Appèl om vroom en nederig
theologie te bedrijven
Hand in eigen boezem
Een 1:anttekening
Meerderheid op concilie
Gehuwde mannen kunnen
nu diaken worden
Maar celibaat
blijft eis
voor jongeren
Een woord voor vandaag
WITTE KRUIS
(Slaap op kapok
slaap op
Ontwikkelingshulp is
beslist onvoldoende
Tussen schoolpoort en huisdeur
WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1964 IEÜ^
WIJ GAAN WEGGELD BETALEN
J-JET in Troonrede en Miljoenennota aangekondigde wetsontwerp tot
instelling van een autonoom wegenfonds is nu bij de Tweede Kamer
ingediend. Het maakt een zeer redelijke kans op aanvaarding door de
volksvertegenwoordiging, ook al introduceert het een nieuw element in
onze staatsrechtelijke structuur. Wanneer de regering als argument voor
de instelling van een wegenfonds zich beroept op een noodsituatie, die om
bijzondere maatregelen vraagt, dan kan men dit argument slechts onder
schrijven. Er moet in de komende jaren een gigantisch wegenbouw
programma worden uitgevoerd, willen wij in Nederland niet door de
verkeersmoloeh worden verslagen.
Wat minder gemakkelijk aanvaardbaar is het invoeren van het zogenaamde
weggeld voor het gebruikmaken van autowegen. De opbrengst van deze
heffing vormt een der „voedingsbronnen" van het fonds. Hier is dus
sprake van een directe bestemmingsheffing, in ons belastingstelsel tot
dusverre onbekend. De vraag rijst waarom niet een andere weg is gekozen,
nl. die van het bestemmen van de opbrengst der motorrijtuigenbelasting
voor de wegen. Dan zou ook hier het principe van een bestemmings
heffing zijn intrede doen, maar men zou het een voor de hand liggende
oplossing kunnen noemen.
Nu is deze materie ingewikkelder lan zij op het eerste gezicht lijkt. Wij
hebben al vaker betoogd, dat in een moderne staat van de overheid wordt
verlangd, dat zij middelen beschikbaar stelt voor duizend en één zaken. Die
moeten worden gefinancierd uit de algemene middelen, zijnde de opbrengst
van belastingen, tarieven en retributies. Nu zijn er tal van overheidstaken,
die veel geld vragen, maar waar geen rechtstreeks daarmee verband
houdende opbrengsten tegenover staan. Men denke alleen maar aan de
onderwijssector en de Deltawerken. De conclusie is duidelijk het zonder
meer bestemmen van belastingopbrengsten uit een bepaalde sector voor het
financieren van werken in diezelfde sector kan moeilijk als richtlijn gelden.
In de onderhavige kwestie komt er nog iets bij. Wanneer men nagaat
wat er elk jaar én aan wegenaanleg cn aan wegenonderhoud wordt uitge
geven, dan blijkt, dat daarmee al een groot gedeelte van de opbrengst der
motorrijtuigenbelasting wordt „opgesnoept". Het gaat niet alleen om
een rijkswegennet, maar ook om een behoorlijk net van provinciale en
tertiaire wegen (om nog maar niet te spreken van wat de grote steden
moeten uitgeven voor aanleg en onderhoud van wegen). Zo gezien komt de
hele problematiek van de motorrijtuigenbelasting als bestemmings
heffing toch wel in een wat ander licht te staan. Dit zei prof. dr. J.
Weggeld dus, speciaal voor de autowegen, als een minder aangename gistermiddag ^tijdens een herdenkings
extra belasting in een noodsituatie. Over de hoogte
Bavincks nalatenschap aan ons:
Psychologische interesse, missio
naire gerichtheid en bijbelse oriën
tatie. Dat zijn de drie factoren, die
de arbeid van prof. dr. J. H. Ba-
vinck bepaald hebben. Vanuit een
katholiek-gereformeerd bewustzijn
heeft hij terreinen geëxploiteerd,
die tot voor kort onder ons nog
geheel braak lagen. Hij ging daar
bij zijn weg schijnbaar tastend,
aarzelend, wikkend en wegend,
maar tegelijk beslist en zeker, om
dat Hij in Jezus Christus had aan
schouwd de Weg, de Waarheid en
het Leven.
Prof. v. d. Berg
gaf college
(Van
s kerkredactie)
ondervindt, bij het zoeken naar een ge
schikte opvolger", zo zei hij.
Prof. Van den Berg begon zijn col
lege met er aan te herinneren, dat de
plannen al gemaakt waren om in de
tweede week van oktober te gedenken,
hoe prof. Bavinck 25 jaar hoogleraar zou
zijn God had het echter anders beschikt.
Deze man was met zo rijke gaven be
giftigd en heeft zo intensief gewerkt, zo
zei prof. Van den Berg. Hij beperkte zich
in zijn herdenking dan ook voorname
lijk tot de zendingspublikaties van de
den Berg overleden hoogleraar.
.au„llolllv .denkings-; Reeds in Bavincks dissertatie (1919) op
d. üLKï'ü SX ESK&Vl
zullen worden geheven, kan men discussiëren. Misschien zijn de i.tarieven" stuaenle" en *"der* zijn denken naar voren: het open oog.
.MM*.*—. ff vV£Cr,Seen
leraars, studenten
no, wat gedifferentieerder te maken, al zal men heel moeilijk dere knnnen tal va„ belangstellenden urn vin de theologie en rün grote
koppelen aan de inkomens der automobilisten. En evenmin aan het aantal w„d bljgewoond. reose voor de myVtiek Hoewïl hij ook
kilometers, dat men jaarlijks op de autowegen rijdt. Het zal er wel op prof dr. N H. Ridderbos opende als de negatieve zijde van het laatste kende,
neerkomen, dat straks elke autorijder weggeld gaat betalen: wie komt met decaan van de theologische faculteit de (voelde hij zich toch
zijn auto nooit op deze wegen? Wel zal serieus moeten worden nagegaan bijeenkomst^ •^eeds^sterker^dnngt het Suso verwant in
welke categorieën voor vrijstelling van betaling van weggeld in aan- innam Dat komt wei dui-
merking komen. 'delijk uit bij de moeilijkheden, die men
vroomheid.
Nieuw herzien
rapport over
openbaring
De bisschoppen van het concilie
hebben een geheel herzien rapport
ontvangen over de openbaring. Dit
rapport zal binnenkort ter sprake
komen. Het zal een van de belang
rijkste rapporten zijn, omdat hier
uit meer nog dan uit het rapport
over de kerk zal blijken in hoe
verre de Rooms-Katholieke Kerk
bereid is om nieuwe wegen in te
slaan en te luisteren naar de ker
ken van de reformatie die altijd
met nadruk het „sola Scriptura"
(Alleen de Schrift) hebben uitge
sproken.
Dit rapport roept weer de beruchte
discussie in herinnering die op de eer
ste zitting van het concilie is gevoerd.
Toen was een rapport ingediend onder
de titel ..De twee bronnen van openba
ring" (Schrift en traditie» dat in wezen
de lijnen van het concilie van Trente in
ijzeren rechtlijnigheid doortrok.
Fel was het verzet van de kant van de
jongere theologen die nieuwe wegen wil
len inslaan en bij de stemming van de
gedenwaardige twintigste november van
1962 sprak een bijna tweederde meer
derheid zich tegen het rapport uit. Hoe
wel het dus eigenlijk net niet officieel
was verworpen, besloot paus Paulus toch
de beide partijen om één tafel te zetten
en opdracht te geven een nieuw raport
op te stellen.
Tweede rapport
Gezocht werd naar een nieuwe lijn.
Deze leek gevonden in de uitspraak dat
er geen twee bronnen van openbaring
zijn. maar dat de Schrift in de mond der
kerk ligt. Het was een poging om het
reformatorische ..De Schrift alleen" te
combineren met de rooms-katholieke
traditie. Dit rapport is nimmer ter spra
ke gekomen. Schriftelijk werden 225
voorstellen ingediend die erop gericht
waren het rapport te verbeteren.
Derde rapport
Opnieuw kwam een commissie bije
waarin jongere theologen als Karl R
ner en Congar zaten, maar ook de
Nederlandse aartsconservatieve pater
Tromp, die de rechterhand is van kardi
naal Ottaviani. Er is nu een rapport op
gesteld bestaande uit zes hoofdstukken.
De inhoud is nog niet bekend gemaakt,
maar algemeen wordt als opvallend
aangenomen dat aan dit rapport theo
logen hebben meegewerkt wier inzichten
enige jaren geleden nog van zogenaam
de Heilig Officie spreek- en schrijfverbo
den opleverden.
In Rome wordt algemeen aangenomen
dat het nieuwe rapport zeker een twee
derde meerderheid zal venverven, maar
dat het geen antwoord zal geven op de
vraag of sommige waarheden niet in de
bijbel maar wel la de traditie te vinden
zijn.
Ds. H. van Andel krijgt
internationale
functie
De secretaris van de Oecumenische r»n h.i H*ha«
jeugdraad, ds. H. van Andel te Utrecht. Teve"s werd gasteren het debat
is benoemd tot secretaris van de commis- dp ontwerp-verklaring betreffende
sie binnen de organisatie van de Wereld- Joden en niet-chnstenen beëindigd. De
Het concilie heeft gisteren een
besluit genomen dat er op gericht
is het diakenambt weer zinvol te
maken in de Rooms-Ka'tholieke
Kerk en dat tegelijkertijd een
noodmaatregel is om in streken
waar een ernstig tekort aan
priesters is het kerkelijk werk
doorgang te doen vinden. Opmer
kelijk is het besluit om mannen
die reeds gehuwd zijn toe te laten
tot het diakenambt. Dit betekent
evenwel geen doorbreking van
het celibaat, want jonge mensen
die staan naar het diakenambt
moeten wel de belofte afleggen
niet te zullen huwen.
Tot nu toe kende de Rooms Katho
lieke Kerk het diakenambt nauwelijks.
Het ambt droeg daar eeuwenlang eer
voorlopig karakter en werd bekleed
door seminaristen eer zij tot priester
werden gewijd. Maandag had het con
cilie reeds met 1903 stemmen tegen 242
besloten om het diakenambt een
standig karakter te geven.
Het besluit om gehuwde mannen
dit ambt toe te laten behaalde r.
schoots de noodzakelijke tweederde
meerderheid. Het verwierf 1598 stem
men terwijl 627 bisschoppen en prelaten
zich er tegen verklaarden. Het besluit
om tot diaken gewijde mannen het
recht te geven om te trouwen werd
echter met 1364 stemmen tegen
worpen. Het verwierf slechts 839
stemmers.
ZUID-AMERIKA
dat niet alleen de Joden van onze tijd
niet schuldig zijn aan de dood van
Christus, maar dat ook niet alle Joden
uit de tijd van Christus schuldig zijn
geweest.
Tijdens het debat drong de Zuid-
slavische aartsbisschop Seper van
Zagreb op de instelling van een eigen
afdeling aan binnen het secretariaat
voor de eenheid, die zich in het bijzon
der bezig moet houden met de verhou
ding tot de Joden.
Psycholoog
De psycholoog in Bavinck kwam dui
delijker naar voren in zijn Inleiding in
de zielkunde (1926). Hij verlangde er
naar, de mens te leren kennen, zoals hij
staat in het licht van Gods openbaring.
Zo bleef hij er voor bewaard om in de
religieuze psychologie de theologie te
doen opgaan in de anthropologic.
Ook in een wetenschappelijk werk als
dit was als steeds de pastor aan het
woord in diepe bevindelijkheid. De grote
vreugde van het leven lag voor Bavinck
in het beleven van het werken van God
in het hart.
Bavinck heeft echter vooral bekend
heid verworven als een grote bouwer van
de nog jonge zendingswetenschap. Bou
wend op Augustinus, voor wie h(j de
liefde van zijn vader, ds. C. B. Bavinck
en zijn oom prof. Herman Bavinck geërfd
had, begaf hij zich in de worsteling met
de Oosterse mystiek. In zijn boek Chris-
de mystiek van het Oosten (1934)
overgelaten een corps van diakenen in
te stellen. Het gevolg zal zijn dat in
landen waar geen priestertekort is dit
ambt nauwelijks naar voren zal koi
Wel is het zeker dat
kaanse bisschoppen tot de wijding
diakenen zullen overgaan,
bleken warme voorstander*
POLITIEK
De Arabische patriarchen wilden be
slist in het rapport een uitspraak dat
er geen politieke overwegingen aan ten
grondslag liggen. Het zal niet veel
helpen want Arabische staten zijn toch
al bezig de verklaring een politieke
inhoud te geven. Zo probeerde Syrië
gisteren politieke druk op het concilie
uit te oefenen door de publicatie van
een regeringscommuniqué waarin de
premier Salah Bitar protest aantekent
tegen de verklaring die nog niet eens
is aangenomen. In het communiqué, dat
kennelijk bedoeld is om stemming te
maken wordt onder meer gezegd dal
„de Joden werd toegestaan op dit
moment deze discussie tijdens het con
cilie aan cTe gang te brengen."
Opmerkelijk is dat de Joodse pers
over het algemeen ook niet gelukkig is
met de verklaring. Vooral valt men
over de zinsnede dat het te betreuren
is dat het Joodse volk het chrisrtendom
nog niet heeft omhelsd. Men ziet hierin
een poging om proselieten te maken.
Ook de Joodse kranten en weekbladen
noemen dit rapport evenals de
Arabieren een politiek stuk, omdat
aangenomen wordt dat onder druk van
de Arabische bisschoppen de oorspron
kelijke zinsnede, dat de Joden niet
alleen schuldig zijn aan de dood van
Christus, werd geschrapt. Het debat
van de afgelopen dagen heeft het echter
zeer waarschijnlijk gemaakt dat de uit
eindelijke stuk een dergelijk zinsnede
zeker zal bevatten.
Naar evangelische
studentengemeente
in Amsterdam?
De classis Bolsward van de Gerefor
meerde Kerken is verontrust door be
richten over de mogelijke vorming van
een ..evangelische studentengemeente"
in Amsterdam. Zij heeft deze ongerust
heid kenbaar gemaakt in een brief aan
'de classis Amsterdam en tevens gevraagd,
zuidameri- n„„or
Juist
de plannen inmiddels
Deze classis heeft hierop geantwoord,
dat het enige, wat er tot nu toe is ge
beurd, een enquête is geweest onder
de studenten. De uitkomst van deze en
quête is nog niet bekend. Dit onder
zoek ging uit van de studentenpredikan
ten. die in hun toelichting zeiden, dat
zij zelf vóór een dergelijke studenten
gemeente zijn.
De gehele gang van zaken op het
concilie wijst er op dat dit
ambt dat in de brieven var
duidelijk genoemd wordt, maar ii
Rooms Katholieke Kerk vergeten
zeker niet de inhoud zal krijgen die; TN„. T (V (VPlMPllllllVSJ
het in protestantse kerken heeft Het U©* J' VFC1UC1IUUJ8
ziet er eerder naar uit dat de nieuwe
diakenen meer of minder ..hulp
priesters" zullen worden, die weer
zullen verdwijnen als in een bepaalde
streek plotseling voldoende kandidaat-
is het vooral de mystieke beleving, die
de confrontatie bepaalt, de beleving van
de persoonlijke verhouding tussen God
en de ziel.
Prachtig is de tekening van het reli
gieus besef in Religieus besef en chris
telijk geloof 11949), dat prof. Van den
Berg Bavincks diepste en fijnzinnigste
werk noemde Vanuit Romeinen 1 be
schrijft Bavinck daarin op meesterlijke
wijze, hoe het religieus besef in de we
reldgodsdiensten één groot proces vormt
van verdringing en vervanging van Godsi
..Maar ik weet: mijn Losser leeft" Job 19:25).
Een juichkreet bij een overwinning op een vijand? Een con-,
statering van een feit? Een opgelucht: Zie je wel, dat ilcU
gelijk had? J
Geenszins. Zeker geen juichkreet. De man, die zegt: „Maar
ik weet, dat mijn Losser leeft", zit naar de mens gesproken
in onoverkomelijke moeilijkheden. De slagen van het leven
zijn Job niet bespaard gebleven. En er is niemand, die hem
kan helpen. Er is ook niemand, die hem helpt. Leest er het
boek Job nog maar eens goed op na. Job is omgeven in feite
alleen door spotters, door mensen, die hem proberen zou
men kunnen zeggen het laatste te ontnemen -wat hem nog
is gelaten: Zijn geloof in God. Job, man, wees toch wijzer
zie eens om je heen, kan het beroerder met je, kunnen nog
ergere slagen je treffen? Nee Job, je hebt je vergist.
Het is het beeld nog van vandaag de dag. U gelooft in God,
u, die nu al maanden ziek ligt en weet, dat de kans op beter
schap klein is? U spreekt van een Here, Die u nabij is en dat
terwijl uw kind is verongelukt?
Maar ik weet: mijn Losser leeft. O nee, geen juichkreet. Meer
een angstschreeuw, maar dan een angstschreeuw, geboren uit
de diepe nood en uit groot geloof beide. God, alles wijst erop
dat het niet waar kan zijn, maar toch, ik weet dat Gij Uw
belofte zult nakomen. Gij zijt et riet, waaraan ik mij kan',
vastklampen en dat mij zal redden. Wees mij genadig.
Wij lezen vanavond: Psalm 143 vers 1 tot 12.
Gods zelfmanifestatie.
Slotakkoord
De afsluiting van Bavincks zendings
publikaties is zijn Inleiding in de zen
dingswetenschappen. dat in 1954 ver-,
scheen. Het is tegelijk een Bijbels slot-1
akkoord op de bezinning in de pro
testantse missiologie in de eerste helft
van deze eeuw, en reeds klassiek gewor
den. Bavinck is hierin de Bijbelse theo
loog, die geen stap wil verzetten, zonder
eerst naar de Bijbel te hebben geluis
terd.
Na '54 is het accent in zijn werk steeds
meer gaan liggen op de ambtelijke vak
ken. Helaas heeft hij een werk hierover
niet kunnen voltooien. Prof. Van den
Berg kon echter meedelen, dat er goede
hoop bestaat, dat delen hiervan gepubli
ceerd kunnen worden.
Bavinck kon luisteren met inzet van
zijn totale leven. De schreeuw naar God
van het Oosten beleefde hij van binnen
uit. Zolang die schreeuw nog niet ver
stomd is. blijven zijn werken actueel.
Prof. Van den Berg besloot zijn col
lege aldus: „Bavincks nalatenschap
aan ons is een appèl om vroom en ne
derig theologie te bedrijven en de
mens daarbij nooit uit het oog te ver
liezen. Zijn grote geheim was, dat hij
zo diepzinnig was, dat hij doordrong
tot de diepe eenvoud van het kind."
(Ingezonden mededeling)
UITERST FIJNE
POEDERVORM IS
DIREKT
OPLOSBAAR
MAAKT U VLOT WEER FIT!
Migraine? Kiespijn? Griep? Witte Kruis poeders
helpen vlug en goed. De uiterst fijne poeder
deeltjes worden onmiddellijk door het bloed op
genomen èn... geven dus onmiddellijk verlichting!
Witte Kruis poeders bevatten een speciale kom-
binatie van uiterst werkzame bestanddelen die:
pijnstillen, koortsweren, opwekken.
Wetenschappelijk beproefd. Bovendien: géén
salicylzuur, dat vaak „maagklachten"ver
oorzaakt! Witte Kruis poeders zijn fantastisch
goed. Voor kinderen en volwassenen!
i. Bij uw apotheker of droglel
EEN KWALITEITSPRODUCT VAN
KAPOKf A8RIEK -DE ZWAA*. *.V„ HOOK
Nederlandse jongerengroepen:
Percentage tot
0,45 gedaald
Den 1
De jongerenorganisaties in Ne
derland hebben een schrijven ge
richt aan de leden van de Eerste en
Tweede Kamer der Staten-Gene-
raal waarin nog eens wordt ge--
wezen op de h.i. beslist onvol
doende hulp die Nederland nu al
sinds jaren aan de ontwikkelings
landen verleent. De jongerenorga
nisaties verwijzen naar de uit
spraak van de V.N. in 1961, waarbij
de periode 1960-1970, met instem
ming van onze regering, werd uit
geroepen tot het Ontwikkelings
decennium en betogen dat de be
dragen die in de jaren '60 op de
begrotingen zijn uitgetrokken voor
hulp aan de ontwikkelingslanden
niet in overeenstemming te bren
gen zijn met de verlangens van de
Tweede Kamer, zoals deze zijn
neergelegd in de motie-Ruygers
van april 1963.
De motie-Ruygers werd mede on
dertekend door de fractievoorzitters
van de vijf grote partijen. De Twee
de Kamer sprak hierin als haar over
tuiging uit, „dat met ingang van het
komende begrotingsjaar de Neder
landse hulpverlening belangrijk dien
de te worden uitgebreid."
De verwachtingen waren hoog gespan
nen. maar werden niet gehonoreerd.
Integendeel, werd in 1963 nog 249
miljoen gulden bij een nationaal inko
men van 47.220 miljoen gulden, dat is
0.53 procent, uitgetrokken voor ontwik
kelingshulp, in 1964 daalde deze hulp
tot 225 miljoen bij een geschat natio
naal inkomen van 53.400 miljoen gul-
Deze daling, heeft zich weliswaar niet
voortgezet op de meest recente be
groting. maar nog ligt het percenta
ge voor 1965 beneden dat van de ja-
200 miljoen gulden te verhogen tot 451
miljoen, hetgeen overeenkomst met onq»f
geveer 0,8 procent van het nationaal iDjchul
komen.
Er wordt verder op aangedrongen de
regering te verzoeken op de begrotinp^y1
1966 voor deze post een bedrag uit t»eht
trekken, dat overeenkomt met 1 prcavon
cent van het nationale inkomen. Dr j<
Bepleit wordt de instelling van eenden
Ontwikkelingsfonds, waarin jaarlijks dje j
uit de publieke middelen ter beschil;njn
king komende bedragen voor de onr
wikkelingshulp worden gestort, teneincL5^'
meer mogelijkheden te scheppen voiruaf
een ontwikkelingsbeleid op langere tefen,.ï
mijn en eventuele bestedingsmoeilijP1" 3'
heden te ondervangen. laar
Zo spoedig mogelijk dient de regerin4 ui
aan de Staten-Generaal een meerjareifoor
plan voor te leggen voor de van ovejj- t
heidswege verstrekte ontwikkelingshulp^
Het schrijven is ondertekend door: centr)en
le jongerengroep van de KVP. feder
n-studieclubs, dem-so
SsT
jeugd r.k. jeugdraad voor Nederlat
derne jeugdraad. Nederlandse gerefo:
jeugdraad. Nederlandse jeugd gemei
oecumenische jeugdraad Nederland,
groep. Pleingroep, Sjaloom-groep.
1 '63.
dat.
De jongerenorganisaties rr
nu er een belastingverlaging is voorge
steld van 1100 miljoen dollar ter ver
groting van de welvaart van de Neder
landse bevolking, de Nederlandse rege
ring ook iets moet doen om het wel
vaartstekort van andere volken mee te
helpen opheffen.
VERHOGEN
De jongerenorganisaties vragen de le-
I den van de Eerste en Tweede Kamer
j om de post Ontwikkelingshulp op de be-
groting 1965 alsnog met een bedrag van
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
GEREF. KERKEN fris
Aangenomen naar Goes (geestel. veir
Prot. chr. streekziekenhuis Bergzichrp
J. W. Slingenberg te Oosterbeek.
CHRIST. GEREF. KERKEN 'e
|ir
Beroepen te Eindhoven: W. Steenbejje
gen te Meppel. i
Bedankt voor Enschede-O.: C. Verha£
te Hilversum-C.; voor Mitchell (CanadL
Ont.) (Free Christian Reformed Church!"
K. Boersma te Onstwedde. m
GEREF. GEMEENTEN ke
Bedankt voor Leiden: J. van Haare
(46) overleden
priesters zich gaan aanmelden.
Verklaring over
Joden weer naai
de commissie
de internationale
tekst wordt nu teruggestuurd i
de
De Zuidafrikaanse predikant ds. J.
Norval Geldenhuys is op 46-jarige leef
tijd overleden. Hij genoot internationale
bekendheid als schrijver van een com
mentaar op het Evangelie van Lucas.
Verder schreef hij inder meer een boek
over het huwelijk en redigeerde hij het
maandblad Naweekpos. dat hij zelf ge
sticht had. Ds. Geldenhuys ontving zijn
theologische opleiding in Pretoria. Cam-1
bridge in Engeland en in het Amerikaan-1
se Princeton.
Nationale bezinning
op Hervormingsdag I
wijl maandag vijf patriarchen uit Ara- Nvderiand'
bische landen zich heftig verzetten ningS8amenkomst
uitspraak als zouden de Jo- hoogleraren
nationale bezin-
n Utrecht, waar drie
verschillende kerken
raad van Kerken
jeugduitwisseling.
Na enige jaren als vicaris in Blaricum
werkzaam te zijn geweest, werd ds. Van
Andel in 1960 benoemd in zijn huidige
functie, waarin hij grote activiteit heeft
ontwikkeld om de jeugd uit verschillen
de kerken in oecumenisch verband sa
men te brengen. Een hoogtepunt vormde
daarbij de organisatie van het oecume-
nlsch joneerencongres in september 1963 de Amerikaanse bisschoppen op om i paP"me- prof'
In Utrecht, waarin de oecun.enl.che een deerlijke uitspraak juist te ver-1 ff™1™ J?!„^JSTSriE,
kïïhlhr'kr Tu'X'.'ï ™?n.' „ÏÏT Zij wilden bestist dat het rap- karakter van ons
Van Side) rich du* wijden aan het werk hnrl verklaring bevatten xou dat de De bijeenkomst, die in de Lutherse
voor de jeugd in internationaal verband Joden nooit een volk van ..Godsmoor- kerk aan de Hamburgerstraat zal wor-
1 denaars" mogen worden genoemd, en den gehouden, begint om 3 uur.
tegen e
den niet, of niet alleen schuldig zijn zullen spreken,
aan de moord op Christus uit angst Prof. dr. J. van Genderen spreekt over
voor politieke consequenties in de De kracht van de Reformatie". Prof.
Arabische landen stonden gisteren dr. S. van der Linde behandelt het anti-
de Amerikaanse bisschoppen op om r"r"c
/VU moeten jullie niet al le ver-
- ivonderd zijn omdat ik zo maar
ns joetsie ben, trouwens ik
denk dat jullie het misschien wel
een beetje hebben zien aankomen.
We hadden de laatste tijd nogal 's
wat bonje, het was niet lollig, ik
had er vaak genoeg de pover
in. Nou, laai ik maar zeggen dat ik
wèl van jullie hou, mijn pa en ma:
Cok en Totie, in hun soort beste
mensen alleen net even te ouwer-
wets en zo oer vervelend. En als ik
dan bedenk dat jullie me vroeger
toen ik nog maar een aap van een
jaar of vier was, zelf geleerd heb
ben om Totie en Cok te zeggen,
geen papa mamma en geen def
tig Udat leek dan toch een aardige
moderne aanloop, net echtJe zou
denken, zulke ouders, die kunnen
de zon in het water zien schijnen.
Maar nee, hoor. zodra ik een pietsie
mens begon te worden was het afkeu
ren, uitlachen en sneeren geblazen
over dingen waar jullie zelf geen
flauw benul van hadden. Dat laatste
was nogal logisch vanwege de
leeftijd maar waarom moest daar
zo'n nare verhouding uit voortkomen
Ik voorzag een aantal vervelende ja
ren als ik de kans niet kreeg om
ervan bevrijd te worden. Nu ben ik
vijftien en ik ga mijn kans zelf
pakken, ik knijp er tussenuit. Van de
school vind ik het wel een beetje
jammer, ik had het er best naar mijn
zin, maar wat een idiote ballast waar
ze je mee volstoppen. Sommige lera
ren bespraken wel eens „onderwer
pen" met ons. AfijnVoorlopig zal
ik van mijn spaarduiten moeten le
ven, de pot is aardig gevuld door het
royale zakgeld dat jullie me gaven
(goeierds) en ook door de karweitjes
die ik in de vakanties heb opgeknapt
lot o
dan niet ijskoud aan mijn
We gaan beginnen met liften .reken
maar We?.... Ja, dachten jullie dat ik
in mijn dooie eentje zou gaan? Een
machtig leuk grietje gaat met me
mee. ook weggelopen, maar die heeft
geen vader en moeder meer. De tante,
een onmogelijk stijf schepsel, zal wel
blij zijn dat zc met goed fatsoen van
haar af is. Jammer dat ik'mijn pick
up en mijn platen niet mee kan
en al was dat niet zo, dan zou ik er
nog niet met jullie centen of sieraden
vandoor gaan, ik smeer 'm, maar op
een zindelijke manier, wat dat be
treft. Laat de politie er maar buiten,
ik ga me niet voor een trein gooien of
in het water springen, ik ben veel te
nieuwsgierig naar het volle leven en
ik wil me amuseren op mijn manier
Wees eens eerlijk, jullie zelf doen dat
toch ook. Zitten jullie niet avond aan
a\ond bij die stomme t.v„ waar ik
allang kotsmisselijk van ben, sjouwen
jullie niet naar de bioscoop en laten
nemen. Als jullie niet al te nijdig
zijn, zorg er dan een beetje voor, laat
iedereen er met z'n fikken afblijven.
Het blijft van mij, goed begrepen?
So long dan. Verdraaid, ik snak
naar lucht. En naar vrijheid. Een
knul van vijftien, in deze tijd, dat is
toch zeker geen jochie meer. En dat
vriendinnetje van me, nou daar zal ik
het best goed bij hebben.
Op de beddesprei vond moeder To
tie de brief, die slot noch onderteke
ning had. Ze las hem twee. drie
keer. Met verdwaasde ogen rende ze
ermee de trap af. maar er was nie
mand in huis. iedereen was naar
zijn werk.
In de keuken viel ze neer op een
stoel en greep naar haar hoofd omdat
het zo onbedaarlijk begon te bonzen.
Wat scheelt jou, vroeg de buur
vrouw die een krant kwam terug
brengen. Toen moest ze het kwijt.
Het erge. Het onherstelbare
De buurvrouw toonde diepgaand
meeleven, vertolkt in harde, kordate
woorden. Wat een rotjongen, Wat
een gemeen schoffie. Ze stoken elkaar
op dat tuig. En die scholen. De mees
ters zijn veel te laf. Dat is hun
terrein niet. zullen ze denken.
Buurvrouw wenste sterkte en „die
wordt nog wel gevonden, geloof me"..
Ze was niet kwaad maar ze kende
de inhoud van de brief niet. M'n
arme jongen. Wat zal z'n leraar h
schrikken. Die mocht hem. dat weet s
ik. Wat nou, lieve Heer. wa* nou
's Avonds keken ze de t v. niet F
Misschien heeft hij er gauw r
zei de vader ik zou N
r gewoon opmaken. ff
Maar zoveel optimisme kon zij niet r
opbrengen. Bed gewoon opmaken? L
Mannen! dacht ze en ze zei We l
mogen gerust de hand in eigen boe- r
zem steken, de jongen heeft het alle- I
maal beter door dan wij. P
Toen- zocht ze de slaaptabletten op
tegelijk. I
Haya Selva L
genoeg v
ii slikte e