Mr. Schuurmans: voorlichting
is misleidend geweest
Confessie en ambt «reen
belemmering voor Geest
Internationaal
bijbelcongres
in Frankfort
VORSTELIJKE JURELGAVE
VOOR CHR. SCHOOL PARON
Katholieke Actie wordt
er niet in besproken
Een woord voor vandaag
Promotie drsBakker
hedenmiddag
Gereformeerde
jeugd wil geen
nieuw Palaver
DIADEEM
Arts gewoon lid van de
werkende middenstand
2
DONDERDAG 8 OKTOBER 1964
Predikanten in Kampen bijeen
Op de jaarlijkse conferentie van
predikanten der Gereformeerde
Kerken (vrijgemaakt), die te
Kampen werd gehouden, heeft ds.
N. Bruin van Charlois gesproken
over de Pinksterbeweging. De be
langstelling voor dit onderwerp i.c
mede gewekt door inzichten er
praktijken onder de vrij gemaakt
gereformeerden, die geliikenis ver
tonen met wat door de Pinkster
beweging wordt gepropageerd.
Ds. Bruin ging vooral in op de opvat
ting, dat confessie en amb'el'jke orde
ning een verhindering zouden zijn voor
het leven uit de Geest. Men zegt dan
dat onmondigen in Christus nog behoef
te hebben aan het natuurlijk middel var»
belijdenis en ambtelijke organisatie.
dat
vol-.-
lifestatie
als r
Onlangs heeft de Duitse Bijbelbond
weer haar jaarlijks congres gehouden.
Het congres dat plaats vond in de Mat-
theüskerk te Frankfurt aan de Main, had
ditmaal een internationaal karakter,
daar ook sprekers uit het buitenland een
bijdrage leverden, onder wie prof. dr. L.
Doekes uit Kampen, die sprak over
..Tegenstrijdigheid tussen Oud en Nieuw
Testament?"
Het hoofdreferaat over het congresthe
ma ,,De bestreden Bijbel" werd gehou
den door de wiskundehoogleraar dr. Hans
Rohrbach uit Mainz, die zich vooral te
gen de theologie van Bultmann keerde.
Wat wij nodig hebben, is niet entmy-
thologisierung, maar uitlegging van de
Bijbel, zo zei hij. Rohrbach ried zijn
gehoor aan, niet te gaan redeneren met
voorstanders van Schriftkritiek, daar zij
dan toch aan het kortste eind zouden
trekken. Wij worden geroepen te getui
gen en te bidden, dat dit spook zo g.
mogelijk weer verdwijnt, aldus Ri
De Duitse Bijbelbond is zeventig jaar
geleden opgericht „om het Woord van
verdedigen tegen alle ontbinden-
In 1 Kor 12 zien wij °.chter, wat de
■cstcsgavcn doen: zij bevestigen de
i-erschappij van Christus over zijn kerk,
?waren de kerk onder Zijn heerschap-
Het opdragen van speciale taken
mmigen betekent nooit afbreuk aan
ambt der gelovigen. Wij mogen ons niet
'aten opjagen door het suggestieve spre
ken over „ecnmansbediening". De Geest
aanifestcert zich in de voorlezing, uit
legging en toepassing van een Bijbelge
deelte en dat dit bij monde van één man
rcbeurt, doet niets al van het feit, dat
de Geest tot de gemeente spreekt. De
Geest spreekt niet door de dominee,
"aar door de Schriften, die hij heeft te
brengen.
De Pinksterbeweging kent de kracht
der Schriften niet, aldus ds. Bruin, en
gaat uit van het levensgevaarlijk dilem
ma tussen Geest enerzijds en belijdenis-
nhoud en ambtelijke ordening anderzijds.
Maar Christus voert door de Geest des
geloofs de kerk tot mondigheid, tot con
fessievorming en ambtsonderhouding cn
bewerkt zo haar groei tot de volwassen-
Efeze 4 spreekt.
Kerk en muziek
De andere spreker was de Rotterdam
se orgelist Dirk Janszoon Zwart, die tot
onderwerp had „Kerk en muziek". Hij
prees het synodebesluit, dat men naast
de psalmberijming van ds. Hasper ook
nog andere gaat toetsen. De zaak van de
berijming is van te hoog gewicht, dan
'ou mogen worden. De
zorgen voor goede
Bij 3e lustrum Ecole Theodore de Bèze
J~\E TE ROTTERDAM gevestigde
Stichting Vrienden van Paronde
Nederlandse „thuisfront"-organisatie,
die zich stelt achter de in het Chateau
de Paron bij Sens in Frankrijk geves
tigde École Theodore de Bèze heeft
zich ten doel gesteld dit protestants-
christelijke internaat ter gelegenheid stichting een intensieve actie
mm zijn vijftiende verjaardag een ju- !e?oeTd °m dte vijftienduizend gulden
bileumgift aan te bieden van vijftien
duizend gulden.
Dat bedrag is bedoeld als bijdrage
in de bouw van een paviljoen van drie
klasselokalen. In geheel Nederland
dat zij overhaast
kerken moeten
psalmberijming, muzieknotatie,
en orgels. In dit verband wees de heer
Zwart het electronisch orgel voor de ere
dienst scherp af. Verder wees hij op de
betekenis van de koren ook voor de ver
betering van de gemeentezang en op de
visselzang, het can-
de psalmen voor de
mogelijkheden
tus firmus-zingen e
volkszang.
Nog tienduizend
francs ontbreken
aan bouwsom
Theodore de Bèze e»
middel is in het voor
granten in Frankrijk
in belangrijk hulp-
Nederlandse immi-
belangrijke assi-
Het jubilerende Nederlands-
Franse protestants-christelijke
internaat Ecole Théodore de Bè
ze is gevestigd in het historische
Ch&teau de Paron, een kasteel
tje met een prachtig park bij
Seiis, 125 kilometer ten zuid
oosten van Parijs. Op de foto
het hoofdgebouw. De klasseloka
len en slaapzalen zijn onderge
bracht in paviljoens. Links is
een gedeelte van zo'n paviljoen
te zien, op de voorgrond het
sportveld.
de tendensen in kerken, scholen en hoge
scholen met haar theologische facultei
ten".
TCCC-jeugd heeft
nu eigen blad
Het bestuur van het ICCC-jeugdcon-
tact heeft besloten tot het in het leven
roepen van een eigen orgaan, dat de
naam Tchthus heeft gekregen. Dit maand
blad komt in de plaats van het onre
gelmatig verschijnende Contactblad. In
het ,TfipX3eleide schrijft de redactie, „dat
er in Nederland geen jongerenblad was.
dat met de Bijbel als norm oplossingen
wilde zoeken voor allerlei oecumenische
problemen".
De redactie wordt gevormd door de
heren D. M. Bogaard te Amsterdam, J.
Brandse te Utrecht en A. Koenen te
Leeuwarden. Het adres van redactie en
administratie is Singel 386 te Amster
dam.
In het eerste nummer wordt onder
meer een kort overzicht gegeven van
wat het ICCC-jeugdcontact is. Een aantal
jongeren uit verschillende kerken von
den het nu vijf jaar geleden d.^.gend
nodig, om zich „samen met alle posi-
tief-christelijke jongeren te bezinnen I
bij het licht van GSds Wooni - over de De bisschoppen Zijn gisteren
problemen van de oecumene en wat zich i begonnen met de behandeling
van het schema over het leken-
apostolaat. Door het schema in
zijn huidige vorm te aanvaardep
als basis voor diskussie spraken
zij uit, dat zij de tekst althans
goed genoeg vinden voor een
vruchtbaar debat.
Dat wil overigens niet zeggen,
dat men op het schema geen kri
tiek heeft. Velen noemen het een
„dood" stuk, omdat het de con
troverse over de Katholieke Ac
tie heeft vermeden. Het werd
zelfs een „onrijp" schema ge
noemd, dat een kastegeest ver
raadt, waarbij de niet-georgani-
seerde leek als een tweede-rangs
gelovige wordt beschouwd.
De sprekers, die tot dusver het woord
gevoerd hebben, zeiden dan ook allen:
overmaken, zij het om verschillende
redenen. De Amerikaanse kardinaal
Veel kritiek op schema
ónder deze narm aandient". Een
doelstellingen is „in gehoorzaamheid
aan de Bijbel te getuigen van het ge
loof, dat aan de heiligen is overgeleverd,
tegenover een eenheidsstreven, dat de
norm van Gods Woord miskent".
Het ICCC-jeugdcontact belegt daartoe
in de loop van dit najaar nog twee
weekendeonferenties. De één wordt ge
houden te Hattem van 24 tot 26 oktober.
Drs. J. Vlaardingerbroek, gereformeerd
predikant te Ermelo zal er spreken.
Op de andere conferentie (28 tot 30 no
vember te Wijk aan Zee) zullen spreker
ds. J. Heule, te Beverwijk (gereformeerd)
en drs. J. P. Versteeg te Wormerveer
(christelijk gereformeerd).
Weer zendelingen
uitgewezen uit
Soedan
Sudan Witness, het blad van een Ame
rikaans zendingsgenootschap, bericht, dat
de leiding van een melaatsenl
Soedan het bevel kreeg binnen
de post te verlaten. Als reden B u
opgegeven, dat men met opstendeüngen I £en «T "bisschoppen" En de Italiaanse
aartsbisschop Maccari vond het sche-
melaatsenkolonie in Rjtter had bezwaar tegen het clericale
I karakter van het ontwerp, vooral waar
11 het gaat om de verhouding tussen le-
samenspande. Inderdaad
ling.
i tweemaal bij de rebellen geweest I u P....B8WW1
;n vrouw te helpen bij een oeval-1 ièken^omdat het het eigenlijke karak-
„I ter van hun apostolaat onvoldoende
bijzonder teleurstellend
het ziekenhuis nog vol ,n bedrijf Men D 7conservatieve) Ierse eurie-kardi-
behandelde tegen de tweehonderd pa-j Brown5 ging precies de andere
tienten. Maar het bevel bleek onvcrbld-i kan, uit Hij vond juist, dat het schema
dell:,lc- de leken te veel rechten geeft. Hij eiste
Nieuw experiment
op Soemba
Deputaten voor algemeen diakonale
arbeid der Gereformeerde Kerken heb
ben besloten steun te verlenen aan het
transmigratie-plan op het eiland Soemba.
Een dergelijk plan. om een deel van de
bevolking te bewegen tot een verhuizing
naar een meer vruchtbaar gedeelte van
hun eiland, wordt als een nieuw experi
ment beschouwd, omdat de binding aan
de eigen grond meestal zeer hecht is
gebleken in gebieden, waar men al ge
slachten lang gewoond heeft. Begrijpe
lijk is evenwel, dat de steeds terugke
rende hongerperiode op het eiland de
mensen toegankelijk maakt voor het
plan tot een nieuw bestaan in de vrucht
bare vlakten rondom Lewa.
Naar wij vernemen van ds. J. de Lan-
5e. director van de Gereformeerde Zen-
ingsbond in de Nederland Hervormde
Kerk, is het hoofdbestuur van deze bond
niet van plan. een actie op touw te zetten
-mjet -|de
lur
het orgaan van de
bond „Alle den Volcke" zijn mening
over deze Stichting te zeggen. Het staat
op het standpunt, dat hervormden var
gereformeerde richting zich in hun steun
verlening moeten beperken tot Ge
ïnformeerde Zendingsbond.
de leken de uiterste
volgzaamheid en gehoorzaamheid.
Ook het schema over kerk en wereld,
dat als laatste volgende week in behan
deling zal worden genomen, heeft al
veel kritiek ondervonden. Het sluit
nauw aan op het schema over het le-
kenapostolaat en behandelt de plaats
van de leek in kerk en wereld. Men
zegt. dat het de problematiek
jonge landen mist, doordat het in hoofd
zaak door westerse theologen is
steld. Vermoed wordt, dat voor
deling van dit schema een vierde zit
ting v
i het concilie nodig zal zijn.
Oecumene
De bisschoppen hebben zich ook bezig
gehouden met de verdere stemmingen
over het schema over de oecumene.
Nadat het tweede hoofdstuk, dat een
programma bevat voor gezamenlijk ge
bed en openbare samenwerking met
andere christenen als geheel was goed
gekeurd (1573 voor, 564 voor met voor
behoud, 32 tegen), was het derde hoofd
stuk aan de beurt, dat enkele spec
fieke betrekkingen met oosters-ortho-
doxen en protestanten bespreekt.
Met 2088 tegen 43 stemmen werd uit
gesproken, dat er voorname contact
punten bestaan tassen rooms-katholieken
en protestanten. Genoemd werden het
gemeenschappelijk geloof ln Christus
en de liefde en eerbied voor de Bijbel,
welke laatste omschreven werd als
dienstig instrument ter bevordering
I de eenheid- Ook werd gesproken i
waaromtrent
is, maar waarbij
iscussie aanwezig
meenschappelijke, dat deze kerken
de Rooms-Katholleke Kerk hebben. Hier
werden genoemd de verering van Maria
en de heiligen en het gemeenschappe
lijke op het gebied van eredienst en
sacramenten. Opgemerkt werd, dat de
oosterse theologie die van het westen
aanvult en dat met het oog op herstel
de eenheid geen grotere lasten dan
worden opgelegd.
bijeen te brengen.
Het bedrag, dat een afvaardiging
van de stichting maandagavond aan
een feestmaaltijd in het Chateau de
Paron het schoolbestuur kon aanbie-
den overschreed ruim het gestelde
doel: de opbrengst van de jubileum
actie was 15.454 en bovendien kon
den de Nederlandse gasten nog voor
een waarde van 3500 aan inventaris
voor het nieuwe paviljoen aanbieden.
Er waren nog meer giften, de speciale
protestantse kerkdiensten in Sens en in
het nabijgelegen Chentillon-Coligny
brachten ruim zevenduizend nieuwe Fran
se francs bijeen en toen men ten slotte
de balans opmaakte, bleek
totale bouwsom van de uitbreiding der
Ècole Théodore de Bèze nog slechts een
bedrag van tienduizend nieuwe Franse
francs, of 7500 gulden te ontbreken.
Die zeven en een half duizend gulden
moeten nog ergens vandaan komen. Maar
het resultaat van de jubileumactie, de bij
dragen van het gehele thuisfront tezamen,
het is heel wat bemoedigender dan de
vrienden van Paron hebben durven
hopen.
De betekenis van de École Théodore
de Bèze is drieledig.
Deze school is een Nederlands prote
stants-christelijk internaat. Zij is ge
sticht, omdat er zich in het gebied rond
Sens en ook elders in Frankrijk
de loop van de laatste veertig jaa
aantal Nederlandse boeren heeft g
tigd, dat er prijs op stelde de goede
Nederlandse protestants-christelijke tra
dities levend te houden.
Frankrijk geldt als een r.k. natie, in
ezen is dit land echter onkerkelijk, de
protestanten, ook de Franse protestanten,
vormen er een geheel te verwaarlozen
minderheid.
De Franse staatsschool is streng
gescheiden van de kerk, men zou
haar zelfs als anti-kerkelijk kunnen
beschouwen. In een van de taalboek
jes staat een zinnetje over de bete
kenis van de zondag. Die dient vol
gens dat officiële leerboekje „pour le
pdtisserie et la promenade", voor
gebak en de wandeling. Het Woord
dés Heren komt er niet aan te pas.
De betekenis van het' christelijk onder
wijs voor deze Nederlandse immigranten
blijkt daaruit, dat zij hun kinderen uit
allerlei streken van Frankrijk naar de
Ècole Théodore de Bèze sturen: zij
doen er dus liever afstand van de
me afstanden maken huisvesting in
internaat noodzakelijk dan ze
thuis te houden en ze aan een Franse
taatsschool uit te leveren.
Bovendien zenden ook Franse protes
tanten hun kinderen naar deze school.
De tweede betekenis is dat Paron en
de Écoie Théodore de Bèze een prote-
tants-chiristelijk zendingsmiddelpunt in
Frankrijk is, zoals prof. Th. A. Ver
steeg, die maandag sprak als afgevaar
digde van de a.r. Tweede-Kamerfractie,
het uitdrukte: een klein stukje van
Christus' Koningschap in deze wereld.
En een derde 'betekenis is, dat de École
milatieproces: de kinderen van de immi
granten worden Fransen zonder de Ne
derlandse christelijke ondergrond te ver-
Geen subsidie
Dat alles gaf maandag aan de jubi
leumfeestdag een bijzondere inhoud. De
École Théodore de Bèze krijgt van geen
enkele zijde subs'die. De ouders van de
leerlingen en de Stichting Vrienden van
Paron moeten alle financiën bijeen bren
gen.
Tot nu toe gaat dat, hoewel alle bij de
Ècole Théodore de Bèze betrokkenen
spreken van ,het wonder van Paron".
De school groeit langzaam en gestadig,
zoals de protestantse gemeente rond Sens
krachtiger wordt. Dat blijkt uit kleinig
heden, zoals het orgelconcert van Feike
Asma op donderdag in de r.k. kathedraal
van Sens, een uit de vroege middeleeu
wen daterende kerk.
Vorig jaar telde de École Théodore de
Bèze 63 leerlingen. Nu zijn er 83, v
van 15 Franse kinderen die niet
Nederlandse afkomst zijn.
Misschien zou het mogelijk zijn
ook nog de laatste tienduizend francs
bijeen te krijgen. Het gironummer van
de te Rotterdam gevestkgde Stichting
Vrienden van Paron is 555800.
Mijn zoon, geef mij uw hart" (Spreuken 23 26).
Geef mij uw hart. Een vraag van vier woorden, maar van e
enorme betekenis. De mens is over het algemeen zuinig n
zijn hart. Hij geeft het niet zo gauw weg, want het hart gev
betekent alles geven en daarmee is de mens erg voorzicht
Ik kan je mijn hart niet geven, zegt het meisje tegen de jongt
en ze bedoelt daarmee dat ze zich niet voor haar gehele lev
aan hem wil binden. God zegt: Geef Mij uw hart. God vrat
alles. Geef Mij uw hart. Geef u helemaal. En voor altijd.
Het is voor velen moeilijk God hun hart te geven. Omdat
voor hen konsekwenties meebrengt, die ze niet willen a<M
vaarden. God het hart geven betekent God volgen, doen waan
Hij behagen schept, naar Hem luisteren, zichzelf helema
wegcijferen, alles opgeven alleen voor Hem.
Geef Mij uw hart. God vraagt alles, God vraagt de hele me
en voor altijd. Te veel gevraagd? Er zijn er geweest, die zv,
teleurgesteld hebben afgewend omdat ze de eis te zwq
vonden. Omdat ze toch nog baas wilden blijven, toch n
doen, waarin ze zelf vreugde hadden.
Geef Mij uw hart! God kan het vragen omdat Hij de mens oj
alles heeft gegeven wat strekt tot diens eeuwig Heil: Z\
Zoon, Die voor ons is gestorven opdat wij eeuwig zoud\
leven. God vraagt wat van ons, maar Hij geeft ook teri\
Hij geeft ons meer dan wat Hij van ons vraagt. Zo het ha
geven aan God een waagstuk zou zijn, is het een waagstü-
waarbij de mens altijd wint, waarvan hij altijd beteiwora^
Veel geven voor een eeuwig heil. p
Wij lezen vanavond Romeinen 4 vers 13 tot 25.
Over stichter Baptisme
(Van een medewerker)
Hedenmiddag is aan de Rijks
universiteit van Utrecht de heer
J. Bakker, leraar godsdienston
derwijs aan de Christelijke HBS
en MMS voor Walcheren te Mid
delburg gepromoveerd tot doctor
in de theologie. Drs. Bakker ver
dedigde een proefschrift getiteld:
„John Smyth, de stichter van het
Baptisme". Als promotor trad op
prof. dr. G. P. van Itterzon, ter
wijl als paranymfen fungeerden
mevrouw E. H. Oberman-Graan-
boom te Amersfoort (echtgenote
Defensie wil ingenieur niet ontslaan
Academicus als
beroepsofficier
De centrale raad van beroep
heeft zich gisteren beziggehou
den met de zaak van ir. J. H. uit
Leiden tegen de minister van de
fensie. De ingenieur werd op 1
mei 1962 aangesteld als eerste
luitenant der genie. Hij had zich
voor acht jaar verbonden, maar
nodig
De mogelijkheid is verder gesteld
sacramentele intercommunie „in zeke-
gevallen" tussen rooms-katholieken
orthodoxen, voornamelijk wat de
eucharistie betreft. De gevallen werden
niet gespecificeerd. Blijkbaar wordt de
nadere ontwikkeling afgewacht.
Het bestuur van de Bond van Gerefor
meerde Jeugdverenigingen heeft besloten
de bondsdag 1965 te houden in de Expo-1
Hilversum. Dat betekent, dat men|
gegaan is op de suggestie van de
ng Jeugd en Bijbel voor een
nieuw Palaver op Hemelvaartsdag. Het
bestuur beschouwde Palaver '64 als een
bijzondere gebeurtenis ter ere van het
150-jarig bestaan van het Nederlands
Bijbelgenootschap en wilde er geen ge
woonte van maken. Wel besloot het be
stuur tevens op de eerstvolgende jaar
vergadering (12 december in Zwolle)
ïen algemene bespreking te wijden aan
le vraag: „Loont een bondsdag alle
moeite, tijd en kosten, die eraan besteed
worden?"
e vergadering van het bondsbe-
stuur werd tevens afscheid genomen van
iw Van Alkemade-Kwakkelstein
heer H. Algra, als adviseurs. Zij
werden als zodanig opgevolgd door de
heren G. A. Kieft en Jacq. de Smit
De beide scheidende adviseurs, die be
noemd zijn tot erelid, zaten veertig jaar
eL»i«L>ccrvi:
en sfeer. K
VLOERKLEED c™,*,™...,
D2 aan Vene
DIADEEM: vloerkleed voor stijl
sfeer. Hoge gesloten pool.
Diadeem Unl (effen);
Diadeem Haroen
(perzische dessins);
Diadeem Orleans
iins). Vraag folder
in Veneta N.V., Hilversum.
Vroeger: een man met autoriteit
Ledencongres van
Maatschappij
geneeskunst
of langer in het bondswerk. In
afsche s woord sprak de voorzitter ds. G.
Lammens de dank van de bond uit voor
het feit, dat zij meegegaan zijn door
allerlei veranderingen en vernieuwingen
heen en zo de historie meedroegen.
Na voltooiing van de kadercursus
„Leiding geven in de groep" komt een
nieuwe cursus in de roulatie, die „Ge
sprekken bij de bron" heet Men hoopt
hiermee volgend jaar te starten in Over
ijssel, Gelderland en Utrecht.
Het nationaal congres van Nicaragua
heeft woensdag een resolutie aange
nomen waarin wordt verklaard dat het
verdrag, dat de Ver. Staten optie geeft
voor de aanleg van een interoceanisch
kanaal op het grondgebied van Nicara
gua, een aantasting van de nationale
soevereiniteit betekent. Het congres
beveelt een nieuw verdrag aan.
persoon van gezag en aanzien,
een man met autoriteit die gees
telijk een eigen positie innam.
Thans neemt de arts geen bijzon
dere positie meer in. Hij is lid van
de werkende middenstand en moet
steeds weer een deel van zijn
energie besteden aan de verde
diging van zijn positie, wil hij in
de huidige welvaartsperioden niet
achterop geraken.
Aldus dr. G. Schalij, voorzitter van de
Koninklijke Nederlandse Maatschappij
tot bevordering der geneeskunst op de
openingszitting van het jaarlijks leden
congres der maatschappij, die vandaag in
Enschede is gehouden. In deze toespraak
belichtte dr. Schalij de plaats van de arts
in de medische samenleving en in het
maatschappelijk bestel. Hij kwam o.m.
tot de conclusie, dat de arts het nadeel
heeft in de samenleving meer een ge
leide dan een leidende positie in te ne
men en over het algemeen niet over ge
noeg tijd te beschikken om zich in de po
litiek of in maatsdhappelijk vorm-
bepalende groeperingen zich een zodanige
plaats te versohaffen als hem uit hoofde
van zijn „status" eigenlijk zou toekomen.
Onvervangbaar
zeker in de toekomst de huisarts
vervangbare positie in de gezondheids
zorg zal blijven inneme"". Zijn curatieve
taak, zo werd opgemerA zal hem nooit
uit handen genomen Worden. Bij de
plaatsbepaling van de arts in onze mo
derne samenleving zijn diens persoon-
Sprekend over de relatie tussen de
Individueel werkende arts en de arts-in-
dienstverband merkte dr. Schaiy o.m
dat het getuigt van een tekort aan
peet cn vooral aan waardering „indien
wij niet zouden erkennen dat velen
welbewust de sociale kant van het
op het gebied van de volksgezondheid
hebben gekozen en zullen kiezen. Het zou
op zijn minst genomen van kortzichtig
heid getuigen deze functies niet te wil
len zien ais noodzakelijkheid in de steed?
evoluerende behartiging van de volks
gezondheid. Vooral ook, omdat de alge
mene volksgezondheid steeds meer het
individuele belang raakt", aldus dr.
Schalij.
Taak
Als taak voor de arts en tevens voor
de Maatschappij noemde dr. Schalij ook
de in opleiding zijnde student de kans te
getfen zoveel als mogelijk is kennis te
maken met die zieken, die niet in de
universitaire klinieken liggen. Er zijn in
ons land, zo stelde hij vast, grote conglo
meraten waar grote aantallen patiënten in
uitstekend geoutilleerde ziekenhuizen
worden behandeld, zonder dat van de
hierin gelegen opleidingsmogelijkheden
voor student en assistent een goed ge
bruik wordt gemaakt Dr. Schalij be
pleitte in dit verband de opleiding op
universitair niveau in steden als Rotter
dam. „Er zijn in de periferie opleiders ge
noeg met voldoende kennis en verant
woordelijkheidsbesef om tezamen met de
hoogleraren er voor te zorgen, dat het
peil van de Nederlandse arts zo hoog
blijft als het altijd is geweest.
wilde later de dienst vroegtijdig
verlaten.
Naar zijn mening kreeg hij niet dat
werk te doen waarvoor hij was aan"e
nomen. Dit was de reden waarom ni
eervol ontslag vroeg, een ontslag waar
over de Koningin moet beslissen. Ir. H'
superieuren adviseerden Hare Majesteit
het ontslag niet te verlenen. Al in af
wachting van de beslissing van de Ko
ningin ging de ingenieur in beroep. Het
Haagse ambtenarengerecht besloot dat
hij wel ontvankelijk in zijn beroep
maar bepaalde tegelijkertijd dat het
gegrond is.
Misleidend
De gemachtigde van ir. H„ mr.
Schuurmans uit Den Haag, zei dat de
kern van de zaak ligt in de wijze
op het contract tussen zijn cliënt
ministerie van defensie tot stand
komen. Beide partijen zijn volgens hem
uitgegaan van geheel verschillende
standpunten. Ir. H. meende dat hij als
ingenieur werd aangeworven, terwijl
het de bedoeling van defensie was op
deze wijze in het tekort aan. beroepsof
ficieren te voorzien. Naar het oordeel
van mr. Schuurmans heeft men z
cliënt bij zijn sollicitatie een-geheel v
keerde voorstelling van zaken gegev
Voorlichter
Mr. Schuurmans wijdde voorts ai
dacht aan het feit dat aan de ingenieur
voor hij zijn handtekening onder de
overeenkomst zette, te kennen wa
geven dat de verbintenis eventueel
het verstrijken van de periode van acht
jaar die in het contract was vastgesteld,
zou kunnen worden ontbonden. Men had
zelfs over de financiële gevoifei
dergelijke stap gesproken. Dit
alleen met ir H. gebeurd, ook met drie
van zijn collega's die in een soortgelüke
situatie verkeerden, was deze mogelijk
heid besproken.
De man d>e de ingenieurs had voor
gelicht kapitein P., verklaarde echte»
dat hij over deze materie pertinent niet
heeft gesproken, noch met ir. H., noch
met diens collega's Mr Schuur
•roeg aan het slot van zijn betoog de
het amb-
erleg met
■aarop de
mtbonden.
centrale raad de uitspraak v;
tenarengerecht te vernietige
te bepalen dat de staat in
ir. H. de datum vaststelt
overeenkomst kan worden
De vertegenwoordiger va.
ter. mr. J. O de Lan°e. begon met te
yellen dat de enige die ot» het ogen-
dit "eding te beslis-
Is. Hij vroeg daarorr
rimair om het besluit
gerecht, waarb1
blik bevoer
®èn de Koningin
de centrale raad o
van de ambtenaren
bepaald dat het bei
te vernietigen Voor het geval dat de
raad bet hier niet mee eens zou zijn.
"er-zocht hii het beroep ongegrond te
Te boud
Hij merkte voorts op dat de voor
lichting aan de ingenieur niet misleidend
is geweest. Men heeft hem duidelijk ge
zegd dat hij na een aantal jaren troe-
nendienst bij de bouwdienst zou worden
geplaatst als ingenieur. Fel kantte mr.
De Lange zich teren wat hii noemde te
al te boude bewoordingen van ziin tegen-
nleiter, waarin deze de juistheid van de
verklaringen van kapitein P. in twijfel
had getrokken.
erk
-ïovo>*>-*>*** nreip,
NED. HERV. KERK
Beroepen te Klooster ter Apel (bijz.
verkz.), E. F. Verbaas te Marken.
GEREF. KERKEN (vrljgem.)
Beroepen te Goes, T. Dekker te
Hattem.
Aangenomen naar Deventer. G. Mul te
Rozenburg, die bedankt voor Nijverdal.
van de Utrechtse emeritus-pre^
kant) en C. B. Bisschop, Ier als»
Nederlands t-e Middelburg.
Johannes Bakker werd 6 oktober II'
te Zuidwolde (Dr.) geboren. Hij volgi
het middelbaar onderwijs te Utrecht 1/
studeerde aan de Rijksuniversiteit |c
daar. De heer Bakker, die eerst op
jarige leeftijd theologie ging studerL
was oorspronkelijk werkzaam als bi
ker. Toen hij student werd te Utrecfê
svas hij nog baptist, maar later ging 1°
over tot de Nederlandse Hervorm1.1
Kerk. Momenteel dient hij de centrf1'
kerkeraad van de Hervormde Gemeei
te Middelburg als scriba. In 1959 werdl
heer Bakker leraar godsdienstonderw*
aan het Christelijk lyceum te Goes, [a
1961 kwam hij als „full timer" naar p
Christelijke H.B.S. te Middelburg. ps
drs. Bakker verscL,
getiteld: „Het Ouj
boek". „Bijbelkenior
'ïroEl" also
Van de hand a
oen drie boekji
Testament als u
Nieuwe Testament" en „Israël", alsa
publicaties in het Zeeuws Tijdschf"'
over: „De oudste belijdenis van Ha?,
de Ries" en krantenartikelen over F
vroegere Baptisme, ter gelegenheid \fi
het 350-jarig bestaan van deze bewegip
Het proefschrift fc
De dissertatie van dr. Bakker, L
hij. H. Veenman en Zonen N.V.jv
Wageningen van de pers kwam, HS
slaat 204 pagina's druk en is verluid
met twee pagina's handschrift m
Smyth in facsimile. Na een inleidi;E
worden in deze dissertatie in het efic
ste hoofdstuk de bronnen en luerl^j
van John Smyth besproken. In
tweede hoofdstuk staat de schrijd
stil bij leven en werken in Engelat
waarna hij in het derde hoofdstuk
verblijf van Smyth in Amsterdam
schrijft. Het vierde en laatste hooj
stuk, dat tevens het grootst is, ham
ondermeer over de leer der kerk
het gebed. L~
De auteur wijst erop, dat tot dusrp
geen studie over Smyth verscheen,
alle gegevens van de archiefstukken L
Engeland en Nederland bevatte en dfa»
combineerde. De geschiedenis van Smis
is voornamelijk vanuit Engels gezichpr
punt behandeld; zijn theologie is nr
samengevat; zijn relaties met de Doo|
gezinde Waterlanders niet onderzool G
terwijl juist hier verbanden moclP0
worden gelegd, indien althans voor /0I
verkrijgen van inzicht in de struct^
van het Baptisme vereist Ls, dat ken(e
omtrent het eigene van de stichter enjej
invloed, die hij ondergaan heeft, onoif01
beerlijk is.
Dr. Bakker handelt in zijn disserts jj
ook over het ontstaan van baptisten)
meenten in Japan in de tweede helft v I
de. vorige eeuw, ongeveer tegelijkerti ai
dat rond 1845 de eerste Nederiand;
tistengemeente ontstond, toen d
vormde predikant dr j. E. Flei
Gasselternijveen, zich in het kanaal
zijn woonplaats door onderdompelt
door Duitse baptisten liet dopen. Met e g
lector in Japan had de schrijver talrl, |e-
en hij legde verschillende r-
ties ln Engeland, terwijl hij vee.'
rlaai bestaande uit historische
schriften verwerkte. De relatie ti
doopsgezinden en-'baptisten werd
eerder onderzocht als in dit proel'schi
Aan het einde van zijn studie
cludeert de auteur, dat Smyth in
onrustige tijd leefde. De Engelse Staa Ie
kerk was nog niet geconsolideerd, l'ei
Puritanisme was nog volop in bewegi ]-
de Rooms-Katholicke Kerk begjg]
zich te herstellen.
Ln dc- persoon en het werk
erenigden zich een aantal onderlifei
erschijlende geestelijke stroming I
Smyth vertegenwoordigde het Puritan te!
me en het Separatisme, maar evengo ge
het Anabaptisme en het Spiritualist*
vas een'aanhange» van het Calvir
m het Arminianisme; hij was ortl
en heterodox en ging van een ra
caal en onverdraagzaam christend
op een christendom in verdraagt P
:n universele geest. Ook hem
kunnen kwalificeren als een m
jveral op inging, maar nergens
opging, die van iedere belijdenis en K.r
tikelen beleed, maar de voorkeur iut
zijn eigen belijdenis. In de plaats
tp i jo,
Ikv lr;
zijn ideeën hebben ingang gevonden
het Amerikaans en Engels Congregat
nalisme. De dissertatie wordt gecomp
teerd door vijf uitvoerige bijlagen,
literatuurlijst van niet minder dan z
pagina's en een register van persone:
zaken. pei
tie
De stellingen |jjj'
Dr. Bakker voegde aan zijn dissertal®
zeventien stellingen toe. We maken vise
twee van de markantste melding:
4. De sluiting van een huwelijk tó 1
;n legitieme grond zijn voor veranó!
ng van kerkgenootschap: L
16. Het is ongewenst de taak van f
leraar godsdienstonderwijs bij het mi
delbaar onderwijs uit te breiden met el I®'
opdracht tot pastorale begeleiding.