Sunkist Alles goed en u/el Assemblee in Frankfort gaat nu aan het werk Europese baptisten naar Amsterdam Een ivoord voor vandaag Eerste encycliek paus Paulus: Zijn kerk 2 DONDERDAG 6 AUGUSTUS 1964 1 oor vijfdaagse conferentie Hoogtepunt: toespraken Luther King (Van onze kerkredactie) TTOOR het eerst in de geschie- denis wordt een Europese Baptistenconferentie in Neder land gehouden en wel van 12 tot en met 16 augustus a.s. in het RAI-gebouw in Amsterdam. Vele honderden baptisten afkomstig uit 22 landen zullen hier vijf dagen lang discussiëren over het thema «Jezus Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven". De komst van de bekende Ameri kaanse negerpredikant dr. Mar tin Luther King zal ongetwijfeld aan dit congres bijzondere luister bijzetten. houden. Vóór de oprichting Europese Baptistenfederatie (in 1948) werden slechts twee conferenties be legd: in 1908 in Berlijn en in 1913 in Stockholm. In 1952 viel Kopenha gen dexe eer te beurt en in 1958 trok ken de baptisten naar Berlijn. De or ganisatie van de Amsterdamse confe rentie is (uiteraard) in handen van de Unie van Baptisten Gemeenten in Nederland, een kerkgenootschap dat negenduizend (volwassen) leden telt. Woensdagavond 12 augustus wordt de Jrote openingsbijeenkomst gehouden on er leiding van de president van de EBF, ds. A. Baungaard Thomsen uit Kopenhagen. Een van zijn voorgangers, de Britse predikant ds. C. R. Goulding, houdt vervolgens een preek over „Al leen God de eer". Deze bijeenkomst zal onder meer worden bijgewoond burgemeester van Amsterdam, van Hall, en door de voorzitter Oecumenische Raad E. J. Beker. BIJBELSTUDIE Op de volgende drie dagen zullen er 's morgens in de Zuidhal van het RAI- gebouw grote samenkomsten worden ge houden, die beginnen met bijbelstudie en het onderwerp Confrontatie met onze taak" zullen behandelen, 's Avonds zal een jeugdrally worden gehouden met als spreker ds. J. Bouritius uit Hoogezand, voorzitter van de Nederlandse Bond van Jonge Baptisten. Het geheel staat ZATERDAG Over „Jezus Christus, het leven God" spreekt de volgende dag ds. Pawlik uit Polen, terwijl de heer Oen uit Zweden daarna een „Blik de toekomst" werpt. De vice-president van de Europese Baptisten Federatie, ds. J. Broertjes uit Utrecht, leidt de avondvergadering, waarop de president van de Wereldbond, dr. J. Soren uit Brazilië zal spreken over „De wereld in onze wereld". In de morgenuren worden voorts nog verscheidene rapporten bespro ken, zoals die over bijbelstudie en vorming, over radio en televisie en over de migratie. De voertaal van de conferentie zal het Nederlands zijn, maar sommige redevoeringen zullen ook in het Engels en het Duits wor den vertaald. - Op zondag 18 augustus zullen de slot- worden bijgewoond door de i bijeenkomsten worden gehouden. Aller- r g.| eerst 's morgens om tien uur een mas- dei gale kerkdienst, waarin dr. Luther King Kerken, dr. als spreker optreedt. Deze dienst zal 1 door de televisie worden uitgezonden. Na de toespraak van dr. King zal een korte samenvatting in het Nederlands worden gegeven. Ook 's middags richt hij zich in de slotmeeting tot de confe rentiegangers. Voor de vertaling zal dan ds. F. E. Huizinga zorg dragen. Enkele koren zullen aan deze bijeen komst medewerking verlenen. Het IKOR zal 's avonds tussen kwart over r-es en zeven uur een reportage van dit samen zijn uitzenden. >ezoekers nog thuis kunnen ko- Op de bijeenkomsten van donderdag wordt onder meer het woord gevoerd door ds. Walter Fullbrandt uit Duits land („Jezus Christus de Weg naar God"), ds. J. Rolling uit Utrecht („Con frontatie met de religieuze situatie"), dr J. Nordenhaug en dr. E. Rudén, hei den secretaris van de Wereldbond van Baptisten, resp. afkomstig uit de Ver. Staten en Engeland. thema „Jezus Christus over God", dat wordt ingeleid door ds. Pedro Bonet-Such uit Spanje. Ook staan nog toespraken op het programma van DRINGEND VERZOEK VAKANTIE-ADRESSEN aan ons op t« geven. DE DIRECTIE. Plannen voor hogere- school voor de journalistiek Radiogesprek met dr. Martin King Ter gelegenheid van zijn bezoek aan Nederland zal dr. Martin Luther King dc NCRV-verslaggever Jan Fllius een vraaggesprek toestaan. Dit gesprek kan men beluisteren in het NCRV-radio- programma op zondag 16 augustus a.s. 's avonds om 8.08 uur. Op woensdag 12 augustus zal de NCRV-radio 's avonds om 8.20 uur im pressies laten horen van de in Amster dam te houden Europese Baptistencon ferentie, waarvoor dr. King overkomt. Een tweede uitzending over deze con ferentie is te verwachten op donderdag 13 augustus, 's avonds om 8.35 uur. 'Marcel Pradervand voor vijf jaar herkozen Op de negentiende wereldvergadering van de Hervormde Wereldbond in Frank fort is gisteren op voorstel van het da gelijks bestuur de 58-jarige Zwitserse secretaris-generaal dr. Marcel Prader vand uit Genève voor vijf jaar herkozen. Dr. Pradervand werd in 1949 voor het eerst gekozen. Hij is negen jaar predi kant van de Zwitserse kerk in Londen M Journalisten zijn van plan een hoge re school voor de journalistiek in het le ven te roepen. Zij hebben aan de minis ter van onderwijs, kunsten en weten schappen voor het eerste jaar een subsi die van 230 duizend gulden gevraagd. De opleiding zal twee jaar duren en ge vestigd worden in het centrum van het land. Men wil in september 1964 begin- Met deze oplossing zijn de plannen om een rooms-katholieke en een niet- rooms-katholieke school te stichten van de baan. Wel wil men bepaalde vakken aan de rooms-katholieke, de protestant se en de andere leerlingen afzonderlijk geven. De plaats van vestiging ls nog niet vastgesteld. Mogelijk zijn onder meer Den Haag en Utrecht VOOR VERPAKTE Soepgroenten God spreekt geen grieks Vernieuwing de Hervormde Wereldbond of de World Presbyterian Association is nu in volle gang. Na de bezie lende openingsrede van dr. W. A. Visser 't Hooft, die algemeen met grote dankbaarheid hier is ont vangen, hebben een Amerikaanse een Europese theoloog het thema: „Kom, schepper geest", verder ingeleid. Het opmerkelijke was dat de Duitser uit Göttingen, prof. dr. Otto Weber, vooral aan dacht schonk aan praktische as pecten van de vernieuwing door de Heilige Geest voor de gemeen schappelijke dienst van de kerk, terwijl de Amerikaan prof. dr. Albert C. Winn in een bijzonder bijbelsgeoriënteerde toespraak wees op de leiding die de Heilige Geest wil schenken bij de ver kondiging. Prof. Weber wees op de noodzaak van splitsing van mammoetgemeen ten, op de noodzaak van het inscha kelen van oudere mensen, die n vrije tijd hebben, en op de noodzaak om de jeugdgroepen meer te Integre ren in het geheel van de gemeente- arbeid, de Amerikaan op de bijbel se belofte dat de Geest gegeven wordt, opdat het Evangelie zuiver in de we reld door woord en daad verkondigd kan worden. Dienst pROF. WEBER sprak dus over vernieuwing van de gemeenschap pelijke dienst van de kerk. Hij baseer de de noodzakelijkheid van een ver nieuwing niet op de nieuwe tijd met zijn veranderende omstandigheden, maar op wat Calvijn reeds heeft aan geduid als de noodzakelijk doorgaan de reformatie van de kerk. Dat wil de Heilige Geest doen. Het gaat er niet om dat de kerk verbouwd of opgelapt, maar van binnenuit vernieuwd wordt. Gebeurt dat in eigen kracht en naar eigen inzicht dan is er het grote ge vaar dat de kerk een producent van godsdienstige zaken wordt voor gods dienstige consumenten. Die vernieuwing is noodzakelijk vooral in Europa omdat steeds min der mensen de diensten bijwonen. Een gemeente die nog wel *nig godsdienstig besef heeft, maar niet meer actief deel neemt aan de verkondigingen, het le- meenschappelijk gebed en passief ge worden is, heeft een vernieuwing hard nodig. Weber klaagde dat de kerk zich te eng verbonden heeft met de kleine burgerij, dat de explosieve kracht van het Evangelie niet meer ervaren wordt en ook dat in godsdienstige zaken de ge lovigen veel te veel vragen, wat heb ik er aan en wat ontvang ik" in plaats te beseffen dat wij. de gehele gemeenschap, opdracht hebben ontvangen, die sa- uitgevoerd moet worden. Weber sloeg de vraag over hoe de kerk door Gods geest wordt vernieuwd. Hij vroeg zich slechts af wat een ver nieuwing door de Heilige Geest bete kent, wat de gevolgen zijn. Hij meende dat een vernieuwing in de allereerste plaats tot gevolg zou hebben dat meer mensen bereid zouden zijn iets te doen. In de tweede plaats zouden oude struc turen veranderen. In het nieuwe testa- t lezen we van een groot aantal ge nadegaven; vele van deze gaven van de Heilige Geest kennen wij vandaag zelfs niet meer. of als ze er al zijn. we hei- kennen ze niet eens als genadegaven. Een derde gevolg zou zijn dat de ge-I meente anders georganiseerd moe* worden. Dat eindelijk werkelijkheid zouj worden wat reeds Calvijn voor de geest zweefde als noodzakelijk, namelijk de verdeling van de 30.000 inwoners van i Genève over tien of zelfs twintig ge- j meenten. Door de vernieuwing zouden velen aan het werk gezet worden, en nodig en vertolking (Van onze kerkredacteur) dat al de voornaamwoorden die in dit verband door de Bijbel gebruikt worden in het meervoud staan. In zicht is een gemeenschappelijke ga ve. gegeven aan de gelovigen in hun samenzijn, niet afzonderlijk aan een ieder van hen. De apostel Paulus mag dan „slechts" een boodschapper, een doorgever van een boodschap zijn, in zijn optreden laat hij zijn eigen levensgeschiedenis meespreken. En waarom ook niet? God maakt van de mensen geen robots, zonder enige persoon lijkheid. Elk mens heeft zijn eigen geschiedenis en die kan op anderen vaak een diepe indruk maken. Als iemand tegen Paulus zegt: kom nou, u gelooft zelf niet wat u zegt, de boodschap, die u aan ons kwijt wilt, is geen vlees en bloed in u geworden, u staat er in wezen zelf niet achter, dan kan Paulus antwoorden met het verhaal van zijn eigen leven. Dat is écht iets anders dan een stichtelijk verhaaltje, een bevirde- lijk praatje waarin de religieuze mens, die het zo moeilijk had, maar die nu zo heerlijk in de ruimte is gesteld, nummer één staat! Hier is het getuigenis van een adembenemende strijd tussen God Qn duivel om een mens. om een mensenziel. Als Paulus zijn eigen geschiedenis vertelt, dan zeggen de mensen na afloop: wat is God machtig, dat Hij zó de mens kan redden uit de duisternis van de afgrond, dat Hij zó Zijn plannen door zet en de mens op zijn schreden doet terugkeren en hem zet op een andere weg! Hier wijst de boodschapper Paulus, door zijn eigen levensverhaal te vertellen, op de kracht van God, Die de werelden schiep en zij waren, maar Die ook uw en mijn leven als op adelaarswiek wil dragen! V ri jmoedigheid Wij lezen vanavond: Nehemia 5 vers 1 tot en met 19. het gevolg zou tegelijkertijd zijn dat door de dienst aan anderen heel wat per soonlijke problemen vanzelf zouden op lossen. De mensen, zo stelde hij, zijn er mee gediend als zij anderen mogen die- Hermeneutiek Het onderwerp waarover de Ameri kaan prof. Winn sprak, staat de laatste maanaen in het middelpunt van de be langstelling. Het ging hem om de vraag hoe het Evangelie in de wereld van vandaag verkondigd moet worden. In theologische kringen is in de laatste Ja ren een bijzonder grote belangstelling ontstaan voor de hermeneutiek. Jaren geleden was dat een wat onbelangrijk vak dat ook nog aan theologische stu denten gedoceerd werd. Het ging daar bij om de theorie die achter onze exege se van de bijbeltekst staat. De herme neutiek was de leer van de principes regels die gevolgd moeten worden de schrift Gods op de juiste wijze te terpreteren. Maar in onze dagen geert de hermeneutiek het gehele bied van de theologie, zo sterk zelfs dat het is of de staart zijn hond zwaait Om duidelijk (e maken wat hjj be doelde zei prof. Winn: „God spreekt geen Grieks." En hij voegde er aan toe „en ook geen Hebreeuws, hoewel sommige oudtestamentlci dat heimelijk geloven". De prediking /an de apostels, de documenten van het nieuwe testa ment zijn reeds een interpretatie, een nltleg van wat God ons te zeggen heeft. En iedere vertaling van de Bijbel is op zijn beurt weer een interpretatie. Men kan immers geen woorden zo maar letterlijk vertellen. Het gaat om de betekenis die die woorden dragen. De geleerde commentaren zijn Interpre taties en de prediking is een vertolking van het Evangelie. En zelfs dan zijn we er nog niet, aan moeten op hun beurt de kerkgangers zelf het Evangelie weer interpreteren en vertolkingen in de da den van iedere dag. Leidins Komt er aan het einde niet heel wat anders te voorschijn dan in het begin van de lange reeks bedoeld werd? Juist in dit verband wees prof. Winn op de taak van de Heilige Geest als de ware verkondiger, uitlegger, vertaler. Hij wees op de talrijke bij belteksten die vRn die taak van de geest getuigen. Hij wees ook op Calvijn die in zijn Institutie reeds sprak van de geest als de „interior magister", de innerlijke leraar. Het Evangelie kan overge bracht worden in de taal en de woor den van vandaag, maar alleen als de Geest Gods iedere nieuwe vertolking weer opnieuw begeleidt, verwezenlijkt. De geest moet ons de ogen openen, het inzicht verschaffen. Maar juist in dit verband wees prof. Winn er op •d Gods te spreken gen. „Hoe voorzichtig", zei Winn, wij in onze gereformeerde traditie niet geweest met het Evangelie. Op de een of andere manier hadden we het gevoel dat we het Evangelie moesten bescher men, alsof het zichzelf niet kon verde digen. Juist in onze tijd moet de ver kondiging van het Evangelie met durf, ongeacht de gevaren geschieden." Maar ook deze vrijmoedigheid is geen indi viduele gave, maar een geschenk aan de gehele kerk. De kansel richt zich vrij zelden tot de wereld. De wereld is er immers niet bij om te luisteren. Maar de boodschap moet uitgedragen worden buiten de kerkmuren in alle vrijmoe digheid. openheid en eenvoud door de mensen van God die in de wereld staan, leven en werken. Daarom is het gebed: „Kom Schepper geest voor de vertolking van het Evangelie geen academische uitdrukking. Het is geen vraag om onze exegetische instrumenten te scherpen in de rust en het comfort van de studeerkamer. Het is een ge bed, dat, als het verhoord wordt ons diepste verstaan van het Evangelie kan wijzigen, de institutionele vor men waarmee wij zo vertrouwd zijn kan doorbreken, ons uit onze voor zichtigheid kan stoten, uit onze be- •ïotenneid, de enge gemeenschap met gelijkgezinden in de pijnlijke ontmoeting met de wereld, waarin wij leven en die zo radicaal zonder godsdienst leeft. Het is een gevaar lijk gebed, maar laat ons het alstu blieft toch bidden", zo beëindigde prof. Winn zijn toespraak. Paus Paulus per helikopter naar Orvietc Voor de eerste maal in de geschiedenis zal een paus gebruik maken van een helikopter. Paus Paulus heeft namelijk het voornemen om volgende week dins dag zijn reis naar de stad Orvieto in de Umbrische bergen per helikopter af te leggen. Hij zal dan enkele uren in deze stad doorbrengen, er een mis opdragen en een toespraak hduden. De stad zal hem een gouden miskelk aanbieden. De terugtocht zal per auto gemaakt worden. De paus, die in januari een bedevaart naar Jeruzalem heeft gemaakt, vliegt graag. Vooral het vliegen per helikopter opent voor hem de mogelijkheid bijna elk deel van Italië te bezoeken. Geruchten gaan ook, dat de paus wel licht in de herfst naar Bombay zal vlie gen om daar het internationaal eucha ristische congres bij te wonen. Misschien zal hij zelfs naar Manilla gaan. Publikatie volgende week ?v De eerste encycliek van paus Paulus VI zal ,,Ecclesiam Suam" (Zijn kerk) heten, naar de eer ste woorden van deze pauselij ke zendbrief. De publikatie van deze encycliek zal eerst in de loop van de volgende week plaatshebben, maar zij zal ge dateerd zijn op 6 augustus, de feestdag van de transfiguratie, de dag waarop de r.k. kerk her denkt hoe Jezus in bijzijn van de discipelen Johannes, Petrus en Jacobus op de berg werd ver heerlijkt door de Vader. De paus heeft de publikatie van deze encycliek gisteren aangekondigd In toespraak die htf op het balkon van zomerverblijf in Gastel Gandolfo bleld. Paus Paulus heeft langer met zUn ste encycliek gewacht dan één van voorgangers. HU staat nu al ruim jaar aan het hoofd van de r.k. kerk. Volgens zegslieden van het Vaticaan heeft de paus zo lang gewacht, omdat het Vaticaans Concilie nog niet Is af gelopen. De paus deelde mee, dat de encycliek handelt over ,,de wegen van de kerk" en bestaat uit drie hoofdstukken: gewe ten, vernieuwing, dialoog. In de ency cliek wordt gesproken over „Vrede, de Bernépingswerk ned. herv. kerk GEREF. KERKEN huizen, kand. te Harderwijk. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Noordse Schut: J. J. de Jonge, kand. te Apeldoorn, die be dankte voor Boskoop, Emmen, Thesingen en Zutphen. grapefruit bet teefyUyete te* cve*eld uit Thans zijn ook de verrukkelijke SUNKIST sinaasappelen In grote hoeveelheden verkrijgbaar KERNEN VAN Gemeente van ■{ijsbergen diploma gymnasium. HBS. MMS of kweekschool tweede leerkring. Dispensatie is mogelijk. Bij de vraag Met blijdschap onlangs ii ia iiiugeuja. oij oe san- Terua - r de subsidie is ooit rekening ■•h5-S1(k dewerken de reformatorische grenzen te doen verdwijnen? Verdraagzaamheid? Openheid voor elkaar? Samenspreking? Verbroedering? Volkomen akkoord! „„„„nee,,, hoh iv Maar dan niet ten koste van de waar- SffiS'StïAkS heid der Schriften. Dat,is levens dc raad jegens hen, die INGEZONDEN STUKKEN Vlaggen voor Irene Bijdragen voor deze tagezonden-stukkenrubrlek kranen door (en lezeressen'.) worden geleverd en worden geplaatst buiten lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het rechtvoor stokken te weigeren en In te korten - schrot ó«i« zeer korM Er alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in schrift van redactlewege i korte toelichting worden gegeven. stuursledcn der betrokken partijen. Ik zo'n jaar of oorlog hun leven hebben gegeven op het Rijswijk <ZH) het Zondagsblad het artiki „„ar de oergestalte van d gehouden met studiebeurzen. Het scbooH I witrd^'het'^zfin ^an2 Klerk* unct schavot of op de brandstapel terwille Beid zal 200 vulden bedraven een grote K) W" dit in overeenstemming met Handelin- ,nderd gen 2. In Openbaringen 2 worden de goede eigenschappen van de kerk van Epheze opgesomd, maar er is één groot /~K 1 1 i verwijt: de gemeente heeft haar eerste Uosteuronese kCFkPn verzaakt. Is het zo ook niet ge- WOIUUI vM/v A. AC1ACII teld mgt de huidige gemeente van Christus? Men spreekt over ..kerkorde ning". maai is deze geheel overeen komstig Gods Woord? Als^dat ni dan is zij verwc rtj" de eenheid geld zal 200 gulden bedragen Sterke delegaties in Frankfort Onder de deelnemers van de negen- j Met verwondering las ik in uw blad an het voornemen der regering op de eriaardag van prinses Irene te vlag- *en Ik betreur dit zeer: prinses Irenc heeft van alles afstand gedaan en zi| noemt zich nu „Hertogin van Madrid' j .-c. .^r"V—w,-. Is dit niet een bewijs, dat zij met Ne- de godsdienstvrijheid. Wij dienen derl<I)d nieu meer maktn wil hel). het scherp te stellen. Rome is niet ver- h#T1, Fn dan kom nogal veel in aanraking met jonge vechten voor een salarisverhoging 'stemgerechtigde) leden. Ik vraag dan vijf procent. Maar ik was die jaloezie wie Kuyper en Lohmann wat het verschil is tussen de programma's van de ARP en de CHU. En dan hoort u het: jullie vechten om verschillen, die steeds niet: wij n;et meer willen zien. die wij geen belang achten Genesis I (II) Onmogelijk kan ik het eens zijn mei de opvatting van de heer p. Buitelaar als zouden wij in beginsel Gods Woord - loslaten, indien wij Genesis 1 en 2 ïan i-crpelijk. Hetzelfde geldt t oordeel van het menselijk verstand ld der kerken. Is zij niet ben? En dan nog wat: ik hoop te, dat het onze Koningin en pr; G. Roodbeen Bernhard bespaard moge blijven S- karno de hand te moeten drukken. 'a-Gravenzande har- De Beatles Th. G. de Groot Proeessievrljlieicl (V) Hervormde Wereldbond, die vandaag dan moet zjj in Frankfort is begonnen, bevinden zich beschouwd naar verhouding grote delegaties uit Oost-Europa. I Den Haa* De beido Hervormde kerken van Tsje. choslowakije zullen door negen mar vertegenwoordigd worden, waaronder i de bekende prof. Joseph Hromadka uit. Zeer betreurenswaardig Praag en bisschop Emmerich Varga. achteruit noem ik het feit. aat een ge- een van de vice-presidenten van de We-I reformeerd predikant (ds. Visser te Til- reldbond. De zeven man sterke delegatie burg) een dergelijk artikel schrijft over van de Gereformeerde Kerk van Hon- de processievrijheid, een zaak. die te arije wordt geleid door de bisschoppen gen alle reformatorische ,nn^nnoc onderwerpen. Volgens mij neeft met jonannesif. godsdjenst twee kanten, die van nel surrogaat worden terstand en die van het gevoel. Het men. selijke verstand mag niet in botsing ko men met zijn religieuze gevoelens en be hoeften. Anders ontstaat er een conflict. Het is geen wonder, dat de zich oni wikkelende theologie, di.» van inner>!ikc stap wijsheid niets wilde |M Leuk. dat u een stukje over de Beat les in de krant hebt gezet. Maar ik ben blad er fel op tegen, dat u Ringo Starr op actie zulk een ongemanierde wijze durft uit te maken vanwege zijn neus („als een olifantenslurf). En wat die „apenlied- eenheid in deze wereld. In tal Den Haag van christelijke organisaties is de sa menwerking. het samengaan wel mo gelijk. waarom niet in politiek opzicht? In heel wat gemeenteraden wordt sa mengewerkt. maar toch vooral niet als Carree één partij. Ik ben geen voorstander een christelijke partij samen met rooms-katholieken. Maar één protes tants-christelijke partij zal m.i. alleen winst kunnen opleveren. Kan uw /oor die eenheid niet eens eer voeren? Vraagt u de mening lezers en lezeressen. Stel kwijt toen ik begreep, dat hoging van 33 procent erg noodzakelijk Eén ding begrijp ik echter nog rom nu dat rare cijfer niet afgerond op 50 of het gaat 100 procent? Dat klinkt toch veel beter" garije Tibor 1 de verlossing door het geloof. In conflict moest komen met de weten schap. Ik ben het eens met de hee jes" betreft: smaken verschillen. Alleen aanbrengen be- behoeft u niet üw persoonlijke smaak weet r- - in de krant mee te delen! Dat kunnen gende wij lezers ook niet doen. Of misschien Den Haag toch wel. als u dit stukje tenminste plaatst. Ik hoop het. dan heb ik weer wat om in mijn Beatle-plakboek te de zondeval plakken! Den Haag H. de Gruff al het resultaat eerderheid voor eenheid. T. Westra Salarisverhoging Geloofsuitspraken Ds IJ. K. Vellenga schreef in zijn reactie op een open brief van een vier tal gereformeerde P. v.d. A.-leden; ..De d'é geloofsuitspraken der kerk raken het leven der gelovigen in alle verbanden waarin zij leven. Wat de gelovigen als waarheid leren belijden en als leugen leren verwerpen, belijden en verwerpen zij niet alleen binnen de muren van het de kerkgebouw." Dit lezende moest ik den ken aan een generale synode der Ge- ref. Kerken in de oorlogsjaren. Deze abonnees. "ik deed ook geloofsuitspraken, o.a over m-»rtt/». verbond en doop. Ambtsdragers, die de inhoud van deze uitspraken niet wilden leren, werden geschorst en/of afgezet. Na de oorlog herinnerden deze en an dere mensen aan die geloofsuitspraken, ook toen zij niet binnen de i hart toen het kerkgebouw binnen Bartha en Istvan SzamoskosL ^Jit druist. Ik begrijp voorts niet waarom Buitelaar ata hij zegt, dat het geloof Roemenië komen vijf afgevaardigden, uw blad voor een artikel als dit zoveel met afliankelijk is van de wetenschao. uit Joegoslavië en Polen elk twee. De kleine hervormde kerken van Letland •n Litauen hebben geen afgevaardigden benoemd. wij op alle mogelijke wijzen moeten me- Delft vrijmaakt en het niet een kritische redactionele noot. Is verdraagzaamheid al zó groot, dat wij op alle mogelijke wijzen moeten me- de wetenschap, mist elk historisch besef a's denkt, dat het christendom niet te bieden heeft dan geloof. Samengaan U hebt de laatste weken veel dacht besteed aan een mogelijk sar gaan van ARP en CHU. zulks naar leiding van het NIPO-onderzoek t D. E. Tiemer reacties daarop ik vernam, dat de Tweede-Kamerleden met overgrote meerderheid hun salaris- leiding verhoging van 33 procent hadden aan genomen. Wat mij verbaasde was het ontbreken van een voorstel tot het ver strekken van een toelage om koffie te gaan drinken ln de een of andere dure schien die geloofsuitspraken toch niet aan- zaak als ze van de Kamerzittingen wil- zo geloofwaardig geweest" 1 de len spijbelen. Ik was wat jaloers toen G J. SCHUTTE be- lk me herinnerde als ambtenaar ecus Elden (Gld.j politieke partij. Wat i die partij echter? „Die ge loofsuitspraken gelden alleen binnen de muren van het kerkgebouw." Wie heeft er nu gelijk: de partijleiding toen (en i!) of ds. Vellenga nu? Of zijn verhouding tussen christelijk en econo misch leven en over het gesprek van de kerk met de lekenwereld en die der godlozen, met de wereld van de niet- christelijke godsdiensten, met de chris telijke kerken die nog van de r-k. kerk gescheiden zijn en ten slotte met de gemeenschap der broeders, de geeste lijkheid en de gelovigen die onze heilige kerk van God vormen", aldus paus Paulus. De paus meent, dat zijn eerste ency cliek meer de vorm van een algemene opwekking moet hebben met betrekking tot de „wegen welke de levende kerk moet volgen" dan van een standpunt bepaling over bepaalde onderwerpen. „Dat komt naar onze mening overeen met het karakter hetwelk de eerste encycliek van een paus dient te hebben, temeer daar wij ons hebben willen ont houden van het behandalen van onder werpen die het Concilie op zijn agenda heeft staan." De paus zei te hopen, dat de encycliek gunstig zal worden ontvan gen in de r!k. kerk en welwillend" buiten de grenzen van zijn kerk. Belangstelling voor Jodendom neemt toe (Van een onzer medewerkers) Sedert de Tweede Wereldoorlog neemt ln vrijwel alle landen de belangstelling toe voor het Jodendom. Dit is onder meer op te maken uit het overgaan van niet-Joden tot het Jodendom, wat zelfs in Japan het geval is. Het is des te op merkelijker, omdat het Jodendom, dat in de oudheid proselieten maakte, daar in de ballingschap ai spoedig van af is ge stapt en men by het toetreden tot het Jodendom zeer zware eisen heeft gesteld. De niet-Jood wordt eerder tegen ge maakt Jood te worden, dan dat hij aan gemoedigd wordt. Desondanks vinden ook in Nederland op gezette tijden toe tredingen plaats. Om verschillende re denen geven de rabinaten nauwelijks in zage hoevelen tot het Jodendom zijn toe getreden. Op de jaarvergadering van de Raad van liberaal-Joodse synagogen van Engeland is echter bekendgemaakt, dat honderdtien niet-Joden, waaronder negentig vrouwen verleden jaar tot de liberaal-Joodse gemeenschap van Enge land zijn toegetreden. Van hen behoor den 56 tot de Anglicaanse Kerk, twintig waren rooms-katholiek en zes methodist, twee behoorden tot de Schotse Kerk. van de Welshe Kerk. de Lutherse Kerk en de Christian Science ieder een. Bijna de helft van het aantal proselieten had een Joodse vader of moeder. Negen en veer tig hadden het voornemen in het huwe lijk te treden met een Joodse partner, tien hadden nog geen huwelijkskandidaat i was weduwe van een Joodse man. ergrote meerderheid van de prose lieten was nog geen dertig jaar. Zestien varen zelfs nog geen zestien jaar. Orthodoxe delegatie naar Rome? Volgens een Italiaans rooms-katholiek blad is het zo goed als zeker dat de Orthodoxe Kerken een permanente mis- ie naar Rome zullen zenden om gere- eld contact te houden met de Rooms- Latholieke Kerk. Het blad meldt, dat op de panortho doxe conferentie, die van 23 augustus tot 3 september gehouden zal worden, de instelling van de commissie be sproken zal worden. Hervormde diensten in Arcens raadhuis Het gemeentebestuur in het Noordlim burgse plaatsje Arcen'heeft een zaaltje in het raadhuis ter beschikking gesteld voor het houden van kerkdiensten ten behoeve van de Nederlandse Hervorm de Gemeente. In en rond Arcen is na melijk voor vakantievierende protestan ten geen gelegenheid om zondags een kerkdienst bij te wonen. Daarom stelde het gemeentebestuur een passende ruim te ter beschikking. Zelfs de nieuwe stoe len. die voor de trouwzaal bestemd zijn, mogen worden gebruikt! IJveren voor behoud van draaiorgels In Amsterdam is onlangs opgericht de „Leon Warniesstichting tot behoud van draaiorgelfolklore in Nederland". De stichting beoogt het in stand houden van waardevol te achten draaiorgels en wil haar doel onder meer bereiken door het aankopen en in goede staat brengen en/ of houden van waardevolle draaiorgels, die met ondergang of export naar het buitenland worden bedreigd. De stichting wil voorts een zodanige exploitatie van draaiorgels bevorderen (beroepshalve of als vrijetijdsbesteding" dat daardoor bij het publiek zoveel mo gelijk liefde en belangstelling voor deze muziekinstrumenten worden gewekt. Daarbij wil men in het bijzonder letten op de kwaliteit van het orgel, het re pertoire en het voorkomen en optreden "an de exploitanten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2