Overal spelen poppen ons het leven voor SPAAR DE GROTE KLOK NAJAARSOOGST van nieuwe grammofoonplaten Keur van boeken in The American Library ZONDAGSBLAD ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1964 ALS SCHIMMENSPEL OF DRIEDIMENSIONAAL SEDERT VROEGE TIJ DEN vervullen poppen in het menselijk beleven een hoogst belangrijke functie, \die niet eindigt bij het af sluiten van de kinderjaren. Voor de kleuter is een pop geen dood ding, maar een levende metgezel met wie hij zijn ervaringswereldje deelt. Zodra zijn brabbeltaaltje hem dat toestaat, spreekt het kind met zijn pop. Ja, er ontspint zich een dialoog, want het kind hoort de pop praten. Meisjes beleven dit heel lang. Eenmaal in con tact gekomen met andere kinderen, zullen de kleine mannekes echter al gauw hun eerste makkers afdan ken met de ruige aanteke ning dat het „meidenwerk" is. Toch kunnen ook zij niet buiten die dialoog en daar om creëren zij een nieuwe illusie: soldaatjes, Indianen, helden. nem. Een van de oudste helden is et- Jan Klaassen. En waarom dan tond wel? Omdat Jan zoveel dingen Boeft 2egt en doet die kinderen niet wart durven, maar wel graag zouden juist willen doen en zeggen. Voor een wit-1 kind is Jan Klaassen behept met r6 2. magisch vermogen; hij kan (nog) Jeter niet aan hem tippen, maar zich wel aan hem spiegelen. 'i>: Klaassen erze. is dat de naam van deze durfal (Nu en guit in menige streek met een KxdJ K begint. In Turkije heet hij >l Karagös. de Perzen kennen hem nis«- als Kazal en op Malakka was Kelantan vermaard En overal is lof was) het optreden van pop- Ipen, meer dan kinderspel, van so ciale en vaak zelfs diep-religieu- ze betekenis. RACHELS TERAFIN - Reeds In de grijce oudheid had 16 |de pop of het beeldje een functie. Denk bijvoorbeeld aan de Teraflm die Rachel uit de ouderlijke woning ontvreemdde. In later tijden werden poppen vertolkers van de relatie tussen eek de mens en het bovenzinnelijke, contact met de Godheid, verbeel- de ders van de strijd tussen goed een »n kwaad. Zo werden poppen on misbaar in het meest essentiële van het mens-zijn. En allengs werd in hetgeen zij spraken en de- En den het gehele menselijke bele- am- ven van een volk begrepen, krach- »ten tig gestimuleerd door de opkomst van schrift en literatuur. 'e2* Vrijwel elk volk met een tot bloei komende cultuur, ontwikkel- :n- de naar eigen aard. een spiegel beeld vag, het leven, hetzij met realistische, driedimensionale pop- een ;pen. dan wel met platte, sterk was gestyleerde figuren, die in een schaduwspel hun rol gingen spe- 'len. Als goden en mensen, als de verpersoonlijking van goed en '®.r* ,kwaad. licht en duisternis. delijke. Bunrakii uit het heden daagse poppentheater van Osaka, Flonkerend uitgerust zijn de driedimensionale stokpoppen van het Siamese Klionspel. In de hoofdtooi herkent men de vorm GEKERSTEND De wereld is er nog vol van ?n waarlijk niet alleen in de Ori- mt Ontstaan uit het aangeboren patroon van hindoeïsme, boed dhisme. confucianisme, moham medanisme en welke godsdienst dan ook. De christelijke landen vormen een uitzondering, denkt u misschien, maar dat is een mis vatting. Onderhield niet de geker stende Europeer al vroeg de dia- hoort alleen achter witte scher men de lampen branden die het schaduwspel tot leven brengen. HINDOE-INVLOED Daar zijn dan de wondermooi bewerkte en beschilderde Thaise stukken, die complete taferelen behelzen. De Siamees maakte zijn Nang (d.i. leer) uit buffelhui den. Alle opengewerkte delen werden er met stansbeitels in al lerlei formaat uitgeslagen. De Nangs tot 1.80 meter hoogte zijn onbeweeglijk. Wel beweeg baar zijn de 60 tot 80 cm gro te figuren die Nang Talung wor den genoemd. Het Khonspel wordt er uitgevoerd met ronde, zg. stokpoppen. Gelijk dat voor meer landen het geval -is, stam men de Thaise verhalen uit de fameuze epische dichtwerken van India, de Raméyana. in Thai land Ramakien geheten. Het lijkt welhaast zeker dat de Indische (Hindoe) cultuur baker mat is van handpoppen, stokpop pen, marionetten en schaduwpop- pen. De invloed op andere lan den is begrijpelijk als men weet van welke een enorm expansie ve kracht godsdienst en cultuur van het Hindoeïsme zijn geweest JAVA: HOOGBLOEI Zo was het religieus-magische poppenspel reeds omstreeks het jaar duizend populair op Java. Het bereikte daar zelfs zijn hoog ste bloei en het hield zich dwars door de van beelden afkeurige Is lam staande tot op de huidige dag. Ook voor de moderne Indo nesiër is een huwelijk en elke andere plechtigheid niet naar be horen zonder het gejavaniseerde Wajangspel, waarin het ongezie ne zichtbaar en de ongehoorde gedachte uitgesproken wordt. De Javaan kent verscheidene Wajangsoorten. Een verfunctie (die van bezwering) vervult nog immer de Wajang-kulit (leer). Een dalang (verteller) hanteert soms veertig hoofdrolfiguren en tientallen meer figuranten, die al len eigen spraak, gestalte en be weging hebben. En de dalang zit achter zijn scherm van 's avonds half acht tot zes uur in de mor gen. Wajang-kulit ook wel parwa of poerwa (d.i. eerste) genoemd, ging uit van de voorouderver ering en kwam van daaruit tot de lakons over goed en kwaad. Het eigenaardige is, dat het altijd een met magische krachten be giftigd mens is die de goden te hulp komt. Tijdens de voorstel ling zitten de mannen aan de kant van de dalang en zien dus alleen de vrouwen de wajang als schimmenspel. POPPEN EN ISLAM De Wajang-gedog is een soort poerwa. ook met in de schouder en elleboog beweegbare schaduw- poppen. maar de geschiedenissen zijn van recenter datum. Bij de Wajang^klitik zijn de platte, eveneens beschilderde. poppen van hout. Zij vormen de over gang naar de Wajang-golèk, waarvan de vaak kostbaar uitge doste poppen driedimensionaal zijn met draaibare koppen-op- steel en beweegbare armen. Het repertoire van het zowel 's nachts als overdag gespeelde Wajang-go lèk houdt verband met: de Is- Indonesië kent voorts nog het door mensen gespeelde Wajang won g of orang (mens). Wajang- topèng Hindoe-javaanse mas- kerdansen waarbij niet de leven de acteurs, maar de dal^ngs spre ken en in ver verleden was er de Wajang-bèbèr. dat niet uit poppen bestond, maar uit een lan ge strook met illustraties, die op twee rollen werd afgedraaid. Dit spel is in onbruik geraakt. Door de invoering wan het zg. ..cultuurstelsel" ging de volks kunst in het voormalig Neder* lands-Indië sedert 1830, als ge volg van optredende armoede, sterk achteruit, doch nadien heb ben tal van Nederlanders aan het behoud en de verlevendiging van de Indische cultuur zeer veel bij gedragen. Thans is de Wajang, naast haar traditionele functie, ook dienstbaar aan de sociaal maatschappelijke en politieke voorlichting van de Indonesische regering. De lezer moet het ons maar vergeven dat we iets langer aan de gordel van Smaragd hebben verwijld: het lijkt pas gisteren dat wij die exotische wajangfigu ren het leven zagen en hoorden verbeelden en in nachtelijke uren daarbij gamelantonen ons in de oren klonken. GRACIELIS CHINA Iets ervan kunt u ervaren op de tentoonstelling, want er ko men explicaties en zelfs voorstel lingen. U zult dan ook geboeid worden door de prachtig bewerk te Chinese schaduwpoppen en door de ongelofelijke sierlijkheid van hun bewegingen. Let u even eens op de wijze waarop de ge aardheid van de figuren is aan gegeven; een kleine gestalte met slechts een contour van het ge laat voor hogere wezens; bont. opgevulde en met bulten en haaks gezwollen neuzen uitgeruste kop pen, voor boosaardige lieden. Eif zijn ^himmepspelen waar voor meer dan duizend figuren en requisieten nodig zijn: dit zegt wel iets omtrent de uitgestrekt heid van het levensterrein dat met schaduwfiguren wordt be streken en het getuigt mede van de brede belangstellingsseer. de fantasie en de kunstvaardigheid van de makers. De Japanners zijn nog verder gegaan dan met stokpoppen en marionetten mogelijk is: hun Bun- raku's zijn haast levensgroot en biologerend levensecht. Drie spe lers (en misschien ziet u ook dat op de expositie) manipuleren met één Bunraku. waarvan zij mond. ogen en wenkbrauwen, benen en armen ja zelfs vingerkootjes GEVAARLIJK Laat cle lezer zich vooral niet van een bezoek aan deze. het le ven in de Oriënt mrerspiegelen- de. tentoonstelling afhouden door onze slotopmerking dat er poppen bij zijn. aan wie niet slechts in het land van her komst dusdanige magische krachten worden toegeschreven, dat zij in handen van onbe voegden nare dingen uitrich ten. Ook de westerling die in de tropen leefde, had niet voor al le vreemde zaken een natuurlij ke verklaring. Toch maar gaan kijken en bewonderen in het Rot terdamse Museum voor Land en Volkenkunde. Tot 6 januari 65 een belevenis voor wie daar oog en gevoel voor heeft. TON HYDRA platenmaatschappijen nieuwe platenseries uit te brengen. Het leek ons daarom nuttig onze lezers, die een discotheek bezitten, op de hoogte te houden van wat zij er aanvulling zich kunnen aanschaffen. Zo presenteert Philips Phono gram een prachtige cassette, met vijf langspeelplaten waarop Claudio Arrau met het Concert gebouworkest onder Bernard Haitink de vijf pianoconcerten van Beethoven laat horen. Bij de intekening op deze serie krijgt men er nog allerlei fraaie zaken bij. Dan is. eveneens bij Philips, verschenen „De Luxe Serie", omvattend tien tot twin tig opnamen van vermaarde kunstenaars en ensembles, zoals I Musici. David Oistrakh. Ge rard Souzay, Arthur Grumiaux. verschillende Amerikaanse en Engelse orkesten onder dirigen ten als Pierre Monteux. Antal Dorati en Colin Davis. Al deze platen zijn in mooie albums ge stoken. waaromheen een plastic omhulsel. Zo kunnen de platen niet kromtrekken I Illustraties Veel aandacht voor het geestelijke lied ganza de hoofdrol zingt (Decca MET 262 4)een kostelijke weer gave van verrukkelijke muziek! De Deutsche Grammofon Gesell- schaft doet het niet zo uitge breid als hilips Phonogram, maar wat ook hier geboden wordt, mag er wezen. Nieuw is dan de ,,E-Collection", twintig platen, gekozen uit het D.G.G. repertoire en alle van de hoog ste kwaliteit. Daaronder zijn de prachtige opnamen van de be kendste Mozart Symfonieën door het Rias-Symfonie Orkest onder Ferenc Fricsay, de beide Piano concerten van Liszt. gespeeld door Andor Foldes. die even eens met de Berliner Philhar- moniker onder Leopold Ludwig het 2e Pianoconcert van Rach- maninof uitvoert. Men heeft met de keuze rekening gehouden met ieders smaak en zo staan de Hongaarse Dansen van Brahms en de Slavische Dansen van De Philips Concertserie is uit gebreid met vijf platen en ook deze zijn weer voorzien van rijke illustraties en zeer bezienswaar dige artikelen. Wij noemen voor al het ..Feike Asma Concert", opgenomen in de Oude Kerk te Amsterdam. Orgelliefhebbers vinden hier prachtig documenta tiemateriaal over het orgel in de Oude Kerk. Verder valt in deze serie een opname van het Jubileum Concert van de koor vereniging Pro Musica onder Lex Karsemeijer. een ..Gérard Souzay-concert". een werkelijk subliem ..Teresa Berganza-con- cert" en een kostelijk Nieuw jaarsconcert van de Wiener Philharmoniker onder Willi Bos- kowsky met verrukkelijke Ween- Geestelijk lied Ook aan het geestelijke lied op de plaat besteedt Philips veel aandacht; er is steeds meer vraag hiernaar en wij stellen ons dan ook voor om een apart artikel aan het geestelijk lied op de plaat te wijden, zoals wij trouwens reeds enkele malen hebben gedaan. „Gewijde klan ken" heet hier de aerie en elk der zes platen is gestoken In mooi album met de volledige teksten. Wij geven hier al vast de titels: „Prijs den Heer met blijde galmen" (PI 12914), „Wandel met Jezus" (PI 12913), „Alle volken looft den Heer" (PI 12912), „Blijf bij ons Heer" (PI 12910), „Halleluja, lof ge zongen" (PI 12911). lei lijk En tot slot melden wij de op name van Rossini's „L" Italians in Algeri" waarin Reresa Ber- L'Italiana in Algeri". META VAN IJZER De Gedichten van Meta van IJzer (7e aflevering van de Haagse Cahiers) zijn niet gemakkelijk te verstaan, al is de stemming duidelijk. De titel van haar bundel, t.w. Spaar de grote klok. is ont leend aan het vers dat als motto het geheel vooafgaat. hiei 'leeft de tijd de schan- de centrale gedachte is met dit versfragment voldoende duidelijk aangegeven. de Subliem bewerkt zijn de plete schadutvtaferelen. de Nang van Thailand, De groot hebben een hoogte van 1.80 dat schutspatroons luisterden spraken en ieder op zijn ter rein behulpzaam waren in moeilijke zaken? Reeds in de middeleeuwen kreeg de Europese mens daar naast behoefte aan beweegbare bespiegelaars van het leven, aan vankelijk uitsluitend in het vlak van religie en metafysische machten, later ook voor andere facetten van het bestaan: in we zen niet anders dan de poppen en jschaduwfiguren van de Aziaat (Zij mogen dan ietwat verwaterd izijn, nog overal treedt een Hans worst op als echte Europeaan en Inog altijd is de Jan Klaassenfi- iguur van een Nederlandse pop penkast oer-Hóllands, terwijl hij (in Duitsland meer Germaan en in België meer Vlaming kan zijn. IN DE ORIËNT Indien wij u met het voorgaan de geprikkeld hebben tot meer willen weten omtrent levensver- beeldcrs in de Oriënt, is de raad vlug gegeven: ga naar het mu seum voor Land- en Volkenkun de aan de Willemskade te Rot terdam. Daar is met de Duit se Week als aanleiding een hoogst interessante en sfeervolle expositie ingericht van poppen en schaduwspelen uit India. Ja va, China, Japan, Birma, Thai- 'and en andere gebieden. Met uitzondering van de Ja vaanse Wajangpoppen waar aan ons bezit rijker is dan in enig ander land komen de collecties luit de beroemde Puppentheater- Sammlung der Stadt München". dat. van de oprichting af. reeds een kwart eeuw met hart en ziel wordt geleid door Ludwig Kraft. De heer Kraft heeft met zijn me dewerkers de bovenzaal van het museum omgetoverd tot een fas cinerend oord, waar - - zoals het nog niet ontploft zou men weer wensen te wonen in een grote zon die zingend rondgaat rood en goud boven het water verloren ging de sleutelgang spaar de grote klok spaar de zon aan de tijd de vergeten vogels het blauw Het is niet het sterkste vers van de bundel, maar de eigen toon is niet te miskennen. Alleen heb ik moeite met de sleutelgang. Tijd, klok, zon. rondgaan, hangen en ook op zichzelf „gang" zijn na aien «n begrippen die op elkaar kunnen worden betrokken. Maar in dit complex past voor mijn ge voel niet de sleutel, die het geslo- tene ontsluiten kan Het woord ..sleutelgang" brengt een ander en bovendien niet uitgewerkt ele ment in het vers. Men krijgt de in druk dat de dichters in de eerste plaats voor zichzelf geschreven heeft. Natuurlijk is een gedicht de aandacht waard en mag het ook verlangen onder het lezen in zeker zin te worden herdicht. Maar dan moet het toch ook een minimale toegankelijkheid vertonen. Want wanneer het zó is. dat de dichter of dichteres stilzwijgend een beroep doet op een bijzondere intelligen tie bij de lezer en criticus, zodat deze met behulp van zijn scherp zinnigheid de duistere verzen tot op zekere hoogte kan uitleggen, dan is er iets scheef. De uitgeban nen ratio wordt dan bij de lezer verondersteld en dat behoeft men niet te nemen. Het is de taak van de dichter om de poët-sche grond stof dusdanig vorm te geven, dat een ander er in kan komen. Er zijn passages in deze bundel die ik. vanwege de al te grote ge slotenheid. voor mijzelf niet kaï. herdichten, al is de stemming, de kleur van het vers. ook nog zo evident. En men is blij tenmin ste houvast te hebben aan uitspra ken als b.v. deze: ..de toekomst krijgt dodelijk gelijk" en ,.ons grootste hartzeer: mens". Hier herkent men de stem van de ech te dichter (es.). Hier wordt iets ge zegd dat nog nergens zo gezegd is en dat kan toch alleen de poëet. En wat het grondthema betreft: e handen en we ten niet meer wat te doen tussen vandaag en morgen het niemandsland van nu tussen morgen en later de dreiging van nooit TAMELIJK STERK Ik meen in Meta van IJzer een tamelijk sterk talent te zien. Al versta ik helaas niet alles (als criticus erkent men zijn grenzen), ik herken de authenticiteit van haar talent toch ook nog aan iets anders, n.l. aan het hier en daar spontaan opduiken van rijm en ritme. Dit is geen echo van de tra ditionele poëzie, maar misschien, men zou het hopen, het hernemen van het melodieuze en het ritmi sche muzikale in de Nederlandse dichtkunst. De opzettelijke, pro grammatische zangerigheid van veel vroegere gedichten heeft zich in de stormen van onze tragisch tijd niet kunnen handhaven, maar zang en poëzie zijn vandaag toch wel heel ver uit elkaar geraakt. Ongetwijfeld komt er weer een periode, waarin men het tegen woordige. aan de rand van het proza verkerende leesvers niet meer zal kunnen genieten: een tijd waarin men van poëzie te recht weer zangerigheid vragen zal. En nu moet u het slot eens lezen van het laatste vers uit de bundel, dat „cadans" heet. waar is het fluiten de stem dei- tonen die glanzend wegstromen langs de huid wist ik hoe ooit de rivier was begonnen zij mondde niet meer in tranen uit maar sierlijker ook: meer ont spannen luisterend wentelt herkenning een weg zich omhoog trager en sierlijker vloeien de dagen terug naar het punt dat tot le ven bewoog ORDENING U hoort het: hier ordenen zich de woorden spontaan tot ritme en melodie: hier begint iets te zin gen. Geen notities meer. geen bin nensmonds praten, geen orakel spreuken die men zo goed en zo kwaad als het gaat voor zichzelf moet verklaren. Nee. een begin van zang. geen echo, maar een hernomen melodie. C. RIJNSDORP. IN DE MENTOR-REEKS van de Newyorkse uitgeverij The American Library verschijnen boeken van de meest uiteenlo pende' aard. Men kan in de pockets binnen een tijdsbestek van twee maanden titels vinden als A Million Y e a r s of Man en The Love Poems of Ovid. Het eerstgenoemde werk is van de hand van Richard Carrington. een Britse bioloog, die zijn ideeën over het mense lijk leven op aarde (die zeker niet getoetst zijn aan hetgeen de bijbel ons leert) in dit boek uit eenzet. Het andere is een verza meling van de minnedichten, die Ovidius vele eeuwen geleden schreef en die nu een Ameri kaanse vertaling kregen van Ho race Gregory. The Age of Revolution: 1789— 1848, door E. J. Hobsbawn. ver- lelt het verhaal van de zestig ja ren, die voor de wereldgeschie denis van zo'n groot belang zijn geweest. Hobsbawn belicht deze era boeiend: de gevolgen van de Franse revolutie en van de in dustriële omwenteling in Engeland, de invloeden der ..ismen", van Marx, Kierkegaard en andere per soonlijkheden, die op dit tijdperk en het denken van de mensheid zo bijzonder groot zijn geweest. Catholicism, door de Franse Je- zuiet Henry de Lubac kreeg een Amerikaanse vertaling. Het is een studie over het r.k. geloof en spe ciaal wat betreft de dogma's van deze kerk in hun relatie tot het gemeenschappelijke lot van het mensdom. Dagboek The Journals of Lewis and Clark, luidt de titel van het dag boek van de twee Amerikanen, die in 1803 als pioniers de wildernis van het verre westen introkken om daarmee een volkomen nieuw gebied van de Verenigde Staten voor migratie open te leggen. Een uniek boek is The New Golden Bough, Door Sir James Frazer. Oorspronkelijk telde dit werk twaalf delen, maar dr. Theo- dor H. Gaster heeft het in één boek van 832 pagina's geconcen treerd: alle merkwaardige gewoon- angsten. hun riten en vele andere levensgewoonten, die het ene volk van het andere doen verschillen. Ouder worden Als Signet Science-boeken ver schenen nog: The Process of Age ing, door Alex Comfort, een le zenswaardige studie over hetgeen zich bij het ouder worden in het menselijk lichaam voltrekt, en The Forest and the Sea, door Marston Bates. Dit boek be schrijft de vele levensvormen, die de natuur te zien geeft. Romans in het lichtere genre kwamen als Signets uit: The Gra duate. door Charles Webb; Se conds, door David Ely; The High Wire, door William Haggard; Blood Justice, door Gordon D. Shirrefs; Channing, door Phyllis Ross; Too French and too Dead ly. door Henry Kane. Supreme Court is een roman van Andrew Tally, waarin een president der Verenigde Sta ten op allerlei manieren probeert het opperste gerechtshof voor lijn karretje te spannen. Een boeiend boek, dat in Washington veel stof deed opwaaien. J. VAN H. Dvorak naast „Johann Strauss- klanken" (onder leiding van Fe renc Fricsay) en Tsjaikowski's 5e en 6c Symfonie (onder dezelf de leiding i. Hoydn-variaties Maar iets heel bijzonders belooft te worden de nieuwe cassette ..Johannes Brahms, vertolkt door Herbert von Karajan". Onder leiding van deze vermaarde dirigent spe len de Berliner Philharmoni ker de vier symfonieën er Haydn Variaties, verder het vioolconcert met Christian Ferras als solist en Ein deut- sches Requiem met het koor der Wiener Sangverein en soliste Gundula Janowitz, so praan. en Eberhard Wachter, bariton. Wij waren in de gele genheid een proeve van de symfonieën le horen en wij zullen, wanneer de cassette tn haar geheel verschijnt (en dit gebeurt spoediguitge breid op de Karajan-interpre- tatie, die werkelijk uitzonder lijk is, dieper ingaan. In onze volgende „Naald Plaat" zullen wij bovengemelde series uitvoeriger bespKe Maar wij zullen nu sluiten met een bijzonder mooie opname van Bruckner's Achtste Symfonie door de Berliner Philharmoni ker onder Eugen Jochum (D.G.G. 138918/138919). Een mooie maar vooral een opvallende weergave heeft Jochum van dit reusachtige werk gemaakt. Waarom opval lend? Omdat Jochum zich wel bewust distantieert van de hier vrijwel traditioneel gewor den „mystieke Bruckner", de Bruckner van de wijde gedra genheid. van plechtstatigheid en hoge verhevenheid, de Bruckner, die deel uitmaakt van de ..broederschap des geestelijken levens". Jochum gaat uit een andere opvatting, nl. vat, mens Bruckner, die levend onder de hevigste innerlijke spannin gen zich worstelt tot de straling van het licht, van de zuiverheid en de rust, tot God. En ik ge loof, dat Jochum het bij het rechte einde heeft. Men weet, dat Bruckner Wagner vereerde. Zijn orkestratie is Wagneriaans, d.w.z vervuld van de klankzin nelijkheid van het Wagneriaan se orkest. En wat drukte Wag ner niet in deze ongelooflijke klankrijkdom uit. Werkelijk zijn liefdesscènes liegen er niet om, zoals de ..Tristan und Isolde", en het slot van de ..Siegfried" wel overduidelijk tonen. En de ..Venusbergmuziek" uit de Tann- hauser zwelgt in een bijna af stotende sensualiteit Wagner's muziek is door en door ..aards", maar streeft uit dit aardse naar een verlossing niet door het geloof maar door de dood. Pas in de ..Parsifal" komt Wagner's besef van de werke lijke verlossing. Bruckner nu voelde zich onweerstaanbaar tot dit „aardse" element aange trokken dit was een deel zijn wezen, dat hij niet negeren kon. Ander deel Maar Bruckner was een diep gelovig mens (hetgeen Wagner niet waa.) en deie innige en op rechte godvruchtigheid vormde het andere deel van zijn wezen. En het is dit conflict, dat, i,a«t wij menen, de psychologische grond is van zijn symfonieën. Hieruit komen de scherpe span ningen te voorschijn, die hij in de vorm van de symfonie vast legt en waarvan hij zich op deze wijze bevrijdt. In de symfoni sche vorm knoopt hij aan bij Beethoven's Negende Symfonie, die hij als model neemt. Maar hij vergroot deze vorm tot in het kolossale, omdat zijn innerlijke conflicten zo groot zijn. Wat dit aan denkarbeid gevergd moet hebben, kan men slechts raden. Maar als men nu deze Achtste Symfonie (zijn langste) analy seert. krijgt men een grenze loos respect voor de vaste vorm geving. Hoe werkt Jochum nu deze opvatting uit? In de eerste plaats door de tempokeuze. Zijn tempi zijn vlugger, vooral in de hoekdelen. zijn caesurcn zijn korterkortom er slaat een temperamentvolle vaart door de muziek. En het orkest laat hij vol en krachtig opbloeien. Maar aan de Brucknerse -iccuiu icgen- deze visie staan, maar ik ben overtiugd van hun latere waardering.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 17