Uw probleem is het onze
Niets zelf doen wat men
samen kan verrichten
Hervormde Wereldbond besluit:
Godsdienstig
jargon
afgewezen
DRINGEND VERZOEK
Geen experimenten, die
leiden tot vereniging
Servisch- orthodoxe
kerk bij Wereldraad
Reveil in r.k.
kerk van
Zuid-Amerika
Een woord voor vandaag
Kappers op de bres voor
bedrijfspensioenfonds
2
MAANDAG 10 AUGUSTUS 1964
ANDERZIJDS
KINDERPREKERS
In het Gereformeerd. Weekblad
heeft de bekende publicist H. de
Jong een artikel gewijd aan de
kinderdiensten in de vorige en
het begin van deze eeuw. Onder
de titel Kinderen, zijt aandach
tig" schrijft hij:
Op aandrang van de stedelijke
overheid is in 1779 in de Bakenes-
serkerk te Haarlem de eerste kin
derkerkdienst gehouden. Wie van
daag, 185 jaar na dato. op zondag
morgen de Bakenesserkerk binnen
gaat,-zal daar ook nu nog epn kin
dergemeente verzameld vinden.
Zo is het op allerlei plaatsen. Te
Gouda stelde men op 2 mei 1800
namens het ..Gezelschap Gods
dienstvrienden ter bevordering van
het Evangelie vooral onder de kin
deren van deze stad" een kinder
godsdienstoefening in. Groningen
kende sedert 1818 op elke zondag
middag een kinderpreek in de
Broerenkerk.
Die kinderkerken van het eerste
uur waren geen voorlopers van de
latere jeugddiensten, maar meer
van de zondagsschool. Kinderen
werden mét hun ouders in de ge
wone diensten verwacht. Maar er
waren genoeg ouders die nooit ter
kerke gingen. De reden daarvan
komt ons nu in ons dicht met
schoolgebouwen bezette land als
iets ongelooflijks voor: wegens
analfabetisme. Een groot deel van
de Nederlanders verstond rond
1800 de kunst van het lezen en
kinderen zeer aandachtig. Even
wel zo lezen we verder
Goudsche kinderen zijn óók kinde-
schrijven niet. Er was immers geen
schoolplicht.
Als gevolg daarvan hadden voor
al de steden massa's a-sociale ge
zinnen. Aanraking met de kerk was
er voor de meesten niet bij. Zij
kenden geen enkele hogere interes
se. Tenzij ze van de diaconale
steun leefden. Dan waren ze ook
verplicht om naar de kerk te ko
men.
Elke kerk had een aantal ar-
menbanken, doorgaans de slecht
ste plaatsen, b.v. in een zijbeuk
achter de preekstoel waar je de
dominee niet zien en niet verstaan
kon. Later zijn er voor de armen
aparte kerken gebouwd of inge
richt. De preken werden er meer
in de vorm van een vertelling ge-
Voor de kinderen van deze hef
fe des volks waren de preken van
de oudste kinderkerken bestemd.
In Haarlem dienden zij als middel
om de baldadigheid der jeugd te
keren; vandaar het initiatief der
overheid. Pas in de tweede helft
van de negentiende eeuw zijn de
afzonderlijke diensten voor de kin
deren der gemeente ontstaan.
Over de kinderkerk te Gouda
vertelt een rapport uit 1824. Het
koor van de St. Janskerk was spe
ciaal voor deze diensten ingericht.
In het midden stonden banken
voor meisjes en jongens (Ieder af
zonderlijk gezeten), daaromheen
waren zitplaatsen voor volwassenen
die soms meekwamen. De kinder
kerk duurde een uur en werd door
de gewone predikanten geleid.
Het ging er ongeveer toe als in
de grote kerk. Men had er tenmin
ste een voorlezer. Het rapport zegt
.daarvan: ,,Een lieve blonde jongen
van dertien of veertien jaren trad
op het onderste gedeelte van den
dubbelen katheder, en las een ka
pittel uit den bijbel, op eenen toon
en met eene uitdrukking van ge
voel en eerbied, welke menigen
dik gepruikten voorlezer beschaamd
zqu hebben; men behoefde het hem
niet te vragen: Verstaat gij ook
hetgeen gij leest?"
Een andere jongen bespeelde het
kabinetorgel. Nadat men had ge
zongen volgden gebed en preek.
Voigens het verslag luisterden de
ren en alzoo gebeurde het nu en
dan wel, dat de aandacht afgeleid
werd en er eenige gewoel ontstond.
Eene korte stilte en een ernstig
oogopslag van den leeraar
de kleine rustver-
waren doorgaands
>rde oogenblikke-
den hoek, wai
stoorder zat,
voldoende om
lijk te herstellen. Hervatte het zich
echter, dan was het wel eens: Kin
deren, zijt aandachtig! of: In
dien ik deze kinderen, die daar
zitten te praten, eens ondervroeg
wat ik gezegd heb, hoe verlegen
zouden zij zich gevoelen! Foei!
Schaamt en verbetert u!
En deze woorden aldus nog
altijd het verslag niet op den
toon van eene vaderlijke beris
ping uitgesproken, misten derzei-
ver uitwerking niet, vooral da^r de
kinderen zeer wel wisten dat, in
dien dit onverhoopt niet krachtg
genoeg mogt bevonden worden,
men niet aarzelen zou, om den on-
rustigen knaap, die anderen aan
stak, door den kerkelijken bedien
de. die altijd in de nabijheid is, zon
der eenig gedruisch, doch tot zijne
groote schande, te doen verwijde-
Het Goudse initiatief vond weer
klank in het naburige Schoonhoven
waar ds. C. E. van Koetsveld
bekend als schrijver van de Past-
rij te Mastland soortgelijke sa
menkomsten in het leven riep. Bij
zijn vertrek naar Den Haag gaf
Van Koetsveld een „Afscheids
preek aan de kinderen mijner ge
meente" in druk uit. In Den Haag
stichtte hij ook spoedig een kin-
Van Koetsveld maakte veel werk
van zijn kinderpreken. Als hofpre
diker leidde hij ook vaak diensten
ten paleize. Deze diensten vielen
hem gemakkeljker. „Voor de ko
ning kan ik het op een schetsje",
zei hij eens, „maar voor de kleine
majesteiten in de kinderkerk schrijf
ik mijn hele preek uit."
Op verzoek van koningin Emma
heeft de toen reeds bejaarde Van
Koetsveld een tweetal boeken ge
schreven over. kinderen in de bij
bel; deze werden gebruikt bij het
godsdienstonderwijs aan prinses
Wilhelmina, die ook door Van
Koetsveld gedoopt was.
Reeds lang tevoren had Haarlem
een gewaardeerd kinderpreker in
ds. Jan van der Roest, wiens „Kin
derredenen" zelfs vijfentwintig jaar
na zijn dood nog eens werden uit
gegeven. Hetzelfde gebeurde met
de kinderpreken die ds. G. Mas-
man in de jaren 17831792 te Haar
lem had gehouden. Masman ver
trok naar Utrecht en is daar in 1812
overleden. Maar nog in 1848 ver
scheen een zesde druk van zijn
kinderpreken.
Naderhand was ds. H. Manger,
zelf kinderloos, te Haarlem een ge
liefd kinderpreker. Zijn preken wa
ren wel wat lang maar hij be
schikte over een eigenschap die
voor voorgangers in de kinderkerk
onontbeerlijk is. zoals Jan Ligthart
in zijn jeugdherinneringen opmerkt:
de kinaeren vóélden dat deze man
van hen hield.
In Den Haag was de godsdienst
onderwijzer K. C. van der Nagel
in de periode 18901920 een graag
gehoorde kinderprediker. Wat hij
op zondagmorgen aan de kinderen
verkondigde, preekte hij met
enkele wijzigingen op vrijdag
avond in het oudemannen- en vrou
wenhuis! Blijkbaar hield hij zich
aan Luther, die verklaard heeft:
„Wat de kinderen in mijn preken
niet begrijpen, is ook niet waard
om door ouderen te worden ge-
(Van onze kerkredacteur)
FRANKFORT Nog eer de eerste week van vergaderen ten einde
was, heeft de negentiende assemblee van de Hervormde Wereld
bond reeds een aantal officiële besluiten genomen. Met algemene
stemmen schaarden de afgevaardigden zich achter een uitspraak
(die wij reeds publiceerden) van het hoofdbestuur betreffende een
vaste Paasdatum. Belangrijker was evenwel een met algemene
stemmen aangenomen rapport, waarin de oecumenische houding
van deze wereldbond ter sprake komt. Daarin worden de leden-
kerken opgeroepen kansen aan te grijpen met andere kerken van
dezelfde confessionele traditie en ook met kerken van andere tradi
ties de eenheid te zoeken en fusies aan te gaan.
sproken dat het zijn eigen positie niet wil
verabsoluteren. Dit lichaam mocht geen
doel in zichzelf worden, dat zou een
verraad zijn aan het Evangelie.
1. Wij besluiten dat de Wereldbond zo
nauw mogelijk zal blijven samen
werken met de Wereldraad van Ker
ken, en niets zelf zal doen wat samen
gedaan kan worden.
2. We dringen er bij onze leden-kerken
op aan actief en met onderscheidings
vermogen te participeren, waar kansen
geboden worden in de Wereldraad van
Kerken en met andere raden van
3. We dringen er bovendien bij onze
leden-kerken op aan mogelijke wegen
te zoeken met andere kerken die deel
hebben aan de gereformeerde erfenis
en met kerken van andere tradities om
tot inniger gemeenschap, gezamenlijke
acties en eenheid te komen.
4. We dringen er bij alle leden-kerken
op aan hun lidmaten te wijzen op de
noodzaak dat de katholiciteit van de
kerk zich in iedere stad of dorp moet
openbaren. Daarom moet iedere plaat
selijke gemeente haar geestelijke op
dracht vervullen in volle same
king met haar christelijke buren.
Geloofsbelijdenis
VAKANTIE-ADRESSEN
i op te geven.
DE DIRECTIE
Vaticaans blad:
vakantie tijd van
gezinseenheid
Het Vaticaanse weekblad l'Osservatore
della domenica heeft onlangs geschre
ven, dat de vakantie een tijd van ge
zinseenheid behoort te zijn. Het blad
adviseert ouders en kinderen hun zo
mervakanties gezamenlijk door te
brengen.
„Wat gebeurt in vele gezinnen op de
'"chappelijke niveaus?"
„De gezinsleden vlie-
anten uit. De ene gaat
..idere daarheen. Kinde-
kampen. Vele ouders
Presbyterian Church in Canada:
DE generale synode
bvterian Church
van de Pres
byterian Church van Canada,
die onlangs in Toronto bijeen
kwam, heeft afgezien van verdere
experimenten, die zouden kunnen
leiden tot een vereniging met de
United Church.
De United Church is de grootste pro
testantse kerk van Canada en omvat
20 procent van de bevolking. Zij kwam
in 1925 tot. stand door een vereniging
van de Congregationalisten, de Metho
disten en het grootste gedeelte van de
Presbyterianen. De Presbyterian Church,
die na 1925 overbleef, omvat 6 procent
en staat op de derde plaats na de Angli-
kaanse Kerk (15 procent).
Twee jaar geleden was de synode van
de Presbyterian Church door een clas
sis gevraagd „onmiddellijk stappen te
ondernemen, om tot onderhandelingen te
komen met de United Church met de
bedoeling een beter wederzijds begrip
te kweken". Op de synode van 1963 werd
de aanbeveling van de commissie voor
interkerkelijke betrekkingen om op plaat-
van kerken, komt. wat
.geloofsbelijdenis" zou kunnen
voor. Uitgesproken wordt dat door de
samenwerking in de oecumenische bewe
ging deze kerken met een gereformeerde
confessionele traditie verrijkt worden.
Tevens wordt uitgesproken dat die gere
formeerde traditie in staat stelt oecume
nisch de waarheden van het Evangelie,
die van belang zijn voor de gehele kerk
en de gehele wereld, uit te dragen.
Dan worden de volgende waarheden
omschreven: „Dat God soeverein is en
zijn reddende genade in Jezus Christus
schenkt, dat Jezus Christus Heer is over
kerk en wereld en niet gebonden kan zijn
aan enige kerkelijke organisatie of
kerkenorde, dat God door zijn Heilige
Geest tegenwoordig is in het leven van
zijn volk, dat de Heilige Schrift de op
perste regel van het geloof en voor de
levenspraktijk is, en dat God zichzelf
aan Zijn volk schenkt door de bediening
van het Woord en de sacramenten, zo de
kerk schept als een gemeenschap van
broeders (en zusters) om in de wereld te
getuigen en haar te dienen."
Bovendien wordt nog een uitspraak
uit 1954 herhaald, waarin wordt gezegd
dat de Hervormde Wereldbond, juist om
dat de kerk haar bestaan slechts kan
baseren op het Evangelie, „de Woord
bediening, sacramenten en het lidmaat
schap erkent van alle kerken die over
eenkomstig de Bijbel Jezus Christus als
Heer en Heiland belijden".
Informatie
De Hervormde Wereldbond heeft zich
zaterdag ook nog uitgesproken over de
verhouding van de kerken tot de pers.
De leden-kerken worden daarin ge
wezen op de noodzaak van goede be
trekkingen met de pers. Bovendien
worden zU aangeraden wegen te zoeken
om de pers het Evangelie beter te doen
verstaan en te interpreteren. Hoewel
er enige weerstand was van de zjjde
van een aantal theologen was toch de
overgrote meerderheid van de gedele
geerden het er over eens dat moest
worden uitgesproken dat „een gods
dienstig jargon dat ver af staat van het
gewone dagelijkse leven geen hulp
biedt!"
Tevens wordt nog tot de kerken gezegd
dat zij zich met groter diepgang, beter
begrijpelijk en in positieve tem
geest van liefde moeten uiten.
Zondag
Zelden zullen zoveel calvinistische pre
dikanten op de overwegend Lutherse
kansels van Frankfurt gestaan hebben
als gisteren. Vrijwel in iedere kerk
een gastprediker uit den vreemde
wez/ig. Toch was er ook nog een eigen
kerkdienst, die in zekere zin geheel in
selijk niveau met besprekingen te begin
nen op het laatste moment verworpen.
De commissie kreeg toen de opdracht
de 49 classes de volgende twee vragen
voor te leggen:
1. Moet de Presbyteriaanse Kerk apart
blijven voortbestaan, gezien de nadruk
op werkelijk eenheid, zoals die in oecu
menische kringen gevonden wordt?
2. Hoe kan onze denominatie het best
bijdragen aan het leven van Gods
kerk in Canada?
Van de 37 classes, die de vragen be
antwoord hebben, bleken er 36 afkerig
van verdere experimenten op weg naar
kerkelijke eenheid. Vele classes drongen
aan op verdere studie van de positie
van de Presbyterianen, sommigen
ten een diepgaande bestudering v
Westminster Confessie.
Overigens wenste de synode de prak
tische samenwerking met de United
Church zoveel mogelijk te bewaren,
name in de evangelisatie en het werk
onder toeristen, studenten, immigranten
en Indianen. Van samenwerking met de
United Church om te komen tot één
Canadese gezangenbundel werd echter
verder afgezien. Besloten werd tot een
revisie van de eigen bundel.
De herziening van het Book of Com
mon Order, waaraan de desbetreffende
commissie elf jaar had gewerkt, werd
door de synode aanvaard. Sommige sy-'
gevoelen, dat be-
Jeugdcongres van
Esperantisten
in Amsterdam
Zaterdagmiddag zijn 220 jongeren uit
25 landen in Amsterdam aangekomen
om het 20ste internationale jeugdcon
gres georganiseerd door de internationa
le esperanto jeugdorganisatie in samen
werking met de Stichting het Anne
Frankhuis en de kring van esperantis
ten aan de universiteit van Amsterdam,
bij te wonen. De jongens en meisjes lo
geren in de jeugdherberg in Broek
IN Oost-Europa neemt de belang-l
stelling voor de Wereldraad
van Kerken zienderogen toe, aldus
heeft secretaris-generaal dr. W.
A. Visser 't Hooft kort geleden
meegedeeld tijdens een vergade
ring van het Uitvoerend Comité
Bulgarije. Als ook deze kerk tóe-
treedt zal het aantal aangesloten
kerken 213 bedragen. Deze kerken
(zowel protestantse, anglicaanse
als orthodoxe) zijn afkomstig uit
tachtig landen en hebben tezamen
350 miljoen leden.
paalde ordes van dienst
zigde boek een verlaten
byteriaanse leer betekenen.
Dr. R. Bakker
hoogleraar aan
Groningse R.U.
Dr. R. Bakker, thans wetenschappe
lijk hoofdambtenaar aan de Rijksuni
versiteit te Groningen, is benoemd tot
gewoon hoogleraar in de wijsbegeerte
aan deze universiteit. De nieuwbenoem
de hoogleraar zal naast prof. dr. B.
M. I. Delfgaauw een tweede leerstoel
ui de wijsbegeerte bezetten.
Dr. Bakker werd op 2 november 1920
te Minnertsga (Fr.) geboren
De secretaris-generaal gaf tijdens de-1 deerde aan de universiteit van Amster-
van de Wereldraad, die in de overzicht
Evangelische Akademie van Tut-
zing (bij München) is gehouden.
Als voorbeeld noemde hij de be
reidwilligheid van de Servisch.or-
thodoxe kerk, zich als laatste
grote orthodoxe kerk bij de We
reldraad aan te sluiten.
Dr. Visser 't Hooft zei, dat de
Servisch-orthodoxe kerk haar wens
om zich bij de Wereldraad te voe
gen kenbaar heeft gemaakt na af
loop van de bijeenkomst van
Uitvoerend Comité in Odessa in
bruari van dit jaar. Het ligt bov
dien nng in de bedoeling, dat i
officiële afvaardiging van de We
reldraad in november contact
opnemen met de orthodoxe kerk van
stukken waarmee de wereld op hit
I ogenblik geconfronteerd wordt en
dan ook de aandacht van de kerk
gen. Hij wees er onder meer op, dat
er in Afrika nog vijfentwintig miljoen
mensen wonen voor wie ,,de eeuw van
het kolonialisme" nog niet ten einde is.
Bernepingswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Meteren en Est: L. G.
Zwanenburg te $tavenisse.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam-Zuid (»de
pred.pl.); J. van der Schaft, voorh.
vrij gem. pred. te Murmerwoude.
Aangenomen naar Echten (Frl.): J.
Kroeze, kand. te Kampen, die bedankte
voor Arum, Nederhorst den Berg, Zout
kamp en Geegteren-Gelselaar.
Leiden
het doctoraal examen klassieke taai
en te Utrecht het doctoraal exai
theologie met hoofdvak wijsbegeerte op
28 juli 1952. waarna hij op 8 juli 1954
in de theologische faculteit te Utrecht
promoveerde met prof. dr. J. Severeijn
op een proefschrift getiteld „het wijs
gerig en psychologisch denken van Carl
Gustav Carus in het licht van zijn
godsbeschouwing". Van 1 april 1949 tot
1 oktober 1956 was de heer Bakker as
sistent bij prof. dr. J. de Graaf in de
faculteit der godgeleerdheid aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht. Van 1 sep
tember 1954 tot 1 januari 1963 was hij
leraar in de oude talen aan het Chris
telijk Gymnasium te Utrecht en van 1
september 1960 eveneens tot 1 januari
1963 docent voor wijsbegeerte aan de
Academie voor lichamelijke opvoeding
te Amsterdam. De nieuwbenoemde
hoogleraar heeft tal van publicaties op
zijn naam staan. o.a. twee boeken over
dè geschiedenis der ethiek.
Gistermiddag werd in de Roothaan
huis aan de Rozengracht het congres
officieel geopend door de voorzitter van
de internationale esperanto jeugdorgani
satie, de heer G. Becker, Als gasten
waren aanwezig de beschermheer van
het congres, prof. dr. I. Kok, en de le
den van het ere-comité, dr. F. Bender.
prof. C. C. Berg, ds. N. O. Steenbeek
en de heer Wensing, vice-president van
de. UESCO. Het college van B. en W.
van Amsterdam was vertegenwoordigd
aoor mr. J. K. van wijiana.
Na de opening begaf het gezelschap
zich naar het Anne Frankhuis. Daar
werd een informele ontvangst en een
rondleiding door het Achterhuls gehou-
het bezit van de stad Frankfurt
bruikt wordt voor de gemeenteraads
vergaderingen. Daar preekte de bekende
christen uit Ghana dr. Christian G. Baeta.
Als tekst had hij gekozen een woord
uit het boek Openbaring waar de Engel
van het. Oordeel de apostel Johannes de
Bruid van het Lam, de gereinigde kerk
van Jezus Christus laat zien. De heer
lijkheid van de kerk wordt geopenbaard
door een Engel van het Oordeel, dat op
zichzelf is reeds een troostwoord, z
hij, „want zijn wij ook zelf niet rijp
de tuchtigende hand van deze engel".
Hij i
op
aantal diepingrijpende
de Afrikaanse kerken,
onderling hebben zich
problemen
niet laten verzoenen, er is veel zelfzucht,
veel liefdeloosheid. Zo is het woord
Gods in diskrediet geraakt.
Dat gebeurt ook door de innerlijke
verdeeldheid van de kerken. Ieder pro
beert in zijn eigen achtertuintje een
kerkje te stichten en men is vergeten
dat christen zijn in de eerste plaats be
tekent tot het lichaam van Christus be-
De Afrikaanse neger is ook geneigd
m het geloof te zien als iets magisch,
aarmee hij zijn verlangen naar succes
kan vervullen of een verzekering tegen
ziekten kan kopen.
In al die dingen is de engel van
gericht ook in de Afrikaanse kerken
wezig, maar tegelijkertijd wil hij wijzen
op de heerlijkheden van de kerk. Door
Gods genade is het nog lang niet zover
dat de kerk geen geestelijke gemeen
schap meer is. Ik geloof, zo zei hij nog,
dat God juist in onze tijd aan het werk
is om een gemeenschap van broeders t€
vormen als wij maar bereid zijn ons
door de geest te laten hervormen.
De Pauluskerk was vol en ook in d«
andere kerken van Frankfurt was de be
langstelling voor de prediking van de
calvinistische predikanten betrekkelijk
froot. Toch werd voor de conferentie
eze dag een rustdag. Zaterdag
door de verschillende commissies inge
spannen gewerkt om de verschillende
rapporten op te stellen. Uit vaak bij
zonder verwarde besprekingen moesten
de kernpunten gedistilleerd worden die
verwerkt kunnen worden.
Vandaag begonnen de besprekingen
over deze rapporten in de algemene ver
gadering. Vanmorgen kwam het eerste
rapport aan de orde van de sectie die
in het bijzonder zich had afgevraagd
wat het gebed: „Kom, Schepper geest"
de herschepping
de
De rooms katholieke kerk van Zuid-
Amerika beleeft een reveil. De pro
testantse kerken zijn daardoor gedwon
gen om zich in te stellen op een geheel
nieuwe situatie.
Dit is de visie van de dekaan vai
presbyteriaans seminarium in Mexico,
dr. Jorge Lara-Braud. Voor het eerst
in de geschiedenis van dit continent er
kennen rooms-kathoüeke geestelijken
dat de protestanten gelijk hadden als
zij zeiden dat Zuid-Amerika allesbehal
ve een christelijk continent is.
„De protestanten hebben steeds ge
probeerd om het evangelie weer in al
zijn reinheid en waarheid te prediken.
Het opmerkelijke is dat God in
tijd een machtig werk begonnen is
nen de rooms-katholieke kerk, die door
vele protestanten eigenlijk al lang was
opgegeven. We zien een corrupte kerk
weer tot een geheel -nieuw leven ko
men. Dit dwingt hen ertoe, zich niet
langer af te zetten tegen de Rooms-
Katholieke Kerk. Zij worden door de
nieuwe ontwikkeling gedwongen om het
Evangelie als een positieve boodschap te
prediken, aldus dr. Lara Braud.
Beethoven klonk
in amfitheater
van Caesarea
Het tweeduizend jaar oude Romein-
e amfitheater van Caesarea in Israël
5 onlangs weer plechtig in gebruik
genomen.
De resten van de gebroken zuilen,
de oude muren en de andere oudheden
werden sprookjesachtig door schijn
werpers beschenen, toen het Israëlisch
Philharmonisch Orke3t onder leidinr
van Joseph Krips Beethovens negende
symfonie ten gehore bracht.
Het amfitheater van Caesarea, d'
stad waar in Jezus' tijd de Romeins
stadhouders zetelden, is dé laatste j:
uitgegraven en gereconstrueei
door Italiaanse oudheidkundigen.
Is dat nu nodig, altijd maar weer eraan herinneren, dat de
mens zo slecht is? De vraag is, of deze bewering overeen
komstig de werkelijkheid is en zo ja, waarom er dan altijd
maar weer over gepraat moet worden. Wie tegen een kind
voortdurend zegt, dat het nergens voor deugt, loopt het ge
vaar dat kind voor zijn hele leven een stevig minderwaardig
heidscomplex te bezorgen! Vele mensen geloven in zichzelf
en dat is dan tegelijk hun opvatting van zelfkennis. O nee,
zij zijn geen „heilige boontjes" en zij doen èclit wel eens wat
dat zij maar beter zouden kunnen nalaten, maar om nu te j
zeggen: ik ben een slecht mens, nee, dat gaat veel te ver. Een
beetje gevoel voor eigenwaarde moet er blijven, want anders
kom je nergens. We maken heus wel eens een fout, maar fout
zijn we beslist niet. Zo ongeveer is de opvatting van mensen,
die het met zichzelf nogal getroffen hebben. Maar alvorens
over dit soort mensen het hoofd te schudden lijkt het van be
lang na te gaan, of degeen, die zichzelf zo best niet vindt, dat
ook méént. U kent het verhaal van die predikant, die bij een
dame op bezoek kwam. Zij zei: ik ben toch zó slecht, er deugt
nu werkelijk niets aan me. U hebt groot gelijk, antwoordde de
dominee, het is verschrikkelijk. Boos schoot de oude dame uit:
wie praat er over me en wat weten ze van mij te vertellen?
Onze slechtheid belijden met de mond: het heeft niets om het
lijf. David, de koning-dichter, schreef een boetpsalm, en daarin
staat: „Ik ken mijn vertredingen, mijn zonde staat bestendig
vóór mij". Hij wist, dat hij fout was en ook precies waaroml
Wij lezen vanavond: Nehemia 9 vers 20 tot en met 38.
Beroep op ongeorganiseerden:
(Van onze soc.-econ. redactie)
De vakraad voor het Kappers-
bedrijf, waarin werkgevers- en
werknemersorganisaties samen
werken, gaat op korte termijn
bijzondere aandacht besteden aan
de instelling van een bedrijfs
pensioenfonds. Reeds jaren gele
den is hierover gesproken, maar
zonder resultaat. Vooral op aan
drang van de bediendenorganisa*
ties heeft de vakraad dit punt nu
op zijn urgentieprogram
plaatst. Afgezien van individuele
verzekeringen moet de kappers
bediende, die met pensioen gaat,
op dit moment nog volstaan met
de AOW-uitkeringen.
De heer K. Kremer, voorzitter
van de Christelijke Bond van Kap-
perspersoneel, deelde dit hedenmor
gen mee in de jaarvergadering van
de bond, die te Utrecht werd gehou
den.
De voorzitter realiseerde zich, dat
het geen eenvoudige zaak zal zijn
om het met de kappers eens te wor
den over een bedrijfspensioenfonds,
maar hij achtte het inhalen van deze
achterstand een bijzonder dringende
aangelegenheid. Hij meende dat het
mogelijkmoet zijn met de goede
wil van alle partijen een pensioen
regeling op te zetten, zo nodig voor
werkgevers en werknemers samen.
Andere punten, die de vakraad op het
urgentieprogram geplaatst heeft, zijn:
eigen bedrijfsrechtspraak-tuchtcommis-
sie, instelling sociaal fonds, ontwerpen
van bedrijfsregeling, problemen rond
mcesterdiplcma en ten slotte het hou
den van enquêtes, die nuttig en nodig
worden geacht.
Een bedrijfsrechtspraak met tucht-
commissie wordt nodig geoordeeld,
dat er zich bij de hantering va
c.a.o. regelmatig onbevredigende situa
ties voordoen, die moeilijk opgelost
kunnen worden. Deze bedrijfsrecht
spraak zal in de c.a.o. ingebouwd moe
ten worden. De heer Kremer betreurde
het, dat de oprichting van een bedrijf
schap niet is opgenomen in het urgen
tie-program.
Ongeorganiseerden
De heer Kremer, die is overgegaan
tot een andere staat des levens (hij is.
in dienst getreden bij de PTT), deed
bij zijn afscheid nog een krachtig appel
op de ongeorganiseerde kappersbedien
den om zich aan de sluiten bij de vaK-
beweging. Van de 13.000 bedienden zijn
er zeker nog 5000 ongeorganiseerd. De
stelling: we betalen niet, maar profi
teren toch, gaat niet op, want hoe
meer leden zich aansluiten, hoe meer
de bonden voor hun leden kunnen doen.
Hij legde aan de „parasieten" de vraag
voor, wat er zou gebeuren als alle kap
persbedienden deze mentaliteit zouden
huldigen.
Op 8 juni zijn de nieuwe loonschalen
in kracht geworden, die een loonstij
ging inhouden van 9,2 procent. De 10
orocent bleek niet haalbaar, omdat de
vakanties met twee dagen (0,8 pet.) ver
engd werden. Gelet op de gemiddelde
oonstijging in Nederland van 13,8 pet.
erklaarde de voorzitter, dat scherp ge-
vaakt moet worden tegen een verder
chterop raken in beloning van het kap-
erspersoneei. De Stichting van de Ar-
eid heeft de
log niet goedgekeurd, maa
.vordt toch spoedig verwacht.
Tot nieuwe bestuursleden werden ge
kozen mej. R. Gort en de heer B. Klop
penburg, beiden uit Hoogeveen en de
heer A. C. Vis uit Amsterdam. Hier
mee is voorzien in de vacatures ontstaan
door het vertrek van mevr. Westra-De
Lange en de heren K. Kremer en J.
Westland.
Uit de nieuw gekozen bestuursleden
werd de heer B. Kloppenburg aangewe
zen als de nieuwe voorzitter, in welke
functie hij de heer Kremer opvolgt. De
heer Kloppenburg komt oorspronkelijk
uit de politiedienst, maar moest wegens
een lichamelijke handicap met ver
vroegd pensioen. De heer Kloppenburg,
die nog geen 50 jaar oud is, verwierf
indertijd bekendheid binnen de kring
van de chr. vakbeweging door het wer
ven van 600 nieuwe leden in een bepaal
de periode. Hij had reeds epige tijd
de leiding van het werk van de Chr.
Bond van Kapperspersoneel in de afde
ling Hoogeveen.
Diaconaal jaar
start weer in
september
In september begint weer een diaco
naal jaar. Dit „jaar", waarin jongeren
zich beschikbaar stellen om hulp te
bieden aan de medemens in alle soor
ten inrichtingen, zoals ziekenhuizen,
kinderhuizen, bejaardencentra, instel
lingen voor lichamelijk en geestelijk
gehandicapten en aan het sociale jeugd-
zorgwerk is interkerkelijk georgani-
Deze jongelui „diah's" (diaconale
help(st)ers) geheten, hebben de leef
tijd van zeventien tot dertig jaar. Meis
jes moeten zeventien zijn en jongens
achttien. Er wordt niet gevraagd bij
'net aanmelden naar een bepaalde op
leiding of naar diploma's. Nodig zijn
wél: toewijding, begrip en handigheid!
Het gaat er in dit jaar niet om om te
verdienen, maar om te dienen. Er is
dan ook geen beloning naar prestatie.
Ieder ontvangt wel naast kost, inwo
ning en de gebruikelijke sociale voorzie
ningen 65 zakgeld per maand.
Het jaar begint en eindigt met een
week in het vormingscentrum. Ook
worden er geregeld groepscontacten
gehouden. Wil je meer weten?? Vraag
een folder. Wil je misschien óók mee
helpen? Vraag een aanmeldingsformu
lier bij mevr. E. Veerwater-Geljon,
Stevinstraat 290, tel. 070-551059 Den
Haag of bij mej. D. Scheepmaker,
Westersingel 109, tel.: 010-123007.
Vandaag publicatie
encycliek
Vanmorgen om elf uur !s de ency
cliek „Ecclesiam suam", van paus Paii-
lus VI gepubliceerd. De paus zette gis
terochtend zijn handtekening daaronder
het particuliere werkvertrek van zijn
-residentie te Castel Gandolfo, ten
n Rome.
toespraak tot pelgrims en toe
risten op de binnenplaats van zijn paleis
zei de paus, dat de encycliek gaat over
het historische, het maatschappelijke en
het godsdienstige aspect van de kerk. Hij
hoopte de waardering en genegenheid
voor de Rooms-Katholieke Kerk in de
wereld te doen toenemen.
De encycliek in het latijn telt 54 blad
zijden De paus zei niet de bedoeling te
buitengewoon do-
zuiden i
hebben gehad u,
weliswaar cument" op te stellen, „al evenaart de;
het fiat encycliek de meest beroemde helaas
schien wel in lengte".
Vraag: Ik heb van een sinaasappel
- ik weet heus niet van welke soort
een paar pitten laten drogen, ge
woon in een doosje. Die beide pitten
heb ik in een klein bloempotje gestopt Wat ik
var 10 bij 10 cm. Nu komen er twee maar
groene spruitje uit. een 40 cm hoog.
Leuk vind ik dat. Maar hoe moet ik
deze verzorgen? Wat voor een pot en
hoe groot? Wat voor grond, veel of wei
nig water, veel of weinig zon?
Antwoord: Over het algemeen geeft des
het zaaien van sinaasappelpitten geen
moeilijkheden en er zijn voorbeelden
genoeg van een goed resultaat. Wannee'
hel zaad begint te kiemen, moet men
het ip een kistje op potje zaaien in
scherp zand met turfmolm, met een
stukje glas er op tegen uitdroging. Als
Vraag: Kunt u mij ook helpen aan ling geên succes meer. dan zult u de
hei onderstaande gedicht? Als ik mij schoorsteen machinaal moeten laten po-
goed herinner, heeft het jaren geleden lijsten door een marmerslijper
- kerkelijk jaarboekje gestaan. Vraag: Achter mijn erf ligt' een wei-
r nog van weet, laat ik volgen, land, waarvoor ik verplicht ben uit-
kunnen nog wel enkele fout- weg over mijn erf te verlenen. Dit is
s in zitten: al meer dan 30 jaren zo geweest en
„Een gesprek met de duivel op weg in die tijd is het weiland enkele ma-
jen van ejg€naar verwisseld. Nu heb
pet ik hiervoor nooit vergoeding gehad en
mijn ouders, die hier vóór mij
Brieven, die niet zijn voorzien
van naam en adres, kunnen niet
In behandeling worden genomen.
Geheimhoudig ls verzekerd. Vra
gen, die niet onderling met elkaar
in verband staan, moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo-
den, ook niet. Is dit juist? Al ben ik die uitweg precies is.
verplicht die - uitweg te verlenen, ben Vraag: Mijn zooii is
ook verplicht dit gratis te doen? van het derde kwartaal
stuk land laten boren e
de kerk. Een zeker
wel zag, en hoorde
scheen, Die ging op zekeren Sabbatdag
des morgens kerkwaarts heen." en
appelpitten geen „Door die ontmoeting zeer verrast,
w—,J-- sprak hij den Satan aan:
Gij kerkwaarts gaan? Me dunkt dat
s toen niet gepast, v
Hoe moet ik dit verstaan? ïlQ|5C11 C11
Mag ik niet kopen in de kerk. waar dan ook met terugwerkende kracht
hoe dan te handelen?
u" brl«' °I>- ïïhter een fout gemaakt?
l0,.„ -^aken, gaat het hier om een uitweg. Antwoord: Inderdaad wordt de kin.
helpen kunnen. die u krachtens het Burgerlijk ,®?a ,worai. km-
Vraag: Wij hebben een zwart mar- boek verplicht bent te verlenen
flinke plantjes zijn, moet
in kleine potjes zetten en geleidelijk in
grotere De grondsoort bestaat uit twee
delen bladaarde, een deel verteerde
mest, een deel goede tuingrond en wa'
turfmolm en scherp zand.
Om bloemen en vruchten te Krijgen
moet men ze na het tweede jaar en
ten met de kamersinaasappel citrus si
nensis.
In de zomer zette men ze liefst bui-
n in de volle zon met veel water en
vloeimest.
In de winter moet men ze in huis delen met zwarte
vrijwel droog, koel en licht bewaren.
het begin
Ik moet namelijk een stuk land laten boren en is op zijn^'ijfüendeMaa9)4 eaan"
liggen en dat kan ik dan niet betalen, werken. Nu dacht ik dat wij begin ok-
Kan ik vergoeding vragen en zo ja. tober 1963 voor hem de laatste kinder
--- - dan ook met terugwerkDnr,° wi.i— te ^mder
te allen tijd..." hoe dan te handelen?
Antwoord: Ongetwijfeld zullen er wel Antwoord:. Naar wij i
lezers zijn, die zich dit vers nog per- maken, gaat het hier l
krachtens het Burgerlijk Wet! derbïjstag'Tot'hM'ÏSdJ tomiiear utl"
betaald. Uw a
Ingesloten stuk land en niet om genaamd peildatumktad.'d.w.z. dat de
een servituut of een buurtweg. In dat regeling hij zijn geboorte virschilde
geval kunt u natuurlijk een vergoeding jfk
u natuurlijk een vergoeding van de huidige en dat u dus langer heeft
Me-n machten, voordat u de kinder-
meren schoorsteenmantel i
grijs,. Weet u misschien ee
deze zwart te doen blijven?
Antwoord: Een zwart marmeren eisen
schoorsteenmantel Kan goed worden op- Burgerlijk Wetboek namelijk
eCM papjC Van P°*t8P°eder terugwerkende kracht is dit moeilijk te daarmede oKtvtag^u
en citroensap. Nawassen met water en eisen omdat u dat dan vroeger had langer
- - - goed afspoelen. Tenslotte als moeten doen, maar ten navordering wel tot
Tier goed droog is. nabehan- ligt wel in de lijn der billijkheid. In- u nog e
t zwarte was en uitwrijven met formeer echter eerst cenS bij een no- ste kwartaaï
egn flanellen doek. Heeft deze behande- tajrl» hoe de juridische toestand van verstand berustén.
echter i
bijslag kreeg uitgekeerd. In
terugwerkende kracht
eisen omdat u dat dan vroeger "had langer kinderbijslag
"",1 met 31 decern be- 1963. Dat
uitkering kreeg over het eer-
1964 moet op een mis-
maanden