Alles goed en u/el Met Woord en Sacrament niet experimenteren TWEE RAPPORTEN OVER OPENBARING Ds. A. P. Lucas (80 jaar) vertrekt met gerust hart Neem stelling tegen de massificatie „Krant" voor studenten Onechte eenheid door gezamenlijk avondmaal wajang* PCRV positief tegenover de gevangenisnota Een woord voor vandaag Studietoelage onafhankelijk van cijferlijst (P| FARYERFEST 2 DONDERDAG 1 OKTOBER 1964 (Van e De oudste der oudgedienden van de dienstdoende predikanten in Ne derlandde thans 80-jarige ds. A. P. Lucas van de (vrijstaande) OudGcre- formeerde Gemeente te Wijk en Aal burg in hel Land van Heusden Altena, heeft gisteravond afscheid genomen. Ds. Lucas, die pas op 56-jarige leeftijd tot het ambt van predikant werd geroepen (daarvoor was hij manufacturicrwerd op handen ge dragen in zijn kleine, nauwelijks twintig mannelijke leden tellende ge meente. Zijn zorg voor het geestelijk icelzijn der gemeente bracht hem ertoe tot op deze hoge leeftijd dienst te blijven; hij vertrekt nu met een gerust hart, want tot zijn opvol ger is benoemd de 4S-jarige ds. G. P. Groenewegcn uit Den Helder. Ds. Lucas is helder van geest, m rijn lichaam „is de oude niet meer", preken vermoeide hem de laatste tijd ook te zeer en vandaar, dat hij het wel welletjes vindt. Ds. Lucas stond om bekend, dat hij gewoonlijk weinig voorstudie maakte van zijn preken, tot voor kort tweemaal per zondag en i maal per week. Hij schreef slechts Dr. P. G. Kunst over verhouding S.S.K. en Antwoord '64 Op de vloer De (in Hooge en Lage Zwaluwe ge boren) ds. Lucas was van 1941 tot 1953 verbonden aan de Oud Gereformeerde gemeente van Monster. Aanvankelijk vergaderde men daar in een kleine schuur, waarbij de kerkgangers op de vloer zaten. Later werd de gemeente ge ïnstitueerd en kwam er een beter ge bouw Vanuit Monster reisde ds. Lucas voorts naar vrijwel alle grote steden het westen des lands, om er te pre ken. Toekomst Pratende over de toekomst der kerken gaf ds. Lucas op niet mis te verstane wijze uiting aan zijn vrees voor de toe nemende invloed der Rooms-Katholieke kerk. „Wij echter, wij leven onder het oordeel. God heeft ons toegestaan de waarheid te verkondigen", aldus hoogbejaarde predikant Een woord van waardering over de werklast van de predikant op diens leef tijd, wordt vriendelijk maar beslist van de hand gewezen. „Ik ken de Genade en voor de rest Is er niets betrekkelijker dan tijd leeftijd. Ik weet niet waar de tijd is gebleven, maar weet wel waar de wigheid Is. En daar gaat het maar Tijdens de drukbezette afsoheidsdienst gisteravond heeft ds. Lucas zijn ge' bepaald bij de woorden uit Psaln vers 5 en 6. Na de preek werd de scheidende predikant toegesproken door ouderling E. van Wijk uit Gouda en door zijn opvolger, ds. Chr. P. Groenewegen. Chr. gereformeerde mannen bijeen De bondsdag van de Bond van Chr. Geref. Mannenverenigingen, woensdag in Zeist gehouden, was uitstekend bezocht. In zijn ope ningsrede sprak ds. I. de Bruyne uit Rotterdam over „Het indivi du in de massa". Ten diepste zijn wij mensen allemaal individualis ten, zei hij. Het „ik" zit ons allen erg hoog, dat is de consequentie van ons zondaar-zijn, waardoor we God en de naaste niet meer zien. De welvaart en de groei van de wetenschap werken dit in dividualisme sterk in de hand. We menen ons zelf wel te kunnen redden en hebben de ander niet nodig." Nu treedt in die individualistische reld van vandaag al sterker een wonder lijk verschijnsel op; dat van de m; ficatie. Hoewel een ieder voor zie kunnen vinden neiging om zich als geren Grote bekendheid kreeg in de Gere formeerde Kerken de Stichting Steun Kerkbouw, afgekort S.S.K., met haar miljoenenacties kerkbouw. Thans in de publiciteit de aandacht kerkbouw onder het motto Antwoord '64. Velen vragen zich af hoe die beide acties, S.S.K. en Antwoord "64 bij el kaar horen. Dr. P. G. Kunst te Amsterdam, voor zitter van S.S.K. en vice-voorzitter van de centrale commissie voor Antwoord '64, gaf daarop het volgende taar: „Negen kerken presenteren zich aan het Nederlandse volk en vragen medewerking voor hun bouwprogram ma. Gezamenlijk treden zij op in hur publicatie door middel van radio, tele visie en geschreven woord in krant er periodiek. Intern verzorgt elke kerk de inzameling in eigen kring. Voor de ge reformeerde kerken treedt dus S.S.K. als deputaten van de generale synode voor dit werk op. Omdat S.S.K. bij de aanvaarding van de samenwerking reeds bezig was met de uitvoering van een eigen programma komen de toen voorgenomen propagandamiddelen ook tot uitvoering. Een belangrijk deel var do eigen publicaties is uiteraard terug genomen en vervallen. Maar zoals ir hervormde kring naast de gezamenlijke activiteit een eigen interne reeks stimu lansen wordt doorgegeven, richt zich ook de voorbereiding in onze kring op onze „eigen mensen". De eerste brief- folder wijst dat straks al aan; U vindt daarop alleen aangegeven het nummer van ons eigen werk: S.S.K. 400200, Den Haag. Daarnaast vindt u het nummer 64 voor de giro van de gezamenlijke actie. Er zal straks wel het een en an der te betalen zijn aan gezamenlijke kosten. Wie daaraan wil bijdragen, doe het met vreugde." Heden is de eerste zg. studentenkrant, Student" geheten, verschenen. Alle stu denten zullen dit blad, dat ongeveer eens per maand zal verschijnen, gratis ontvangen. De uitgave wordt verzorgd door het Algemeen Studenten Pers bureau te Leiden. Het blad zal alleen studentennieuws, zowel uit buiten- als binnenland gaan brengen. Men wil de kosten bestrijden uit de opbrengst van advertenties. Het wordt gedrukt in Den Haag. I terke laten diri- boven af. Maar al te gemak kelijk dragen we allerlei verantwoorde lijkheden over en wentelen die af op an- De opvoeding van de kinderen laat en aan de school over. Voor de maat schappelijke rechten, moeten de bonden maar vechten en het zakenleven draait in vele gevallen om enkele stuk voor stuk overwerkte managers die alles moeten overzien en plannen. Politiek la ten we het maar aan Den Haag over en kerkelijk staat of valt de gemeente goed deels met enkele kerkeraadsleden of een dommee, en overigens moet de synode het maar uitzoeken. Zo gaat zich het le venspatroon vormen, waarin men achter enkele grote leiders de schim ziet opko men van de grote leider, die de verleider van de toekomst zal zijn. Hiertegen moet de christen positief stelling nemen. Hij leeft immers in een nieuwe gemeenschap waarin God door Zijn wondere genade de destructie de zondewereld corrigeert in de structie van Zijn Koninkrijk. Daar i we gelijke zorg voor elkaar dragen draagt elk lid verantwoordelijkheid tegenover God en zijn naaste. We zullen zelf Pastoor Keet op J. en E.-congres heid aan Christus hebben we te beleven in verbondenheid aan elkaar. Daarom heeft het mannenverenigingswerk zulk een hoge waarde om uit het Woord God Zijn wil te leren kennen ook (Van een medewerker) Is het niet mogelijk met eens- gezinden in Christus, zowel rooms- katholieken als protestanten samen het avondmaal te vieren? Veel J. en E.'ers zouden dat bijzonder toe juichen, zo bleek wel op het lande lijk congres van de beweging Jeugd en Evangelie, dat zaterdag en zon dag in Driebergen werd gehouden. Rector M. Keet, pastoor te Volen- dam, stond daar nog sceptisch ongezouten PLAKTEN MARGARINE Lof op algemene vergadering „Nog drie koepels teveel Dr. F. Boerwinkel Kernwapenrapport van Herv. Kerk geen oplossing Van onze kerkredactie Schrijvend over de atoombewape ning in het blad voor hervormde ambtsdragers, „Woord en Dienst", zegt dr. F. Boerwinkel dat in de hui dige wereldsituatie noch de „bewa-1 penaars" noch de „ontwapenaars"j een oplossing hebben. In dit ver-1 band spreekt hij ook over het kern wapenrapport van de Hervormde Kerk en schrijft: „Ook het kernwapenrapport biedt geen oplossing. Het is uiterst belang rijk als gewetenskreet, als een eerste woord over deze zaak. Maar het feit dat in dit rapport een eventuele ver sterking van de conventionele wapens wordt aanbevolen om aan een mogelijk itoomwapenconflict te ontkomen, moet iedere militair, maar ook ieder door denkend burger toch wel duidelijk ma ken dat ook hier geen „oplossing" wordt gevonden." Dr. Boerwinkel spreekt als zijn oor deel uit dat we in een volstrekte im passe zitten. Hij schrijft dit in een be spreking van een brochure van de ge reformeerde hoogleraar prof. dr. A. L Diepenhorst: „Kernoorlog en kernbe slissingen". levensverantwoordelijkheid ïoeten leren dragen. We moeten laten leren uit het Woord van God met blindelings laten dirigeren n vandaag. De verbonden- reid. (Van een onzer verslaggevers) De Protestants Christelijke Re- classeringsvereniging staat positief tegenover de gevangenisnota van de minister van justitie. Dat bleek gistermiddag wel tijdens de alge mene vergadering van de vergade ring in Arnhem, waar verscheidene toespraken werden gehouden. Vol lof waren allen over de tot stand te brengen verbeteringen en mo derniseringen van ons gevangenis wezen. De eerste die deze lof uitsprak was de verenigingsvoorzitter prof. mr. I A. Diepenhorst, die opmerkte dat ver andering een bittere noodzaak is. De delinquent staat nog té veel bloot aai veel vernederends, zo zei hij. De verveling en vaalheid zijn troef van vrijdagavond tot maan dagochtend. Het is niet gunstig dat zeven maanden voorarrest voor een ontwikkeld man zeven maanden vrijwillig zakjesplakken inhoudt. En wat de gevangenissen betreft: wij hebben gelukkig maar drie koepels. Maar dat zijn er op de kop af drie te veel, aldus prof. Diepenhorst, die voorts de reclassering aanbeval 'ooral radicaal tegenover zichzelf te Kortsluiting Legt zij zich soms niet te spoedig neer bij een goedkope oplossing, verge tend dat die half helpt van de wal in de sloot brengt? Zo vroeg hij zich af. De arbeid drijft dikwijls op enkele vrij willige krachten, terwijl het gros zich enkel weert op de hoogtijdagen, wanneer de smakelijke maaltijd en. beter nog. doet zich kortsluiting tussen hen voor wie dit werk vrijetijds besteding is en hen voor wie het werk het middelpunt van hun bestaan maakt. Het is zaak dat wij als reclas- seerders ook eerlijk tegenover elkaar zijn. De volgende spreker, dr. G. E. Mul der, lid van het gerechtshof in Leeuwar den. achtte de dreiging van de gevange nis in deze tijd veel reëler geworden. Iedere automobilist bijvoorbeeld staat al met één been in de gevangenis, zo zei hij. Mede met het oog hierop is de gevangenisnota van belang: zij geeft iedere gedetineerde de mogelijkheid zijn eigen levensplan te ontwerpen. Hij was van mening dat door het in t ren nieuwe systeem het aantal gelijkheden om te straffen voor de rech terlijke macht aanzienlijk is verbreed. Een aspect, dat zeer toe te juichen is. vond hij. Niet tevreden Strafpleiter mr. H. Schootstra uit Leeu warden was wel blij maar niet tevre den met de nota. Hij vond dat de minis ter de reclassering te veel beschouwt als een nazorgorgaan. Daarmee beseft de bewindsman toch niet de volle preten tie van de reclassering, die al eerder wil helpen. Dr. W. van der Zwaan, hoofd-gevan- genispredikant, tenslotte merkte op, dat men met de wederaanpassingspogingen te veel het welzijn van de maatschap pij op het oog heeft, terwijl dikwijls wordt voorbijgezien aan het belang de individuele mens. De geestelijke zorging (liever gebiuikt dr. v. d. Zwaan de benaming gevangenispastoraat) is er niet alleen voor de aanpassing en terug keer van de delinquent in de maatschap pij, maar vooral en in de eerste plaats voor het geestelijk welzijn van de mens, zo vond hij. We zullen de reclassering meer moeten losmaken van de detentie. Na afloop van de causerieën volgde tegenover. Hij wilde de communie nog als kenmerk van de Kerk zien en volgens hem zou een gemeen schappelijk avondmaal een valse niet-bestaande eenheid suggereren. Rector Keet was een van de referenten op dit congres, dat ditmaal aan het thema ,,Het vreemde geloof' was ge wijd. Hij zei onder andere: het geloof schijnt een steeds vreemdere zaak in het leven te worden, nu voor alle moei lijkheden, waarvoor God vroeger als redder werd gevraagd, een specialist wordt aangetrokken. God verdwijnt schijnbaar als een stip aan de horizon. God is echter niét op een bepaalde plaats te fixeren, maar omvat de gehele wereld. Dat is onder andere te ontdekken in de alledaagse medemenselijkheid. Dat moe ten wij op een begrijpelijke manier aan onze naaste vertellen. We moeten het hem zelfs laten voelen, door ge- t meer aardse gelovigen te worden, door aan te sluiten bij het le vensgevoel van deze tijd, door een ant woord te willen geven op de vraag: wat is de zin van ons bestaan. Het antwoord zoals het vanuit het Evangelie gegeven wordt, moet echter op een duidelijke anier vertaald worden. Ook prof. dr. J. L. Bakker, hoogle raar te Kampen, vestigde de aandacht op de taak. die de christen heeft in zijn positie tussen God en de naaste. Vol gens dr. J. M. van Minnen, studenten predikant te Utrecht, die de huisdienst leidde, was het geloof terwille van de naaste zeer belangrijk. Struikelblokken Als wij willen geloven ook terwille van de naaste, zal het echter zaak zijn, aldus prof. Bakker, het Evangelie op zo'n manier over te brengen, dat wij nie zelf struikelblokken introduceren, die het zicht op het Evangelie zelf belemmeren Tweeduizend jaar christendom hebben het geloof zo verstichtelijkt, dat het door dat christendom niet meer als wereld vreemd kan worden beleefd. Daardoor jzal dat christendom ook niet aan God- I loochening kunnen doen, zoals dat bij een niet-christen wel kan: hij ziet het geloof als wereldvreemd. I Krijgt hij echter de vonk Evangelie over, wat bij de huidige func tionering van de Kerk nog zeer moei lijk is, dan zal hij een geheel ander zicht op de werkeliikhcid krijgen. De vonk zal alleen over kunnen komen, als het Evangelie geldig voor dit ogenblik wordt beleefd, dat wil zeggen, dat de christen het Evangelie vertaalt naar hel levensgevoel van deze tijd, gebruikma kend van de nu aanwezige kennis op het gebied van psychologie, sociologie enz. Dat niet iedereen dan razend en thousiast doet, is dan ook begrijpelijk vanuit diezelfde kennis, aldus de Kam- pense hoogleraar. ,flij zeide tot hem: Zacheüs, kom vlug naar beneden, want heden moet Ik in uw huis vertoeven" (Lucas 19 5). Zacheüs is een man klein van stuk. De schare staat hem in de weghij kijkt tegen de ruggen van de mensen aan. Als hij Jezus wil zien zal hij een verhoging moeten zoeken. Zacheüs klimt tn een boom en van daaruit slaat hij de drukte gade, waarvan de Here het middelpunt is. Waarom feitelijk? Wat wil hij, wat wil de opper tollenaar die de mensen scrupuleus geld afperst, van Jezus? Is het alleen nieuwsgierigheid naar de Mens, Die zo veel van zich doet spreken? Is hij, Zacheüs, geboeid door de persoon, door de figuur van de Here, over Wie hij zo veel heeft gehoord? Ach, het is niet belangrijk hoe Zacheüs over Jezus denkt en wat hij wil. Belangrijk voor Zacheüs is, iaat Jezus over hem denkt en doet. Zacheüs, kom naar beneden, want heden moet Ik in uw huis vertoeven. Heden het kardinale punt, waar het bij een ontmoeting met de Here altijd om draait. Het gaat altijd om het: direct. Het is nooit: Morgen, nooit: Here, laat mij eerst mijn vader begraven, nee, nu, op dit ogenblik, van de ene seconde op de aridere. Een vraag van de Here stelt Zacheüs voor een beslissende keus, een vraag beslist over zijn verder leven. Zacheüs zei ja, toen de Here hem riep, zonder te weten waarop het zou uitlopen. Hij ging het wagen. Wij lezen vanavond: Romeinen 1 vers 1 tot 17. Enige tijd geleden is bij de Theologi sche Hogeschool van de Chr. Geref. Kerken in Apeldoorn een nieuwe aula gebruik genomen. Er staat echter nog geen orgel in de zaal om de zang te be geleiden. In verband daarmee besloot de mannenbond verleden jaar tezamen met de studenten een actie op touw te zetten om de nodige financiën bijeen te brengen voor een orgel in de aula. Ds. De Bruyne kon thans meedelen, dat dc „Actie Orgel Aula" tot nog toe 5000 heeft opgeleverd. De actie is echter nog ia volle gang en met grote belangstelling worden de resultaten afgewacht van het tweederde deel van de verenigingen, waar de actie nog niet is afgesloten. Plaats en taak Nadat dr. E. Helms in de morgenver gadering een zeer interessante causerie had gehouden over het zendingswerk on der de Venda's in Zuid-Afrika sprak des middags dr. W. H. Velema te Leiden over „Plaats en taak van de kerk in de wereld". De bijbelse visie over de ver houding kerk en wereld is er één van spanning. Er is een groep die zich van de wereld afkeert en het isolement zoekt, dan wordt de roeping niet ver staan.. Een andere groep gaat zo op in de wereld, dat ze er in ondergaat. De kerk heeft als opdracht Gods red dende genade uit te dragen in de wereld. Zij moet blijk geven van veel medeleven. De kerk kan haar opdracht alleen ver vullen als ze een lichaam is, waar het lid het andere lid helpt. Het Woord uitdragen moet niet alleen geschieden met meer of minder groots opgezette campagnes. De contacten liggen vaak vlak naast de deur: hij, die zelf gegre- door de boodschap wil die ook doorgeven aan hen, waarmee hij in con tact komt. Zowel op de causerie van dr. Helms als op het referaat van dr. Velema volg de een goede bespreking. Het slotwoord werd gesproken door ds. M. Baan te Zeist Volgend jaar zal een proef worden ge- »men met het houden van de bondsdag op een zaterag en wel op Zó september te Veenendaal. In het vervolg ral iedere student, die voldoet aan de normen die de toe lating tot de universiteit en hogeschool regelen, te weten het eindexamen vhmo of gelijkwaardige opleidingen, voor een studietoelage in aanmerking komen. Er zal voortaan niet meer worden gelet op de cijferlijst van de laatste drie jaren en op het oordeel van dc rector van de school. De Ne- deilandse Studentenraad heeft meegedeeld in het (eerste) nun: van „Student", het nieuwe nationaal stu( ntennieuwsblad, een uitgave van het Algemeen Studentenpersbureau. De nieuwe regeling voor de studietoe lage is gebaseerd op doelmatigheids- gronden, aldus de NSR. Dit jaar werden in totaal 7700 aanvragen om een studie toelage ontvangen, waarvan twaalf vragen werden afgewezen. VLOERKLEED 9' FARVERFEST: chique vloer, kleed met zéér hoga pool. vachtzacht. grote scala van tinten, gemêleerd, gedessineerd of effen. Vraag folder F2 aan Veneta N.V„ Hilversum. Kamper Hogeschooldag (Van onze kerkredactie) "QE Theologische Hogeschooldag van de Gereformeerde Ker ken (vrijgemaakt), die gisteren in Kampen is gehouden, stond dit jaar vooral in het teken van de ambten in de kerk van Jezus Christus. Daarbij werd bijzonde re aandacht gevraagd voor het ambt van herder en leraar. Vol gens sommigen behoeft de visie, die men van de Reformatie af Conciliecommissie kwam er niet uit ds welbesproeide receptie het zo aardi- nog een geanimeerde discussie. Voor de rooms-katholieken was «ü^no^jiie^rozijn het gisteren een belangrijke dag Rome. Het concilie erkende na melijk definitief dat de paus zijn gezag met de bisschoppen deelt. Voor de protestanten werden de debatten gisteren bijzonder inte ressant, omdat een begin gemaakt werd met het rapport over de openbaring. Twee jaar lang is in commissies vergaderd om tot een eensgezinde uitspraak te komen. Maar het is duidelijk dat de tegen stellingen niet zijn overbrugd. Het nieuwe rapport is namcljjk inge diend als een meerderheids- en een minderheidsrapport. opgesteld konden zich niet verenigen met de inzichten van de meerderheid. Zij wilden vooral een handhaving van de „twee bronnen van openbaring", na melijk de bijbel en de traditie, zoals de ze in het eerste en verworpen rap port voorkwamen. In het meerderheidsrapport wordt be toogd dat op grond van de huidige theo logische kennis de Schrift niet geschei den mag worden van de traditie, maai de vraag wordt opengelaten of in dt Heilige Schrift de gehele openbaring ligt opgesloten. Dc eerste, nog wat vage be-1 richten die wy uit Rome ontvingen dóén evenwel vermoeden dat de meerderheid echter niet wil spreken van twee bron nen, die gelijkwaardig naast elkaar staan. Het meerderheidsrapport werd voor gelezen door aartsbisschop Florit van Florence. Het zegt onder meer dat de huidige theologie te veel punten bevat definitieve definitie aan het concilie voor te leggen. De deur moet opengelaten worden voor verder theologisch onderzoek. Het minderheidsrapport werd voorge lezen door de Joegoslavische bisschop Franitsj. Hij zegt met nadruk dat de tra ditie een aparte bron van openbaring naast de bijbel. Dit rapport kreeg de steun van de eerste spreker, kardinaal Ruffini van Palermo. Het meerderheidsraoport werd onder schreven door de Duitse en Scandinavi sche bisschoppen bij monde van kardi naal Doeofner, Ook de Amerikaanse kar dinaal Meyer van Chicago stelde zich in grote lynen achter het meerderheidsrap- Gebleken is dat het concilie in grote meerderheid voor het principe vai collegialiteit is dat uitspreekt dat de paos met de bisschoppen zijn gezag deelt. Slechts 42 bisschoppen verzetten zich te gen deze uitspraak. Het rapport wierf 1624 voorstemmers, terwijl 572 stemmen zich voor het rapport uitspra ken mits nog enkele kleine wijzigingen werden aangebracht. op het ambt van predikant heeft gehad, herziening. Misschien was het wel mede daarom, dat er gis teren duidelijke uitspraken over werden gedaan. zettelijk het woord „herder" met kleine h op de agenda had laten zetten. Christus spreekt over schapen, die geen (goede) herder hadden. Ook in het Oude Testament wordt het volk meermalen vergeleken met schapen zonder herder, neer zonde en afval de voortgang de getrouwe ambtsdienst in de weg staan. Schapen zonder herder, dat zijn van daag de vakante gemeenten. Maar het beeld geldt nog meer van een gemeente, die, aldus .prof. Schilder, een spel drijft met het herdersambt door met Woord en Sacrament te experimenteren en on- kerkrechtelijk te improviseren. Het geldt ook van schapen, waarvan de herders het Woord van de Herder (met hoofd letter) niet doorgeven en Zij'n gemeen te niet bekwamen tot de strijd. Alles komt in deze tijd aan op gera felde dienst des Woords, waarin naar Christus' opdracht het Evangelie moet worden verkondigd en de herders de schapen met dit Woord leiden bij de strijd des geloofs op elk front, waar Christus Zijn gemeente inzet. Beroeninfrswerk GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Nieuw Weerdinige (Dr.: J. A. Kwast te Ruinerwold-Koekange. Bedankt voor Avereest-Balkbrug, M. van Harmeien te Wons. VRIJE EVANG. GEM. Studie nodig Waarom zijn er eigenlijk dominees no- ig? was de titel van het referaat van ds. J. D. Houtman van Vollenhove. Hij wees met klem op de noodzaak van grondige bestudering van de Bijbel. Om de gelovigen toe te rusten tot dienstbetoon zijn bestudeerde predikanten nodig. Christus heeft Zijn Evangelie toe vertrouwd aan Zijn kerk. Het is een kostbaar pand, dat goed bewaard moet worden. De kerk heeft mensen nodig, die bekwaam zyn in het onderrichten van anderen. Daarom vindt de opleiding plaats van jongemannen door schriftge- trouwe docenten. Ds. W. Vis sprak de wens uit, dat het aantal studenten In Kampen zal toene men. Er zijn te weinig arbeiders om het vele oogstwerk te doen, zo zei hij. On der verwijzing naar Pinkstergroepen en Mormonen zei ds. Vis, dat de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) veel te weinig naar buiten doen. „Ondanks onze hoge pretenties krijgen wij met moeite en pijn een paar mensen in het veld." De andere sprekers op deze hogeschool dag waren de hoogleraren dr. L. Doekes, J. Kamphuis en C. Veenhof en ds. J. Verkade uit Groningen. In zeven kerken en lokaliteiten werden samenkomsten gehouden, wat gezien het grote aantal bezoekers (achtduizend!) zeker niet te veel was. Aan de vooravond was een bidstond gehouden, geleid door ds. J. Rijneveld van Capelle aan de IJssel. Het damescomité, dat het fonds tot uitbreiding van de bibliotheek beheert, Beroepen te Dordrecht (2e pred.pl.), I had dit jaar voor een recordopbrengst W. E. van Petegem te Bussum. 1 van 24.500 gulden gezorgd. KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN BUdragen voor deze tngezonden-stukkenrubriek kunnen door alle lezers (en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en in te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan ia een bij schrift van redaottcwege een korte toelichting worden gegeven. Karakterloosheid ben, het is wel zeker dat de meerder- kaar vierkant tegenspreken; ook kan heid i s volk ertegen gestemd 3 niet achterhalen. Wie zegt al- niet hadden. Als we daarvan de funda- op goede gronden betwijfelen of leen te geloven wat hij begrijpt die menten gaan ondergraven, doordat we hebben. Het ingeboren rechts- en vrij- de werkwijze met radioactieve elemen- wil eigenlijk niet geloven. Want waar niet Op 19 september leverde u in uw commentaar-rubriek kritiek op mij, daar ik in het blad „Tot vrijheid ge- van parttaufcre initiatieven die u.e- roepen enerzijds afteurde^da^SodtM- „and schaden, integendeel werkgele- redelijke genheid en enig genot verschaffen Nederland komt en anderzijds kritiekloos in een gesprek met dhr. j_ beroel Verolme aanvaardde dat deze graag r.em? - ero.ep naar Indonesië zou gaan om Soekarno te ontmoeten. Ik meen dat uw conclu sie voor mij bestemd om wat voorzich tiger te zijn met de aantijging karak- heidsgevoel van het Nederlandse volk ten het allerlaatste hulpmiddel èn te- inricht is, is geloof niet tegen het aan banden leggen gelijk het nauwkeurigste zal zijn. Maar Leiden dat neemt toch niet weg, dat men op gronden töch tot een groot kon* J" Gods wonderen geloven dus ook niet meer weten wat J. Landwehr waarheid of verdichtsel is, begeven op i portemonnee sommigen veelvoud komt van de 5964 jaar die doen? Ingrijpen zoals door de heid beoogd betekent m.i. een onge rechtvaardigde verstoring van onze rechtsorde. I Men kan zich afvragen: zijn er geen de werkelijkheid. Akkoord, ïlangrijker vraagstukken waar ingrij- riwr' *- pen gewenst is? Ik bedoel hier het reis naar maonesie. i, vrWg en n.j Hf'«3* antwoordde. Verolme heeft het recht als „ouderdom der aarde". Nu verwonderen mij twee dinger het betoog van de heer Duijst. Chri moeten hun ogen niet sluiten Genesis X Mag ik als eenvoudig huismoeder ook mijn visie geven op de kwestie die te- mijn mening op dit onderwerp thans schiep God de hemel en de aarde. Dus wat dat was volmaakt Dat moet van een te werkelijkheid? Dat weet'God alleen, glantende schoonheid en harmonie zijn reBÓntg^m«Dmk«ikm" wor'den *vm' Ons kennen is maar ten dele. In de geweest Dan het tweede „vers-., de X Ontgroenen Helaas moest weer van ontoelaatba- schepen aan Indonesië te leveren. Ir. Soekarno zou in Nederland ontvangen worden als staatshoofd, dus een officie- elo handeling der regering, waarbij onze geëerbiedigde Koningin ten nauw ste betrokken zou worden. Dat ware een smaad, die wij, als Nederlanders, allen zouden ervaren. Zo heb ik het ge steld en stel ik het nog. verkopen ver met het oog op persoonlijk gewin en met voorbijzien van sociale facto ren alsof men in de achttiende eeuw Rotterdam Drs. N. C. Schenderling Genesis VIII het aarde nu was woest en ledig en duis- van ternis was op de afgrond Er moet sinds Einstein zijn derhalve iets gebeurd zijn wat die toch wel wat kritischer geworden schoonheid tot een chaos heeft ge in als ruimte en tijd? maakt Ik denk daarbij altijd Inderdaad - Göd spreekt strijd, aan oorlog, waarbij puinl dagen? Van achterblijven. Toen moet gebeurd zijn rippen als ruimte Wat is „tijr- *~J van dagen, maar wat zeggen velen. dat is zelfs dat satan opstond tegen einde dat hij mèt zijn trawanten werd Het antwoord dat de heer P. Duijst Den Haag E. van Drenthem Soesman geeft (Genesis Vn) is inderdaad dat van de wetenschap. Hij had er nog aan kunnen toevoegen, dat detailkritiek hier liet baat. Want wèl kan men vaststel- 4n(i Itm-wet De meerderheid der Kamerleden ge voor de anti-REM-wet gestemd heb- door de rabbijnse traditie nimmer ge zegd. Alphen a. d. Rijn W. Geldof Genesis IX niet hoe lang die strijd heeft j In de beginne schiep God de hemel Dat vermeldt de bijbel niet. ken van de ontgroening. Volgens de u aail voorzitter van de ontgroeningscommis- puinhopen sie evenwel kljn de gesignaleerde ge- - vallen helemaal niet ernstig te noe men. Wat noemt hij dan wèl ernstig? Misschien alleen als iemand wordt de onderste regionen doodgemarteld? Ik vind het ergerlijk dat deze dingen worden bedreven, rft- de aarde. Nog heden moeten alle nen wel miljoenen jaren overheen zijn moeten gaan berèchten als bijv. offi- i- len, dat de onderzoekers naar de ouder- geleerden met hun navorsingen begin- gegaan. Wij zouden God en de blijde c*er i de aarde en de aardlagen el- NA het begin. Het begin zelf kun- boodschap niet kennen als wij de bijbel Den Haag P. Pannebakker

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2