Alles goed en u/el CONCILIE BESPREEKT MARIA EN HEILIGEN Hongaarse overeenkomst doorbraak in impasse iwiwr&i Holme bouwde centrum prot. geestel. verzorging reeds bericht Internationale contacten in ruimer banen? Een woord voor vandaag re DONDERDAG 17 SEPTEMBER m „Polen gelovig door Mariaverering Op 'het Vatikaans concilie is|Suenens- aartsbisschop van Mechelen, die gisteren gewaarschuwd tegen een Z" d«l "vaï'de overdreven verering van Maria, heiligverklaringen is toch officieel goed- Verder is er een pleidooi gehou- ^SSteTzlcf 'S? den om meer rooms-katholieken heiligverklaarden vertegenwoordigers uit alle rangen en standen en van alle rassen heilig te verklaren. De bisschoppen zijn bezig «tan de twee laatste hoofdstukken van een schema over de aard van de kerk. Een hoofdstuk gaat over de eenheid tussen de aardse en hemelse kerk, waarbij aspekten inzake de dood en de heiligheid aan de orde komen. Het andere hoofdstuk behandelt de plaats van Maria in de kerk. Ze zeiden: Daar gaan we wat aan doen I alle maatschappelijke klassen landen bevinden, anders schieten we ons doel voorbij, aldus Suenens. De werkelijkheid is echter, zo zei de kardinaal, dat 85 procent van de hcilig- verklaarden religieuzen zijn, terwijl zij. wat de nationaliteit betreft, grotendeels uit drie landen komen, waarbij Italië de boventoon voert. Het is geen wonder, dat het zoveel re ligieuzen zijn en zo weinig leken, die heilig verklaard worden. De procedure duurt minstens vijftig jaar. Het zijn meestal alleen orden en congregaties, die de gelden er voor kunnen opbrengen. Soms worden er duizenden dollars uit gegeven voor onderzoek naar genezings- wonderen door de aspirant-heiligen. De Belg drong dan ook Kardinaal Bea, hoofd riaat voor de eenheid der christenen kardinaal Legér, aartsbisschop van Mon- treal, drongen er beiden op aan. Maria zodanigeprocedurerd'at geldgebreken ooit in het hoofdstuk geen „Middelares" te een hinderpaal kan zijn. Ook had hij Deze benaming stuit by andere bezwaar tegen het trage tempo van dc An ernstige bezwaren, procedure van heiligverklaring, die vol gens hem het gevolg is van de centrali satie bU de congregatie van de riten in het Vatikaan. Het hoofdstuk •dinaal maar een algemene waarschuwing voor vereringsmisbruiken zonder konkrete voorbeelden vond hij onvoldoende. Bea kreeg de steun van vele Zuidame- rikaanse bisschoppen. Kardinaal Enri- quez, aartsbisschop van de Chileense hoofdstad Santiago, die zei namens 44 anderen te spreken, noemde de misbrui ken in de Mariaverering een schandaal voor sommigen onder de gelovigen en voor velen buiten de kerk. Moeder der kerk Er waren echter ook heel wat sprekers die de andere kant uit wilden. Kardinaal! Wyszynski van Warschau, aartsbisschop Toriz uit Mexico en de Spaanse bisschop1 Hervas. die behalve voor hun eigen land ook voor het Braziliaanse episkopaat spraken, vroegen, dat Maria in een plech tige verklaring van het concilie haar vroegere titel „Maria, moeder der kerk"] officieel terug zou krijgen. Wyszynski verklaarde, dat Polen gelo- j vig is gebleven, dank zij zijn Mariaver-i De Tsjechische bisschop Neczey wenste] eveneens grotere toewRding aan de maagd Maria, maar toch op een andere manier. De nadruk moest volgens hem gelegd worden op haar voorbeeld van geloof en deugdzaamheid. HU betoogde, dat dit een van de grootste misdaden! van heden zou kunnen tegengaan, name-' lUk de abortus. Hij stelde voor alleen mensen met een internationale reputatie van heiligheid dipor de paus heilig te laten verklaren. Figuren van lokale betekenis zouden dan door de nationale bisschopsconferenties zalig verklaard kunnen worden. (Bij zaligverklaring (vaak de eerste sUp in de richting van heiligverkla ring) wordt een persoon gezegend ver klaard en vereerd in het gebied, waar hij heeft gewoon. Er mag dan een plaatselijke feestdag aan hem worden SOEPGROENTEN Let speciaal op 1 Brussel, is v I O W 3 en 4 okt°l A W Vv-/ hprrlonkpn T DS. FAGEL VOOR KERKBOUW ACTIE NAAR DE V.S. bakte honderden stuks cake (Van een onzer redacteuren) De Nederlandse militairen uit de le Centrum van de Protestantse Geestelijke Verzorging, waaraan zij vele maanden achtereen onder leiding van hun leger- predikant ds. H. Griffioen hadden ge werkt. kon in gebruik worden genomen en hun eigen commandant brigade-gene raal C. Koster was zo bereidwillig het te openen. De legerplaats Hohne is in feite niet meer dan een ongelooflijk grote en ver laten vlakte, waarop, naast soldaten van andere nationaliteiten, een kleine zes honderd Nederlandse militairen hun bi vak hebben opgeslagen. Het ligt een tachtig kilometer ten zuiden van kamp Seedorf en het grenst aan het uit de oorlog zo beruchte Bergen-Belsen, waar een paar duizend slachtoffers van hel nazi-regime hun laatste rustplaats heb ben gevonden. A'iefs Behalve een cantine was er tot van daag niets dat de soldaat een ..thuis" gaf. En het zal wel zo zijn gegaan, dal de legerpredikant, en met hem de sol daten, op een goede dag zeiden: Daar moeten we iets aan doen. Zij konden er iets aan doen. toen hun door de lei ding van het kamp een ruimte ter be schikking werd gesteld. Nou ja, zoals het gebouwtje er stond was het niet te gebruiken, maar daar wisten ze wei raad op. Ze maakten een plan de campagne, wat hun als soldaten wel was toever trouwd. Ze zeiden: De muren moeten worden weggebroken, het dak moet gingen breken metselen en een beetje stucadoren verven, maandenlang, avond aan ond, en misschien af en toe ook nog ?1 een gedeelte van de nacht, en de an die hen aanvuurde, die leiding gat is ds. Griffioen. Cake deze dominee Synode Gerei. Kerken (vrijg.) (Van medewerker) Felle aanval Het was de Belgische kardinaal Martin Luther King morgen bij paus Dr. Martin Luther King, die nu in Europa is, heeft gisteren via zijn bureau laten weten dat hij hoopt de rassenkwes tie in de V.S. aan paus Paulus voor te leggen. De leider voor de strijd om de burger rechten voor de negers liet hij morgen door de paus ontvangen zal word uit de eerste hand over de rassentoestand cn met hem de, rol van de kerk bij het totstandkomen die door emigratie Zijn ontstaan, De generale synode van de Gereformeerde Kerken (vrijge maakt), die in Rotterdam verga dert, is begonnen met de bespre king van het rapport van de de- putaten voor correspondentie met de buitenlandse kerken. Uit dit 'ïuóièntil rapport blijkt, dat deze kerken ontvangen zal worden. Hij hoopt de paus met een viertal dochterkerken, i verslag te doen j uitsluitend contact onderhouden geïntegreerde rassengemeen- bewust welke de kerk gespeeld heeft bij het aannemen van de wet op de burger rechten en bij het scheppen van een soort vergevingsgezindheid en broeder lijk klimaat dat ertoe geleid heeft dat op grote schaal in het zuiden de wet wordt nageleeft. Wij moeten ons nu bezig hou den met de grote stedelijke gebieden in het noorden waar de R.K. kerk een machtige factor is te weten in Australië, Brazilië, Canada en in Zuid-Afrika. Er waren twee verzoeken ora corres pondentie binnengekomen, namelUk van de Gereformeerde Kerken van Nleuw- Zeeland en van de Evangelisch-Gerefor- meerde Kerk van Brazilië (een andere kerk. dan de bovengenoemde, waarmee reeds corresp. onderhonden wordt). De commissie uit de synode, die de plenaire dwalen door gebrek aan inzicht, zo zei hij. Door contact kunnen zij uitgroeien tot corresponderende kerken. Verschillende synodeleden wilden de Gereformeerde Kerken van Nieuw-Zee- land nog niet direkt afschrijven en von den een betere argumentatie van de weigering van correspondentie toch wel er gewenst Vermelden wij tenslotte, dat het deputatenrapport nog gewag maakt van contact met ds. R. Hashimoto in Kobe in Japan. Dit contact is voor lopig beperkt gebleven tot toezending door deputaten aan deze Japanse pre dikant van de acta van de vorige sy node. Ds. Hashimoto had het voorne men om deze acta in het Japans te ver talen ten behoeve van zijn kerk. Aff' •••l In beide kefken is het namelijk z<. UlIlCieJe opening van dus de commissie in haar argumentatie. A dat ve'e leden afkomstig zijn uit de Ge- documentatiecentrum aKSSSSJStS. "erb£eS4e m bezig een fusie aan te gaan met de Gere formeerde Kerken van Australië, waar tegen de Gereformeerde Kerken (vrijge maakt) zeer grote bezwaren hebben. Overigens wilde de commissie deputa ten wel een ruimere opdracht geven, na melijk „contact te zoeken met andere kerken in het buitenland, die zich stellen op de basis van de Heilige Schrift als Gods onfeilbaar Woord, teneinde zo gelijk te geraken tot de verhouding corresponderende kerken, naar de onder ons geldende normen". concilie te Rome Kardinaal Alfrink heeft woensdag het nieuwe kantoor van het Nederlandse Do cumentatiecentrum te Rome officiéél ge opend. Dit centrum levert achtergrond informatie met betrekking tot de gang van zaken op het oecumenische concilie. In een korte rede sprak de aartsbis schop var. Utrecht woorden van lof voor het werk van het „Documentatie Cen trum Concilie". Het centrum, dat twee jaar geleden ge sticht is door de KR.O. en het Rooms- katholieke archief, werkt met de assis- i 140 specialisten uit 20 landen later vertegenwoordiger, maar in de avonduren zat hij diep over de boe ken gebogen en met succes. In juli wera hij bevestigd tot predikant van de Ned. Herv. Gemeente te Nunspeet en toen trad hij direct toe tot het korps legerpredi- kanten met als standplaats Hohne. Hij begreep, dat hij voor alles geld bijeen moest zien te krijgen, en hij ont ketende een cake-actie. Hij schreef dc ouders van de soldaten aan: ,.Nu kom ik eens niet bedelen, ik kom iets aan bieden. Ik bied u een cake aan voor de s a ƒ5." Wellicht heeft hij het zelf nooit dur ven dromen: maar op dat briefje stroom den de bestellingen bij honderden en honderden binnen. Oven En ds. Griffioen ging zelf achter de oven staan en bakte dagen- en nachten lang cake. niet anders dan cake. die naar Holland werd verzonden. Een 2400 verdiende hij er aan voor het Centrum, dat hij en de jongens zo graag wilden stichten. En voor dat geld kocht hij verf en meubilair en board, en wat al Tijdens zijn korte verlof bezocht hij in Holland industrieën en altijd wist hij wel wat los te branden of voor een ap pel en een ei te kopen. Zo groeide het Centrum onder hun handen. En het werd prachtig. Het Centrum telt twee grote kamers van tien bij tien meter, een voorraadkamer, een spreekkamer, een kamer waar catechisatie kan wor den gegeven en nog een grote speelruim te. Vandaag dus is hun ..thuis" geopend. De hoofdlegerpredikant ds. B. A. Bos was er voor uit Den Haag overgeko men en met hem andere autoriteiten, die wel eens wilden zien. wat daar in Hohne in vrije uren tot stand was ge bracht. Ze hebben het gezien en ze wa ren vol lof. De jongens zelf stonden er wat glunderend verlegen bij. Nou ja. zei den ze verontschuldigend, we wilden wat hebben, en dat hebben we nou! Ds. P. Fagel. predikant van de Pro- estants-Evangeiische Gemeente van voor enkele weken naar de Staten vertrokken. Zoals wij berichtten, zal deze gemeente op 4 oktober haar 125-jarig bestaan herdenken. Ter gelegenheid van dit ju bileum wil men een nieuwe kerk bou wen. waarvoor het gemeentebestuur van Brussel al een stuk grond in het centrum van de stad beschikbaar gesteld heeft. Om het geld voor dit gebouw, dat een centrum van het Belgisch protestantis me moet worden, bijeen te krijgen, wordt ook in ons land een actie gevoerd. Ds. Fagel zal nu in enkele Amerikaanse plaatsen proberen belangstelling voor de bouw van de kerk te wekken. Hij zal o.a. in het protestantse paviljoen op de wereldtentoonstelling in New York spre ken. Op de terugreis zal ds. Fagel voor hetzelfde doel enkele dagen in Londen Predikantenleven in film School voor zondaars De Kerk van Engeland heeft bijna een ton uitgegeven voor een film van 27 minuten, die dienen moet om bij jongemannen interesse te wekken voor het predikantschap en tegelijk om verkeerde voorstellingen over dit ambt op te ruimen. De titel van de film „School voor zondaars" wekt misverstand, maar wordt in het begin van de film verklaard. Jonge predi kanten maken aan enkele jongelui duidelijk, dat de kerk niet het museum van heiligen is, dat velen denken. Bij de première verklaarde de bisschop van Guildford, George Reindorp, dat nog al te veel mensen denken, dat el ke predikant van Oxford komt, alleen maar in hogere regionen zweeft en dat zijn activiteiten in de parochie be staan uit kooroefeningen, theevisites en geldinzamelingen. Men is bij het maken van de film uitgegaan van een gesprek tussen eni ge predikanten en een atheïst over het gredikantschap. Dit gesprek, dat op de and is opgenomen, is tijdens de film te horen. Dc film laat verder het dage lijks werk zien van o.a. een industrie predikant en een predikant in een rus- ,,Dat mij bij het openen van mijn mond het woord geschoriker, worde, om vrijmoedig het geheimenis van het evangelie bt- kend te maken, waarvoor ïk een gezant ben in ketenen' (Efeze 6:19). Voor dit alles, zo houdt Paulus de Efeziërs voor, moet gij vooi mij bidden, voor mij, een gezant in ketenen. Gezant en ketenen twee woorden, die toch feitelijk niet bi: elkander horen. Wie heeft er nu ooit een gezant in kef enen ontmoet? Een gezant is een vertegenwoordiger van een vorsl een man, die allerwegen in hoog aanzien staat, aan wie allt eer wordt bewezen. Een man die kan gebieden, die mach heeft, voor wie alle deuren zich openen. In ketenen? Paulus noemt zich een gezant in ketenen. Een gezant is hij. De Vorst. Die hij vertegenwoordigt, Die hem gezonden heeft, namens Wie hij optreedt, is Jezus Christus, de Heer van allt heren en vorsten. En toch hem vallen geen eerbewijzen ter. deel, voor hem buigt niemand eerbiedig het hoofd. Integen deel, hij wordt bespot, gehoond, geslagen, vervolgd, gevangen gezet, zoals dit alles ook met zijn Koning is geschied. Dal zijn zijn ketenen, maar door hem met liefde gedragen on, Christus' wil. Paulus een gezant in ketenen. Het is de macht, waarmee zijr, Vorst hem heeft bekleed. Wie gezant van Christus wil zijn zal de ketenen niet kunnen ontlopen. Maar het zijn ketener. die hem, die ze draagt, eens de kroon der ere zullen geven. het zoveel geld bijeen te krijgen, dat het mogelijk is. nog meer dergelijke films te maken. bijv. over het leven in de theologische scholen, het werk van de ziekenhuispredikant, het lekenapostolaat enzovoort. Wij lezen vanavond: Handelingen 26 vers 1 tot 18. Stimulans voor verder gesprek Algemeen beschouwt men de over eenkomst, die dinsdag getekend is tussen het Vatikaan en Hongarije, als van grote betekenis, hoe beperkt ze formeel ook is. In Rome spreekt men van een doorbraak in de lange na-oorlogse impasse tussen het Vati kaan en de landen achter het ijzeren gordijn. Het akkoord is het eerste kerk-staat pact tussen het Vatikaan en een com munistisch land. Tot dusver was alleen de Poolse regering er in geslaagd een akkoord met het Poolse episkopaat te bereiken. Het afgelopen jaar zijn Vatikaanse di plomaten bezig geweest te proberen de betrekkingen met de autoriteiten in Hon garije, Polen en Tsjecho-Slowakije te verbeteren. Dat. wat tot nu toe in Hon garije bereikt is, zou een stimulans zijn voor verdere onderhandelingen. Er leven bijna vijftig miljoen rooms-katho lieken in Oost-Europa. Het is overigens weinig waarschijn lijk, dat het Vatikaan zijn verzet tegeri het communisme als ideologie en poli tiek systeem zal laten varen. In een vraaggesprek met het Milane- grapefruit 4et friuit ten menelet uit (ZaUfrvutié' lijn ook de verrukkell|ke SUNKIST jioaasappelen In grote hoeveelheden verkrijgbaar se blad Corriere della Sera noemde ii Weense aartsbisschop, kardinaal Könii de toestand van de geestelijkheid act ter het ijzeren gordijn allesbehaht rooskleurig. Nog altijd heerst de tei „ere reur; de priesters voelen zich geïs» y leerd en afgemat, aldus deze kardinaal dr. J Hij wees er op, dat, al willen de core van munisten illusioire bewijzen levere De voor hun open houding tegenover di Jacij, kerk, vandaag aan de dag nog in di grote Russische encyclopedie wordt ge steld, dat godsdienst de vooruitgang i: de weg staat. Men kan dus volgens ka' dinaal König spreken van een kloof tui sen leer en praktijk van de communi) r Hongaarse geestelijken, die in RonV werkzaam zijn. hebben zich zeer seep- J tisch over het akkoord uitgelaten. Slecht; de tijd zal leren, of de nieuwe bisschop] pen de rechten van de kerk zullen kun; nen verdedigen, zo zeggen zij. Nog steed zijn er in Hongarije geestelijken gedeli] neerd. Kardinaal Mindszenty is in Hon] garije gebleven als het „symbool van v onderdrukte kerk", aldus deze geesteli} ken. |1964 LEJ Beroepingswerk NED. HERV. KERK DEI Beroepen te Mijdrecht (toez.): W. Fburg, van der Staat te Zewenhuizen; te OoLcéle terwolde (Gld.): J. den Hoed te Wij bij Heusden. Aangenomen naar Vugtot (toez.): f] De J. Voors, v.-h. pred. in. Australië, won v«da aohtig in Den Haag; naar Garijp (FrLi jonge: ris d GEREF. KERKEN Beroepen te Siegerswouae J. J. B kand. te Amsterdam: te Edmonton (O Can.): F. Guilaume te Toronto (O Can.). vJi. te Amsterdam-W. KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN worden geplaatst buiten verantwoorde- lHkheid der hoófdredactic. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en in te korten schrijft n dus zéér kort! Er kan alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats. Blank en Bruin V Moet elke apartheidspolitiek ont; inaiscriminatie? Mijns m Deze politiek zal voor het hedendaagse Chris- Bantoe- zowel als voor de blanke be- Cftrixteiidom Met spijt moet gezegd worden, geheel beantwoordt aan de bedoeling den van zijn Stichter. Daarom ook neemt de invloed J J tendom op HHL.. BP. Waarom die zwakte door deze toch zo krachtige en hoopvolle leer? Om- eigen gebieden. Zi dat wordt voorbij gezien aan de grond- waar de bevolking op de weg naar zeif- slag en drijfkracht van het Christen- standigheid reeds ver is gevorderd. De schap- werkt aan de liefde". eerste minister, rni Mantanzima, is Dit principe zal elke Christelijke «en vurig voorstander van apartsheids- uiting hebben te dragen. Hij dient de politiek als systeem Dit moet toch te doelstelling te zijn van alle Christelijk denken geven. We dienen deze zaak leven en werken, zowel van mens als meer nuchter dan emotioneel te zien. samenleving. Het Christendom kan Het gaat m.L om het volgende alter- brengen en niet dopen? Waarom mag kring, die er dat alleen de dominee? Al ontkent hij staan dus de desnoods Christus' Koningschap? Van dere groepen. de tractementen van dominees Evangelisten heb ik nog niet eens ge sproken... Rotterdam J. de Bruin N ieuw-Lekkerland In die 12,5%"is bovendien 2% A.K.tf'ot ba H. Beinema begrepen, terwijl eerst vanaf het Jopenii R.E.W. IV Naar aanleiding het volgende. Vele ref. kerken zijn morgens. van „Antwoord 64" Hervormde en Ge- rondags, zelfs - Ik krijg aan regelmatig te moeten horen en lezen „dat de zuilen ei niet in ge slaagd zijn radio- en tv-programma' te brengen." Uiteraard hebben oo de omroeporganisaties haar fouten, maar mer stelle zich maar even voor i de kind kinderbijslag wordt genoten, werknemers (ook de heren min' ontvangen kinderbijslag vanaf hartgrondige hekel kjnd en betalen hiervoor geen SSJj? 'l :en een'." Laat ik verder dan nog - - van 't zakelijk risico x Uiteraard hebben ook <bge ingeval van ziekte. De werkgevers zijn hier goed vooii - ----- -zwijgel zelfstarr Ant H. Anthonissc WEziter ge Genesis IV recht e Wat is de norm? J - Christen heeft de opdracht zijn bijdra- tt j j I j j.r ge daartoe te leveren. Laten Christe- King met H« sltH »lud,»geschri(ten °p. d't u,lje- In Je ds J. v»n n joedwfflenden ,ich open ste|. - r-'kt wo-den aan de tasachoppen die het nU de H^emme™«r hel rwS- voor het nietlwe dat komen Jaat. concilie bijwonen. uit een verdrietige zaak, dat het Interna- T henordelen Kardinaal Alfrink, zei. dat geschriften, tlonale contact blUkbaar alleen op Neder- en vra*en en beoordelen, die tot dusverre door het centrum zijn landse emigranten van vrygemaakten Den Haag L. wout uitgegeven een waardevolle bijdrage vor-| huize betrekking heeft. HU vroeg zich af, men tot het werk van het concilie. De of de verhouding van de buitenlandse geschriften maken een einde aan onjuiste kerken tot de Gereformeerde Kerken In meningen en leveren kostbaar achter-1 Nderland soms als norm gold. HU vond grondmateriaal voor leken en pers. het gewenst duldelUk te doen blijken, De grote openingsrede werd uitgespro-1 dat de koers ruimer moet worden ultge- ken door prof. E. Schillebeecks. Zijn on-1 zet. De meeste sprekers waren het even- derwerp was: De betrekkingen van de-*i(n eens met de constatering van depu- katholieke kerk met de moderne maat- taten in hun rapport, dat er geen kerken prot. kerken zeer goed bezet waren er dubbele diensten, dus vier per zondag Rome heeft tegenwoordig mogelijke Z.-Afrika in het verschiet, öf ___-j HfH PHJ BB de^ vijand van Z -Afrika, door Westerse veeial matlg ^zet. En dat blijkbaar der armelijke zaak mijns inziens. Reclame zal in de toekomst mits redelijke eisen voldoende en niet wel toegelaten moeten schappij. Student is zelf oorzaak lange studieduur De lange studieduur moet in hoofdzaak aan de student worden geweten. Tot leze conclusie is de Senaat van de Landbouw hogeschool te Wageningen gekomen na een onderzoek, waarbij de senaat is ge bleken, dat na het proDedcutisch examen een aanzienlijke verslapping optreedt. Andere factoren, die een rol spelen zijn: de gedeeltelijke dagtaak, die oudere stu denten op zich nemen om bij te dragen in de hoge studiekosten en de vijfdaagse studieweek: vroeger was het weekeinde in de studentensteden vry saai en daar door geschikt om te studeren, maar thans vertrekt men vrijdagmiddag naar huis om maandagmiddag terug te keren. Het gedeeltelUk op zich nemen van een dag taak door de student wordt in de hand gewerkt daar het tekort aan arbeids krachten. De rector-magnificus van de landbouw hogeschool. prof. ir. W. F. Eljsvoogel, die van het onderzoek gewag maakte, vindt zowel de lange studieduur als de Christendom II Volgens de heer A. Boer staat of valt het geloof met de bijbel. Volgens mij een bewijs dat de heer Boer het wezen van de religie miskent. De gods dienst is m.i. ouder dan de bijbel; het Christendom ouder dan het Nieuwe - Testament en het staat noch valt daar- correspondentie kon medc lk verm,g „ma, nie, z,en op j hoe enige kerk ooit redelijkerwijze de jjp. I letterlijke onfeilbaarheid H. J. Laers sr. Veel is er al gedacht cn gesel P /er de schepping en men komt wel 8 tot 10 diensten per zondag. Ed overmatfg wef toegelaten moeten °Ye.r uitgedacht. Voor wie wij? Niet meer dan 1 of 2 per zondag, worden. Of willen de kijkers bij de blJbel *ent is dat ook begrijpelijk. 1 j' verdere ontwikkeling van zendmogelijk- ®,c„ heden voor radio en t.v. steeds hoge- luister- en kijkgelden gaan betalen? wel herinner wilde het Appèl II de dan het liefst in peperdure kerken, waarmee architecten naar ze zelf zeggen nog in het experimentele Als ik stadium verkeren. Arnhem E. R. Wlgboldus de grote waarheid dat God de Vade: Schepper des hemels en der aarde is hebben wij niet aan de wetenschap M De heer T. E. Tieman te Delft ver- lcia„ie HUIL- Sist zich indien hij in deze rubriek i. ouder dan de bijbel; het le moeten opmerken dat Chris- Vcrtiknie pi-ijsbindiiiiy rige kabinet al reclame in de ether, danken, snaar is het profetisch gi maar het parlement niet. Het wordt genis in de bijbel, waarop wij nu toch wel tijd dat de knoop ee; de grootste pacifist aller tijden is. I.,n nr Mtotlh in-a<i.afi rnnat- gkaanc overheid C-— te grijpen. Ik dacht evenwel dat het mogelijk was om door controle erach ter te komen of de marges inderdaad He', voorstel van Dutaten op te dragen naast het correspon-i deren met de vier bovengenoemde emi- grantenkerken nu ook „contact te zoe-1 i" met andere kerken, ondervond ech- ook bedenkingen Kan dat kerkrechte- nu zo maar? vroeg prof. H. J Schil der. Het is een afwijking van de 1U" van de vorige synoden. En drs. D. Deddens van Leeuwarden, de synode-praeses. vond het „op basis van de Heilige Schrift" wel wat ruim geformuleerd. Ds H Bouma van Assen waarschuwde er voor. dat we niet de indruk moeten vestigen alsof de belijdenisgeschriften iets anders zeggen lan Gods Woord Dr. B Jongeling van Apeldoorn ver dedigde het commissievoorstel. Er kun nen kerken zijn in het buitenland die Blank en Hruiii IV Hij leze er Matth. 10:. op na. Niet langs de weg van pacifis- me maar langs de we8 van strijd heer kan h«J Kminkrijk der Hemelen, (,roo[ zlJn aacnl ac w„ op n F Tieman der ïirde cadw wilde dnen] ftr"S5?!lCld 0Verheid "°ldM"de D. E. Tieman weigerde Hij dit pertinent (Matth. 4:8- marSïs i 10). Wie meent dat Christendom pn a. g A.O.W. llC.hZn ..«r« r ïï.;i,i dwingen. En ik dacht dat midden- pacifisme kunnen samengaaan, jnaakt standsortranisaties beloofd hadden hei ondering heb ik de theorie- /0 eleel^ ilMcr hd£ iSi' Geldof over de schep- j»| engel des ,ichts het Pacifis" Weliswaar is Zijn Naam: Vredevorst dklg en zal Hij als Vredevorst regeren an i (Openb. 2022). doch lees slechts Openb. 19:11-21 om te weten hoe dit vrederijk wordt gegrondvest. Rotterdam M. A. Benders „Bejaarden meer." MOET dat dan? Het komt me standsorganisaties beloofd hadden het wel eens voor dat alleen de bejaarden- J de schep- en Gods be doeling daarmede gelezen. Waar vol gens de bijbel God de hemélse vader van ALLE mensen is en Christus ook voor ALLE mensen gestorven is, mag XnAnhl de gedachte dat voor God ALLE men- uPe.nD- sen precies hetzelfde zijn, gelijk in rechten, toch wei logisch heten? Kan de heer G. ergens in de bijbel aanto nen dat net Gods bedoeling zou zijn om rassen te scheiden of het blanke ras boven de gekleurde rassen te stel len? Dat zou dan toch wel heel erg in gensxen g tegenstelling zijn met Christus' gebod van naastenliefde. verbod van vertikale prijsbin- r diverse goederen het doen krant lees ik vervolgens als commentaar „dat tenslotte de concur rentie uiteindelijk blijkt het hart van alle gezonde handel te zijn". Voor de arbeider is alles W. F. Bingley Sr. A.O.W. II geloof amen hebben te zeggen. Volgens de bijbel spreekt God en hL c is er, gebiedt Hij en het staat «iru' Wetenschappelijk is he- schepping»^ werk niet te verklaren, maar alleekin door het geloof „verstaan" wij dat dier wereld is toebereid dooi Gods woorQei Zit er achter al dat zoeken van df mens nie» een stuk ongeloof dat vet)/) klaren en de dingen met bewijzen vet j standelijk 'leredeneren wil? l Den Haag A. KraaUenbrinlLg Genesis V k' ven. lk zou het daaron zeer op pri; stellen indien u dit corrigeerde. Ik Ui namelijk Je evolutionist zeggen ,.di Evangelisten »r- Leidschendam G. J. x T i tegenstelling zijn mei t-uristus ceuou -j-- -- ~C~ gel van ae /\.xv.-st<i€»tsseereitaii3 «is laarverffanermff vail van naastenliefde. ?idli P i j denken. AJs Hervormd een middenstandsbelang te begroeten Jddlta^dUCIUIp Idll Niemand kan beweren dat kleurlingen belijdend lidmaat ben ik bedroefd over integendeel. w-.u_i._- j... tU..U- dp situatie waarin onze F.vanffplisten A.R.-staatssecretaris als 1 -if lil behalve dus hun verschil in huids- de situatie geestel. volksgezondh. Weur^anders^zijn dan blanke op 21 november problemen. De jaarvergadering van de Vereni ging tot bevordering der geestelijke volksgezondheid op gereformeerde grond- slag zal niet. zoals eerder bekend werd dit gemaakt, gehouden worden op 82 no- igelvember. maar op 21 november, en nog geen oplossing i wel om 10.30 uur in hotel Des Pays Bas 1 In Utrecht. i tegen vorig jaar 1355) ernstige Zij hebbeD alles wat wij hebben, neer G. en óók een hart in hun body. j Ik geloof niet dat Christenen onge- 1 straft mogen tróppen op dat hart door met Gods naam op de lippen apart heid te verdedigen. Tegenover uw me ning zet ik de mijne; ik hoop van harte dat dominee King uit Amerika Tiln doel zal bereiken: gelijke rech- fen voor ALLE mensen, ongeacht hun huidskleur. aarin onze Evangelisten vaak moeten leven en werken. Zelf ben ik bij een Evangelist ter catechisatie geweest. Wat ik daar geleerd heb zal ik mijn leven lang niet vergeten. Maar toen we als catechisanten in de kerk bevestigd zouden gaan worden dien- Naar aanleiding van de uiteenzetting van minister Veldkamp i.v.m de pre mieverhoging A.O.W. per l-l-'65, op genomen in Uw blad van 10 dezer, gaf deze Excellentie als motivering gegeven, voor de verhoging met 2.4% plus *-«j— hoging van de belastbare grens tor f 12000.--. dat 't totaal der soc. verz.- premies voor zelfstandiger op 12,5% komt en voor de werknemers wordt dit 14,7%. Wat zijn dip zelfstandigen - -..wB toch goed af. zou men zo op 't eerste Macht Van Het Kleine" onder de gezicht zeggen. In des ministers redenering zijn Huehl van Het Kleine Gaarne wil ik langs deze weg „Dii^u* [ftf-ht Van Hof ïfloino'1 r- Pr wel enkele „kleinigheden" over 't hoofd weet toch wel den v dominee te verschijnen: niemand de heren kende ons of wist iets van ons. Met Pasen moest toen een recht zinnig predikant ons bevestigen, die al Rijswijk den stuk van de heer K. Vos waal hebt geplaatst, dat voor de R.E.M. inhield? Zelf eveneens A.R. en Gereformeerd. Waarom tevens lid N.C.R.V.. durf ik uit erva- ekenbezoek doen. ring te stellen, dat de heer Vos gezien. Van die 14,7% der werknemers VÉ f 6,55% looncompensatie per l-l-'57 en 0.95% Der voor rekening het t gaat? Ht gaat om de bekende prot chr. inrlcf(18 ja ting voor epilepsie (vallende ziekte) V Heemstede, Meer en Bos. We dienfl meer te doen voor deze zieken. Dot" lid te worden van dt steunorganisg 1-1 -'65, beide vóór rekening werkgever). Blijft nog over 8,15%. Hierbij is dan -- pleidooi ook inbegrepen doorbetaling van loon "De Macht Van Het Kleine, of salaris bij ziekte of ongeval en k?st r vrije geneeskundige verzorging thuis en/ het ziekenhuis, etc. terwijl een dure particuliere twee kwartjes per kwartaal Vele kleinen maken eén grote: graa!gen ei zou ik leden willen noteren. Mijn adre is Wattstraat 4. Den Haag Den Haag ik zelfstandige hiervo F. Elselin-Huon het Evangelie prediken, doopbezoeken lang niet de enigen zijn uit deze verzekeringen dient af te sluiten, die, J. Lindemulld Stu. «8 j5

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2