Hulp chr. universiteiten
Djakarta en Salatiga
Uw probleem is het onze
Drs. Deddens gekozen
tot synod epraeses
Hervormden zonder principes
gereformeerden heerszuchtig
Minister Veldkamp ging
lang niet ver genoeg v
PTT overhandigt postzegel
aan jubilerend NBG
Organisten bij
het C.N.V.
2
WOENSDAG 26 AUGUSTUS 19fitIEl
Synode Ger. Kerken (vrijg.) hervat
(Van de kerkredactie) I draagt, zulks om geen roofbouw te ple-|
De generale synode van de Gere-1 "n °5 d«. synodeleden. De praeses
T. oelooide. dat het moderamen deze za
formeerde Kerken (vrijgemaakt)zou overwegen,
is gisteren na het zomerreces haar ,In.de middagvergadering vond de v
tweede zittingsperiode ingegaan Jevolg8daarvan'vuëtn ?T**ses «n
Deze eerste vergadering stond plaats. Het moderamen
uiteraard in het teken van het barder'
overlijden van de praeses der sy- Zeist,
node, ds. J. A. Vink van Amers-
foort-Centrum. In zijn plaats is de
assessor, drs. D. Deddens van Voor de boeg
Leeuwarden als praeses gekozen.
De synode koos daarop als assessor w®u dVpwimbrnj-
ds. H. Bouma
eerste scriba en ds. N. Bruin
Charlois, tweede scriba.
De werkgroep betreffende chris-
__J|ïlijke universiteiten, die in no-
n„ n«vt de christelijke gereformeerden, j vember 1963 door de Nederlandse
De nieuwe tynodepraeses is 41 jaa- Bovendfen xljn er diverse appèliaken.7 A w lo,,ö„ ,„orj
oud. 7n 1949 aanvaardde hij het ambt die het kerkverband sterk ln beroeringj Zendingsraad m het leven werd
van predikant te Wetsinge-Sauwerd. hebben gebracht, waarvan wij slechts geroepen, heeft de vraag, in hoe-
Vandaar vertrok hjj in 1957 naar Ma- d* verre steun aan christelijke instel-
doen^'ienw'rdf'.""r'd' rtoch.m e» k.tWuk. lingen voor hoger onderwijs in de
d atum S uTteengègaan1 in^ommlssi^3^"ontwikkelingslanden principieel
opende drs. Deddens gis
termorgen de synode, die te Rotterdam-
Delf shaven gehouden wordt. Hij her
dacht allereerst de overleden praeses
dat te Den Haag de zg. vrijmakings-
vergadering werd gehouden. Terugzien
de op twintig jaar vrijmaking, aldus drs.
Deddens. loven wij de Here, Die ons
Zijn heil heeft doen zien, maar veroot
moedigen wij ons om onze zonden,
van ons agendum getuigt.
Bij het appèl-nominaal bleken enkele
synodeleden vervangen door hun secun
di. Ds. J. J. Arnold van Amersfoort-
West heeft de plaats van ds. Vink in
genomen. De verkiezing van een nieuwe
praeses werd tot de middagvergadering
uitgesteld, omdat de synodeleden uit
Zeeuws Y.aanderen wegens vertraging
bij de Scheldeveren nog niet aanwezig
Ds. G. Janssen van Amsterdam-West
bepleitte een verkorting van de verga-
derduur, die thans tien uur per dag be-
Beroepingsiverk
Ge reform. Kerken (vrijg l Beroepen:
te Terneuzen, K. D. van Dijk te Mussel-
kanaaL
Chr. Geref. Kerken Beroepen: te Dok-
Blijkens recente statistieken, die ge
publiceerd zijn door de regering van In
dia, is de verdeling van de bevolking
naar godsdienst thans als volgt: hindoes
83,8 procent, mohammedanen 11 procent,
christenen 2,5 procent, andere godsdiens
ten 3 procent. Van de christenen behoort
ruim de helft, namelijk 55 procent tot
de Rooms-Katholieke Kerk. Protestant
is 35 procent en 10 procent is oosters-
orthodox.
Rapport aan Zendingsraad adviseert:
Dr. Locher
praktische
bezwaren
kerkredactie)
Achter de rug
be- wenselijk en praktisch mogelijk is,
in meerderheid bevestigend beant- groep, dr. Verkuyi, zijn gepubliceerd
woord.
t Het voorstel wordt door deze
in haar eerste Zittingsperiode C(7 ^aprb j werkgroep gedaan, om een stich-
tot 5 juni behandeld heeft, is'wel die ting te vormen, waarin alle instel-
dear" slh£tt'^"rMnïmnwo^aïadJ ,nVgae°;lingen- die overtuigd zijn van de
diend tegen zijn schorsing en afzetting, noodzakelijkheid, dat op het gebied
Gelijk bekend heeft de synode de be-
zwaren van ds. /an der Schaft voor
niet ontvankelijk verklaard. Deze uit
spraak was voor hem aanleiding
te gaan tot de Gereformeerde Ker
ken, waar hij nu binnenkort bevestigd
zal worden als predikant te Oud-Beijer-
land.
appèlzaak-ds. A. Duits besloot
van het hoger onderwijs in Indo
nesië en de ontwikkelingslanden
de christelijke invloed zich laat
gelden, gaan samenwerken. De
Nederlandse Zendingsraad is vol
gens de werkgroep de aangewezen
de synode er bij de classis Hoogeveeninstantie, om het initiatief
S'iXSFS öe cVr,nemenJ°de oprichting van een
van een dienaar des Woords terugkrijgt, i dergelijke stichting.
Dit is voorzover bekend nog niet ge-
b«urd- I Deze stichting kan dan de medewer-
Verder hield de synode zich uitvoerig j king van de verschillende zendingen en
bezig met zaken betreffende de liturgieorganisaties voor interchurch aid stimu-
en de belijdenisformuliere: In verbandleren en coördineren
met de behoefte aan veelvuldiger avond-1 allen een beroep doen op de Nederlandse
terheid en op particuliere instellingen
tn bedragen ter beschikking te stellen.
het juli-augustusnummer
De werkgroep hééft zich bezig gehou
den met de curricula van de christelijke
instellingen voor hoger onderwijs en
pleit met name ook voor een medische
faculteit.
Tenslotte zegt het rapport, dat het aan
beveling verdient om niet te veel hooi
op de vork te nemen. Men sluit zich
daarom aan by het advies van prof. Krae-
mer, dat de steun, voorzover die het
christelijk hoger onderwijs betreft, zich
moet beperken tot de universiteiten ln
Djakarta en Salatiga.
Men verwacht, dat hierbij met vrucht
De Heer- een beroep kan worden gedaan op de
steun, die de Nederlandse regering voor
In het rapport heeft de werkgroep niet de ontwikkelingslanden beschikbaar
alleen de steun aan de christelijke ur.i- j stelt,
versiteiten besproken. Zij staat allereerst
stil bij de aktiviteiten. die ten doel heb
ben de ohristelijke invloed aan staats
universiteiten te versterken. Op dit punt
bestond er in de werkgroep geen enkel
verschil
Men is het er o
worden geboden, aan de beoefening
het studentenpastoraat aan de staatsun
versiteiten. Ook de oprichting van st-u
dentencentra en zg. studenthostels moet
worden bevorderd, terwijl men het ook
eens is over de steun bij het werk one
docenten en aan de christenstudent!
verenigingen
Minderheidsnota
Geen ivitte olifanten
stellin-
maalsviering kregen deputaten opdracht
naast het bestaande avondmaalsformu-
lier voor een verkort formulier te zor
gen.
De modernisering van de Heidelber-
ger Catechismus ontlokte een breedvoe
rige discussie, die meerdere dagen in
beslag nam. Moet er een verrie in he
dendaags Nederlands voor de catechi
satie komen naast de bestaande tekst,
die dan behouden blijft voor kanselge-
bruik en als formulier van enigheid of
moet men streven naar handhaving van
de eenheid tussen leerboek en belijd-
nisgeschrift en de herschrijving in mo
dern Nederlands algemeen aanvoeren?
Tenslotte noemen wij nog uit de eer
ste zittingsperiode, die twee maanden
in beslag nam, de nieuwe regeling voor
verkoudheid? WITTE KRUIS
MAAKT U VLOT WEER FIT!
Het raiport zal 14 oktober a.s. worden
besproken in de algemene vergadering
van de Nederlandse Zendingsraad (NZR).
De werkgroep bestond uit de volgende
leden: mr. dr. J. Donner, mr. drs. G. J.
Leibbrandt, dr. G. P. H. Locher, dr. J.
Verkuyl, en prof. dr. P. J. Zuidema. Als
adviseurs werden nog ingetrokken dr.
D. C. Mulder en dr. S. Roosjen.
Het enige hervormde lid van de werk
groep, die verder uit gereformeerden be
staat, dr. Locher, is het met de strekking
van het rapport niet eens. Hij heeft een
minderheidsnota aan het rapport toege
voegd, waarin hij steun aan instellingen
voor christelijk hoger onderwijs in de
ontwikkelingslanden beslist ontraadt, niet
zozeer om principiële redenen, als wel
om praktische bezwaren.
Staatsuniversiteiten
Het officiële rapport van de werkgroep,
de mindenheidsnota van dr. Looher en
enkele kritische notities bij deze nota van
de hand van een ander lid van de werk-
Wat zij van elkaar zeiden:
Hervormde Kerk, en wat voor
een indruk hebben hervormden
van de Gereformeerde Kerken?
Via een sociaal-psychologisch
onderzoek gesubsidieerd door
Enquête in
Amersfoort
(Van onze kerkredactie)
Over de hulp aan christelijke
gen voor hoger onderwijs kon men het in
de werkgroep echter niet eens worden
De grote meerderheid meent, dat deze
voor de vorming van christen intellectu
elen-onmisbaar zijn. Indonesië heeft op
het gebied van het hoger onderwijs een
achterstand bij andere landen in Azië.
De eerste universiteit was pas in 1945 in
wording. Zodoende is ook het initiatief
om te komen tot christelijke universitei
ten pas later ontstaan. Er zijn er nu ze-
yen. waarvan de eerste, die in Djakarta,
in 1953 startte.
Het voordeel hiervan is, dat de christe
lijke universiteiten in Indonesië niet zo
als in vele landen van Azië worden be-
ichouwd als „witte olifanten", symbolen
gen. Een resultaat van deze en- gingen produktief zijn
quète is dat is gebleken dat veel''jke ,evcn-
gereformeerden denken dat her-Hoe zagon de gereformeerden zichzelf?
vormden alleen maar lid ziin vani?'j vonden, va" zichzelf vaker dan de
a i- nervormenden dat zij goed thuis zijn in
de Kerk omdat het ZO netjes de leer van de kerk. dat zij goed met
staat". Een tweede resultaat is hun kerk meeleven, dat zij offervaardig
d* veel hervormden van gere- £2
formeerden zeggen dat ,,zij zich Zijn, dat er in de Gereformeerde Kerken
beter voelen dan ieder ander".
Het is gebleken dat er van een sterke
voorbarige generalisering gesproken kan
worden als de lidmaten van de ene kerk
spreken over de andere. Gebleken is ook
dat het positieve uit de eigen situatie - r
MM* «trd aangedikt, het negatieve u,t «ejoofadenottn .voortrekker
rle «itualie van de ander eveneens werd bedrijfsleven, dat tij zich beter veelen
overdreven T„cti is het de onderzoekers dan 'edet ander. dat zij met mogen fret-
eigenlijk nog meegevallen. Verondersteld ?en op zondag, dat zij altijd deboven-
werd namelijk dat alle 38 benamingen, loon willen voeren, dat zij star zjjn, dat
-*1 oorspronkelijk uitgedacht h»®.-.»../.
uit de koloniale tyd. Het nadeel is echter,
dat zü een christelijke academische tradi
tie missen.
Het rapport merkt dan op, dat de chris
tenen in Indonesië niet in een gihetto
leven en ten volle willen participeren in
de opbouw van hun land. Vele christen-
intellectuelen zyn eohter volslagen ge
seculariseerd en in de ban geraakt van
communisme of nationalisme Dit wordt
geweten aan het te vroeg belijdenis doen,
waardoor de jongeren later weinig of
geen leiding van de kerk ontvangen.
Om de intellectuelen te helpen bij het
doordenken van de gehoorzaamheid
Gods Wet en Evangelie temidden
de moderne problematiek en bij hen
soort boedelscheiding van geloof
wetenschap te voorkomen, zijn leidende
figuren in de Indonesische kerken geko
men tot oprichting van christelijke
stituten voor hoger onderwijs.
Kentering in crisis
Het i
hoger onderwijs in" Azië lange tijd heb
ben geleefd. Men vindt ze in veie lan
den (b.v. in India 40. in Birma 28'. Vele
Christian Colleges zijn echter achterop
geraakt door de geweldige ontwikkeling
van de staatsuniversiteiten, nadat de
landen onafhankelijk geworden waren.
Bovendien wisten zij zich vaak niet aan
passen aan de nieuwe situatie.
Vele christenleiders in Az.ië wilden dan
>k maar toegeven aan de druk en
de christelijke hoger-onderwijs-instituten
overdragen aan de gouvernementen.
In deze crisis is een kentering gekomen,
die het duidelijkst blijkt uit de besluiten
en aanbevelingen van de E.A.C.C., die
dit voorjaar te Bangkok werd gehouden.
Omgekeerd meenden gereformeerden De aanbevelingen van deze conferentie
zijn als bijlage aan het rapport van de
werkgroep toegevoegd.
Men wil het peil van de instituten ver
hogen, door de eenzijdige dominering
van kerkelijke organen in de besturen
te niet te doen. zodat de besturen wer
kelijk de gehele christelijke gemeen
schap in zo'n land representeren.
Verder wil men bevorderen, dat de
christelijke universiteiten komen tot sa
menwerking met de staatsuniversiteiten,
zodat zij een aanvullende rol spelen.
Waar de Aziatische christenen zelf niet
willen likwideren, maar heroriënteren,
meent de werkgroep, dat zij hierbij hulp,
aanmoediging en stimulans verdienen.
In een uitgebreide minderheidsnota
heeft dr. G. P. H. Locher zijn bezwaren
eens, dat huip moettegen het rapport van de meerderheid
van de werkgroep ontwikkeld. Hij meent,
dat er in de tweede helft van de twin
tigste eeuw zo'n duizelingwekkende
vaart is te constateren van de ontwikke-
j ling der wetenschap, dat de opzet van
particuliere universiteiten reeds in de
Westerse wereld, maar helemaal in Afri
ka en Azië veel te kostbaar is.
Zijn bezwaar tegen de christelijke uni
versiteiten Is dan ook niet, dat zij „wit
te olifanten" zijn, maar dat zij olifanten
zijn, logge instellingen, die steeds meer
mensen en geld opslokken, waardoor
kerk en zending immobiel worden.
Hij pleit voor een overdracht aan de
overheid opdat kerk en zending weer
meer vrijheid van beweging krijgen. Dit
vooral omdat een christelijke universi
teit alleen dan in stand gehouden ver
dient te worden, als zij van eerste kwa
liteit is. Nu is het nog mogelijk het ni
veau van de staatsuniversiteiten in In
donesië te evenaren, maar de kwaliteit
van dit onderwijs zal weldra verbeterd
worden. Bovendien is er geen substantië
le steun van de Indonesische staat te ver
wachten.
Dr. Locher zou zich ondanks deze be
zwaren toch nog willen inzetten voor de
instandhouding van christelijke univer
siteiten, als zij de enige plaatsen zouden
zijn, waar christen-intellectuelen gevormd
kunnen worden.
Vele Indonesische christenen willen
echter liever de staatsuniversiteiten bin
nen gaan, om daar van hun geloof te ge
tuigen. Hfj pleit voor de vorming van
kleine wetenschappelijke instituten, die
in de nabijheid van de staatsuniversitei
ten werken en zo de functie vervullen
van bijzondere leerstoelen.
dat hervormden alleen maar lid zijn
de kerk omdat het netjes staat, dat zij
niet op de hoogte zyn van wat in hun
kerk leeft, dat zij geen principes hebben,
dat de levenpraktijk sterk afwijkt van
de leer, dat bij hen alles mag.
SAMEN EENS
De meeste hervormden en een even
veel gereformeerden waren van mening
dat gereformeerden niet mogen dansen,
dat zij overal de bijbel bijslepen, dat zij
conservatief zijn en niet naar de bios
coop mogen. Er was ook overeenstem
ming tussen beide groepen over de ge
dachte dat hervormden niet erg bijbel
vast zijn, dat in de hervormde kerk
plaats is voor allerlei opvattingen.
Een ivoord voor vandaagJ
Onmiddellijk na de uitdrukking geroepenen van Jezus
Christus", zegt Paulus in het begin van zijn eerste hoofdstuk
aan de Romeinen, dat wij „geliefden Gods" zijn. Het is eert
benaming vol troost. Want laten we eerlijk zijn, we voeler^0
ons lang niet altijd geliefden Gods". Ieder die zichzelf een^eD
beetje heeft leren kennen weet dat er allerlei krachten imern
hem aan het werk zijn, die hem maar al te gauw van God1-
willen aftrekken. Wie eerlijk met zichzelf is, moet erkennen^®"
dat het hem soms benauwt dat hij zich zo gemakkelijk zijngCh
geloof laat ontnemen en tot twijfel vervalt. liiht
En dan zegt God door middel van Zijn apostel dat wij toch
„geliefden" zijn. Eii ongetwijfeld denkt Paulus bij dit zuoordstat
oan de Vaderliefde van God voor ons. Hij schrijft later in zijn&
brief immers dat de Heilige Geest ons God leert aansprekers^1,
met dat wonderlijk tere woord: Abbadat meer nog dangur
Vader, eigenlijk „Pappa" betekent. ling
Een vader denkt soms van zijn zoon: Wat ben je toch nog*1-
een kind." Daarin ligt een oordeel besloten, want het
zeggen dat de zoon dom gehandeld heeft, ongehoorzaam ge-ptoe
weest is, zijn eigen weg is gegaan. Het is een uiting van hetNoo
feit dat de zoon nog lang niet volwassen is, nog veel moet*A-
leren van en in het leven. Maar die uitdrukking is tegelijker
tijd een uiting van liefde, van verantwoordelijkheid, van zorggch>
van de vader voor zijn zoon. Wat zijn we soms nog kinderen,wst
als het gaat om onze verhouding tot God! Wat moeten tueSch'
nog veel leren! We kunnen nog niet op eigen benen staan.
Maar juist dat houdt tegelijkertijd in dat God nog meer danti,
ooit voor ons wil zorgen. Juist omdat wij zo'n kind nog zijn,
wil Hij ons door Zijn liefde leiden.
We lezen vandaag: Handelingen 16 vers 1 tot en met 10.
CNV over wetsontwerp werkloosheid
O O Wet
(Va
redactie)
Ook de gevolgen van langdurige
werkloosheid zouden moeten wor
den opgenomen in de gewone
Werkloosheidswet. Dit is de me
ning van het Christelijk Nationaal
Vakverbond over de beide wets
ontwerpen „Wijziging Werkloos
heidswet" en „Wet Werkloosheids
voorziening", die de minister van
sociale zaken, dr. G. M. J. Veld
kamp, eind vorige week bij de
Tweede Kamer heeft ingediend.
Volgens het C.N.V. had de be
windsman op dit punt veel verder
moeten gaan.
Het valt niet In te zien, zo schrijft het
C.N.V.-orgaan „De Gids" deze week,
waarom de langdurige gevolgen van in
validiteit wél geheel binnen het kader
van de sociale verzekering moeten wor
den gebracht, terwyi dit voor het werk-
Boodschap zonder
grenzen
(Van een medewerker)
In het Bijbelhuis te Amster
dam werd vanmorgen door de
directeur van de PTT, de heer
Hoolboom, de postzegel van vijf
tien cent, welke ter gelegenheid
van het 150-jarig bestaan van het
Nederlands Bijbel Genootschap
werd vervaardigd, aan het hoofd
bestuur van het genootschap aan
geboden.
De algemene secretaris van het NBG.
mr. F. L. S. F. Baron van Tuyll van
Serooskerken, hoopte in zijn welkomst
woord dat deze zegel weer opnieuw de
Nederlandse bevolking wil attent maken
op de Bijbel en het bijbelgenootschaps-
werk en bracht dank aan het hoofdbe
stuur van de PTT. aan de ontwerper Max
Veldhuis, de adviseur van de PTT en de
drukkerij Enschede, alsmede aan het
hoofdbestuur van de katholieke bijbel
stichting St. Willebrord, dat dit initia
tief heeft ondersteund.
De heer Hoolboom zei. dat reeds in
1954. b:i het 150-jarig van bestaan van
het bijbelgenootschapswerk, werd over
wogen een postzegel uit te geven, doch
dat daarvoor een gerede aanleiding zou
bestaan in 1964 bij het 150-jarig bestaan
van het NBG. In 1962 moest echter op
een desbetreffend verzoek van het NBG
afwijzend worden beschikt, omdat er zo
vele postzegelemissie in '64 verschenen.
Doch uiteindelijk werd door de hoofddi
rectie van de PTT toch besloten aan dit
verzoek gevolg te geven. De heer Hool
boom hoopte dat ook qua voorstelling de
Parallel
Ds. J. H. SiUevis Smitt, dc algemene
voorzitter van het NBG. dankte voor de
uitgifte van dc postzegel en trok een pa
rallel tussen het werk van dc PTT cn
het NBG. Beide verlenen diensten, beide
zijn bemiddelaar, beide brengen een
boodschap zonder grenzen met silent ser
vice. Spreker noemde de postzegel een
spiegel van het Nederlandse leven.
Na overhandiging door de PPT van een
aantal ingelijste zegels aan het hoofdbe
stuur van het NBG. kon het publiek de
eerstedagsenveloppe kopert, waarvan
een zeer druk gebruik werd gemaakt.
loosheidsrisico slechts in zeer beperkte ed.
mate geschiedt, nl. thans 21 en straks is 4
26 weken per uitkeringsjaar. Brsjj
Kac
Geen aanleiding i.30
Deze scheiding is historisch wel ver- Ing"
klaarbaar. aldus het C.N.V., maar in be- ellir,
ginsel bestaat er geen enkele aanleiding jUde
dit zo te laten. „Reeds een betrekkelijk „lle,
kleine depressie (zo bleek tiidens de Ko-
rea-crisis in 1952 en de bestedingsbe-
perking in 1957 en 1958) doet het aantal 1 Pl!
gevallen van maximum-uitkering sterk bor
toenemen: daardoor kunnen alle werkne- inta!
mers worden getroffen". Het moet vol- 'stat
gens de chr vakcentrale voor de hand lj
liggen, deze langdurige risico's op gelijk-
waardige wijze op te vangen als de ar- Lt"
beidsongeschiktheidsrisico's. De betref- >,ta<
fende werknemers blijven immers aan- EID.
gewezen op een taak in het arbeidspro- ubli<
ces; langdurige werkloosheid brengt et S
daarin geen verandering. De bedrjjfsver- gch
enigingen beschikken over een volledig Lj/
ingerichte apparatuur om ook de voort
gezette uitkering zonder enig bezwaar te
kunnen opvangen.
Financiering
Rijt
jninj
Ie",
anva
Dit betekent uiteraard niet, aldus het
C.N.V., dat de financiering van het on
derdeel langdurige werkloosheid op de- 1 Kui
zelfde wijze dient te geschieden als voor |ur n
de huidige verzekeringen van de Werk-
loosheidswet. Een veel grotere of volle- 3onn
dige overheidsbijdrage zou op haar plaats fVelli
zijn, zo meent het verbond, dat overigens c-
zijn waardering uitspreekt voor de ver-
beteringen die de Wet Werkloosheids- °P
voorziening brengt Lr
het geheel binnen het kader
ciale verzekering zou veel beter beant
woorden aan de menselijke waardigheid Can
van de werknemers, die door langdurige an
werkloosheid worden getroffen". L
Tra
Van onze sociaal-economische redactie) ï3
De Verbondsraad van het Christelijk
Nationaal Vakverbond heeft een verzoek Can
van de Nederlandse Organisten Vereni- bi,™
ging om toelating tot het lidmaatschap T i~j
van het CNV ingewilligd. De vereni-
ging die ongeveer 700 leden telt. zal met
ingang van 1 september a.s. deel uitma-
?n van de christelijke vakcentrale. ukta
Bij de voorbereidende besprekingen Re?
die hierover werden gevoerd, waren ook [eah
bestuursleden van de reeds bij het C.N.V. gt.'
aangesloten Bond van Christelijke Kun
stenaars tegenwoordig. Deze bond en de
Ned. Organisten Vereniging hebben na- njQ2
melijk besloten tot een nauwe samenwer- eugd
king met de bedoeling t.z.t. tot een fusie
komen
18 y
Het i
----- ken in
saamhorigheidsgevoel heerst, dat zij in- «Drairen ais. 7» Tiin
lellectualistisch zijn en dat de gerefor- f" ««"gcnoegi
meerde jeugdverenigingen produktief zijn eroorzaken altijd geharrewar
voor het kerkelijk leven. ZU? onverdraagzaam „ze zijn een
Opmerkelijk is het generaliserend beeld stelletje slappelingen", „ze gaan vooral j
dat men van elkaar heeft. Hervormden bij hun gevoel te rade", nauwelijks
ing dat gereformeerden van toepassing werden verklaard op
|fLvan beid. of de beide kerken.
dc geënquêteerden voorgelegd had. ten
voordele van de eigen positie of ten na
dele van de positie van de ander zouden
worden gebruikt. In werkelijkheid bleek
J:* T het geval te zjjn met 23 uitsprn-
zij heerszuchtig zijn. dat zij schijnheilig
zijn 1
poppen gebruiken.
ENQUÊTE
dat zij vaak anderen als stroo-1
Manifestaties rond
150 jaar N.B.G.
De Vertrooster'
tegen de
„Stellvertreter"'
Edward A. Molloy, een roomse pries-
Amersfoort was gekozen voor deze en
quête. omdat deze stad een kerkelijke
samenstelling, althans wat hervormden
en gereformeerden betreft, heeft die
overeenkomt met die van het gehele lan-J.
Aan elk van de geënquêteerde 508 vol
wassenen. waarvan de helft bestond uit
hervormden en de andere helft uit gere-ter te New York
formeerden werden 77 vragen voorge- de planken te brengen dat een afwijzing
lc-gd betreffende opleiding, verenigines- inhoudt van het reeds veelbesproken
bezoek cn- lidmaatschap, kerksheid, ker- stuk „Der Stellvertreter" van Rolf
kelijke richting binnen de eigen kerk. po- Hochhuth. waarin kritiek op Paus Pius
iitieke richting enz. Tenslotte werden aan XII wordt geleverd, omdat hij tijdens de
de ondervraagden 38 kaartjes voorge- Tweede Wereldoorlog het stilzwijgen
legd, waarop allerlei uitspraken vermeld had bewaard over dc massale Joden-
zoals ..ze zijn onverdraagzaammoord^ dóór de Nazi's ..The comfortei
en „bij hen mag alles". De geënquéteer
den werd gevraagd welke van deze uit
spraken ze van toepassing vonden op ge
reformeerden en welke op hervormden'.
Op deze wijze kon worden vastgesteld
hoe vaak bijvoorbeeld hervormden een
bepaalde uitspraak op gereformeerden
van toepassing achtten en omgekeerd.
EIGEN BEELD
De Troosten zoals dit stuk zal gaan
heten, zal medio oktober op de planken
worden gebracht.
De hoofdrollen in dit stuk zijn Paus
Pius XII, monseigneur Giovanni Mon-
tini (de huidige Paulus VI. die adviseur
van paus Pius XII was), de opperrabijn
Anton Zolli van Rome en veldmaar
schalk Albert Kesselring, de nazi
commandant in Italië.
Nadat Molloy het stuk had gezien be
gon hij Hochhuth te gelovi
In het zoiuist verschenen Jaarboek-1963 ?0n hij Hochhuth te geloven.' doch dit
van de Z W O. staat een verslag van degeloof smolt weg. zo zei hij ..toen ik
globale resultaten van dit onderzoek. We mijn onderzoek begon". Zijn stuk heeft
geven daaruit enkele indrukken. reeds de sanctie van zijn orde (Orde van
Hoe zagen hervormden zichzelf? ZijRedemptoristen) en de goedkeuring van
vonden van zichzelf vaker dan van ge- kardinaal Francis Spellman te New
zien en dat de hervormde jeugdverenl-1 York.
Docsborgh 1938. 1
heeft het origineel
vaardigd".
De plaat is versierd met koeie
schapen, schepen, huizen epz.
Antwoord: Hiervoor is moeilijk
bepaalde handelswaarde te noemei
de plaat zelf niet gezien heeft. In h.m_i
elk geval is het wegens de curiositeit
een kleurenfilmstrook samengesteld, die
op 21 september a.s. om 14.05 uur via
de schoolradio zal worden ..uitgezon
den". De 25 beelden ellende strook
wordt uitgebracht onder de naam ..Het
Boek dat blijft". Er wordt o.a. aandacht
geschonken aan de plaats van de Bij
bel in vroeger tijden. ;n zijn invloed
op het volksleven.
Niet minder wordt er aandacht ge
schonken aan de noodzaak van bijbel
vertaling en het toegankelijk maken van
de bijbelse boodschap in allerlei situa
ties. De strook wordt afgesloten met eni
ge beelden van Palaver 1964. waar dui
zenden jongeren bijeen waren in hun
verbondenheid met de bijbel. Bij de sa
menstelling werd o.a. medewerking ver
leend door het Openluchtmuseum te
Arnhem, het Tegelmuseum te Otterlo en
het Aartsbisschoppelijk Museum te
Utrecht.
In het Rijksmuseum te Amsterdam
zal vanaf de tweede helft van novem
ber 1964 de tentoonstelling ..Bijbelse in
spiratie" te bezichtigen zijn. Het is de
tweede tentoonstelling rondom het 150-
jarig jubileum van het Nederlands
Bijbelgenootschap. Deze .,kerst"-ten-
toonstelling, die tot 17 ianuari 1965 open
is. bevat voor deze gelegenheid alle te
keningen met bijbelse voorstellingen
van Rembrandt uit Nederland en Pa
rijs. Hieraan zullen nog worden toege- Ik greep het snarentuig, 'k Zong
voegd de bijbelse prenten van Lucas psalmen; van 't gejuich
van Leyden. Weergalmden onze landen.
Vraag: Wij hebben nog een plaat Wat blijdschap, welk
in ons bezit en nu is mijn vraag: H—
deze nog enige waarde? Zij is 60
breed en 82 cm lang. Het begint
..Gods beste zegen daal
Op Koning Willem neer. Omstraal
zijn vorstenhuis en Néerland
Vervul des vorsten wensch.
Bekroon des volks verlangen
En Vaderland en Vorst
Ontbreek geen zegen meer.
Nog lang weergalm door 't rijk
Terwijl de muitzucht beef'
Des harten jubeltoon dat vader Willem
eer. Dat zelfs Antwoord: Wij vrc
de Hemelheer stomen niet helpt, er aan die vlek van
Wou luist'ren naar 't geklank haarversteviging op uw japon weinig
Van mijne harp en stem! Mijn lied te doen zal zijn. Hoogstens kunt u nog
behaagde Hem. eens proberen deze zelf te wassen.
En 'k zei Zijn goedheid dank. Vraag: Een echtpaar is in gemeen-
Hij had mij 't rijk besteld; ?£en riep schap van goederen gehuwd en bezit
mij uit het veld. ongeveer 10.000 aan spaargeld. Hun
Van achter 's vaders schapen; meubilair is netjes, pas vernieuwd,
stond bedeesd, Verlegen doch zonder overdadige luxe. Zij heb-
bevreesd; ben twee kinderen. De woning
Ik kwam
God werd mijn schild en wapen.
Der broed'ren schoon gelaat,
Noch kracht kwam hun te baat,
Oranj> ^ner'^leu^^nh'N^'sTu^^ved^r^ cSS
wnnrri" groett en zalfde mij.
Toen rees mijn dapperheid;
Toen voeld'ik eenen gloed, Van heil'gen
heldenmoed
Ik ging den reus bevechten.
Ik velde hem ter aard; 'k Versloeg
hem met zijn zwaard.
Tot eer van 's Heeren knechten.
Vraag: Hoe kunnen we een nylon-
Brieven, die niet zijn
van naam en adres, kunnen niet
in behandeling worden genomen.
Geheimhoudig is verzekerd. Vra
gen, die niet onderling met elkaar
in verband staan, moeten in af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo-
doen en het kan zijn dat
meiaar de plaat op hoge prijs stelt.
Vraag: Wat is het ..Eigen geschrift
Davids"?
Antwoord: Het „Eigen geschrift Da
vids" komt in oude gezangboeken
voor en luidt:
Ik was «en Jongeling, nog teder en
gering
Bij broed'ren laag geacht:
satijneD ondergrond
wieg goed bewaren? Hoe, en
moeten we deze verpakken?
Waarmee kunnen
Antwoord: U kunt de wiegbekleding
bewaren Jjjaa sA
huurd. Als een van beiden komt te
overlijden, telt dan het meubilair mee
voor de successierechten? Hoe is in dit
geval de regeling van de erfenis. Moet
ae overgebleven echlgenoot dan sue- phe„. Bodegraven en Woerden. en
cessierecht betalen of is er een be- van Utrecht over Zeist Ansierlitz
btuvig vriigesteld? Moet de sue- Woudenberg. Scherpenzeèl, Renswoude'.
cessie altijd aangegeven worden? Er is Lunteren. Dit is ongeveer 90 km Bij
geen testament. wijze van variatie kan men bij gebruik-
AntwoordAls oen dor echtgenolon SSS» ™3.'fe/IS
sterft, behoudt de langstlevende zijn S!!" d
of haar helft van de huwelijksgemeen- Kort nf wLrHoM oev.er'
schap. De andere helft wordt verdeeld van dï n,l Vfn n£i«e„"
tussen de langstlevende en de kinde- ai« P J ^Igen
ren. Ieder erfï dus een derde van de 2ls /"Cn Weer op de s,raatweg komt
helft, dus een zesde van de inboedel. HaarzuiFemT^nflaaien8 nSe W v^i
Bij overlijden moet er altiid aaneifie "rz"i}ens. ,mslaan en.over Vl
een memorie van successie in tê die-
Het meubilair moet eveneens
Vleuten
Utrecht rijden. Als men voorbij
de grote weg volgt, kan
i-j. Zeist bij
altijd aangifte
Men is dus verplicht utrecht]
...^1 „v. enkele kilometers
ren in donker papier of plastic" dén aan g e ge veiT" vè ri gen szaT'er "wel een Paddest°eI het fietspad
verdient het aanbeveling de stof geen successierecht verschuldigd ziin Pyra™ide volgen, en later op de grote
van tijd tot tijd te voorschijn te halen want de vrijstelling bedraagt voor eeri WeJj t®rufgekomen bij Renswoude de
om te luchten en verstikking te voor- weduwnaar 10 000 weduwe 20 000 Paddes,oelen volgend langs binnenwegen
komen. Voor het wassen van nylon een eigen kind 3000. Lunjeren bereiken. Er zijn ook heel
zijn zeer goede wasmiddelen in de han- Vr*w andere routes mogelijk, namelijk over
Men had mij op het veld. Tot herder ^komt Vraag drj maar eens aar naar Lum^. maar kunt u ook
ingestelduw drogist of kruidenier. een andere goed berijdbare weg opge-
Vraag: Het van u ontvangen tipboek- ven. waarop meer te zien is van natuur-
is onmisbaar voor me geworden schoon en die tevens niet zo druk is?
heb ik op een linnen japon Antwoord: De naaste weg
drogist of kruidenier.
Daar hield ik steeds de wacht,
En weidde 't wollig vee. Toen maakt'ik ji
wel te vrêe, Maar
Een harp met eigen handen; een vlek die ik er niet/uit kan krijgen autorijders natuurïïjkde grote autoweg
-- - on Mo« je ann ,-lob- J-1-,T..„
1 haai
net stomen. Het is een Vlek tot Ed'e en daar afslaan naar Lunteren. I111V
ersteviging. Hoe moet ik de- Voor fietsers is de naaste weg de Oude litz
r Utrecht (dus via Al- weg naar Ede volgen.
Moerkapelle. Gouda, noordkant v
IJssel naar Oudewater, of als variatie
over Hazerswoude, Boskoop. Reeuwiik-
se plassen naar Oudewater. Van Oude
ster kan men weer via Montfoort naar
Utrecht of de weg naar Jutfaas inslaan
en dan langs binnenwegen naar Bun-
Igens naar Zeist en Auster-
het fietspadennet langs de spoor-