Uw probleem is het onze Vrijgemaakten stellen eis tot kerkelijke eenheid Mogelijkheden zoeken tot gesprek met Rome Een kanttekening .Chr. Geref. Kerken steeds meer links Nog geen besluit Bureau Het Zuiden geopend Een ivoord voor vandaag Zo min mogelijk overheidshulp voor zending Meer eenheid der kerken" door gezamenlijke hulp ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1964 Het moderamen van de gene- OBLIGATIERENTE STEEDS HOGER J^EN JAAR geleden gaven de schatkist en de Bank voor Nederlandsche Gemeenten obligaties uit waarop een rendement van 4Vi% was te maken. Thans, een jaar later, worden er obligaties uitgegeven die een rente van 6% opleveren. Weliswaar werd deze week door de Bank voor Ned. Gemeenten een lening aangekondigd met een rente van 5H%, maar door de uitgifte- koers van 99 komt het rendement op 5,85%, terwijl bovendien de looptijd verkort is tot 25 jaar. Desondanks moet afgewacht worden, of deze nieuwe lening er ook zo met boter cn suiker zal ingaan als de 6% leningen: Ala hypotheekbanken (Friesch-Groningsche, Westlandsche, Utrechtsche en Tilburgsche), de Nationale Investeringsbank en de Provinciale Geldersche Electriciteits-Maatschappij bereid zijn 6% rente te betalen aan geldbezitters, dan bewijst dit dat de vraag naar geld sterker is gestegen dan het aanbod. Bedrijven hebben geld nodig voor uitbreiding en vernieuwing, geld dat zij door de stijging der kosten en de daling van de winstmarges niet meer zó gemakkelijk verdienen en dat zij door de kredietbeperking ook niet meer zó gemakkelijk van de banken kunnen lenen. De overheid, vooral de ge meenten, heeft geld nodig voor uitbreiding en verbetering van haar I bedrijven en voor andere noodzakelijke kapitaalsinvesteringen. En ten slotte eist de woningbouw, al gaat die velen nog niet hard genoeg, volop geld: om te bouwen en om te kopen. Natuurlijk is er aanbod van geld, maar dat aanbod is niet groot genoeg, j rale synode der Gereformeerde Door de rente naar boven te schroeven, hopen de geldvragers de geld-1 Kerken (vrijgemaakt) heeft zijn bezitters uit hun tent te lokken. Voorshands ziet het er ook wel naar uit,voorstel inzake samensprekm° d" "U r" ,uit: r«T de J*"™ sro,e met de Christelijke Kerken 'ge- belangstelling. Of dit zo blijft, hangt eenvoudig af van het al of met toenemen ,- 6, vin emlMle. te,«n 6%. zien de discussie ter synode Want zet de vraag naar geld door, dan zal het aanbod, ook bij een rente vo°rl°pig teruggenomen. Hoe van 6%, onvoldoende worden en moeten geldvragers opnieuw met hun we* meerderheid der synode rente naar boven. Dit is echter toekomstmuziek. Wel zijn deskundigen het leden zich er in grote lijnen wel er over eens, dat de geldschaarste voorlopig zal blijven bestaan. Eerst in mee kon verenigen, bleek het op 1965 wordt er wat minder spanning verwacht Een deel maar lang niet het grootste deel van het geldaanbod komt van de spaarbanken en dus van de spaarders. Elke maand weer bewijzen de cijfers van de traditionele spaarbanken, dat er regelmatig gespaard wordt. Maar dat er minder gespaard wordt dan een jaar geleden. Zeer recente cijfers geven hiervan het volgende beeld: van januari tot en met juli werd er bij de rijkspostspaarbank, de algemene spaarbanken en de boerenleenbanken ruwweg 675 miljoen gespaard maar in dezelfde periode van vorig jaar was die spaarlust ongeveer 900 miljoen. De vTaag is Interessant, waarom er minder gespaard wordt, terwijl toch de inkomens zijn gestegen. Het antwoord is uiteraard nog interessanter, vooral als wij weten dat de inlagen bij vele spaarbanken juist gToter zijn dan vorig jaar. De teruggang is echter te wijten aan het feit dat het bedrag aan opvragingen nog sterker is gestegen. Uiteraard is over dit mysterie sterk gepiekerd. Helemaal weten doet men het niet, omdat zij die hun geld ophalen, nu eenmaal niet plegen te zeggen, waarom zij dat doen. Maar een belangrijke rol hierbij blijkt toch wel de prijsstijging te zijn en de angst dat de prijzen nog verder zullen stijgen. Het opgenomen geld zou dan worden gebruikt zo wordt voorlopig aangenomen om voorgenomen aankopen te vervroegen. Vermoedelijk is dit inderdaad een drijfveer geweest. Maar daarnaast zal de rentestijging ook wel spaargeld hebben weggezogen. Zo geven de handels banken iets meer rente van de gewone spaarbanken. En Inderdaad zien wij, dat de besparingen van de handelsbanken zijn toegenomen van ruwweg 220 miljoen in het eerste halfjaar van 1963 tot ƒ340 miljoen in het eerste halfjaar van 1964. Maar deze stijging komt zeker maar ten dele van de spaarders van de gewone spaarbanken. Slechts de groteren onder hen zijn naar de handelsbanken overgezwaaid of hebben hun geld benut voor aankoop van obligaties met een hoge rente. Er is dan ook en gelukkig maar geen sprake van een tragische ont wikkeling bij de traditionele spaarbanken, al zal dat verschil in besparingen tussen nu en vorig jaar menige directie wel aan het peinzen hebben gezet. Tal van spaarders blijven hun spaarbank trouw. In de eerste plaats is dat van vader op zoon en van moeder op dochter een traditie. In bijna elk gezin wordt er iets gespaard en dit spaargeld gaat naar de spaarbank. Er is echter in zoverre een verschil met heel vroeger, dat er in wezen niet meer voor d« oude dag wordt gespaard: aow en pensioen hebben dit niet meer actueel gemaakt. Men spaart tegenwoordig voor een doel, al zal dit niet altijd duidelijk voor ogen staan. Elke spaarder wil onmiddellijk over zijn geld kunnen beschikken, als hij iets wil kopen. En dat kan zonder meer. Dat blijft voor kleinere spaarders, die nog altijd het Ieeuwedeel van de spaarbanken uitmaken, de grote aantrekkelijkheid van de gewone spaarbank. Daar weegt de hogere rente van de handelsbanken nog niet tegen op, afge zien nog van de drempelvrees om zo'n grote bank binnen te gaan. Die hogere rente van de handelsbanken gaat bovendien gepaard met bepalingen die het opvragen van kleine bedragen moeilijk, zo niet onmogelijk maken. En wat de op zich zelf aantrekkelijke obligaties met een rente van 6% betreft, daar kijken de meeste kleine spaarders ook nog tegenaan. Het begrip obligatie is vreemd, terwijl het ook niet zeker is hoeveel men bij verkoop terugkrijgt. Daarom zal er ook in de toekomst bij de spaarbanken gespaard worden. Al zal de prijsstijging en dus het minder waard worden van de gulden en zal de hogere rente elders zuigkracht uitoefenen op de grotere spaarders. (Van onze kerkredactie) een aantal detailpunten voor vei> betering vatbaar. Het is in de discussie wei duidelijk geworden, dat de kritiek van de vrij- gemaakt-gereformeerden op de christe lijke gereformeerden zich vooral con centreert op twee punten. In de eerste plaats is daar de ..oud- gereformeerde" groep onder de christe lijke gereformeerden. Ds. A. I. Krijten- burg van Zaamslag sprak van een ge voel van machteloosheid, als hij zag op de situatie in zijn woonplaats. Sa mengaan is daar menselijkerwijs ge sproken onmogelijk. Hij voorspelde dan ook een scheuring onder de christelijke gereformeerden, als het tot een samen gaan zou komen. De meeste sprekers zagen hier toch echter niet het grote struikelblok. Ds. Du Marchie van Voorthuysen is geluk kig niet christelijk gereformeerd meer. aldus prof. dr. L. Doekes. die er aan toevoegde, dat ook in vrijgemaakte kring grote verschillen zijn te constate-, ren in de prediking. Prof. J. Kamphuis merkte op. dat de vrijgemaakten niet moeten vergeten, dat ook hun voorvaders in de eerste helft van de negentiende eeuw in de sfeer van^het mysticisme en de lijdelijkheid VERSCHUIVING Het tweede bezwaar kreeg dan ook ter synode een veel zwaarder accent. De kerkeraad van Hoogeveen had het al in zijn brief aan de synode onder woor den gebracht, toen hij er op aandrong haast te maken met de samensprekin- gen. ..omdat de christelijke gerefor meerden steeds meer naar links op- volhardend en geduldig door te blij ven praten", omdat de christelijke ge reformeerden in hun onwetendheid het slachtoffer dreigen te worden van, zo als hij noemde. ..anti-confessionele oecumenische stromingen". Ds. N. Bruin van Charlois, een van de deputaten voor samenspreking, wees er op, dat de christelijke gereformeer den na 1947 zich steeds meer naar buiten hebben gekeerd. Zij hebben in 1962 be sloten zich aan te sluiten bij de Gere formeerde Oecumenische Synode en werken ook al mee aan het Contactor gaan der Gereformeerde Gezindte. We moeten goed zien. aldus ds. Bruin, dat zij niet alleen hun contacten met ons. maar ook deze activiteiten zien als een gehoor geven aan de roeping tot kerke lijke eenheid. Drs. D. Dcddens Leeuwarden, Bernepinpswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Papendrecht (toez.i: P de Jong te Veenendaal; te Veenendaal (6de pred.pl.): T. Langerak te Vinkeveen; door de prov. kerkvergadering van N.- Holland tvac. J. H. Klein-Wassink): P. J. de Geeter te Hilversum, die dit beroep rapporteur van het moderamen in deze heeft aangenomen zaak, zei dan ook, dat de bedoeling van v00rstej van moderamen is. de christelijke gereformeerden tot een keu ze te dwingen: samenwerken óf met de vrijgemaakten óf in de zogenaamde gereformeerde gezindte. Dat kan niet samengaan. SCHULDBELIJDENIS In de tweede ronde van de discussie kreeg vooral dr. R. H. Bremmer van Enschede-Zuid de wind van voren. Hij had als zijn visie geponeerd, dat de brokstukken van de oude vaderlandse kerk, die zich als gevolg van de toen nog gebrekkige communicatiemiddelen in de negentiende eeuw apart gingen or ganiseren, stuk voor stuk slechts een deel van de erfenis van Dordt bewaard hadden. Zo zijn wij steeds verder van elkaar af gegroeid. In de besprekingen moeten we dan ook beginnen, aldus dr. Bremmer. met gemeenschappelijk schuldbesef over de verbrokenheid. GEREF. KERKEN Beroepen te Wilsum (Ov.l: G. van 't Riet te Lioessens. Benoemd tot hulppredikant te Poortu- gaal. H. H. van Kapel, emeritus-predi kant te Rhoon. Dekker. Kerkstraat 38 te Hattem. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Zutfen: A. C. Nort te Gro-o ningen. EVANG. LUTH. KERK Beroepen te Apeldocrn: J. J. Blik, laatstelijk pred. in Venuzuela, woonach tig te Laren. DOOPSGE7,. BROEDERSCHAP Beroepen te Hallum:J. Gulmans prop. Lier scherp tegen. Een schuldbelijde- te Ternaard, die dit beroep heeft aan-|njs moct konkreet zljn. Wij hebben de genomen. Here altijd gedankt voor Zijn werk in de negentiende eeuw, ook voor Zijn werk in 1892. Moeten we daar dan nu ineens schuldbelijdenis over doen? Hij geloofde ook niet in de „delen van de erfenis". De trouwe kerk krijgt de hele erfenis mee. De verschillen ontstaan, doordat de genen, die ongehoorzaam zijn aan Chris tus en in ontrouw spoor verder gaan, hun eigenaardigheden steeds meer gaan accentueren. Dat is zowel na 1892 als na 1944 gebeurd. Ook de opmerking In het deputatenrap- port. dat de vrijgemaakten tegenover de christelijke gereformeerden ronduit hun gebreken moeten bekennen, onder vond ter synode bedenkingen. Deputaten hadden konkreet gesproken over kerke lijke hoogmoed en farizeïsme en over een rationalistisch denken. Prof. Doekes waarschuwde er echter voor, de christe lijke gereformeerden niet in hun voor oordelen te stijven. Prof. Kamphuis vond. dat er inderdaad wel kerkisme in vrijgemaakte kring voorkomt, maar „la ten we vasthouden, dat bijvoorbeeld de kerkeraad van Murmerwoude in de zaak-Van der Schaft niet gedreven werd door kerkisme. maar haar strijd streed in ootmoed, deemoed en bescheiden heid". KLARE WIJN Wat kan er nu konkreet gedaan wor den? De meeste synodeleden waren het er met het moderamen over eens, dat de christelijke gereformeerden nu maar eens duidelijk moeten zeggen, of zij de eis van Godswege tot samengaan er kennen ja of neen. We moeten nu eens ophouden altijd over die dogmatische verschillen te praten. Zo komen we er nooit uit, zei prof. Doekes. drs. Deddens keerde zich (Van onze kerkredactie) Gisteren heeft in het bijzijn van een kleine kring van belang stellenden de opening plaatsge vonden van het gereformeerd evangelisatiebureau „Het Zui- matiecentrum nodig. „Het Zuiden hoopt nu aan deze eisen te voldoen. De voorlopige functie van het bureau is, domweg dat het er is, dat het ge legenheid geeft om gevraagde inlichtin- de gesprekken met de rooms-katholieken. Bibliotheek den" te Eindhoven. Tevens werd groot aantal r^ms-katholieke <M|bVëk zün~456të jaarlijkse conferentie hou- mej. E. E. Ebling als studie-l boekcnkaaten he<ft E^^.Eb-1 den Het thema van de conferentie is: secretaresse van dit bureau ge-j SSJSL"*? SSSTlS^^i"'SSEKS W t- dr,. installeerd. Het bureau IS ge- r,n verdiend t>U Htnsen, predikant :e Groningen. f-j -nunn,„ ,rQn V»pt1 Eindhoven, waar zij In 1958 begon. Af- vestlgd in het gebouw van ne. gelop€n zondmg kreeg zij haar ontslag „Hervormd centrum aan de!aU evangeliate, om zich geheel te kun- Smalle Haven, dat enkele maan- wijden aan haar nieuwe t..k den geleden in gebruik werd ge nomen. Het gebouw is bedoeld om de huisvesting van diverse kerkelijke lichamen van her vormd Noord-Brabant en Lim burg te kunnen coördineren. Een groot aantal andere instanties hebben er echter ook een onder dak gevonden, waar het bureau ,,Het Zuiden" er dus een van is. Rome. Zij houdt i rooms-katholieken. „Het Zuiden" gaat uit van de gene- Na de ontvangst van de genodig- rale deputaten „Reformatie-Rome" der den hadden de plechtigheden plaats. Gereformeerde Kerken tn Nederland enI Aanwezig waren onder andere de van de provinciale deputaten voor del oprichter ds. B Telder, dr. P. G. evangelisatie dezer kerken in Noord-1G. Kunst namens de generale synode Brabant en Limburg. Het staat ten der Gereformeerde Kerken in Neder- dienste van de Gereformeerde Kerken land, dr. C. van der Woude, hoogle- in Brabant en Limburg en wil in het raar aan de theologische hogeschool te bijzonder het gesprek bevorderen met Kampen, prof. J. T. Bakker eveneens Uit een voorafgaand gesprek met ds A. T. Besselaar uit Eindhoven en ds. H. J. Hoek uit Oss, bleek, dat men xich in het „zuiden" vooral bewust is van de grote verantwoordelijkheid ten opzichte van Rome. Men kan er moei lijk aan voorbij gaan. Hoewel de „eigen mensen" hiermee bedoeld zijn de protestanten in het algemeen zich er in vele gevallen nog niet van be wust zijn. De samenwerking met de j hervormde Kerk heeft zelf echter geen j deputaatschap voor de verhouding tot Rome. Zij houdt meer contact met ex- Conferentieweekend inwendige zending In het weekend van vrijdag 30 oktober tot 2 november zal de Centrale Bond voor Inwendige Zending en Chr. Maatschappe- Er Is een bibliotheek opgebouwdmet j Werk op jje Pietersberg" te Ooster- „Echo van het heden"; door dr. J. M. de Jong, rector van het Theologisch Semina- der Ned. Herv. Kerk te Driebergen „Religie en moraal in deze tijd". Verder zal gesproken worden over „Echo in reflectie" door drs. R. Hensen, H. M. van Randwijk, mej. dr. A. v. d. Torre e.a. en over „Achtergronden en vragen van ons maatschappelijk handelen" door mej. dr. A. v. d. Torre, psychologe te Hoenderloo. Dr. F. O. van Gennep, pre dikant te Leidschendam zal spreken ever „Modern levensbesef en toekomstver wachting". Kwart ton voor Antwoord '64 De laatste christelijke gereformeerde synode heeft weliswaar de roeping tot eenheid erkend, maar ds. Bruin wees er op, dat men welbewust niet heeft willen spreken van een eis tot eenheid. Ouderling I. Boersma van Groningen vond het verder maar vreemd, dat de ze synode uitsprak, dat de vrijgemaak ten zich in alles willen stellen op gere formeerde grondslag. Wil die synode suggereren, dat wij het toch metterdaad niet doen? Leeft de gedachte aan samengaan nu wel in de plaatselijke kerken? Er zijn hier en daar veelszins verblijden de resultaten bereikt, zei drs. Deddens hij wees op Eindhoven, Amsterdam Steenwijk. In vele plaatsen is de toe nadering echter onvoldoende. Laat de algemeen-christelijke pers nu eens op nemen, dat dat meestal was, omdat de christelijk gereformeerden samenspre king weigerden, aldus drs. Deddens. Dr. B. Jongeling uit Apeldoorn had echter horen verluiden, dat in sommige geval len de vrijgemaakte kerkeraad als eis voor samenspreking had gesteld, dat de christelijke gereformeerden eerst hun gesprekspartner als de den erkennen. „En daar zij deze niet tot Hem konden brengen vanwege di schare, namen zij de dakbedekking weg boven de plaats, waai Hij was, en na het dak opengebroken te hebben, lieten zij dj matras neder, waarop de verlamde lag" (Marcus 2:4). 1 Dat is de realiteit. Jezus is aangekomen te Kapernaum en he bericht van Zijn komst verbreidt zich snel. Van alle kanteij worden de zieken aangedragen, enerzijds in de hoop, andev zijds in de zekerheid, dat Hij hen zal genezen. Maar er is zo'i drukte, zo'n toevloed van mensen, dat de verlamde niet to Hem kan doordringen. B Er is een stagnatie, er moet iets gebeuren. En er gebeurt ooi iets. Indien het niet mogelijk is Jezus op de normale wijze u bereiken, dan maar op de abnormale. Het dak wordt gesloo» en de verlamde wordt via het dak voor de voeten van Jeztq neergelaten. Als er mensen zijn, die hem verhinderen tot Jezy i te komen, zal 'hij andere wegen hebben te bewandelen. Dat is de realiteit. Wij mensen, nee, wij christenen, kunnej anderen verhinderen tot Jezus te gaan. Wij staan hen in weg, zoals eens de menigte de verlamde in de weg ston<j Nogmaals dat is de realiteit. Wij, christenen, wij, die zo graag kinderen Gods zouden toillcj zijn, wij staan anderen in de weg. In de weg door onze levenl wandel, door ons ongeloof, door onze houding jegens oni naasten, noem verder maar op. In de weg staan. Verhinderen te gaan tot Hem, van Wie alle leven. Zo zijn wij Wij hebben ons af te vragen of het niet onze schuld is, dl Zj anderen zich afwenden van de Here. Zijn er niet, die beslist h da Jezus zouden willen gaan en door ons daartoe worden ve\ J» hinderd? or De bede wordt: God, help ons, opdat wij door ons geloof, doc i onze houding, er aan mogen medewerken, dat anderen tot8.1 komen. Laat ons niemand in de weg staan. Wij lezen vanavond Handelingen 20 vers 17 tot 38. kerk zou-j Wij lezen zondagavond Handelingen 21 vers 1 tot 14. Praktische suggesties van dr. Brem-: mer (gemeenschappelijke landdagen or ganiseren; christelijke gereformeerde deputaten ter synode uitnodigen), van ds. H. J. van der Kwast uit de Haarlemmer meer (laten we tonen dat het ons ernst is, door bijvoorbeeld in het Gerefor meerd Gezinsblad ook eens aandacht aan hèn te schenken), en van ouder ling G. van Oordt uit Utrecht (jeugdbon- Dr. Z. K. Matthews in Oegstgeest'i (Van o E kerkredactie) „Zo gereserveerd mogelijk" staat de bisschop van Lübeck, prof. Heinrich Meyer, voorzitter van de commissie voor wereldzending van de Lutherse Wereldfederatie, tegenover het aanvaar den van overheidssubsidie voor het zen dingswerk. Na de sluiting van de zendingsconfe rentie te Uppsala verklaarde hij in een gesprek met de pers, dat het eigen lijke zendingswerk in ieder geval uitslui tend gedaan mag worden met kerkelij ke gelden en alleen kerkelijke medewer kers. Slechts voor bepaalde projekten. die niet de direkte evangelieverkondiging betreffen en die te kostbaar zijn. zou subsidie van de Europese of Noordame- rikaanse regeringen in aanmerking kun nen komen. De lutherse bisschop doelde op de opvoeding en de volksgezondheid. Terwijl hij verwees naar het feit, dat de Zweedse regering zich bij de uitvoe ring van de hulp aan de ontwikkelings landen laat adviseren door zendingsin stanties. stelde bisschop Meyer vast, dat de zending reeds lang geleden pioniers werk verrichtte op het gebied van de ontwikkelingshulp. Hij noemde de dia- konale inzet op het gebied van het on derwijs. de beroepsopleiding en de me dische hulp. Op grond van hun jaren lange ervaringen zijn de zendingsmen sen bijzonder in staat de overheidsin stanties van advies te dienen bij dit voor hen nieuwe werk. Sinds men het eens is over het fun damentele punt, dat het Westen verplicht is zijn voormalige kolonies te helpen, komt het er nu vooral op aan, meer mensen uit te zenden, die konstruktlef werk kunnen leveren. Alleen zo hebben we de garantie, aldus bisschop Meyer, dat het geld, dat uit alle mogelijke bron nen naar de ontwikkelingslanden vloeit, voor de ontvangers niet tot schade zal zijn. OEGSTGEEST De Zuid- afrikaanse advocaat en antro poloog dr. Z. K. Matthews ver blijft op het ogenblik in Neder land. Hij heeft in het vormings centrum „Oud-Poelgeest" te Oegstgeest een conferentie van twee weken bijgewoond ter voor bereiding van een wereldcon gres, dat het departement voor kerk en maatschappij van de Wereldraad van Kerken in 1966 wil houden. Dr Matthews is secretaris voor Afrika van het departement voor interkerkelijke hulp aan vluchtelingen en dienstverlenin gen in de wereld, een onderdeel vai werkzaamheden van de Wereldraad kerken te Genève. „In het samen bezig zijn voor de mens in nood kunnen de kerken het duidelijkst hun eenheid voe len het gesprek over oecumene volgt dan vanzelf", zei de heer Matthews" ohs gistermiddag. Vluchtelingen De heer Matthews is dus een man van de daad. Dat blijkt ook uit het feit, dat hij volgende week naar Afrika reist om zich ter plaatse op de hoogte te stellen de grote nood. die daar onder de tal lege of Port Hart" hoofd a Afrikaanse studies en is lia van ae Angli caanse Kerk. Afrika Is het werelddeel van de snelle ontwikkelingen. In I960 waren acht Afri kaanse landen onafhankelijk, thans zUn het er 35 a 36. In die vier jaren (en nog steeds) waren er sterke veranderingen In de structuur, de industriële ontwikkeling, het onderwijs, de economische ontwikke ling (vooral de landbouw), de plaats van de vrouw In de gemeenschap, enzovoort. Dit alles brengt met zich, dat velen in Afrika hulp nodig hebben. De kerken willen die men-«--•«-»• zelf te helpen". Ook het vluchtelingenprobleem is groot landen helpen zich- in Afrika. Alleen al in Kongo leve: kwart miljoen vluchtelingen uit Ang<r Uit Kongo zelf vluchtten ook ment naar andere delen van Afrika. Roeaiv Boeroendi, Soedan (naar verwacht! B binnenkort ook Mozambique en Rhofhr sia) „leveren" zeer veel vluchtelingen! Hulpprogramn De Wereldraad stelde daarom i: ari een hulpprogramma san een miljoen Amerikaanse dollars zijn. Reeds 400.000 dollars zijn ontvanf' of toegezegd door allerlei kerken in| Li wereld, waarin zijn begrepen de die nog lang niet. De Afrika! nodig voor de rest helpen zij zichbaé wel. Zij zijn echter met zovelen, dat all-Po het streefbedrag van de Wereldraad s. i miljoen) hen in de goede richting (jn* stuwen. Dr. Matthews zal trachten er door soonlijke contacten achter te komen st: en hoe de hulp van de kerken het efc f wordt vereist. Inmiddels hoopt hij ~ya met hem vele anderen), dat kerken, J,od| enigingen en particulieren alsnog gi j- zullen zenden of toezeggen aan: W Council of Churches, 150 rue Ferg Genève, of aan de Stichting Oecumeni eae Hulp aan Kerken en vluchtelingen, CU>2- Houtmanstraat 17, Utrecht. Dei 15 i Colloqium voofc. neerlandistiek* Evenals drie jaren geleden zal I L maal in het paleis voor kongressefcrer Brussel van 9 tot 11 september eenl va loquium van hoogleraren en lectoreL.. de neerlandistiek aan buitenlandse b:e< versiteiten plaatsvinden. Dit tweedej loquium zal gehouden worden ondeij ivoqien :ultik u ,€r" het Nederlands-Belgisch akkoord. Het tweede colloquium der opgezet dan het eerste. Ook de docenten in het Nederlands aan bu landse universiteiten en de binnenl se (Nederlandse en Belgische) raren in de neerlandistiek zijn uitg' digd en aansluitend aan de laatste (Jen quiumdag wordt er door de kuituur» ui voor Vlaanderen en de provinciale»", sturen op 12 en 13 september een e#op; sie door Brabant en Vlaanderen aa2.3 boden. I". Voor de eerste maal heeft de Isij sche regering het huwelijk geldig jju, klaarH van een Joodse man en vrL* die niet kerkelijk waren getrouwd. De registratie door de minister" binnenlandse zaken zal gevolgd wq' door die van velen, die door moeiliL den met de kerk het door de rabtf/'F gezegende huwelijk geweigerd hebF101 Tot i nerf geval alleen buitenslands trouwen pot de burgerlijke stand. Kwam men toeic dan werd het huwelijk wel door d' ge raëlische regering erkend en ingesfe o de Rooms-Katholleke Kerk in het „zui den". Tevens wil het de evangelisatie- arbeid der zuidelijke kerken uitbreiden. te Kampen, dr. J. C. A. van Loon, zitter van de gereformeerde deputaten „ReformatieRome" te Rotterdam, ds. K. Talsma uit Breda. Eveneens had Heropening Het bureau werd reeds in 1938 door II A T.irnjtTinf liOTTlt het particulier initiatief van ds. B. Tel-| AjUnSIUJI nuiliv der gesticht. Er was dus gisteren eigen lijk geen sprake van een opening, maar van een heropening. Voor die tijd deed men ook wel aan dit werk. maar op een andere ma- nier. De evangelisatie onder de rooms- katholieken vond plaats door lectuur- verspreiding. straatprediklng en door eenvoudig aan te bellen. Dat doet het echter in deze tijd niet meer. Men wil deze enigszins drastische taktiek wij zigen. „Het Zuiden" staat nu echter voor de vraag: hoe nu? Het verkon digen van het Evangelie speciaal aan rooms-katholieken wordt ruimer gezien, Hiervoor is ..planning", coördinatie er. -J - - - teamgeest nodig. Hiervoor is een infor-1 element in de C.H.U. Na CUV-jongeren op gang brengen (Van een onzer verslaggevers) De Christelijk-Historische Jongeren groepen in de provincie Zuid-Holland houden zaterdagmiddag 19 september een gezamenlijke startbijeenkomst voor het nieuwe seizoen in gebouw Harmo nie te Vlaardingen (schiedamseweg 51a). De heer H. A. Lunshof, hoofdredac teur van ..Esleviers Weekblad" komt daar spreken over „Het conservatieve De kerkbouwactie Antwoord '64 i Telder, dr. P. G. negen samenwerkende kerken heeft enkele dagen al een kwart ton aan t zeggingen ontvangen. Dit zijn spontane reacties op de eerste publiciteit die de actie ontving. Uit deze eerste toezeggin gen bleek een sterke neiging om de bij dragen voor de negen kerken gezamenlijk te bestemmen. Deze mogelijkheid was op de toezeggingsstroken voorzien naast het geven aan de eigen kerk. Op de toezeg- gings- en girostroken vulde men soms in plaats van de kerk waartoe men behoort opmerkingen in als „wat doet het er toe?" en „una sancta". Andere inzenders verklaarden niet tot een van de negen deelnemende kerken te behoren. Aan het bureau van Antwoord '64, het oude hervormde synodegebouw aan de Haagse Javastraat, kwam iemand negen briefjes van 25 gulden brengen, voor elke kerk een. C.H. Jongeren Groepen, drs. A. M. de Boo uit Delft, de „komende activiteiten". In aansluiting op de vergadering bren gen de deelnemers een bezoek aan het Vlaardingen gevestigde Museum voor Vraag: Wat doen met aardbeien het zogenaamde Van parathion of er boeken zijn over de Engels-Schot- son. Rev. A.. Great Missionaries, i - i-iir>.nuor RrainprH 1864- Thp Vanffiiard Antwoord: wit aangetast zijn' ben ik huiverig. Antwoord: Parathion helpt niet gen wit dus in dit geval behoeft niet huiverig voor te zijn (het is wens een middel dat een zeer desKun- teratuur over Burns, Gardiner dige behandeling vergt, gezien hetgeen nerd hierover UJ over Brainerd. 1864; The Vanguard of the chr. army, o.a. over Burns en Brainerd; Yonge, C. M., Pioneers and Founders, or recent workers in the Leid- miss, field, o.a. over Brainerd en sestraatweg 11, Oegstgeest. tel. 01710- Burns, 1871; Marsk, Brai- clurB ....o-. o- - „.„«e niet over Pater. De volgen- Silent Spring gepubliceerd de titels zijn daar aanwezig: Blaikie W. Leaders in modern philantrophy. Burns; Burns, rev. I., Me- De bestrijding van wit kan geschie- „,w den door licht stuiven, ten hoogste 2 moir of the Rev. Wm. C. Burns, Brieven, die met zljn voor*ifut van naam en adres, kannen nSan in behandeling worden geDom^aa Geheimboudig Is verzekerd. Vr gen, die niet onderling met elkai In verband staan, moeten In #dsj zonderlijke brieven worden «BEI steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden IngesUr, ostuiven, daar' door bespuitingen het gewas en de grond nog vochtiger worden. In verband met de bezoedeling der vruchten moet ui niet te kort voor de wcia ymu vjuub fiCll<lue UI1UC oogst stuiven, bijvoorbeeld twee tot groote meenigte Indianen in de pi in China, 1889; Marang, dr. G. P.. Wil liam Burns, 1915 (Ned.); Brainerd. D.. Aanmerkelijk verhaal van de op komst en de voortgang van een zonder ling werk van Gods genade onder een drie maal voor de bloei twee maal aan het einde van de bloei, doch niet stuiven in de volle bloei. De voorzorgsmaatregelen tiën Nieuw-Jersey en Pensylvania, 1756; Edwards, J.. Historiesch verhaal van het godvruchtig leven en den za ligen dood van den Eerw. Heer David direct gend jaar zijn: De planten voldoende Brainerd, zendeling onder de Indianen afstand geven, niet te zwaar met stik stof of stalmest mesten, maar een ma tige hoeveelheid stikstof tegenover vol doende kali of fosforzuur. Het gieten moest liefst ondergrond: Edwards, J., Life and journal of the rev. D. Braine 3d, Missionary to the behang geplakt zijn. Die zijn tndians, 1826; Las Gronos Missiona- - Brainerd, 1875; Page. work in South America, 1877; Paken- ham, W. W„ Modern Heroes of the Mission Field, 1882. Vraag: Ik heb een kamer verhuurd en daarin een vaste wastafel laten aan brengen. De wastafel en de aanleg kost- ten 85. Nu gaat de huurder binnen- aangeraden een emmer water me™ kort weg maar in de bak zitten in kwart fles lodaline te nemen etfan de lengte en breedte barsten. De bak kletsnat maken. Laten opdrogen «r01 lekt evenwel niet Kan ik nu schade- behandeling herhalen. Vervolgen*rh: vergoeding vragen en hoeveel? behang er af trekken. Wij betwiün Antwoord: U kunt de huurder voor echter of dit wel )^an v- iron de keus stellen een nieuwe wasbak te geboend worden plaatsen en de oude mede te nemen Antwoord: Wij hebben behoorlik of u het verschil ui waarde te vergoe- sultaat bereikt met grondig natrf den. Aangezien we niet weten hoe lang van het papier en dan onmiddellijk de wasbak gebruikt is. kunnen we niet papier verwijderen, dus niet direct een bedrag noemen. ten opdrogen. Bovenaan het Vraag: Wij komen in een huis te beginnen omdat daar wel eensn v wonen met muren, waarop twee lagen stukken zijn. Dat hot papier gever l J. D., Brainerd, the apostle to the verfd. Men - -- met doet niet veel ter zake. nat maken misschien wel af te krij- U begint met loszittende stukken gen als er niet over heen zou zijn ge- af te scheuren en dan maakt i geschieden met draineerbuizen zodat de North American Indians: Pratt. J. bovenlaag en het gewas droog blijven. The life of rev. D. Brainerd, missio- Vraag: Ik zou graag willen weten nary to the N. Amer. Indians; Thom- dat dit behangverf overgebleven papier zo nat mog ts. Er kan overheen geborsteld wor- en verwijdert dit met een harde5! den en desnoods geboend. Hoe krijgen stel (staalborstel). Lauw of warn wij dit behang er af? Men heeft ons ter is natuurlijk aan te bevelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2