Uw probleem is het onze Grootste bouwprogramma van gereformeerden Prijzen huizen en grond indirect beïnvloeden Singapore in teken van Zendingspiloot evangelisatiecampagne verongelukt Een woord voor vandaag Waarom evangelisten geen ambtsdragers? STEM VAN EVANGELIE IN VIJFTIEN TALEN 2 WOENSDAG 9 SEPTEMBER 1964 ANDERZIJDS MODERNISERING In de gereformeerde kerkbode van Rotterdam-Delf shaven is een artikel opgenomen van de heer H. J. v. d. Munnik over het gees- teVijk lied. De heer v. d. Mun nik oud-kerkredacteur van de Rotterdammerbladen breekt een lans voor de bestaande oude lie deren, die bij modernisering van het kerklied zouden moeten ver dwijnen, wanneer hij zegt: '"PUSSEN de talrijke vormen van modernisering van ..verouder de" religieuze en culturele goederen, die op de helling staan, en liever nog vernietigd moeten worden ten bate van de ..nieuwe" tijd. is nu ook ingeboekt het geestelijk lied. zoals dat decenniën lang het Chris telijk gezinsleven en ouden van da gen kracht en licht en troost ge bracht heeft. De predikant, die de ze droeve schoonmaak in elkaar durft zetten, is Ds. H. Aalbers. en de hoes, waarin hij zijn voor dich ters en lezers krenkend streven heeft verpakt, was een samenkomst van de Chr. Onderwijs-organisaties te Utrecht op 8 mei van dit jaar. Geen „gewenster" milieu kon hij ?ich denken dan deze samen komst: immers het gaat er hem om. de kinderen der Chr. School te verlossen van de liederen, die 4e nare eer hebben, zijn aandacht te hebben getrokken. Het grote verdriet en de diepe verontwaardiging, die mij vervul den. toen ik de titels las van de ver worpen liederen, kan ik niet beter onderstrepen dan door ze op te sommen: Alle roem is uitgesloten. Ik geloof in God de Vader. De Heer is God, een enig Heer, Ga niet al leen door 't leven, Grijp toch de kansen. Ik zie een poort wijd open staan, Er ruist langs de wolken. Wat gedaan werd uit liefde tot Jezus. Veilig in Jezus armen. Wanneer men dit rijtje vat 8 lie deren overziet, kan in ontelbare jonge en oude en middelbare har ten niet alleen ontsteltenis opko men, maar zal denkelijk het meest treffen, dat men zich terecht onge wapend en machteloos gewond acht tegen zulk een aanval van liefde loosheid, gebrek aan begrip van wat er leeft in de kring dergenen, die het gevoel nog niet hebben inge ruimd voor „hardere liederen, zo als Ds. A. die begeert, naast „eer lijker en opener", waarmee dan te gelijk de trap tegen de opgesomde liederen nog des te pijnlijker wordt. Her. Hij deelt in zijn artikel mee, in de bekhouwing in te vlechten het argument dat de heer Rljpstra. hoofd ener Chr. School, uit de GEESTELIJK LIED praktijk deed opkomen in een ar tikel in een Cultureel blad voor het Chr. Onderwijs, en waarin hij wijst op de betekenis ook nu nog van de (door Ds. A. uiteraard ook verachte) liederen van Joh. de Heer. Hij deelt in zijn artikel mede, dat in de Herv. Kerk te Badhoeve- dorp in de avonddiensten het kerk bezoek sedert 1962 gedaald was tot 35. In 1963 werd begonnen met zangdiensten, waarin o.a. ook ge zongen werden liederen uit de bun del van Joh. de Heer. De 35 bezoe kers zijn nu 135 geworden. In Gro ningen en in een Gelderse stad werd in een kerk na de dienst een lied van Joh. de Heer gespeeld: spontaan bleef de gemeente staan en zong het lied mee. Wijzende op het enorme aantal liederen van Joh. de Heer die zijn verkocht in de loop der jaren (maar dit argument zegt Ds. A. natuurlijk niets) vraagt de heer Rljpstra zich af: ..Zijn die liederen oneerlijk? Moeten we in de ze harde wereld een nóg harder lied hebben? En is deze tijd wel een andere tijd?" op het recept, dat Ds. A. aanbiedt ter vervanging van de door hem te vernietigen liede ren (wat hem nooit zal gelukken, want de Psalmen zijn de geloofs- zangen van het oude volk, en het nieuwe kan evenmin zijn geloof al leen op papier opzeggen: het ge lóóft, en daarom zingt het). Dat recept is: wij moeten de bijbel logische blunder is. want wat wij weten, komt niet uit het zingen, maar uit het geloven. De aanval van Ds. A. op wat hij noemt „sen timentele liederen", die „gevaarlijk zijn, omdat ze er zo gemakkelijk in gaan", is laf èn dom, want hij kent hun kracht niet. En hij kent ook niet degenen, die ze zingen blij ven: het ergste is, dat hij hun wil ontnemen, wat nu nog volle waar de heeft. Men kan niét ontkomen aan de indruk, dat hij geen begrip heeft van... zijn tijd. En nog veel minder van de bijzonder sterke mystieke unie. welke geweven is in de dichters èn in de zangers van de vernederde liederen. Wat dacht u: dat liederen des heils onder worpen zijn aan een tijdperk? En dat „commercieel zo'n goed zaak je" behoort tot de geestelijke din gen. waarvan Ds. A. zich wel eens bedenken mag, dat ze vallen onder dezelfde waarschuwing, die we in de bijbel vinden: „Wie Mijn volk aanraakt raakt Mijn oogappel aan." zingen. „En zingend weten wij. dat Gods grote daden blijven geschie- Wat natuurlijk een grote theo- Kerken in recreatiegebieden te klein Mr. Marijnen op congres Pax Christi Oade stadskerken in vakantie gesloten Van de reformatorische kerken in ons land hebben de Gerefor meerde Kerken het grootste bouw programma. Er staan voor de komende vijf jaar 169 projecten op. In dit opzicht hebben zij dus ook het grootste belang bij de kerken- bouw-actie, die negen kerkgenoot schappen dit najaar voeren onder het gezamenlijke motto Antwoord De Hervormde Kerk staat als tweede op de lijst met een pro gramma van 120 kerken voor de komende vijf jaar. De christelijke gereformeerden rekenen voor deze periode op 30 kerken. De kleinste „gegadigde" is de Oud- Katholieke Kerk. die slechts twee ve kerken hoeft te bouwen. Merk- Mlnister-president, mr. V. G. M. Ma- rijnen. heeft gezegd, dat de vorderin- I gen van de wetenschap nieuwe wegen eisen naar vrede en veiligheid in de jacir,jc 10j; Ho wereld. Hij noemde de oorlog niet on- refcinèerd.i? veel mee^nieu»^ kerken n™iJd"'ik °le' hebben gebouwd, dan de viermaal I grote hervormde kerkgemeenschap. Hierbij moet echter worden bedacht, dat de gereformeerden niet alleen bouwden in nieuwe woonwijken, maar ook in plaatsen, waar hun oude kerken uit de vorige eeuw zo bouwvallig wa ren. dat nieuwbouw onvermijdelijk was. Niet bekend is het aantal vernieuwde en gerestaureerde gereformeerde ker ken. Bij de hervormden waren dit er 443. Geluidsband van rede Martin Luther King De rede van dr. Martin Luther King, die deze zondag 16 augustus in het Am sterdamse Rai-gebouw hield, zal binnen kort op de geluidsband verkrijgbaar zijn. De gesproken Nederlandse vertaling is vervangen door een schriftelijke verta ling. De bandjes zijn verkrijgbaar bij de Audiovisuele dienst van de oecume nische raad van kerken in Hilversum. Omdat de gereformeerde kerken voor de grootste vraagstukken staan, wordt door de Stichting Steun Kerkbouw van deze kerken c-L extra hard gewerkt binnen het eigen kerkverband begrip te wekken voor de .grote problemen. Het gaat niet meer alleen om de randstad Holland en de grote industriecentra, al zijn daar de zorgen wel het grootst. Maar heel Nederland verandert. Ook .kleine dorpjes krijg- grote nieuwe woonwijken. Er is echter nog een ander probleem. Steeds meer mensen gaan akantie. Tijdens weekenden ont- ~nen met auto's de grote steden, zijn oude stadskerken, die in vakan- ijd 's zondags half leeg zijn. In enke le gevallen sluit men zulke kerken zelfs enkele weken. De mensen zijn in de re creatiegebieden van de Veluwe, Fries land, Drente of Zeeland. Daar zijn de dorpskerkjes te klein om alle gasten on der de kerkgangers een plaats te bieden. In die plaatsen moet gebouwd, uitge breid .of vernieuwd worden. In Jeruzalem protestants studiecentrum Alle leden van de Wereldraad van Kerken zijn bereid, de stichting van een protestants theologisch studiecentrum in Jeruzalem te steunen. Ook in Israël en met name aan de Hebreeuwse uni versiteit te Jeruzalem staat men positief tegenover dit plan. Dit zei ds. R. Bakker, gereformeerd predikant te Rotterdam, na afloop de bijeenkomst van het comité vai Wereldraad voor de Kerk en het Joodse volk. waarvan hij voorzitter is. Dit co mité kwam onlangs enkele dagen bij een in het Eykmanhuis te Driebergen na afloop van de Israëlcursus, over wij reeds eerder berichtten. Het comité hield zich verder uitvoe rig bezig met het „onbewuste en onge wilde antisemitisme", dat nog zoveel in de kerken gevonden wordt. Vooral de misverstandwekkende vertekeningen in de katechisatieboekjes hadden de aan dacht. Besloten werd een commissie in het leven te roepen, die een studie zal maken van de kerkelijke litteratuur op dit punt in de verschillende landen. R.k. liturgie met advent in de volkstaal Als de paus zijn goedkeuring zal hech ten aan de plannen van de postconci liaire raad voor de liturgie, dan zal een groot deel van de mis in de rooms-ka- tholieke kerken in de volkstaal gebe den kunnen worden. Dit heeft bisschop Bekkers uit 's-Hertogenbosch onlangs op een persconferentie verklaard. Bisschop Bekkers is zelf lid van de raad voor liturgie. Hij bracht naar vo ren. dat de grote moeilijkheid bij de volkstaal is, de vertaling van de gebe den. Zij hebben kans hun gevoelswaar de te verliezen en zijn bij een letterlij ke vertaling niet geheel begrijpelijk meer. In de nieuwe richtlijnen van de raad voor de liturgie zal uitdrukkelijk ruimte gelaten worden voor het experi- Volgens de bisschop bestaat er een serieuze kans, dat de vernieuwing op de eerste adventszondag doorgevoerd zal kunnen worden. A. van Duinkerken rector-niagnificus C Prof. T. A. Birrell. rector magnificus van de katholieke universiteit in Nijme gen; zal maandag 21 september zijn ambt overdragen aan prof. dr. W. J. M. A. Asselbergs, in litteraire kring ook be kend als Anton van Duinkerken. Schmelzer: niet onder Prijzenwet RINNEN de bestaande wette-leen nationale a npak zou ruimere mo- *-> gelijkheden geven. Indien wij m Neder ige mogelijkheden kunnen |lanc( jaariijks over een paar duizend zowel de gemeentelijke en pro-1 hectaren pachtvrije gronden meer zou- „ir.„ir iden kunnen beschikken om deze als ruil- vinciale overheid alsook de een- object aan te bieden aan onteigend# trale overheid zeker nog het no- boeren en tuinders dan zou daarmee dig* do™ om tot geiondere prijs- ■"iubS ontwikkeling te komen. Drs. W. K. N. Schmelzer, voorzit ter van de KVP-fractie in de Tweede Kamer, kwam tot deze conclusie in een gisteravond uitgesproken radio rede. die werd uitgezonden over de zender Hilversum I. In deze causerie, waarin hij het ini tiatief-voorstel van dr. ir. A. Vondelieg (soc.) om ook de onroerende goederen binnen de werkingssfeer van de prijzen wet te brengen een „slag in de lucht" noemde, deelde drs. Schmelzer mee dat een gezamenlijke studiegroep van de Kamerfractie van de KVP en van de partij het vraagstuk van de prijzen van onroerend goed heeft bestudeerd. Drs. Schmelzer merkte op, sprekende over de prijsstijging van huizen, geen heil te zien in een rechtstreeks ingrij pen door de overheid van bovenaf, van geval tot geval, op grond van nieuwe wettelijke bevoegdheden. „Zo'n wet zou alleen maar illusies wekken" zo zei hij. Een bezinning op de vraag op welke punten de overheid van de reeds be staande mogelijkheden tot een indirect beïnvloeden van de prijsvorming huizen een nog meêr doeltreffend ge standighede bruik kan maken, achtte hij gewenst, j trekken. Sprekende over de prijsvorming van grond wees drs. Schmelzer op de bete kenis van tijdige voorzieningen van ge meentewege en van ruimer opgezette uitbreidingsplannen. „Een belangrijke taak ligt hier ook voor Provinciale Sta ten die de streekplannen vaststellen". maken van de prijzen van de land bouwgronden en dus van het grondpeil in het algemeen", aldus de heer Schmel zer. Hij zei in dit verband te denken aan de nieuwe poldergronden en at o.m. de Domeingebieden. Ds. J. P. Versteeg uit commissie van „Vuur" In „Vjur", oecumenisch maandblad voor opwel 'wilg, werd enkele maanden geleden r .eegedeeld, dat ds. J. P, Ver steeg te Wormerveer lid en secretaris van de theologische commissie was ge worden. Als eerste christelijk gerefor meerde predikant werd hij in „Vuur" met vreugde begroet. In het laatste nummer van het blad staat echter te lezen: „Hoewel hij graag aan het theo logisch studiewerk was blijven meedoen. ziet ds. J. P. Versteeg zich op het ogen- .b.t. blik door persoonlijke en kerkelijke o genoodzaakt zich terug Beroepi ngswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Uitwijk (N.B.): D. Bou- man, kand. te Katwijk a. zee: te Delft (vac. C. A. v. Harten) (toez.): L. J. Bloemsma te Ómmen: te Oudega (W.) (toez.): P. Landweer te Nigtevecht. Bedankt voor Kolderveen en Dinxter- veen (toez.): P. Hazenkamp, kand. te vgrond zou kunnen Bedum. worden afgeremd. Hij ontwikkelde de j GEREF KERKEN gedachte de onteigende boer of tuinder j Beroepen te Oudewater: M. Boot te natura in plaats Gapinge (Zld.); te Groningen N. (3de soortgelijkpred.pl.) H. J. Heynen te Vlaardingen; toe- I te Qees <accl.) en Vleuten-De Meern een ,accl.): T. L. H. Pieterse, kand te Pro" I Voorschoten: te Rottevalle. te Doe- Veldhausen (Dtsl.): Ruwe bouwgrond De KVP-fractieleider vroeg zich voorts af of niet met behulp van het ont- eigeningsbeleid de prijsstijging vooral schadeloos te stellen van in geld door hem project elders toe te wijzen plus de kenning van een vergoeding verschil in waarde tussen de jecten. „Hier en daar, in sommige ge meenten. gebeurt zo'n ruil in natura reeds. Maar voor iedere gemeente af zonderlijk zijn deze mogelijkheden toch nog té beperkt. Een meer provinciale J. J. R. Baas, kand. Amsterdam. GEREF. KERKEN (VrUgem.) Beroepen te Murmerwoude (accl.); G. Mulders te Ulrum. 1 in N.-Guinea (Van onze kerkredactie) eenkomensten worden afgelast Singapore heeft in de Eind juli braken on eerste week van augus- De chef-piloot van de lutherse lag zou kunnen begin- ding in Nieuw-Guinea, Ray Jaensch, is ien. dezer dagen met zijn vliegtuig neer- Zeoen dagen lang was Sestort en op weg naar het ziekenhuis (tuten uit in dekt haven- de zoel het .Vationa! "«IS»"-dk,,: satiecampagne beleefd het leven kostten en 462 uit de geschiedenis deze oosterse stad. Vijf tien Aziatische evangelis ten uit zeven landen leid- hvondklok den daar een week lang samenkomsten die meei den in dienst van de lutherse zending neer uj Tiunuei na ue samenkomsten in (Oostelijk) Nieuw Guinea. Hij verzorg- ernstig verwondden. De hadden raadgevers ge- de daar de verbindingen met afgelegen stadsregering stelde een sprekken met enkele j zendingsposten in gebieden. acht duizenden mensen, waar- vrijwel geen wegen zijn. Nieuw-Gulnea christen dan 21.000 mensen trok- satoren en de vijftien den. Er trden nacht bijeen voor verschillende talen gesprekken gevoerd. Onmiddellijk na kruistocht kwamen de evangelisten met t de gevaarlijkste gebieden op aarde voor de luchtvaart wegens de stei- ie bergtoppen. vier Voorzover bekend was er behalve Randstad vlucht 1 De minister-president hield een toe spraak bij de opening van het drie daagse internationale congres van de rooms-katholieke vredesbeweging „Pax Christi", gisteravond in 's-Hertogen bosch. Aan dit congres, dat gewijd is aan het thema „De kerk over vrede en oorlog", nemen 250 congressisten deel uit 22 landen. Paus Johannes heeft ons voor de vre de hoogst belangrijke richtlijnen gege ven in zijn encycliek „Pacem in ter- ris". aldus „Toen zij Hem over de zee zagen gaan, meenden zij, dat het een spook was en zij schreeuwden luid" (Marcus 649). De discipelen zijn scheep gegaan, op weg naar Bethsaïda, en Jezus, schrijft Marcus, heeft zich afgezonderd op de berg om te bidden. En als de avond is gevallen, het schip met de discipelen midden op de zee is, gaat Jezus over de zee naar hen toe en Hij wilde hen voorbijgaan. Wat er toen is gebeurd aan boord van het schip laat zich makkelijk raden. De man, die op de uitkijk stond, heeft Jezus zien aankomen en zal zijn mede-opvarenden wel hebben ge waarschuwd. En dan komt het wonderlijke: „...zij meenden, dut het een spook was en schreeuwden luid. Want allen zagen zij Hem en werden verbijsterd." Zij allen zagen Hem en werden verbijsterd. Al de wonderen gezien, die Hij verrichtte. Ontdekt, dat Hij blinden het licht gaf, dat Hij lammen deed lopen, dat Hij het dochtertje van Jaïrus tot leven bracht, en toch verbijsterd en luid schreeuwen. Waarom? Daarom omdat zij in feite in Hem.geloven, voor zover zij Hem en Zijn daden nog kunnen begrijpen. Omdat zij nog niet het punt hebben bereikt, waarop de mens Hem helemaal in al Zijn werk aanvaardt. Geloven in de Here, geloven in Hem, in Wie en door Wie alle dingen zijn, betekent het onmogelijke als mogelijk zien, zonder verbijsterd te zijn, zonder uit angst te schreeuwen. als deze^'is ^ëigeïi"1omnteE\morkomenS WiJ lezen vanavond Handelingen 22 vers 1 tot 16. dat die richtlijnen tot een dode létter Er ist ke goederen, die ze zelf betaald had den, maar die op naam stonden van een Amerikaanse zending. Voor de theologische school en het evangelisatiewerk (o.a. via de radio) is steun van bulten onontbeerlijk. De I.C.C.C. heeft in ons land een hulpactie op touw gezet. der gereformeerde kerken juist dezer dagen begonnen met de aanpak van dit typisch eigentijdse vraagstuk. Wat ook de resultaten van deze studie zullen zijn: ieder, die z'n ogen niet sluit voor de veranderingen, kan zelf wel vaststellen, dat er heel wat gebeuren moet, wil de kerk bij-de-tijd blijven. Gezamenlijk vragen de kerken in de pers, radio en televisie de aandacht voor de bouwactie en geven zij voor lichting. Maar iedere kerk zal binnen het eigen kerkverband de eigen moei lijkheden moeten oplossen. Vandaar de extra inspanning voor de gereformeer de kerken van ae Stichting Steun Kerk bouw in Den Haag. Onder andere zal in de komende weken een voorlichtend „Kerkjournaal" in een oplage van 250.000 stuks in gereformeerd Neder land verspreid worden onder het motto „Werk een jaar lang elke dag vijf mi nuten voor uw kerk". Diaconale conferentie over de zorg voor gehandicapten De jaarlijkse centrale diaconale con ferentie van de Gereformeerde Kerken in Nederland zal gehouden worden op donderdag 17 september in de Rivièra- hal te Rotterdam. Zij vangt aan om 10.30 uur. Het thema van deze bijeen komst zal zijn: „De gehandicapte mens en zijn toekomst". Er zal gesproken worden over de zorg voor gehandicapten. De moderne vor men van revalidatie geven steeds meer ni^tMloen15 gedwongen miJTh»! I Ethiopische hoofdstad Addis Abeba om actief deel uit te maken va menleving. Inleidingen zullen hierover gehouden worden door prof. mr. dr. I. A. Diepen horst te Zeist en door de heer A. Ver- kuyl, revalidatie arts te Leersum. zouden worden. Kardinaal Alfrink. voorzitter van de Pax Christi-beweging in Nederland, betoogde, dat in deze tijd het voorko men van een oorlog een conditio sine qua non is om het menselijk leven te redden. Dit congres wil een bijdrage aan de vredesgedachte leveren door het geweten wakker te schudden en de mentaliteit te beïnvloeden, zo zei de kardinaal. Guatem alteekse kerk zoekt hulp in Nederland Een kleine presbyteriaanse groep in Guatemala heeft tot de Christelijke Ge reformeerde Kerken in Nederland het verzoek gericht, of zij een predikant naar Guatemala kunnen sturen. Deze predikant zou dan mede les moeten ge ven aan de theologische school en moe ten helpen bij de uitbouw van het ker kelijk leven. Deze kerk is twee jaar geleden ont staan als gevolg van een afscheiding, in de Presbyteriaanse Kerk van Gua- de evangelist niet het geval is. temala. De kleine groep, die onder lei ding staat van ds. Antonio Sandoval, on-Ds. Vollenboven noemt Efeze 4:11, dervindt volgens De Wekker, waaraan waar gesproken wordt van vier wij dit bericht ontlenen, felle tegenstand - proces gaande om de kerkelij- Ambt bij ongelovigen weer in tel (Van onze kerkredactie) In de (gereformeerde) Kra- lingse Kerkbode heeft ds. H. Vol lenhoven een pleidooi gehouden voor de erkenning van de posi tie van de evangelist als een kerkelijk ambt. Hij noemt het vreemd, dat wel predikanten, ouderlingen en diakenen beves- afrcheidtag I li2d worden, maar dat dit voor van Christus, namelijk apostelen, profeten, evangelisten, herders- en -le raars. Moeten wij de tegenwoordige evangelist dan niet evenals de predikant als een vrijgestelde amtsdrager zien? Bij nadere bestudering van de gege vens van het Nieuwe Testament komt ds. Vollenhoven tot de conclusie, dat het ambt, dat in Efeze 4 11 wordt ge- Luthers radiostation in Afrika (Van onze kerkredactie) Het Frans zal de vijftiende taal zijn, waarin het lutherse radio station Voice of the Gospel in de Nu ook vrouwen op Vaticaans concilie Paus Paulus heeft in zijn zomerv blijft te Castel Gandolfo verklaard, dat een aantal daarvoor aangewezen vrou wen dit zijn zowel kloosterzusters als leken bepaalde bijeenkomsten van de derde zitting van het tweede Vaticaans concilie zullen bijwonen. Zij zullen be langrijke internationale organisaties ver tegenwoordigen. Dit alles in tegenstelling tot mede delingen van woordvoerders van de pers dienst van het concilie, die maandag beweerden, dat geen vrouwen de zitting zouden mogen bijwonen. Het tweede Vaticaans concilie is tot nu toe uitsluitend door mannen bijge woond. In 1963 heeft voor de eerste maal in de geschiedenis der concilies, een kleine groep lekenwaarnemers de bijeenkomsten van het concilie bijge- uitzendingen gaat verzorgen, zo heeft de directeur-generaal van het station, de Noor dr. Sigurd Aske, in Reykjavik tijdens de vergade ring van het uitvoerend comité van de Lutherse Wereldfederatie mee gedeeld. Voice of the Gospel is een van de grootste radiostations ter wereld. Het bestrijkt Zuid-Azië, het nabije Oosten en het grootste deel van Afrika. Thans wordt er al uitgezonden in het Afri kaans, Amharisch. Arabisch. Engels. Hindi. Malagasisch, Njanja, Perzisch. Singalees. Sesotho, Swahili, Tamil, Te- loegoe. en in de Zoeloetaal. Het Frans is na het Engels de meest gesproken taal in Afrika. De program ma's in deze taal, die begin volgend jaar zullen starten, zullen worden voor bereid door de Fransman Jean-Louis Hoffet. De Raad voor de Zending van dc Lu therse Wereldfederatie heeft voor 1965 600.000 dollar uitgetrokken voor de zen der in Addis Abeba. Twee korte-golf- zenders, die een gebied bestrijken, miljard mensen .'eertien uur per dag in de lucht. Dezegemeenschap. maand is men ook met een zender op de midden-golf begonnen, die uitzendin gen verzorgt voor Addis Abeba en om geving. Regionale studio's De meeste programma's die de lucht ingaan, zijn op de band opgenomen in studio's in de verschillende landen, waarop men zijn uitzendingen richt. Er zijn nu twaalf van dergelijke studio's en dr. Aske verwacht, dat er binnen een jaar nog vier bij zullen komen in India, Kameroen, Kenia en Nigeria. Ook be staan er plannen voor de oprichting van een studio in Indonesië. Voice of the Gospel heeft in Addis Abeba de beschikking over 150 man personeel, waarvan dertig uit Europa of Noord-Amerika, en nog eens 150 man in de regionale studio's. Dr. Aske merkte op, dat ongeveer veertig procent van de brieven, die bin nenkomen. afkomstig zijn van «moham medaanse luisteraars. De kerken heb ben hier een nieuwe kans tot evangeli satie, aldus de directeur, die er echter aan toevoegde: „Het is wat anders, of de kerken ook de kunst machtig zijn, om De radio kan de normale prediking van het Evangelie niet vervangen, zo zei dr; Aske. Veel van wat wij door middel van onze radio-uitzendingen be reiken, gaat weer verloren, omdat de geïnteresseerde luisteraars niet opg< elijk vangen worden in s christelijke noemd, niet zonder meer gelijk is aan de functie, die vandaag een evangelist heeft. De evangelist Timotheüs bijvoor beeld had een veel grotere en hogere bevoegdheid. Hij ontving zijn benoe ming niet van een kerkeraad. maar de leden van de kerkeraad werden door hém aangesteld. Bovendien was hij niet aan een bepaalde kerk verbonden, maar trad hij in een groter gebied gezagheb bend op. Werk van Timotheüs Maar toch kunnen we ons op indirek- te wijze wel beroepen, op het Nieuwtes tamentisch evangelistenambt. aldus de Kralingse pastor. Hij verklaart de bij zondere bevoegdheden van Timotheüs uit de grenssituatie van de gemeente in staat van wording op het zendings- veld; dat is de gemeente, die nog niet dus nog niet onder geïnstitueerd eigen kerkeraad staat. Maar het werk van de evangelist Ti motheüs hield veel meer in, dan alleen maar kerken institueren en ambtsdra gers aanstellen. Het eenvoudige evan gelisatiewerk deed hij ook Nu het apostelambt is weggevallen en in het normale kerkelijke leven het gezag bij de kerkeraad berust, is de evangelist nu verantwoording aan de kerkeraad verschuldigd. Het pleit voor de erkenning van de ambtelijke positie van de evangelist is dus volgens ds. Vollenhoven zeker niet zonder bij belse grond. Niet belangrijk? Sommigen menen echter, dat het voor een evangelist niet zo belangrijk is, dan bijvoorbeeld voor een ouderling, dat hij ambtelijk bevestigd is, omdat hij toch niet in een kerkelijke gezagsverhouding komt te staan ten opzichte van hen, dat bij de buitenkerkelijken toch geen erkenning vindt. Ds. Vollenhoven antwoordt hierop: „Ten eerste werkt de evangelist niet exclusief onder buitenkerkelijken. In structie en vormingswerk hebben we al genoemd. Voor de gemeenteleden is het van belang, dat hij ook ambtelijk dit werk kan doen. met hetzelfde gezag als een predikant of ouderling. Ten tweede is er het geven van ca techisatie aan hen die tot belijdenis des geloofs willen komen. Dit is typisch ambtelijk kerkewerk. Ten derde: de evangelist komt met vele onkerkse mensen in aanraking die beslist niet ongevoelig zijn voor ambte lijk gezag. De evangelist behoeft zijn kerkelijke functie allerminst te camou- Ten vierde: zelfs bij totaal ongelovi gen heeft het kerkelijke ambt een >ve gelding gekregen, sinds de kerk i.n. ook via de T.V. meer mid den in het volksleven is komen te staan. Ten vijfde: de ambtelijke bevestiging heeft toch niet slechts zin voor zover deze door derden wordt erkend, maar toch ook en vooral direct voor de evan gelist zelf. In zijn bevestiging wordt nogmaals bevestigd, dat hij zijn arbeid doet in opdracht van d kerkeraad en »ns heel de gemeente en dat hij ook als zodanig in dienst staat van de Heer." bidstond die tot de mor- groot aantal geestelijke Een opmerkelijk feit gen durde. ions dat enkele dagen Hoop begon voor het begin van deze dagen toen de avondklok conferentie. Daar Asian Evangelists Cru- op donderdag -* sade (Kruistocht van werd tot negen Aziafische evangelisten), toen erlaat den plannen besproken ir. En voor dergelijke evange- rijdagavond lisatiecampagnes in an- zoals de campagne werd 10 uur werd afgekon- dere steden en voor de genoemd, het er naar digd. wat het zeker dat organisatie van het na- uitzag dat de serie bij- de campagne op rater- zorgwerk. Jaensch verder niemand aan boord het verongelukte vliegtuig. Hij laat vrouw en enkele jonge kinderen achter. Ongeveer 300 personen alsmede aantal voorbijgangers zijn dinsdag in New Vork getuige geweest van een korte plech tigheid ter gelegenheid van het feit. dat de stad New York 300 jaar geleden zijn naam gegeven is. De plechtigheid op het middaguur in een parkje, waar de door de hertog van York benoemde gouver neur Richard Nichols eens een fort be zette was het hoogtepunt van de vie ring van de naamswijziging van Nieuw Amsterdam dat door de Nederlanders aan de Britten werd overgegeven. Vraag: Ik ben in het bezit van een bruinlederen aktentas, waarop zich don kere vlekken bevinden, veroorzaakt door het morsen van eau de cologne. Hoe zou ik deze vlekken kunnen ver- Antwoord: Vermoedelijk zult u deze vlekken er niet uit krijgen omdat de alcohol het leer heeft aangetast. U kunt het beste met de tas naar een goede leerzaak gaan en vragen u raad te ge ven. Het is mogelijk dat u met een be paalde leerzeep nog enig resultaat be reikt, maar vermoedelijk kunt u het beste de tas laten verven. Vra-ag: Een jaar geleden heb ik bij een reisvereniging geboekt voor een reis naar Zwitserland. Dit geschiedde ruim twee maanden voor het begin van eis. Nog dezelfde dag heb ik de geannuleerd, waarmee de mede werkster akkoord ging. Ten overvloe- ae heeft zij enige tijd daarna gebeto of de reis werkelijk geannuleerd was. Hoewel de vereniging aus vol Komen op de hoogte was van mijn annule ring, heeft zij toch gemeend mij de reispapieren te moeten sturen (niet aangetekend). Ik heb aan deze papie ren verder geen aandacht geschonken omdat ik in de veronderstelling was dat bij de annulering voor mij de zaak was afgehandeld. Daarna heeft men mijn moeder opgebeld en zij heeft ge zegd dat de papieren opgestuurd zou den worden. Dit hebben wij echte helaas vergeten De vereniging heet jfi handen gegeven van Antwoord: Het is de vraag of de me dewerkster bevoegd was genoegen te nemen met de annulering. Als dit h** geval was. maakte de vereniging in de tijd kort voor de vakantie geeflijke fout, u de reisbiljetten tc_ zenden. Dat u de biljetten nieit terug zond en dit bleef vergeten, hoewel u er aan herinnerd werd. maakt dat u met bijna volkomen zekerheid een proces over schadevergoeding zal ver liezen. Hulp van lezers: Een lezeres schrijft ons dat de gevraagde gedichten „De duivel op weg naar de kerk" en „Va derlief mag ik u helpen?" voorkomen m de bundel van Groen en Zoon te Leiden, getiteld „Rachel de kleino groenteverkoopster". Zij vraagt tevens of iemand een adres kan geven voor verkrijging van de voordrachtenbundel „Harptonen", die in haar jeugd in haar bezit heeft gehad. Zij heeft deze bundel uitgeleend en is deze toen kwijtgeraakt. Zo niet. Jan wil zij graag inlichtingen krijgen over een bundel christelijke gedichten, aie geschikt zijn om op de bejaarden- oond voor te dragen. De bundel „Rachel de kleine groenteverkoopsUr" heeft zij reeds. Een andere lezeres maakte er ons op attent, dat in de vraag over de rijmprent op Vader Willem als jaar plaats van een nacht moest slapen in het hemd van een gelukkig mens. Toen hij ein delijk na lang zoeken een gelukkig n mens gevonden had, bleek het geluks- kind geen hemd aan 't lijf te hebben. Het gevraagde Zuidafrikaanse ge dicht „Die laatste week" luidt als volgt: Toe Jesus eindelijk sij moeder tal 1938 1838. vermeld eniging geleden heeft. Een lezer schrijft ons dat met het vers „De gelukkige" waarschijnlijk het lange vers bedoeld is van Ahasverus van den Berg over een koning, die j groet Om die laatste, heilige week te Toe voel Maria alreeds die lem (vlijmende pijn) In haar hart en vra Hom met be- wende stem: Ag Jesus, mij eie, enigste kind, Waar sal Jij Jou op sondag be- Sondag is ek 'n koningsseun En strooi hulle palmtakke voor mij heen. Ag Jesus. mij eie. enigste kind. Waar sal jij jou op maandag be vind? Maandag is Ek 'n swerwerskind, Wat nêrens slaapplek of skuiling Ag Jesus. mij eie. enigste kind! Waar sal Jij Jou op dinsdag be vind T Dinsdag is ek'n wereldprofeet En verkondig wat niemand op aar de weet. Ag Jesus, mij eie, enigste kind, Waar sal Jij Jou op woensdag be- to vind? Woensdag is ek die arme, geringe, Verkwansel vir dertig silwerlinge. Ag Jesus, mij eie, enigste kind, van naam en adres, kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhoudig is verzekerd. Vra gen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeten to af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingeslo- Waar sal Jij Jou op donderdag be- Donderdag in die oppersaal Is ek die lam bij die awendmaal. Ag Jesus, mij eie, enigste kind. Waar sal Jij Jou op vrijdag be vind? Van vrijdag durf ek jou niets tc stel. Van vrijdag durf ek jou niets te vertel! Ag Jesus, mij eie, enigste kind. Waar sal Jij Jou op Saterdag be- vind? Saterdag is ek 'n korreltje graan. Wat moet sterf in die aarde om op te staan. Het gedicht is van Elisabeth Eybers. „,i?ezÜ lezer€s vraagt naar een ouder wets dwaas „samenspraakje" van een kwaadsprekend vrouwtje en een domi nee plus ouderling op haar huisbezoek Het begint met de woorden. den van de provoost, dominee moet meer dan 100 jaar oud zijn. Dc Het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2