Doopsgezinde kerk te Leiden
wordt echt Gemeentecentrum
i
film jn kleur!
Krijgt de Hervormde Kerk
.mentale wijkgemeenten?
Restauratie is in volle gang
LEZERS SCHRIJVEN ONS:
Minjon-afdeling 5Sleutelstad'
houdt talentenjacht
Modedetails op geslaagde
show van Futura
Hoe Leiden feest
gaat vieren
Te kust en
te keur
fotografeer
°f
Foto-Ciné JAN WOLFSLAG N.V.
NIEUWE LEIDSE COURANT
3
DONDERDAG 1 OKTOBER 1964
LEIDEN Omdat eeuwen ge
leden het kerkelijke karakter niet
aan de buitenkant mocht zijn te
zien, bouwde de Doopsgezinde
Gemeente te Leiden in 1638 aan
de Pieterskerkstraat een schuil
kerk, deels op de fundamenten
van het uit de dertiende eeuw da
terende huis Te Lookhorst, waar
onder anderen Floris V heeft ge
woond. In 1860 werd de kerk
verbouwd en uitgebreid; de ijze
ren kolommen in de eigenlijke
kerk herinneren nog aan die pe
riode. Sindsdien heeft de tijd er
stil gestaan, op enkele details na.
En al zit men nu „door elkaar",
nog steeds staan in het midden
vak, vlak voor de hoge kansel,
de stoelen voor de vrouwen, die,
net als in de tijden der hagepre-
ken, beschermend werden om
ringd door het manvolk.
In 1961 begon men aan restauratie
en verbouwing van de kerk te denken
en onder meer werd hiervoor een fi
nanciële actie gehouden. De plannen
kregen steeds vastere vorm en vorige
maand is men begonnen met de ver
bouwing van het voorgebouw naar
een ontwerp en onder leiding van Ir.
M. P. Schutte. Opzet is van het voor
gebouw een levend Gemeentecentrum
te maken. Hiertoe verliet koster G.
Zonneveld zijn sobere behuizing om
aan de overkant van de kerk een
„christelijker" woning te betrekken
met zUn vrouw.
Beneden in het voorgebouw komt
nu een zaaltje voor allerlei bijeen
komsten en het eeuwenoude kelder
gewelf. vanuit de hal bereikbaar via
een trapje, wordt geschikt gemaakt
als vestiaire. De consistoriekamer
blijft gehandhaafd en de verbouwing
beperkt rich, wat het benedengedeel-
Vóór cle Kerst
Boven in het voorgebouw komt een
zaal voor de zondagsschool, die altijd
gelijktijdig, met de kerkdiensten
wordt gehouden, terwijl achter nog
een lokaliteit in de maak is voor de
knutselclub „Mennistenibouwers". De
ze ruimte zal tijdens de kerkdiensten
worden gebruikt als crèche.
Mede doordat ook Monumenten
zorg bü de verbouwing moest wor
den ingeschakeld, verlopen de werk
zaamheden minder vlot dan men had
gehoopt. Er wordt nog steeds naar
gestreefd voor de Kerst klaar te zijn,
vertelde de kerkmeester ons, maar of
men dit zal halen, ls nog een open
vraag.
Het werk wordt uitgevoerd door de
firma L. Oostveen en Zn., die wordt
bijgestaan door enkele onderaanne
mers. De verbouwingskosten worden
geraamd op f 80.000 en men heeft
thans f 30.000 beschikbaar zodat de
500 Gemeenteleden nog heel wat bij
een moeten brengen, wil men de aaD
te. gane geldlening zo laag mogelijk
houden. Daarna hoopt men de 300 zit
plaatsen tellende kerk een opknap
beurt te geven.
Predikant van de Doopsgezinde Ge
meente is thans ds. H. van Bilder-
LEIDEN Minjon-afdeling „Sleutelstad," houdt donderdagavond 29 ok
tober in de grote zaal van „De kleine Burcht" aan de Nieuwe Rijn te Lei
den een talentenjacht. Allen, die van mening zijn, dat zij iets presteren op
het gebied van populaire muziek, zang, declamatie, cabaret of jazz, kunnen
hieraan deelnemen. Hoofdprijs is de Minjon-beker. Ook zullen radio
opnamen worden gemaakt, die, bij gebleken geschiktheidkans maken op
uitzending.
'bruik en hebben bovendien geen studio
In de jury hebben zitting: de impres-
irio Paul Acket, hoofdredacteur van
het teenagermaandblad „Muziek Ex
pres", Gé Hofenk, platenhandelaar in
Leiden, Piet Goosen, journalist, Peter
Fock van de platenmaatschappij „Bo-
■i" en Anne van Egmond namens
Minjon, afdeling Sleutelstad.
Zangers en zangeressen, die niet aan
;n orkest zyn verbonden en niet voor
eigen begeleiding kunnen zorgen, kun-
zich toch opgeven. Zy worden be
geleid op de piano door Minjon-lid
Ben Hurrelbrinck, leerling van het con-
atorium in Den Haag. Kandidaten
kunnen zich tot 20 oktober schriftelijk
aanmelden by B.C. Tiddcns, Oude Hoef-
straat 57, Leiden.
Minjon hoopt op aanmeldingen van
in zo groot mogelijke verscheidenheid,
opdat een aantrekkelijk en verantwoord
programma kan worden samengesteld.
De presentatie is in handen van Mar-
ga Kosten. Na afloop wordt er gedanst
op muziek van het winnende orkest.
Bij voldoende belangstelling zal er even
tueel een tweede avond worden geor
ganiseerd.
Wat is Minjon
„Minjon" is een vereniging van jon
geren tussen de 16 en 26 jaar, die het
maken ran radioprogramma's als hob
by hebben. De beste programma's wor
den door de AVRO uitgezonden op don
derdagmiddag van 5 tot 6 uur. Een
van drie AVRO-medewerkers, Her-
Broekhuizen, Wim Jansen en Chris
Hoorn, beoordeelt de bandjes, die
door de afdelingen worden ingezonden.
Zyn de programma's geschikt, dan
worden ze uitgezonden. Vaak echter is
het programma wel goed, maar zijn de
technische kwaliteiten onvoldoende.Dat
niet verwonderlijk, want de meeste
afdelingen beschikken slechts over
bandrecorders voor huishoudelijk ge-
tot hun beschikking. Het is dan moge
lijk het programma over te maken in
de AVRO-studio.
Niet alle programma's kunnen wor
den overgemaakt. Bij hoorspelen, mu
ziekopnamen, klankbeelden, cabarets,
intervieuws e.d. levert dit natuurlijk
geen prpblemen op, maar bij voorbeeld
reportage van een actuele gebeur
tenis moet onmiddelijk goed zijn.
Zestig afdelingen
In Nederland zijn zestig Minjon-afde-
lingen, grote en kleine, meestal in de
grote plaatsen, die onder leiding staan
„consul". Er zijn afdelingen
met eigen (doorgaans zelfgebouwde)
studio's, maar ook komen er program
tot stand, terwijl de leden om
tafel in de huiskamer zitten met
de microfoon in het midden.
Iedere afdeling is zelfstandig. De le-
Classis LEIDEN in vergadering bijeen
LEIDEN Tien jaar geleden werd in de Herv. Kerk de mogelijkheid van
een zogenaamde noodgemeente in het leven geroepen. Wat hieronder ver
staan werd, staat beschreven in één van de overgangsbepalingen, die aan
de Kerkorde zijn toegevoegd. Daar kan men lezen, dat in bepaalde geval
len een nevenvoorziening in het pastoraat kan worden getroffen, wanneer
bij het opzicht over het geestelijk leven der gemeente blijkt, dat een aantal
lidmaten behoefte heeft aan een andere modaliteit van prediking en cate
chese dan ter plaatse gevonden wordt, dit alles binnen de grenzen van
artikel tien van de Kerkorden, waarin het belijden der Kerk onder woor
den wordt gebracht. Omdat deze overgangsbepaling 31 december a.s. af
loopt, moet een nieuwe regeling worden getroffen, om enkele bezwaren
tegen het noodpastoraat weg te nemen en wegen te banen voor een geleide
lijke intégratie van plaatselijke minderheidsgroepen.
LEIDEN Modehuis Futura presenteerde gisteravond tijdens een mo
deshow in restaurant Van der Heijden een geslaagde keuze uit zijn najaars-
en wintercollectie 1964. Niet alleen de moderne tinten zwart, Bordeaux
en steenrood, nuances bruin en cognac, maar ook de nieuwe modedetails
als satijnen kraagjes, strepen, ruiten, voorpandgarneringen van stiksels,
knoopjes, strikjes en gitten waren vertegenwoordigd. Onder de hoeden van
het Haags Modemagazijn aan de Botermarkt zagen we veel baretmodellen,
die dit seizoen favoriet zijn.
Met het oog daarop heeft de generale
synode der Herv. Kerk de classicale ver
gaderingen naar haar mening gevraagd
over twee nieuwe voorstellen. Het eerste
is' gericht op de vorming van buitenge
wone wijkgemeenten, het tweede op de
vorming van buitengewone wijkgemeen
ten in wording.
Tot nu toe kent men in de Herv. Kerk
elgenlyk alleen gemeenten, die door ter
ritoriale grenzen worden bepaald. Maar,
zo kan men zich afvragen, is het in be
paalde gevallen niet noodzakelijk ook de
mogelijkheid te openen, dat gemeenten
niet naar territoriale, maar naar mentale
grenzen gevormd worden? Men kan hier
bij denken aan de mindenheden in be
paalde kerkelijke gemeenten, maar ook
aan studenitengemeenben, gestichtsge-
Toen de classicale vergadering Leiden
der Herv. Kerk zich gisteren op deze
vragen bezon, wees de praeses, ds. D. J
Vossers uit Leiden, er in zijn openings
woord op. dat ook de oude christelijke
Kerk reeds mentale verschillen kende.
-O 1 Deze zijn op zich zelf niet afkeurens-
I waardig in een Kerk. Gevaarlijk worden
pas, als ze ziöh zelf gaan verabsolute-
Het is bijna alles zwart wat de mode-
klok slaat. Ook bij Futura waren daarvan
voorbeelden: zwarte rokjes onder kleu
rige gedessineerde jumpers, zwarte een
voudige japonnetjes (waaronder een
exemplaar met de moderne diepe voor
panduitsnijding, waarin een hesje van
zwart-witte strepen) een lange zwarte
avondjapon en zwarte deux-pièces.
We zagen overigens ook veel nuances
rood, vooral in de pakjes en geklede jurk
jes. Grappig was het cognackleurige
rechte rokje, waarvan het splitje midden
achter was geaccentueerd door een satij
nen strikje. Een geklede donkerbruine
Japon had een slip bij wijze van „voor
schoot", waarop een stijlvolle gittengar-
F1 u weel
Bij de collectie cocktailjurkjes zageD
we eenvoudige prinsessemodellen van
zwart fluweel en satin duchesse. Succes
hadden ook een tweed mantelpakje (ja
gersgroen) met bontkraag, een turquoize
japon van lurex en wit kanten jurkje.
Van de gebruikte stoffen, noemen we
Jersey, wevcnit, wol, kamgaren, alpaca,
tcrlenka en tweed. Aan de modeshow was
een prijsvraag verbonden, waarin me
vrouw Crama uit Leiderdorp een deux-
pièces cn mevrouw Bijsterbos uit Koude
kerk aan den Rijn een hoedje wonnen.
Maak het U op 3 oktober makkelijk
HUTSPOT
in
RESTAURANT
PETER LEENEN
GANGETJE 14
neraal, ds. M. Groenenberg uit Utrecht,
uitgenodigd de nieuwe voorstellen te ko
men toelichten. Daarnaast had mij 5 pre
dikanten uit de classis gevraagd in een
5 miniuten-toespraak eigen visie hierop
te geven. In zijn toelichting wees ds.
Groenenberg er 'op, dat ,het de eigen,
opgave, juist van de Herv. Kerk is Kerk
te zijn in eenheid 6n verscheidenheid.
Dat er modaliteiten in de Kerk zijn is
allerminst een tragische zaak. Er beho
ren in een Kerk verschillen te zijn, ook
in een plaatselijke gemeente. De kerke
raden hebben zich altijd weer af te vra
gen, hoe zij deze modaliteitsversohilleD
tegemoet kunnen komen.
In de meeste stadsgemeenten zal
dat geen probleem zijn: In het pre-
dlkantcnkorps kan ook een grote
verscheidenheid worden gezocht.
Moeilyker wordt het in bepaalde
dorpsgemecntcn. In onze dynamische
tyd is het voor sommige dorpskerke
raden byzondcr moeilijk rekening te
houden met de veranderende struc
tuur van hun gemeente. Men vindt
dat men de volle waarheid van het
evangelie binnen de plaatseiyke ge
meente verkondigt. Waarom kunnen
sommigen zich daar niet onder scha-
Heel voorzichtig heeft men 10 jaar ge
leden de mogelijkheid geopend naast de
stoere dorpskerk de luchtige mogelijk
heid van de nevenvoorziening te creëren.
Hierbij was van medewerking van de
plaatselijke kerkeraden geen sprake. Op
doze wijze zijn in de loop der jaren 17
noodgameenten tot stand gekomen.
Er zijn aan deze noodgemeenten al
lerlei bezwaren verbonden. Zo is de pre
dikant op deze standplaats veel te geïso
leerd. Hij heeft geen eigen kerkeraad in
de directe zin van het woord, neemt niet
voluit deel aan het kerkelijk leven in
classis en provincie.
Abnormaliteit
Met de mogelijkheid van de vorming
van een buitengewone wykgemeente
hoopt men, dat vele kerkeraden, die met
dit probleem zitten, er nu uit zullen ko
men. Een buitengewone wijkgemeente
kan een eigen leven leiden, maar men
zal elkaar in elk geval ontmoeten in de
vergadering-en van de centrale k*rk*
raad Wanneer er ook dan nog kerkera
den zijn, die deze oplossing niet willen,
is er de mogelijkheid, dat een „buiten
gewone wijkgemeente-in-worddng" wordt
gesticht. Deze kan worden geïnstitueerd
door het breed moderamen van de sy
node op advies van de besturen van pro
vinciale kerkvergadering en classis. Zo'n
buitengewone wijkgemeente-in-worddng
blijft een abnormaliteit en dient daarom
telkens opnieuw op haar noodzaak te
worden getoetst. Het is een teken van
de ziekte der Kerk, wanneer van deze
mogelijkheid gebruik moet worden ge
maakt. Doch de noodsituatie kan hiertoe
dwingen, wanneer kerkeraden hun eigen
beschouwingen verabsoluteren.
Het moderamen van de classis had drie
predikanten, werkzaam op een terrein
dat eventueel voor een buitengewone
wijkgemeente in aanmerking zou korpen,
uitgenodigd hun visie hierop te geven,
te weten ds. W. Zijlstra, verbonden aan
Hulp en Heil in Voorsohoten-Leidsohen-
dam, ds. J. A. Eekhof, studenl;-nprcdi-
kant te Leaden, en dr. P. L. Schooriheim.
predikant voor bijzondere werkzaamhe
den, eveneens in Leiden. Deze drie wa
ren het erover eens. dat het onder be
paalde omstandigheden zin zou kunnen
hebben hun werk onder te brengen bij
een buitengewone wijkgemeente. Maar
alle drie zagen er onder de huidige om
standigheden in hun geval geen nood
zaak toe.
Daarnaast gaven nog ds. Cadce cn ds
Koudstaal, beiden uit Oudshoorn, hun
kijk op het voorstel. Hierbij stond de me
ning ran de eerste lynrecht tegenover
die van de laatste. Van vrijzinnige ever-
tuiging uit zou ds. Cadee een artikel over
de modaliteiten der Kerk In de Kerk
orde opgenomen willen zien. waarbij de
vrijheid van prediking en catechese, bin
nen dc grenzen van het beiyden der
Kerk, is vastgelegd. Hij is sterk gepor
teerd voor een buitengewone, mentale
wykgemeente. Ds. Koudstaal daarente
gen vreest, dat op deze wijze de ver
vreemding der modaliteiten in de hand
gewerkt wordt, dc oude „hotelkerk"
weer opduikt en de weg tot Integratie
afgesloten wordt.
Nadat vele predikant-leden van de
classis zich nog in discussie begeven had
den, bleek bij stemming, dat 65 leden
van de classis Leiden zadh vóór, 14 zich
tegen de buitengewone wijkgemeente
uitspraken. De buitengewone wijkge-
meente-in-wording werd door meei
den onaanvaardbaar geacht: 26 spraken
zich hier tegen uit, 53 waren er voo
Allen waren het erover eens, dat deze
oplossing niet ideaal is voor de integratie
van de modaliteiten. Wie eohter de prak
tijk van het kerkelijk leven in de Herv.
Kerk enigszins kent, zal er zich over
kunnen verheugen, wanneer op deze
wijze een mogelijkheid wordt geschapen
de verabsolutering van één bepaalde
daliiteit te doorbreken
Om de gedachte weg te nemen, dat
het verschijnsel der modaliteiten alle
aandacht in de Herv. Kerk bindt, zij
er nog op gewezen, dat de afgevaar
digde ter synode mr. W. v. Norden
te Leiden in de ochtendvergadering
had meegedeeld, dat een geschrift
over de voortzetting van het gesprek
over de kernbewapening ter perse is,
evenals een pastorale handreiking
over het gebed.
Van de zijde van de raad van de
zending was meegedeeld, dat de
Herv. Kerk financiële verantwoor
delijkheid blijft dragen voor de jon
ge Kerk in Indonesië.
den hebben de organisatie geheel in
eigen hand en innen zelf contributie.
De AVRO subsidieert niets.
Ook in Leiden is een afdeling van
Minjon, die onder de naam „Sleutel
stad" programma's maakt. Het laatste
uitgezonden programma was een inter-
vieuw met wielrenner Gerben Karstens,
aar aanleiding van diens uitzending
aar dc Olympische Spelen in Tokio.
„Sleutelstad heeft op het ogenblik 13
leden. Er zijn vier afdelingen: gespro
ken woord, reportage, muziek en tech
niek. Niet iedereen kan lid worden. Men
moet zijn geschiktheid bewijzen, als
technicus, tekstschrijver, regisseur of
„spreekstem". Regelmatig worden er
stemproeven gehouden.
De afdeling „Sleutelstad" beschikt
niet over een eigen studieruimte. Om
bij de Leidse jeugd wat meer bekend
heid te krijgen, wordt nu op 29 okto
ber in „De kleine Burcht" een talenten
jacht gehouden. Bovendien hoopt „Sleu
telstad" hierdoor een overzicht te krij
gen van wat er aan „talent" allemaal
in Leiden „rondloopt" en eventueel voor
radio-optreden in aanmerking komt.
„Sleutelstad" kan nog wel leden ge
bruiken. Er is vooral behoefte aan
technici (liefst met apparatuur) en
Hoefstraat 57, Leiden.
LEIDEN. Het volledige programma van de 3-oktoberfeesten
vindt u hieronder.
DONDERDAG 1 OKTOBER
Pieterskerk. 8 uur: concert chr. zangvereniging Ex 'Animo o.l.v.
Herman de Wolff; medewerking van Heieen Verkley, sopraan, en
Adr. Blankensteim, orgel; spreker ds. D. J. Vossers, Herv. predikant
VRIJDAG 2 OKTOBER
Half 8: taptoe.
Schuttersveld812 uur nam.: Lunapark.
ZATERDAG 3 OKTOBER
Stadhuisplein, 7 uur: reveille.
De Waag, 7.309-30 uur: uitdeling haring en wittebrood.
Van der Werffpark, 8 uur: koraalmuziek.
L. MorswegP. C. Hooftlaan, 8.158.45 uur: poppenspel.
Station, 8.30 uur: ontvangst van Harmonie van N.V. Veenendaalse
Sajetfabriek. mars naar Kaasmarkt, waar muzikale exercitie wordt
gehouden.
Jan van Houtkade. 8.4510 uur: rolschaatsdemonstratie.
Vijf-meilaan, 910.15 uur: demonstratie van de Heinkelclub
(scooters).
Schuttersveld. 9—24 uun lunapark.
P. Bothstraat, 99.30 uur: poppenspel.
Breestraat, 9.30 uur: militaire parade.
Zeemanlaan, 9.4510.15 uur! poppenspel.
De Lakenhal, 1012 uur: tentoonstelling.
Hoge Rijndijk 24, 10 uur: kerkdienst Geref. Gemeente in Ned.,
ds. M. van Beek van Alblasserdam.
Bevrijdingsplein, 10.3011 uur: poppenspel.
Pieterskerk, 10.30 uur: herdenkingsdienst, ds. J. A. Eekhof.
Chr. Geref. kerk, Steenschuur, 10.30 uur: herdenkingsdienst, dr.
W. H. Velema.
Geref. Gemeente, Nieuwe Rijn, 10.30 uur: herdenkingsdienst,
ds. A. Vergunst van Rotterdam.
Van 14.30 uur: optocht „Feest in speelgoedland".
Hoge Rijndijk 24, 4 uur: kerkdienst Geref. Gem. in Nederland,
ds. M. van Beek van Alblasserdam.
Schouwburg, 7 uur: Potasch en Perlemoer.
Volkshuis, 7.30 uur: toneelavond Leidse Chr. Oranjevereniging.
Stadsgehoorzaal, 8 uur: cabaretvoorstelling.
Schuttersveld, 11 uur: vuurwerk.
Donderdag 1 oktober
Pieterskerk, 8 uur: concert Ex Animo
t.g.v. 3 oktober, m.m.v. Heieen Verkley,
sopraan; spreker ds. D J Vossers.
Rapenburg 127, sociëteit Horus, 8.30
uur n.m.: studentenvereniging Catena,
opening verbouwde gedeelte van de so
ciëteit.
Vrijdag 2 oktober
Half 8: taptoe t.g.v. 3 oktober.
Schuttersveld, 812 uur n.m.: Lunapark
Zaterdag 3 oktober
Hervormd jeugdhuis, Hooglandse Kerk-
gracht 44, 11 uur 's morgens tot 10 uui
's avonds: het jeugdhuis open als eethuis
voor jongeren, ouders, vrienden en
kenden, tussen 2 en 7 uur hutspot.
De Ruif, Jan Vossensteeg 59, 24
opening tentoonstelling tekeningen, etsen
en schilderijen van Maronir.
Oude Vest 13, 8 uur; chr. jongeren
vereniging De Valk, 3-oktoberviering
voor jongeren van 16 jaar en ouder.
UW 3-OKTOBER
FEEST
BREESTRAAT 123
Telefoon 21851
HAARLEMMERSTRAAT 102
Telefoon 32778
Haarlem: Het Baken, Bakenessergr. 10,
24 uur: ruilbeurs voor verzamelaars.
Noordwijk aan Zee, 7.30 uur: geref.
kerk, uitvoering kerkkoor van de Chris
tuskerk te EssenAltendorf.
Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 u.:
Haagsche Comedie met „Kinderen van de
Sclieveningen: Kurhaus-paviljoen, 8 u.:
Delfts Studententoneel met „De twee
Veronezen".
Welke apotheek?
Geopend voor spoedeisende gevallen:
apotheek Kok, Rapenburg 9, teL 24807. De
apotheek Van Breest, Smallenburg en de
apotheek Voorschoten zyn geopend.
Films
Camera 12.30, 7 en 9.15 uur): Pappa
krijgt de klappen (a.l.).
Lido (2.30, 7 cn 9.15 uur): Robin and
the seven hoods (14).
Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): Boven de
achttien (14).
Rex (2.30, 7.15 en 9,15 uur): Lachen is
niet verboden (a.l.).
Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Mary, Mary
(14).
Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Heimweh
nach St. Pauli (a.l.).
Op 3 oktober gewijzigde aanvangsuren.
Tentoonstellingen
De Ruif, Janvossensteeg 59: tentoon
stelling van tekeningen, etsen en schil
derijen van Maronier (van 331 oktober,
van 1218 uur, vrijdag, zaterdag en zon
dag van 1224 uur).
WASSENAAR: kunstzaal Heuff, Hof-
laan 7: tentoonstelling van aquarellen en
tekeningen van Rudi Bierman en plas
tieken van Wicher Meursing, van 26 sept.
tot en met 16 okt., dagelijks van 10 tot
17 uur, bovendien op vrijdagavond van
8 tot 10 uur. Op zondag uitsluitend vol
gens afspraak.
De Lakenhal, Oude Singel: tentoon
stellingen van schilderijen en tekenin-
egen van Theo Lohmann (van 25 sept
tot 26 oktober).
Rijksmuseum voor Volkenkunde. Steen
straat 1: Indianententooastelling „Bizon-
lager en Bleekgezlcht" (toi 10 oktober,
op werkdagen van 10 tot 17 uur, op zon
dagen van 13 tot 17 uur).
Taveerne Taste vin. Beestenmarkt 14:
tekeningen van Frans Pieck (van 26
sept. tot 26 okt., dagelijks van 16.30—24
bovendien vrijdags tot lu't nachts)