Kerkelijk Nederland antwoordvierenzestigt Paus Paulus stelt zich achter progressieven Computer-orgel maakt droom werkelijkheid Onmiddellijke verlichting van spierpijn en stijfheid BOKSEN IN STRIJD MET ZESDE GEBOD Een woord voor vandaa Atheïstische aanval op kerkelijke programma's Eerste Kamer aanvaardt gewijzigde Ziekenfondswet Minister Bot bezoekt VU 2 WOENSDAG 14 OKTOBER 1 Met twee of drie vingers speelt compleet orkest ■lil N.K.V.: Roemers moet TV/TET drie vingers op een klavier een ^'A heel orkest laten spelen (niet imiteren....). Dat is de wensdroom van vele beginners in het piano- of orgelonderricht. Deze droom schijnt nu tot een (zij het kostbare) werkelijkheid te zijn gekomen. De firma Joh. de Heer in Rotterdam importeert een klavierinstrument onder de naam computerorgel. Met een orgel heeft het instrument slechts de vorm gemeen. Wat systeem betreft wijkt het af van alle bestaande apparaten. De voortge brachte tonen komen niet, zoals bij elektronische orgels uit allerlei radiobuizen, maar worden geprodu ceerd door bandjes waarop ae tonen zijn opgenomen. Het principe is dan verder eenvoudig: druk op een toets en het bandje geeft de toon weer. achter een orgel had moeite het instrument goed te bespelen omdat het spelen eigenlijk zo eenvoudig ls(!). Tijdens de demonstratie van dinsdag merkte hij schertsend op: 'k Voel me hier meer in een cockpit dan op een orgelbank In de „Mellotron" zijn 1250 zogenaam de toonkarakters ondergebracht. Vooral het linker gedeelte van het klavier is instrument geeft niet die voldoening als een echte piano of orgel of zelfs een elektronisch orgel aan hem of haar die „een eigen geluid" willen laten horen. Voor kleine restaurants of zalen een goede oploss'ng echter. In het instrument zijn 71 geluidsban den in ses secties en met ieder drie sporen opgenomen. Het „overschakelen" op andere combinaties kan even duren omdat dan de betreffende bandsecties via elektronische weg naar de juiste plaats moeten worden gebracht hetgeen met gedruis en gekraak gepaard gaat. Maar dat is dan ook het enige storende. Orthodoxen komen weer op eiland Rhodos bijeen Vertegenwoordigers van dertien Oos- terse-Orthodoxe Kerken zullen op I november op het eiland Rhodos bijeen komen voor de panorthodoxe conventie, die belegd is door de oecumenisch pa triarch van Constantinopel, Athenago- ras. Dit is bekendgemaakt door Spyri- don, de bisschop van Rhodos. Op de zullen naar verwachting be- bijzonder gSaSïïerd. 'Het' iratnmral I '«tf- produceert bij het indrukken van een °?i Hrtv, lusse" d% °os" toets een comnleet alrlcnnrrt van '®r®"Orthodoxe Kerken en de Rooms ritmesectie. Het ritme is van te voren in katholieke Kerk In het kader van nieu- decreteert. Ruim Zicht zegt verder, dat te stellen zoals dixie-land, wals, foxtrot ïe P°8ingen om te^ komen tot eenheid, de eisende toon waarop de heer Roemers tot ---- - - - 1 geduld hebben met mandement „Ruim Ziclit", het blad van het Nederlands katholiek vakverbond, heeft de voorzitter van het Nederlands verbond van vakverenigingen, de heer D. Roemers, gisteren aangeraden, nog enig geduld te beoefenen ten aanzien van het tien Jaar oude bisschoppelijke mandement. De heer Roemers heeft in een artikel In zijn kaderblad „De vakbeweging" aangedrongen op een uitspraak van het episcopaat over het al dan niet van toepassing zijn van bepaalde passages van het bisschoppelijk mandement (waarin onder meer het lidmaatschap van het NVV aan katholieken op straffe van onthouding van de sacramenten verboden wordt). Als er één organisatie in Nederland is die recht zou kunnen doen gelden op duidelijkheid inzake eventueel gewijzig de standpunten, aldus „Ruim Zicht", Is dat naar onze mening het NVV waartegen het mandement zich met name richtte Het blad voegt hieraan echter toe. dat het het NKV vreemd en zelfs irriterend aandoet, dat ie heer Roemers eerst stelt dat hij het beraad in katholieke kring rustig wil afwachten, maar dat hij later het episcopaat de duimschroeven aandoet en als het ware herroeping van het mandement >t en met Beatlemuzlekrtóual 21 ritmes'!ilaca^0metn.taa-'?re1eTt zaJ elke delegatie zijn verlangen kenbaar heeft gemaakt, Gebruikt men van de linkerhand ook bestaanu,f v|Jf leden, drie prelaten en een vreemde taktiek is, die in NKV- theologen. kring niet wordt verstaan. de linkerhand ook de duim op een toets precies een octaaf hoger dan is het „huisorkest" compleet want dan komt automatisch een gehele i tegenmelodie of opvulmelodie tussen de) ritme sectie en de solo (rechterhand i uit de luidsprekers. Bovendien kunnen de verschillende ritmes versneld en ver- traagd worden en kunnen linker- en rechterhand leder afzonderlijk sterker en I zachter klinken. Een van de grappigste onderdelen is de meest linkse toets. Voor mensen die niet weten hoe te eindigen, geeft die toets na het indrukken voor ieder ritme b:jpassende slotakkoorden compleet met haaltjes, loopjes of zelfs ,.oe"-geroep. In feite is het dus niet de man of vrouw die het Instrument bedient die „speelt" maar een Engelse musicus. De „Mellotron"-bespeler dirigeert deze mu sici. Door combinaties zijn de mogelijkheden zeer vele maar het Nieuw werk-ivoord (V«1 kcrkredactie) Er is even een adempauze in de actie „Antwoord '64". Het is kenne lijk de stilte voor duizenden mede werkers langs de huizen zullen stor men om het antwoord op tc halen. Vrijdagavond zal er in iedere stad en ieder dorpje geteld worden om de eigen opbrengst te berekenen. Daarna zullen de tellers naar de telefoon hollen om de opbrengst aan een centraal adres door te geven. Vandaar gaan de getallen naar nog een centraler adres, dan naar het provinciaal adres en uiteindelijk zul len ze binnenstromen in het kantoi.r van de Rotterdamse Bank aan de Kneuterdijk, Den Haag. waar vrij dagavond reeds als ieder zijn bc.-t SGP bestudeert Karl Barth Gereformeerde Studieverenigingen in Jnarsvergaderlng bijeen. Ds. J. van der Haar, hervormd predikant te Sint Maar tensdijk en lid van het hoofdbestuur van de S.G.P., zal dan spreken over „Karl Barth en de politiek". De vergadering, die om 2.15 uur be gint. wordt gehouden in Hotel Smits, Vre- denburg 14 te Utrecht Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Amsterdam-West (Jeruza- lemkerkgemeente-A), P H. de Pree te Hendrik Ido Ambacht; te Ede. G. Boer te Huizen (N.-H te Linschoten, W. van Herpen te Kinderdijk; te Valthermond. W. Oost te Minnertsga. GEREF. KERKEN Beroepen te Roermond (voor de arbeid onder de schippers te Maaabracht), G K. Oeerds te Keulen; te Veendaal (vac. J. Overduin), drs. J. van der Zanden te Zwolle. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Vlaardlngen. W. Heerma te Nunspeet GEREF. GEMEENTE Bedankt voor Rotterdam-Zuid, P Blok ie Dirksland. Crisis in concilie lijkt bezworen Leken krijgen uiteindelijk Wonderbalsem, buitengewoon afdoend ter verlichting van rheumatische pijnen, zenuwpijnen, spit. verstuikingen, stijve nek en ledematen. Niets werkt sneller, nietz werkt aan genamer ter verlichting van pijn dan Algcsal-balsem. Als enige middel, dat een speciale emulsie van een nieuwe werkzame stof met hoog doordrin- cingsvermogen bevat (U.S. Patent N* 2596674), dringt Algesal diep door in het weefsel tot in de haard van de pijn, waar een onmiddellijke verlichting ont staat, zondereen oppervlakkige warmte- sensatie of irritatie van de huid te veroorzaken. Uit officiële bron werd gisteren vernomen, dat de paus volkomen staat achter het protest, dat een aantal progressieve kardinalen, on der wie kardinaal Alfrink, hebben aangetekend. In de strijd tussen de progressieve en de conservatie ve elementen zou de paus de po gingen van de conservatieven, om de besluiten van het concilie te verzwakken, hebben verhinderd. De oorzaak van de crisis schijnen twee brieven te zijn geweest van de secretaris generaal van het concilie. Felici, aan kardinaal Bea. hoofd van het secreta riaat voor de eenheid, en een verkla ring van kardinaal Marella. Aartsbisschop Felici had in de brieven „in opdracht van een hogere Instantie" geëist, dat de verklaringen over de Joden en over de godsdienstvrijheid zou den worden gewijzigd door een gemeng- Kardinaal Marella had een ingrijpende wijziging aangekondigd in de definitie van de collegialiteit, eveneens „op aan wijzing van een hogere instantie De twee brieven van de aartsbisschop zijn nu ingetrokken en de aangekondig de wijziging van het collegialiteltsbegin- sei gaat niet door Het is ook zeker, dat de „hogere instantie" niet de paus is geweest. De crisis schijnt hiermee overwonnen I» It)n. K.rdln.al Bra hratl dt raker- katic van hét nïeuws over de «ctfe der held (•krraen. dat «hn raercUrUat voor kardinalen. Het was de persdienst van de eenheid In volle vrtiheld de vrrkla- raad. die de zaak in de openbaar- rint over de Joden en die belreffende heid bracht vooral de besehuldisende 5!.'J<sflen,,vrltt.e,futM D,1|loon jegens de concllleleidlng in de uit- betekenl waarschijnlijk voor wat de ver-| eenzetting van deze persdienst wekte klaring over de Joden betreft terugkeersterke beroering. De Latijns-Ameri- liaanse bisschoppen hebben laten weten, dat uitsluitend lekenpersoneel schuldig is aar. de publikatie. De verantwoorde lijke man. de Chileen dr. Antonio Cru- zat is ontslagen. Leek voerde het woord In de honderdste vergadering van het concilie werd voor het eerst het woord gevoerd door een leek. Het wu de voor zitter van de Internationale Christellike Arbeidersbeweging, de Engelsman Pa trick Kcegan, die namens de leken- toehoorders sprak ter afsluiting van het debat over het lekcnapostoiaat. de schuld Uit betrouwbare bron Is verder ver nomen, dat de leiding van het concilie besloten heeft, een vierde zitting te houden tussen Pasen en Pinksteren van het volgend Jaar. Op Pinksterzondag Ook dit betekent een overwinning van de progressieven. Zij weigeren namelijk overhaast te werk te gaan met de be handeling van het laatste schema, dat over kerk en wereld. Dit schema wordt thans geheel omgewerkt door de Neder landse professor S. Schlllebeeckx op ver zoek van de voorzitter van de commis sie van dit schema, de Italiaanse aarts bisschop Guano. Bij de opening van het documentatiecentrum in Rome hield prof. Schillebeeckx, die èdviseur is van het Nederlandse episkopaat. een rede, waarin hij dit schema fel aanviel. De paus heeft gisteravond ongeveer een uur gesproken met kardinaal Frings van Keulen, die gehouden wordt voor de initiatiefnemer van de actie der vijf tien kardinalen Over deze partikuliere audiëntie ls officieel niets bekend gemaakt. pastorale streven, waarvan de bisschop pen bij de behandeling van verschillen de schema's blijk hebben gegeven. De korte rede van Keegan, die hij niet in het Latijn maar in het Engels hield, werd met applaus beantwoord. Vervolgens begon het debat priesterschap. In het document hierover riestercelibaat opnieuw be- lisschop-coadjutor John üo- -,-A—i, jlet hippjjjj op ■dt het krachtigd. novan van Detroit voor het steeds toenemend aantal gees teszieke priesters. Hij pleitte voor hulp in klinieken. Nu worden zij, aldus Do novan, eerder gestraft en naar kerke lijke gevangenissen gestuurd. Kardinaal Meyer van Chicago zei, dat het concilie moet tonen, hoe groot zijn belangstelling voor het leven des pries ters is. De tekst van het document houdt zich uitsluitend met de plichten der priesters bezig en bevat geen woord ter aanmoediging, zei hij onder applaus. Overtuigt U proefondervindelijk van dit buitengewone doordringingsvermo gen zodra U Algesal uitwrijft, zult U merken, dat deze actieve balsem vrijwel onmiddellijk in de poriën verdwijnt en z'n pUnstillende werking het weefsel en de spieren tot in de gewrichten door straalt". Rheumatische pijnen en stijf heid maken spoedig plaats voor een du rend gevoel van verlichtingen welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreektZorg dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. Algesal allo drogisten. Het schema noemde Keegar de historische ontwikkeling betreffende de leken punt van vervulling -.itwikkeling van hel lekenapostolaat. HIJ hoopte, dat het ook het begin zal zijn van een geheel nieuw stadium in deze ontwikkeling. Hij prees het verantwoordelijkheidsgevoel cn het Tweeërlei ethiek bij Calvijn?, door prof. dr. G- Th. Rothuizen. Inaugurele rede Kampen. Uitgave J. H. Kok N.V., Kampen. 20. Samenvatting van eeuwen Christ1— Uitgave Kerk Boksen is volgens een uit ses personen bestaan de commissie van de Zuidafrikaanse Neder duits Gereformeerde kerk, de grootste kerk van Zuid-Afrika, een overtreding van het xesde gebod, Gij zult niet doden. De commissie, die is ingesteld door de kerke lijke gemeente te Pot- chefstroom, heeft alle aspecten van het u teur- en beroepsboksen gedurende het afgelopen Jaar onderzocht. Zij adviseert het boksen als sport en als beroep te veroordelen. In het rapport wordt opgemerkt, dat het argu ment, dat even goed bij het boksen als bij de beoefening van andere sporten doden vallen, Godsdienstige benadering van het sr ?«k öltüï ran1";;, «W"» ass bl) het Dokran een ven het „heugen, de:va„ vr„gin,kken betreffende r»ikiin- bewust, vooraf bepaalde concentratie en het oor- nigenzorg. Uitgave in serie Woord en bedoeling bestaat een I deel tengevolge hebben daad van de Centraal Bond voor Inwen- tegenstander op wettige en tot zwaarmoedigheid dige Zending, Amsterdam •ijie aan te vgllen en soleiden, mogelijk buiten gevecht te stellen. I Het is waarschijnlijk. De commissie vond ook dat de bevindingen van dat de bewering dat het de commissie een grote boksen een wezenlijke steun sullen blijken te vorm van «elfverdedi-sijn voor de huidige ging of karaktervormend beweging in Zuid-Afrika ls. geen steek houdt. De I ten gunste van een vraag is, of geen andere, verbod sowel van het minder gevaarlijke en beroeps- als het ama- zelfs doeltreffender me- j teurboksen in het land. thoden van selfverdedl- Deze beweging wordt ging bestaan, aldus het geleid door dr. Aubrey rapport. Radford, een chirurg en De kerkelijke commis-lid van het parlement, sie. waarin vijf universi-1 die voornemens is in de teltslectoren sitting had- eerstvolgende zitting van dra. i, ra n. medljche het parlement een we;,- Serpentlng* pett|coat, mc, „keningen voorlichting raker van. ontwerp tot het verhie- ult de hongerw|„„r, d00r jan Wolkers, dat slagen op het hooid den van de bokssport in| Achtste druk. Uitgave J. M. Meulenhoff. veelal hersenletsels ver-1 te dienen. Amsterdam. Parade der mannenbroeders, door B. van Kaam. Uitgave Zomer en Keuning, Wagen ingen. Consequent christendom, leven en werk van mr. J. J. L. van der Brugghen. door dr. N. van Egmond. Uitgave H. Veenman en Zonen N.V.. Wageningen. Cyril Bibby. Vertaling G. Heins-Voskuil en drs. M. Brouwer. Woord vooraf dr. J. J. Buskes. Uitgave J. Muusses N.V., Pur- merend. Rondom het Woord. Volledige teksten van de colleges uit de zomercursus 1964 van het Etheologische Etherleergang der N.C R.V. Uitgave N.C.R.V., Afdeling Ge sproken Woord, Hilversum. Het glinsterend pantser, door S. Vest dijk. Omslag Gerti Bierenbroodspot. Vierde druk. Uitgave voor De Bezige BIJ door J. M. Meulenhoff, Amsterdam. Een zwerver verdwaald, door Arthur De mythe van een jeugd, door Aart van der Leeuw. Vierde druk. Omslag Studio H.B.M. Uitgave voor Nijgh en Van Ditmar door J. M. Meulenhoff, Am sterdam. Een zwerver verliefd, door Arthur van Schendel. Zestiende druk. Omslag Bert Bouman. Uitgave J. M. Meulenhoff, Am- M. Meulenhoff, Amsterdam. De waterman, door Arthur van Schen del. Twaalfde druk. Omslag Studio H.B.M. Uitgave J. M. Meulenhoff. Am sterdam. Capriccio Italiano. door Bertus Aafjes. Vijfde druk. Omslag Studio H.B.M. Uit gave J. M. Meulenhoff. Amsterdam. Droom is 't leven, door Willem G. vsn Maanen. Tweede druk. als Salamander. Uitgave Em. Querido N V., Amsterdam Wij hebben vleugels, door Adriaan van den Veen. Derde druk, als Salamander. Uitgave Em. Querido N.V., Amsterdam De doolhof, door Mariana Philips. Der de druk. als Salamander. Uitgave Em Querido N.V., Amsterdam. doet een totaal bedrag bekend gemaakt kan worden. Inmiddels blijven er giften en toe zeggingen binnenkomen en soms staat er op het strookje een mededeling die even stil doet worden. Zo schrijft een oudere dame: „Dit bedrag heb ik georven, dus wil ik er een goed doel mee doen, maar verder houdt het geven op ik moet van a.o.w. rond komen daar ik wat ziek ben kan u her bedrag volgende week halen." Het bedrag dat op het toezeggingsscrookje stond ingevuld was precies duizend gulden. Niet in alle kerken is de actie maan dagavond even goed begonnen. Niet allen hebben gewacht op het startsein. Niet alle medewerkers hebben de formu lieren persoonlijk overhandigd, niet alle kerken hebben zelfs meegedaan. Op eigen uijs Toen een collega-journalist maandag avond buiten wilde gaan kijken wat dat luiden van de klokken toch betekende, vond hij zijn formulier al op de deurmat Het was eenvoudig zonder meer in de brievenbus gestopt. Kennelijk had een medewerker zich er wat al te gauw van afgemaakt om de televisieuitzendingen niet te missen. Dc organisatie hoopt, dat dergelijke medewerkers vrijdagavond meer verantwoordelijkheidsgevoel tonen Stel u eens voor. dat alle medewerkers voor hun kaste zitten te kijken. Er niets gebeuren. In sommige kerken, vooral de kleinere in de grote steden wier leden bijzonder verspreid wonen, zijn de formulieren reeds enige weken geleden uitgereikt na afloop van de kerkdiensten. Deze kerken zullen zich zeker ook niet inspannen vrijdagavond om zo spoedig mogelijk de opbrengst van de actie door te bellen naar het centraal tellingskantoor in Den Haag. „In U heb ik Mijn welbehagen." Christus hoort deze woor spreken op het ogenblik dat Hij gedoopt wordt door Johann God hecht Zijn goedkeuring aan Christus Die op het purj staat de wereld in te trekken met de boodschap van verlossing Hij zal niet alleen het Woord van verlossing spreken; Hij aj de daad van verlossing volbrengen. Welbehagen het is een woord dat ons aanspreekt. Daan ligt Gods liefde verborgen en Zijn zorg over ons, Zijn hulp a Zijn kracht. Gods hart gaat uit naar de man die gedoopt worii Maar beseffen we wel goed wat dat welbehagen inhoudt? Dc ontdekken we in het volgende vers, in Marcus 1 12 „En tt stond dreef de Geest Hem uit naar de woestijn." Het is nic de duivel die Hem wenkt. Het zijn niet de omstandigheck die de bloemen doen verwelken en het gras verdorren. Het\ Gods Geest zelf. Gods welbehagen betekent voor Christus i woestijn. En van ons wordt gezegd dat wij niet meer zijn doi onze Meester. Gods welbehagen over ons betekent niet dat voortaan alle goed zal gaan. Het betekent dat God ons aangenomen heef! Maar helaas beseffen vele mensen nauwelijks waartoe. Go heeft ons aangenomen om Zijn werk te doen. En dan zijn tt er niet mee klaar als we op een briefje van de Antwoordacti een bepaald bedrag invullen, als we naar kerk gaan, als tt trouw de bijbel lezen. Het betekent dat God ons plaatst in et wereld die door zonde een woestijn geworden is, waar de duivelen op ons afstormen en de wilde dieren ons belagen, maar waar God Zijn engelen zendt ter bescherming. We lezen vandaag: Romeinen 7 vers 13 tot 26. PETROLEUMKACHEL f.108.- Alom bekend om zijn krachtige, reukloze warmte en solide afwerking. Uitstekend te regelen, veilig en betrouwbaar. Ook geschikt om op te koken. Let vooral op het merkt VEILIG.... ZUINIG.... DUURZAAMI Aanmaning Dat betekent, dat hot bedrag dat zater dagochtend in de kranten gepubliceerd zal kunnen worden, nog lang niet het eindbedrag la. Sommige mensen zijn nu eenmaal langzaam als het om betalen gaat. Z(j wachten op dc aanmaning van de belastingen en zl) zullen ongetwij feld op de aanmaning van de kerk wachten. Maar toch zijn dat allemaal uitzon deringen. Maandagavond en de dins dagavond is gebleken dat duizenden wel meedoen. Dat zij er alles voor over hebben om te zorgen dat zo spoedig mogelijk een zo groot moge lijk totaalbedrag bekend is. Want hoe eerder het bedrag bekend wordt ge maakt, hoe eerder de plannen voor kerkbouw kunnen worden uitgewerkt. Het startsein van maandagavond be tekende het begin van de actie, maar vrijdagavond zal het bedrag voor vele kerken het grote startsein worden voor de bouw. Opwekking Juist daarom heeft ds. T. D. van Soest zich in een persoonlijke brief gericht tot alle medewerkers. In een laatste opwek king schrijft hij: „Er ls veel gedacht, gepiekerd, gesproken en gedaan door de commissie, het werkcomité en de werk groepen van Antwoord '64. Maar ze wisten het, ze wisten het van het begin af, de actie staat of valt met de tien duizenden die de actie plaatselijk voor bereiden cn voeren". En in de laatste weken, zelfs nog de twee nachten die nog resten eer de for mulieren worden opgehaald, velen zullen zeggen, wat een van de medewerkers rijmde: Nu weet Ik waarvan Ik niet slapen kan Ik heb nog niet Geantwoord vierenzcstlgd. Amerikaanse vraagt zendtijd (Van onze kerkredactie) De Amerikaanse atheïste, Madalyn Murray, heeft weer zich doen spreken. Zij kwam in het nieuws toen zij zich via de Amerikaanse gerechtshoven ver zette tegen het lezen van de bijbel en tegen gebed op de open bare scholen. Nu is zij begonnen met een poging om het de radio stations onmogelijk te maken zendtijd af te staan aan kerken voor kerkdiensten en andere godsdienstige programma's. Zij is begonnen met een brief aan het Hawaiïaanse radiostation KNDI, waarin zij zendtijd vraagt om atheïstische gedachten te verdedigen. In haar brief aan het radiostation ba seert zij haar verzoek om zendtijd op het onlangs door Federal Communica tions Commission gepubliceerde „fair ness doctrine". Dit besluit, wil al te felle persoonlijke aanvallen op bepaalde personen voorkomen. Er wordt in uit gesproken dat een radiostation dat een programma uitgezondei) heeft waarin iemand werd aangevallen, deze man of w het recht moet geven om zich te verdedigen. In haar brief aan het radiostation noemt zij godsdienstige uitzendingen een „controversiële zaak van openbaar belang". Zij geeft als haar mening te kennen dat het radiostation verplicht is onder de nieuwe richtlijnen van de FCC zendtijd te geven om „de andere van deze zaak te belichten". Dubieus In haar brief vervolgt zij: „Of er een God is of niet is zeer dubieus. Of de zo genaamde Heilige Bijbel een boek is dat geschreven is -door God of niet is eveneens dubieus. Dit zijn allemaal con troversiële kwesties van openbaar be lang, het vrije denken versus de religie. Uw radiostation geeft iedere week vier dmg J «vigman. Derde, herziene druk. Uitgi e A. G. Schoonderbeek, Laren. uucra uuur namses anaiiy. Tekeningen Joop Admiraal. Uitgave N.V. W. van Hoeve, 'a-Gravenhage. De grote golfstroom, door Hans Leip. Vertaling Johan de Molenaar. Omslag Pieter C. van den Busken jr. Elsevier- pocket. Uitgave Elsevier, Amsterdam. De Eerste Kamer is gisteren zonder hoofdelijke stemming ak koord gegaan met het wetsont werp Ziekenfondswet. Dit ont werp van wet werd op 25 augus tus '62 bij de Tweede Kamer in gediend en op 17 juni van dit jaar in eerste instantie aanvaard. Minister Veldkamp die onder meer inging op de aangebrachte wijzigingen, bestreed de opvatting als zou de openbare behandeling van het ontwerp hem een nederlaag hebben opgeleverd. Het gemeen overleg heeft er volgens hem toe WJlfcdragen dat wij goede ziekenfondswet in ons lai kr-i i land zullen De tevredenheid van de minister m betrekking tot de wijzigingen is echti beperkt door het feit dat aan noodzakelijke eisen voor de financiering van de vrijwillige ziekenfondsverzeke ring naar zijn mening ten onrechte niet is voldaan. De afgevaardigden Kranenburg (cA.) en De Gaay Fortman (a.r.) gingen in »p de noodzaak om te komen tot een volksverzekering oor zware geneeskun dige risico's. Laatstgenoemde herinnerde aan de adviesaanvrage aan de SER. die reeds twee jaar geleden Is ingediend, maar nog loopt. HIJ vroeg de minister op spoed aan te dringen, maar minister Veldkamp wilde de SER niet aan een da tum binden. Staatssecretaris Bartels sprak over het vraagstuk van het zogenoemde eigen risico. Hij vroeg begrip voor de omstandigheid dat „de ruimte wel eens te beperkt k^p zijn om alle wensen te Deze overeenkomst heeft inmiddels de goedkeuring van de ziekenfondsraad gekregen en zal op 1 november in werking treden. Overleg wordt nog gepleegd over een overeenkomst met betrekking tot de orthodontisten, welk overleg verband houdt net een wijziging van de verstrekking van tandheelkundige hulp voor rekening van de ziekenfonds verzekering. uur zendtijd voor godsdienstige uitzo dingen. Wij vragen ook gratis zendtlj of de korting op de prijs die kerkt wordt berekend en de goede zendun die de kerken worden geschonken", Mevrouw Madalyn Murray heeft I brief ondertekend als presidente van i Vrijdenkersgemeenschap van Amerik ZIJ rekent er waarschijnlijk niet op dl het station haar zendtijd zal geven. Mn als het station weigert, wil t de zaak aanhangig maken bij de F.C.I en mocht deze geen stappen onderin men dan zal zij er zeker een nieu* rechtszaak van maken. ZIJ zal die eva als zij dat deed over het gebed op opu bare scholen, willen uitvechten tot I het hoogste gerechtshof toe. Meredith aange lokt door belofte van Nigeria James Meredith, de eerste neger die destijds tot dc universiteit van Alabama werd toegelaten, ondervindt op het ogenblik moeilijkheden in Nigeria, waar hij een aanvullende studie aan dc Ibadan- universiteit volgt Volgens radio-Nigeria had Meredith van functionarissen op de Nigeriaanse ambassade in Washington een studiebeurs aangeboden gekregen. Hij had deze schriftelijk geaccepteerd. In augustus arriv*<tde hij met vi en kind in Nigeria. Sedert zijn aank heeft echter nog niemand van Nigeriaanse regering de kwestie van de studiebeurs met hem besproken, of zelfs maar schriftelijk aangeroerd. De Nigeriaanse minister van onderwijs realiseren".Weten over de v'rleanïe De staatssecretaris deelde mee. dat de ziekenfondsorganisaties en de maatschaD- Meredith verklaarde dat hij met steeds ptj tot bevordering der tandheelkunde toenemende „ongewenste uitgaven" heeft een nieuwe overeenkomst hebben i getracht zijn studie te voltooien cn dat opgesteld inzake het tandheelkundig hij wellicht gedwongen zal zijn Nigeria specialisme. l te verlaten, aldus radio-Nigeria. Zendtijd Amerika kent alleen maar commercii le radiostations op enkele statios van universiteiten na die zendtij verkopen. De meeste godsdienstige ui zendingen komen van kerken die ee voudig een kwartier, half uur of zelfs uur kopen. Na de oorlog heeft voon de oecumenische raad van de Verenigd Staten het inzicht verdedigd dat de sti tions zendtijd gratis ter beschikkij moeten stellen voor godsdienstige pn gramma's. Steeds meer radiostations g! ven de plaatselijke oecumenische raa zendtijd voor kerkdiensten, die dan i onderling overleg over de kerken word verdeeld. Bij deze verdeling doen de kerken di geen lid zijn van de oecumenische raa niet mee. Zij hebben zich ln het verh den dan ook veelal verzet tegen het gn tis verstrekken van zendtijd en stss op het standpunt dat de stations ieder kerk die het betalen wil zendtijd mot kunnen en willen verkopen. Gratis zenc tijd geven zou discriminerend werk« Mevrouw Murray richt zich nu zowel tl gen de kerken die zendtijd kopen als «i gen de kerken die in het kader van gn tis zendtijd programma's uitzenden De minister van O., K. en W. m. rh. H. Bot, heeft gisteren een werk bezoek gebracht aan de Vrije Universi teit te Amsterdam. De minister werd li de morgenuren door de besturende co) eges ontvangen in de unlversiteitsgt bouwen aan de Keizersgracht. De president-curator, mr. dr. J. Dt» :r, heeft in een kort exposé de ont< ikkeling van de Vrije Universiteit ge schetst en de bijzondere aandacht val de bewindsman gevraagd voor de urge» tie van de nieuwbouwprojecten der un) versiteit. Een korte rondgang besloot dil gedeelte van het bezoek. Na de lunch werd de minister rond1 geleid door het in aanbouw zijnde acadij misch ziekenhuis en de nieuwe gebou< wen voor de faculteit der wiskunde el natuurwetenschappen. Gemeenschappelijke kerkdiensten of kanselruil? De gereformeerde kerk van Amster dam-Zuid wilde op drie adventszondaee: Kanselruil toepassen met de hcrvormdi wijkgemeente rond de Willem de Zwij- gerkerk. De classis Amsterdam der Gereformeerde kerken heeft hiertegei echter bezwaar gemaakt. Zij heef! voorgesteld. om gemeenschappeliiki diensten te houden (waarbij dus beid» kerkeraden gezamenlijk verantwoordellj» zijn voor de dienst). De classis had de gehele méterle van de gemeenschappelijke kerkdiensten in handen gesteld van een commissie, die moest trachten één lijn te vinden, die ia et Rehele ressort zou kunnen worden ïvolgd. Het bleek niet mogelijk, omdat opvattingen der kerken te vet i teen lopen. -„li1 »'u*' »eeft de class's wel kansel- ruil toegestaan in Amsterdam-Centrum gevolg daarvan heeft de gerefor- rde predikant ds Th. H. van Andfl een hervormde kerkdienst gepreekt de hervormde dr. E. J. Beker ia gereformeerde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2