Uw probleem is het onze
Sjalooms jongeren hebben
kritiek op Antwoord '64
VOLGENDE ZITTING
PAS IN 1966?
P.b.o. mag niet
verloren gaan
1
Om rheumatische pijnen
sneller te verlichten
Gevangenen in
Zuid-Afrika
mishandeld
Geref. budget
verdubbeld
1
Een woord mor vandaai
Cn?S BASTION
CNV: onverschilligheid
bij veel werknemers
Liturgie in dienst
van zending
Zacik-Terrutve\
onbegrijpelijk
WOENSDAG 21 OKTOBER
ANDERZIJDS
CHARMANTE OECUMENICITEIT
Bij lezing van Berkonwers
boek Vatikaans Concilie en
Nieuwe Theologie werd dr. J. J.
Buskes getroffen door de uit
drukking „charmante oecumeni-
citeit". Hij schrijft in „Tijd en
Taak" hierover:
T AAT IK uit eigen ervaring een
-*-/ illustratie geven. Het vorige
jaar was ik deelnemer aan een
oecumenische reis naar Rome en
Assisi. Ik heb er geen spijt van
gehad. Het was voor mij een ver
moeiende. maar boeiende reis. Tot
het gezelschap behoorden twee pa
ters van de Orde der Franciscaners,
beiden zeer bekwame theologen, d e
door hun kennis van Rome en Assisi
de reis voor rnij in alle opzichten
tot een dagelijks feest maakten. Het
gezelschap was een bont geheel. Al
le deelnemers waren oecumenisch
Ingesteld. Wat mij bijzonder trof
was het gemak waarmee velen over
de bestaande verdeeldheden en de
komende eenheid spraken. Vooral
toen wij in Assisi waren. Nu weet ik
natuurlijk heel goed, dat het stadje
van Franciscus, prachtig gelegen te
gen de bergen op, meer nog dan
Rome alle gelegenheid biedt om va
ge romantiek te bedrijven.
Maar ik ben toch geschrokken
van de vlotte wijze waarop door
velen dat bedrijven van vage ro
mantiek als uiting van een waarach
tig geloof werd beschouwd. Nu kan
men de stelling verdedigen, dat het
bedrijven van vage romantiek in
Assisi een onschuldige zaak is,
waarover ik mij geen zorg behoef te
maken. Daar ben ik echter niet zo
zeker van. Het staat voor mij vast,
dat zulke Assisipelgrims en Rome-
b e devaartgangers, thuisgekomen,
voortgaan met hun bedrijf. Zij on
derschatten de problemen, die ze in
de regel niet eens kennen, ook de
weerstanden, die ze bagatelliseren,
met als gevolg dat anderen die de
problemen en de weerstanden maar
al te goed kennen, kopschuw wor
den en steeds meer gaan aarzelen
een stap vooruit op de weg naar de
una sancta te zetten. Zo ontstaat er
een onwezenlijke tegenstelling tus
sen onwezenlijke progressieven en
onwezenlijke conservatieven, onwe
zenlijk. omdat de progressieven niet
wezenlijk progressief en de conser
vatieven niet wezenlijk conservatief
zijn. Dit alles tot schade van de
oecumenische beweging, die een
van de meest beloftevolle verschijn
selen van onze tijd is.
Er zijn natuurlijk echte progres-
Paus Johannes was een echte pro
gressief en kardinaal Ottaviani is
een echte conservatief. Op het Con
cilie is heel duidelijk gebleken, dat
de tegenstellingen en spanningen
tussen de echte progressieven en
echte conservatieven groot en hevig
zijn en zeker niet gemakkelijk uit
de weg kunnen worden geruimd. De
echte conservatieven moeten in we
zen n:ets van de oecumenische be
weging hebben, tenzij men met
oecumenische beweging bedoelt het
terugbrengen van de afgedwaalden
en ketters naar de moederkerk. Uit
de aard der zaak doen deze conser
vatieven aan de oecumenische be
weging grote schade.
de onwezenlijke progressie
ven, de representanten van de char
mante oecumeniciteit, de oecumeni
sche beweging niet nog veel groter
schade berokkenen.
Er is niets op tegen, er is veeleer
alles voor, dat er een aantal enthou
siastelingen zijn. We hebben nu
eenmaal gangmakers nodig. Maar
als dezen een beslissende rol gaan
spelen, gebeuren er ongelukken.
Dan holt een klein groepje enthou
siastelingen vooruit, om te laat tot
de ontdekking te komen, dat ze het
contact met het grote geheel verlo
ren hebben.
We zijn niet gediend met revolu
tiebouw.
Een ware oecumeniciteit mag
nooit betekenen, dat w.j de proble
men die aan de orde zijn, bagatelli
seren, zij mag en moet wel beteke
nen, dat wij, om nog eens professor
Berkouwer te citeren, de problemen,
liever nog: de problematiek, stellen
in het teken van een laatste en
diepe ernst.
Zo komen tegenover elkaar te
staan een vaag en charmant oecu-
menisme, dat uit een ongenuanceerd
eenheidsverlangen opkomt en nooit
tot waarachtige eenheid kan leiden,
en een zeer reëel oecumenisme, dat
zich bezint op de vraag naar onze
eenheid in Christus en zich bezig
houdt met wat de eenheid bedreigt
en frustreert.
Of de oecumenische beweging van
onze dagen een toekomst heeft, zal
afhangen van de ernst en de waar
achtigheid waarmee de vele proble
men in het licht van het evangelie
van Jezus Christus worden gesteld.
Rondschrijven van
oecumenische raad
in Nederland
Dezer dagen deed de Oecumenische
Raad van Kerken in Nederland een
tweetal rondschrijven uitgaan aan dt
kerkeraden en voorgangers van de aan
gesloten kerken. In de ene wordt de aan
dacht gevraagd voor het houden van een
oecumenische zondag, die volgens een
reeds gevormde traditie valt op de twee-
de Adventszondag (dit jaar dus op 6 de
cember). Er wordit daartoe gevraagd op
die zondag (of als dait niet mogelijk is
op de zondag er voor of er na) in het
bijzonder in de prediking het oecume
nisch werk en het streven naar eenheid
en vernieuwing centraal te stellen. Ter
wijl bovendien verzocht wordt indien
mogelijk dit te doen in een gezamenlijke
dienst op die zondag, waarin dan evenals
iin de diensten van de eigen kerk ge
vraagd wordt een collecte ten bate van
het werk van de Oecumenische Raad te
willen houden.
De financiën vormen vooral de inhoud
van het tweede rondschrijven. In 1963 is
aan de plaatselijke gemeenien gevraagd
zo mogelijk per predikantsplaats 100
bijeen te brengen voor de voortgang en
ontplooiing van het werk van de Oecu
menische Raad, Met dankbaarheid kan
de Raad nu vermelden, dat het aantal
gemeenten, dat bijdragen zond steeg van
354 in 1962 tot 444 in 1963 met een totaal
bedrag van bijna 37.000.
Van deze 444 gemeenten kon gelden,
dat voor 209 predikantsplaatsen het be
drag van 100 gehaald werd. Het ge
middelde per predikantsplaats steeg zo
van 12.50 tot ruim 16.50. Echter is
het aantal gemeenten van de bij de
Raad aangesloten kerken veel hoger:
meer dan 1750 met meer dan 2200 pre
dikantsplaatsen. Er zou dus nog veel
meer bijeengebracht kunnen worden, als
allen meewerken. En dat is ook wel no
dig. waar de werkzaamheden van de
Oecumenische Raad en van verschillen
de van haar commissies rich uitbreiden.
In het afgelopen iaar kwamen er enkele
publicaties uit van de commissies voor
Internationale en voor Sociale zaken. Er
zijn plannen tot intensivering van de ac
tiviteiten op het plaatselijke vlak. Daar
om deed het moderamen van de Raad
weer een beroep op de kerkeraden en
voorgangers en gaf daarbij enkele sug
gesties op welke manier men het geld
bijeen zou kunnen brengen.
Boekenhoek
De jongen zonder hond. door Phi-
lippa Pearce. Vertaling Uschi van
Moll. In AP-jeugdserie. Illustraties
Anthony Maitland. Uitgave De Arbei
derspers, Amsterdam.
Cactussen en vetplanten, door G. D.
Duursma. Vierde druk. In serie We
ten en kunnen. Uitgave N.V. Kosmos,
Amsterdam.
Kweek en vererving van de gras
parkiet, door W. Beckmann. In serie
Weten en kunnen. Uitgave N.V. Kos
mos, Amsterdam.
Nederlands Volksleven. Zomer 1964.
14de jaargang nr. 3. Bankastraat 104,
Deq. ,Haag.
Oost en West, tijdschrift ter voor
lichting over de Oost-West-verhou-
ding. Nrs. van september en oktober
1964. Van Stolkweg 10, 's-Gravenhage.
Juliana Regina 1964. Samengesteld
door F. J. Lammers. Uitgave Hollan-
dia, Baarn.
Decreet over de publiciteitsmedia,
In serie Constituties en decreten van
het Tweede Vaticaans Oecumenische
Concilie. Uitgave Katholiek Archief,
De Horstink, Amersfoort.
Huidig en toekomstig kwekersrecht.
In serie Geschriften Prof. Mr. B. M.
Teldersstichting. Uitgave Martinus
Nijhoff, 's-Gravenhage.
Kosmos-fotozakboek, samengesteld
door W. C. van Dijk. Derde geheel bij
gewerkte druk. Uitgave N.V. Kosmos,
Amsterdam.
Oosterse keukengeheimen, door Yü-
Fei. Tweede druk. Uitgave G. J. A.
Ruys, Amsterdam.
Slank worden door vetter eten, door
dr. Herman Teller. Woord vooraf H.
v.d. Upwich. Uitgave N.V. Kosmos,
Amsterdam.
De wereld door een rose bril, door
mr. E. Elias. Omslag Friso Henstra.
Elsevier-pocket. Uitgave Elsevier, Am
sterdam.
Familierechtelijke betrekkingen,
door J. C. H. Melis. In serie Recht en
praktijk. Uitgave N.V. JE E. Kluwer.
Deventer.
Bedrijfseconomie, door D. Woud-
huysen. Uitgave H. Stam N.V., Haar
lem.
De 20-jarige studente Ann Ellen
Christensen heeft gisteren bekend dat
zij senator Barry Goldwater vrijdag
tijdens diens bezoek aan Sioux City
met een ei geraakt heeft.
Met rode ogen van het huilen ver
scheen zij voor de rechter. Zij bekende
zich schuldig gemaakt te hebben aan
wanordelijk gedrag en werd veroordeeld
tot 50 dollar boete subsidiair 15 dagen
gevangenisstraf.
Aan Goldwater heeft zij schriftelijk
verontschuldigingen aangeboden: „Ik
wens u mijn oprechte verontschuldigin
gen aan te bieden voor het ei, dat ik
tijdens uw recente bezoek aan Sioux
City naar uw auto heb geworpen.
Het was een zuiver imoulsieve daad
en hoegenaamd niet bedoeld als een
uiting van afkeuring jegens u persoon
lijk. Uit naam van mijzelf en alle
anderen in Sioux City vraag ik om
vergiffenis voor deze impulsieve daad."
Wonderbalsem, buitengewoon afdoend
ter verlichting van zenuwpijnen, spierpijn,
spit, verstuikingen, stijve nek en
ledematen.
Niets werkt sneller, niets werkt aan
genamer ter verlichting van pijn
dan Algesal-balsem. Als enige middel,
dat een speciale emulsie van een nieuwe
werkzame stof met hoog doordrin
gingsvermogen bevat (U.S. Patent N*
2596674), dringt Algcsal diep door in
het weefsel tot in de haard van de pijn,
waar een onmiddellijke verlichting ont
staat, zonder een oppervlakkige warmte-
sensatie of irritatie van de hui,d te
veroorzaken.
Overtuigt U proefondervindelijk van
dit buitengewone doordringingsvermo
gen zodra U Algesal uitwrijft, zult U
merken, dat deze actieve balsem vrijwel
onmiddellijk in de porièn verdwijnt en
'*n pijnstillende werking het weefsel en
de spieren tot in de gewrichten door
straalt". Rheumatische pijnen en stijf
heid maken spoedig plaats voor een du
rend gevoel vanverlichtingen welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreektZorg
dat U thuis altijd een tube Algesal bij
de hand hebt om zodra het nodig is de
pijn te verlichten.
Verkrijgbaar bij
alle drogisten.
De sjaloomgroep, waarin jonge
ren van verschillende protestantse
kerken en de Rooms Katholieke
Kerk samenwerken, heeft in een
open brief aan de kerken kritiek
geoefend op de kerkbouwactie
„Antwoord 64". De kritiek betreft
speciaal tie toon der publiciteit die
„vals" wordt genoemd, „nergens
aarzelend, bescheiden of schuld
bewust, doch zelfverzekerd, stoer
en dictatoriaal".
Verder stelt de Sjaloomgroep in
brief de vraag of het verantwoord
dat kerken ebouwd worden op de
schaal, en met de financiële middelen
als zij doen terwijl dakloosheiden
honger in de wereld aangeven dat die
'et veel weg heeft van een godshuis,
:n oikoumene.
„De kerkbouwactie Antwoord '64 is
igetwijfeld uitgegroeid tot een indruk-
ekkende manifestatie van toewijding,"
j schrijft het blad Sjaloom. Het zoi
bijzonder on-evangelisch zijn om de op
rechtheid van velen die de actie droe
gen in twijfel te trekken. Maar wij heb
ben ernstige kritiek op de talrijke iden
tificaties waarmee de negen kerkge
nootschappen hun doel hebben trachten
te bereiken en de suggesties die zij heb
ben opgeroepen.
Sjaloom vraagt zich o.m. af, of
gezamenlijke geldactie wel een oeci
nische daad is waardoor de kerken in
beweging zijn. Een pot met negen af
voerkanalen is immers een testimonium
paupertatis van de oekumene? Verder,
aldus Sjaloom, wordt gesuggereerd dat
„de slag om de toekomst" beslist wordt
Inschakeling
Onze kritiek betreft ten slotte niet
het minst de onvrijwillige inschakeling
van de niet-kerkelijken, zegt dit jonge
renblad. Ook zij worden gemobiliseerd,
moeten „solidair" zijn. En voorts: Eni
ge nuance, enig gevoel van dienst ln
plaats van autoriteit, enig begrip voor
wantrouwen in de kerk, ontbrak geheel.
Na dit protest legt Sjaloom een
tal vragen aan de negen kerken
Antwoord '64 voor. Allereerst wordt
de zin van de kerkgebouwen op de
schaal, in vorm en aantal en met de
functie zoals gangbaar gevraagd:
Moeten wij niet minstens met alle ener
gie en fantasie gaan experimenteren
met nieuwe gemeentevormen, gemeen-
tevormen die over het algemeen minder
behoefte zullen hebben aan onverplaats
bare. grote „kerken" dan aan huiska
mers, tenten, motels?
Algesal
Concilie over kerk en wereld
Centra
vraag,
bejaardencentra, lokaliteiten voor maat
schappelijk werk te bouwen?
al gebeurt, kan gegarandeerd worden
dat deze algemeen en niet slechts con
fessioneel of interconfessioneel zullen
worden worden aangewend, zonder bij
bedoelingen van voorportaal?
Na op de dakloosheid en de honger
Gisteren hebben de bisschop
pen van de Rooms Katholieke
Kerk hun tanden gezet in hun
laatste en misschien wel grootste
conciliekluif. Het lang verwach
te „schema 13" over de kerk en
de wereld is aan de orde gesteld.
Het concilie zal dit onderwerp
nu bespreken en dan gaat het
terug naar de commissie voor
herzieningen. Een van de vier
moderatoren van het concilie,
kardinaal Lercaro, heeft reeds
de verwachting uitgesproken
dat de commissie zeker niet in
één jaar met het herschrijven
klaar kan komen, zodat de vierde
zitting van het concilie misschien
pas in 1966 gehouden kan worden.
Voor het eerst gaat de Rooms Katho
lieke Kerk zich nu op grootse wijze bezig
nouden met ..wereldse" onderwerpen.
Voor protestanten is één van de belang-
dat daardoor de moeilijkheden opgelost
kunnen worden die zijn ontstaan toen de
Rooms Katholieke Kerk in het begin
deze eeuw hoge eisen ging stellen,
wordt nu gecist dat een huwelijk tussen
een rooms-katholiek en een niet-roomse
gesloten worden in een r.k. kerkdienst
dat de niet-roomse partner moet be-
Te weinig fiscale
voorrechten voor
charitatieve giften
fw voor donateurs zijn dring
Beroemnrswerk S,4e„t,;,TlÏÏL.Ïl
I stlrhtlnrrn in F.nrnm Ri
NED. HERV. KERK
Bedanks voor Surhuisterveen: Th. A.
C. v. Drunen te Twisk (N.H.); voor
Waarder (Z.H.>: P. J. Bos te Sprang
(N.Br.): voor Ooltgensplaat: R. C. Cupe-
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepbaarstelling: ds. J. P. Moerkoert
te Alkmaar. Ch. de Bourbonstraat 5. tel.
02200-12139 stelt zien beroepbaar. Ds.
Moerkoert heeft op zijn verzoek van de
Can. Ref. Churches de kerken van Barr
head en Neerlandia (Alta. Canada) ont
heffing gekregen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Zaamslag: J. C. v. Ravens-
waay te Scheveningen.
Tweetal: te Ermelo: W. Heerma te Nun-
Nieuwe pogingen om te komen tot
m uitbreiding van fiscale voorrechten
)or internationale organisaties van
charitatieve aard en fiscale verlichting
donateurs zijn dringend nodig. Dit
slotconclusie uit een recent rap
port over de situatie van charitatieve
stichtingen in Europa. Het rapport, met
een voorwoord van Prins Bernhard. is
het resultaat van een ln 1962 en In 1963
ondernomen studie. Het geeft een over
zicht van het fiscaal beleid ten aanzien
van stichtingen en hun begunstigers.
De meest gunstige behandeling van
charitatieve instellingen vindt men in
de Ver. Staten waar giften aan deze in
stellingen tot 30 pet van het belastbaar
inomen fiscaal aftrekbaar zijn. Geen
kele aftrek daarentegen is mogelijk
Oostenrijk. Luxemburg, Noorwegen
Zweden en uiterst geringe mogelijkhe
den tot aftrek zijn er in Frankrijk en.
sedert kort in België, aldus het rapport.
De fiscale wetgeving in Engeland.
Duitsland. Italië. Denemarken. Neder
land en de kantonale wetgeving van
Zwitserland begunstigen de schenkin-
charitatieve instellingen door
de Joode te Zwaagwestein- j tot aanzienlijke bedragen vrijstelling te
Een ander groot probleem dat aan" de
orde komt in dit rapport is de geboorten-
regeling. Verder wordt er in gesproken
over ontwapening, rassendiscriminatie,
de handel in blanke slavinnen, de econo
mische strijd, de wetenschap en de voor
uitgang.
In tegenstelling tot vorige rapporten
die in aanvang vrijwel steeds fel ver
dedigd werden door de conservatieve
groep en onbruikbaar werden geacht door
de meest vooruitstrevenden, ligt hier de
zaak precies anders om. Kardinaal Ruf-
f:ni (conservatief) zei: ,.Het document
staat vol bedenkelijke opvattingen. Het
legt te grote nadruk op de humanitaire
missie van de kerk en niet voldoende op
haar eeuwige zending." Kardinaal Spell-
man (V.S.) was het met het rapport
aardig eens. Sprekers van de progressieve
groep achtten het rapport uitstekend voor
bespreking in de concilie-aula.
Kardinaal Ruffini wilde het geheel
herschreven hebben, maar de andere
kardinalen die gisteren spraken meenden
dat het rapport een goede basis bood voor
een verder gesprek. Toch menen ook zij
dat het schema nog gewijzigd zal moeten
worden. Moderator Lercaro zei dat daar
voor zoveel tijd nodig zou zijn, dat niet
voor 1966 de volgende zitting van het
concilie gehouden zou kunnen worden.
Ook mede-moderator kardinaal Doepfner
was het daarmee eens. terwijl, een derde
van de vier moderatoren, kardinaal
Suenens van België, dat inzicht schijnt
te delen.
Eer het rapport over de kerk en de
moderne wereld ter sprake kwam werd
eerst het zevende hoofdstuk van het
ipport over het wezen van de kerk, dat
de eschatologie, aangem
Negen personen die gevangen hebben
gezeten krachtens de zogenoemde 90-
dagenwet hebben gisteren voor het
Hooggerechtshof in Pretoria de veilig
heidspolitie beschuldigd van het toe
passen van derdegraadsverhoren op
politieke gevangenen.
Niet minder dan 40 bladzijden be-
edigde verklaringen werden ter tafel
gebracht. Onder meer werd melding
gemaakt van het feit. dat gevangenen
gedwongen werden 60 uur achtereen op
dezelfde plaats te blijven staan, daarbij
werden uitgescholden en soms door de
politie werden mishandeld. Het hoofd
van de Johannesburgse politie ver
klaarde dat de onder zijn bevel staande
politiemannen strenge orders hebben
nooit een gevangene te mishandelen. De
zaak wordt 3 november voortgezet.
e wereld gewezen te hebben infor-
•t Sjaloom: Waar blijven in con- j
i de gelden die gestort worden met
de aantekening „voor de samenwerken-;
de kerken"? Zouden die dan kunnen j
•orden benut tot financiering van het
experiment van hernieuwde, oecumeni-i
sche samenwerking en van experlmente-
le gemeentevorming?
Tot slot wordt een beroep op de ker
ken gedaan deze vragen au sérieux te
nemen en wordt om adhesiebetuigingen
gevraagd. De open brief aan de kerken
is door 24 personen ondertekend, onder I
wie de paters S. Jelsma en B. de Roeck
en de predikanten ds. H. van Andel en'
ds. W.W. Verhoef.
Zending nog geen 7
Vorig jaar overschreden de totale in
komsten van de Gereformeerde Kerken
is land de vijftig miljoen gulden. Er
kwam in 1963 ruim drie miljoen gulden
meer binnen dan in het jaar daarvoor.
Dit hetekent. dat in betrekkelijk korte
tijd namelijk in zeven jaar heit to
tale budget is verdubbeld. In 1957 boekte
men aan totale kerkelijke inkomsten na
melijk ruim 26 miljoen gulden.
Gemiddeld werd in 1963 door de ge
reformeerden 66.55 per persoon (kin
deren inbegrepen) aan de kerk gegeven.
Uit een specificatie, die in de zojuist ver
schenen voorlopige kerkelijke statistiek
is opgenomen, blijkt dat van dit gemid
delde verreweg het grootste deel, 49.05,
is besteed aan de plaatselijke kerken, het
pastoraat en het landelijke gezamenlijke
kerkelijk werk. Naar de diakonie ging
van het gemiddelde 11.20, waarbij de
internationale hulpverlening is inbegre
pen. Nog geen 7 procent van het totaal,
namelijk 4.45. ontving de zending en
slechts 1.85 kwam ten goede aan de
plaatselijke evangelisatie.
De Raad voor de zending heeft uit
Djakarta bericht gekregen, dat de Indo
nesische regering een visum verleend
heeft aan de zendingspredikant J. Blom-
mendaal. Ds. Blommendaal zal daar
werkzaam zijn als docent aan de Middel
bare theologische school te Makassar.
Na aankomst van ds. Blommendaal,
zullen er aan deze school naast de Indo
nesische docenten, een Amerikaan, een
Philippijn en twee gereformeerde do
centen, ook twee gezondenen door de
hervormde zending werkzaam zijn.
De Hervormde raad voor de zending
heeft besloten ds. L. Flier voor te dra
gen aan de generale synode te beroepen
als zendingspredikant van de Hervormde
Kerk.
Ds. Flier, die als zendingsarbeider der
Vrije Evangelische Gemeenten op Su
matra en op West-Irian werkzaam was,
besloot onlangs hervormd te worden. Na
een colloquium werd hij toegelaten tot
de evangeliebediening in de Hervormde
Kerk.
In Indonesië zal hij in Bandoeng werk
zaam zijn in dienst van dé" Soendanese
Kerk.
Het is goed om van jongsaf aan het evangelie gehoord te h<
ben. Maar het is tegelijkertijd gevaarlijk. We krijgen er
de indruk door dat wij erbij horenomdat we zo goed
zo braaf, zo eerlijk.
Als Christus de tollenaar Levi geroepen heeft om Zijn dist
pel te worden, gaat Hij met de man naar huis. En va
kanten komen mensen aanzetten die in de ogen van de
dienstige Israëlieten maar „tollenaren en zondaren" zijn. Mt
cus voegt er aan toe „en zij volgden hem". De nadruk ligt
dat woordje ,^ij". Terwijl de anderen, de godsdienstigen,
kat uit de boom keken, terwijl zij nauw toehoorden of
Heiland wel zuiver in de leer was", volgen de zondat
Christus op de weg naar Golgotha.
We kunnen christelijk zijn, kerkelijk, alles van de bijbel
weten, goed thuis zijn in de kerkgeschiedenis en in wei
buitenstaanders zijn. We kunnen in de kerk zitten en met ij
tense aandacht de preek beluisteren zonder te beseffen (U
God door de predikant tot ons iets te zeggen heeft. We kuj
nen de preek toetsen aan wat wij altijd geleerd hebben als
Waarheid, zonder te beseffen dat God ons zelf toetst aan
Waarheid, namelijk wat we met Hem, die de Waarheid io<
doen. Het is niet voldoende om een oordeel over Christus
hebben. We moeten ons onder Zijn oordeel stellen.
En dan leert Hij ons dat Hij niet gekomen is om te oordel
maar om te behouden. God wil niet dat wij oordelen, wat
dan spreken we als buitenstaanders. God wil ons brengen i
Zijn koninkrijk, de plaats waar wij in Christus zelf geoordeeJ
zijn, en tevens de liefde Gods over ons leven ervaren hebbi
Dan is niet meer de vraag Waarom eet Hij met tollenaars
zondaars?", maar de zekerheid: „Hij wil met mij avondmi
vieren
We lezen vandaag: Romeinen 10 vers 14 tot 21.
mBOUCLÉ TAPIJT
BASTION: gedessineerd bouclé
van uiterst solide
konstruktle. Breed
tes 1.30 m en
3.80 m.(broadloom).
Prijzen: f 33.50 resp.
M04.- p. str. meter.
Vraag folder B2 aan
Ver.eta N.V., Hilversum.
Gaat de PBO nu in het dok of
begint er een actie om het hele
stelsel in een museum op te ber
gen als een bezienswaardigheid:
enthousiaste vernieuwingspo
ging, na de bevrijding onderno
men, maar binnen twintig jaar
doodgelopen.
Preek in dialoog
(Van onze kerkredactie)
De liturgie zal radikaal veran
derd moeten worden. Alleen zo
zal ze deel gaan uitmaken van het
getuigenis van de gemeente in de
wereld. Dit is de slotsom van veer
tig theologen, die dezer dagen ver
gaderden in het Westduitse Ess-
lingen.
Zij vormen een internationale werk
groep, die al enige tijd studie maakt van
vraag, hoe ae plaatselijke gemeente
eigenlijk uit zou moeten zien, als zij
ernst maakt met haar zendingsopdracht.
De leiding van de groep, die uitgaat van
de Wereldraad van Kerken, berust bij de
Utrechtse hoogleraar prof. J. C. Hoeken
dijk en bij prof. J. G. Davies van
Birmingham.
handelt
men. Er werden 192J stemmen
gebracht, 233 voor onder voorbehoud
29 stemmen tegen.
uit-
A&uldin,
DUET PETROLEUMKACHEL'» 198.-
Een zeer krachtige kachel met veel mo
gelijkheden! Wenst U véél warmte dan
staan twee krachtige branders ter be
schikking. Weinig warmte gewenst? Dan
één brander op laagstand! Kookmoge-
lijkheid (plaats voor 2 pannen!)
VEILIG.... ZUINIG..
DUURZAAM!
Uit het rapport „Kerkdienst en zen
ding", dat is opgesteld door de Fransman
Georges Casalis, lichten wij de volgende
punten:
De schuldbelijdenis moet niet alleen
gaan over de zonden van iedere
kerkganger afzonderlijk. In de eerste
plaats moeten de gezamenlijke zonden
voor Gods aangezicht gebracht worden,
zoals sociale, economische of nationale
zonden.
De geloofsbelijdenis lijkt meer op
een kenmerk, waaraan men de ware
kerk kan herkennen, dan op wat het zou
moeten zijn: een samenvatting van de
zendingsboodschap en van -de betekenis
van het dienend aanwezig zijn van de
kerk. Ze moet dan ook een plaats
krijgen aan het eind van de dienst. In
plaats van de traditionele twaalf artike
len moet een belijdenis komen in
eigentijdse bewoordingen.
De bedoeling van de preek is, om de
boodschap van het Evangelie ingang te
doen vinden bij de hoorders. Daarom
moet de preek elementen van een
dialoog bevatten. Om dit te bereiken moe
de preek worden voorbereid in team
work. De preek moet uitgaan van een
konkrete situatie en leiden tot bepaalde
konkrete besluiten en tot een duidelijke!
boodschap, die men in de week aan
anderen door kan geven.
Voor de gemeentezang zijn de
meeste nu gebruikte melodieën onge-1
schikt De bedoeling van het zingen is!
toch, dat de gemeente vanuit een levende
relatie met de wereld God eert. Zij doet
dat in woorden en vormen van onze
eigen tijd.
De „slotzegen" moet niet het slot zijn
van de liturgie, maar de uitzending van
I de gemeenteleden in zendingsdienst.
Dit v-a.agt het Christelijk Nationi
Vakverbond zich af in zijn or4aan
Gids", naar aanleiding van het advc
dat staatssecretaris De Meyer aan
S.E.R. heeft gevraagd over d-ï verdt i
ontwikkeling van de P.B.O.
Het C.N.V. wil er geen twijfel ob
laten bestaan, dat het de oubliekre i
telijke bedrijfsorganisatie een groot
acht dat niet meer verloren mag ga
De wettelijke lègeling ervan zal 1
zien moeten worden voor zover ze
voortgang van de P.B.O. belemme
Een herziening zal, volgens het C.N1
echter niet veel uithalen omdat de vi 1
op de bedrijfsorganisatie een raamvA
is en de regeling van allerlei detailpu I
ten overlaat aan het bedrijfsleven ze 1
Er staat nergens in de wet dat i
bedrijfschap een verordeningenfabrii
moet worden, aldus „De Gids", een fc
drijfschap is de aangewezen plaats vo^
het voeren van overleg over econon
sche en sociale aangelegenheden tussi
werkgevers en wprknemers.
Kritiek heeft het C.N.V. op net lijd
lijk verzet in werkgeverskrin,; telke
wanneer de vakorganisaties aan de b
trekken om eens te praten ov-r de i
stelling van een bedrijfsorgaan. I
houding van de aannemersbonden d
de instelling van een bouwschap nu
jarenlang met jucces tegenhouden,
voor het van de grond komen van i
p.b.o. een groter beletsel dan bljvoo
beeld het optreden van boer Koekot
en zijn kornuiten, zo wordt In „I
Gids" gezegd. Kritiek heeft het C.N.
eveneens op de onverschilligheid die b
nog teveel werknemers ten aaizien vi
de vraagstukken leeft.
De wet op de p.b.o. is geen eindpu
maar een beginpunt geweest. eJdus „I
Gids", en hoewel het allemaai ingewi
keld en weinig spectaculair is, vraa
het C.N.V toch de belangstelling vi
Tiin '- p.b.<
Vraag: In onze tuin staat op de
scheiding een bergschuurtje, dat ge
bruikt wordt om brandstof op te slaan.
Nu vertelde onze buurman ons dat hij
een nieuwe bergschuur
bouwen en wel tegen die
hebben. Hij had ons al eerder verteld zelf niet uit kunnen komen. Het gaat
i tot betaling kon dwingen.
dat hij
Is dat
Antwoord: De buurman mocht de in
laten goede staat verkerende mandelige schut-
aan. ting niet afbreken zonder Uw toestem
de andere ming. Hij is dus verplicht de door het
afbreken veroorzaakte schade te ver-
- behoeve bou-
wil, is zijn zaak en hij kan u
niet tot betaling dwingen.
Vraag: Binnenkort hoop ik één zon-
New York en één zondag in
De oude van hem stond
kant en deze wilde hij laten afbreken
En daar de scheiding mandelig is. zei goeden. Wat hij ten eigt
hij dat wij dan in de kosten moesten wen wil, is zijn zaak
bijdragen. Wij gevoelden daar vanzelf
sprekend niet veel voor wegens de
duurte en omdat volgens zijn timmer
het hout van de schutting nog in Washington te verblijven. Is het
3 staat verkeerde. Wij vroegen kend of er in deze steden ook Neder-
de andere landse kerkdiensten worden gehouden?
amelijk om de juiste adressering
een dominee, een burgemeester en een
dokter. Als we aan deze heren persoon
lijk een kaartje willen sturen, zijn er
geen problemen, maar hoe moeten wij
nu hun echtgenoten en familie er bij
betrekken?
Antwoord: Indien u ook de echtge
noten van burgemeester, dokter en do
minee in de adressering wilt betrekken,
behoeft u geen afzonderlijke geboorte
kaartjes te sturen, maar dan luidt de
titulatuur aldus: burgemeester: Edel
achtbare Heer en Mevrouw.. doctor
dneven, die mei zijd vuurzieu
van naam en adres, kunnen oie»
in behandeling worden genomen
Uehelmhoudig is verzekerd Vra
gen, die nlcl onderling met elkaar
in verband staan moeten tn at
conderlljke brieven worden ge
steld Per brie» dient een gulden
aan postzegels te worden Ingeslo
ten.
niets van weten, zodat wij niet tot
akkoord gekomen zijn. Toen is mj
toch tot bouwen overgegaan en heeft
een nieuwe schuur gebouwd. Van on
deren beton <een gedeelte van de oude
schutting heeft hij laten staan). Daar
voor moest de achterwand van ons
schuurtje worden weggebroken en daar
door kwam hi
is. Zijn timmerman heeft het zo goed
mogelijk vastgezet maar lang niet zo
goed als vroeger. Nu wil de buurman
een paar honderd gulden van ons
hu echte, 30 ja. v;aar lijn deze kerkgebouwen g*->: WelEdelZeerGeleerde Heer
-i z.zJ.in Mevrouw art.c uppn rinrtnr)- W
Mevrouw.. arts (geen doctor): Wel-
w uv> w uii EdelGestrenge Heer en Mevrouw
niet""het""géval.*' Een* tijdlang" werden tegenwoordig gebruikt men ook veel:
te vinden!
Antwoord: Op het ogenblik is dit
•'it het geval. Een tijdlang werden TI
The Westend Collegiate Church te WelEdelGeleerde Heer en Mev
New York. zij het zeer ongeregeld, wel dommee: WelEcrwaarde Heer
eens kerkdiensten in onze taal ge-
houden, maar sinds de dood van de
predikant dr. Romig, die in deze
Me
Vraag: Zeer binnenkort hopen wij
geboortekaartjes te kunnen versturen
van onze tweede baby. Maar nu zitten
wij met enkele moeilijkheden waar we
predikant met doctors
titel: WelEerwaarde ZeerGeleerde Hcei
en Mevrouw Dr.
Op de puntjes vult u de volledige
voorletters en familienaam van de man
(niet die van de vrouw) in.
Vraag: Wij hebben een nieuwe zinken
goot en nu blijkt dat de neerslag
omringende kraakinstallaties
pannen in de goot terecht komt er
daarin gaatjes doet ontstaan. Is er een
middel in de handel om dit te voorko-
Antwoord: U zelf kunt er niets tegen
doen U zal een loodgieter te hulp moe
ten roepen en deze kan de goot met
een of ander asfaltprodukt bitumineren
Of het afdoende is. is nog de vraag,
maar in elk geval betekent dit een grote
verbetering U kan bij de gemeentelijke
diensten informeren of er tegen het ver
schijnsel zelf iets te doen valt. en bij
de betrokken bedrijven schadevergoe-
de ding vragen.
zijn leden voor het werk "in
organen: „De p.b.o. geeft ge;taltê
een nieuwe maatschappelijke rde.
recht op medezeggenschap van de wer!
op het '--lak van de tpdrijfsta
Bisschop Bekkers: j
(Van onze kerkredactie)
De rooms-katholieke bisschop
j 's-Hertogenbosch, Bekkers, heeft Vu,,
klaard dat hij het geschrift van diï
Anna Terruwe een eerlijke en feitfk
I lijk juiste weergave vindt van wat
rond de persoon van deze r.k. psvchiai
ter is gebeurd. Hij zei dit in een 'interjS
view met een journalist van het Brat
bants Dagblad. Bisschop Bekkers wildk
nog geen standpunt innemen, it
wel noemde hij de gehele gang
zaken betreurenswaardig.
Zoals wij enige dagen geleden publifl
ceerden heeft deze Nijmeegse vrouw1
lijke psychialc-r een brochure gepublicee
getiteld ..Opening van zaken". Daarir
vertelt zij hoe zij zonder gehoord te zijn
op aanklacht van een paar jezuietea
paters is veroordeeld door het OfficJ
van kardinaal Ottaviani in Rome
Bisschop Bekkers zei nog dat het
deze zaak gaat om de waarheid en
waarachtigheid en in dat licht is het i
de openbaarheid komen van een meiiingi
verschil niet erg. Wanneer dr. Terruwl
zonder behoorlijke kans op verdedigi
-eroordeeld is door het Heilig Offic
lan is het een zaak van waarheid
waarachtigheid dat wij er eerlijk vo-
uitkomen. dat we dat een onbegrijpelijk^:
zaak vinden."
In haar brochure schreef deze
dat zij niet wenste dat de kwestie in dn
ners ter sprake zou komen. Zij zond d«ij
•rochuren toe aan mensen die bij haaif
beoordeling betrokken waren in Neder-t
land en Rome. aan het Officie en aan d<£'
paus. De Volkskrant heeft echter vorigfP
week gemeend deze zaak toch te moetcnf
publiceren. Bisschop Bekkers betreurt!»
die publicatie niet. b