FAITH AND ORDER ZOEKT
UITWEG UIT IMPASSE
Bijbelhuis in feestlicht
Paus Paulus wil school
in Jeruzalem stichten
Een woord voor vandaag
Oud-bisschop
van Breda
raven
Nauwe samenwerking
Curacaose kerken
Chefarine 4
Tussen schoolpoort en huisdeur
2
DINSDAG 1 SEPTEMBER 1964
Theologieën
van herken
bestuderen
Paus Paulus zal in Jeruzalem
een permanent' studiecentrum
voor de comparatieve theologie
laten bouw ,,ter bevordering
van de eenheidsgedachte onder
de christenen".
Het centrum werd beschreven
als een persoonlijk project waar
aan de paus gewerkt heeft sinds
hij acht' maanden geleden in Pa
lestina besprekingen met de or
thodoxe patriarch Athenagoras
gevoerd heeft. De paus ziet het
(centrum als een blijvend ge
denkteken voor deze historische
ontmoeting in Jeruzalem.
Het centrum zal ten dele gefinan
cierd worden uit particuliere Amerikaan
se bijdragen en bij de studie van de
comperatieve theologie zal bijzondere
aandacht geschonken worden aan de
orthodoxe theologie.
Protestantse, rooms-katholieke en or
thodoxe theologen, die een actieve rol
in de oecumenische beweging spelen,
hebben uitvoerig gesproken over de
voordelen van vergelijkende studies
over de verschillende christelijke gods
diensten.
Landbouwkundige
naar Soemba
Op het eiland Soemba komt een trai
ningscentrum voor boerenzonen, waar
voor een Nederlandse landbouw-ingeni-
eur wordt uitgezonden. Het is de heer
A. Schotveld en hij is benoemd in
kader van de samenwerking tussei
Soembazending en het Werelddiakonaat
van de gereformeerde kerken in Neder
land. De regering van Indonesië geeft
alle medewerking aan dit initiatief. Zij
stelde o.a. grond en gebouwen vooi
centrum ter beschikking.
Het centrum wordt gevestigd in de
plaats Lewa. Er komt een grote school
tuin bij. zodat de leerlingen de nodige
rijst en groente voor zichzelf kunnen
kweken. Het Werelddiakonaat zorgt voor
een tractor en andere landbouwwerktui
gen. Reeds is voor een bedrag var
3 90.000 materiaal aangekocht. Volgend
jaar gaat het centrum draaien.
Op het ogenblik rondt de heer Schot-
vela. die 28 jaar is. zijn studies af aan
de landbouwhogeschool in Wageningen.
Hij specialiseert zich daarbij op er
bestrijding en bodemverbetering,
grote landbouwproblemen in de tropen.
Reeds werkt op Soemba als landbouw
kundige ir. Abels, die uitgezonden werd
door de Soembazending. Door de komst
van de heer Schotveld, kan het werk.
dat hij op gang bracht, belangrijk uit
gebreid worden.
Ds. Poort secretaris
redactie Reveille
Poort benoemd tot redactie
secretaris van he' soldatenblad ..Re
veille Dominee Poort die acht jaar
legerpredikant is geweest in vaste
diens', heeft een beroep aangenomen
naar de hervormde gemeente te Ka-
merik. Ds. Poort zei zeer verrast te
zijn over deze benoeming die hij bij
zonder eervol noemde temeer nu hij de
dienst gaat verlaten. Gedurende de
tijd dat hij als legerpredikant diende
was hij reeds medewerker van Reveille
Dr. F. L. Bakker
verlaat Baarns
seminarie
Dr. F. L. Bakker heeft zijn docent
schap voor het onderwijs in de leer van
de islam aan het zendingsseminarie te
Baarn neergelegd. Dr. Bakker, die r.u
zeventig jaar oud is. is al reeds sinds
1951 emeritus-predikant, nadat hij
Het meeste oecumenische werk is tot
dusver verricht in dialogen over hetgeen
de christenen met elkaar gemeen heb-:
ben. waarbij de verschillen zoveel mo-j
gelijk gemeden werden.
Benedictijnen
Het plan zou zijn het centrum onder
hoede van de Benedictijnen te plaat-
De paus heeft pater Theodore M.
Hesburgh. president van de Notre Da
me-universiteit in Indiana gevraagd in
zijn functie van voorzitter van de
Internationale federatie van rooms-ka
tholieke universiteiten een onderzoek
naar het plan in te stellen. Het is nog
niet bekend of het centrum in de Is
raëlische of de Jordaanse sector van
Jeruzalem zal komen. De Jordaanse
sector lijkt waarschijnlijker daar het
Vaticaan Israel niet erkent.
Britse Hogerhuis
komt tegemoet aan
gewetensbezwaren
Evenals in ons land wordt ook in
Groot-Britannië zo veel mogelijk reke
ning gehouden rr .t de belangen van ge
wetensbezwaarden. Onlangs heeft het
Hogerhuis een wet aangenomen, om te
gemoet te komen aan de gewetensbezwa
ren van een groep ..gesloten broeders",
de zg. ..Exclusive Brethren".
In de wet op de apotheken van 1954
wordt het lidmaatschap van het ge
nootschap van apothekers verplicht ge
steld voor de uitoefening van dit vak.
De Exclusive Brethren willen echter
geen lid zijn van een genootschap,
waarvan ook personen lid zijn. die niet
tot hun groep behoren. De nieuwe wet,
die met een meerderheid van drie
stemmen werd aangenomen, staat toe.
dat personen, die gewetensbezwaren
hebben, kunnen worden ingeschreven
als apotheker, zonder dat zij lid van het
genootschap zijn.
Meer aandacht aan het werk van Heilige Geest
Nieuwe opzet
voor studies
aanvaard
(Van onze kerkredactie)
zoek zal worden ingesteld naar het
catechetisch materiaal dat door de le-
denkerken wordt gebruikt; en verder zal
de positie van de vrouw in de ambten
en de aard van het diakonaat worden
bestudeerd.
Tevens werd uitgesproken dat het
werk van Faith and Order moet wor
den gedecentraliseerd. Waar deze ge
zocht wordt door de kerken zal de com
missie hulp geven bij eenheidsbespre-
kingen tussen kerken. De oosterse-ortho-
doxie zal meer worden ingesohakeld dan
heen: nieuwe contacten zullen ge-
De vorige week gesloten con
ferentie van Faith and Order"
(geloof en kerkorde), de com
missie van de Wereldraad van
Kerken die zich in het bijzonder
bezighoudt met de theologische
en kerkordelijke aspecten van de
christelijke eenheid, heeft be
sloten een poging te ondernemen
uit df imPasse j8 raH8"' '?ef. De commissie voor „Faith and Or- legd worden met de Rooms Katholieke
IS duidelijk geworden dat het dcr„ heeft echter niet alleen beslolen| Kerken en de orthodox-protestantse ker-
gesprek in de laatste jaren prac-,de studie-jtrenMn te verruimen, maar;r™d &rl'aud WjvoOTbeeM de'ce".
tisch weinig verder gekomen IS. ook om nieuwe groepen in de studies reforrneerde Kerken); speciale studies
Dp rnnfprpntip heeft besloten *e betrekken. Zo werd uitgesproken; zullen gemaakt worden ten behoeve van
conierenue neen. ueai contacten met de Rooms Ka- dj kerken in Afrika. Azië en Zuid- en
een aantal studies te beginnen. Kerk vcrruimd moeten wor- Midden-Amerika.
waarbij het opvalt dat de Chris-|den opdat er diepere dialoog De studiecommissies hebben boven-
tologische zelfbeperking die men komt. Tevens werd gezegd dat de con- dien opdracht gekregen om hun woor-
zich tot nu toe sterk had opge- tacten met de orthodoxe kerken, die den met zorg te kiezen en hun studies
geen lid zijn van de Wereldraad van vooral te beperken tot die onderwerpen
Kerken verruimd moeten worden. j«" '"SSKJïSrl.'SÏS.iSL.*'
neid. Ook kregen de commissies te
Men stelt een dialoog met orthodoxe ren dat hun rapporten z0 eenvoudig
protestanten bijzonder op prijs.
Paulus schrijft dat hij van Grieken en niet-Griekenvan wijzen
en onwetenden een schuldenaar is. En hij vervolgt in zijn brief
aan de Romeinen: Vandaar mijn bereidheid om ook u te
Rome het evangelie te brengen". Maar in Rome was toch al
een gemeentenaar sommigen aannemen zelfs een aantal
gemeenten, klein weliswaar in de vorm van huisgemeenten,
maar ze waren er toch. Het evangelie werd al in Rome gepre
dikt: het had er al vrucht gedragen.
Maar dan leggen we dat woord „evangelie", dat letterlijk
blijde boodschap betekent, toch te eng zijn. Dan zou het alleen
de boodschap zijn van een vergevende God, die een nieuw
begin wil maken met ons mensen in Zijn Zoon Jezus Christus.
Het evangelie is meer dan het blijde nieuws, dat God onze
zonden wil vergeven. Voor de meesten van ons is dit al hele
maal geen nieuws meer. Dat hebben we van kind af aan
gehoord en er al dan niet naar geleefd.
Het evangelie is meer dan alleen maar een boodschap van
vergeving, of rechtvaardigmakingof nieuw leven. Het is de
altijd weer nieuwe boodschap van God, in de altijd weer nieuwe
omstandigheden waarin wij verkeren. Het is de boodschap,
dat God ons vandaag iets te zeggen heeft, dat Hij ons vandaag
wil leiden, dat Hij ons vandaag in die strijd waarin wij staan
wil versterken. Iedere dag van ons leven wil God zich nieuw
aan ons openbaren. En zelfs in de eeuwigheid zal dat feit
nieuw blijven, want wordt van de eeuwigheid niet gesproken
als van een „nieuwe morgen", die nimmer middag en nooit
avond of nacht zal worden? Ook dat zal zijn wat nu reeds
waar is: Gods goedertierenheden zijn nieuw iedere morgen.
We lezen vandaag: Handelingen 18 vers 18 tot en met 28.
legd (,,Hoe dichter bii Christus
hoe dichter bij elkaar") nu ge
deeltelijk is opgegeven. In de
nieuwe studies zal ook bijzonde
re aandacht geschonken worden
aan het werk van de Heilige
Geest.
Verjaardag? DROSTE Pastillesaltiidwelkom
Er zijn vijf hoofdonderwerpen geko-
>n voor de studies. Het eerste zal aan
dacht schenken aan de ..aard van de
eenheid", waarbij vooral aandacht ge
schonken zal worden aan de plaatselij
ke eenheid. Het tweede onderwerp iv
..Christus, de Heilige Geest en de amb-
het derde: ..het Avondmaal alsi
sacrament van de eenheid": en een vier-1
de onderwerp is: ..De Heilige Geest, dol
kerkorde en organisatie".
SCHEPPING
Het vijfde onderwerp is betrekkelijk
ieuw in de geschiedenis van ..Faitb
and Order". Het is getiteld ..Schepping,
de nieuwe schepping en de eenheid van
de kerk". In het rapport waarin spra
ke is van deze nieuwe studie, wordt ge
zegd dat vooral in de laatste jaren in
de gesprekken vragen naar voren geko
men zijn die betrekking hebben op c s
schepping, de menselijke geschiedenis
en Gods plan, in het bijzonder wat be
treft de moderne cultuur.
Volgens het persbureau van de We
reldraad van Kerken werd er kritiek
geleverd op de oorspronkelijke opzet van
deze nieuwe studie. Er zou te veel aan
dacht geschonken zijn aan de bijbelse
theologie en te weinig aan de nieuwere
inzichten die de wetenschap heeft op de
„natuur". Besloten werd dat meer aan
dacht geschonken zal worden aan de
nieuwste inzichten (die vooral bij de
jongere atoom-geleerdej leven) ten op-
J- 4de materiële
DIALOOG
De conferentie gaf een definitie voor
het tegenwoordig veelgebruikte woord
„dialoog". Uitgesproken werd: „Een
dergelijke dialoog, als er resultaten
van verwacht worden, moet geschie
den door mensen die een diepgaande
kennis hebben van de posities van hun
eigen kerken en die een evenzeei
diepgaand besef hebben van verant
woordelijkheid ten opzichte van de to
tal e oecumenische situatie."
dat hun rapporten zo eenvoudig mo
gelijk van opzet moeten zijn in een be
grijpelijke taal zodat ze zowel door de
gewone kerkleden als theologen gelezen
kunnen worden.
loof
Outl-synodepraeses
ds. J. W. J. Addink
ter aarde besteld
Zaterdag is in alle stilte op de be
graafplaats „Jaffa" in Delft het stoffe
lijk overschot ter aarde besteld van ds.
J. W. J. Addink, oud-voorzitter van de
algemene synode der Nederlandse Her
vormde Kerk. Hij is 86 jaar oud ge
worden.
De overledene werd 21 januari 1878 ge
boren te Delft waar zijn vader meer
dan vijftig jaar ouderling is geweest.
Nadat hij in Utrecht gestudeerd had.
werd hij in 1904 kandidaat, om in 1906
zijn intrede te doen in de gemeente
Herkingen. Van 1920 tot aan zijn eme
ritaat in 1946 diende hij de gemeente
van Heeze.
In Noord-Brabant heeft ds.
tal
Addink
kerkelijke functies bekleed. Hij
23 jaar secretaris
De gebouwen van het jubilerend
Nederlands Bijbelgenootschap
delen in de feestvreugde. Felle
schijnwerpers lichten de oude
monumentale gevelz op. Bakken
vol bloemen geven de grauwe
gevels fleur en kleur De bloe
men zijn een geschenk van Rijns
burg. De gereformeerde predi
kant van deze plaats, ds. H. Post,
heeft zich er achter gezet om
het bijbelgenootschap deze bloe
menhulde te bezorgen. Niet
slechts de voorbijgangers genie
ten van deze bloemenpracht. Het
uitzicht van de werkers in de
kamers aan de Herengrachtzijde
is er eveneens honderd procent
op vooruitgegaan en menige
secretaresse Van hef niet laten
's morgens eerst even aan de
bloemen te ruiken eer ze aan
het werk gaat.
Conferentie over
'ér-'!* "te
in Berlijn
het provi
al kerkbestuur. Ook was hij secreta
ris \an het provinciaal college van toe
zicht op het beheer van de kerkelijke
"oprieren pn fondsen en bestuurslid van 1
dc vlrSlgmg voor inwendige rending m )1) VOeül tl <ISV1'8£611
de twee zuidelijke provincies. r
Vanaf 1930 tot in d oorlogsjaren-
maakte ds Addink deel uit van de al
gemene synode der Nederlandse Her
vormde Kerk, waarvan hij acht ,Jaar
vice-president en drie jaar president duiatlijk gemende" rol van I
was. zezm ,n de christelijke opvoeding j
cn dc wijze, waarop de kerken de ver
anderingen in et gezinsleven tegemoet
treden zullen het onderwerp zijn van
?n nieuwe oecumenische studie.
De plannen hiertoe werden goedge
keurd door een internationale groep
van 24 opvoedkundigen, die in Berlijn
bijeen waren gekomen voor de eerste
conferentie van de studiecommissie
over opvoedingsaangelegenheden, die
belegd was door de Wereldraad van
Kerken en de Wereldraad voor Chris
telijke Opvoeding. De opvoedkundigen
waren afkomstig uit twaalf landen,
waaronder ook Nederland.
De commissie heeft een plan
vaard voor een aantal projecten In
schillende continenten om te bevorderen,
dat de kerken meer aandacht zullen ge
ven aan opvoedkundige zaken.
Tentoonstelling
tekeningen van
concilie
In het Bonnefantenmuseum te Maas
tricht zal de voorzitter van de culturele
raad Limburg, de heer G. Goossens.
maandag een tentoonstelling openen van
tekeningen van de Maastrichtse New
Yorker dr. F Franck. De tekeningen
hebben betrekking op het concilie. Na
Maastricht gaat de xpositie naar Rome.
Ds. R. v. Mazijk
overleden
Gisteren is op 77-jarige leeftijd over
leden ds. R. van Mazijk, emeritus p e-
dikant van de Gereformeerde Kerk van
Maarn.
Ds. Van Mazijk. die in 1887 geboren
werd. was in Rotterdam in de boek
handel werkzaam, totdat zijn zaak in
de meidagen van 1940 verwoest werd.
vertrok toen naar Beekbergen,
ir hij weer een boekhandel opende
weldra in het plaatselijke kerkelijke
leven een belangrijke plaats innam. Als
ouderling, die speciaal belast was met
de pastorale zorg voor de leden, die in
Hoenderloo en in Loenen woonden,
kreeg hij van de classis Apeldoorn
preekconsent.
In 1948 werd hij toegelaten tot het
ambt van dienaar des Woords op grond
van zijn singuliere gaven. Op 14 decem
ber van datzelfde jaar deed hij zijn
intrede, reeds 61 jaar oud. in de kleine
kerk van Maarn. In 1955 ging ds. Van
Mazijk met emeritaat: hij vestigde zich
toen in Driebergen.
ZANZIBAR EIST
CHRISTELIJKE
SCHOLEN OP
Van onze kerkredactie»
De regering van het eiland Zanzibar
heeit besloten alle christelijke scholen
staat te trekken. Vertegenwoor
digers van de Rooms Katholieke Kerk
en de Anglicaanse Kerk hebben con
tact opgenomen met de regering om U
zien wat de gevolgen van dit beslui»
Z Het directe gevolg van de nieuwe wet
is dat alle onderwijzers nu onderwor
pen zijn aan de salarisschaal zoals die
door de regering is vastgesteld, met
een maximum van 12.000 gulden per
jaar. Alle onderwijzers hebben boven
dien opdracht gekregen het lidmaat
schap van de Afro-Shirazi Partij aan te
vragen. Doen zij dat niet dan zullen za
ontslagen worden.
gemeenschappelijk gevoel, of ge
voel. of gemeenschappelijke activiteit
organisatie, maar naar de waarheid
de Heilige Geest zal ons in alle ws
heid leiden, niet door de overwinning
van de ene menselijke gedachtenstruc-
tuur over de andere, noch door com
promissen of aanpassing aan een be
paalde situatie, maar langs de moei
lijke weg van confrontatie in gemeen
schappelijk verstaan en getuigen
die waarheid. Zo zal de dialoog
mensen die inzichten hebben die uiterlijk
niet te verzoenen schijnen te zijn. nieu
we en misschien verrassende ontdekkin
gen opleveren en de realiteit van de
door God geschonken eenheid duidelij
ker aan het licht brengen."
ANDERE STUDIES
Samen met andere afdelingen va:
Wereldraad van Kerken zullen nog
aantal nieuwe studies worden ondi
men. Een studie zal gemaakt worden
van de eerste concilies van de chris
telijke kerk. Oosters-orthodoxen en wes
terse theologen zullen de geschriften
van de eerste kerkvaders gaan bestu
deren: de studie van de verhouding
de kerk tot het Joodse volk zal c
doordacht moeten worden; een o
Gisteren is onder grote belangstelling
Breda het stoffelijk overschot ter aar
de besteld van mgr. J. Ba-eten, de
rooms-katholieke emeritus-bisschop van
Breda.
De uitvaartdienst werd geleid door de
tegenwoordige bisschop van Breda, mgr.
G. de Vet. Overeenkomstig de wens van
de overledene was de begrafenis eenvou
dig gehouden. Tijdens de laatste tocht
naar de kathedraal brachten honderden
onder klokgelui een laatste eerbewijs.
Op de rooms-katholieke begraafplaats
Zuylen is het stoffelijk overschot bij dat
van vier vroegere bisschoppen
da ter aarde besteld.
Bij de uitvaartplechtigheid v
HMMH; deü
de koningin in Noord-Brabant, dr. C. N.
M. Kortmann, de burgemeesters van
Breda en Alfen, de geboorteplaats van
mgr. Baeten, de territoiraal bevelheb
ber-Zuid, brigade-gemeraal P. Coop-
mans, de president van de Bredase
rechtbank, mr. J. K. Schellenbach, de
staatssecretaris van sociale zaken, dr.
J. de Meyer en de rectores magnifici
de universiteit resp. hogeschool
Nijmegen en Tilburg. Kardinaal
Alfrink werd vertegenwoordigd door de
vicaris-generaal van het aartsbisdom
Utrecht, mgr. Th. Hendriksen. De bis
schoppen van het Nederlandse eoiscc
oaat waren allen aanwezig.
Engelse vrijzinnigen
verzetten zich tegen
basis Wereldraad
De quakers en de unitariërs die si
men in Groot-Britannië een aanhang
van 50.000 mensen hebben, overwegen
te breken met de Britse Raad van Ker
ken. Aanleiding hiertoe is, dat de Brit
se Raad van Kerken in zijn nieuwe le
denstatuut de basis van de Wereldraad
van Kerken, zoals die in 1961 uitgebreid
is, heeft overgenomen.
In 1961 heeft de Wereldraad van Ker
ken, in New Delhi bijeen, zijn basisfor
mule de volgende vorm gegeven: „De
Wereldraad van Kerken is een gemeen
schap van kerken, die de Here Jezus
Christus overeenkomstig Je Heilige
Schrift als God en Heiland belijden en
daarom gemeenschappelijk trachten te
vervullen, waartoe zij geroepen zijn. tot
eer van God. de Vader, de Zoon en
de Heilige Geest."
Volgens de quakers en de unitariërs
komt dit neer op een vaste belijdenis
formule. Zij verwerpen dergelijke for
mules. De Britse Raad 'an Kerken heeft
voorgesteld, dat zij, als zij niet onder
tekenen, geassocieerd lid blijven, i
vele unitariërs willen zich geheel
de Raad distantiëren.
Reeds lange tijd zijn er op
Curagao besprekingen gevoerd
tussen de kerkeraden van de
Gereformeerde Kerk en de Ver
enigde Protestantse Gemeente
om te onderzoeken, of tussen
beide een nauwere samenwer
king mogelijk is, dan alleen in
de oecumenische raad. Deze be
sprekingen hebben geresulteerd
n het volgende voorstel:
„De Verenigde Protestantse Gemeen
te van Curaeao en de Gereformeerde
Kerk van Curaeao erkennen elkaar
als kerken van Jezus Christus en er
kennen daarmee het gebod tot kerke
lijke gemeenschap.
De Gereformeerde Kerk van Cura
sao ziet dit gebod te klemmender,
daar haar leden grotendeels slechts
tijdelijk op Curagao woonachtig zijn,
en kerkelijk samengaan meer moge
lijkheid biedt om de opdracht van de
kerk in eigen omgeving te vervullen.
Het uitgangspunt voor kerkelijk sa
menwerking van de Verenigde Protes
tantse Gemeente van Curagao en de
Gereformeerde Kerk van Curaeao
vormt de belijdenis van Jezus Christus
en Dien gekruisigd (1 Kor. 2:2), zo
als deze haar nadere uitwerking vindt
in de Apostolische Geloofsbelijdenis.
De kerkelijke samenwerking vai
Verenigde Protestantse Gemeente
Curagao en de Gereformeerde Kerk
van Curagao zal omvatten: a. kansel-
ruil en gemeenschappelijke kerkdiens
ten; b. pastorale hulpdiensten; c. J'~
konaal werk onder gezamenlijke
antwoordeli jkheid: d. kerkeradeni
tact; e. sa
de jeugd,
Kongo-zending moet
alle zendingsposten
ontruimen
de buitenkerkelijken.
Bij deze samenwerking behouden
beide kerken hun zelfstandigheid, met
eigen kerkorden en kerkelijke banden,
en met eigen leden en ambtsdragers.
Voor 1 januari 1967 zal de vorm van
het samengaan tussen de beide kerken
opnieuw overwogen worden."
Dit voorstel is goedgekeurd door de
kerkeraad van de Gereformeerde Kerk.
maar deze moet nu nog overleg plegen
met de gemeente en met het kerkver
band in Nederland.
De Gereformeerde Kerk van Curagao,
die pas in 1950 is geïnstitueerd, telt 537
zielen. Predikant is sinds 1961 drs. H.
Wiersinga. die tevoren o.a. in Gent heeft
§estaan. Daarnaast is ds. J. Bakker aan
eze kerk verbonden voor de geestelijke
verzorging van zeevarenden ter koop
vaardij.
De Verenigde Protestantse Gemeente
telt te Willemstad 7500 zielen en te Em-
mastad 3000, die samen door vier pre
dikanten bearbeid worden.
Welkom thuis? DROSTE pastilles, altiid welkom'I^1
e kerkredactie)
Nederlands comité omvat, heeft uit de
Kongo bericht ontvangen, dat alle zen
delingen moesten evacueren. Deze zen
ding werkt in een gebied dat vrijwel
volkomen in handen is van rebellen op
het ogenblik, in het noordoosten van de
Kongo. Andere zendingsorganisatie;
staan eveneens voor het feit dat zij alle
zendelingen moeten terugtrekken.
Het telegram was ondertekend door
zendeling P. J Brashler, die de leiding
heeft op de terreinen 'van deze geloofs-
zending. Medio augustus meldde hij
reeds dat de toestand gespannen was.
Toen waren een groot aantal zendelin
gen reeds teruggetrokken op de centra
le post in Rethy. Twee zendingsposten
waren toen reeds geheel ontruimd, maar
met de andere posten werd nog radio-
telefonisch contact onderhouden. Inmid
dels is de situatie in deze streek steeds
moeilijker geworden, door het oprukken
van de rebellen, met als gevolg dat de
zendelingen de Kongo voor het naburige
Oeganda, moesten verlaten.
4-voudige werking...
extea geneeskracht!
Vier,middelen in één lebiet werken krachtiger
zonder de maag van slreek Ie makent
Tegen pijn en griep wordt meer en
meer een combinatie gebruikt van
geneesmiddelen, die eikaars wer
king ondersteunen. Eén bestanddeel
van Chefarine „4" zorgt ervoor dat
- niettegenstaande de krachtige
werking - ook een gevoelige maag
niet van streek raakt.
Beroevinsswerk
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen: te Ternaard: P. L. J. Wape
naar te Grijpskerke (Zld.); te Giessen-
dam. L. Doppenberg te Wilsum (Ov.); te
Muiden. J Smit, te Lopik: te Vreswijk
C. van Schoonhoven te Giessen-Nieuw-
kerk; te Zwolle (wijkgem. XI). G. Messie
te Goor
Bedankt: voor Diepenveen (toez.). R. J.
Mooi te Zuidwolde (Gr.): voor Enschede
(vac. D. Oosten), dr. B. Klein Wassink
te Gorinchem
GEREFORMEERDE KERKEN
'Beroepen: te Domburg-Westkapelle en
te Moordrecht, T. L. H. Pieterse. kand. te
Voorschoten: te Sint Laurens. W. E. M.
Honig. kand. te Amsterdam; te Midsland-
Westterschelling, M. Boot te Gapinge; te
Zwaagwesteinde. J. J. R. Baas. kand. te
Amsterdam.
Aangenomen: naar Badhoevedorp (vac.
wijlen P. Warmenhoven), F. J. Bil te
Delfzijl; naar Utrecht-Noord (voor de
missionaire dienst in samenwerking met
de kerk van Semarang), C. H. Koetsier
te Koog aan de Zaan.
GEREFORMEERDE KERKEN (vrUgem.)
Aangenomen: naar Fergus Guelph
(Ont.) iCanadinan Reformed Church),
M. van Beveren te Vrouwenpolder.
Man, man, wat hadden ze een
succes.
Wat een smakelijke hap publici
teit.
Stuntfoto's in de kranten, woeden
de ingezonden stukken van brave
juffrouwen en meneren, redevoe
ringen doorspekt met ziedende ver
dachtmakingen. het kon niet op.
En dan nog, als ze het geluk had
den een zaal te kunnen krijgen in
Café „Onze Tijd," de zo welkome
duiten van een duizendkoppig pu
bliek dat open staat voor het drif
tige elan van artistieke leeftijdge-
Yeah, Yeah, Yeah!
Wat hun betrof zou het nooit of te
r No, No. No! worden.
Ze -
begonnen, doodeenvoudig omdat ze
het fijn vonden voorlopig niet meer
naar de kapper te hoeven en er bo
vendien met geen nogelijkheid een
baantje uit te denken viel waar ze
de eerstvolgende jaren en misschien
wel nooit een draaglijk loon zou
den kunnen binnenhalen
Nu zaten ze nog op schooi, enkelen
van hen als een soort recidivisten die
van doubleren een sport maakten
Maar dat mocht niet hinderen, ze von
den dat hun kunstzinnige aanleg
nieuwe stijl, er ruimschoots tegenor
woog.
Het kwam een enkele keer wel eem
voor dat hun voorman die over wat
meer hersens onder zijn schedeldak
beschikte, bij een proefwerk een ruim
voldoende of zelfs iets hogers in de
wacht sleepte. Meen liet dat hij daar-
door bij zijn makkers in aanzien
steeg, integendeel, ze rekenden het
hem bijna aan als iets van verraad
Wat kwam die rotschool erop aan.
De basis voor hun welslagen in de
maatschappij lag daar niet. Waren ze
nu soms al niet lekker bezig die ba
sis op hun eigen manier te verstevi
gen. Af en toe zo*n knots van een
voorstelling in ...Onze Tijd" of ..El
Sol" en ze namen volgend jaar het
belabberde afscheid van het hok er
gerust op de koop bij.
Wie deed hen wat De meesters
niet. De dienders niet. De vaders en
moeders? Ha. die profiteerden maar
al te graag mee van de kostelijke ba-
ige saldi, al beweerden ze zo af en
toe voor de vorm dat de stampij hun
toch wel wat gortig voorkwam.
Nu. gortig is zelfs in de overtreffen
de trap een nogal zoet woord voor het
ongure kabaal en de slopershörtstocht
die ze met ware vakkennis van hun
Liverpoolse modellen poogden af te
kijken en te imiteren. Maar zoveel
schranderheid brachten ze nog wel
op dat ze telkens op het nippertje aan
de gummistok van de politie wisten te
ontsnappen. Je zou het een zekert
latente eerbied voor de gevaarlijke
grens kunnen noemen.
De knulletjes van de lagere klassen
waren zwaar geïntimideerd door de
prestaties van de helden die ze om en
bij de schoolpoort met open mond
aanstaarden. Dan stonden de man
nen die 's avond tevoren nog als baar
lijke duivels te keer waren gegaan
in een smoorhete zweterige zaal, de
ponny uit hun ogen weg te kammen
en kwasi ordentelijk hun lessen te
repeteren, want de meester duldde
geen inbreuk op de fatsoensnormen
van de school. Het was al erg genoeg
fat hij machteloos stond tegenover de
•diote strapatsen buiten zijn eigen do
mein. Hij wist dat de zes pruikebol-
len allemaal dicht bij elkaar in de
buurt woonden, waardoor ze in hun
straat een populariteit hadden ver
worven, groot genoeg om hun ver
waandheid tot een bedenkelijk sum
mum te doen rijzen. Je moest ze op
hun glanzende brommers langs de
voortuintjes zien razen, verzaligd door
de wuivende buren, de hysterische
kreten van de kinderen...
Maar wat ik niet begrijp. zei
op een dag de meester tegen de va
der van een van zijn jongens. uw
zoon houdt zich meestal nogal afzij
dig. ik heb nog nooit gemerkt dat
hij wild wordt of een flauwte nabij
is wanneer de anderen hele veldsla
gen leveren of koortsaanvallen krij
gen om hun dierbare idolen. En toch
is die jongen van u geen brave Hen-
trik, op de speelplaats kan hij ook
best zijn partijtje meeblazen.
Ach. zei pa. bij ons zijn we
allemaal nogal nuchter. Die jongen
ziet gauw door de flauwe kul heen.
hij heeft een broertje dood aan aan
stellerij. Zijn moeder en ik moedigen
dat zoveel mogelijk aan. Als er zo'n
Beatledeining is in 6" straat, vormen
wij eensgezind een soort oppositie, en
kel door tegen elkaar te zeggen
De voorstelling begint weer. Die
pruiken moeten nu langzamerhand
wel stinken. Enfin.... Niet op reage-
Als iedereen er zo tegenover
stond. dacht de meester. zou er
voor die slungels gauw geen aardig
heid meer aan zijn
Tja. Als...
HAY A SELVA