CONCILIE BEGINT AAN DE DERDE ETAPPE Vele r.k.-leiders blokkeren juiste bevolkingspolitiek Vrijgemaakten doen beroep op chr. geref. broederhart Een kanttekening Godsdienstvrede in Vietnam? Een woord voor vandaag Antwoord '64 start begin oktober in 't liele lancf Met beide benen op de grond 2 ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1964 INTERN. MONETAIRE FONDS 'POKIO is niet alleen de stad waar de Olympische spelen zullen worden gehouden, maar het is ook de stad waar deze week het puikje van de internationale financiële experts bijeen was. Onze minister van financiën en de president van de Nederlandsche Bank waren uiteraard eveneens aanwezig. En dat alles voor de jaarvergadering; van het Internationale Monetaire Fonds. In 1944 werd deze organisatie in de V-S. opgericht. De oprichters herinnerden zich maar al te goed de situatie in de dertiger jaren, toen ieder land op aijn manier de crisis te boven trachtte te komen. Met middelen die andere landen verder het moeras indrukten. Ongetwijfeld is het uitbreken van de tweede wereldoorlog voor een deel toe te schrijven aan de eigengereide maatregelen van vele landen op het terrein van het internationale handels- en betalings verkeer. Daarom kreeg het Internationale Monetaire Fonds (in de wandeling IMF) tot taak stabiele wisselkoersen en een goed internationaal betalingsverkeer te organiseren. Alleen als handel en industrie kunnen rekenen op stabiele wisselkoersen in andere landen maar ook op normale en regelmatige betaling, zal de internationale handel steeds verder uitgebreid kunnen worden. De aangesloten landen (dat zijn er thans zo'n kleine 100) moeten aan het IMF opgeven welke goudwaarde hun landsvaluta heeft Willen zij die goud- waarde met 10 «To of meer veranderen, zoals bij devaluatie of revaluatie, dan moeten zij aan het IMF toestemming vragen. Tenslotte moesten de leden een bedrag storten, waardoor er een centraal reservefonds kon worden gevormd. Dit bedrag moet voor 25 in goud en voor de rest in de lands valuta worden gestort. Dit reservefonds staat ter beschikking van de leden, hierop kunnen zij een beroep doen als zij vreemd geld nodig hebben. Zij kunnen een bepaalde valuta, waaraan zij behoefte hebben, kopen met goud, dollars of eigen valuta. Niet onbeperkt, maar tot een bepaald bedrag. Wordt met eigen valuta be taald, dan moet na een bepaalde tijd die eigen valuta weer worden terug gekocht. Over de techniek hiervan zullen wU onze lezers verder niet lastig vallen. Interessanter is het nut van de transactie. Een land met een tekort aan een bepaalde valuta zou gedwongen zijn om zijn invoer te beperken. Dank zij de hulp van het IMF kan dat land zijn invoeg op peil houden. Het land behoeft noch de invoer van consumptie-artikelen noch de import van investeringsgoederen te verminderen. Zijn economie komt dus niet in de knel, maar bovendien wordt de wereldhandel niet gedupeerd. Het is beslist niet zo, dat het IMF voor een oplossing van alle internationale financiële kwalen heeft gezorgd. Maar zeker is wel, dat zijn waarde steeds meer wordt erkend en dat naarstig wordt gezocht naar middelen om het betalingsverkeer en de werking van het Fonds te verbeteren. Zo zijn er middelen geïntroduceerd om een ongestoord betalingsverkeer te waarborgen. Wij noemen voor de vuist weg de samenwerking tussen de centrale banken, waardoor er in noodgevallen kortlopende kredieten ver strekt kunnen worden aan de bank die in moeilijkheden is gekomen; wij noemen verder de vorming van de goudpool, waardoor de centrale banken de prijsvorming van het goud in Londen beter in de hand hebben; wij noemen tenslotte het extra krediet van zes miljard dat 10 landen, waaronder Nederland, aan het IMF hebben verstrekt, waardoor het beter en sneller bij manipulaties tegen een bepaalde valuta kan optreden. Als een bepaalde valuta in een kwaad gerucht is komen te staan, proberen internationale speculanten hiervan te profiteren. Dit kan alleen de kop ingedrukt worden door op zeer korte termijn grote bedragen van de aan gevallen valuta ter beschikking te stellen. Vorig jaar is besloten een diepgaand onderzoek in te stellen naar het inter nationale monetaire stelsel, waarbij tevens aandacht zou worden besteed aan de toekomstige behoefte aan internationale liquiditeiten, duidelijker gezegd: aan goud en deviezen. Dit vraagstuk is heel belangrijk. Een onverantwoorde uitbreiding zou namelijk inflatoir op de wereldeconomie inwerken, maar een inkrimping deflatoir. Ons land met zijn open economie zou bij zo'n ontwikkeling al heel gemakkelijk inflatie- en deflatiegevaren importeren. In een onlangs verschenen rapport van deskundigen uit 10 landen (de zg. Parijse club) wordt gezegd dat een geldsysteem met vaste wisselkoersen en een vaste goudprijs na de oorlog zijn waarde heeft bewezen en dat hierop ook in de toekomst moet worden voortgebouwd. Naarmate de wereldhandel zich uitbreidt en het betalingsverkeer toeneemt, zal ook de behoefte aan liquiditeiten groeien. Hierin kan worden voorzien door een uitbreiding van kredietfaciliteiten. Tegen deze achtergrond moeten wij het voorstel zien om de quota (de bijdragen) van de leden met 25 te verhogen en om voorts de quota van bepaalde landen te herzien. Dr. Holtrop president van de Nederlandsche Bank, heeft voorts te Tokio voor de wenselijkheid gepleit om de voorziening in liquiditeiten niet afhan kelijk te stellen van de goudproduktie in de wereld en de kredieten van het IMF. Er zullen andere technieken voor de schepping van internationale liquiditeiten ontwikkeld moeten worden In dit verband hebben de monetaire experts van ons land grote interesse voor de verdere bestudering van een nieuwe fiduciaire reserve-eenheid naast de bestaande reservemiddelen. Om te voorkomen dat er een overmaat aan deze reserve-eenheden wordt geschapen, zal een nauwkeurige collectieve controle uitgeoefend moeten worden. Het ligt voor de hand dat de meeste Nederlanders niet brandend nieuws gierig zijn naar het nieuws dat deze week uit Tokio kwam. Maar dat doet toch niets af aan het feit dat het belangrijk nieuws was, dat uiteindelijk voor het internationale betalings- en handelsverkeer van groot gewicht is. En dus ook voor onze economie en onze welvaart. De generale synode van de Ge reformeerde Kerken (vrijgemaakt) heeft gisteren besloten „met het oog op het werk des Heren in de vergadering van Zijn Kerk hier te lande, een beroep te doen op de generale synode van de Christe lijke Gereformeerde Kerken, om de verschillen niet langer aan te merken als beletsel om tot eenheid te komen." Gelijk bekend had de synode vorige week zich reeds uitvoerig met deze ma terie bezig gehouden. Het voorstel, dat Waarom nog barricades (Van een medewerker) Officiële vertegenwoordigers van het verenigde boeddhisme, het katholicisme, het caodaisme en de boeddhistische sek te ,,Hoa Hoa" hebben eenparig besloten een commissie in het leven te roepen voor interconfessionele betrekkingen, die tot taak heeft een klimaat van begrip en goede verstandhouding tussen alle godsdienstige groeperingen te scheppen en „alle misverstanden tengevolge van inmenging van buiten-af' uit de weg te ruimen. De vertegenwoordigers van de vier confessies zeggen hun steun toe aan elk beleid, dat de geloofsvrijheid en de so- Antwoord '64 en de NPB In onze krant van gisteren stond het bericht over de geldinzameling, die de Nederlandse Protestantenbond gaat hou den voor de bouw van eigen plaatsen van samenkomst, o.m.: „Hoewel ds. Wes- seldijk verklaarde, dat het aantal sa menwerkende partners in Antwoord '64 tot negen beperkt was gebleven, omdat de anderen niet wilden meedoen, blijkt nu, dat de N.P.B. zich wel had aan gemeld." Deze zin zou tot misverstand aanlei ding kunnen geven. Van de zijde van het werkcomité deelt men ons mee. dat ds. Wesseldijk over uitgenodigde kerken heeft gesproken. De N.P.B. wordt niet als een kerk beschouwd en wil zelf ook geen kerk heten. Ds. Wesseldijks w< formeerde Kerken werd afgewezen. De synode was van oordeel, dat de synode geen beslissingen kon nemen buiten de kei ken om. terwijl deze zich over deze zaak niet hebben kunnen beraden, daar zij niet bij haar aan de orde is gesteld. Een ander bezwaarschrift tegen As sen was ingediend door een broeder te Amstelveen. Het betrof bezwaren van deze broeder tegen de prediking van de Amstelveense predikant, ds. B. J. F. Schoep. De synode van Assen had de beschuldiging, dat ds. Schoep de ar tikelen van de Nederlandse Geloofsbe lijdenis diskutabel had gesteld, niet be wezen verklaard. Nu stelde de synode zich achter de uitspraak van Assen, maar tevens werd uitgesproken, dat de kerkeraad van Amstelveen de taak heeft, zich nader tegenover de bezwaar de broeder te verklaren, opd«t ondub belzinnig blijke, dat de kerkeraad op geen enkele wijze aan het normatief ge zag van de belijdenis te kort doet. Uitvoerig werd gesproken over de psalmberijming. Ter synode bleek een duidelijke voorkeur voor de berijming- Haspcr. Tot een besluit is het echter nog niet gekomen. het moderamen toen had gedaan inza ke ..samenspreking met de Christelijke Gereformeerde Kerken" werd toen te ruggenomen. omdat verschillende syno deleden bezwaren hadden tegen detail punten. Deze bezwaren kwamen er voor namelijk op neer. dat men het voorstel te koel vond. Het moderamen had door enkele wij zigingen nu getracht zo veel mogelijk aan deze bezwaren tegemoet te komen. Drs. D. Deddens van Leeuwarden, de praeses van de synode, die het voorstel van het moderamen verdedigde, wees er op, dat nu beoogd is, om een ern stig beroep te doen op het broederhart van de christelijke gereformeerden. De laatste synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken heeft gezegd, dat de Gereformeerde Kerken (vrijge maakt) zich in alles willen stellen op de grondslag van Gods Heilig Woord en de gereformeerde belijdenis als daarop gegrond en dat het daarom roeping is te staan naar eenheid. Nu zijn er vol- ge*- hen nog bepaalde verschillen, al dus drs. Deddens. die een barricade vormen. Laten de Christelijke Gere formeerden nu toch zeggen, waarom de ze verschillen als zulk een beletsel moe ten gelden, daar toch de roeping tot een heid is erkend. Geen kanselruil Verschillende synodeleden hadden nog wel bepaalde wensen. Met name werd gevraagd naar de mogelijkheid van kan- selruil. Tijdens de synodezitting kwam er nog een telegram binnen van de Ge reformeerde Kerk (vrijgemaakt) en van de Christelijke Gereformeerde Kerk van Emmen, die samen om kanselruil vroe gen. Toch werd het voorstel van mode ramen. na enige kleine wijzigingen, j met algemene stemmen aanvaard. iting tussen 15 en 20. eventueel 25 het I meest wenselijk. Vooi de hoogste en In het besluit herinnert de synode laagste leerjaren is ee ngedifferentieer- verder met nadruk aan de roeping van|<jer klassegroott egewenst. De noodza- de plaatselijke kerken om. indien mo- kelijke studiebgeeleiding kan in een gelijk, zelf samensprekingen te voeren2eer kleine school nog doo rde rector met de Christelijke Gereformeerde Kerk directeur zelf worden verzorgd, in een ter plaatse, en ook op verantwoorde wij- grotere is daarvoor, aldus de comis- contacten tussen de gemeenteleden Sje- assistentie of zelfs delegatie nodig bevorderen. (stadocenten. conrectoren, onderdirec- Aan de Christelijke Gereformeerde teuren. schooldecanen). In dit verband J ordt gevraa-d om eenzelfde j Wordt gepleit voor een ..pakket" van Gewenste grootte VHMO-scholen De commissie ..Schoolgrootte VHMO" acht voor een gymnasium een leerlin gental van 275 tot 350 het meest ge wenst. voor een h.b.s. van 350—450, voor een m..s. van 250—350. voor een h.b.s. met ..s.-afdeling 475650, voor een lyceum zonder, resp. met m.m.s.- afdeling 600—700, resp. 650—600 leerlin gen. De comissie is in haar rapport a-n staatssecretaris Grosheide (O.. K. en W.) uitgegaan van de meest gewens te omvang der klasse de verhouding tussen de bezettingen der leerjaren en de verhouding tussen de bezettingen van de verschillende afdelingen aan een school. acht een klassebezet- uitspraak te doen. Want tijdens de be- taakuren. sprekingen is toch wel duidelijk uitge komen. dat besprekingen tussen weder- gccu ««r* HH L. jUf» het alleen niet knnnen denJtonden du? onmoge»,kop tie N.P.B pl«»eliike contecten on- slaan, aldus hei werkcomité van de actie „Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maa medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, gebouwd oj het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christin Jezus zelf de hoeksteen is" (Efeziërs 2 18-20). Paulus vertelt de Efeziërs uitvoerig van het gelukdat hu-ua ten deel is gevallen, nu de scheidsmuur is weggebroken. Ztfr' staan niet meer afzonderlijk, zij vormen niet meer een aparif°t groep „levend zonder hoop en zonder God in de wereld", a zijn niet meer de gemedenen, niet meer de vreemdelingen^ nee, ze zijn medeburgers geworden, anders gezegd: zij horeF er bij. Medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods. f" Het moet voor de Efeziërs een overweldigend iets zijn gewees dit uit de mond van Paulus te vernemen. Ze moeten er wel T haast stil van zijn geworden. Het moet voor hen zijn geweest alsof ze een grote schat in ontvangst hadden genomen. Medcj" burgers, huisgenoten Gods. kll< Een grote schat, die de kinderen Gods de kracht geeft aïlde te weerstaan, pijn en tegenslagen, verdrukking en vervolging Huisgenoten Gods ze horen er bij. Hoe hun leven ook reilt1 en zeilt, hoe uitzichtloos de wereld ook kan zijn, zij hebbefet uitzicht, zij hebben toekomst. Het moet in de harten van dier Efeziërs hebben gejuicht, zoals het nog kan juichen in dg harten van de miljoenen, die God door Zijn genade JiebbeL, mogen aanvaarden als hun Leidsman. De scheidsmuur is ebr. niet meer, er is geen reden om te wanhopen of te twijfelen E Huisgenoten Gods weten in Hem een Vader te bezittel die Zijn kinderen door alle smarten heen in het Vaderhu brengt. Wij lezen vanavond Handelingen 23 vers 16 tot 35. Wij lezen mogenavond Handelingen 24 vers 1 tot 16. Hoogvliet stampt in 6 dagen kerk uit de grond In de week van 11 tot 18 okto ber zal de grote kerkbouwactie van de Stichting Steun Kerkbouw „Antwoord '64" het hoogtepunt be reiken. In een kanselboodschap zal 's zondags aandacht besteed worden aan de activiteiten in de daarop volgende week. De maan dag gaat men dan echt aan het werk. 's Avonds zullen de mede werkers aan de kerkbouwactie in hun eigen kerk samenkomen en als dan om negen uur de kerkklok ken gaan luiden, trekken zij ieder r kerken, die Rprnpmnpsirrrk misbaar zijn. Bezwaarschriften Een bezwaarschrift van de heer S. van der Schaft uit Amsterdam (een jon van ds. J, van der Schaft) over de besluiten van de vorige synode betref fende de samenspreking met de Gere- stra). M. van Harmeien te Wons. CHR. GEREFORMEERDE KERKEN j Tweetal te Zicrikzee. H. W. Eerland te I Amersfoort en C. Verhage te Hilversum- EVANGELISCH-LUTHERSE KERK Aangenomen naar Schiedam. A. Stein* hart te Nijmegen c.a. Na verwachting en teleurstelling resultaten Maandag komen de rooms-katho- lieke bisschoppen uit de gehele we reld voor de derde maal in de Sint Pieter te Rome bijeen In de wan delgangen zal een zekere gespan nen sfeer hangen. In de concilie aula zal een zekere stille verbe tenheid de besprekingen kenmer ken. De „concilie-vaders" zoals de rooms-katholieke bladen hun bis schoppen met een zekere eerbiéd noemen, weten dat nu van hen re sultaten worden verwacht. De ba lans van twee jaar vergaderen is nog maar heel magertjes. Slechts het rapport over de liturgie en een onbelangrijke uitspraak over com municatiemiddelen hebben tot nu toe de eindstreep gehaald. Willen ze hun gezag in eigen kring niet verliezen dan zullen de bisschop pen eind november hun gelovigen besluiten moeten kunnen voorleg gen. Hooggespannen *-a »i de verwachtin gen aan het einde van le eerste zit tingsperiode. De eerste ronde had een duidelijke overwinning opgeleverd voor alle krachten in dc Rooms Katholieke Kerk die vernieuwing en openheid naar buiten nastreven. Maar de verwachtin- 3en gingen in de tweede ziitingsperio- c niet in vervulling. Die tweede ronde werd besloten met een duidelijk gevoel van teleurstelling zowel binnen als bui ten deze grote wereldkerk. De kans op een reformatie, die Luther reeds vier honderd jaar geleden had nagestreefd, leek weer naar een vage toekomst te Nu de derde ronde begint i- de posi tie van de groepen die naar vernieu- ïwin. en reformatie streven beslist veel moeilijker dan voorheen. lijk. Wat zal er nu uit de bus komen? Er zijn enkele stemmen opgegaan die geheel in de richting van het reforma torische ..sola scriptura" (alleen het Woord) tenderen, maar het is duidelijk dat die groep geen meerderheid kan be halen. Het leek er een ogenblik op dat de formule „Sola scripture in ore eccle sia" (alleen de Schrift in de mond van, de kerk) tegenstellingen kon overbruggen maar in protestantse ogen wordt dan het gezag van de Schrift gesteld onder, in plaats van boven het gezag van de kerk. (Van onze kerkredactie) aan dc orde. Een juifdlsch rapport onwerkelijke, verheven termen werd af- paus geweien. Het is duidelijk dat het her- Zondag start van jeugdweek Chr. Geref. kerken Zoals ieder jaar zal morgen, de tweede zondag in september. in de Christelijke Gereformeerde Kerken evenals in de Gerefor meerde Kerken een jeugdzondag gehouden worden. Deze zondag gaat vooraf aan de jeugdweek. Op deze dag zal tevens een be gin gemaakt worden met een actie ten bate van de bijbelver spreiding in Kameroen. Hoewel de christelijk gereformeerden wel bezwaren hadden tegen Pa laver '64 en er niet aan deel namen, simpatiseren zij wel met de Kameroenactie. Zij dragen nu het hunne bij door vanaf zondag 13 september bij de uitgang van de kerk van iedere kerkganger één cent te vragen. Men zal hiermee door gaan tot de bondsdag in 1965. Men hopt op deze wijze tien- tot vijftienduizend gulden bijeen te collecteren. Dr. Trimbos voor werkgemeenschap: De laten we men progressi ben een paus mee frisse wind doet fige gangen elementen heö- achter zich die een -aaien door de stof- I het Vaticaan. Zij wisten zieh tijdens de eerste zitting gedekt en gesteund door paus Johan nes XXIII, Nu komen de bisschoppen bijeen kort na de publikatie van m encycliek van zijn opvolg e.r1S Pauls, die zeker buiten de Rooms «chreven rapport Katholieke Kerk ontvangen is met schenkt aan de plaats een teleurstelling die niet onder stoelen van God", en de kerk of banken werd ges'oken. I Terwijl de progressieve bisschop pen zich in de eerste zitting met suc ces konden verweren tegen de reac tionaire groepen, die een verd >re uit werking van de concilies van Trentc en de vorige eeuw zochten, moeten zij nu onder woorden brengen wat zij gewijzigd willen zien En het werd tij dens de tweede ronde duidelijk dat hen nog lang niet klaar voor ogen staat wat zij nu eigenlijk willen verande ren. en hoe zij de vernieuwing die no dig is willen verwezenlijken. I Terwijl mannen als Frings Leger. Suenens, en Bea en in Nederland misschien kardinaal Alfrink en zeker Hss'chop Bekkers nu etn koers moeten uitstippelen, behoeven de con- ■rvaticven zich alleen maar schrap te zetten, te wijzen op de ..glorie van het verleden en de gevaren van de toe komst" Het is als met een voetbal wedstrijd waarbij de tegenstanders te vreden kunnen zijn met een gelijkspel of met puntenwmst kampioen te kim- ONDERWERPEN Dertien onderwerpen zullen aai orde moeten komen. Drie daarvan zijn bijzonder belangrijk zowel voor de Rooms Katholieke Kerk als de interkerkelijke betrekkingen. Het eerste rapport heeft betrekking op de „openbarnv" Tijdens de eerste zit tingsperiode kwam een rapport aan d< orde waarin bijbel en traditie op gelij ke noemers werden gebracht. He' „neen" tegen een dergelijke uitwerking van het concilie van Trente was duide- zins zijn methoden. Anderen hebben er echter op gewezen dat een dergelij ke houding impliceert dat we niets van de kracht van de Heilige Geest verwachten. Waarom zou de Heilige Geest ook in de Rooms Katholieke Kerk geen wonderen kunnen doen? tevens duidelijk dat ondanks de het „volk teleurstellingen van het laatste jaar ve niet langer ie andere protestanten met belamgstel- identlficeert met de ambtsdragers of dc ling willen gadeslaan wat er in Rome v.= i-'- belangrijk zal zijn gebeurt. Zij zijn gaan beseffen dat God Naast de min of meer individueel verankerde weerstanden, is de tradi tionele politiek van de rooms-katholie ke leiders een der belangrijkste col lectieve machten, die een progressie ve bevolkingspolitiek blokkeren. Door de afwijzende houding die het kerke lijke gezag heeft aangenomen, eerst tegenover iedere gedachte boortenregeling en later tegenover de meeste methodes voorkoming, is het voor de meeste overheidspersonen, zakenlieden, tcmationale politici een vorm van praktische politiek geworden bevolkingsvraagstuk maar tc laten sudderen en niet rechtstreeks aan te j vatten. j Op wereldniveau blijkt deze opposi tie van de rooms-katholieke kerk tot nu I toe van beslissende invloed te zijn. De rooms-katholieke kerk staat in dit op zicht thans vrijwel alleen In de kring van dc wereldmachten en is de groot ste opposant tegen een grootscheepse aanpak van het bevolkingsvraagstuk via geboortebeperking. Dit zei vanochtend dr. C. J. B. J. Trimbos, directeur van het instituut voor psychische hygiëne van het rooms-ka- thollek bureau voor geestelijke gezond heidszorg in een voordracht over enige consequenties van de bevolkingsgroei op de jaarlijkse conferentie van de Katho lieke Werkgemeenschap in de Partij t lcUB|e ¥1UUW C11 IJt:ci van dc Arbeid, die gisteravond in hei simpel haar vru'éhtbare dagen 2ai conferentieoord De Pietersberg "«■-1 -- - -• terbeek is begonnen en tot en n gen duurt. Dr. Trimbos gelooft dat de houding de rooms-katholieke kerk een imm< verantwoordelijkheid betekent voor de kerkelijke leiders, die ver uitgaat boven hun legitieme verantwoordelijkheid voor aandacht hiërarchie. Bijzondi de interkerkelijke verhoudingen r gesproken wordt over de niet- roomse kerken. Worden zij niet erkend zodat er gesproken wordt over „afge scheiden broeders"? Zal men een stap je verder gaan en spreken over „afge scheiden gemeenschappen"? Een werke lijke oecumenische dialoog met Rome is eigenlijk pas mogelijk als gesproken „afgescheiden kerken". Maar ioet Rome haar eis. dat zij dc kerk" is laten valien en daar ziet het niet naar u't. Rome wil nog steeds niet erkennen dat een kerk schuld kan hebben, kan zondigen. De kerk is heilig voor haar en alleen de lidmaten kunnen zondigen en frlen, de kerk zelf niet. ook bulten de grenzen van de eigen kerk werkt. Zij willen over hun eigen heenkijken, ook al denken zij over om die muren te gaan slechten of zelfs maar ondergraven. "I ar behalve de groep van onverschil ligen en die van belangstellenden nog vordt o Een derde belangrijk rapport gaat over de oecumenische verhoudingen. Dit zal uiteindelijk bepalend zijn voor de vraag of er nu eindeli.k niet een oplos sing gevonden kan worden voor het pro bleem van de gemengde huwelijken. Het zal tevens bepalend zijr. voor de toekom stige dialoog met Rome. en bovendien de situatie van protestantse minderheids kerken in Roomse landen sterk kunnen beïnvloeden. PROTESTANTEN Wij hebben de indruk dat in sommi- met de mensheid, nu werkelijk ieder ander antwoord dan dit „onwerkelijke, zwevende optimisme" onmogelijk maakt. Een andere vraag is of het beslist on mogelijk is. een geboortenregelingspro- gramma op te stellen, dat geheel in overeenstemming is met de rooms-ka tholieke leer en toch effectief is. Als dat onmogelijk zou blijken, dan zou dr. Trim bos willen vragen of het religieuze in zicht van een kerk dan zijn wil moet op- 7u.-anrersrhins le8gen aan de hele wereldbevolking? Het i z»anserscliaps.!koml hem voor_ d>, het gebruike!ijkc antwoord op deze vraag: „De natuurwet geldt voor ieder mens gelijk, dus ook net daaruit voortvloeiende verbod van anticonceptionalia" na'der genuanceerd en gedifferentieerd moet worden, met name wat de absolute toepasbaarheid ervan betreft. Dr. Trimbos, die in zijn inleiding veel aandacht schonk aan het bevolkings vraagstuk in de ontwikkelingslanden („het belangrijkste geschenk van het ko loniserende westen is geweest de mo derne geneeskunde en hygiëne, een ga ve met een janushoofd"), gelooft dat een goede bevolkingspolitiek het beschik baar zijn eist van een eenvoudige, goed kope, effectieve en voor ieder moreel toelaatbare methode. Een dergelijk mid del bestaat zijns inziens nog niet, zelfs niet als de rooms-katholieke bezwaren tegen de „pil" blijvend blijken te zijn. Dr. Trimbos gelooft dat het bijvoorbeeld mogelijk moet zijn om de periodieke onthouding zodanig te vereenvoudigen, dat iedere vrouw zeer precies en op heel hun eigen wijk in. Zij zullen dat,: bij de mensen een intekenbiljefaT bezorgen. Ook de radio en teÜü visie worden ingeschakeld. Zij g#jj ven eveneens om negen uur h^r startsignaal, waarna men binne^ het uur een bezoeker kan verwacW ten. ,cr Resultaten Lx Op 18 oktober herhaalt zich dit. Nj komen de medewerkers langs om di intekenbiljetten op te halen. Deze wo: den naar de verschillende uitzender.» kerken gebracht en de resultaten word»31 de hele avond in radio- en televisieum": zendingen weergegeven. Uiteraard is djel landeljk en de methodes kunnen plaa^e seljk wel verschillen. In enkele gevi j len doen kerken niet mee. omdat me van oordeel is. dat men plaatselijk 1/.. veel eigen financiële zorgen heeft.*® De televisiekijkers zullen in detec week echter ook op een andere m&B nier betrokken zijn bij het werk. vqn, deze actie. Voor hun ogen zal in zfej dagen lijd een kerkje „uit de grojfet worden gestampt". Op maandag fer elfde zijn er alleen nog maar fundtn menten van een te bouwen kerk■•iei Hoogvliet te zien en op zondag 18 oU; tober zal er reeds een televisiedienLg uit deze kerk worden uitgezonden ffci het beeldscherm. Dat is tenminste tsy bedoeling. rei Het is misschien wel goed te wetf* dat de negen samenwerkende kerken Jea de Rooms-katholieke kerk, de gerefjpi meerde gemeenten, de gereformeei^ri kerken vrijgemaakt en de Ned. protean tanten bond doen niet mee niet sLg men één groot bouwfonds hebben. Mr j door middel de voorlichtingsactit pers, radio en teletF® Dr. King morgeC in Oost-Berlijnj:; loc De Amerikaanse negerleider, dj Martin Luther King, is vandaag I West-Berlijn aangekomen. Hij zal moi gen in Oost-Berlijn preken. Hij werd ui) genodigd door burgemeester Brandt od, deel te nemen aan een herdenking; plechtigheid voor wijlen president Ketiij nedy. King zal ook spreken op eaj( kerkelijke samenkomst in West-Berlijr Spaans akkoord" .je met instemming» begroet IR protestanten hebben bL nieuws, dat de regering overeenster ming heeft bereikt met de rooms-kt" tholieke hiërarchie, inzake godsdien vrijheid voor de protestanten met i stemming begroet. Zij verwachten, d de wet aangenomen wordt, als zij bi nenkort door het parlement besproki zal worden. hebben wij met het concilie kenDoor sommigen is met nadruk na de tweede zittingsperiode herhaald dat Rome in wezen toch niet veran dert, al wijzigt het misschien enigs- hoopvollen. Zij zie» scheuring van de kerk als een zonde. Zij zoeken de een heid en zij willen die >.iheid zoeken met allen die Christus als God en Heiland willen erkennen, ook al zijn de verschil len met hen nog zo groot. Zij willen de besprekingen in Rome volgen, niet alleen omdat zij het interessant vinden, maar omdat zij weten dat daar, evemgoed als in Genève of in de synodes van de eigen kerk de grondslagen gelegd worden voor de bouw of de afbraak van de eenheid van de Kerk van Christus. Twee jaar geleden was er nog een vierde groep, die van de opgetogenen, Voor hen veel jongeren was het zeker dat de eenheid voor de deur stond. Zij wilden gezamenlijke acties, diensten, evangelisatiebijeenkomsten. De tweede zittingsperiode heeft ach ter als een manende vinger van voorzichtigheid gewerkt. Het is duide lijk dat de overgrote meerderheid van de eisen gelovigen. De houding rooms-katholieke landen ter bepaling van de wereldpolitiek ten aanzien van de groeiende bevolkingsaanwas wordt be vestigd in de encycliek „Mater et Ma- gistra", een der laatste officiële r.k.- kerkelijke stukken. Deze visie op de groeiende wereldbe volking is volgens dr. Trimbos op zijn zachtst gezegd niet overtuigend, zeker niet. als zij geconfronteerd wordt met dc bestaande geevens uit dc meeste onderontwikkelde landen. Dr. Trimbos vroeg zich af of deze rooms-katholieke i J J. ""I *•«<-" »I UI UCK rUUlllS-Ra 1UVIICKC derie groep protestanten leer. als reflectie op God, bedoelingen grond van de werkelijkheidszin plant. Rome zal in de komende maan den moeten bewijzen of het reforma tie of reactie wil, vernieuwing of ver starring. Utrechts Corps berispt leden Naar aanleiding van een klacht van de Utrechtse studentenvereniging Unitas, is komen vast te staan dat twee leden van het Utrechtse Studentencorps een groen van Unitas mee naar huis heb ben genomen, aldus heeft het U.S.C. me degedeeld. Zoals bekend is gaat het hierbij om een ontgroeningsincident in Utrecht, waarin het groen enkele borrels op een huurkamer zou hebben gedronken nadat de U.S.C.-studenten hem op straat had den aangehouden. In lichtelijk beschon ken toestand zouden zij de knaap daar na bij de sociëteit van Unitas hebben af geleverd. Gezien het laakbare karakter van de ze handeling, hebben rector en senaat van het U.S.C. beide leden gestraft met een van de hoofdstraffen, een berisping en als bijkomende straf aanplakking van het vonnis in de studentensociëteit en publikatie in het studentenweekblad VOX. Herdoop voor Anne-Marie (Van onze kerkredactie) ve r\E PERS in Griekenland blijft zich intensief bezig houden met de kerkehjabl, LJ aspecten van het huwelijk van koning Konstantijn met de Deense prins Anne-Marie. Verscheidene organisaties op kerkelijk gebied, voor alles cy( Panhelleense Orthodoxe Unie, maken er bezwaar tegen, dat er bij de uastst«Jjge ling van de data voor de plechtigheden geen rekening is gehouden met kerkelijke kalender. De huwelijksdag is op een vrijdag, de wekelijkse vasterue dag, terwijl een officiële receptie voorafgaand aan het huwelijk is geplathfa op 14 september, de dag, waarop de Griekse kerk de Kruisverhoging herdenK eveneens een vastendag. Verder blijft de overgang van de aanstaande koningin tot de Griekse ker een controverse vormen. In de Griekse grondwet wordt alleen gezegd, dat regerende vorst tot de orthodoxe kerk moet behoren. Voor de confessie vc zijn vrouw gelden dus geen wettelijke voorschriften. Toch geldt in de praktij voor haar dezelfde wet, daar zij bij afwezigheid van haar man als regents moet kunnen optreden. Koningin Frederika, die in 1938 met de toenmalig kroonprins Paul in het huwelijk trad. ging dan ook pas in 1946 tot de Griekf1 kerk over, toen haar man de troon besteeg. ve Sommige bladen eisen toch, dat prinses Anne-Marie reeds voor haar huwt*" lijk tot de kerk van haar man overgaat. De meesten zijn het echter met dIn' opvatting van het koninklijk huis eens Zij wijzen er op, dat een kerkel[ih83 overgang niet maar een formaliteit mag zijn, maar het resultaat van een b*en kering. Eerst zal de toekomstige koningin in de orthodoxe leer onderwezen1 moeten zyn. d« Tenslotte bestaat er nog verschil van mening over de vraag, hoe de over gang moet geschieden. Velen zijn van oordeel, dat de aanstaande koninm opnieuw gedoopt zal moeten worden. Naar orthodoxe ritus behoort de do<l namelijk door onderdompeling te geschieden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2