die in een nieuwe, Italiaanse film haar tegenspeler is. De begroeting was koud van Ekberg naar Ijsberg is ten slotte een kleine stap. De hoog blonde Zweedse, die in het ge wone leven nog steeds een paar- destaart draagt, liet de warm voelende Giovanni een seconde of acht met uitgestoken hand staan. Rik maakte al die tijd geërgerde gebaren, waarbij z'n lange haar als een borstel over de kraag van z'n colbertje heen en weer bewoog. BOLLETJE Anita het was wel duide lijk heeft het wel wat hoog in ttis had. Het was zijn opdracht- iver; hij bouwde voor hem. En i man was toevallig bij hem luis dus: „Kom mee!" „Een niet onaardig huisje", immentarieerden we, toen we t in het bos gelegen woning in Giovanni betraden. We be- Jelden meer, maar „understate- lents" doen bescheiden mensen Doit kwaad. Op de sofa, achter in hand-beschilderde beker et geurige, muskaat-achtige >rt, zat de Nederlander, om wie ït ging: de Rotterdammer Ma llus in 't Veld (net 40) ook zo'n lachertje. Op het punt in het zich mondeling uiten bij lezier zouden Giovanni en hij 1st broers kunnen zijn. 'Marinus in 't Veld „Zeg iaar Marveld, want zo heet m'n tma ook" zit in de make- ardij, hoewe1 hij oorspronke- jk uit de horeca-sector stamt. In Spanje, in Zuid-Frankrijk en bij het Lago Maggiore heeft hij huizen gebouwd (en verkocht): tweede woningen, die tegen woordig bungalows heten. Wie le kopers waren? Nederlanders, )uitsers, Scandinaviërs en Bei en, die wél de zon, maar niet le beschikking over contanten In de Baia d'Argento, die 100 lilometer ten zuiden van Rome igt en 150 kilometer ten noor den van „mia bella Napoli", heeft Marveld thans een nieuw werkterrein ontdekt. Het ligt aan de voet van de Monte Cir ceo de „heksenberg" uit Ho merus' Odysseus dicht bij de Middellandse Zee en het (rijke) viswater van het Lago di Paola, en niet ver van het onzindelijke, doch pittoreske dorpje San Feli ce. Dat men er zon en geen storm, of regen moet hebben, is buiten kijf. En dat het zomersei zoen zich ook daar met 6 maan den laat tellen (april tot okto ber), is voor de Romeinen geer vraag, maar een weet. EXCLUSIEF Een exclusieve en daarom veelal door exclusieve mensen bezochte streek, die Baia d'Ar gento. Anita Ekberg, Zweeds- Amerikaanse filmactrice van (tanende?) wereldfaam, heeft er een bungalow staan, evenals Amadeo Nazzari en Mario Ca- rotenuta, twee Italiaanse helden van het witte doek. Dottore Pugliese Sergio, president-direc teur van de Romeinse televisie, woont er een paar maanden per jaar, terwijl Marveld, die elders onder zon exquise mogelijkhe den te over heeft, er een repre sentatief huis laat neerzetten. De Amerikaanse winkelmag naat Ralph Fantasia heeft in de Baia d'Argento geresideerd. Niet lang overigens, want z'n nieuwe, nog nauwelijks bewoonde reu zen-villa is thans voor een dikke drie ton te koop. Nooit van Ralph Fantasie ge hoord? Wij ook niet, tot we, mét Giovanni Maurelli, door de lege, met tegels bedekte salons en badkamers (vier stuks) van zijn buitenverblijf dwaalden. Wat ons nog altijd 't meest fasci neert, is het feit, dat Ralph, be halve een lieve duit, een lieve, IN DE CROTTA NEAN DERTHAL bij Sabau- dia stond hij plotseling naast ons. We hadden hem waarschijnlijk over 't hoofd gezien, of al thans geen kennis met hem gemaakt, als hij minder grol lig was ge weest. Hij kwam name lijk met een stuk men senschedel aandragen, toen we de gids vroegen, waar zich het hoofd van de wereldbekende Nean derthalmens bevindt in een museum in Rome. weten we nu wiens verkruimeld skelet overi gens weinig indruk maakt „Look here", zei dott. ing. Giovanni Maurelli in gebroken Engels. Hij grimaste wat en wees met een vinger naar het beschimmelde doodshoofd, waarvan de onderkaak ontbrak. Een oud grapje waarschijnlijk. dat dagelijks wordt gemaakt. De schedelpan ligt zo voor 't grij pen, maar valt niet op. Achter het lelijke traliewerk ziet men meer knoken van mens en dier, met inbegrip van ül of niet ter plaatse gevonden, versteende \nammoetbeendere n. Een bulderende lach, die sta- |actitische echo's te voorschijn toverde in het muffe hol, dat inkele tienduizenden jaren gele ien reeds bewoond zou zijn ge weest. De Italiaanse architect, iie doctor en ingenieur voor zijn kaam heeft staan, had zich voor gesteld. En twee dagen lang zou tijn bariton ons begeleiden, dik Ipijls tot jubelende hoogten op gevoerd. SlÓG ÉÉN De zin: „Ik ben Nederlander", ipende als het ware alle deuren. )e „Aah's" en de „Oooh's" wa- 'en niet van de lucht. Er was lóg een Nederlander in de Baia l'Argento (Zilverbaai, doch ge- jruikt als naam van een streek), paar hij als Romein een tweede den per stuk. Grond, alles is er bij. Alleen staande huizen ja, die zijn natuurlijk een beetje duurder". Maurelli is ongetwijfeld een succesvol architect. De Romeinse „Tante Pos", die een miljoenen metropool verzorgt, is domweg niet op een dwaalspoor te bren gen, ook al vergeet de brief schrijver het totale adres. Sinds 1950, toen hij als 28- jarige afstudeerde, heeft hij zich een keurmerk van een naam in Italië gemaakt. Hij zette al meer dan 300 bungalows neer, om de grote gebouwen maar eens te vergeten. Een intermezzo van twee jaar beleefde hij in Pa CONCREET Marveld voegde er, nóg con creter, aan toe: „Voor 35.000 gulden heb je al iets. Vier bungalows onder een kap, maar elk met een vrije zijde, doen ongeveer 65.000 gul doch grillige vrouw moet bezit ten. Nog maar net had hij z'n Italiaanse residentie betrokken, of de „Misses" vond het wat een zaam daar. Spoorslags ontruim de hij de nog naar kalk ruiken de galerijen, waarop hij zich zo graag en zo lichtvoetig voortbe- „Nou moet je niet denken", verduidelijkte Giovanni, „dat al les hier zo duur is. „Hoewel de grond al 30 gulden de vierkante meter kost, kan er nog vrij goedkoop worden gebouwd".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 13