HET EVANGELIE I kreeg weer een stem in de ether geelevenk Confessionele nog Vereniging (100 jaar) hyperactueel Waarde van het woord OEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 10 OKTOBER 1964 liiiliiilillliiillllilliliiiiiliiiiiilllilliliiiiillliiiliililllilililllllillllllllillilliiliiiiiilillilillllllliiililllllillllllllillllliililliillilillllliiilllllllllllliiiilililliiiiilliiilliiiliiliiiiliiiiiilliliilillliiniiig iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiii (Van onze kerkredactie) pR IS WEER een nieuwe stem in de ether. Op 1 oktober begon de Trans World Radio - een internationale protestants-christelijke radio-organisatie - uitzendingen van het Neder landse eiland Bonaire. Nog voor het einde van dit jaar zal het Evangelie in minstens twintig talen worden uitgezonden naar alle continenten van de aardbol. Ruim een maand geleden was het ook feest op Bonaire, toen betrad dezelfde radio-organisatie de middengolf. Op 13 augustus begonnen officeel de uitzendin gen over een zender, die met een sterkte van 500.000 watt uitste kend te beluisteren zal zijn in een gebied met een straal van 3000 kilometer rondom het eiland. Wat als vrijwel onmoge- holm was in geen enkel opzicht merkwaardig. Het zou een ope- ningsdienst als iedere andere ge weest zijn, als niet beneden ons de motoren gegromd hadden, die het schip voortstuwden in de rich ting van het Kattegat. De zaal met zijn lage plafond was vol en daardoor tevens warm, benauwd warm zelfs. De preek van prases dr. Ernst Wilm van de Rijns-Westiaalse Kerk was een goed pastoraal woord voor predikanten en theo logen die ook vergeving nodig heb ben. Maar misschien was de preek door de warmte ook over ons hoofd heengegaan als niet één alinea plotseling door onze lethargie was heengebroken. PrSses Wilm is een van de Duit se predikanten die een aantal oor logsjaren heeft moeten doorbren- Ïen in het vreselijke concentratie- amp. Als Duitser had hij ech ter één voorrecht dat de Neder landse en Poolse gevangen niet hadden. Hij mocht een bijbel bij zich hebben. Om hem te helpen had hij een Nederlandse predikant (ds. M. Hinlopen) beloofd om hem iedere morgen tijdens het morgenappel één bijbeltekst toe te fluisteren. Later schreef deze Nederlander hoe er een morgen was waarin de druk te zwaar, de strijd te fel was geworden. Hij kon de hel die hij beleefde niet langer verdra gen. Er was maar één verlangen overgebleven: naar de dood. Juist die morgen fluisterde ds. Wilm hem toe: „Jezus zei: Waar om zijt gij bevreesd kleingelovi- gen? Toen stond Hij op en be strafte de winden en de zee en het werd volkomen stil." Met de ze woorden viel er een stilte in het oproerige hart van de Nederland se predikant. De oude woorden kregen een nieuwe waarde. Dat is de actualiteit van de bij bel. Het is niet alleen: God sprak. Het is tevens: God spreekt Soms moet de hel van Dachau ons daaraan herinneren. Het gevaar voor onze tijd is groot dat wij die stem van God door de herrie van jazz and swing, door het lawaai van claxons en knalpotten. door de klanken van radio en t.v. niet meer horen. God verhoede dat een nieuwe „hel van Dachau" ons de oren moet openen. lijk wérd geacht, gebeurde bo vendien. Een Nederlandse radio enthousiast ontdekte het station hier in Holland op een golflengte van 375 meter en de ontvangst was, uitgezonderd wat atmosfe rische storingen goed te noen\en. De radiogolven hadden een af stand van 8000 kilometer afge legd. Het nieuwe radiostation op Ne derlands grondgebied zal geheel gewijd worden aan het Evangelie. Het is de onverwachte en onge dachte vervulling van een stil ver langen, dat leefde in het hart van een Amerikaanse zendeling om het Spaanse volk te vertellen dat Christus een levende, helpende, verlossende Heiland is. Het begon allemaal in 1948 toen Paul Freed een aantal kerkdien sten en evangelisatiesamenkom sten leidde in Spanje. Hij zag met welke moeilijkheden de zóndelin gen en Spaanse predikanten te kampen hebben. Hij reisde met hen op de rug van ezeltjes naar afgelegen dorpen om ergens in een kleine boerderij te prediken voor een handjevol angstige mensen. Toen hij terug was in de Ver enigde Staten viel hem op hoeveel godsdienstige radio-uitzendingen daar zijn. Zo werd de gedachte geboren dat zo misschien een weg gevonden kon worden naar de harten van de Spanjaarden. VELE TALEN De 22ste februari van het jaar 1954 werd een (eerste) hoogte punt in zijn leven. Hij kon voor de microfoon verschijnen van een radiostation in het toen nog vrije Tanger. Hij was er in ge slaagd om een zender te huren met behulp van zendelingen en en predikanten in Marokko be gon hij zijn evangelisatie en ker kelijke radio-uitzendingen. Het zendertje van 2500 watt droeg zijn stem naar de Spaanse huis kamers aan de ovei zijde van de straat van Gibraltar. Het werk trok de aandacht. Al spoedig werd het zendertje ge bruikt voor evangelie-uitzendingen in andere talen, Italiaans, Grieks en talen van de Balkanlanden. In 1959 werden er al programma's in twintig talen uitgezonden. Hon derden brieven uit geheel Europa stroomden per dag binnen. Zij ge tuigden van geestelijke dank baarheid. heel vaak ook van men sen die door de uitzendingen tot geloof waren gekomen. Radiostation op Bonaire dio's gebouwd worden. Twee jaar lang is er hard gewerkt. Een bos van zendmasten verrees, waarvan sommige 240 meter hoog zijn. Eigen generatoren zorgen voor de stroomvoorziening. Het 500.000 watt station dat uitzendt op 300 meter bereikt overdag zeker 1500 kilometer en na zonsondergang 3000. Op 1 oktober kon de korte- golfzender in gebruik genomen worden. De eerste uitzendingen geschiedden met eei 50.000 watt, maar r einde van het jaar golfzender met een 260.000 watt zijn naar Europa, Afrika Zuid-Amerika uitzenden. Het station zorgt zelf niet voor alle uitzendingen. Kerken en christelijke organisaties kunnen over de faciliteiten beschikken voor een bedrag van ongeveer 200 gulden per kwartier. Voor Neder land is het van bijzonder belang dat de Wereldomroep 's avonds twee uur lang over de zender kan beschikken voor programma's in het Engels, Spaans en Nederlands. Toen de kortegolfzender dan ook de ether in ging op 1 oktober werd de feestelijke gebeurtenis niet al leen bijgewoond door de leiders van deze internationale christelij ke radio-organisatie, maar de gou verneur voor de Nederlandse An tillen, mr. N. Debrot en de minis ter-president Jonckheer waren er ook. Nederland zelf was vertegen woordigd door de directeur van de Wereldomroep drs. Tymstra en de voorzitter van de Nederlandse Ra dio-unie mr. A. B. Roosjen. sterkte log voor het zal de korte- kracht van programma's Noord- en CONFERENTIE Dit christelijke radiosta tion is geen Amerikaanse aangelegenheid. Christenen uit vele landen geven finan ciële en morele steun. Voor Nederland is ook een verte genwoordiger aangesteld. Het Nederlandse adres voor Trans World Radio is: Post bus 61 in Baam. Nog dit jaar zal voor belangstellenden een weekendconferentie worden belegd. Een definitieve da tum is nog niet vastgesteld. Voor het nieuive radiostation op Nederlands grondgebied, de „Trans World Radio", kreeg men een te toegewezen in de omgeving van de zoutpannen op het eiland Bonaire. Hier zendt men uit in minstens twintig talen, naar alle delen van de wereld. VISIE van sommigen 240 meter hoog zijn van het wereldstation voor evangelieverspreiding, verrijst in Kralendijk, de hoofdstad van Maar Tanger verloor zijn status van vrijstad. De Marokkaanse re gering nationaliseerde de commer ciële radiostations. Het einde van dit godsdienstige radiowerk leek nabij. De Pinkstergemeenten uit Scandinavië, die ook een eigen zender hadden in Tanger, moesten hun radiovisie laten varen. Maar Freed gaf het niet zo gemakkelijk op. Hij reisde stad en land af en ontdekte in Monte Carlo een ra diostation dat indertijd door Hitier was gebouwd. Vrijwel zonder geld aanvaardde hij fantastische finan ciële verplichtingen om het recht te krijgen de zender van 100.000 watt te huren. Het geld kwam er en deze zender dringt door tot ver in het hart van Rusland en is tot in het hoge Noorden te ontvangen, mits men een betrekkelijk goede antenne heeft. De nog altijd wat zwakke „Stem van Tanger" werd een continentale stem. Maar de visie van Paul Freed, was ook gegroeid. De uitzendingen vonden niet plaats plaats onder een nieu we naam als „Stem van Europa Het moest ineens maar een we reldstation worden en de naam werd „Trans World Radio". Het moest een radiowerk zonder gren zen worden. BONAIRE En terwijl het radiowerk zich in Monte Carlo consolideerde, zocht Paulus Freed, samen met zijn zoon naar nog grotere mogelijkheden. Zijn oog viel op de Nederlandse A .B.C. eilanden. De mogelijkheden werden onderzocht voor een radio station op Curacao, maar de geva ren van storing in de radiocom municatie voor het vliegverkeer waren daar niet denkbeeldig. Technici hadden echter de AJB.C. eilanden aangewezen als de beste plaats voor een station dat zijn golven rond de aardbol kon sturen en toen Curacao moeilijkheden op leverde viel het oog op Bonaire. RUIM TERREIN De regering van het eiland heeft op bijzondere wijze geholpen. Een ruim terrein in de omgeving van de zoutpannen van het eiland werd ter beschikking gesteld voor de zenders en in de hoofdstad van het eiland Kralendijk konden stu- (Van onze kerkredactie) Leidsman op initiatief van de bekende ds. O. G. Heldring de Confessione le Vereniging werd opgericht. Dit feit wordt niet op grootse wijze gevierd. Dat ligt geheel in de lijn van deze vereniging, die zichzelf nooit op de voor grond heeft gesteld. Men heeft volstaan met een sobere her denking tijdens een tweedaagse conferentie in mei op Woud- schoten. De Confessionele Vereniging heeft van meet af aan de be doeling gehad, de Nederlandse Hervormde Kerk te herinneren aan het confessioneel karakter, dat deze kerk in de zestiende en zeventiende eeuw had ge kregen. Dat wil zeggen, dat de confessionelen steeds hebben geijverd voor het gezag, dat de confessie (dat zijn dus in de Hervormde Kerk, vooral de formulieren van enigheid) in de kerk behoort tè hebben. Honderd jaar geleden leek de ze strijd uitzichtloos. De Gronin ger richting, waartegen het ver zet van de afgescheidenen zich had gericht, was overvleugeld door de nog veel radikaler mo derne richting, die omstreeks 1860 triomfen vierde. Aan de an dere kant gingen steeds meer rechtzinnigen over tot de Af scheiding. Nu, anno 1964, is er veel ge beurd in de Hervormde Kerk, dat de confessionelen tot dank baarheid stemt. Toch zijn zij van mening, dat ook na de invoering van de nieuwe kerkorde de Con fessionele Vereniging bepaald nog niet overbodig is geworden. Had eerst mr. G. Groen van Prinsterer de leiding van de Confessionele Vereniging, haar eigenlijke karakter werd toch bepaald in de tijd, toen dr. Ph. J. Hoedemaker haar geestelij! leidsman was. Hij is het geweest, die de vereniging geloodst heeft door de crisisjaren van de Do- Hoedemaker meende echter, dat Doleantie hoogstens een op lossing was voor een deel van de kerk. Hij wilde heel de kerk te rugvoeren tot de erkenning van Christus' heerschappij. Samen zijn wij ziek geworden, samen moeten wij ook weer gezond worden, zo zei hij. De volkskerk stond centraal in zijn theologi sche overtuiging. Natuurlijk betekende zo'n volkskerk voor de confessionele Hoedemaker niet een kerk, waarin voor iedereen zonder meer plaats is Hij wilde zeker geen „maatschappij tot nut van het godsdienstig algemeen" (de term is van Groen van Prinste rer), of zoals men tegenwoordig wat vriendelijker zegt, een ho- telkerk, waarin de meest uiteen lopende groepen alle onderdak kunnen vinden. De belijdende volkskerk is de kerk, die gevormd wordt dóór het grote gezin des Heeren, dat zich schaart rond het doopvont en door de doop is gesteld onder de God van het verbond. Deze volkskerk zou heel het volk lei den en tot zegen zijn. „Heel de kerk en heel het volk" was zijn befaamde, veel misbruikte leus. Tijd gehad DR..PH. J. HOEDEMAKER Confessionele Vereniging te lig gen op reorganisatie van de Her vormde Kerk. Terugkeer tot de presbyteriale kerkorde werd ge zien als een noodzakelijke voor waarde om op de rechte wijze tucht te kunnen oefenen. Men vilde echter in geen geval ,tot uittreding komen. Een bekend initiatief van de confessionelen was in de dertiger jaren het Ne derlands Hervormd Verbond tot Kerkherstel, waarvan prof. Th. L. Haitjema de stuwende kracht Kerkherstel Andere figuren uit het verle den van de Confessionele Ver eniging zijn Wormser, Van Too- renenbergen, G. J. Vos, de De Confessionele Vereniging krijgt de laatste tijd nog al eens te horen, dat zij haar tijd zo langzamerhand wel gehad heeft en dat zij er beter aan zou doen, als zij zich zou oplos sen in de „midden-orthodoxie". Tijdens de herdenking van het honderdjarig bestaan heeft prof. Haitjema deze raad krachtig afgewezen. Hij noem de de confessionele richting hyperactueel, juist voor onze tijd, waar in een „oecumeni- H sche passie" de waarde van het dogma met verbijsterende vrij moedigheid wordt aangevoch ten, terwijl men zegt, dat de jeugd toch niet meer door de confessie aangesproken zou worden. Daartegenover blijven de con fessionelen ijveren voor de ker kelijke handhaving van de belij denis. De zdak-Smits is er een teken van, dat dit nog allerminst overbodig is. Ook het gevaar* van de hotel- kerk is nog actueel. Gelijk be kend, zal de komende najaars synode van de Hervormde Kerk moeten beslissen over een voor stel om de „nevenvoorzieningen" om te zetten in buitengewone wijkgemeenten, waardoor ze een normale figuur in de kerkorde zouden worden. Als dit voorstel zou worden aangenomen, dan zou dit betekenen, dat modali teitsgemeenten (bij voorbeeld van gereformeerde-bonds of vrij zinnige richting) een normale plaats zouden krijgen. Zij zouden als wijkgemeenten dezelfde rech ten hebben als de gewone geo grafisch bepaalde wijkgemeenten (zoals vertegenwoordiging in de centrale kerkeraad). In het orgaan van de Confes sionele Vereniging, het Her vormd Weekblad de Gerefor meerde Kerk, vpn 1 oktober schrijft prof. G. P. van Itterzon hierover: „Dan krijgen we offi cieel (o, Hoedemaker!) in elke gemeente van fprmaat de moge lijkheid, dat onder één admini- stratief-hervormd dak diverse buitengewone wijkgemeenten komen. Dan kan men eerst met recht zeggen: Ik beh van Pau lus! En ik van Apollos! En ik van Cephas! In het voorstel wordt het hoedemakeriaans be ginsel onzer kerkorde (wij kun nen het niet anders zien) om hals gebracht. Van het samen arbeiden als ambtsdragers van een Christus-belijdende volks kerk is dan geen sprake meer." Geen feest Het gaat de confessionelen niet om een bepaalde richting in de kerk, maar om de hele kerk. Dat is het grote verschil met de Ge reformeerde Bond, die meer de indruk maakt, dat zij er op uit is, om de positie van de gerefor meerden in de Hervormde Kerk te consolideren, en het ideaal van de belijdende volkskerk, als niet haalbaar heeft laten vallen. Het gaat de confessionelen niet om een bepaalde richting in de kerk, maar om de hele kerk. Hoedemaker heeft dit zo konse- kwent genomen, dat hij zelf uit de Confessionele Vereniging ge stapt is. Tenslotte betrof het ook hier weer een groep. Het is dan ook geheel in zijn lijn, dat er maandag geen feest is. De lof der ongebondenheid Het is niet alles neutraal, wat niet-gebonden is OP spectaculaire wijze is dezer dagen de aandacht gevestigd op de tweede conferentie van de niet-gebonden landen, die maan dag te Cairo is begonnen. Het was de weigering van enkele vooraanstaande figuren uit deze kringen (zoals Nasser van Egyp te, Nkroemah van Ghana en Ben Bella van Algerije), premier Tsjombe aan de conferentietafel toe te laten, die veel stof deed opwaaien, vooral door de wijze, waarop dit gebeurde. De gang van zaken was temeer betreu renswaardig, omdat zij de aan dacht afleidde van de belangrij ke problemen, die door ongeveer vijftig staatshoofden of rege ringsleiders besproken werden. Want al zullen we er goed aan doen, ons niet aan overschatting schuldig te maken, het zou bepaald onjuist zijn, deze confe rentie der „niet-gebondenen" niet als een belangrijke gebeur tenis te beschouwen. Het gevaar ls echter niet denkbeeldig, dat als in het geval Tsjombe enkele militante figuren er in zullen slagen, de bijeenkomst in Cairo te gebruiken om haar dienstbaar te maken aan hun eigen belangen of die van hun land. President Soekarno van Indonesië is een van degenen, die een poging in deze richting heeft gewaagd. Veranderd De eerste conferentie der niet- gebondenen werd in 1961 in Belgrado gehouden. De aandacht van deze bijeenkomst die minder spectaculair was dan deze tweede werd toen afge leid door de enorme kernontplof fing, die de Sowjetunie met een 100 megaton kernbom had te weeggebracht Het was deze explosie, die een sterk wapen uit de handen van de anti-westerse elementen sloeg. Plotseling ver loor de tegen de Verenigde Staten en Engeland gerichte propaganda veel van haar kracht. En de conferentie ging dan ook uit als een nachtkaars. Drie jaar geleden waren in Belgrado slechts 25 landen ver tegenwoordigd. Nu zijn het er ongeveer 50. Dit is niet alleen het gevolg van het feit, dat steeds meer Aziatische en Afri kaanse landen onafhankelijkheid hebben verkregen. Ook het uiteenvallen van de grote machtsblokken heeft er wellicht Iets mee te maken. De breuk tussen de Sowjetunie en communistisch China heeft er toe geleid, dat de tegenstellingen een ander krakter hebben gekre gen. In het westelijke kamp hebben zich echter ook desinte- gratieverschijnselen voorgedaan, die de grenzen tussen gebonden en nlet-geboaden hebben helpen vervagen. Voorbij ders van het communistische systeem en dat neutraliteit in deze strijd of niet-gebondenheid als immoreel werd aangemerkt, blijkt definitief voorbij te zijn. Generaal De Gaulle verkondigt de gehele wereld, dat alleen neutraliteit een oplossing kan brengen voor de problemen, waarvoor zij zich geplaatst ziet. En zelfs de Verenigde Staten hebben tijdens het bewind van president Kennedy moeten in stemmen met „neutralisering" van Laos (met alle gevolgen van dien). Het is een merkwaardig verschijnsel dat een soort blok der bloklozen wordt gevormd, nu de twee machtsblokken uit de koude oorlog tussen Oost en West uit elkaar vallen. Dit nieuwe blok is echter zo hetero geen van samenstelling en de belangen van de talrijke lid staten zijn vaak zo tegenstrijdig dat van een werkelijk invloed rijk „machtsblok" nooit sprake kan zijn. Ook het begrip niet-gebonden- zijn is een vlag die de lading niet dekt, niet bij de landen af zonderlijk en zeker niet op de conferentie te Cairo. Neem bij voorbeeld landen als Indonesië en Egypte. Zij zijn in zo sterke mate afhankelijk (het woord zegt het reeds) van militaire hulpverlening uit de Sowjetunie. dat zij al partij hebben gekozen. conflict met China moeilijk nog een niet-gebonden land noemen (al doet het dat wel). Het krijigt massale wapenhuip uit de Verenigde Staten en de Sowjet unie om zich tegen de Chinese communisten te verdedigen. Hier ziet men een gebondenheid tegen de achtergarond van de gewij zigde omstandigheden in de Willekeur Ook India, dat nooit geheel neutraal of niet-gebonden is geweest (anti-westers als de politiek van Nehroe was) kan zich met name sinds het ernstige Nasser tracht met Tito en Sjastri (India) de bijeenkomst in Caïro een minder eenzijdig karakter te geven, dan Soe karno wil. internationale samenleving als gevolg van het Russisch-Chinese conflict. Er is dan ook nogal gesold met de uitnodigingen, die voor de Cairose conferentie wer den gezonden. Cuba wordt als een niet-gebonden land erkend, hoewel het zich volledig aan de Sowjetunie heeft uitgeleverd. Maar Pakistan, dat een zelfstan dige buitenlandse politiek voert, al maakte het deel uit van twee westelijke verdragssystemen, werd geweerd. Joegoslavië, dat in Cairo een leidende rol speelt, heeft er meermalen geen twijfel over laten bestaan, dat het in grote trekken instemt met de buiten landse politiek van de Sowjet unie. En er is dan ook reden, zich af te vragen wat er terecht moet komen van de onafhanke lijke buitenlandse politiek het kenmerk van de niet-gebonden- hcid. Anti-westers Het niet behoren bij een oi ander blok mag niet met neu traal worden vereenzelvigd, zeg gen de vertegenwoordigers van de landen, die er een beetje mee zitten. En met het grootste gemak richten zij zich min of meer naar de Russische positie bepaling, Alsof men de gulden middenweg zou bewandelen door zich achter de Sowjetunie te scharen, omdat die een tussenpo sitie zou innemen ten opzichte van de Verenigde Staten en communistisch China. De weste lijke („imperialistische") landen zijn voor de zgn. niet-gebonden landen nog altijd gevoelsmatig de voornaamste vijanden en de communistische terminologie le vert nog altijd bruikbare leuzen. Bijeenkomsten als die in Cairo hebben dan ook niet tot gevolg, dat een eigen politieke koers wordt uitgestippeld. Men komt bijeen en gaat weer uit elkaar. Kleine ijdelheden van de leiders hun wensen en zorgen en onder linge ruzies bepalen het beeld. Men kan vele mooie frasen over samenwerking horen, maar na verloop van tijd blijkt er van echte solidariteit niet veel te zijn overgebleven. India kan hierover een boekje opendoen. Want ook toen Nehroe nog premier was, wachtte het land vergeefs op morele steun van de zgn. niet- gebonden landen. Maleisië Wellicht dat Soekarno wat meer succes zal hebben met zijn activiteiten op de conferentie tegen het neo-kolonialisme in de Maleisische federatie. De klacht van India was destijds gericht tegen communistisch China. En daar doen de niet-gebonden landen niet graag lelijk tegen. De actie van Soekarno gaat tegen Maleisië, een tamelijk klein en vrij machteloos land, dat zich slechts met Britse militaire en andere steun staande kan houden tegenover de Indo- nesische confrontatie-politiek. Daar komt bij, dat de Sowjet unie zich nog onlangs geheel achter de politiek van Soekarno heeft geschaard. De Indonesische president verliet vorige wéék Moskou met toezeggingen voor een verrassend grote hulpverle ning. Er zijn geen cijfers bekend gemaakt, maar men maakt er Soekarno wil de conferentie gebruiken om steun te krijgen voor zijn acties tegen Maleisië, geen geheim van, dat zc schrijft Le Monde Moskou een substantiële vermeerdering van de reeds gedane wapenleveran ties heeft toegezegd. Deze toe zegging heeft te meer politieke betekenis, omdat Soekarno heel duidelijk heeft laten weten, waar hij de Russische wapens gebruiken. De Sowjetunie kan het zich blijkbaar niet veroorloven, Soe karno de les voor te schrijven. In de Veiligheidsraad zag zij zich genoodzaakt haar vetorecht te gebruiken om een veroordeling van Soekarno's Malcisië-politiek te verijdelen. En ook nu is men in Moskou weer door de knieën gegaan, omdat men de Indone sische president niet in de armen van Peking wil drijven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 14