Vasarely's ,vernieuwing' Liederen uit het Ghetto Presidentsverkiezingen TEGENSTROOM IS EEN TERUGGRIJPEN ZONDAGSBLAD ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1964 OPTISCHE GRAPJES (MET BAARD) DOEN OGEN PIJN Constructivisme borduurt voort op verouderde reclametechnieken DLIJKENS het voorwoord in de catalogus is de leiding van het Haags Gemeentemuseum „dubbel blij", het abstract con- igtructivistisch werk van Victor Vasarely te kunnen tonen. Ke dcnen: Vasarely „hangt" nu in het museum dat een uitgebre' de collectie bezit van Mondr» De6t|aan, in wie dc Frnns-Hongaai jse kunstenaa: ro'itste voor ganger ziet, i 's orada hij zich vet L alsook n der volgens het ten c'cide een n 29 voortrekker is. liet aantal be C h zoekers dat op grond van deze Phi'! het v0,le p0ud aan museale blijheid-in-duplo zal eo" smaken, lijkt ons aan de be- scheiden kant te zullen blijven, Tb4*Want al te veel van Vasarely's KdJ zindelijke verstandswerk laat de 4 beschouwer onberoerd. ,mfl, De merkwaardigheid doet zich doorvoor, dat Vasarely's denkpatroon 7gemakkelijker is te reconstrueren uit zijn antecedenten en pubüca- nh7 'ties dan aan de hand van zijn ThR. igeometrische maaksels. Bij ver- ■n nuigdijking wekt het al aanstonds bevreemding dat deze mathema- Tf8ficus ZO vaak de behoefte heeft. Hïnr PP een wijze die veeleer de niet veJ Kxa ct-denkende mens eigen is. Toch een aanduiding dat alle meetkundige figuren Vasarely zelf onvoldoende ..uitlaat'' bieden? Of er. ondanks het volharden bij 1 verstandelijke kunst terdege spra- *^'ke van gespletenheid der geeste- en lijke constructie? Wij willen een T*3 en ander pogen na te gaan. digde structuren'' zijn aange bracht. Door er langs te lopen, ontstaat de illusie van vormver andering en beweging. Maar daar- allen Reclametechniek zich bij den voortduur vernieuwt. Zrlf hoeft de kunstenaar in een van zijn vele publicaties gezegd: „Iedere geest, die liet volhouden van een toestand of het terugval len op een zekere positie predikt, schiet tekort". Wel, de zogenaam de vernieuwing (het toevoegen van de derde dimensie, bijv. een zo danige constructie van witte en zwarte vlakken dat dez< of een holte het gebruik van kleuren meer dan regelrecht teruggrijpen op wat is geweest. Vasarely allerminst voortrekker. Wie kent niet het van vóór 1955 daterende blikvangertje in linge riewinkels: een ..bewegelijke", met corsét en b h. uitgeruste da me. die zich, afhankelijk van ons oogpunt, van voren of van achte ren laat bekijken? En zijn de van beeld veranderende prenten, die als reclame aan kinderen worden uitgedeeld, niet van nog oudere en afdoende, dat het een soort kinomatografisch grapje is. afge keken van de eerste bewegende filmtrommel. Mogen wij er dan aan herinneren, dat Ferdinand Pla teau in 1829 te Brussel de eerste was. die deze illusie wist te reali- In eigen vlees Ten slotte nog diteen van de zeer vele genoteerde uitspraken van Victor Vasarely (die zich overigens veelvuldig en weinig des mathematicus' tegenspreekt), is ons uit het hart gegrepen. In 1957 schreef hij in zijn dagboek: „In de oudheid bouwden de besten en de meesterwerken bleven bewaard. Sedert de acht tiende eeuw in een steeds sneller wordend tempo zijn het de middelmatigsten die voortleven op de pleinen, op de frontons van de gebouwen en op de muren; de beroemdheden van. het ogenblik, de helden van de modede lievelingen van de capricieuze elite. De kriteria, gesteld aan het handwerk en aan de meester, zouden in ere moeten worden hersteld en de kunst zou gezuiverd moeten wor den van de symbiose amateur kunstenaar." VEELZIJDIGE VIRTUOOS VAN HET WOORD Nieuwe sprankelende roman van auteur, die morgen zeventig jaar wordt keer. In de boekenafdeling van één der grote waren huizen van Canada's hoofdstad Ottawa lag tussen de hon derden werken van andere schrijvers dat ene, nogal grauw uitgevoerde pocketboek: Three Time-Plays, door J. B. Priestley. Een aanzienlijk aantal uren later, na stug en geïnteresseerd doorlezen, sloegen we dat boek dicht. Wij waren voorgoed Priestley-fan geworden. Jack Boynton Priestley, de Britse auteur, radiospre ker, toneelschrijver en essayist, werd voor ons één der meest bewonderde representanten van de Angelsaksische literatuur in de jaren, die volgden op die eerste kennis making in Ottawa. Deze veelzijdige virtuoos van ven van de zgn. moderne litera- het woord wordt morgen zeven- tuur. die zo nodig de meps let- tig jaar. Een leeftijd, die voor de terlijk en figuurlijk moet uitkle- doorsneemens van heden vijf ja- den lang genieten van pensioen volle rust betekent. Maar r Priestley: „Als ik op een baa met pensioen uitgeweest was, zo ik (geprobeerd hebben carrière 1 het vereiste doel te be den. waarnaar wij allen zoeken. Ik behoor niet tot die schrijvers", stelt Priestley met nadruk vast in het tweede deel van Margin Released. Yorkshire. in zijn boek Margin Released, een ^ersitciten zeer lezenswaardige autobiografie, Sir Michael and Sir George die niet zo lang geleden bij Wil- lezing van vele hedendaagse nu Ham Heineman in Londen het dernen, als een verfrissend bad. licht zag. Nieuwe roman Autob.ografie Zoals hij in zijn latere jaren fel kan ageren tegen alles wat Van Priestley moet men geen leeghoofdig en pompeus is in voor tot in de diepste zwartgalligheid aanstaande posities, zo keert hij gravende zielkundige afwijkingen zich ook .tegen de „pompous as- en narigheden verwachten. Zijn ses", die vele hogere officieren in figuren hebben misschien wel pro- hef. Britse leger waren, en felle ir ze zijn normale vandaag, zonder per- absurde conflicten. kritiek klinkt door in zijn beschrij ving van zijn oorlogservaringen. In de loopgraven van Frankrijk werd de jonge Priestley gewond en voor herstel keerde hij naar Engeland terug. Weer nam hij deel aan de strijd <„d» reus- achtige. moordzuchtige oöfcnbare dwaasheid") om n het eroegë voorjaar van 1919 gedemobiliseerd rn rfat hit ak Eerder wezen wij op het auto- tc worden. „De reuzensptinkha» bitaa z^entiK&rice no* lane met biografische Margin Released. ncn. die mijn 44 jaar hadden ver- n haf P,rKn ,ifnJhr 11 vers- dat «venal» de nieuwe roman bij s]onden. mochten ook mijn oor carrière fvTret te zijn Schreef hij Heinemann Londen werd uitgege- logsmedailles houden. Ik was blij, carnere wenst te zijn. scnreei nij vcn Daarin beschrijft Priestley dat nooit meer iemand mij beid leefden, zoals in ons land in de 19de eeuw, schiepen zij zich geen eigen, kenmerkend volkslied. mengesteld di en Max Spreclier, met een voorwoord van Fritz Nötzoldt, Nieuwe samenstelling en Ne- T j over van het land. Het Joodse derlandse vcrtalu.R van Llesbctl, volkslied is het lied van het ghet. van Weezel. Uitgave N.V. Ar- j0 Van de afgesloten gemeen- beiderspers, Amsterdam. schap, dat oen eigen volksidioom. Sk fiwrw wa-irin z'3n leven, zijn schrijverschap en dragen „om door te gaan", ia hï me! nog tii?7eugdig éla" z,jn ontmoetingen met vele men- haalde de schouders van mijn ïeritó vatoaShap mïïde iwme sen <onder w«e vele schrijvers slechtzittende burgerjasje op en geiïjpt vaamanscnap, muae uvme naam). In deze herinnerin- ging door...." en in glasheldere, meeslepende schriiver heeft Priest- verteltrant het amusante door^n- «y niet geschroomd ook zijn Ca mere door Engelse verhaal van twee eigen zwakheden aan zijn lezers diensten voor de kunst We ene te tonen In Margin Released vin- Pas toen begon de schrijvers- helemaal en de andeie half ge- d h schaamte, noch cacrière van Jack Boynton Priest- betrekkelijke volledige vrij- elkaar beconcurreren, omdat allebei volkomen dezelfde over der kunst bestrijken. Aan het ,1, .1 u„t cir m ae woiscaa volkstaal. icti poer.ic Dit bijzonder interessante boek- voorschijn bracht. Hiermee wordt steeds in de hoek komt. UJ ,,.,t Koi nii/>i. sla een vallen. Hun dien venjagende levensgenieter zijn tegenhanger, de secretaris- géneraal van Discus is Sir George Drake, een punctuele, pompeuze, rechtlijnige ambtenaar, die toch Ofschoon Vasarely met deze uit alsook door spraak voor wat bepaalde facet - izijn expres--- St Victor Vasarely werd 9 april 1908 te Pecs in Hongarije gebo ren.. Na de middelbare school ge- jiplomeerd te hebben verlaten, ^udeerde hij korte tijd medicij- ien ia Boedapest." De in die tijd staande iet vernieuwingen veelzijdig ge- ïjeeteerde kunstwereld, trok ech- Ur ook de toekomstige genees heer dusdanig aan, dat hij in de pongaarse hoofdstad lessen ging ïacht frolgen aan de Academie Podolini g en Volkmann en in de jaren 1925- d op i29 aan de Academie „Muhc- „Bauhaus" van Boe- US eens in eigen vlees snijdt geen tot 11 oktober in Den Haag is te zien heeft hij gelijk. He- r it laas zijn er gemeenten in ons Atgekeken land. waar stadsversierders in het bestuurlijk vlak werkzaam zijn. En wat nu het voortrekkersschap op wie Vasarely's fulminatie (in betreft, dat geldt Vasarely's zo- toenemende mate) van toepassing geheten „kinetische" kunst, be- blijkt te zijn; jammer genoeg zon- it twee met enige -tus- der dat de betrokkenen dit in- parallel geplaatste me- zien. Maar dat is een ander on- taalreliëfs of glasplaten, waarop aerwerp. verschillende „industrieel vervaar- TON HYDRA ieTevat"vijftig liederen uit Oost- tegelijk aangegeven, wat het ghet- europese ghetto's en heeft zich de to-lied wel en wat het niet bezingt, betreft wel moeite genomen om bij de tck- hij daaro. ovele jonge altisten trok .op naar Parijs, hei Mek- de moderne kunsl. waai t reclamevak terecht- gebruiksgrafiek moest naken. Hier iigt de oorsprong ran Vasarely's werkwijze: hier inden wij ook de zekerheid, dat Ie constructivist in tegensU'- ing met eigen beweringèn en die ran anderen omtrent vernieuwin- en en voortrekkerschap inKerptaats in teite nimm heeft f- breaei 'f' iloed vai Eerder gedaan Nadat de nog prille twintigste euw reeds verscheidene stromin- en had teweegebracht. raakte ok het terrein van de reclame- breder gezien de toegepaste de optredende vorrn- [eranderingen. En het was juist ls-er" b die beginperiode var. Vasaie- ,e,r ï's artistieke ontwikkelingsgang, ach., fat reclameontwerpers en deco rateurs gretig overgingen tot het lebruik van geometrische vor- nen en styleringen, daarin voor tegaan door prominente kunste- een |aars Men denke. voor wat ons nu pnd betreft, aan figuren als bijv. £et R. N. Roland Holst. Theo Mol- e."°" ten boer, Sjollema, en Aart van ejnig Uoööenourgn. Menigeen zal zich uit die jaren, Se' Ie affiches, de handelsmerken. een postzegels, ex libris of boekoni- jlagen herinneren. Zeer zeker zal lit het geval ziin bij nu gepen- lion eerde huis- en decoratieschil- ers. die mogelijk nog oude jaar- jangen Van het bekende „Schil- ersblad" bewaren. Als zij in de ueuwe vleugel van het Haags Ge beentemuseum langs het werk tan Vasarely gaan om het ever dat W het uit 1935 dan wel van '63 nen 5 zullen zij zonder twijfel veel ers Potdekken dat zij reeds in de ja- ter. twintig voor ogen hebben ge- lad. Het stylercn met strakke en {ebogen lijnen: het decoreren met ie [onstructies van geometrische vor- '°nt ben. Het was cr alles al. voor- it Vasarely het als ..nieuw" lan- boerenliedei sten in het* JiddisjT'die in het Ne- strijdliederen vindt men er niet derlands vertaald zijn. ook de maar liederen, die betrekking muzieknoten te zetten. Terecht, hebben op het zeer speciale leven want muziek en tekst vormen een m het ghetto: half-religieuze en ce- onverbrekelijk geheel. Het Jid- remoniele liederen met vaak eer. disj wordt in het huidige Israël mystieke en filosofische inslag, niet meer gesproken en wij vre- liederen over het huiselijke leven zen. dat ook het Jiddisje volks- en over de sociale omstandighe lied verdwijnen zal voor de nieu- een- we Israëlische volksliederen in Nu komt dit Joodse volkslied na het moderne Hebreeuws. Juist tuurlijk niet alleen uit de Oost- daarom is deze verzameling zo be- europese ghetto's, maar ook uit de langrijk. En dan is daar het feit. ghetto's van het Oosten (Jemen, dat de Oosteuropese ghetto's uitge- Irak. Perzië b.v.) en uit dc roeid zijn en dat deze liederen als Sephardische gemeenschappen in het ware de tragische overblijfse- Spanje. Marokko, Egypte, Grie len vormen van wat eens daar kenland. b.v. Ons land. Enge- )eefde in de ellendigste omstan- land, de U.S.A. leverden weinig ligheden. zonder vrijheid en zon- bijdragen. En onderzoekingen rechten. Het merkwaardigste deze volksliedkunst toonden hier echter. dat waar de omstandig- de prachtigste vondsten. Maar in dit boekje gaat het al leen om de Jiddisje volksliederen, dus uit de Asjkenazische gemeen schappen. waar het Jiddisj gespro ken werd. deze taal. typisch mengsel is v Slavisch, Aramees breeuws. iVindt men hier niet de ongenoegen uittocht der Joden terug?). Men heeft zorgvuldig die liederen uit gezocht. die een beeld gevi ley. Zijn Brief Dive door dc kritiek vriendelijk ont vangen, maar het boek met im- in pressies werd slecht verkocht. In 1922 gaf hij een regelmatig inko men in een onderwijsfunctie in Cambridge op en vestigde zich ijrv als „free lance" in Londen. JJ» Hij schreef kritieken, artikelen, essays, korte verhalen en bleef in leven. Hij ontmoette tientallen IE schrijvers. Shaw. Wells. Walpole, Belloc en hij werkte dag en nacht, terwijl zijn vrouw leed aan een slepende, fatale ziekte, die niet slechts grote zorgen bracht, maar ook veel geld kostte. The Good Companions werd in 1929 de eerste best-seller, die Priestley's naam voorgoed ves tigde. Er zouden nog vele roman* volgen en weldra kwamen ook de reeksen toneelstukken, waarvan vooral de drie Time-Plays, die de eerste kennismaking met het werk van Priestley voor ons vormden, in vele landen grote in druk maakten op duizenden thea terbezoekers. Dangerous Corner, Time and the Conways en I Ha ve Been Here Before waren de ti- 'els en Priestley bracht in alle Sympathiek perimenteerde, telkens op een an- Een figuur, die zeker de sym- Bradford begon. ..Mijn vader was dere manier, met het begrip tijd. pathie van de schrijver moet heb- onderwijzer, maar ik verliet «als Nu eens liet hij de tijd voor een ben gehad en die deze. ondanks i6-jarige> de school. Ik wilde seconde stilstaan, dan weer om zijn ondeugden ook al spoedig schrijven. slagen vallen. Hun diensten voor de kunst zijn ontstaan door een onenigheid tussen twee ministers Priestley grijpt de gelegen- in om in deze lichtvoetige R de spot te drijven met de bureaucratie van het ambtenaren- U dom. waaraan hij zo'n gruwelijke lekei heeft. Niet alleen de beide 3* hoofdfiguren zijn ten voeten uit i ■etekend. ook de vertolkers der "- kleinere rollen kregen van Priest- ley een uitstekende bezetting. De- vergelijking dringt zich zeer icorgc de juiste pointes plaatst. De Halliday's De HaUidays, mensei wij, door Gertrude Sch tv.«. Uitgave Ad. M. C. Stok Zuid- de dagelijkse omstan'dighecT prater. Hij heeft zowel bij de vcuvirai cnttt.re Duits, dienst van Sir Michael als bij die 7e vervullen bij het grote toneel. Sir George gewerkt. Zeer tot £)je uitspraak over zijn jeugdige vinden we al aan het het boek. In het eerste hoewel ik ook wel be- beerde hij het experiment van een symphonie-orkesten te tijdsperiode, die zichzelf herhaalt .JHL. en van tijd tot tijd bo- of van een tijdsbestek, dat al eens endien enkele belangrijke rollen eerder beleefd moet zijn. beiden. Als deze aspiraties Tim herversclftjnt bij de dienst begin van net x.i Sir George probeert deze hem deel ,Xhe Swan Arcadian) schrijft Priestley de periode, 1 Festival werken r De romanproduktie bleef even- w..c. ...in stilstaan. We herinneren ons opdracht, schrijft Priestley de periode, waar- het tegen het einde van de oorlog vaoiuvci overige stafleden aan hij altijd met een zekere verschenen Bright Day. zijn in de il zijn gestruikeld. Hij moet de nostalgie is blijven denken. Zijn oorlogsindustrie spelende Day- 'ijkc. maar exentrieke Lady Bod- jeugdjaren, die zo'n abrupt einde light on Saturday en het zeer ko- de ley-Cobham overreden haar grote vonden, toen hij in 1914 als vrij- mische, veel divertissement bie- buitenhuis onder de auspiciën van williger de oorlog in ging. Als deode Festival at Farbridge, creatieve kunstenaars jongste bediende was hij bij een waarin op een. droge, humoristi- beschikbaar te stellen. De Lady wolfirma in the Swan Arcade sche manier mild de spot werd wil dat wel, maar memand heeft van Bradford in dienst gekomen, gedreven met de festavilitis, waar- meiuuicK oezit soms ae xenmer- '°t dusverre aan haar voorwaar- j^ij werkte er niet met hart en aan ieder Brits stadje, dat zich vragen komt te staau. Vooral de kende Slavische intervallen, sluit den kunnen voldoen. Tim Kemp zje] en schreef cahiers vol met respecteerde in de jaren van het bij het Duit- slaagt daar wel in. zoals hij ook proza, rijmloze verzen en gedich- herstel na de oorlog leed. to ma. Éen zorgeloze periode, waar- Grote bekendheid kreeg Jack sen overal tijd voor B. Priestley in c'.e eerste oorlogs hebben. Maar ..diep in jaren, toen hij voor de BBC De Hallidays is een familiero man. waarin een betrekkelijk jong cr llcJLUKOlieuc,.cu Amerikaans ouderpaar en twee kcle Chassidlsché opgroeiende kinderen afwijkende levensvisies geven nog al eens problemen. Uiteindelijk komt alles goed. In het boek wordt de sfeer goed getekend als „De drie naaisters", bleek en ziek hun werk doen. „Toch vrolijk", het lied v£ kleermaker, die doodarm tocli zijn Schepper looft. Dan zijn liefdesliederen, ballades, en en- e Chassidische liederen. De melodiek bezit soms de kenmer- belevi se volkslied, maar heeft ook Oos- °n ecicH|u tersche invloeden ondergaan. Een deTgehjkTlectuur enkel lied is in het kunstlied ,n de Hallidays" ACTUEEL IN ROMANSATIRES gegaan en in deze bundel staat de originele vorm van Ravel's Mélo- Pia_atf. ciies hébraiques. „Nochumke. main Suhn" (Meierke. mon fils) en ..Die alte Ka sche" «L'énigme éternelle). De twee laatste liede- Sir Michael de ware liefde i i doet kennen. Deze vrijgezel met schenen u in«lt zijn bet onderbewustzijn leefde het bc- diopraatjes verzorgde, sef, dat de oorlog reeds 1 Don Juan-capaciteiten ts in de rijen der getrouw de zijde van een beeldschone g0nnen. dat het einde typiste, die door Tim Kemp op reld naderde." schrijft Priestley, het spoor van Sir Michael is ge- Juist v00r het uitbreken van de „o ,.,.v wardd<»riog t«ht hU ijn ontstaan bij de ondergang tnn< hij van het ghetto van Warschau dat van Krakau, „Sog nit kejn- mol" «Zeg toch nooit) en ..S'- brennt, Brüder s'brennt" (Brand. «^eiLbraildiie oplossing. De strijdbijlen wérden eerste lied wordt aan Hirsch h^arav^ Si- gPn,.„ wirt mn Gluck toegeschreven en het twee- Sir Michael aan «...vw prachtig blijspel vakantie door op het continent: moor, u» Nederland, langs de Duitse Rijn het toneel zou kunnen zijn. beide diensten worden opgeheven en vervangen door één grote re- loen verliet zonk geringsdienst. komt in deze kome- schiedenist J:- beide partijen de juiste daarna. Vrijwilliger al i's je Men bew dat Dc Amerikaanse presidents verkiezingen kondigen zich ook aan in de literatuur van de Ver enigde Staten. In The New Ame rican Library verschenen enke le pockets, die in romanvorm vaak bijtende satires zijn op alles, wat zich rondom de ver kiezing der kandidaten en bij hun campagnes afspeelt (of: zou kunnen afspelen). Peter Scaevola verplaatst zijn gefantaseerde verkiezingen van over vier jaren. Scaevola «pseu doniem voor een bekend auteur) heeft kennelijk al een voorgevoel gehad van hetgeen bij deze kiezingen zou gebeuren. Hij schildert in zijn boek door Jane Austen. Typec, door Herman Melville, The Warden, door Anthony Trollope, Waverley. extremer, ultra-reactionair dan nog door Sir Walter Scott, The Mark de lied schreef Mordeehai Gebir- tig. die in Krakau in de strijd is omgekomen. Aangrijpende getui genissen van het afschuwelijkste DRA. H. E. KOKEE- VAN DEN BERGE begraven. Sir George krijgt rustige baan bij een nogal duis tere rijksdienst en Sir Michael kar zich wijden aan de zorg voor een Art-Foundation, die door een rijke oosterse, prinses met Maecenas- allures in het leven is geroepen. J B. Priestley heeft in dit boek ken nelijk een tegenhanger willen ge- op onnavolgbare wijze de Britten een hart onder de riem stak. Zijn tien minuten-causerie, na de ca tastrofe van Duinkerken, zullen vele Engelsen zich hun hele leven lang blijven herinneren. Politiek gezien heeft Priestley België. „Het Europa, dat ik zich vaak het ongenoegen van te- 1;„4 u ,..«t jn de ge_ oenstanders op de hals gehaald. ludeert hij Men schoof hem zijn Labour- sympathie in de schoenen. Men verweet hem zijn pacifisme, men verweet hem nog veel meer, maar nooit kon een kritikus met recht zeggen, dat deze nu zeventigjarige J. B. Priestley geen knap en be wonderenswaardige vakman Vroeg in september van 1914 tekende hij als vrijwilliger. „Er zijn schrijvers en Hemingway is de exponent voor vele» van hen die in de oorlog, hoezeer zij die ook haatten, de diepere werkelijkheid van het leven von- En dat is i alles schrijvei diende hulde. wilde zijn andere verhalen. programma, dat geba- door Rudyard Kipling. The Rider seerd is op vooroordeel PRODUKT op zijn minst zo bijtend, gaat John G. Schneider in The Golden Kazoo de praktijken bij de v 1 the White Horse, door Theodor Storm en Richard III, door Wil liam Shakespeare. THE GROUP In een oplaag van meer dan --j -- miljoen exemplaren verscheen kiezingscampagnes te lijf. Hij laat als Signet-pocket de kandidaat voor het president schap opdraven, die zijn campag ne krijgt voorgeschoteld door een geroutineerd en geraffiniierd Mary McCarthy The Group, irin beschrijft zij het leven een groep vrouwelijke stu- i de exclusieve Vassar- clamebureau. dat met alle kennis universiteit. Het verhaal begint var ..verborgen verleiders" de b;i de komst van Roosevelts New 'an RllinHIIIIUIIIlIHHEIIIIIUIlUBOimilllligilllHIUIHOHOIIIIIIIRMIIR» s Morgen is voor eeuwig „verborgen verleiders' stemmen der Amerikanen weet te Deal winnen voor hun „produkt". Zowel '68 als The Golden Ka- zoo houden duidelijke waarschu wingen in voor de Amerikaan: Morgen is voor ecuwig. dooi Gwen Bristow. Uitgave Ad. M. C. Stok, Zuid-Hollandschc Uit geversmij.. >en Haag ,Het gelukkige huwelijk van |lmproducer Spratt Herlong en «iets wat zelden voor dat de daarop Gwen Bristow haar boek Meft gebouwd 7ij maakte naan (bet de roman Als de katoor •ijpt" en Celia Garth" beid' |pelend in de Amerikaanse ka penlanden. Het verhaal over de M man en vrouw is boeiend. Eli- ••beth Herlong komt na jaren in veertiger jaren. aanraking met i ver. die haar vroegere echtgc noot blijkt te zijn. Zij weet nic beter, of hij is in de Eerste Wc reldoorlog gesneuveld De invali de auteur herkent haar direkt en overtuigt haar na verloop van tijd da» hij niet de man is ui' baar vroegere leven. Hij houdt lit vol. omdat hij ec:. débacle ir bet voorbeeldige huwelijk vreest 'ijn dood lost het probleem eer oudig op. Morgen is voor cei' vig" is een familie- en liefdesro man uit het Amerika van de eindigt met de Slag Engeland. The Group is niet alleen een boeiend verslag van de be levenissen van deze vrouwen, maar geeft ook een historisch beeld van depressie, communis me, fascisme, en vele dingen, die RH ons in de jaren voor de oorlog de Amerikaanse politiek kan bezighielden. Eerder verscheen nen. van dezelfde schrijfster als Signet- boek een verzameling essays on- kiezers, zoals ook Gore Vidal zijn toneelstuk The Best Man a toonde tot welke misstanden het De bona fide mensen, die in Nederland over literatuur schrijven, zijn er in de eerste plaats op bedacht blijk te reven van deskundigheid. Maar dan kunnen zij meestal niet laten om op basis van het gewekte vertrouwen ook ipodictische uitspraken te doen. De redactie van het nieu we literaire maandblad Tegenstroom, namelijk de neren T. Kars, B. van Houten en Keiler (redactie-adres Rcgulicrsdwarsstraat 101, Amsterdam-C.), is in het, eerste nummer bij wijze van inleiding al dadelijk begonnen niet apodictische beweringen. KLASSIEKEN der de titel The Humanist Bathtub, waarin zij op ironische I wijze en in een spitse stijl pro- de beert af te rekenen met de es- ideeën, die Europeanen over haar I ereldliteratuur Amerika hebben I Andere Signet-boeken, die aan- Van een geheel ander karakter wijze :ijr. de Signet Classics, die J 1 steeds groeiende reeks terwerken uit de were zijn verschenen. Daarv: .vij: Boule de Suif and Selected lacht verdienen, zijn de -tories. door Guy de Maupassant )ur Mutual Friend, door Charles )ickens, An Outcast of the Is nds. door Joseph Conrad, Rode ick Random, door Tobias Smol ett. A Modern Instance, door Wi' liam D. Howells. The Frog King en andere sprookjes van de ge- Iguan; broeders Grimm, Mansfield Park. Z cartoons van Jules Feiffer. getiteld Hold Me!, het befaamde lames Bond-avontuur On Her Ma jesty's Secret Service van de on- 'angs overleden auteur Ian Fle ming. en het toneelstuk van Ten- Wiiliams The Night of the „Er bestaat een groep van auteurs die conventioneel Ne derlands schrijven, waarvan ci maar twee zijn die iets te zeg gen hebben: W. F. Hermans en G. K. van het Reve. De rest schrijft om den brode, doei daarbij journalistiek werk. babbelt voor dc radio en doet mee aan spelletjes voor de te levisie." Naast deze groep vindt men volgens de redactie. de z.g. avantgardc, die haar kracht zoekt in choqueren en opval len. Dan zijn er de vijftigers, vlees noch vis en ten slotte in ferieure schrijvers. Er moet een aantal schrij vers van inferieure kwaliteit ir staat worden gesteld te publi ceren. Uavank, Jan Mens. Theun de Vries. Vestdijk (volg orde naar kwaliteit), voldocr aan die behoefte. Zij produce ren trouw hun leesvoer. Hel zou geen enkele zin hebbci hen aan te vallen, omdat cr on middellijk weer anderen voor in de plaats zullen komen." Wie zo begint heeft het bi volwassen mensen al dadelijk verbruid. Bovendien blijkt da< de benaming „Tegenstroom" niet juist is. Stroom teger stroom betekent dat de heden daagse Nederlandse literatuur wordt gezien in het kader van een geestelijke, althans maat schappelijke stroming, die men keren wil met geestelijke krachten. Maar wie b.v. Mu- lisch en Vestdijk verwerpt ei- Hermans met Van het Reve wil laten gelden, geeft blijk van een gewoon-menselijke persoonlijke voorkeur die vooi een ander geen overtuigings kracht bezit. In het eerste nummer wo. den Remco Campert en Ewalo van Vugt aangevallen: in hei tweede Jan Cremer en Jan Wolkers: in het derde Simon Vinkenoog en Hugo Raes. Moe' nen daar blij om zijn? Het be ekent alleen maar meerdere oubliciteit voor deze auteurs. De redactie vergist zich als ze meent dat ze auteurs kan ma <cn en breken. Dat kan me illeen apodictische uitspraker- m het aanwijzen van bepaalde 'ckorten zeker niet. Querido en Coster zijn niet van de kaar' geveegd door Forum-critici; natuurlijk hebben dezen een handje geholpen. maar dc wereld e derd wai :s eenvoudig dat de haar geest vcran- i. Het zijn beelden cue omver vallen door een steen zonder handen. Het is niet de taak van de kritieV auteurs aan te vallen of uit te verkiezen, maar om de gees ten te onderscheiden, natuur lijk met inbegrip van het lite raire oordeel in engere zin. De verdere inhoud van deze fi'le nummers komt niet uit □oven middelmatige dagblad- lournalistiek. Tegenstroom vertegenwoordigt geen stand- ount Wie de geest van deze tijd in de literatuur wil be strijden. kan niet volstaan mei op willekeurige manier in dc contramine te zijn. al moet ik cegeen dat het stukje Tegen iet Reizen in het tweede num- juiste opmerkingen bevat Tenslotte i vat dc redactie ïllc verworpen auteurs hun schop onder het achterste heb- 'oen gehad. Maar misschien komt hot zover niet eens. C. RIJNSDORP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 19