Onverbloemde analy van jonge levens se s Brusse s Mensen van morgen Produkt van zeer bijzonder karakter Koude nacht Nieuw! I epoca Overmatige vraag naar prothesisclie hulp ^Slaap op kapok p slaap op Q) TV: roerig maar goed Fleurig filmgedicht van Herman van der Horst 7 DE NEDERLANDSE FILM Men sen van morgen", die donderdag t in ruim twintig theaters in première gaatis een produkt van wel zeer bij zondere aard. Het is een puur ge- inspireerd werk. waaraan geen be- j dacht scenario ten grondslag ligt, waarin niets is geësceneerd. niets verfraaid, niets gedramatiseerd is I maar een veroverend stuk levens- realiteit, dat de toeschouwer bezig houdt tot het einde. Had u het voor mogelijk gehouden, dat u anderhalf uur geboeid zou toezien en luisteren naar gesprekken met 13 jonge men sen uit alle delen van het land en uit alle rangen en standen, jonge mensen die simpelweg, zonder enig voorbe houd en overrompelend eerlijk ver- vllen over hun leven, hun angsten hun gelóven en verwachten, hun lief de, hun sexuele spanningen, over alles „wat des mensen is"? En toch. u doet het. het spreekt u aan, het beklemt, het wekt een gevoel van erbarmen, het toont ons onze eigen lief deloosheid. voor de naaste ja. wat weet u eigenlijk van de jongen, die ei zomaar in redeloze drift op los slaat, van de gehandicapte, van de lichtekooi en haar immense trieste wereld, van het prille, onbeschadigde boerenmeisje dat leeft als een bloem in de weide. Ze is er en leeft, gelukkig en blij, zuiver en echt, van het meisje met een moeder complex, van de alleen maar rechtlijnig denkende student. We ontmoeten ze da gelijks, maar we kennen ze niet. En nu is dit de boeiende ervaring van deze film, het is of u ze na deze ontmoeting wel kent, of u ze zoudt willen groeten op straat Psychomontage Kees Brusse maakte een paar behar tigenswaardige opmerkingen over zijn film die van belang zijn voor de toe schouwer. Hij zegt onder meer: „Ik heb er weinig plezier in om over deze film veel te theoretiseren. De opnamen heb ben maar 12 dagen geduurd de mon tage vijf maanden. Samen met mijn vriend cutter Robert Kruger hebben we in de rust van de montagekamer onze weg gezocht in die 13 levens, samenge bracht op ik meen zo n 50000 meter film. Het is een wonderlijke ervaring geweest. We hebben het principieel gedaan met het materiaal wat we hadden en nadien geen meter meer opgenomen. We heb ben niemand iets laten zeggen of doen wat hij in de gegeven situatie niet ge zegd of gedaan zou hebben. Dat had uiteraard makkelijk gekund, maar de medewerkenden waren mij allemaal even lief en ik heb er naar gestreefd ze te laten zien zoals ik ze heb begre- Wat doet het er dan eigenlijk toe hoe het precies tot stand is gekomen, zolang we kunnen meeleven en lachen of hui len en kwaad worden. Er is zelfs in deze film geen hoofdrol, maar ik hoop dal iedereen zijn eigen hoofdrol zal kunnen herkennen. En natuurlijk lopen er in Nederland nóg een paar miljoen hoofd rollen, maar dat is weer voor een ande re film". We kunnen hier niet de gebruikelijke criteria aanleggen. Er is hier geen spra ke van knap camerawerk, of van karak- terspel, acteerprestaties, van een uitne mende conceptie, want er zit noch een kop noch een staart aan. Men kan op de ingeslagen weg zelf voortgaan zo men wil zonder camera, want hier zijn slechts een dertiental levens aan de toe schouwer voorbijgegaan, dieper en fel ler in beeld gebracht dan een normale speelfilm soms kan bereiken. Contrasten Een enkele blik. een enkel gebaar kan alles zeggen, ja. soms meer dan een woord. De Amsterdamse volksjongen ..Loekie" die nogal eens in botsing komt met de maatschappelijke spelregels. Hij beklaagt zich niet Zijn thuis was mislukking. Als jij niei slaat slaan jou; en toch ergens leeft er een hoop in zijn hart, dat hij het geluk op zijn manier zal vinden, een geluk zoals hij het zich dan heeft ingebeeld. Maar al pratencien trekt hij een woldraad uit zijn sok. trekt en trekt en spant de draad om zijn vinger men moet er ei hebben. Even boeiend is het meisje, dat tijdens haar levensverhaal kennelijk plotseling niet langer kan stilzitten. De actie gaat haar kriebelen. Toen werd er een plaatje Drie figuren uit Kees Brusses film: Coera. 19 jaar, recht-op en op-recht door het le- (linksboven). Linda, 20 jaar, zonder problemen rechts boven) en Loeki, in conflict met de maat schappelijke spelre gels gedraaid en zonder dat iemand het ver wacht begint ze spontaan te dansen. Groeiend in haar dans komt ze tot een complete ritmische improvisatie, een solo. Tragisch, zonder dat ze dit wil of zoekt wordt de 21-jarige Riekje, de tip pelaarster in de grote stad. Zij vertelt zonder emotie haast, hoe zij in dit rose leven terecht is gekomen. „Ik zag vroe ger de meisjes wel zitten en keek er graag naaren nou zit ik er zelf". Triest zijn de achtergronden van dit le- uitzichtlooB de dagen die komen en je voor de camera weggaat liggen daar zeker zo'n twintig sigarettenpeuken Zij heeft geen God. geen enke le verwachting ..Ik weet wel dat het zo niet blijven zal". Ze beweegt machte loos haar schoudersmaar dan zul- n we wel zien". Twee figuren willen we nog noemen, niet omdat ze belangrijker zijn dan de anderen, maar omdat ze zo fel aanspre- Harry de 23-jarige gehandicapte aankomende concertpianist, die zich als tegenreactie op zijn wanstaltigheid be ijvert om alles beter te kunnen dan de ander, ja zelfs de ander liefst nog wil overtreffen. Hij is wijs en' zegt wonder lijk ware dingen. Hij heeft voor de spie gel gestaan en zichzelf gezien en vindt het ook belangrijk dat anderen dat doen cn dan intussen glijden zijn vingers over het klavier en speelt hij wonder lijk gevoelig en technisch gaaf roman tische klassieke muziek. Men voelt het. daaraan kan hij zich kwijt. Een prachti- i figuur, die men niet licht vergeet. Dan is er de novice Francine, die nog worstelt met de vraag of ze dit nu echt moet doen omdat God dat van haar vraagt, want aan de andere kant is er het toch ergens dwingende spontane le ven. Men kan er diep begrip voor heb- en zo ziet het „tableau de la troupe" de ..Mensen van Morgen" er uit. en ieder is vrij om er van te interpreteren wat hij wil, maar een ding is zeker, deze mensen zullen „morgen" naast ons slaan, hun plaats innemen in de maatschappij hier zullen we ze ontmoeten, met ir begrip met meer inzicht Deze Gegevens Nu nog enkele gegevens. De figuren zijn bijeengebracht door een tweetal jon ge psychologen m. n. Eva Smit-Beek en K. T. Thio. Zij waren bijzonder geluk kig met hun opdracht waarvoor zij zich maanden hebben ingespannen. Het. is een produktie van Sapphire Film, geïnspi reerd op een film van A, Michelin en B. Blier jr. Regisseur was Kees Brusse. cameraman: Ruurd Fenenga, Fred Tam- mes en Henk de Ru. Het geheel is een Rudolf Meyer produktie. De foto's hier bij zijn slechts drie van de jonge men sen die bereidwillig en spontaan voor de camera verschenen. Het is onnodig te zeggen, dat deze film alleen geschikt is voor mensen met een gerijpt onderschei dingsvermogen. Alles bijeen genomen is het een Nederlandse film waarop we naar de inhoud trots kunnen zijn Herm. Steggerda Hoogovens: record beloning voor idee Twee walsers bij de Hoogovens heb ben gistermiddag ieder drieduizend gul den ontvangen voor een nieuw idee. De som gelds werd hun overhandigd door directeur W. Bakker. Het was de hoogste beloning voor een idee ooit bij Hoogovens verstrekt. DOVEN Europa blijft een lagedruk- gebied aanwezig, dat ook in de hogere luchtlagen goed is ontwikkeld. Plaatselijk valt er veel regen. In de afgelopen 24 uur was dit met name het geval in Zweden, Polen, Noord- Span je, Italië, Oostenrijk, Tsjechoslo- wakije, Hongarije en op de Balkan. Buiten de rc.gengebieden was het veelal helder, hetgeen in de nacht temperaturen om het vriespunt en plaatselijke mistvorming tot gevolg had. In het lagedrukgebied komen tal van centra voor. Een van deze zal morgen vermoedelijk dichtbij Neder land komen. De kans op regen wordt daarom tijdelijk groter. In de komende nacht kan er hier en daar weer mist gevormd worden, terwijl in het bin nenland nachtvorst mogelijk is. ZON EN MAAN Donderdag 15 oktober: zon op 7.04, on der 17.46; maan op 16.07, onder Woensdag 21 oktober: volle maan HET WEER IN EUROPA Rapporten hedenmorgen zeven uui Eelde De Bilt Twente Eindhoven Zd.-Limb. Kopen I Londei Mtincher ZUrlch Genève 13 1 13 6 15 I SENSATIONEEL I 's Werelds modernste ballpen nu met STAINLESS STEEL POINT Ballograf kogel en de nieuwe kogel houder. waarin hij VLO ElEMD Ea - LARGER - METTER Ballograf Te weinig tandartsen, te veel voorschriften JVE tandheelkundige hulp is dikwijls beperkt tot symptomatische of op hulp voor het ogenblik gerichte be handeling. Oorzaken daarvan zijr. de overmatige vraag naar hulp, het te kort aan tandartsen, de voorschriften en het gebrek aan begrip van de pa tiënt voor de tegenwoordige moge lijkheden in de tandheelkunde. Dit merkte prof. dr. F. J. Tempel op bij de aanvaarding van zijn ambt als ge woon hoogleraar in de prothetische tandheelkunde aan de universiteit van Amsterdam. Het tekort aan mankrachten aan te vullen met onvoldoende geschoolde krachten raadde hij af, omdat dit niet in het belang van de patiënten is. Men overweegt voor de jongere gene ratie ook prothetische behandelingen voor ziekenfondspatiënten mogelijk te maken. De vraag naar prothetische hulp is groter geworden, doordat de leeftijdsgrens is gestegen. "Tijdige behandeling van afwijkingen die een prothetische behandeling later nodig zouden maken, zijn tyd- cn kos tenbesparend. Door de invoering van het zieken- fondsbesluit is de vraag naar tandheel kundige hulp zo gestegen dat men slechts in beperkte mate aan deze vraag kan voldoen. EEN KWALITEITSPRODUCT VAN KAPOKFABRIEK -DE ZWAAN. N.V., MOOK De behandeling van een verwaarloosd en aangetast gebit is zo tijdrovend dat in diie gevallen de hulp niet in die om vang wordt verleend als mogelijk zou zijn. Door de voorschriften zijn boven dien de mogelijkheden voor ziekenfond sen beperkt. UTRECHT Geslaagd: staatsinr. M.O.; C G van Doorn (Roosendaal). J van Es (Rotterdam). F L Laurens (Schoonebeek) Commeniaar JN een roerig maar goed gevarieerd televisieprogramma heeft de NCRV gisteravond via Nederland 1 heel het volk in belangrijke informatie laten delen. Ten eerste door levendige, her haalde reportages van de kerkbouw in Hoogvliet. Deze unieke gebeurtenis moet wel grote bewondering opwek ken en de kijkers in spanning houden. Vooral als men zo in het avondlijk duister het werk ziet groeien van uur tot uur. Heel aparte indruk van een historisch gebeuren geven daarbij ook zo'n zingend koor tussen halfgebouw- de muren en de negen klokken, sym bool van de actie> die nog staan te wachten maar vanavond al in de foren zullen hangen. „Attentie'' bracht ook een uitsteken de reportage uit Wenen over de bete kenis van het referendum inzake het weren van politieke invloed uit de programma's van de staatsomroep. Na een bijzonder drukke en weinig boeiende Amerikaanse muziekshow konden wij kennis maken met een op nieuwe leest geschoeide documentaire over de vraag „Wat ie er met de landbouw aan de hand?". Alvoren pre sentator Nico van Vliet als laatste zin zei „Er is niefs mee aan de hand", was er in de grote studio heel wat ge beurd. Dit informatieve programma met publiek (ook een groot aantal boeren) herinnerde in constructie sterk aan het wetenschappelijk spel „Als u het mij vraagt'': er was weer groot beeld, er waren uitslagen van enquêtes en er kwam van alles opdraven. Tractors en wagensf een kip en een koe, dit alles ter illustratie van overvloedige en voof een leek nauwelijks te verwerken ge geven over de geschiedenis van de boerenstand en de landbouw, de pro duktie vroeger en nu, subsidie en prijs- beheersing, export en marktverhou dingen. Een hoogst nuttige en door de levendigheid van samenstelling (Kees van Langeraad) sterk boeiende uitzending. Een van de hoogtepunten van het programma was een korte vragenbeantwoording door minister Biesheuvel, die enkele vergissingen rechtzette en toelichting gaf op het landbouwbeleid dat in de eerste plaats structuurpolitiek wil zijn. De bewinds man is ervan overtuigd dat de Neder landse boer straks op zijn modern be drijf met industriële allure evenzeer gelukkig kan zijn als nu, omdat hij hart voor zijn bedrijf heeft. Na dit lijvige programma waarin boer Koekoek wel wilde spreken maar de voorzitter van het Landbouwschap niet, viel de nieuwe vorm van het „Liedje met Caroline" nogal tegen. Er werd teveel en te opgelegd gedrama tiseerd tussen dik-aangezette bordpa pieren decors. Nog een tweetal notities: De NCRV liet de KRO-geestelijkedrs M. Buuren spreken over de bedwongen crisis in het concilie en in het kader van de Olympische spelen bleek het verbod om bokswedstrijden uit te zen den in Nederland eventjes opgeheven Ds. J. G. Paardckoper naar de V.P.R.O. De VPRO heeft de. J G. Paarde- kooper. remonstrants predikant te Nieuwkoop, benoemd tot chef van de afdeling religieuze programma's voor radio en televisie. Ds. Paardekooper zal deze functie met Ingang van 1 januari aanvaarden. Hij zal de redac tie van alle godsdienstige uitzendin gen voeren. TV-documentaire over Paulus De KRO-televisie sal op de avond van dinsdag 20 oktober as. een do- cumenlair-verhalend programma uit zenden, gewijd aan de figuur van Paulus. Deze uitzending Is niet in de eerste plaats als een religieus pro gramma bedoeld, maar als het be lichten van een van de grootste figu ren uit het Nieuwe Testament. In het zuidoosten van Turkije, aan de voet van het Taurusgebergte. ligt het dorpje Tarsus, de geboorteplaats van Paulus. De naam van deze apos tel is bij alle christenen overbekend, maar de grootheid van zijn geest heeft toch een onafzienbare afstand geschapen tussen de mens van nu en de man die zo'n belangrijk# rol speelde in de eerste christengemeen- Leo Akkermans, regisseur van de ze documentaire, wil trachten deze afstand zoveel mogelijk te reduceren en daarom heeft hij gezocht naar een bijzondere presentatie waarin hij wordt bijgestaan door de acteur Ca rol Linssen. Of deze poging succes vol zal zijn, zullen wij dinsdagavond op Ned. I kunnen zien. „Barend" komt vaker goedenacht zeggen Van zaterdag 24 oktober af zal „Barend de Beer" vaker de kleintjes goedenacht komen zeggen. Van die datum af zal namelijk de KRO deze serie samen met de NCRV gaan uit zenden. Een loffelijk initiatief, want de kleuters zijn veel van Barend gaan houden en de ouders kijken bijzonder graag mee naar deze uit het Frans vertaalde serie. Barend komt dus bij NCRV en KRO altijd op Ned. I, 's avonds om half acht. «anavMë, Documentaire over Amsterdam TTET carillon van de Westertoren strooit zijn klanken omlaag. Een prille "A x stad luistert. Gejuich van de zilvermeeuwen galmt over een spiegelen de gracht. Rondom zijn geruchten. Een vroege tram, een verre kerkklok, een klok dichtbij en plotseling zijn overal klokken". Dit filmgedicht „Amsterdam" van de bekende cineast Herman van der Horst, waarin de voorgaande woorden tot imponerende beelden werden, zwelt in beeld en geluid aan tot soms ver bijsterend geweld. Een daverend klok- kenkoor, schreeuwende meeuwen, het orgel in de oude kerk in volle wer kingstromen van klanken, uit bundig in een zonovergoten stad. Zo ontmoetten we de cineast, de man van de stille aandacht, nauw verbonden aan de natuur, de man van het meesle- Nu zweeft dóchter Evelien haar fantasie bin- en. „Ik geneer me gewoonweg, als 't kind mijn kennissen binnenlaat, moeder. En weet i, dat ze op 't toilet zit te roken? Nou. 't is zo, hoor. Ik heb 't al een paar keer gemerkt en net op dagen, dat Jaap de hele dag van huis was. U gelooft 't niet, maar toch is 't zo. Binnenkort eten we soep met sigarettenas. U is veel te goeiig voor dat kind". „Koken doe ik altijd zelf", heeft de moeder )og van haar toren geblazen, „en weet jij, wat na haar krijg. Als ik er een krijg tenmin ste." Evelien heeft daarop haar schouders opge haald, want ze weet 't inderdaad niet. Nu komt ook Jaap erbij. Jaap, de student, die 't laatste jaar een ontstellende levenswijs heid heeft opgedaan, zowel op college als daar buiten. En buiten misschien 't meest, 't Is moeilijk te verdouwen, maar 't moet zeker zo dat iemand, die kortgeleden nog school jongen was. langs die weg tot man en nuttig lid van de maatschappij wordt gebombardeerd. „Die meid ziet eruit als een slet", is Jaaps mening en om aan die mening kracht bij te zet ten, voegt hij erbij, dat z'n vrinden 't ook zei den. „En die kunnen 't weten", heeft moeder ge- bitst, gedachtig aan de bleke melkmuiltjes diei vrienden. „Natuurlijk kunnen die 't weten. U mag wel eens informeren wat ze 's avonds uitvoert. En fin, dat vertelt ze toch niet. Ik zie haar nog al eens slenteren met andere prachtprodukter. en laatst zat ze opgeschilderd en wel voor een caféraam. Heus, u is veel te argeloos, moeder. Dat komt, omdat u zo ouderwets is. Ik moet u zeggen, ik vind 't niet eens leuk meer, dat ze mijn kamer doet en m'n bed opmaakt". „De bedden maak ik altijd zelf op", heefi mevrouw Brouwerd weer met overtuigende hoog heid geantwoord. „Nou, goed dan, maar weet u, wat ze in haar vakantie heeft uitgevoerd?" „Ze zou een fietstocht maken met een vrien- in de Mussenstraat door M A M. Renes Boldlrtgh dat?" dinnetje naar Limburg, geloof ik." „O, moeder, moeder! En gelóóft u Tóen had ze haar gaargestoofde eens fris door elkaar willen schudden, net als vroeger. Maar nu ze zich in dit vroege mor gen uur die gesprekken herinnert, komt er een naargeestige onrust in haar hart over Katrien, die Kitty wil zijn en die daarmee een heel an der levenskleed heeft omgegooid. En overspringend op de najaarsuithaal, is 't haar opeens overduidelijk, dat die zo spoedig mogelijk moet beginnen, om ook zo gauw mo gelijk klaar te zijn. Eer er een of andere com plicatie komt. Bijgevolg: vandaag. Evelien heeft een hele schooldag. Jaap komt niet voor van avond thuis. Haar man (wat slaapt die man toch vast, terwijl 't al volslagen licht is) komt alleen thuis om te eten. Op zo'n dag kan er heel wat gebeuren aan een kamer. En die ka mer zal dan deze slaapkamer zijn. 't Werk verloopt vol/ens plan, zoals trou wens iedere huishoudelijke arbeid, die mevrouw Brouwer onderneemt. Om halfelf hangen de de kens al over de stok en liggen de matrassen en kussens zich zat en geurig te zonnen, 't Zeil is geboend, 't kleed in een uithoekje van 't tuintje geklopt. Nu moeten eerst de beide ramen een grote beurt hebben. Daar rtoet als gewoonlijk de werktrap aan te pas komen. En de werk- trap, dat hardblauw geverfde ding, blijkt de complicatie te brengen, die mevrouw Brouwer vreest. Kitty leunt tegen de wand en ziet met onwillige blikken het trapje aan. „Ik weet niet, of ik dat durf hoor. 't zeil is spekglad." „O, ik houd hem wel vast", zegt mevrouw Brouwer moedgevend. „Ja, maar ik weet niet, of ik 't wel kan! Ik ben bang, dat ik duizelig word! Demee, bij 't afnemen van 't plafond, was ik ook al duize- iig". „Toe nou, Kit, jij met je zeventien jaar! Maak je zelf nou niks wijs, rtTeid! Zo'n jonge bloem!" „Gerust waar, mevrouw, 't is toch zo. Ik ben niet helemaal goed. misschien word ik wel erg ziek, ik ben ook al zo vaak naar de W.C. ge weest. We hebben thuis beslist iets gegeten, dat niet goed meer was. Me moeder had er ook last van en me zussie ook". Met een bevreemde blik ziet mevrouw Brou werd Kitty aan. 't Kind ziet beslist groen om de neus. „O, daar moet ik alweer!" kermde ze en holt de kamer uit. Mevrouw Brouwer blyft op de zelfde plaats bewegingloos staan en in dit mo ment van uiterste geconcentreerdheid gebeurt het, dat - een vleugje helderziendheid ontvangt. Een enkele keer heeft ze dat méér gehad. Men wil 't ook wel scherpe, vrouwelijke intuïtie noe men. In werkelijkheid is 't echter een vorm van helderziendheid, die als 't ware door een scheur in 't nevelgordijn van boven af tot haar komt. Er blijft in zulke gevallen ook geen spoor van twijfel in haar hart. Ze wéét. Daarmee klaar. Even omvat ze met weemoed al haar dappere schoonmaakplannen. Achter alle staat een don ker vraagteken. Dan cirkelen haar gedachten kind 't zelf weten? En hoe moet ze deze zaak aanpakken! Ze voelt zich als een vreemde ling in vijandig gebied: als een verdwaalde in een terrein vol doornen en distelen. (wordt vervolgd) pend ritme, van het verstilde filmpoeëm In het Alhambratheater te Amsterdam, waar zijn documentaire ten doop werd gehouden in een programma waarin ook de nieuwe Nederlandse film van Kees Brusse „Mensen van morgen" de pre mière beleefde. Een zeer goede combi natie uiteraard. Maar toch vonden we hier niet de ver stilde en aandachtige toeschouwer in de kleurenfilm over Amaterdam. Wat dit opzet? Was het soms opdracht? Heeft hij zich beperkingen moeten opleggen over zijn boeiend object: het echte Mokum waarin hij reeds veertig jaar geleden zijn omzwervingen begon? Natuurlijk heeft deze atad zoveel facet ten, dat men ze onmogelijk in een half uur durende film kan onderbrengen, met historische, romantische, moderne, beel den voor verstilling zowel als beelden van enorme verkeersgolven die zich vaak door de te nauwe passages persen, de havens, de oude nu zwaar geschonden Jodenbuurt, het oude Waterlooplein met het prachtige silhouet van de Mozes en Aaronkerk en de eertijds oude synagogen met de hoge ramen waarachter men de kaarsenkronen zag branden. Dat was allemaal specifiek Amsterdams en we vinden er dan ook flitsende beel den van in de film terug, maar toch is er ieta in dit werk wat beslist onbe vredigd laat Men verbindt aan deze cineast de fil mische verrassingen, zoals bijvoorbeeld In Pan en andere films van hem, doch zij blijven in dit werk uit. „Amsterdam" Is een produkt van Van der Horst's be proefde filmtaal, zijn enorme camera techniek, maar het is nergens verrassend. Het gezicht op de grachten, op de Waag vanaf de Klov iersburgwal, de Magere Brug vanaf de Hoge Sluis, zijn prachtig op zichzelf, maar krijgen ge vaarlijk het karakter van het toeristisch orenten boek. Daarbij herinneren vele beelden sterk aan andere films, zoals die van de Nieu we Markt en als het „poeëm" wordt af gesloten met de beelden van het begin, waarin het meisje over de halve deur met haar ogen de sierlijke bogen van de juichende meeuwen volgt, voelt men zich onbevredigd over dit Amsterdam wat toch eigenlijk maar een bitter klein beetje - het echte „Mokum" nalaat, al is het on miskenbaar een film van Van der Horst, zoals hij die alleen kan maken. Echter was het publiek enthousiast en bracht hem een ware ovatie. Hilversum I 402 m. 19.00 Nieuws en weerpraatje 19.10 Radiokrant 19.30 Mu ziek van Het Leger des Hells (gr) 19.45 atje 19.50 Liedjes 20.20 tntaal kwartet 21.50 Ac- deren 19.10 Meisjeskoor met pianobege leiding 19.30 Artistieke staalkaart 20.00 Nieuws 20.05 Stereofonische uitzending: Dansorkest en zangsolisten 20.40 Een flat bij het station, hoorspel 22.0o Muziek uit films en musicals 22.30 Nieuws 22.40 In strumentaal kwintet: klass en moderne 23.15 Jazzmagazine 23.55—24.00 Nieuws. vanavoittf Televisie. Nederland I: AVRO: 19.30 Dick van Dyke show. NTS: 2° 00 Journaal en weeroverzicht. AVRO; 20.20 Televlzier 20.50 De Verdedigers, TV-film 21.40 De thuislozen, documentaire. NTS: 22.25 Jour naal 22.30—23.30 Olympische Spelen te To kio. Nederland H: NTS: 20.00 Journaal. KRO- 2001 Theater '64: theaterrubriek 20.20 De blauwe maagden van St. Trinians (Blue St. Trinians), film. (Belde keu- Ie leef Ui den) 21.45- TV-Noordzee: 16 30—20.00 uur- eerste deel Graaf van Monte Christo; 21.00— 22.00 uur. tweede deel Graaf van Monte Christo (herhaling). Programma voor morgen Hilvi I. 402 m. KRO: 7.0o Nieuws Overweging 8.00 Nieuws 8.15 Concilie- Journaal 8.25 Ouvertureradio voor vroege mensen (verv) 8.5o Voor de huls- ÏPHÜT-JS Waterstanden 9.40 Schoolra dio 10.00 Muziek. Mozaïek (gr) 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Licht Instrumen taal kwintet gr) 12.15 Leven op het land, gesprek 12.30 Meded ten behoeve van land en tuinbouw 12.33 Deze week 13.00 Nieuws 13.15 Klass gram 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Licht instrumentaal trio (gr) 14.30 Herengracht: klankbeeld over vroe gere Zuiderzeesteden: Muiden 15.10 Mo- mm15.35 KI a vee lm - 16.00 Bijbelover orkestmuzi klass muziek 16.50 Klassiek p Voor de jeugd 17.30 Metsp„„„„„. harpbcgeleldlng: Britse volksliederen 17.45 Lichte gram 17.55 Sportrubriek 18.10 Lichte orkestmuziek en zangsollste 18.3o Sociaal muziek 18-40 Lichte orkest- Hllver.um II, 298 m. AVRO: 6.30 Olym pisch Journaal 7.00 Nieuws 7.10 Ochtend- 1-20 Lichte orkestmuziek (gr) VPRO 7.30 Dagopening, AVRO: 7.40 Lichte or kestmuziek (gr) 8.00 Nieuws 8.15 Lichte 9°5 De groenteman 9.1o Morgen wijding 9.30 Olympisch Journaal (de nu volgende programma's kunnen onderbro- .n„.w,°,rd,cn voor rechtstreekse uitzending uit Tokio) 10.00 Arbeidsvitaminen (gr) 10.50 Voor de kleuters 11.00 Nieuws 11.02 Huis houdelijke zaken, praatje 11.15 Seml-klass orkestmuziek (gr) 12.00 Meded ten be hoeve van land- en tuinbouw 12.03 Olym pisch Journaal 13.00 Nieuws 13.15 Mede delingen eventueel actueel of gram 1325 Beursberichten 13.30 Dansorkeet en zang- solisten 14 00 Stereofonische uitzending: Klavecimbelrecital 14.15 Negen Muzen - elf Provincies: gevar programa 15.30 Olym pisch Journaal 16.00 Nieuws 16.02 Voor dracht 16.20 Populaire gram 17.00 Voor MarrM 1« 5? *MPr0,<«n brief uit .Marokko 18.00 Nieuws 18.16 Eventueel ac tueel 18.20 Uitzending van de Volkspartij - Democratie. Luistert naar e WD 18.30 Lichte or- ingsoliste. Televisie. Nederland I: VARA: 15.00- to.45 Voor de vrouw 16.00—16.15 Voor de te'ïokto NTS: 1815 ^^P^be Spelen Vrijheid t ue Stem va kestmuziek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 7