Eerste vlucht van paus in helikopter Herv. Wereldbond geen administratieve kolos Werkloosheidswet ook voor inkomens boven loongrens DE DOKTER aan 'i woord Theologische aandacht voor Israël DRINGEND VERZOEK Dr. Visser t Hooft over encycliek: Houding paus tegenover onze kerken bemoedigend Een woord voor vandaag Westduitse kerk zond al 126 vaklieden uit AAMBEIEN WOENSDAG 12 AUGUSTUS 1964 ANDERZIJDS STAAT ER WEL WAT ER STAAT? Het evangelisatieblad „Onder weg'' (hoofdredacteur de gere formeerde predikant ds. E. Pijl man) bevatte onlangs een inte ressant artikel, getiteld „Moeten niet-kerkelijken een andere bij bel hebben? Moet de Bijbel ge moderniseerd worden? Aan wie ligt hetaan de bijbel of aan de mensenStaat er wel wat er staat?" Het blad schrijft: ER begint hoe langer hoe me< belangstelling te komen voor i rij pel moderne mens nog met enige zin een bijbel geven om hem op die ma nier ln contact te brengen met God. met Jezus, met het geloof Eindeloos zijn de verhalen van de misverstanden die er uit het blj- bel-lezen ontstaan zijn. Mensen die lazen dat in het Oude Testament aan het volk Israël het ..roken op de hoogten" 'het offeren op een heu vel) -werd verboden maakten daar uit op dat er reeds in het Oude Tes tament een anti-rookcampagne inge zet werd. Anderen verklaarden zich tegen de aanleg van telefoonpalen op grond van de (berijmde) psalm- regel: 's Heren goedheid kent geen Öilen. Hoe moet dat allemaal? ebben de rooms-katholleke geeste lijken uit de tijd van ,,het rijke roomse leven", gelijk gehad toen zij de bijbel achterhielden en op z'n zachtst gezegd de leken het le zen van de bijbel niet adviseerden? In dit jaar. waarin het Neder lands Bijbelgenootschap 150 Jaar bestaat, zijn al die vragen weer ac tueel geworden. Ongeveer twee maanden geleden is er bij het N.B.G. een boekje verschenen, dat ..Licht" heet en het evangelie van Johannes bevat in ..hedendaags Ne derlands". De bedoeling van dit boekje ls duidelijk. Ook de in 1950 verschenen Nieuwe Vertaling van de bijbel acht men voor niet-kerke- lljke. moderne mensen niet zo ver staanbaar en men doet op deze ma nier een poging om de bijbel dich ter bij de mensen te brengen. De vertaling is vrijer en naar de me ning van de vertalers meer aange past aan de woorden en begrippen waarin de moderne mens denkt en •preekt. Op zichzelf een goed ding. Iedereen, die een beetje op de hoogte is. weet dat de laatste boe- de bijbel zo'n twintig dertdien nog al het der in het denken van veranderd is. Maakt dit dat de niet tot hoogste noodzaak? Hoeveel mensen krijgen niet. heel goed be doeld. van hun gelovige vrienden of familieleden een bijbel cadeau met het advies er eens in te gaan lezen. Ze beginnen er aan. maar al •poedlg verslapt hun energie om er elke dag een stukje in te lezen. Het •preekt ze niet aan. ze begrijpen het niet helemaal en slechts zelden worden zij door 't een of ander verrast. En moet luist met het oog od deze situatie niet iedere poging om tot een verstaanbaarder uitga ve van de bijbel te komen toege juicht worden? TKDCH la niet iedereen het hier- J- mee eens. Wij gaan nu maar voorbij aan de bezwaren van hen die van mening zijn dat we het nog altijd moeten doen met de z.g. Sta tenvertaling uit 1838. omdat deze vertalers vromer zouden zijn ge weest dan de tegenwoordige. Dat lijkt me een dwaas oordeel. Onte genzeggelijk is voor het vertalen van de bijbel, naast de grootst mo gelijke kennis van het Hebreeuws (Oude Testament) en het Grieks (Nieuwe Testament) en nog veel meer, nodig dat de vertalers ook met geloof weten waaraan zij be zig zijn. Maar dat is hier het punt niet. Ook de vertalers van 1950 zijn gelovige mensen. Toch zijn er ook andere bezwaren tegen hun ver taling. In 1952 heeft ds. Breukelman een indrukwekkende serie artikelen in ..In de waagschaal" geschreven, waarin hij aantoont dat men de Nieuwe Vertaling op bepaalde pun ten niet goed vertaald heeft. Het be zwaar kan als volgt worden gefor muleerd: moeten we de bijbel in z'n vertaling bij de mensen van de ze tijd brengen of moeten de men sen van deze tijd bij de bijbel ge bracht worden? Moeten wij voor bepaalde begrippen uit de bijbel, die telkens weer terug keren, zoe ken naar woorden uit onze eigen woordenschat, waardoor die be grippen onwillekeurig een andere inhoud krijgen, of moeten wij ze laten staan en ze uitleggen? Het gevaar is nl. niet denkbeeldig dat wij bij een al te moderne en vrije vertaling ongemerkt overstappen van het denken van de bijbel op het denken van de moderne men- «en. Moeten we ons afvragen waar de moderne mens mee zit en dan proberen de bijbeltekst zo te verta len dat hij als 't ware op zitn vra gen in de Dijbel een antwoord vindt, of moeten wij die moderne mens in contact brengen met de vragen die de bijbel hem «telt en dan na tuurlijk ook met de antwoorden die de bijbel daar zelf op geeft. staan hier onmid- om te zeggen dat d protestanten dan wel geen paus i over de bijbel denken. In de bijbel heeft God zich zelf en alles wat HIJ gedaan heeft en nog doen wil bekend gemaakt Daarom achten wij de bijbel van zo groot belang en noemen wij dit boek het Woord van God. Maar dit boek vraagt een eigen benadering. Mensen zijn daarin aan het woord en daaarom is het te begrijpen dat wij hun gedachten willen overzet ten in woorden en begrippen die wij zelf dagelijks gebruiken. Maar ach ter die mensen en door die mensen heen is God in de biibel aan het woord. En daarom zullen die woor den zelf tot de mensen moeten spre ken in hun oorspronkelijke kracht en betekenis. Daarvoor is uitleg ging nodig. Een ander soort verta len. De bijbel is geen stripverhaal dat iedereen op z'n aemak kan le zen omdat het verhaaltje een opper vlakkige zaak is. In de blibel ko men de dingen tussen God en de mensen aan de orde. Daar moet leder mens zich voor inspannen om die te verstaan. Een gemakkelijke bijbel nodig dan de kerkelijke mens. Maar beiden zullen ze moei te moeten doen om de gedachten Gods te verstaan. De bijbel moet bij de mensen ge bracht worden. Akkoord. En daar bij kan een moderne vertaling mis schien een eerste hulp bieden. Maar uiteindelijk zullen ae mensen bij de bijbel, of liever bij de spre kende God moeten komen om van Hem te horen wat er met hun le ven aan de hand is. Daarvoor hebben we nodig dat we elkaar met ons inzicht in de bij bel dienen. En als we daar samen een heldere voorstelling van heb ben dan hebben we zeker niet in de laatste plaats nodig dat God ons zelf onderwijst met zijn heilige Geest. Dat we er zelf bij betrokken worden. Dat het geen verstandelijke, theoretische kennis blijft, want daarvan wordt een mens alleen maar knap. maar dat het een echte kennis van ons hart wordt, want daardoor worden we alleen maar wijs. Dan worden we er om zo te zeggen wijzer van. Ker kelijke en niet-kerkelljke mensen hebben dezelfde bijbel nodig. Andere kerken broederhand reiken FRANKFORT Op het ogen blik wordt hier in Franfort op de negentiende assemblee van de Hervormde Wereldbond druk ge discuteerd over de rapporten die door de vier secties zijn opge steld. Het eerste is met scherpe kritiek, het tweede met een minutenlang durend applaus ont vangen. Maar toch zien de ge delegeerden kans om zo nu en dan even de theologische debatten te onderbreken om zich met zake lijke aangelegenheden te be moeien. Zo werd gistermorgen het rapport aangenomen waarin de toekomstige taak van deze wereldbond wordt omschreven. Besloten werd de administratieve organisatie zo klein mogelijk te houden, maar tegelijkertijd de broederhand uit te steken naar kerken met een gereformeerde belijdenis, in het bijzonder de theologisch orthodoxe kerken die zich nog steeds niet bij wijdere oecumenische raden willen voe gen. Opnieuw werd uitgesproken dat deze wereldbond niets zelf zal doen wat met andere kerken samen gedaan kan worden. De bond zal steun aan het werk van de interkerkelijke hulpverle ning van de Wereldraad van Kerken blijven bevorderen. Er zal wel (als het nieuwe hoofd bestuur dit plan tenminste goedkeurt) een jeugdcomité worden gevormd, maar het ligt niet in de bedoeling dat dit comité zich bezig zal houden met de werkzaamheden die reeds door het jeugddepartement van de Wereldraad van Kerken - orden verricht. In de tweede plaats wordt uitgespro- taken omschreven die in de komende ja ren zullen worden uitgevoerd door de Hervormde Wereldbond. Hij zal zich in de eerste plaats blijven bezig houden met de problematiek van de godsdienst vrijheid. Juist omdat het zo moeilijk is om aan feitelijke gegevens te komen, zal de bond deze vergaren en aan zijn kerken doorgeven. Getuigenis In de tweede plaats wordt uitgespro ken" dat het christelijke getuigenis in een seculiere wereld steeds weer van uit het reformatorisch geloof moet wor den bestudeerd. De bond heeft tot taak. m het licht dat door de Bijbel ge schonken wordt, zich uit te spreken (Van onze kerkredacteur) VAKANTIE-ADRESSEN i op te geven. DE DIRECTIE Mr. Naudin ten Cate afgetreden Onlangs Is de archivaris van de Ne derlandse Hervormde Kerk, mr, T. J. Naudin ten Cate, wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd af getreden. In de zeventien jaar. dat de heer Ten Cate het archivariaat waarnam, heeft hij ongeveer zevenhonderd archieven geïnspiecteerd van provinciale kerkbe sturen, classes, kerkeraden en andere hervormde instellingen. Geheel geïn ventariseerd en waar nodig hersteld werden 125 archieven. Tot tweemaal toe moest de situatie in Zeeland nader wor den beschouwd wegens schade aan de archieven: na de oorlog en na de wa tersnood. Ook elders, b.v. in de Betu we. moest de heer Ten Cate veel oor logsschade opnemen. In 1960 verscheen onder verantwoor delijkheid van de scheidende archivaris een overzicht van alle archieven van de Nederlandse Hervormde Kerk in het noord-oosten van ons land. Volgende de len voor de andere provincies zijn in voorbereiding. Het materiaal is deels al geheel verzameld. Een Italiaanse jurist heeft namens paus Paulus VI een document onderte kend. waarin de paus afziet van een erfenis van 600 miljoen lire (ongeveer 3.6 miljoen gulden». De erfenis, die bankdeposito's, lande rijen. kunstwerken en oude munten omvat, was nagelaten door Mario Ma- grini. een rijke boer. die in Conservatiever dan voorganger het probleem van de vrede, over verzoe ning tussen de rassen en tussen oost en andere onderwerpen die Juist op het gebied van de theologie wil de bond in de toekomst blijven hel: pen. Speciaal ten behoeve van die ker ken die een fusie aangaan met kerken een andere structuur of met een andere belijdenis zal deze wereldbond die uitgesproken reformatorische inzich ten naar voren brengen die van univer sele en absolute waarde zijn. Israël Het opmerkelijke is dat in dit rap port bovendien wordt uitgesproken dat de wereldbond een grondige theologi sche studie zal maken van de verhou ding christenen-Joden. De Bijbelse leer betreffende de toekomst van Israël als het verbondsvolk moet opnieuw bestu deerd worden.' Tevens zal aandacht ge- «chonken moeten worden aan de ge hoorzaamheid van de kerk ten opzichte van de opdracht het evangelie aan Israël te verkondigen. Besloten werd tevens dat vóór de Dr. W. A. Visser 't Hooft, de secretaris-generaal van de We reldraad van Kerken, heeft gisteren in Genève verklaard, dat de hou ding die paus Paulus in zijn en cycliek tegenover de andere ker ken heeft aangenomen bemoedi gend" is, maar dat die houding tevens aantoont, dat ..wij nog ver verwijderd zijn van de dag waar op de volledige eenheid der ker ken een feit zal zijn". Het is be moedigend. aldus dr. Visser 't Hooft in een verklaring voor de pers. dat paus Paulus zo sterk de nadruk heeft gelegd op de nood zaak van de dialoog met de chris tenen die niet tot de Rooms-Ka- tholieke Kerk behoren. Dr Visser 't Hooft merkte voorts op. dat de opvatting van de dialoog tussen de r k. kerk en de andere ohristelijke kerken, zoals die in de encycliek uit eengezet wordt, niet die van de Wereld raad is. Volgens de encycliek van paus Paulus. aldus dr. Visser 't Hooft, is de dialoog een manier om de waarheid uit te dragen die de r.k. kerk leert. De kerken, aangesloten bij de Wereldraad. de dialoog in de eerste plaats arbij ..allen geven maar ook 'errijkt en gelovigen zegt het ,.De mogelijkheid van tussen de r.k. kerk en de is zeer problematisch", Russische persbureau Tass mentaar op de nieuwe encycliek. „Hier in wordt nl. het atheïsme en met nami het communisme waarvan de ideologii bijzonder atheïstisch is, het voornaamste gevaar van onze tijd genoemd", aldus Tass. Het persbureau stelt dat deze encycliek, in tegenstelling tot de encycliek ..Pacem in terris" van paus Johannes, in hoofd zaak de interne aangelegenheden van de r.k. kerk betreft. „Indirect raakt het stuk echter ook de vraagstukken van vrede en oorlog, waarbij de paus zich uitspreekt voor een vrije en fatsoenlijke wereld, zonder wedijver, bedrog er en veroveringsoorlogen als Vierjarenplan voor Lutherse theologen De nieuwgevormde theologische com- issie van de Lutherse Wereldbond, die onder voorzitterschap van de Finse kerk historicus prof. dr. Mikko Juva staat, neeft haar programma voor de eerst volgende vier jaren bekend gemaakt. De theoiogische bezinning in de Lutherse Wereldbond zal in 1965 de leer van de twee rijken als onderwerp hebben. Het volgend jaar luidt het thema „De heer schappij van Christus" Voor 1967 staat op het programma „Kerk en natie en ,naoag van de wereldreligie", terwijl in 1968 vragen rond sekularisme en se- kularisatie besproken zullen worden. dit jaar is overleden. j ontvangen en waardoor allen In het testament was bepaald, dat de omgevormd worden", erfenis, als de paus er afstand van: Dr visser 't Hoofet meende verder zou doen. ten deel zou vallen aan een dat 'het accent. dat in de encycliek seminarie te \errara. wordt gelegd op het primaatschap Ter toelichting is medegedeeld, dat de dc paus. aantoont, dat het paus er do voorkeur aan gaf. dat het mogelijk w~* geld aan het seminarie zou komen. Beroepingswerk betere verhouding Ite schéppen tussen de r.k. keric en Je andere christelijke kerken dan „met grote passen" voort te gaan op de Plannen theologische faculteit München nu definitief Paus Paulus heeft gisteren per wentel wiek een tochtje gemaakt van zijn zo merverblijf te Castelgandolfo naar Or- vieto, op 150 km ten noorden van Rome. Paus Paulus, de eerste paus die ln een helikopter heeft gevlogen, maakte het tochtje ter herdenking van het feit. dat hot feest van het lichaam van Christus 700 jaar geleden werd ingesteld. De heli kopter met de paus landde een paar kilo meter buiten Orvieto dat op een heuvel top ligt. De zilverkleurige Bell Augusta- helikopter is speciaal omgebouwd voor het vervoer van belangrijke personen. Geen stoelen dus maar een comfortabel zitje. Per auto ging het toen naar de reus achtige veertiende-eeuwse gotisch kathe draal in het stadje. De wagen reed door nauwe middeleeuwse straatjes, waarir spandoeken met welkomstwoorden en tapijten hingen. Herauten bliezen op zil veren trompetten, toen de auto met de paus het plein voor de kathedraal op draaide. Op de trappen van de kathe draal stonden ruim 2000 mannen in veel kleurig middeleeuws kostuum. Langs de straten stonden duizenden mensen de paus toe te juichen. In de kathedraal droeg paus Paulus de mis op en reikte hij persoonlijk de com munie uit aan 100 inwoners van Orvieto, onder wie gepensioneerden, invaliden en kinderen. De paus keert per auto terug naar Castelgandolfo. twintigste assemblee over vijf jaar ge houden wordt, regionale bijeenkomsten zullen worden belegd, waar ook afge vaardigden van niet bij de Hervormde Wereldbond aangesloten kerken zullen worden uitgenodigd. In het bijzonder wil men met vriendschap en begrip de kleinere kerken met een orthodoxe tra ditie tegemoet treden, ook de kerken die tot op heden zich nog niet aan een wijdere oecumenische ontmoeting hebben gewaagd. Het rapport sDreekt uit dat op deze manier misschien een antwoord gegeven kan worden op de tragedie van nieuwe theologische scheuren die zich in onze tijd open baren tussen christelijke kerken of or ganisaties. Duits predikant honderd jaar De Duitse predikant ds. Friedrich Eduard Best, die al dertig jaar met emeritaat is, vierde onlangs zijn hon derdste verjaardag. Na zijn studie aan de universiteit van Berlijn, Greifswald, Bonn en Utrecht, trad deze onderwij zerszoon aanvankelijk in dienst van een pastoraal hulpgenootschap om hulppre diker te worden in Siegburg, waar hij in 1892 in het predikantsambt werd beves tigd. Acht jaar later kreeg hij zijn eer ste predikantsplaats, die ook zijn enige zou worden: Gerolstein in de Eifel, waar hij tot zijn emeritaat in 1934 bleef. Wij mensen zijn sterk in het aanvoeren van verzachtende omstandigheden als wij verkeerd hebben gehandeld. Het kost ons altijd bijzonder veel moeite royaal toe te geven, dat wij jout zijn geweest. Er is altijd wel een verklaring te vinden en als wij zeggen, dat wij onze overtredingen kennen, dan pro beren wij die op z'n minst wat te kleineren. De koning-dichter David zegt in Psalm 51 tegen God: U wilt waarheid in het verborgene. Dat wil zeggen: God wenst, dat wij tegenover Hem voor de volle honderd procent toegeven, dat ons op- treden verkeerd is geweest, dat de zelfkritiek totaal is. Wij behoeven bij Hem niet met verzachtende omstandigheden aan te komen. Daarom mogen wij dat ook niet doen ten'opzichte van de mensen. Wanneer wij ons in onze verhouding tot de naaste misgaan of misdragen, dan staat dit nooit op zichzelf, dan kan dit nooit worden geïsoleerd uit onze relatie tot God. Onze liefde tot God is onbestaanbaar als zij zich niet positief uit in onze verhouding tot de mensen, met wie wij omgaan en leven. Aan de wijze waarop wij ons gedragen in de samen leving, meet God onze liefde tot Hem af. Hij wil waarheid in het verborgene, maar daar kim het nooit bij blijven. Die waar heid vindt haar vervolg in de manier, waarop wij ons elke dag openbaren. Ten diepste is bij elk woord, dat wij spreken en bij elke handeling, die wij verrichten, God betrokken. Wij kunnen het een heel eind hebben gebracht in een „dubbel leven", maar op een gegeven moment gaan onze ogen open voor dit stuk zelfmisleiding: ons spreken tot God wordt een belediging van Hem, als onze omgang met onze naaste niet in overeenstemming is met Zijn wil. Wij lezen vanavond: Nehemia 13 vers 15 tot en met 31. Binnenkort wetsontwerp Commissie-V er dam bijna gereed De regering zal op korte ter mijn bij de Tweede Kamer een wetsontwerp indienen, dat de Bijdrage aan ontwikkelingshulp rpOT nu toe zijn al 126 eerste -K- klas vaklieden door de Evan gelische Kerk in West-Duitsland naar verafgelegen gebieden ge zonden. Zij werken daar aan objecten, die door de regering, de industrie, de landbouw of ook door de jonge kerk ter plaatse onder handen worden genomen. De diensten die aan deze minder ontwikkelde landen worden ver leend, vormen een belangrijke bijdrage in het kader van de ont wikkelingshulp. Het is al weer vier jaar geleden, dat in de „Commissie voor oecumenische diakonie", die werkt in opdracht van de Raad van Evangelische kerken in West- Duitsland. de idee werd gelanceerd voor de hulp aan verafgelegen landen. Men was het er over eens. dat behalve finan ciële offers die werden gebracht bij de actie „Brood voor de wereld" ook het Eersoonlyk offer voor de Afro-Afri- aanse landen niet zou mogen ontbreken. Alleen de ijverigsten zijn in staat deze opdrachten in den vreemde op de juiste wijze uit te voeren. Deze laatsten krijgen een uitgebreide vooropleiding aan een speciaal voor dit doel ingerichte school in Hamburg. De problemen van het nationalisme, van de opvoeding van de minder ontwikkelden en de theologische vraagstukken waarmee de leek worstelt, zijn de belangrijkste, maar ook moei lijkste punten die op de cursus in Ham burg aan de orde komen. Grote waarde wordt daarbij steeds weer gehecht aan de ontmoeting met hooggeplaatste vak lieden en kenners van de inheemse be volking en cultuur. „Dienst aan de naaste in verre lan den", zoals deze Westduitse instantie wordt aangeduid, besohikt over mensen die zich, elk op zijn manier, aangetrok ken gevoelen tot dit mooie werk. Voorwaarde Er Is een belangrijke voorwaarde: men moet vanuit een waarachtig christelijk geloofsleven mensen kunnen ontmoeten met andere godsdienstige overtuigingen, van andere afkomst en huidskleur. Zo genaamde „wereldverbeteraars" zijn voor dit werk in den vreemde volkomen ongeschikt. Jonge mensen, die met veel ijver, weinig verstand en zonder vak kennis „zomaar ergens willen helpen' zijn evenmin welkom. Deze „Dienst aan de naaste" wil bin nen de grenzen van de kerk een bijdrage leveren ter verzoening van en tot weder zijdse hulp aan twee volkeren. Het accent is in de afgelopen vier jaar gevallen op Tanganjika (Oost-Afrika). Zuid-Afrika, India, voormalig Nieuw-Guinea. Nepal. Libanon en de laatste tijd ook Zuid- Amerika. In deze landen kan men vooral artsen met veel praktische ervaring gebruiken. alsmede gespecialiseerde verpleegsters, leraren voor middelbare scholen en universiteiten. Verder vak leerkrachten voor handenarbeid, huid verzorging. landbouwkundigen, meesters in de rechten, ingenieurs, architecten en bouwkundigen en niet in de laatste plaats sociale werk(st)ers voor de grote stad. secretaressen en administrateurs. „Dienst aan de naaste" zendt deze vrijwilligers voor drie jaar uit als voor hen in de verschillende landen bruikbare objecten voorhanden zijn. De onafhan kelijke staten in Azië of Afrika en de jonge zelfstandige kerken moeten via deze dienst om medewerking vragen. De inlanders moeten namelijk allereerst zichzelf trachten te helpen. Als belang rijkste regel in dezen geldt dan ook: Niemand moet ongevraagd naar de* vreemde gaan voorzieningen van de werkloos heidswet uitbreidt tot de werk nemers, wier loon de thans nog geldende loongrens te boven gaat. Minister Veldkamp (sociale za ken en volksgezondheid) zegt dit, mede namens zijn ambtgenoten van justitie en economische za ken, in antwoord op schriftelijke vragen van het Tweede-Kamerlid Nederhorst (soc.) i.v.m. het ont slag van het personeel van de Koninklijke Plateelbakkerij Zuid- Holland te Gouda als gevolg van financiële moeilijkheden in het bedrijf. De bewindsman deelt verder mee, dat het rapport van de commissie-Verdam binnenkort kan worden tegemoet gezien. De regering overweegt mede naar aan leiding daarvan, de S.E.R. te raadplegen over het instituut der ondernemingsraden en daarbij de aandacht te vragen voor het aspect van de medezeggenschap van de werknemers bij gevallen van alge meen ontslag. De regering zal, zodra het rapport- Verdam gereed is. nagaan of en in hoe verre de voorstellen van deze commissie mede kunnen worden betrokken bij het veilig stellen van de positie van de werk- De bewindsman deelt verder o.m. nog mee. dat de bij de Koninklijke Plateel bakkerij Zuid-Holland bestaande onder nemingsraad in een vroeger stadium wel in de bestaande moeilijkheden is gekend, maar dat dit niet is geschied bij de moei lijkheden met de financiering, welke ten slotte tot de stopzetting van het bedrijf hebben geleid. Daardoor kwam de aan zegging van het ontslag voor de betrok ken werknemers onverwacht. De minis ter merkt in dit verband nog op, dat het belang van de bedrijfsvoering met zich kan brengen dat bepaalde gegevens wor den achtergehouden. Het niet inlichten van de ondernemingsraad over moeilijk heden in de onderneming behoeft dan ook op zichzelf niet in strijd te zijn met letter en geest van de wet op de onder nemingsraden. Of in dit geval de directie juist heeft gehandeld, vermag de be windsman niet te beoordelen. De bekende evangelist dr. Billy Gra ham is van plan in 1966 weer een evan gelisatie-campagne in Londen te houden. De meetings zullen weer in het Wem- bleystadion zijn. Tien jaar geleden be zochten 1.750.000 mensen de meetings, die dr. Graham in Londen hield. VragM ap mrdlirh gebied ieadea de redactie vaa en* Mad a«e« UmksbeTca ep de eaTelepi „Medleehe rabrlek". Aalwoerd ep rragea raa aigeaeea belaag wardt la dere rmbriek gegeven. wragea waarvaa de beantvreerdlng alet laage deie weg geweaet Ie, geeehledt per brief. EEN NED. HERV. KERK Beroepen te Hindelopen (toez.): W. A. de Pree. kand. te Utrecht. Aangenomen naar Vlissingen (pred. voor buitengew. werkzaamh- hoofd leider clubhuiswerk): H. J. Hemstede, kand. te Dalfsen (Ov.naar Emmen t6de pred.pl.) itoez.): Y. Strikwerda te Marssum. Bedankt voor Apeldoorn iwijkgem II»: W. M. Kalmijn te Rotterdam- Charlois. GEREF. KERKEN Beroepen ic Badhoevedorp «vac. wijlen P. Warmenhoven): F. J. Bil te Delfzijl. de eenheid van de r.k. kerk de andere kerken. Rooms-katholleke kringen in de Ver. Staten »ün het er over eens. dat paus Paulus conservatiever ls dan zijn voor- Dr. Visser 't Hooft meende verder steunt te veel de behoudende elementen in de r-k. kerk vooral door de nadruk die gelegd wordt op het primaatschap van de paus. Voor de afgevaardigden progressieve het Tweede Va ticaans Concilie heeft deze zendbrief een teleurstellend karakter. Men verheugde sich er Indertijd over dat paus Johannes meende, dat het bestuur van de kerk berust bU de paus en de bisschoppen, een opvatting die paus Paulus niet vol ledig blijkt te delen. i darmen. Volgens mededelingen van bisschop der aambei Dietzfelbinger is het overleg tot het op- richten van een evangelisch-theologi- sche faculteit aan de universiteit van Milnchen in een beslissend stadium ge komen. Het wordt algemeen noodzake lijkheid geacht, ook aan deze universi teit. uitgaande van de Evangelisch-Lu- therse Kerk in Beieren een theologische faculteit te hebben. Tot nu toe was er alleen maar in Erlangen een dergelijke faculteit. De verwachte toename met dertig procent van het aantal studen ten in de theologie als deze faculteit tot stand komt. is van groot belang voor de toekomstige ontwikkeling Sinds ruim een kwart eeuw ia het aantal protestan ten in Beieren ten zuiden van de Donau verdrievoudigd. de meest voorkomende kwalen, de mensheid is behept, is de aam bei, ook wel „haemorrhoide" genoemd. Ook al weet een ieder wel wat aambeien zijn, toch wil len we ditmaal wat meer van deze kwaal vertel len, met name over de behandelingsmogelijkhe den. Aambeien behoren tot de groep van de „on volmaaktheden van de anale opening" zou men kunnen zeggen. Ongeveer de helft van alle aan doeningen rond de anus wordt ingenomen door de aambeien, die zoals men wel zal weten vaak pijnlijk en lastig zijn. vooral bij de lozing vari de ontlasting. En dat terwijl de anatomische opbouw van de anus heden ten dage nog als vrij nutteloos moet worden beschouwd' Er lopen rond de anus veel bloedvaten, die. wanneer zij om welke reden dan ook uitzetten, eambeien formeren. Nu is het altijd nog zó. dat niet iedereen aambeien krijgt: er zijn zogenaamde ..praedis- ponerende factoren". waardoor sommige men- i =en wél. andere geen aambeien krijgen. Mensen die lijden aan chronische verstopping >r het ontstaan van verklaren dit door te onzichtbare, slijm- i zittend leven hebben, zullen eer- krijgen, dan mensen die veel in beweging zijn. Daarnaast bestaat er een zekere erfelijke aanleg, terwijl bepaalde ziekten of aan doeningen van het rectum, aandoeningen van de lever, zwangerschap of werkzaamheden waarbij eveneens eerder kunnen veroorzaken. De doeningen en toestanden haemorrhoiden zullen laatstgenoemde aan- roorzaken een uitzet- de aderen van het bekken en een moei lijker afvoer van het bloed uit de bekkenbodem. De erfelijkheid uit zich in een te geringe «teun van de kleine adertjes rond de anus door het omliggende slijmvlies. Bij de zwangerschap oefent de groeiende baarmoeder ben steeds toe nemende druk uit op de bloedvaten, waardoor er een te grote druk op de vaten rond het rec tum ontstaat Nu zijn er artsen, die menen dat infecties de belangrijkste oorzaak vo haemorrhoiden zijn. Zij stellen dat door kleine. vliesbeschadigingen rond de anus bacteriën den binnendringen met als gevolg ontstekingen, waardoor de afvloeiing van het bloed zou worden gehinderd. Alvorens iets te schrijven over de behandeling willen we eerst nog vermelden, dat we twee soorten aambeien kennen: de inwendige en de uitwendige aambeien. Zoals de naam reeds zegt, zijn de inwendige aambeien meestal niet zicht baar. Trouwens ook bij het inwendig onderzoek door de arts komen de inwendige aambeien nog lang niet altijd „aan het licht". Daarvoor moet men een buis ui dè anus brengen, die voorzien is van een lichtje en vergrootglas waarmee men het slijmvlies van de anus en het rectum kan inspecteren. In zeldzame gevallen zakken grote inwendige aambeien wel eens uit. waardoor zij wél met het blote oog te zien zijn. De patiënt zelf bemerkt de aambeien, doordat de lozing pijnlijk en soms moeilijk wordt, tei wijl er in veel gevallen bloed om de ontlasting wordt ge zien, dan wel dat het water van het closet rood wordt gekleurd, wanneer ontlasting heeft plaats gehad. Sommigen klagen ook over ondraaglijke jeuk of afscheiding van wat «lijm. De hulsarts zal ln deze gevallen nauwkeurig moeten nagaan, of er inderdaad sprake is van inwendige aam beien, omdat ook scheurtjes, ontstekinkjes en dergelijke dezelfde klachten kunnen geven. On der invloed van druk. zoals bij ontlasting, hoes ten of niezen kunnen inwendige aambeien naar buiten geperst worden. Meestal slaagt de pa tiënt er zelf weer in, de aambeien „terug te drukken". Wanneer dit onmogelijk is. kan er een totale afsluiting ontstaan door de sluitspier van de anus. Medisch ingrijpen is dan noodzakelijk. De uitwendige aambeien zijn altijd met het blote oog zichtbaar, dan wel met de vinger voelbaar. Zij zijn paarsachtig van kleur, glad, gespannen en rond. Soms zitten er wel twee', drie of meer rond de anus. Door beschadiging kunnen deze aambeien vrij hevig bloeden, ter wijl er ook thrombose in deze uitgezette vaten kan ontstaan. En nu de behandeling. Wanneer het kleine in wendige aambeien betreft, kan men meestal vol staan met het vermijden van te grote lichame lijke inspanning en te zorgen voor regelmatige en gemakkelijke ontlasting. Wanneer een aam bei sterk uitpuilt, zal men kunnen trachten de aambei terug te drukken, hetgeen voorzichtig dient te geschieden. Daarbij moet de patiënt op de linker zijde gaan liggen met het onderlichaam iets hoger. Men kan zonodig nog koude com- pressen ter plaatse aanbrengen. Er zijn tiental len zalven en zetpillen in de handel, die even eens in vele gevallen baat hebben. In deze me dicijnen zitten vaatvernauwende. pijnstillende en jeukopheffende stoffen, terwijl er meestal ook iets „tegen de infectie" in zit. Wanneer deze eenvoudige behandelingen niet voldoen, bestaat de mogelijkheid de aambeien te laten inspuiten, zoals ook gebeurt bij de spataderen. Men spuit een stof in de vaten. d:e een kunstmatige doch steriele ontsteking doet ontstaan, waardoor op de duur de vaten blijvend ondoorgankelijk worden, en dus niet meer functioneren. Vaak moet de injectie her haald worden. In veel gevallen is de behande ling niet afdoende. Men zal dan zijn toevlucht moeten nemen tot een operatieve verwijdering van de uitgezette vaten. Deze vaten worden ai gebonden en daarna weggehaald. De wond laat men meestal „open", omdat na sluiting van d" wond vaak vochtophoping en ontsteking c treedt. De verwijdering van „open haemorrh' geneest in drie weken. Wanneer de operat i praktisch zeker van hebben goed is verlopen kan zijn in de toekomst geen last van een kwaal die voor velen hinderlijk lijk is. pijn-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2