Uw probleem is het onze
Wereld van morgen heeft
een religie nodig
Totale herverkaveling van
alle kerken nodig?
Mr. Van Zwieten: Reformatie
vrijgemaakten broodnodig
Een ivoord voor vandaag
Verblijdende groei van
gereformeerde zending
WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1961
ANDERZIJDS
HET DIPLOMA OP ZAK
In het blad Hcrvomd Nederland
heeft de heer J. Hulsebosch, op
leidingschef van een groot Neder
lands concern een artikel gewijd,
speciaal aan die jongens en meis
jes, die na het eindexamen H.B.S.
of Gymnasium direct een baan
zoeken in de industrie, de handel,
bij een bank of elders. Hij schrijft
dan:
zijn weer
voorbij. Ons land heeft er weer dui
zenden jonge mensen bij, die het
H.B.S.- of Gymnasiumdiploma op
zak hebben. In heel wat gezinnen
heeft men de vlag uitgehangen en
zijn er uitbundige feesten georgani
seerd. Natuurlijk, want het is een
groot moment, als vijf of zes jaar
studie en in heel wat gevallen
zijn daar wel een paar jaartjes bij
gekomen! met succes zijn afge
sloten en het diploma als een onver
vreemdbaar bewijs daarvan eens en
voorgoed iemands bezit is gewor-
Een deel van deze diplomabezitters
zal straks in september de eerste,
zeer onzekere stappen zetten op de
verdere weg van een wetenschappe
lijke studie aan universiteit of ho
geschool. Er zullen er ook zijn. die
het kazerneleven van zeer nabij
zullen leren kennen. Maar velen
zullen ook een baan gaan zoeken.
In de industrie of de handel, bij een
bank of in het verzekeringswezen
of in een van de vele andere be
roepen, die voor hen openstaan. Spe
ciaal voor hen is dit artikel geschre-
Beslist niet om hen van het zoe
ken van een goede baan af te hou
den, maar toch wel om enkele mis
verstanden die nogal eens voorko
men, bij voorbaat bij hen weg te
Het eerste misverstand ligt in een
nog veel voorkomende ver
keerde waardering van het zozeer
begeerde en met zoveel vreugde
verworven diploma. Dat is inder
daad de „sleutel" voor een werk
kring in de maatschappij.
Het geeft toegapg tot een deur,
waarachter tal vgn mogelijkheden
liggen. Maar.... beslist niet in die
zin. dat vlak achter die deur kant
en klaar de baan ligt te wachten
die meteen aan alle verwachtingen
tig contact te hebben met gloed
nieuwe bezitters van de genoemde
diploma's, weet namelijk, dat die
verwachtingen en eisen vaak beslist
niet al te bescheiden zijn! Daar
voor leeft men per slot van reke
ning ook in een tijd van welvaart
en hoogconjunctuur. Een tijd waar
in enorm veel dingen ook door jonge
mensen als „normaal" worden be
schouwd. Mogen we er een paar
noemen? Het bezit van een auto of
scooter, de mogelijkheid om com
fortabel te leven, de mogelijkheid
om ruimschoots je deel te hebben
aan ontspanning, reizen, enz.
Daarvoor is uiteraard geld nodig
en zelfs vrij veel. De „baan" moet
dit alles mogelijk maken en dus
ooit het geld daarvoor opleveren.
T.S.- of Gymnasiumdiplo-
Het H.I
ma moet derhalve zeker
baan kunnen bieden. Er is immers
bovendien overal een tekort aan
mensen! En.... je bent nu na het
de
nasiumdiploma is iemand namelijk
nog helemaal niet „klaar" en ze
ker niet voor een „belangrijke"
Hij (of zij) is alleen nog maar
klaar om vanuit een goed start
punt te beginnen. Een startpunt,
dat voor de toekomst allerlei mo
gelijkheden kan bieden.
Wie zo van de H.B.S. of het Gym
nasium komt, heeft echter nog geen
enkele ervaring; niet op een be
paald vakgebied en nog veel min
der in een leidinggevende functie
Daarom is met het behalen van
het diploma het leren ook beslist
nog niet afgelopen. Met de op
school verworven kennis als basis
moet nu integendeel feitelijk in de
praktijk van de gekozen baan alles
nog geleerd worden.
Dat kan betekenen, dat het ver
standig kan zijn om eerst nog ver
der te gaan studeren in een bepaal
de specialistische richting: tech
nisch, commercieel,, administratief
of iets anders.
Noodzakelijk is dat niet. Men
kan ook gewoon in een bepaald be
roep starten. Dat zal dan voorlo
pig echter beslist in een vrij een
voudige functie zijn, een heel eind
van de „top" vandaan. Die functie
zal zeker ook niet zodanig worden
betaald dat al de genoemde „droom-
eisen" ermee gerealiseerd kunnen
worden.
Die „top" moet men voorlopig
toch maar vergeten Wie met een
H.B.S.- of Gymnasiumdiploma er
gens in de buurt van die „top" te
recht wil komen en dan zeker pas
na een behoorlijk aantal jaren
moet tot de uitblinkers behoren.
Dat wil zeggen: hij moet behoren
tot die kleine groep, die het niet al
leen opbrengt om zich nog een
enorm stuk verdere kennis in zijn
vak te verwerven en dat bete
kent vaak de energie en de wils
kracht opbrengen om naast een
volledige dagtaak in de eigen, vrije
tijd te blijven studeren maar die
ook door kwaliteit van de gelever
de prestaties, door werklust en toe
wijding en door bijzondere kwali
teiten op het gebied van leidingge
ven en organiseren, boven de mid
delmaat uitsteekt.
Het aantal plaatsen aan de „top"
of in de buurt daarvan is namelijk
niet zo verschrikkelijk groot en bo
vendien is in heel veel gevallen
voor het bereiken van zo'n plaats
een academische opleiding toch
wel een haast noodzakelijke voor
waarde.
gelukkig zijn met "hun pas behaalde
diploma, willen weerhouden om het
met een „baan" te proberen?
Beslist niet! Industrie en handel
en al de andere beroepen hebben
inderdaad behoefte aan jonge men
sen met een middelbare opleiding.
En nogmaals: die opleiding is een
mooi startpunt. Wie de H.B.S. of
het Gymnasium heeft mogen en
kunnen doorlopen, mag daar dank
baar voor zijn, evenals ouders,
wier zoon of dochter geslaagd is,
daarover van harte verheugd mo
gen zijn.
We zouden alleen graag willen,
dat zij die het straks in de maat
schappij gaan proberen, dit doen
met reële, nuchtere verwachtingen
cn eisen. Dan zullen ze geen onno
dige teleurstellingen opdoen en wat
nog veel belangrijker is: het zal
hun de juiste instelling geven om
vreugde en voldoening te beleven
aan een „gewone" baan die een
normaal, redelijk salaris oplevert
en die ze willen zien en gebruiken
om er door hard werken en ver
dere studie een goede carrière
mee op te bouwen. Wie die instel
ling namelijk mist, redt het zeker
niet!
Het gebeurde een aantal jaren
geleden in een grote onderneming
ergens in Nederland, dat een jonge
man met een H.B.S.-opleiding zich
na een paar jaar beklaagde over
het feit, dat hij nog steeds geen
promotie had gemaakt. Toen hem
werd verteld, dat zijn prestaties in
zijn huidige functie maar zeer ma
tig werden beoordeeld, was zijn
antwoord: „Maar men kan toch
niet verwachten, dat ik op dat een
voudige werk mijn best doe?"
Jammer voor hem had hij blijk
baar nog niet begrepen, dat men in
de maatschappij niet beoordeeld
wordt op wat men misschien wel
zou kunnen of op de diploma's die
men heeft, maar heel nuchter op
dat wat men ook in een niet zo
„hoge" functie presteert, op z'n
toewijding en vooral ook op wat
men als mens is. Wie dat door
heeft en wie bereid is zo z'n werk
te doen, die ga met een gerust hart
af op een „baan"! Wij wensen
hem of haar bij voorbaat en van
harte veel succes toe!
Wereldconferentie v rijzinnigen geopend
R.K. bisschop
Jansen bij
opening
,,Het thema dat ons hier uit de
gehele wereld bijeenbrengt, laat
duidelijk zien dat wij geloven
dat de wereld van morgen een
religie nodig heeft". Dit zei gi£
termiddag de voorzitter van het
Internationaal Verbond voor
Vrijzinnig Christendom, de Ne
derlander, dr. H. J. Wytema,
burgemeester van Alkmaar tij.
dens de opening van de wereld- Kunnen wij eigenlijk wel spreken
conferentie die tot 23 augustus in
Den Haag zal worden gehouden.
Het thema van deze conferentie
is: „Een religie voor de wereld
van morgen."
(Van onze kerkredactie)
De eerste spreker tijdens deze ope
ningsplechtigheid was de Nederlander,
prof. dr. J. Sperna Weiland, die de ge
delegeerden welkom heette. Hij sprak als
voorzitter van de Centrale Commissie
van het Vrijzinnig Protestantisme in ons
land. In zijn in het Frans uitgesproken
welkomstwoord wees hij op het feit dat
Nederland steeds een land van de vrij
heid is geweest, een land waarin Spino
za heeft kv
Hij wee
zij een
a leven en leren.
geloof of een religie voor morgen'
Hebben wij deze tijd wel iets te zeg
gen? Is het vrijzinnig protestantisme
een sterk op het eigen innerlijk le-
gerichte godsdienst geworden, een
godsdienst tevens voor intellectuelen of
voor de midden-klasse van de samen
leving? Er behoort moed toe om deze
vraag te durven stellen. Dr. Sperna Wei
land hoopte dat de gedelegeerden zich
bij het zoeken naar de waarheid zouden
laten leiden door de gedachte dat het
•en waarheid voor allen moet zijn.
Twee werelden
In zijn openingswoord zei burgemees
ter Wytema dat de vrijzinnigen zich op
de rand van twee werelden bevinden, op
die van het christendom en de niet-
christelijke godsdiensten, waar het hu
manisme een grote rol speelt. Hij sprak
Schorsingsbeleid
maakt ons tot
aanfluiting
(Van onze kerkredactie)
„Wanneer we de balans opma
ken van twintig jaar vrijmaking,
dan ziet het er droevig uit. Zij,
die verwacht hadden, dat we met
de vrijmaking zouden zijn terug
gekeerd tot de ruimte van het
gereformeerd-zijn in schriftuur
lijke zin, zijn wel diep teleur
gesteld." Dit schrijft mr. Van
Zwieten (zelf vrijgemaakt ge
reformeerd) in „Contact". Hij
heeft vooral bezwaar tegen de
schorsingen binnen de Gerefor
meerde Kerken (vrijgemaakt) en
Dr. Plomp: Ongeivenst, onmogelijk, ongeoorloofd
Eenheid is er
EEN nieuw woord heeft zijn
intrede gedaan in het kerke
lijk spraakgebruik: „Herverka
veling." In de afgelopen maan
den dook dit woord herhaaldelijk
op in kerkelijke bladen. Daarmee
wordt bedoeld dat in één kerk
niet meer allerlei mensen bijeen
moeten worden gehouden die vol
gens de grondstructuren van die
kerk niet meer bijeen horen. Zo
heeft ^e gereformeerde predikant
ds. G. van Moorsel geschreven
dat het tot „een revolutionaire
hergroepering moet komen". Ook
de gereformeerde predikant, drs
J. Vlaardingerbroek uit Ermelo
heeft geschreven dat als de span
ningen in de Gereformeerde
Kerken zo groot worden dat een
breuk onvermijdelijk is dat dan
de linkervleugel zich maar bij de
Hervormde Kerk moet voegen,
terwijl de rechtervleugel zich dan
kan verenigen met de christelijk-
gereformeerden. In het jongste
nummer van het „Gereformeerd
Weekblad" valt dr. J. Plomp deze
gedachte aan en wijst haar fel af.
In een rede gehouden voor gerefor
meerde ouderlingen van Noord-Brabant
heeft drs. Vlaardingerbroek uitgespro
ken dat een dergelijke herverkaveling
..in zekere zin ook wel gewenst (zou)
zijn. althans te verkiezen boven de hui
dige verwarring." Hij spreekt ook van
een „grotere eenheid" die er het gevolg
Ongewenst
Dr. Plomp die zich beslist niet wil uit
spreken voor een permanent voortduren
van de kerkelijke status quo wijst echter
do gedachte van een kerkelijke herver
kaveling volkomen af: „Want die komt
in feHe op niets anders neer dan op een
hergroepering van christenen en kerken
□aar het beginsel van soort bij soort.
Het gevolg van een dergelijke her
verkaveling zou volgens dr. Plomp
zijn, „dat in de etroom van de kerk
een aantal dammen wordt aange-
niet mee
gediend
(Van onze kerkredactie)
bracht en een aantal aparte
gevormd, die geen communicatie met
elkaar hebben." Volgens dr. Plomp
heeft de „herverkaveling" die de ge
reformeerde gezindte in het verleden
beleefd heeft duidelijk aangetoond dat
de verschillen tussen de „vijvers"
met de jaren groeien.
Herverkaveling zou kwalijke gevolgen
hebben, omdat het de weg naar de ene
kerk buitengewoon bemoeilijkt: „Thans,
nu er in de gereformeerd hetende ker
ken in ons land althans enige beweging
naar elkaar toe valt vaar te nemen,
ervaren wij dit aan de lijve." In de
tweede plaats ziet dr. Plomp dat nie
mand met een dergelijke herverkaveling
„zijn eigen kerk dient". Het kon wel
eens echt het eigen (menselijke) kerkje
worden, „Bij herverkaveling i: men wel
de verwarring kwijt, maar het is de
vraag wat men er voor in de plaats
krijgt. Als men niet oppast: eon vijver,
rustig, maar niet fris en levend."
Onmogelijk
Dr. Plomp is van mening dat hier van
een kerkelijke fictie gesproken moet wor
den. Er is gesproken over „grondstruc
turen". Dan moet men precies weten
waar de sloten van scheiding gegraven
moeten worden en wie kan dat? Dr.
Plomp althans niet.
Hij vervolgt: „Bovendien, gesteld dat
ieder vandaag in-de hem passende kavel
terécht gekomen is, wie garandeert, dat
hij er zich op de duur rog thuis zal voe
len? Kerken veranderen cn wij met hen,
maar de veranderingen gaan niet altijd
Selijk op." Het gevolg zal zijn dat men
i de toekomst steeds weer opnieuw tot
herverkaveling zal moeten overgaan.
Ongeoorloofd
Maar bovenal gelooft dr. Plomp dat
het voorstel van drs. Vlaardingerbroek
en ds. Van Moorsel ongeoorloofd is. „De
kerk is van Christus. Daar hebben de
mensen met hun vingers van af te blij
ven. met hun ketterse vingers, maar
ook met hun verkavelende vingers. Om
dat de ketters er niet van af konden
blijven, heeft Christus zijn kerk telkens
tot reformatie gevoerd. Die reformaties
brachten (helaas) meestal steeds breu
ken met zich mee, want er waren
steeds achterblijvers. Tegenover die ach
terblijvers had de ge-re-formeerde kerk
een taak. Dikwijls was het zo, dat de
eerste tijd na de breuk die taak nog
wel werd gezien, maar later steeds min
der. En op de duur ging men het nor
maal vinden: de ene kerk naast de an
dere. Daarbij kwam dat de reformato
rische drang dikwijls niet vrij bleek van
si separatistische besmetting."
Dr. Plomp zegt: „Wij moeten voor het
waarlijk schrikbarende van deze
wikkeling en de daarbij voortgekomen
stand van zaken (weer) oog krijgen en
de verscheurdheid van de kerk in het
licht van de bijbel (weer gaan) beschou
wen als een zeer vreemde zaak."
Er is geschreven dat men reëel moet
zijn, Er is geen mogelijkheid van vere
niging noch met christelijk-gereformeer-
den, nog met vrijgemaakt-gereformear-
den, noch met hervormden en daarom
moeten we maar in de verdeeldheid be
rusten. Maar dr. Plomp schrijft dat we
op een geheel andere manier reëel moe
ten zijn.
We moeten de verdeeldheid tegemoet
treden uit de realiteit van het geloof:
„Reëel in deze zin is, dat Christus door
Zijn Woord en Zijn Geest Zijn kerk ver
zamelt en dat in die kerk een menigte
genadegaven gegeven wordt, maar ook
een menigte onvolmaaktheden en zwak
heden geduld en ook door ons moet wor
den geduld, in de liefde die alle dingen
•draagt. Reëel Is de geloofsopdracht
vraagt zich af, wat dit wel voor
uitwerking moet hebben op de
jeugd. Hij vervolgt:
„De jongeren verstaan niet, dat de
belijdenis wordt gebruikt om dienst
knechten van Jezus Christus te slaan.
Zij leven in een maatschappelijke en
wetenschappelijke wereld, die hongert
naar het brood des levens en zij zien
de kerken hun energie verspillen aan
alle mogelijke kwesties, die met dat
brood des levens niets te maken heb-
maar integendeel, de kerken, waar-
ze lid zijn, tot een aanfluiting ma-
t men door het opereren met het
-kerkbegrip van de kerk een secte
maakt, ontgaat de meerderheid.
Dat ze daarmee van het evangelie
der genade wordt losgeweekt en dat op
die manier partijschappen worden ge
kweekt, die uitlopen op schorsingen en
scheuringen, beseft ze niet.
Dat blijkt daaruit, dat de mensen, die
zich tegen de binding aan de ware-kerk-
leer verzetten, van partijschap worden
beschuldigd."
Hoe laiig nog?
Nadat mr. Van Zwieten gesteld heeft,
dat het in deze wereld niet gaat om de
kerk of een ware-kerkbegrip, maar om
Jezus Christus en Die gekruisigd, ver
volgt hij
gun mijn broeder tien sacra-
sbeschouwingen en voor mijn part
honderd ware-kerkbeschouwlngen. Maar
als hij ook maar één van die beschou
wingen als een breekijzer in de gemeen
schap der heiligen gaat gebruiken, dan
is hij niet meer een schaap, maar een
wolf, die we hebben te vlieden.
De tijd ls gekomen om ons te bezin-
ïn. hoe lang dit alles nog zo moet
doorgaan, en dat, terwllle van de jeugd.
Christus heeft ons toch waarlijk niet
met een ware-kerkleer of een vrijma
kingsbeschouwing op de wereld afge
stuurd. Hij wil het blijde ruime evange
lie der genade verkondigd hebben. De
honger naar dat evangelie bestaat.
Maar we zullen ze nooit ontdekken, als
blijven leuteren over de ware-kerk-
of een vrijmakingsbeschouwing.
Dan halen de hongerlgen de schouders
i lopen voorbij.
de vrees uit dat in de weinige dagen de
gedelegeerden niet in 6taat zouden zijn
het antwoord te vinden op de vraag
naar de religie voor de wereld van
morgen.
Maar duidelijk is althans dat wij ge
loven dat de wereld van morgen een
godsdienst nodig heeft, zo zei hij. Juist
in deze probleemstelling komen wij te
staan tegenover het atheïsme. Het is niet
voldoende om alleen maar onze overtui
ging uit te spreken maar we moeten
bereid zijn een dialoog aan te vangen
met hen die het bestaan van God ont
kennen.
In zijn openingswoord deelde dr.
Wytema mede dat het hoofdbestuur
een studiecommissie opdracht gege
ven heeft om- de grondbeginselen te
bestuderen, die een vrijzinnige bijdra
ge kunnen zijn voor het gesprek met
de Rooms Katholieke Kerk en de We
reldraad van Kerken en die naar vo
ren gebracht moeten worden om
positie van de vrijzinnigheid in de
ligieuse situatie en het christendom
het bijzonder te versterken.
Kritiek
In het begin van zijn rede richtte dr.
Wytema een voorzichtig woord van kri
tiek „tot die religieuse organisaties die
zich ook baseren op het principe van het
oecumenisme maar die geen formele of
zelfs ook informele contacten willen
derhouden met ons verbond, omdat zij
hun contacten beperken tot de christelij
ke organisaties.
Waarnemers
In deze openingsbijeenkomst was o
meer de rooms-katholieke bisschop
Rotterdam, Jansen, aanwezig. De Rc
Katholieke Kerk heeft twee waarnemers
naar deze conferentie gezonden namelijk
prof. dr. C. Pauwels van Nijmegen
pater Thomas F. Stransky van het
cretariaat voor de eenheid, van kardinaal
Bea. Ook de Internationale Unie van
progressieve Joden, de Oud-Katholieke
Kerk en de Internationale Humanistische
Ethische Unie hebben waarnei
gezonden.
Vanavond zal de Nederlandse hoogle-
lar te Leiden, prof. dr. L. J. van Holk,
die dit vrijzinnig verbond als waarne
mer vertegenwoordigde op het Vaticaans
Concilie verslag uitbrengen van zijn er
varingen, Zaterdagochtend hoopt dr. H.
Faber, die korte tijd voorzitter van het
hoofdbestuur is geweest, maar deze func
tie heeft neergelegd, een van de drie
hoofdreferaten houden onder de titel:
„Onze eigen integriteit bewaren".
Wonderen
Hoeveel vrijgemaakte preken zouden
r 's zondags verstaanbaar zijn voor de
wereld, waarin wij leven? Gelukkig zijn
ir, maar het zijn uitzonderingen."
Mr. Van Zwieten pleit dan voor een
•eformatie. „Of de meerderheid daartoe
nog de geestelijke spankracht zal kun
nen opbrengen is iets, wat in de hand
des Heren is. Als van Hem onze ver
wachting is, kunnen er wonderen gebeu
ren. Verrassende wonderen, maar ook
pijnlijke wonderen, hoewel die pijn
slechts een voorbijgaande droefheid
oorzaakt."
Rooms-katholieken
helpen geref.
orgelactie
(Van
correspondent)
In Drimmelenwaar de rooms-
katholieken mogen kerken in
het hervormde kerkgebouw, wil
len zij de protestanten hun dank
betuigen voor deze geste. Het
gevolg is dat de rooms-katholie-
ke pastoor van Made besloten
heeft een actie te steunen voor
een nieuw orgel in de gerefor
meerde kerk van Drimmelen.
Voor deze actie worden kaarten
verkocht met afbeeldingen van
het nieuwe orgel.
Toen de rooms-katholieke
kerkgangers na hun ochtend
dienst het hervormde kerkge
bouw te Drimmelen verlieten
werden zij in de gelegenheid ge
steld bij de uitgang kaarten voor
het gereformeerde orgel te ko
pen. Ze gingen vlot van de hand
en de pastoor van Made, die de
rooms-katholieke diensten leidt,
zag zelfs kans er één te verko
pen voor honderd gulden.
Zending mag nu ook
in Jemen komen
Voor het eerst in de geschiedenis is
het christendom doorgedrongen in de
Zuidarabische staat Jemen. Een groep
Amerikaanse baptisten heeft toestem
ming gekregen om een ziekenhuis te
stichten.
De vijf miljoen inwoners van Jemen
zijn allen mohammedanen, met uitzonde
ring van enkele buitenlanders er
5.000 overgeblevenen van de eens zc
rijke Joodse bevolkingsgroep in Jemen.
Het evangelie door God beloofd handelt over Jezus Christus.
Maar heeft zo'n evangelie ons nog wel iets te zeggen? Christus
was een historische figuur, maar Hij leefde tweeduizend jaar
geleden. Men zegt dat Hij nu in de hemel leeft, maar de hemel
is zo ver weg. We hebben geen contact met de hemel en
daarom geen contact met de Heiland in de hemel. Zo kunnen
mensen klagen. Maar zij zijn vergeten dat Paulus in het begin
van zijn brief aan de Romeinen nog iets zegt. Als er gespro
ken wordt over Christus dan wordt er meteen bij gezegd:
„Naar de Geest der heiligheid door zijn opstanding uit de
doden verklaart Gods Zoon te zijn in kracht.'' Ook dat is
nog een daad Gods in het verre verleden. Paxilus echter wil
het evangelie heel dicht bij de mensen brengen, en het Grieks
leest dan ook heel anders dan onze vertaling doet suggereren.
Het gaat niet om de opstanding van Christus uit de doden,
er wordt gesproken over de opstanding van de doden door
de Geest der heiligheid. Het gaat om mensen die dood zijn
voor God, maar door Zijn Geest tot nieuw leven komen. Het
is de Geest die ons weer verbindt met God. Eens blies God in
de neusgaten van de pasgeschapen mens zijn levensadem, be
ter, zijn Levensgeest. Nu de mens dood is door de zonde,
wil God opnieuw naast de mens neerknielen. In Christus is
Hij al bij Hem gekomen en nu wil Hij komen bij ieder van
ons afzonderlijk om ons door de Heilige Geest opnieuw leven
te geven, opdat wij weer voor God kunnen leven.
Wij leren vandaag: Handelingen 13 vers 26 tot en met 41.
Zendingsrapport 1963-1964
Indonesië kent
vrouw in het
diakenambt
De gereformeerde zending heeft
ook ditmaal weer op overzichtelij
ke wijze een beeld gegeven van de
gebeurtenissen in het afgelopen
jaar op haar zendingsvelden. Het
verslag van 1963 en een deel van
1964 door omstandigheden was
men wat verlaat dit jaar is zo
wel wat betreft het uiterlijk als
naar de inhoud goed verzorgd. Het
kaft in steenrood, wit en zwart is
bijzonder fraai ^/an compositie,
alleen jammer, dat de ontwerper
niet vermeld werd. Talrijke illus
traties zijn in het boekje van 150
bladzijden te vinden.
Over het algemeen is de inhoud meer
verblijdend, dan teleurstellend. De
werkzaamheden op '-et zendingsveld en
op het thuisfront worden uitgebreid,
meer zendelingen worden uitgezonden,
veel aandacht wordt besteed aan de
theologische opleidingen, de lectuur-
diensten en de radio-uitzendingen.
Indonesië heeft nog altijd de eerste
en grote liefde. Het herstel van de di
plomatieke betrekkingen met ons land
doen ook het onderling verkeer tussen
dit land en het thuisfront toenemen. Er
is in de kerken een groei te constate
ren. Het aantal dopelingen stijgt, ge
meenten breiden zich uit. Dit alles
maakt, dat er een grote behoefte is
aan predikanten en aan opleidingen
daarvoor. Winstpunten staan tegenover
verliespunten. Het christelijk onderwijs
in Midden-Java kamp', met financiële
tekorten, maar aan alle openbare scho
len moet nu op bevel van de rege
ring godsdienston rwijs gegeven wor
den.
Vrouw in 't ambt
feit, dat in meer dan één kerk het dia
kenambt voor haar is opengesteld.
Hierin is deze k:rk dus haar moeder
kerk voor. Groei is ook te zien op
Soemba, daar werd in drie jaar tijd een
gemeente verdubbeld. Op West-Soemba
werden twee nieuwe gemeenten ge
sticht.
Een geheel nieuw hoofdstuk in het
verslag is dat van de kadervorming
op Midden-Java. De gevoelde behoefte
aan een kaderoplelding doet deze als
tweede op de prioriteltslijst belanden.
De Paroebazending heeft naast het
werk in Indones"'' eci plaats gekregen.
Organisatorische veranderingen -zullen
maken, dat de terreinen in West-Pa
kistan, Roeanda, Brazilië en Argentinië
makkelijker te „bespelen" zijn.
In Pakistan, waar het grootste deel
der bevolking analfabeet is, slechts ze
ventien procent van de moslims en elf
procent van de christenen kan schrij
ven, is door de invloed van de Islam
zeer moeilijk zendingsterrein. Uit de
berichten is echter meer medewerking
van de regering en een soepeler houding
van de moslims op te maken.
Kerk en zendingskerk
het afgelopen jaar te lijden gehad
van zware overstromingen. Deze kerk
geeft er blijk van, naast kerk nu ook
zendingskerk te zijn. Plannen bestaan
ook, om met medewerking van de
staatsradio in Kigali radio-uitzendingen
<e verzorgen.
De kerk in Brazilië groeit, maar de
groei is niet zo groot als de bevolkings
toename. Ook hier zal men binnenkort
radioprogramma's uitzenden. Het werk
in Argentinië breidt zich ook uit. Men
wil niet alleen in het stadje Platanos
blijven opereren, maar ook in Quilmis
aan het werk gaan. Samenwerking is tot
stand gekomen, doordat de synode van
de Argentijnse kerken besloot zich aan
te sluiten bij de Associatie van Gere
formeerde Kerken e nog bTeder, bij de
federatie van Evangelische Kerken in
Argentinië.
Ook is er een hoofdstuk gewijd aan
de arbeid onder het Joodse volk. Veel
aandacht werd besteed aan het werk on
der de Afrikaanse studenten, die in
steeds groter getalen in ons land ko
men werken.
Onder het hoofdstuk thuisfront ia het
financiële gedeelte ondergebracht. Aan
extra giften werd in 1963 bijna twee
maal zoveel dan in 1962 bijeengebracht:
plm. 650.000. Van de acties „Heb het
hart eens" voor het jeugdwerk in Roe
anda en „Brood voor het hart", de gro
te interkerkelijke lectuuractie, waaraan
de Gereformeerde Kerken een groot
aandeel hebben gehad, maakten wij
reeds melding. Zij brachten respectieve-
lij" 500.000 en 1.500.000 op.
Tot eind 1963 werd door de kinderbij
belactie het fantastische bedrag van
>plm. 675.000 bijeengebracht, waar
door het mogelijk as om alleen al in
Indonesië aan 73.000 kinderen gratis
een bijbel te gjven.
Geen visum
Kardinaal Koenig
niet naar Polen
Kardinaal Koenig, de aartsbisschop van
Wenen, heeft kardinaal Wyszysnki, de
primaat van Polen, in een telegram
laten weten, dat hij zijn voorgenomeii
bezoek aan Polen niet zal kunnen bren
gen, omdat hij geen visum heeft gekregen.
De Poolse primaat had de Weense
kardinaal uitgenodigd deel te nemen
aan de grote pelgrimstocht van Poolse
rooms-katholieken naar het klooster van
Jasna Gora te Czentstochava. Kardinaal
Koenig had al op 3 juli een Pools visum
aangevraagd, doch hij heeft hierop geen
antwoord ontvangen.
Bcroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Garijp (Frl.): kand. D.
Bouman te Katwijk a. zee.
Aangenomen naar Kamperveen (toez.):
W. de Greef, kand. te Utrecht (Reet.).
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Beroepen te Niikerk: D. Los te Monte
Aleg re (Brazilië).
Aangenomen naar Ten Boer: B. de Vos
te Bruchterveld.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Urk: H. C, v. d. Ent te
Middelharnis en E. Veneman te Zwijn-
GEREF. GEMEENTEN
Christus als Heer der kerk te
altijd opnieuw en Hem te volgen op zijn
weg door de eeuwen. Hij maakt in onze
tijd de wereld tot één wereld en de
nood tot één nood. Temidden daarvan
heeft zijn kerk haar roeping te vervul
len. Kan ze dat. als ze gedeeld is?
Steeds meerderen twijfelen daaraan er
terecht. Ze begroeten het als een hoop
vol teken, dat steeds meer gezien wordt
dat de Geest Zijn werk in de christen
heid niet heeft opgegeven, ook niet toen
groepen christenen elkaar wel meenden
t« moeten opgeven."
Op 19 september zal het Gereformeerd
gymnasium In Amsterdam aan de Kei
zersgracht zijn 75-jarig jubileum vieren.
Prof. dr. H. Berkhof, oud-leerling van
de school zal een feestrede uitspreken.
Dr. E. Emmen is eveneens oud-leerling.
Ook op zijn komst zal gerekend worden.
Alle oud-leerlingen wier adressen be
kend zijn, ziin Tnmlddela uitgenodigd
naar de hoofdstad te komen in septenv
Hulp
groot
an lezers: Enkele lezers deel-
mede, dat zij zich zo nodig
gaarne in verbinding stellen met de
vrager van het gedicht: „Het heilig
Bijbelboek bevat". Dit is een berijming
van de Bijbelboeken. De dichter is hun
onbekend maar zij hebben het gedicht
op schrift. Het is overigens
en telt 17 verzen.
Het begint met de volgende regels:
„Het heilig Bijbelboek bevat
In zich een grote schat
Voor naarstigen u~*
Men vindt in
Bij Jood en Christen welbekend
Een minder dan veertig boeken.
Vijf zijn van Mozes
Jozua' het boek der Richteren
Ruth, daarna van Samuel twee werken,
Kronieken twee
Door Geest en pen beschreven
Vraag: Op een avond vond ik het
hierbij ingesloten insect. Misschien crême-kleurig zg.
heeft het beest van de reis zo veel te lambrlzering,
lijden. Daarom een korte beschrijving: hebben in
Lengte 1ft cm., bruin, op de rug 8 dak-
pansgewijze bruine „schubben". 3 paar
poten. De twee achterste leden stralen heeft zich vastgehecht
een helder geelgroen licht uit. Vind- van Tir
plaats: Vrij diepe zandgrond tussen het del
gras, Het 1;1- u-4
al donker toen ik het vim
i het zoeken.
zag. Ik dacht eerst dat
sigaret lag te roken, zo te
(in geen geval terugkaatsing
licht). Wat
Vraag: U kent het oppervlak van
beton-emaille bij
Vorige bewoners
douchecel aanhechtend
vuil veroorzaakt op dit beton-emaille
bij de wastafel. Dit vettige vuil
zich vastgehecht in de holten
het oppervlak. Ik heb door mid-
van een hard borsteltje met wat
afwasmiddel getracht dit te
het Oude Testament Waarvoor dient dit schijnsel? Is het goed resultaat te bereiken i
Brieven, die niet zijn voorzien
van naam en adres, kunnen niet
in behandeling worden genomen.
Gcheimhoudig is verzekerd. Vra
gen, die niet onderling met elkaar
in verband staan, moeten in af
zonderlijke brieven worden ge
steld, Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo-
Ezra en Nehemia trouw,
Job en het boek der Psalmen,
De Spreuken. Prediker en 't Hooglied
Geen schoner dan God haar uitgiet
In aangename galmen", enz.
Verzoek van lezer: Een lezer wil
graag gegevens omtrent een gedicht,
rhisa splendidula). De glimwormen zelf Antwoord: Wij raden
behoren tot de weeklijfkevers, zijn grijs- ton-emaille goed in te
bruin van kleur. De insekten zijn wel zachte zeep
Gods kerken. njet zeldzaam, maar komen toch niet
algemeen voor. Waarvoor dat lichtend
aar dit is
i geschikt ^eid Willen rijden. Mijn zoon heeft
tule weer echter wel een rijbewijs en die wil
natuurlijk niet met slechts 20 km snel
heid rijden, maar normaal. Dit kan ik
het De- goed begrijpen ook. Nu de vraag: Is
;n met hiervoor hetzij mechanisch, hetzij op
te la- andere manier mogelijk dezelfde wa-
inwerken. Het vuil weekt dan los gen hiervoor te gebruiken.
kan het gemakkelijk met
achterlijf dient, is niet met zekerheid werkborstel wegschrobben. Mocht het wil
bekend. Men veronderstelt wel dat de vuil te
insecten daardoor elkaar in het donker
kunnen vinden, maar ook de larven
(zoals uw exemplaar) en ook de
zijn ingevreten, dan kunt snelheid kopen
wil
licht af, al
helder als dat van de volwassen ke
vers. Men ziet ze op warme zomer-
onder avonden, zoals wc nu gehad hebben,
rondvliegen. Vooral in het oosten van
ons land komen ze voor.
het beton-emaille het beste met zelfde wagen met groter snelheid rij-
irverf schilderen. den. Dit is praktisch niet mogelijk om-
Jat een auto met beperkte snelheid zo
s afgesteld, dat men deze niet met een
envoudige handgreep in een andere
een motorfiets. Nu auto kan veranderen. Wel zóu men de
wagentje willen ko- auto kunnen, verbouwen, maar dan kan
deze niet een dag later weer ver-
Vraag: Ik heb geen rijbewijs v
een auto. Wel heb Ik reeds 35 ji
een rijbewijs
zou ik graag
pea en dan, zolang ik nog geen rijbe
wijs heb, "j
t auto met 20 km snel- anderen.