NCOOV beklaagt zich bij hervormde synode -DE DOKTER aan 'i woord Medezeggenschap der ppen aanvaard Felle aanval van Hongaars partijblad op Vatikaan Rus over de zin van het vetorecht Een woord voor vandaag BASTION Theoloog der vernieuwing i prof. Miskotte 70 jaar SUK UW PI JN WEG MET EEN PLACEBO-EFFECT 2 DINSDAG 22 SEPTEMBER 1964 Nog deze week nadere uitwerking Voor het concilie is gisteren het?n*werp. „uur der waarheid" aangebroken met de behandeling van wat paus Paulus het „gewichtigste en deli- kaatste" punt noemde: de macht van de bisschoppen. De eerste amendementen omtrent de „colle gialiteit" der bisschoppen werden met grote meerderheid aanvaard. echter tot de conclusie gekomen, dat het oppergezag van de paus geen gevaar loopt, omdat het college haar gezag alleen ontleent aan de paus, die zelf aan het hoofd staat. De collegialiteit betekent juist een vergroting van de pauselijke macht, aldus Parente, omdat deze plechtiger en gelijkmatiger wordt. (Van een onzer redacteuren) Integriteit, de loyaliteit pende macht, die haar ten dienste staat. Het hoofdbestuur van de Nat.föS^..10'™1 Chr. Onderofficieren Vereniging! heeft zich in een brief aan de Scherp weerwoord Onder collegialiteit wordt verstaan het delen van de verantwoordelijkheid Gisteren zijn twee aartsbisschoppen voor het bestuur van de kerk tussen overleden. De 72-jarige Poolse aartsbis- paus en bisschoppen. Dit principe is «JoP "Shïïï! generale synode van de Ned neergelegd in het derde hoofdstuk van ,a?fge secretaris van hlt pauseSjk werk Hervor™dt; Ke r kb ek 1 aagd over volgende commentaar: r de verbreiding J~ J 1 fifidfilÉ BjjfiBg het schema over de kerk. Dit hoofd stuk, dat speciaal gaat over de mede zeggenschap van de bisschoppen, wordt beschouwd als een aanvulling op de besluiten van het eerste Vati- kaanse concilie (1869-1870) aangaande de positie van de paus. Sommigen i dertig maai ge- In ..Militia Cbristi" gaf ds. Strijd het vlgende commentaar: „Wij zullen over het geloof, Leon een artikel van ds. K. Strijd in deze en andere uitspraken geen lange Militia Christi". De studiesecre taris van „Kerk en Vrede" heeft in het verenigingsorgaan o.m. geschreven: „Het heidendom van de NCOOV moet worden onder kend en afgewezen. Zonder veel Gisteren heeft ds. G. Staal, predikant omhaal." i de Gereformeerde Kerken vrij ge- Ds. G. Staal 80 jaar Eerst moet ei w°TÓfn over gedeelten van het maakt, zijn tachtigste verjaardag "ge- Op de jaarvergadering van de NCOOV hoofdstuk afzonderlijk. Ten slotte wordt vierd Ds. Staal, die ziekenhuispredikant hield voorzitter C. Holtrop een rede. werd bij de tweede stemming al duidelijk, te Drachten. De stelling, dat de bisschoppen zijn ge organiseerd als een „college" met Petrus aan het hoofd, werd aangenomen met 2012 tegen 191 stemmen. Pas aan het eind van de week zal men met de stemmingen gereed zijn. Voor de stemming hebben de bisschop pen nog eens voor de laatste maal ge luisterd naar het voor en tegen van de collegialiteit. De theologische Rome-Reformatie- bijeenkomst voerders aangew De conservatieve bisschop Franic van Split in Joegoslavië meende, dat het principe van de collegialiteit in strijd is met de uitspraken van 1870 over het pauselijk oppergezag. De Bijbel biedt er verder geen voldoende grondslag voor, zo zei hii. De andere spreker, de Italiaanse aarts bisschop Parente, was aanvankelijk een van de grootste tegenstanders van het Beroepingsiverk Holtenbroek): G. Messie te Goor; Hooge Zwaluwe: J. C. Schoneveld te Geeraardsbergen (België). Bedankt voor Oudega (W.) (toez.): P. Landweer te Nigtevecht; voor Muiden: J. Smit te Lopik. Rome-Refor- waarin hij ernstig betreurde, „dat de overheid niet duidelijk en klaar elke ac tiviteit binnen de krijgsmacht tegen de nucleaire wapenen, van welke zijde deze ook komt. met de meeste gestrengheid verbiedt." Daarbij had hij het oog op de legerpredikanten, die zich achter het hervormde kernwapenrapport stellen. Hij vroeg zich af „hoe deze predikanten een voorbeeld van Godsvertrouwen kun nen zijn tijdens kernbomgeweld, terwijl zij de militair ervan weerhouden zijn na tionale plicht te vervullen". Scherp keer de de heer Holtrop zich tegen de ..aan sporing tot ongehoorzaamheid", waarbij beschouwingen houden. Wij moeti leen wel heel duidelijk zeggen, dar wij hier niets meer herkennen van het chris telijk belijden. De „God" die hier in dl' „Godsvertrouwen" beleden wordt, is ons even vreemd als de „God" van de „Duitse Christenen" van 30 jaar gele den". Volgens ds. Strijd wordt het tijd, dat in de Nederlandse kerken een kan selafkondiging wordt voorgelezen, d'e precies zo begint als die op de Bekennt- is-synode van maart 1935 in Dahlem erd opgesteld: ..Wij zien dat ons volk door een dodelijk gevaar bedreigd wordt. Dit gevaar bestaat Relatiegeschenk? DROSTE pastilles, altijd welkom! Reactionaire woestelingen De Hongaarse communistische par-llijke aanval op de socialistische landen lij heeft pan Paulus en de „reactie-1 besehuldigingen, die vervat zijn ii het ideologische maandblad Partiet ®""!pcn te Deventer: G" Mul te Ro-1 hebben in het Westen grote verbazing gewekt. Zij zijn namelijk juist geuit op een tijdstip, dat gehoopt werd op een tijdperk van grotere vrijheid voor de Hongaarse rooms-katholie- ken. Verleden week werd immers een be perkt akkoord gesloten tussen Hongarije en het Vatikaan over de betrekkingen tussen kerk en staat. De Hongaarse ister Jozsef Prantner sprak toen ;n ..atmosfeer van goede wil". Reactionaire groepen in het Vatikaan Zutfen: A. C. Noort GEREF. KERKEN (yrügem.) zenburg. CIIRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Harderwijk: C. den H .tog te Den Haag-W. en W. de Joode te Zwaagwesteinde. Beroepen te Zierikzee: C. Verhage te Hilversum-C.; te Amstcrdam-W.: (vac. I... Nieuwenhuijze); K. J. Velema te Hoogeveen; te Emmen: J. Vo e te Steenrijk; te Drachten: W. de Joode te Zwaagwesteinde Bedankt Groningen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-Z. (vac. C. v. Dam): P. Blok te Dirksland. EVANG. LUTHERSE KERK Aangenomen naar Apeldoorn: J J. Bik. laatstel. pred. in Venezuela, woon achtig te Laren. Vlootpredikant ds. O. Veeninii overleden Ds O Veening hervormd vlootpredi kant is in zijn woning in Den Haag plotseling overleden. Ds. Veening was 48 jaar oud. In 1942 werd hij kandidaat in Over ijssel en was vervolgens hulppredikant in Utrecht en Diepenveen. September 1945 werd hij als vlootpredikant in Rot terdam te werk gesteld en nadien op Java (mariniersbrigade Soerabaja). op Nieuw-Guinea. in Korea en in de West. In de bezettingstijd hielp hij Joodse landgenoten. Hij was ridder in de.orde van Oranje Nassau. De begrafenis \zal donderdagmiddag met militaire eer plaats hebben op .Westduin" in Den Haag na een rouw dienst in de Kloosterkerk, die zal wor den geleid door de hoofdvlootpredikant ds. J. W. Sepmeijer. Ds. Veening is gisteren levenloos ir zijn woning in Den Haag aangetroffen Vermoedelijk is hij dit weekeinde over- te Oud-1 egerpredikant ds. Brouwer 70 jaar Morgen wordt ds. D. G. A. Brouwer, emeritus-predikant van de Gereformeer de Kerk van Rozenburg, zeventig jaar. Ds. Brouwer aanvaardde het ambt van predikant in Oostwold (Old.) op 28 sep tember 1919 Via Paesens kwam hij in 1926 op Rozenburg, waar hij 22 jaar gestaan heeft. In 1948 ging hij met eme ritaat wegens zijn benoeming tot leger- predikant in lang verband. Na zijn pen sionering in 1959 is ds. Brouwer hulp- •rediker in Amsterdam-Slotermeer- •katholieke kerk daar zelf >r zal moeten betalen. De visie van Partiet op de huidige zitting van het concilie is. dat er op het ogenblik twee groepen (modernisten en conservatieven) debatteren over de vaststelling van de verhouding tot het communisme. De conservatieve ..woes telingen" willen de oude methoden van het agressieve anti-communisme van paus Pius XII nieuw leven inblazen De moderMsteri 'willeb h"uh atoti-communis- tische doelstellingen door een soepeler politiek bereiken. Men verschilt dus al leen in methode. Het blad prijst paus Johannes XXIII met zijn encycliek „Pacem in terris" i maar schrijft, dat de persoonlijke veran dering op de pauselijke troon de stem de reactionairen versterkt heeft paus Johannes heeft C.H.-jougeren doen beroep op fractie De provinciale C.H.-jongerengroepen „i Friesland hebben er bij de C.H.- Tweede-Kamerfractie op aangedrongen, dat deze zich inzet voor bestendiging het „kernenbeleid". j maakt ernstig bezwaar tegen de voorgestelde wijziging daarvan, aange zien deze naar haar oordeel funeste ge volgen zou kunnen hebben voor een gun stige industriële ontwikkeling voor het gehele noorden des lands. prediker Geuzenveld. Ds. A. P. Goudsbloem met emeritaat Ds A. P Goudsbloem. doopsgezind predikant op Terschelling, heeft met gang van 1 oktober emeritaat aan vraagd. Ds. Goudsbloem, die in i werd geboren, was aanvankelijk vc ganger van de vrijzinnige hervormden te Vlissingen en G Enkhuizen. In 1946 werd hij op 47-jarige leeftijd predikant op het voormalige eiland Wieringen. Na elf jaar verwisselde hij dit eiland voor een ander, namelijk Terschelling. Zondag neemt ds. Goudsbloem afscheid van zijn gemeente. Originele attentie? DROSTE pastilles altijdwelkom! Wereld federalisten bijeen (Van een medewerker) De conferentie van de Wereldfede- ralistenbeweging Nederland stond het afgelopen weekeinde in het teken van een samenspraak met een vertegen woordiger van de Russische ambassa de, de heer B A. Makarow, een nog jeugdige tweede secretaris. Hij ver dedigde het bestaan van het recht van veto voor de grote mogendheden in de Veiligheidsraad. Zij zouden daar door worden verplicht tot een unanie me beslissing, de baatzuchtige belan gen van een of andere groep kunnen in de raad niet worden gediend. Voorts verkondigde hij de mening, dat de westelijke landen thans een onrechtmatig en orevenredig groot voorrecht in de raad hebben tegen over de na de tweede wereldoorlog onafhankelijk geworden landen. Makarow, die een uiteenzetting gaf over de marxlstisch-leninistische theorie van de socialistische revolutie, onder streepte. dat revolutie geen exportarti- VVoord in heel zijn rijkdom van openba ring en liefde wil verkondigen, eén zij-1 ner predikanten toestaat gebruik te ma ken van de kerkelijke organen om zijn gal uit te spuwen over hen. die zan (on-)christelijk standpunt niet kunne.i en niet mogen onderschrijven'' Het hoofdbestuur vraagt dan om het weder- j woord van ..Onze Baniér" in txte-iso :n het persbulletin van het N H Persbu reau op te nemen. Het moderamen heeft op de pas ont vangen brief nog niet geantwoord. Het hervormd persbureau heeft een exem plaar van Onze Banier" opgevraagd. (Ter toelichtingds. Strijd heeft geen gebruik gemaakt van de kerkelij ke organen. Hij schreef zijn commen taar in het blad van ..Kerk en Vrede". Het werd overgenomen in het pers overzicht in het weekbulletin van het hervormd persbureau. Uitdrukkelijk „En toen hij hoorde, dat het Jezus van Nazareth was, begon hij te roepen en te zeggen: Zoon van David, Jezus, heb me' delijden met mij" (Marcus 10:47). ÜS De geschiedenis is bekend. Een blinde bedelaar, Bavtimeu&iï zit langs de weg bedelend om een aalmoes als hij in vertMT een menigte van stemmen hoort. Hij zal wel hebben geïnfon meerd wat het allemaal te beduiden heeft, en dan verneew hij. dat Jezus in aantocht is. Er moet in Bartimeus een ogenblik een gevoel van groti vreugde zijn opgekomen, macLr daarnaast misschien ook val twijfel. Jezus in aantocht! Jezus zal straks langs hem heet wandelen. Als er een kans in zijn leven zal komen om hei\ van zijn blindheid te genezen, dan is die kans er nu. En terwijl Jezus naderbij komt begint hij te roepen, zo harfci hij kan: Zoon van David, Jezusheb medelijden met mij. Het is de angstschreeuw van de mens in nood, van de mem die weet dat het er voor hem om gaat: nu of nooit. De kreep van de mens, die weetHij kan het, en blijft leven in de hoop dat Hij het ook doet. Jezus, heb medelijden met mij. Bartimeus laat zich niet iveerhouden te blijven roepen, ook a wordt hij door de menigte rondom bestraft. Ach, Bartimeu\J_ val de Here asjeblief niet lastig. Maar Bartimeus iveet va\ geen ophouden. Hij blijft roepen. Het is het voorrecht van d mens, dat hij in zijn benauwdheid Jezus mag blijven lastif vallen, dat hij Hem uit zijn diepe nood mag blijven vragen 011 hulp. Zonder ophouden, dag en nacht. Jezus, red me, zondei U verga ik. lere: Wij lezen vanavond Handelingen 28 vers 16 tot 31. religie... De"nieuwe religie is opstand te-j vermeldt de redactie van het bulletin gen het eerste gebod... Het heidendom wekelijks, dat overname van artikelen 1 de NCOOV moet worden onderkend j n{et betekent, dat de redactie zich Walgelijk Op zijn beurt commentarieert „Onze Banier", het blad van de NCOOV. het weerwoord van ds. Strijd met woorden als „extreme laster", „walgelijk", „de nachtmerrie van een dominee". Het blad vraagt of ds. Strijd niet beter zijn ambt vaarwel kan zeggen dan zich een blinde leidsman te tonen. Wanneer oe studiesecretaris van „Kerk en Vrede" spreekt van het „heidendom van de NCOOV", antwoordt het hoofdbestuur de Latijnse zegswijze „Verander de benaming en ge zijt het zelf op wie 't verhaalde slaat". De NCOOV omschrijft zichzelf als „een militante en mobiele groep van dat deel van ons Nederlandse volk. dat de vaandelen Gods wil hoog houden en die Jezus Christus wil erken- ïn belijden". „Het lust ons niet om door pacifisten met een ander evangelie dan dat van Jezus zelf te worden bena derd."„Met grote nadruk verzoeken we de Nederlandse regering ons als militai re vrijwaren van een beïnvloeding, zich niet met onze protestants christelijke geloofsovertuiging verenigt, die in de Bijbel geen grond vindt en die aanspoort tot ongehoorzaamheid aan de overheid, die we naar eer en geweten dienen en die bepaald niet van ons gt Gods geboden te overtreden. Naar ons gevoelen en naar onze geloofs overtuiging spoort daartoe het rapport van de synode der Hervormde Kerk in zake de kernwapenen aan. De overheid doet er goed aan deze onverkwikkelijke geschiedenis een onverbiddelijk „HALT" te roepen." Brief aan synode .Hopende een welwillende gezindheid te mogen ontmoeten", heeft het hoofd bestuur van de NCOOV voorts een brief geschreven aan de generale synode, •kzaamheden in steeds meer landen uit. Thans is in Singapore een kantoor geopend voor de bevordering van het werk in Azië. waar afdelingen bestaan in Korea. Maleisië en Formosa. Men heeft reeds kantoren in Amsterdam. Col- lingswood (U.S.A.), Nairobi en Recife (Brazilië). Ds. J. F. Berkel onderscheiden sierselen ontvangen behorende bij commandeurschap in de huisorde Oranje. Ds. J. F. Berkel. die ook hofpre- dikant Is, ontving deze onderscheiding ter gelegenheid van zijn 40-jarig ambts jubileum. Koningin Juliana en Prins Bernhard stuurden op deze dag ds. Berkel een bloemstuk. Maandagavond werd het ambtsjubi leum van ds. Berkel. die 35 jaar in Apeldoorn heeft gestaan, gevierd met een jubileumreceptie in de Eurobeurs te Apeldoorn, waar ongeveer zeshonderd personen aanwezig waren, onder burgemeester van Apeldoorn, mr. A. L. des Tombe. Hier werden vele waarde rende woorden gesproken en fraaie ge schenken aangeboden. Van zijn gemeen teleden in Apeldoorn kreeg ds. Berkel een televisie- en een radiotoestel. Belangstelling voor theologische studie neemt sterk toe Aan de theologische hogeschool van de Gereformeerde Kerken in Kampen zijn dit jaar 43 nieuwe studenten in geschreven. Nog maar enkele jaren ge leden meldden er zich soms niet meer vijf of zes. De onverwacht grote stijging houdt vooral verband met de nieuwe mogelijkheden voor niet-gym- nasiasten om via een aanvullende op leiding, die twee jaar duurt, ook theolo ge gaan studeren. Onder de 43 die in Kamper kwamen aanmelden, n 33 jongeren met diploma's van kweekschool of hogere techni sche school. Tien nieuwe studenten had- *?n een gymnasiumdiploma. Vorig jaar merkte men in Kampen de invloed van de nieuwe regeling al. Toen kwamen er in totaal 29 nieuwe studenten bij, waarvan er 23 tot de ca tegorie der niet-gymnasiasten behoor den. De eerste ervaringen met de aan vullende opleiding zijn in Kampen bij zonder gunstig. Onder de nieuwe studenten zijn dit jaar ook een Chinees, een Amerikaan een Duitser. Slechts één vrouwelijke student kwam zich aanmelden. Voor de doctorale studie aan de theologische' academie van de Calvijnstichting in Kampen zijn acht studenten voor het eerst ingeschreven. Het aantal studen ten _aan deze academie steeg daardoor Ook aan de vrije universiteit in Am sterdam constateert men een sterk toe genomen belangstelling voor de theolo gische studie. Volgens de tot nu bekende opgaven hebben zich hier 52 nieuwe theologische studenten laten inschrijven. Merkwaardig is, dat de gymnasiasten met 29 nieuwe aanmel dingen aan de vrije universiteit de meerderheid bleven vormen. Ds. K. L. F. Le Grand naar Sumatra De gereformeerde zendingspredikant ds. K. L. F. Le Grand vertrekt binnen kort met zijn echtgenote naar Medan op Sumatra. Een visum hiervoor is van de Indonesische regering ontvangen. Zo wel in de Lampongs als in de omgeving van Medan en van Palembang zal ds. Le Grand de zorg krijgen voor het vor mingswerk in de Indonesische kerken, waarmee de gereformeerde zending con tacten onderhoudt. De Gereformeerde Kerk van Arnhem zendt ds. Le Grand uit in samenwerking met de Gereformeerde Kerken van de provincie Gelderland. Ds. Le Grand heeft van 1951 tot 1962 ook al op Suma tra gewerkt, met als standplaats Palem bang. BOUCLÉ TAPIJT BASTION: gedessineerd bouclé van uiterst sol Ida konstruktie. Breed tes 1.30 m er» 3.80 m.(broadloom). Prijzen: 33.50 resp- f 104.- p. str. meter. Vraag folder B2 aar» Veneta N.V., Hilversum. (Van onze kerkredactie) Een van de bekendste Neder landse theologen, prof. dr. K. H. Miskotte, emeritus-hoogleraar aan de universiteit te Leiden, wordt woensdag zeventig jaar. De naam Miskotte is onlosma kelijk verbonden aan de vernieu wingen in de Nederlandse Her vormde Kerk sinds de dertiger jaren. Zijn preken zijn voor ve len een grote hulp geweest in het zoeken naar nieuwe mogelijk heden van verantwoorde bijbelse prediking. Ook zijn theologische en cultuur-filosofische publika- ties zijn en worden graag gele zen. Kornelis Heiko Miskotte werd 23 sep tember 1894 in Utrecht geboren. Hij studeerde in zijn geboortestad. In 1921 ■d hij predikant in Kortgene. Via Meppel 'en Haarlem kwam hij in 1938 Amsterdam, waar hij met name be- t was met de arbeid onder de buitenkerkelijke intellectuelen. In de bezettingsjaren gaf hij krachtig leiding jn het geestelijk verzet. In 1945 werd hij kerkelijk hoogleraar Leiden, als opvolger van prof. F. W Korff, in dogmatiek, ethiek, kerk recht en zendingswetenschappen. Als zodanig ging hij in 1959 met emeritaat maar nog dit jaar ontving hij een ere doctoraat van de universiteit van Glasgow. ISieuwe wegen wijzen Reeds in zijn joi.ge jaren trok Mis kotte de aandacht. In Kortgene gaf hij bijvoorbeeld een gemeenteblaadje uit. dat huis-aan-huis verspreid werd. maat waarop ook tal van theologische stu denten geabonneerd waren. Dr. R. Bülsma heeft prof. Miskotte genoemd d.z ..theoloog van de vernieu wing". Inderdaad is hij een dergenen geweest, die aan de Hervormde Kerk nieuwe wegen gewezen heeft. Voor de Vragen op medinch gebied zenden ann de redactie van om blad mei llnhnboven op de eovelopi „Medische rnbrlek" Antwoord op vrageo van algemeen belang wordt In dez« rnbrlek gegeven, vragen waarvan de beantwoording niet langs deze weg gewenst Is, geschiedt per brief. Hij eens met de wille heid moet uitroeien. Het „gebazel de Chinezen" zou niets gemeen hebben met „het waarachtige communisme en met de marxistisch-lenlnistische theo- Vciorafgaand aan de voordracht van Makarwo had prof. Koefoed, vice-voor- zitter van de WFBN verklrard. dat HMkHH het v«- gepaard moet gaan met een verandering van de samenstelling van de raad. De nationa le regeringen zouden de uiteindelijke beslissingen in eigen hand moeten hou den. Voortbestaan van het vetorecht zal echter de daadkracht van de Ver. Na ties meer en meer lamleggen. aldus spreker. Prof. Koefoed memoreerde, dat de Sowjetunie in geen twee jaar van haar vetorecht gebruik heeft gemaakt, het geen tekenend zou zijn voor een zeker wederzijds vertrouwen. Toen spreker zijn lezing hield, had de Sowjetunie echt- ter weer van haar vetorecht gebruik ge maakt om te voorkomen, dat een resolu tie zou worden aanvaard, die een positie ve :.tap zou hebben betekend op de weg naar het zoeken van een oplossing voor de kwestie Maleisië. Indonesië stelde de ze resolutie niet op prijs. Vandaar het Russische veto. Vroeger toen de medicijnbereiding nog niet zo gebonden was aan strenge controle van stoffen en hun bereidingswijzen, kwam het nog al eens voor dn' de samenstelling van een medicament niet strookte mei wat door de arts was voorgeschre ven Zo kwam het voor dat de hoeveelheid niet juist was. of dat de werkzame stof in het geheel niet in het medicament voorkwam om niet te spreken van de gevolgen wanneer verkeerde stof fen werden toegevoegd. Gelukkig komen deze toe standen tegenwoordig door de strenge controle voorschriften vrijwel niet meer voor Maar het vreemde was. dat ondanks al de fouten die ge maakt werden, in vele gevallen de patiënten toch genazen! Dat was ook het geval wanneer patiën ten de voorschriften van de arts niet nauwkeurig opvolgden en bijvoorbeeld zetpillen opaten! Een enkel verhaal over een vergissing kan wel aardig zijn maai toen bleek dat dit verschijnsel soms ook optrad bij experimenteel opgezette proeven, is men er toe overgegaan er een studie van te ma ken. Men pleegt sindsdien van een „placebo-ef fect" te spreken. Het woord „placebo" betekent letterlijk: „Ik zal behagen", en komt voort uit de resultaten waarbij stoffen werden toegediend die geen bekende genees kundige werking hebben, en bij de patiënt toch ge voelens van behagen opwekken, althans verminde ring van hun klachten en verbetering van hun toe stand. We zouden eigenlijk ook van een „fop me dicijn" kunnen spreken, hoewel dit wetenschappelijk .liet geheel juist is. U zult tegenwerpen: Kan het woord wetenschap hierbij wel terecht worden ge noemd? Dat zal straks blijken. Het placebo-effect blijft trouwens niet beperkt tot de medicamenten. Ook bepaalde „behandelingen" kunnen een placebo-effect veroorzaken: Operaties waarbij weinig of geen succes te verwachten was. geven soms toch duidelijke verbetering in de toe stand van de patiënt. Datzelfde kan soms gezegd worden van massages en bestralingen. En zouden we de homoeopathie daar ook bij moeten rekenen? Het psychosomatische effect speelt ook bij spe cifiek gerichte medicamenten een belangrijke rol De arts dient de verwachting die hij van een be paald medicament koestert over te brengen op zijn patiënt, zodat ook de gedeprimeerde patiënt on der invloed komt van de psychische elementen. We moeten ons afvragen, hoe het mogelijk was dat vroe ger, toen er nog maar zo weinig medicijnen waren met specifiek pharmacodynamische werking, toch zovele mensen genazen. Van alle voorschriften van Hippocrates bezat niet één een specifieke werking' Om dan maar nie: te spreken van de wonderlijke en soms ook gruwelijke geneeswijzen uit de Middel- Men moet dan ook geen vergissing maken en den ken dat het niet kan, en d.\» men daar zelf niel in zal lopen, terwijl men ook niet moet denken, dal de wetenschap het placebo als middel tot bedrog zou hanteren. Niet alleen de patiënt wordt bein vloed door het placebo-effect, ook de onderzoeker! Verschillende medicamenten zullen geen invloed op een bepaald ziektebeeld uitoefenen, maar de arts iieeft vertrouwen iri dat middel: placebo-effect! Het placebo doet overigens veel meer dan alleen bevrediging schenken. Zijn werking kan zeer reëel en gemakkelijk meetbaar zijn. zij he» dan ook moei lijk voorspelbaar. Toediening van een placebo bij een groep patiënten deed bijvoorbeeld het zuurge- halte in de maag met 12 pet. toenemen. Ziekteverschijnselen reageren soms ook merkwaar dig goed op een placebo. Men heeft bij onderzoe kingen vastgesteld, dat wel 30 pet. van patiënten verbetering van hun klachten vaststelden, terwijl slechts 10 tot 20 pet. verergering opmerkten. Maar /eikome bezoeker kan pijn tijdelijk doen verminde ren of vergeten, terwijl een onwelkome gast de pijn vaak doet verergeren. Een patiënt kan onwillekeu rig zijn lijden opschroeven om het medelijden van een aanverwante persoon op te wekken. Ongerust heid kan een klacht verergeren. Uiteraard zijn er patiënten die niet reageren en patiënten die reageren. Deze laatste groep zijn de suggestibele patiënten. Toch kunnen we niet zon der meer zeggen dat suggestibele patiënten ten al len tijde reageren. De reacties zijn wisselend. Het zelfde individu kan in zijn reacties van geval tot geval evenveel reacties vertonen als men aantreft bij een groep individuen. De reacties worden be paald, door de variatie in de lichamelijke en emotio nele gesteldheid van patiënt en waarnemer. De wen selijkheid om placebo's voor te schrijven is een on derwerp van discussie. Over het algemeen kan ge zegd wordeh, dat placebo's gerechtvaardigd zijn mits zij werken ter verlichting van pijn. Ook kunnen pla cebo's nuttig zijn als hulpmiddel bij de psychothe rapie bij de behandeling van angst, en ziekten waar bij psychische factoren een belangriike rol spelen. Ook bij slapeloosheid worden ze terecht voorgeschre ven. Het vermogen van het lichaam op wat de geest accepteert, is verbazingwekkend en bijna on beperkt. Het succes van kwakzalvers en charlatans berust op een soort placebo-effect, doch zelfs deze de placebowerking recht- uitwas doet de realiteit v ardigi De placebo's kunnen zeer nuttig zijn bij de onder zoekingen naar de werkzaamheid van bepaalde dicamenten. Een groep mensen met een -dacht kan voor de helft voorzien worden placebo, terwijl de andere helft het werkelijke dicament krijgt, zonder dat de groep weet wie placebo en wie het werkelijke medicament heeft ge kregen. Hoewel meestal meer dan de helft baat vindt, kan men toch een oordeel vormen ov medicament, en vandaar dat we het placebo „wetenschap" mogen plaatsen. oorlog vonden verenigingen als Kei herstel en Kerkopbouw in hem krachtig medestander. Maar ook en daarna verrichtte hjj kerkel n doorbraakwerk in de richting vernieuwing der kerk in de strlur: tegen de nabloei van het negentien^ eeuwse cultuuroptimisme. 'Iet is echter niet in de eerste plai de kerk, maar in de theologie Miskotte een bijzondere plaats inn het liber amicorum Woorc >EN :ra Wereld, dat hem in 1961 aangebodf werd, schrijft ds. H. C. Touw: vergezichten, waar hij, in geestdrift, met verrukte woorden héén wees over de afwezigheid C en de verkondiging van de er~ over vertolking en lofprijzen, i en beeld, en over zoveel meer zó wijd, dat er nog een lange tijd i zal zijn. voor kerk en theologie Nederland ze hebben gezien." o, p Men kan echter wel zeggen, dat L. al de uitwaaierende belangstelling L steeds weer cfe ene centrale taak wP g de geliefde Karl Barth te verkla«naa hem voor „leken" leesbaar te makftatii En wie is er, vergeleken bij Miskon geen leek in de interpretatie van Lek Baselse hoogleraar? »nje In de Waagschaal ide'' Biav Het mcïst bekend is Miskotte gewi4Ciu den door het blad „In de Waagschaa dat we wel het blad van hem en Bus*" e mogen noemen. De naam was «r1-- vondst van Miskotte; inderdaad «d v vondst voor deze kerkelijke en taAc niet kerkelijke, rode en toch njet pi 7 tijdige, Barthlaanse en toch niet alle Barthiaanse vreemde eend in de kerf® lUke byt. tek Zijn boeken getuigen van een enorftiel belezenheid en een zeldzame taalbeheiAA sing. Zijn dissertatie over Het' wethl der Jpodse religie in 1932 werd bekroct met de Mallinckrodt-prijs voor de beran' theologische dissertatie in NederlaEN gedurende een tijdvak van tien jaar. h Israëlitische religie). Korte NabetraC ting over de Afscheiding. De vr vrijspraak, Het gewone leven Ruth). Antwoord uit het onweer (o?Ur: Job), Bijbels ABC. Geloof bij de graPrïsl Gods, Als de goden zwijgen en De van het gebed. Buskes en Barnard zorgden een bloemlezing uit Miskotfceop bijdragen aan In de Waagschaal, onder deze naam werd uitgegeven. Na zijn emeritaat is prof. Miskot in Voorst gaan wonen. Naar aanleic». hiervan dichtte Guillaume van der Gra Miskotte woont in Voorst; dat ligt in de bocht van de TJssel. Hij woont er. stel ik mij voor. als een paard met losse leidsel: het staat met een groot hoofd te denl uitgespannen ten slotte en zo woont daar Miskotte in een huis als een voederzak: hij past er in. zijn kuif het dak en de blinkende zoldervensters waarmee hij hoort van het Woord.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2