Uw probleem is het onze Kloof tussen rassen met Evangelie overbruggen Penning voor Luther King Een woord voor vandaag Vele christenen in V.S. zijn verkeerd geleid WORDING BAPTISME VANDAAG HERDACHT Baptisten willen licht op de kandelaar zetten ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1964 KREDIETREGISTRATIE IN VERSCHIET J^E verkoop op afbetaling heeft voor- en tegenstanders, soals dese wijze van verkoop voor- en nadelen heeft. Tot de voordelen behoort de mogelijkheid, dat de consument niet behoeft te wachten totdat hij voldoen de gespaard heeft om een nuttig en duurzaam artikel te kopen; hij kan di rect kopen en het verschuldigde in termijnen afbetalen. Door versnelde aankoop wordt de omzet van de fabrikant sterk opgevoerd, waardoor de produktie vergroot kan worden en de kostprijs kan dalen. Een nadeel van de afbetaling is, dat bepaalde personen te gemakkelijk tol kopen worden verleid. Maar veel ernstiger is het gevaar, dat deze mensen bij verschillende zaken tegelijk op afbetaling kunnen kopen. Dat is dan de beruchte overcreditering. De kopers steken zich veel te diep in de schuld, die zij dan ook veelal niet kunnen afbetalen. Hieruit vloeien allerlei con flicten voort, die de afbetalingen in een kwade reuk hebben gesteld. Er zijn meer nadelen. Wij noemen de vrij hoge kosten die de koper moet betalen, en wij denken ook aan het feit, dat door het kopen op afbetaling een deel van het inkomen ten behoeve van de terugbetaling wordt vastge legd. Hierdoor zullen andere, plotseling opkomende uitgaven niet altijd ge daan kunnen worden. Het gaat ons echter om de overcreditering. Een brandend probleem, waar over zich oo kde verkopers op afbetaling het hoofd al vele jaren hebben ge broken. Doordat sommige mensen links en rechts op afbetaling kochten (en op een gegeven ogenblik onherroepelijk tegen de lamp Hepen), kreeg de afbetaling een a-sociaal tintje. Een odium, dat elke goedwillende verkoper zo snel mogelijk wil laten verdwijnen. Men heeft geprobeerd dit gevaar te bestrijden door het oprichten van re gistratiebureaus. De aangesloten winkeliers gaven aan zo'n bureau hun klanten op en elke leverancier had dus de mogelijkheid om alvorens met nieuwe klanten in zee te gaan eerst te informeren of deze klanten bekend waren en zo ja, of ze „goed" waren. Veel zoden zette dit niet aan de dijk, omdat die bureaus grotendeels een plaatselijk karakter hadden en bovendien niet verplicht waren. Op 1 januari 1964 is de nieuwe Wet op het Afbetalingsstelsel in werking getreden. Deze wet bepaalt o.m., dat alle afbetallngsleveranciers bij de Ka mer van Koophandel ingeschreven moeten worden, dat leveranciers met colporteurs een vergunning bij B. en W. moeten aanvragen en dat alle af- betalingsfinanciers een vergunning van het departement van economische zaken nodig hebben. De wet kent echter niet de verplichting tot krediet registratie. Wel heeft de overheid de mogelijkheid door middel van een algemene maatregel van bestuur om een vrijwillig opgekomen krediet registratie te stimuleren en voor allen verplioht te stellen. Toch komt de overcreditering op een andere wijze in de wet ter sprake. Verkopers op afbetaling mogen niet op lichtvaardige wijze een afbetalings transactie aangaan. Doen zij dit herhaaldelijk, dan maken zij zich aan mis bruik schuldig en zijn strafbaar. Verkopers moeten dus tevoren bij de ko per inlichtingen inwinnen, waardoor zij een inzicht krijgen in de betalings capaciteit van de koper. Het sluitstuk van dit onderzoek kan slechts de cen trale kredietregistratie zijn. Dank zij de uit het bedrijfsleven voortgeko men activiteit zal deze centrale registratie thans het licht zien. In oktober wordt door het gehele, op dit terrein werkzame bedrijfsleven een stichting opgericht en zal er een „centraal bureau voor registratie van afbetalingskredieten" komen. Iedere, aangeslotene is verplicht elke afbe- tallngsverkoop bij het bureau aan te melden; iedere verkoper moet boven dien, alvorens een transactie aan te gaan, onderzoeken of de aanvrager in het register voorkomt en eventueel als wanbetaler bekend staat. Tal van detailverplichtingen proberen de zaak verder waterdicht te maken. Er is goede hoop, dat deze centrale kredietregistratie succes heeft. Aan het onderzoek hebben namelijk alle belanghebbende groepen deelgenomen: de verkopers op afbetaUng, de financieringsmaatschappijen, de gemeentelijke volkskredietbanken, de particuliere geldschietbanken en de betaalzegelkas- sen. Het georganiseerde bedrijfsleven zal op zijn leden zeker een beroep doen zich als lid aan te melden. Deze centrale registratie is ongetwijfeld in het algemeen belang. De ver kopers krijgen een grotere zekerheid, dat zij verkopen aan mensen, die him verplichtingen kunnen nakomen (honderd procent zekerheid krijgt men na tuurlijk nooit!). De kopers, die „zwak van aard" zijn, wordt de pas afgesne den om in verschillende zaken tegelijk te kopen, voorzover er althans ge rede aanleiding is om aan hun betalingscapaciteit te twijfelen. "vor mcle Wereldbond in vierde rapport: (Van onze kerkredacteur) FRANKFORT Als mensen worden uitgesloten op de basis van ras, kleur, of nationaliteit van een plaatselijke gemeente, is dit strij dig met wat van de kerk verwacht kan worden. Dit is een van de uit spraken van de vierde sectie van de negentiende assemblee van de Hervormde Wereldbond in Frank fort. Juist deze zin heeft echter het verzet opgeroepen van Zuid- afrikaanse en enkele Amerikaanse gedelegeerden. Zij wilden wel er kennen dat alle tongen, natiën en talen behoren tot de kerk van Christus, maar wilden daaruit niet de conclusie trekken dat een der gelijke gemengde samenstelling ook mogelijk moet zijn voor de plaatselijke gemeente. Zo werd de discussie over de waar de van het gebed „Kom, Schepper, Geest" voor de verlossing van de we reld, van meet af aan sterk bepaald door de plaatselijke situatie in Zuid- Afrika en de zuidelijke Verenigde Sta ten. Het gesprek werd zelfs enigerma te bemoeilijkt door voortijdige publika- tie van de besprekingen die in sectie- Reumatiek TOGAL HELPT Griep TOGAL HELPT Migraine TOGAL HELPT Menstruatiepijn TOGAL HELPT Verkouden TOGAL HELPT Hoofdpijn TOGAL HELPT Spit TOGAL HELPT R.K.-waarnemers naar vrij zinnigencongres in Den Haag O De R.K. Kerk, de Internationale organisatie van humanisten en het Internationaal libera al-Joods verbond zullen waarnemers sturen naar het congres van het Internationaal verbond voor vrijzinnig christendom en geloofs vrijheid (I.V.V.C.). dat van 18 tot 23 augustus in Den Haag wordt gehouden. Aan het congres wordt deelgenomen door ongeveer vierhonderd personen uit negentien landen. Het congresthema is: ..Een geloof voor de wereld van morgen." Namens het Nederlandse episcopaat zal de bisschop van Rotter dam, mgr. M. A. Jansen, de openings zitting van het congres bijwonen. Het congres wordt gehouden in het eerste vrijzinnig christelijk lyceum in Den Haag. Lezingen worden gehouden door sir Alister Hardy uit Oxford (Engeland! over „Science and religion", dr. H Gideonse uit New York over ..Moral standards in the world of tomorrow" en dr. H. Faber uit Leiden over ..Keeping your own integrity." Uit vier landen komen meer dan twintig deelnemers: uit Nederland, de Verenigde Staten, Engeland en West- Duitsland. De overigen komen uit België, Canada. Denemarken. Frank rijk. Ghana, Hongarije, Italië, Japan, Kameroen, Philippijnen. Polen. Tsjecho- slowakije, Zuid-Afrika, Zweden en Zwit serland. HTER gelegenheid van de onlangs door presi dent Johnson onderteken- Amerikaanse wet op de burgerrechten, waarbij onder meer de bekende negerpredikant dr. Mar tin Luther King aanwe zig was, heeft de Konink lijke. Begeer te Voorscho ten een penning uitgege ven. Van de penning met een afmeting van 38 mil limeter zullen in goud tweeduizend genummerde exemplaren worden ge slagen. De eerste van de ze genummerde serie zal dit weekeinde worden aangeboden aan dr. Lu ther King, die vanmor gen voor een verblijf van twee dagen in ons land is aan gekomen. Zoals we reeds heb ben gemeld, zal hij morgen in het RAI-gebouw in Amsterdam de deelnemers aan de Europese Baptistenconferentie toespreken. Deze penning is er een uit de serie die door Begeer wordt ver vaardigd ter ere van personen die zich op het gebied van we tenschap en cultuur of op ande re ideële wijze verdienstelijk hebben gemaakt. In deze serie werden onder andere reeds pen ningen vervaardigd van konin gin Wilhelmina, Dag Hammar- skjöld en president Kennedy. Op de voorzijde van de pen ning is als beeldenaar dr. Lu ther King weergegeven met de tekst: „So faith, hope, love abi de, these three; but the greatest of these is love" (1 Cor. 13 13) (geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde). Op de achterzijde ziet men de opgeheven arm van het bekende Vrijheidsbeeld met als randschrift: „Civil Rights ActJ. F. KennedyL. B. John son Era" en als datum 2 juli 1964. Behalve de tweeduizend ge nummerde penningen zijn er ook niet genummerde, kleinere gou den en zilveren penningen ge maakt. Ontwerp en modelé zijn van Willem Vis. Het gevolg was dan ook dat nog voor de algemene vergadering zich officieel uitsprak over het rapport van de vier de sectie en het vaststelde, in Zuid-Afri ka verzet was aangetekend. De actuaris van de Nederduits Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika, dr. Vorster. verklaar de in Kaapstad zelfs dat hij verzet aan tekende tegen het feit dat de vijf gede legeerden van zijn kerk zich achter het rapport hadden gesteld. Hij zei: in de verklaring over de gelijke rech ten van de rassen zijn fouten en geva ren geslopen. Er bestaan geen gelijke rechten voor alle rassen. Zij staan wel gelijk voor God, maar zij zijn evenmin aan elkaar gelijk als perso nen onderling gelijk zijn. De vijf Zuidafrikaanse afgevaardigden hebben zich echter juist niet achter het rapport g-esteld. Zij hebben hun best ge daan om een hele alinea te schrappen en daarvoor in de plaats een herinnering te plaatsen aan de noodzakelijkheid om met liefde te strijden voor het recht. Zij weigerden zicb te stellen achter de uitspraak dat christenen niet slechts in woorden maar ook in daden moeten pro als anderen lijden door onrecht, dat zij in de verantwoordelijkheid zich in te zetten voor de rech- de rassen en voor gelijkheid. de oorlog kan vervangen, een effectie ve organisatie die zich in kan zetten voor de oplossing van verschillen. Op fit ogenblik is de Verenigde Naties de beste organisatie voor een derge lijk doel. RASSENVRAGEN uit: 1. Jezus Christus is geboren, stierf en werd opgewekt voor alle mensen. 2. God schiep alle volkeren uit één bloed. 3. In Adam zijn alle mensen gelijkelijk aan de zonde onderworpen. Geen en kel ras mag zich daarom verheffen boven andere rassen. 4. In de verhouding tot mensen van een ander ras of nationale groep staat de christen onder de opdracht om zijn naaste lief te hebben ais zichzelf. 5. Alle mensen, van welk ras dan ook. moeten het Evangelie van Jezus Chris tus horen. VERANTWOORDELIJK HEID Psalm 51, gedicht door koning David, is hij uitstek een psalm van boetedoening. Er lag een niet te nemen barrière tussen de dichter en God vanwege een gebodsovertreding. Davii stoot door naar het wezen van deze overtreding en hij levert zich totaal uit aan God. Hij weet van goddelijke barmhartig, heid, van vergeving van schuld, van een streep, die gezet wordt onder een zeer donker hoofdstuk in zijn leven. Hij zegt in deze psalm tot God: in het geheim maakt U mij wijsheid bekend, en even later vraagt hij: neem Uw Heilige Geest niet van mij. David heeft begrepen, dat de wijheid, die nodig is in het leven van een mens, het tegenovergestelde is van eigen-wijsheid, dat zij moet worden bekendgemaakt en dal God de Heilige Geest hem die wil schenken. Hij spreekt ook over de noodzaak van een vernieuwde vaste geest in zijn binnenste en daarmee raakt hij aan de meest intieme relatie] van een mens tot God. Gods Geest schenkt de mens een ver nieuwde vaste geestdie in alles gaat vragen naar de wil van God in de praktijk van het dagelijkse leven. David weet, dati ieder, die het met zijn eigen, niet-vernieuwde geest wil pro-\ beren, vastloopt. De boetedoening voert tot de overtuiging, dat de Geest van God sterker is dan de eigen geest, dat dieI Geest de mens doet weten: uw boetedoening wordt aanvaard! uw schulden zijn u kwijtgescholden, u bent witter dan sneeuwj in het oog van God. Wat willen wij nog meer? Wij lezen vanavond: Psalm 106 vers 1 tot en met 25. Morgen lezen wij: Psalm 106 vers 26 tot en met 48. In een zesde punt wordt dan de antwoordelijkheid van de kerk ten op zichte van de verhouding tussen de sen omschreven: Door prediking er derricht moeten de leden van de ker ken de eisen van het Evangelie, waar dit uitvoerig debat j het gaat om de verhouding tussen de verstaan. De eenheid in Chris- eenheid die dien een eenheid die dë kloof tussen de overbrugt. Juist daarom mogen ensen om hun ras, kleur, of •orden uit EVENWICHTIG Het gevolg was dat in de opinie van sommige le- ken dit vierde rapport eigenlijk alleen j tus betekent niet alleen de rassenkwestie handelde, de confessies overbrugt. verhoudingen en van de noodzaak te komen tot nieuwe kerkelijke vormen van hulpverlening in de wereld. Het rapport gaat uit van de gedachte dat de Heilige Geest wel aan de kerk geschonken, maar niet alleen binnen muren van de kerk werkt. Hij zendt de kerk de wereld in. En de taak van de kerk is niet alleen de prediking van het evangelie, maar ook om de mensen te dienen in al hun verlangens en ver wachtingen in zoverre zij overeenkomen met het doel van God voor deze wereld. Daarom voegt de kerk nieuwe tekenen van het Koninkrijk Gods toe aan die tekenen die er al zijn. Daarom mag de kerk nimmer tevreden zijn met wat al bereikt is VREDE Op het punt van de vrede werden dc volgende resoluties door de algemene vergadering van de Hervormde Wereld bond aangenomen: 1. Persoonlijke gehoorzaamheid aan de Heilige Geest roept op tot berouw, vergeving en liefde, ook voor de vij anden. De kerk moet geestelijke en zonodig ook materiële steun geven aan christenen die om hun gewetens wil le zich verzetten tegen militaire dienst. 2. De kerk moet mensen die machts posities bekleden voorlichten en hen leiding geven, opdat legeringen hun verantwoordelijkheid getrouw en so ber vervullen. 3. De kerk moet zich inzetten voor een oprechte vermindering van de bewa pening en een controle op ontwape ning en zich niet alleen tegen atoom bewapening verzetten. 4. Juist daarom moet er iets komen dat aangetekend. Zij wilden wel de geldigheid van deze uitspraak erkennen voor de gehele kerk van Christus maar niet voor iedere plaatselijke gemeente. In dit zesde punt werd dan bovendien nog gezegd dat het de taak van de kerk is dat zij zich vereenzelvigt met hen die lijden. Christenen moeten door woor den en daden protesteren en hun ver antwoordelijkheid aanvaarden voor de gelijkberechtiging van alle rassen. Het is van primair belang dat de kerk door een serieuze theologische en politieke studie haar leden in staat stelt om ver antwoordelijkheid te aanvaarden, voor al als het gaat om zulke moeilijke vraagstukken als ongehoorzaamheid aan de wetgevende macht en de houding die men moet innemen ten opzichte van da den van agressie. In de sectie verzetten zich vijf van de 58 afgevaardigden zich tegen deze laatste uitspraak. Dezelfde mensen stemden ook tegen dit gehele rapport. Het slot van dit rapport gaat 'in op het vraagstuk van nieuwe vormen van dienstbetoon in de wereld. In de reso lutie wordt gezegd: Wij raden onze ge meenten aan om hun structuur en dracht opnieuw te bestuderen in licht van de zendingsopdracht in eeuw die radicaal aan het veranderen is en waarin de secularisatie hand over hand toeneemt, opdat er nieuwe wegen gevonden worden om de ge meenschap te helpen en te dienen, met het Evangelie, zowel plaatselijk als wereldwijd. Dr. Martin Luther King voor KRO: Als Goldwater president van de Verenigde Staten wordt, gaan we de weg terug naar beneden, zo zelfs dat de gehele wereld vernietigd zou kunnen worden. Dit heeft de Amerikaanse neger leider ds. Martin Luther King aan de vooravond van zijn be zoek aan Nederland gezegd in een interview voor de KRO-radio. Het gesprek was in New York opgenomen. Ds. Luther King komt vandaag in Ne derland aan en zal morgen in het Am sterdamse R.A.I.-gebouw spreken. Zijn rede wordt 's morgens door de I.K.O.R.- t.v. uitgezonden van 10 tot 11 uur. De, tweede rede zal via de radio (Hilver sum 2) te beluisteren zijn van kwart over zes tot zeven uur 's avonds. De Amerikaanse negerleider zei in het KRO-interview dat hij het partijpro gramma van de republikeinen zee toereikend vindt. ,,Men was niet in om een bevredigende oplossing te geven w HP L—-.RPR voor de grote problemen die onze natie omdat het natuurlijk vandaag heeft. De republikeinen heb-l wij die er aan wer fout gemaakt met het verkie- dat Amerika komt tot" Hpt k nn hii uitstek historische I voegde zicb bii de doopsgezinden. Het net is op oij uusie* nisi.oriM.iie overblijVende deel. dat in 1612 terug- bodem, dat de Europese baptisten! keerde naar Engeland, heeft de stich- congresseren. Velen van hen zul-, len in de binnenstad al wel de En- j WP' gelse Pélgrimsteeg hebben opge zocht. In dit onaanzienlijke steegje is drie en een halve eeuw geleden het baptisme ontstaan. Dit feit is vanmiddag herdacht. In het begin van de zeventiende eeuw vonden verschillende groepen Engelse separatisten, die om hun geloof uit Engeland moesten vluchten, een gast-j vrij onthaal in ons land. De leider van een van deze groepen was ds. John Smyth, die in Amsterdam de kost verdiende als dokter en des zondags in zijn gemeente voorging. Smyth had nogal bijzondere ideeën. Hij verwierp bijbelvertalingen als mensenwerk. Ook was hij tegen zingen in de kerkdienst, omdat de Heilige Geest niet gebonden ls aan bepaalde melodieën. Hij kwam tot de overtuiging, dat de doop alleen na geloofsbelijdenis be diend kan worden en dat de doop van hem en van zijn volgelingen dus van geen waarde was. Toen hij deze „fout" wilde herstellen, zat hij met een gro te moeilijkheid. Door wie moest hij zelf gedoopt worden? Uiteindelijk heeft Smyth in een saihen- komst van de gemeente zichzelf ge doopt, nadat hij plechtig zijn geloof beleden had. Vervolgens doopte hij zijn volgelingen. Zo is in 1609 dc eers te baptistengemeente ontstaan. Nier lang daarna oordeelde Smyth, dat een begin door zichzelf te dopen on mogelijk goed kon zijn. Hij onttrok zich met een deel van de gemeente en zijn eigen kerk ontrouw de ban gedaan, omdat hij rheid Gods" in twijfel trok. Eerst in 1845 is het baptisme in ons land teruggekeerd, toen zeven inwoners van Gasselternijeveen zich lieten her dopen in het Stadskanaal door de Deen Julius Köbner. Een van hen was de hervormde predikant dr. J. E. Feisser, die uit zijn ambt ontzet was, omdat hij geen ongelovigen tot de avondmaalsviering wilde toelaten. Na een beginperiode van langzame groei is het baptisme in ons land vooral in de eerste helft van deze eeuw snel toegenomen. Er zijn nu 66 gemeenten met 9.000 gelovigen, die gediend worden door meer dan 50 predikanten. Het zwaartepunt ligt nog j ,.Het is een eerste stap op een r l* duizend mijl." We moeten komen 1 - gemeenschap, die volledig geïntegreerd niet omdat de wet het zegt, maar - - j „...dat het natuurlijk en rechtvaardig is. "b" ..Wij die er aan werken moeten ,w~ie- dat Ameri meent ds. integratie. ,-,i De negerpredikant gaf in dit interview a echte en ware de achttiende dan in de twintigste verder zijn visie op zijn blanke mede- Zijn binnenlandse politiek steeds in de vier noordelijke provin- Dc tijd heeft het oordeel over de grond legger van het baptisme blijkbaar ver zacht. Ter ere van hem is in Amster dam-Nieuw West de John Smytb-Her- denkingskerk gebouwd. Hoewel deze kerk reeds in maart door de gemeen te in gebruik werd genomen, is zij toch pas vanmiddag in het kader van de conferentie officieel ingewijd in een dienst, waarin de plaatselijke voorganger, ds. M. G. Boeschoten, voorging. Voor de bouw van deze kerk hebben de baptisten over de gehe le wereld namelijk geld bijeen ge- Christusde Waarheid over God ISTEREN heeft de Europese Baptistenconferentie te Am sterdam in het teken gestaan van het thema „Jezus Christus, de Waarheid over God", dat werd in geleid door ds. Pedro Bonet-Such uit Spanje. Het werd verder uit gewerkt door de Zweedse predi kant ds. P. A. Aglert en zijn Rus sische collega, ds. Michael Zhid- kov. Ds. Aglert riep zijn gehoor op. uit gaande van het doopbevel van Christus, ernst te maken met hun taak waar heid, leven en vrede te brengen in Je- Christus aan alle mensen. Wij be hoeven niet bang te zijn voor de seku- larisatie, aldus as. Aglert, die daaraan „Christus heeft Zijn discipe- heerschappii in de wereld be loofd, wel heeft Hij hen gemaand, hun licht op de kandelaar te stellen, om te schijnen voor allen, die in het huis zijn". Gezien het toenemend proces van ver stedelijking, drong hij aan op herstel de Nieuw-Testamentische gewoonte, van de huizen centra te maken van bijbelgroepen en gebedskringen. De Russische predikant Zhidkov sneed dc houding van de baptisten tegenover de internationale situatie aan. Hij nam eljn uitgangspunt in 1 Petr. 3:11b: De gelovige zoeke de vrede en jage die na. Moet dat voor ons geen aansporing zijn, in plaats van passief aktief bezig te zijn op het terrein van de verbete- ring van dc goede betrekkingen tussen de volken? Ds. Zhidkov wenste een meer positieve instelling van de Euro pese baptisten ten aanzien van de Praagse Vredesconferentie. Radio en t.v. Over het radio- en televisiewerk bracht dr. Gordon R. Lahrson verslag uit. In Rüschlikon (Zwitserland) heeft men de beschikking over een eigen op- •-studio. Men maakt zoveel moge van de nationale zendstations ge bruik. Er komen echter steeds meer mogelijkheden om de korte golf te ge bruiken. Via Radio Monte Carlo worden regelmatig programma's uitgezonden in de Hongaarse en Roemeense taal. En kele weken geleden heeft nu ook het International Protestant Broadcasting Station in Zwitserland toestemming ge kregen. om op de korte golf uit te zen den. Van dit station kan elke protes tantse groep in Europa gebruik maken. s Middags werd o.a. het tienjarig be staan van het Europees Baptistenzen dingsgenootschap herdacht. Hierin wer ken baptisten uit negen landen samen ir ondersteuning van de vnl. Duitse i Franse zendelingen in Kameroen. De mvond was gisteren speciaal voor öe jeugd. In een unieke omlijsting van spel en zang vond in het RAI-gebouw eén jeugdrally plaats onder leiding van de Engelse predikant, ds. A. Stuart Ar nold. Ds. J. Bouritius uit Hoogezand hield een korte toespraak. Na afloop bleef de jeugd nog geruime tijd onge dwongen bij elkaar. Secties De grote meetings worden steeds af gewisseld door sectievergaderingen van mannen, - vrouwen, jeugd, studenten, zondagsschoolonderwijzers, zendings mensen, theologen enz. Uit deze bijeenkomsten lichten wij die »n de zondagsschoolonderwijzers, die zich donderdagmiddag hebben bezonnen op de gedachten, die ds. J. C. Goncalves uit Portugal in hun midden had ge bracht. aantal vol- hun eigen godsdienstig leven, pleitte hij voor een zondagsschool voor alle leef tijden, zoals die al in veel landen is in gevoerd. De theologen hebben kunnen luisteren naar dr. Dale Moody uit de Verenigde Staten, die sprak over de houding vanj de baptisten tegenover een oecumeni sche theologie. Er zijn trouwens veel! Amerikanen op de conferentie aanwezig.! De verste reis hebben enkele Austra liërs en Nieuw-Zeelanders gemaakt. Heti moeilijkst is het voor enkele Joegosla vische baptisten geweest om te komen. Op het laatste ogenblik konden zij toch! nog een aanvankelijk geweigerd j uitreisvisum krijgen. De jeugd is voor wat de huisvesting1 betreft geconcentreerd in Zandvoort Honderd en twintig jongeren uit vier landen (Duitsland, Engeland. Zweden en Nederland) maken gezamenlijk de con-i ferentie mee. Herv. Wereldbond herinnert Rome aan vrijheid (Van onze kerkredacteur) FRANKFURT. De negentiende as semblee van de Hervormde Wereldbond heeft het hoofdbestuur opgedragen om zich tot het rooms-katholieke secreta riaat voor de eenheid van kardinaal Bea te richten. Het moet dit secreta riaat wijzen op het feit dat de oecume nische betrekkingen sterk bemoeilijkt/ •den door de houding die de roomsJ katholieke kerk in vele landen inneemt ten opzichte van de gemengde huwelij ken. Tevens wórden de oecumenische! betrekkingen bemoeilijkt door het feit dat de vrijheid van eredienst en van ge-j tuigen van protestantse kerken die zich in een minderheidspositie bevinden, in geperkt wordt. Het gevolg van zulke beperkingen is j dat daardoor de secularisatie vela wint en de kerk van Christus verzwakt wordt. De assemblee richtte zich tevens tot de beide rooms-katholieke waarnemers, dr. F. Thijssen en dr. James Quinn, om het secretariaat te blijven herinneren aan deze moeilijkheden. Bovendien werd het hoofdbestuur opgedragen zich te richten tot de Wereldraad van Kerken met het verzoek zich in te zetten voor geloofsvrijheid overal waar een kerk (protestants, orthodox of rooms-katho- regering schuldig ide Onder leiding van prof. dr. A. S. van der Woude, kerkelijk hoogleraar te Gro ningen, zullen 5 september dertig stu denten aan de theologische faculteiten van Groningen, Utrecht, Amsterdam en Leiden een studiereis van vijf weken maken door Egypte, Jordanië en Israël. Het instituut voor internationale ex cursies te Bergen (NH), dat deze reis organiseert, biedt aan de deelnem-.-rs de gelegenheid vooraf de reissom te verdienen. Door een gezamenlijke werk periode als vakantiekracht in de Am sterdamse ziekenhuizen van 1 juli tot 31 augustus zal de reissom bijna in zijn geheel vooraf kunnen worden ver diend. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ooltgensplaat: C. den Boer te Sliedrecht; te Kolder- en Dinx- terveen (toez.): P. Hazekamp, kand. te Bedum (Gr.). GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Eefde-Gorssel: D. C. Firet te Gees (Dr.), die bedankte voor Pijnacker-Nootdorp. zijn, stuurder schuld heeft aan een ongeluk. uuuira gcgccu c ^x zelf Nu kan de garagehouder wel weer intrekken met haar gezin. De kanton- haal zoeken op de persoon die de rechter wees echter haar is zij in beroep gegaan en - heeft haar eis toegewezen. Nu moeten plegen met ee wij binnen een half jaar het huis ver- ringsmaatschappij. laten. De gemeente verklaart geen huis voor ons beschikbaar te hebben. Hebben wij nu recht op een soortge lijke woning? Antwoord: Het vonnis is geveld Antwoord: Inderdaad is de eigenaar Amsterdam en Vinkeveen, allen van de wagen aansprakelijk als de be- omstreeks het einde van de vorige eeuw. Op welk huidig nummer van de Wagenstraat in Den Haag stond de f;ereformeerde kerk onder het Kruis, ater een christelijke gereformeerde kerk? Wanneer was ds. W. de Groot bona fide verzeke- predikant van de oud-gereformeerde gemeente aan de Zuid-Binnensingel? Van ds. W. Bekker bezit ik een bro chure met de bekeringsgeschiedenis op rijm. Daarin blijkt dat hij in Rotter- gege- cassatie bent gegaan kunnen zeggen, i Vraag: Ik verzamel foto' vens van predikanten in kerkformaties, die voortgekomen zijn uit de Af schei- dam is geboren ding van 1834. Zijn er misschien lezers, een preek die gegevens en foto's hebben, althans *-- Brieven, die niet zijn voorzien van naam en adres, kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhoudig is verzekerd. Vra gen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo ten. gaan, is hieraan niets i doen. Als u geen andere woning zij te krijgen zijn zerswoude Courant. De archieven betreffende de bekeerd werd onder door u genoemde predikanten zijn niet d. Oever. La- zeer moeilijk te achterhalen omdat zij niet behoorden tot nog bestaande betreffende: ds. H. Joffers, ds. kunt Smitt, kerken in de Nobelstraat en Wa genstraat der Chr. afgescheiden ge- nte in Den Haag. ds. A. H. Geerts de oud-Gereformeerde gemeente te wel dat ik alle mogelijke U begrijpt kerken Zeer tijdrovend onderzoek heb de burgerlijke standen r| christenen In de Verenigde Staten. HIJ p' ":Tidt dat er veie blanke christenen zijnl zitten. Hij geeft dan e het christendom werkelijk laten apre-j wagen in leen, -:-t - wachten wat er beschikbaar is. Beter Scheveningen. ds. P. Los. ds. A. kunt u zelf iets zoeken. Vraag: Een garagehouder heeft dik wijls auto's in reparatie van personen, die dringend om een wagen verlegen Vlaardingen, ds. C. Antwoord: Jammer genoeg beschik ken wij over zeer weinig gegevens. Van ds. Woutherus Bekker weten wij u j.r-„- -dat hi3 in 1821 geboren is. Van zijn la- heij der vrije Gereformeerde gemeente tere levensjaren weten wij niets Hij VI aard ineen dc r van dan rwan maf schijnt in Duitsland te zijn overleden, maar sterfjaar en plaats van begrafenis kennen wij niet. Het kerkgebouw in de den Oever eigen steek. ds. H. van den Oever, ds. D. geld. Onlangs van Smaalen, ds. L. van der Velde, die uitgeleende wagens vol- de Kruis- en Ledeboeriaanse gemeente Wagenstraat heeft gestaan op puin gereden en christendom werkelijk in hun leven heb- de politie dat de garagehouder alle I ben toegelaten. „Zij vertegenwoordigen keningen thuis gestuurd krijgt daar hij Ds. King is van mening dat zijn werk! Christus zeer slecht en alles wat in het de verantwoordelijke persoon Rotterdam. Ook zou ik graag - dedelingen hebben over de predikanten van de vrije gemeenten: ds. W. Wes- seis te Gouda, ds. U. Haarlemmermeer, ds. Amsterdam en ds. H. J. Snapper te ken voor het pand :- Nadat het buiten gebruik was geko- gedicht „De gelukkige' i helpen. Vraag: Een lezeres vraagt inlichtin gen omtrent het gedichtje, waarin de volgende regels voorkomen: „Vaderlief mag ik u helpen Als g'uw vrachten dragen moet? k Zal de pakjes gauw bezorgen, ir niet vlugger doet" jodenmeisje, enz. "raagt naar het waarvan de k Weet dat gij Zo sprak eens et„ Vraag: Een lezer vré eerste regel luidt: Freese in de de toegangspoort. Nadien is het met Bekker te dere huizen gesloopt om plaats te x.._ de Haagsche ons kunnen helpen. Er feefde e Antwoord: We hopen dat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2