Uw probleem is het onze Bij belstudiecoiif erentie van De Navigators Een woord voor vandaag Australiër vrij inteiisiei DRINGEND VERZOEK Visie op randkerkelijken beslissend voor de kerk Aflossing van de wacht in Duits protestantisme „Sonde-] ging I langs Venus sg,„vad", ,rikrP,r sus-sr sssars MAANDAG 27 JULI ljj ANDERZIJDS WEDERWOORD MR. VAN GELDER ln het jongste nummer van het Christelijk Historisch Weekblad heeft de hoofdredacteur, mr. J. W. ran Gelder, gereageerd op de artikelen van de heren Algra en Berghuis in het a.r. weekblad Ne derlandse Gedachten over de sa menwerking tussen de twee grote protestants-christelijke partijen. (De bijdrage van dr. Berghuis hebben we onlangs in deze ru briek opgenomen). Mr. Van Gel der schrijft het volgende: IK BEGIN met de beschouwingen van de heer Algra. die mij wel doen twijfelen aan het nut van een verder gesprek met hem. Dat de heer Algra te weinig thuis is in CH kring om te begrijpen, dat aan de heer Kikkert en aan mij nooit de taak zou worden toegewezen ..periodiek in artikelen het verschil tussen A.R. en C.H. uit te leggen'' kan ik hem moeilijk kwalijk nemen. Maar waarom nu zo'n opmerking? Na te hebben geciteerd een deel van mijn beschouwingen. die ik eerder in dit blad schreef, schrijft hij het volgende: „Dat is het ver schil dus. Onzerzijds de belijdenis, dat de Bijbel beslag moet hebben over het gehele leven en van CH- zijde daartegenover, dat de Bijbel alleen een klimaat biedt en enkele grove lijnen". Deze beknopte weergave is te be perkt, omdat wij schreven, dat de Klibel wel de gezindheid van de po liticus beïnvloeden kan en bepa lend kan zijn voor het klimaat en voor de richting in grove lijn. maar -ons niet de concrete staat kundige oplossingen biedt. Nu stelt evenwel de heer Algra onder verwijzing naar het huidig CH beginselprogram het volgende: „Toetssteen en richtsnoer" (zie artikel 1 CH beginselprogram) is naar onze mening bepaald iets an ders dan een klln* het hem te weinig is om te zeggen, dat de Bijbel wel de gezindheid van de politicus kan bepalen en verder het klimaat en de richting in grove lijnen kan bieden en dat zijns in ziens zo zelfs de vraag zou" rijzen, of er de mogelijkheid is van een christelijke politiek. Velen hebben piet mij aan het ge stelde wel genoeg, hebben geen be hoefte aan allerlei vaak speculatie ve verdergaande afleidingen van beginselen uit de Bijbel en zien er inderdaad iets krampachtigs in wan neer men steeds maar weer op al- ies een eigen protestants-christelij ke visie en voor alles protestants- christelijke oplossingen wil pogen te bieden. Het huidig CH beginselprogram, hoeveel waarde ik daaraan ook toe ken. is voor mij de Bijbel niet. Dat blijkt al uit het feit. dat dit pro gram op dit ogenblik aan herzie ning wordt onderworpen. Wanneer de heer Algra mij voor houdt, dat ik er goed aan zal doen mij te verdiepen in de vraag, hoe de Bijbel over de eigendom onder richt geeft, wil ik wel stellen, dat ik daarvoor niet veel belangstelling heb. Juist op het stuk van de eigen dom is wel heel duidelijk geweest iö de loop der eeuwen, hoe weinig men eraan heeft te pogen uit de Bijbel de konkrete oplossingen voor hier en nu te distilleren. Het vinden van de gezindheid, het klimaat, de richting in grove lijn in de Bijbel is niet te weinig, maar genoeg. ilmaat plus enkele Srove lijnen. „Stellige uitspraken er Heilige Schrift" (zie artikel 1 CH beginselprogram) is heel wat positiever dan richting en klimaat". Dit nu zijn wij met de heer Al gra bepaald niet eens. Wij laten daar het feit, dat het CH beginsel program momenteel aan een her ziening wordt onderworpen en hou den ons dus ook nog aan de huidige tekst. Dan kunnen wij in de ter men ..richtsnoer en toetssteen" be paald niets anders zien dan grove lijnen en begrijpen w' niet waarom de Bijbel in aangeven van die grove lijnen niet „stellig" zou kunnen zijn. De heer Algra wijst er terecht op, dat voor de Christelijk-Histori- 6che Unie de macht van het begin sel voorop staat. En dat beginsel is, dat geheel het volk zich aan het ge zag van bet Woord Gods heeft te onderwerpen. Daargelaten de vraag of die formulering nu wel helemaal gelukkig is en bij de herziening van net beginselprogram zal worden ge handhaafd. is dit niet het zelfde als: „Het beslag van Gods Woord over het gehele publieke leven" waarvan volgens de heer Algra de Anti-Revolutionaire Partij spreekt. Dit is ook wel gebleken, toen de heer Algra in een eerder door mij besproken artikel ging uitleggen, wat hij verstond onder dat „beslag van Gods Woord over het gehele publieke leven". dat vele anti-revolutionairen de gedachtengang van de heer Algra en vele christelijk-historischen mijn ge dachtengang delen, dan mag juist aan de hand van het artikel van de heer Algra worden vastgesteld, dat vele anti-revolutionairen en vele christelijk-historischen toch nog zeer diepgaand van inzicht verschil len en dat men er bepaald ver keerd aan doet de verschillen to bagatelliseren door te stellen, dat die in mondiaal verband bezien niet meer zouden zijn dan verschillen b.v. tussen twee plaatselijke bak kers. zijn vraag of de CHU één reforma- torisch-christelijke partij wil of niet, hem niet door arglist werd in gegeven. Maar ik ontken wel, dat hierbij sprake was van een simpe le vraag. In ieder geval kon op de ze vraag geen simpel antwoora vol gen. Wanneer de heer Berghuis van mening is door de NlPO-enqué- te het antwoord op zijn vraag OHU-zijde te hebben r ik hem teleurstellen. dervraagde christelijk-historischen was zo uitermate gering, dat het NIPO niet met goed fatsoen het be treffende bericht den volke had mogen aanbieden. Daarbij komt nog. dat de heer Berghuis aan een positief antwoord op zijn vraag niets kan hebben, omdat het geen betekenis heeft zo lang men vraag SS antwoord niet betrekt op een - het begrip re- jke partij. .WË_—JBt de heer Berg huis. dat ik enigermate de indruk wek niet te willen meedoen aan één reformatorlsch-christelijke partij. Aangezien ik blijkbaar nog steeds niet duidelijk genoeg geweest ben in mijn voor mijn persoonlijke re kening komende opmerkingen, wil ik pogen nu heel duidelijk te zijn. \Y7ANNEER één reformatorisch W christelijke partij zou moeten ekenen dat men in op elk terrein zou moeten i moeten betekenen dat men in elk opzicht iin zou moeten pogen een eigen reformatorisch christelij ke visie te bieden: wanneer één re- zou gaan begeven op de weg. die de heer Algra poogt te wijzen; wan neer één reformatorisch christelijke partij zou betekenen, dat in de groepering formeel en reëel niet de volle vrijheid van de eigen in terpretatie zou worden gelaten; wanneer die reformatorisch christe lijke groepering zou betekenen een vergroten van de afstand tot en een zich duidelijker afscheiden van de anderen, dan wil ik die reforma- torisch-christelijke partij niet. Wanneer daarentegen die refor matorisch christelijke partij de kenmerken zou vertonen van de huidige Chrlstelljk-Historische Unie met een naar de eisen des tijds an ders geformuleerd beginselprogram, dan zou ik daartegen nooit neen kunnen zeggen. NED. HERV. KERK Tot en met vrijdag op „Woudschoten" Beroepingsiverk (Van een medewerker) OP „Woudschoten" bij Zeist is zaterdag de jaarlijkse Bijbel- studieconferentie van De navi gators (een interkerkelijke jeugd beweging) begonnen, waaraan ongeveer honderdtwintig onder wijzers, verpleegsters en studen ten, in leeftijd variërend van 17 tot 35 jaar, deelnemen. Tot en met vrijdag zullen zij zich ver diepen in de problemen waarmee christenen dagelijks worden ge confronteerd. Het is de bedoeling, dat de deelnemers het geleerde doorgeven aan jonge mensen uit hun eigen kerk en met wie zij ook maar in aanraking komen. Op deze kaderconferentie zullen onder meer toespraken- worden gehouden door enkele medewerkers van De Na-1 vigators en door ds. F. H. Veenhuizen. hervormd predikant te Overveen en ds. G. M. Winston te Brussel, die behalve predikant in Halle ook leraar is aan iet Bijbelinstatuut van de Belgische Aangenomen naar Hoogeveen: D Noord mans te Vlaardingen. Bedankt voor Emmen (6de pred. pl - [wijkgem. Angelslo) (toez. i: W. Sangers, I eervol ontheven pred., directeur volks-! hogeschool „Overcinghe". Beroepbaarstellingen: De volgende kan didaten zijn beroepbaar gesteld: J. W. door die van de Vrije Evangelische «e. ü«Phe"s™eg 4tVOrden: K. meente :n deze plaats. De deelnemers nvV w r»t "m a ,en zullen te zamen met jongelui uit Zeist huis aan huis het publiek uitnodigen L'erbroek. Foxnol. S. G. Ooster voor een openluchtsamenkomst die Padrie-Hoofdweg 27. woensdagavond in het Walkartpark Rj wordt gehouden. De plaatselijk her- 1 f, Besojen (N.BD. J. ten Stee- vormde predikant ds. D. van Keulen se' Hervormde pastor,e-Oosterwtjtwerd zal onder meer het woord voeren. Het post APPmgedam). bekende Rotterdamse duo John Buur- Flip de Koning zal muzikale Beroepen te Dieren (hulppred.): T. Bak- terk as, em. pred. te Elburg. Aangenomen naar Leiden (studenten- pred. vac. dr. G. Th. Rothuizen): dr, J. M. Vlijm te Voorburg naar Epe: D, Warnink te Zaandam: naar Wierin- gerwerf: J. v. d. Haagen te Deventer, laatstel. Vrij-gem. pred die bedankte St. Laurens. Lekkerkerk en voor GEREF. KERKEN medewerking verlenen. De jongeren hebben zich in de afgelopen weken reeds op deze evangelisatieactie voorbereid. Zij hebben enkele trai ningsavonden bijgewoond waarin zij werden voorgelicht omtrent de per- de nazorg onder soonlljke zielszorg t__0 leiding van ds. Van Keulen. Deze c pagne is dus tevens een praktische j WMteum' training voor de deelnemers, voor de plaatselijke kerken die met de nazorg belast zijn. Dr. W. J. Goslinga overleden CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Emmen. Hillegom. Rotter- Mussel: J. Plantinga. Historisch besef is voor velen van ons niet de sterkste 2ijd wij denken al gauw, dat de geschiedenis voltooid verleden tij is. Als wij het niet denken, dan doen wij dikwijls alsof d wereld pas begonnen is met onze komst. Hoe vaak horen rij het niet zeggen: de geschiedenis interesseert mij niet, ïk Ie) nu. Deze opvatting houdt onder meer in, dat wij niet berej zijn uit wat er in vroegere tijden is gebeurd lering te trekkei J dat wij weigeren te aanvaarden, dat in het heden het verledq I ligt en in het nu wat worden zal, dat elke momeTÏtöpnqml onderdeel is van een film, die vastlegt al wat zich afspeel I tussen de eerste en de laatste dag. Wij zijn hóe „eéhmalii ieder van ons ook mag zijn schakeltjes in een keten da zich spant als een boog over de eeuwen. Of wij iets opschietei met deze wetenschap? Of wij iets hebben aan het besef ual deze onze plaatsbepaling? Op zijn minst worden wij erdod behoed voor zelfverheffing, voor de gedachte als zouten ui de eersten en de enigen zijn. Voor de gedachte ook als zou d| wereld er een zijn uitsluitend voor onszelf. In de geschiedenij van mens en wereld, in de historie van het menselijke culfj veren en ontginnen van hetgeen in de schepping aanwezig ud en is hebben wij onze plaats. De een krijgt een belangrijker rd toebedeeld dan de ander. Misschien vragen wij onszelf weieen af: welk nut heeft mijn aanwezigheid hier op aarde? Als J een is, die kan worden gemist, dan ben ik het. U moogt da niet denken: ook u hebt een plaats en een taak! Wij lezen vanavond: Zacharia 14 vers 1 tot en met 11. Evangelische Zending. Hoogtepunt vai gelisatiecampagne voorbereid door de evangelisatiecom missie van de geref. kerk van Zeist e AVRO: 7 00 Nieuw 9.40 Morgenwij- ziek; 9,35 Waterstar ig; 10.00 Arbeidsvit; kleuters; n.oo Nieuws; 11.02 Voor i; 12.00 Licht ensemble met zan 20 Regeringsuitzending: Uitzending grammofoonmu- 13.15 Mededelingen. ifoonmuziek; 13.25 dlokoor; eventueel0I Beursberichten; 13.30 Licht zangsoliste; 14.00 Voor de kinderen; 18.00 Stereofonlsche uitzending: Sopraan en pla- klassieke liederen; 15.20 Het kan niet al- kaviaar zijn. hoorspel (dl. 11, herhaling 28 april 1963). lversum II. 298 m. KRO: 7.00 Nieuws: 7.10 Morgengebed; 7.15 Lichte grammofoon- muziek; 7.55 Overweging; 8.00 Nieuws; 8.15 Lichte grammofoonmuriek. praatje voor de vrouw, toeristische tips en programma voor de kinderen; 10.05 Lichtbaken, lezing (her haling); 10.15 Klassieke en lichte grammo- foonmuziek; 11.15 Operamuziek (gr.); 11.50 Volaan... vooruit, lezing: 12.00 Angelus: 12.04 Lichte grammofoonmuziek; 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.33 Voor de boeren; 12.45 Lichte grammofoonmuziek; 12.55 katholiek nieuws; 13.00 Nieuws; 13.15 Lichte grammofoonmuziek; 14.00 Voor de platte landsvrouwen; 14.10 Raaien maarl, muzikaal pelletje; 15.10 Klassieke en lichte grammo- .oonmuziek; 10.00 Voor de zieken; 16.30 U hebt voorrang: godsdienstig program! In de ouderdom van 70 jaar is giste ren te Utrecht overleden dr. W. J. Gos linga, voorheen inspecteur van het on derwijs op Curasao. Dr. Goslinga werd in 1893 te Schiedam, waar zijn vader wijlen ds. S. T. Goslinga predikant was. geboren. Hij bezocht de HBS te Rotter dam en. studeerde aardrijkskunde en ge schiedenis aan de universiteiten van Lel den en Utrecht. Van 1915 tot 1927 was hij werkzaam bij het middelbaar en het Slechts 30 procent blijft afzijdig V oor stel aan classis 1**1 1 1 "k 11 Kerk Rijsbergen bij kerkewerk betrokken* BOND VAN VRIJE EVANG. GEM, Bedankt voor Utrecht-centrum: A. Buurman te 's-Gravenhage. Voorstel aan classis buiten verband vriig. kerken? D (Van een medewerker) De kerkeraad ,E inwoners van Australië hebben over het algemeen de geref. kerk vrij veel belangstelling voor de aarlem. Daai:na volgde zijn benoeming sloten' op de eerstvolgende tot gemeentelijk inspecteur van het on-van de classis Noord-Brabant-Limburg «^kWVS e Scil.ie<*arn- Later werd hij I een voorstel ln te dienen, waarin de ?.._?°1?Pzl?ne.r..IP de inspectie 's-Gra- classis wordt verzocht uit te spreken. volgde zijn benoeming dat de kerk van Rosbergen zich door haar handelwijze buiten het verband venhage. In - o tot inspecteur van het onderwijs op Cu° fn-S?0' De heer Goslinga promoveerde in 1936 aan de Vrije Universiteit tot doc tor op een proefschrift getiteld: „De rechten van de mensch en burger" Dr Goslmga was ook lid van de rijkscom- de filmkeuring :ompagniestriJd, doe Om vertraging te vcorkomen ge lieve men VAKANTIE-ADRESSEN i op te geven. DE DIRECTIE I Commentaar Weinig applaus Duitse socioloog tot theologen: Het traditionele beeld van de kerk, bestaande uit een kernge meente en randkerkelijken, moet uit alle macht bestreden worden. Anders blijft de kerk onherroe pelijk in het getto. Dit verklaarde prof. dr. Dietrich von Oppen, op een internationale theologen- hiieenkomst van de Lutherse Wereld bond, die onlangs in Hamburg werd ge houden. Prof. von Oppen, die ln Mar- eert, sprak over het r „jlement van de Dra- dlkant in de samenleving". Prof. von Oppen wees er op, dat de zg. kerngemeente meestal het restant is ontkerkelijkingsproces, dat van s. Dat de Hoewel de KRO-televisie beslist haar best had gedaan een goed geva rieerd amusementsprogramma voor de zaterdagavond te bieden, kunnen wij j ïrote historische betekenis roor het geheel toch niet zóveel ap-1 kerkelijke traditie door plaus opbrengen. De Zomeravond carrousel", een co-produktie met BRT en RBT, stond teveel in het teken van de goedkope grappenma- J kerij van Boyd Bachman, dan dat het door kleinkunst kon uitblinken. En kele goede nummers niet te na ge sproken was het een vrij zwakke vertoning. Of de hoornspelkem-acteurs en -actricesdie nu eens een kans kregen zich te laten zien, erg in hun nopjes zijn geweest met het nare stukje fami lieverhaal dat zij te spelen kregen, betwijfelen we. Deze „anecdote" van Jack van Merode is ons niet bevallen. Bovendien waren de onuitstaanbare „teenagers" te hoog in jaren geklom men om nog geloofwaardig te zijn. Magda Janssens, die als gaste de cen trale rol speelde, deed dit met al haar befaamde acteerkunst, maar ook zij I öost-Europa: 22.15' had een ondankbare figuur uit te j ziek: 22.30 Nleui ontkerkelijking heen is blijven bestaan, is de historische verdienste van de zg. kerngemeente. Toch wordt dit restant dat gebaseerd is op traditioneel groeDs- denken, van jaar tot jaar zwakker. Waar men dit restant onveranderd blijft vast houden en proklameren, is het onver mijdelijk. dat de kerk vervreemdt van de haar omringende wereld en ook de predikant in de samenleving geïsoleerd raakt, zo meende de Marburger socio loog. aldus von Oppen, dat het struktuur- beeld van de kerk vernieuwd wordt. Het zou wel eens kunnen zijn, dat de zg. randkerkelijken veel meer juist in het eigenlijke centrum van het kerkelijk- religieus gebeuren staan en dat de zg. kerngemeente zich veel meer aan de rand beweegt. Het zal ervan afhangen, of de kerk het bestaan van de zg. rand kerkelijken op de juiste wijze weet te Interpreteren, als zij het isolement wil doorbreken. de geref. kerken (vrüg.) heeft ge plaatst. Zoals we onlangs op de pagina Gees telijk Leven van ons Zondagsblad hebben de grootste ZEESHOW ooit gehouden F Overal vandaan komt men kijken, luisteren en zich amuseren. Films over zee en visserij. Diepzeeshow. Rondvaart op zee. Lunapark. Machtig interessante Biologische Afdeling.TentoonstellIng van Sqhll- derijen en Beeldhouwwerk. Vis restaurant met heerlijke gerechten. Zoutwateraquaria en nog vele, vele andere attrakties! christelijke gemeente zonder catechisa tie, zonder geloofsbelijdenis, in elke dienst viering van het Avondmaal, waar bij ook de kinderen brood en wijn ont vangen. gemeenteleden mogen voorgaan in de diensten enz.). Ds. W. Vreugdenhil van Den Bosch deelt ln een provinciaal kerkblad mee dat de classis „reeds veel geduld heeft gehad" met Rijsbergen. ,.Ik kan er mee instemmen, dat men een vrije christelij ke gemeente wil zijn, maar dan niet bin- nen de Geref. Kerken (vrijg.)", aldus ds. Vreugdenhil. Naar ds. Vreugdenhil mee deelt, laat de kerk van Rijsbergen zich reeds geruime tijd niet meer op de classis-vergaderingen vertegenwoordigen en weigert zij kerkvisitatoren te ont vangen. Een federale arrondissementsrecht bank heeft de voorzitter van de Ame rikaanse bond van vrachtrijders, James Hoffa, schuldig bevonden aan fraude. Hoffa en zes medeverdachten, die ook schuldig bevonden zijn, werden ervan beschuldigd zich meer dan een miljoen dollar van het pensioenfonds van de bond te hebben toegeëigend. De 51-jarige Hoffa is op 4 maart in Chattanooga schuldig bevonden aan een poging een jury om te kopen en ver oordeeld tot 8 jaar gevangenisstraf. Hij heeft tegen dit vonnis beroep laten aantekenen. recent opinie-onderzoek gebleken, dat dertig procent van de vol wassenen regelmatig ter kerke gaat, terwijl bijna veertig pro cent zo nu en dan gaat. Voorts worden de verslagen in de maan dagkranten van de preken, die de vorige dag zijn gehouden', zeer intensief gelezen. Het onderzoek heeft aangetoond, dat 28 procent van het aantal regeld naar de kerk gaat cent van de vrouwen. Zo gaat 34 procent van de mi procent van de vrouwen. Ook nog een verdeling te maken naar kerk genootschap: van de rooms-katholieken gaat 65 procent regelmatig, 18 procent nu en dan en 17 procent nooit naar de kerk. Voor de methodisten zijn deze percentages resp. 34. 34 presbyterianen 24. 43 en Church of England 15. 47 en 38. Uit deze cijfers blijkt duidelijk, dat de r.k. zoals vrijwel overal ter wereld, het trouwst zijn in de kerkgang. Bij de grootste kerkformatie in Australië, de Church of England, zijn er verhoudings gewijs maar heel weinig geregelde kerk gangers: vijftien van elke honderd le den. Het lid-zijn van een kerk is in dit werelddeel niet alleen maar een kwes tie die in nauw verband staat met het persoonlijk geloofsleven. Er is een heel grote groep die er niet aan zou denken met de kerk te breken, omdat men dit ziet als een statussymbool. Het con tact met de kerk al is het nog zo gering zou men niet graag willen missen, want dat zou betekenen dat men Opvoeding toi Deze merkwaardige opvcngen onj trent het wezen van de kv..k kunne) zeker in verband worden gebracht mc de opvoeding die men van huis uit heel tei meegekregen en dan met name 1 zoek aan de zondagsschool. Ook 1 gaat de overgrote meerderheid van 1 kinderen van zes tot twaalf jaar, k rig gekleed, naar de zondagsschool, intensief zijn veel vaders en moeder echter niet bij het kerkewerk betroü ken. Velen brengen hun tijd liever doft In hun tuin of auto. Op het plattelan is het kerkelijk meeleven overiger groter dan in de grote steden, in Nederland het geval is. zondags gesloten. Volwassenen 2.- p.p. Kinderen tot 15 jaar onder geleide f 1 Zoiets hebt u nog nooit gazlsnl JN de leidende ambten van de Evangelische Kirch e van Duitsland voltrekt zich de laatste tijd een sterke verjon ging. Oudere bisschop pen (die niet aan een leeftijdsgrens gebonden zijn) en kerkpresidenten gaan met emeritaat of zijn van plan dit op kor te termijn te doen. Zo werd de 70-jarige bisschop van Hamburg, Karl Witte opgevolgd door de twintig jaar jon gere Hans-Otto Wölber. De 69-jarige bisschop van Sleeswijk Ernst Hor- nig vindt zijn opvolger in de 54-jarige Hans Joa chim Frankel. In Hol- stein heeft de 53-jarige Friedrich Hübner de plaats ingenomen van Wilhelm Halfmann, die op 67-jarige leeftijd over leed en last but not least in Hessen-Nassau heeft de 73-jarige kerkpresi- dent Martin Niemöller zijn aftreden aangekon digd. Theologisch betekent deze „aflossing van de wacht", dat de groep kerkleiders, die nog we zenlijk geïnspireerd is door het liberale tijd perk in de theologie sterk slinkt. Een van de weinigen uit deze groep is nog de 84-jarige bis schop van Berlijn, Otto Dibelius. Na de Eerste Wereld oorlog werd het theolo gisch liberalisme uit zijn dominerende positie ver drongen door de dialek- tische theologie, die voor al in de openbaarheid kwam door de verschij ning van Karl Barths commentaar op de brief aan de Romeinen in 1921 De meeste van de hui dige bisschopen en kerk presidenten hebben het verzet tegen het natio- naal-socialisme op be langrijke plaatsen aan het front meegemaakt, soms onder zware per soonlijke offers. Na de oorlog hebben zij de last gedragen van de geeste lijke en sociale wederop bouw. HUvertum 1, 402 m. AVRO: 18.00 18.15 Eventueel actueel; 18.20 Orkesi (opn.); 19.00 Klassieke grammoloc mentaal trio en Jazzband: 20.00 Nieuws: Muziekrevue; 21.00 Het versteende d, hoorspel (herhaling van 19 oktober 22.30 Nieuws; 32.40 Actualiteiten; 23.00 isieke grammofoonmuziek; 23.30 Voor- :ht; 23.40 Klassieke grammofoonmuziek: 5-24.00 Nieuws. [lversum II. 298 m. NCRV: 19.00 Nieuws weerpraatje; 19.10 Licht instrumentaal rtet; 19.30 Radiokrant; 19.50 Meteoren: Ikale hoogtepunten uit de Steravondpr Wilkinso eldpar de Ster afgelopen seizt sp"l (deel I. herhalinj - solisten: klassieke n 'Jfnv/rdellkm^^22 de boom pas op latere feêftijd goed Voor een weduwe is de vrijstelling regelmatig controleren en zorgen Promenade-orkest: 23.40 Uch- draagt en dat pas zal doen als er een 20.000 en het bgintarief is 3 procent goede ventilatie. Als vloerbedel Vraag: Ik heb mijn tuin staan, die ik zelf heb kweekt. Eerst in ter in de tuin. Hij meter hoog. Ik heb nl eens boomkweker gevraagd of een noten boom geënt moet worden. Hij beweerde dat dit niet nodig was. Is dat zo? Antwoord: Het is inderdaad niet no dig een notenboom te enten maar 'notenboom in groepen bestaan afzonderlijke percen- tages en vrijstellingen. Voor eigen kin- Ook de vloer is iiloempot en la- deren (die men slechts gedeeltelijk bedekking of vloerbehandeling kunt ongeveer twee mag onterven) is er een vrijstelling aanbevelen? ƒ3000. Het meerdere is belast met oplopend percentage van 3 tot 17 procent. Voor anderen is de vrijstelling Antwoord: Het is belangrijk het hout J te beschermen tegen aantasting de zogenaamde nuiszwam, daar ƒ250. Voor het meerdere begint het op- deze zich het beste tiuisvoelt in rekening houden dat 27 procent, voor anderen 36 procent, met timmermanscarboiineum. U moet 20.20 Dat kar Manhattan, film; 20.40 De heer des hul- •elfilm; 21.55 Kanlatiskiw speelfilm; 21.53 1 t film; 22 35-22.40 J b"}den. In dit eerxaktertje. dot nau- ten^io^von^v welijks actie had. was op de dictie grammofoonmuziek; 23.55-24.00 Nieuws. beslist niets aan te merken: daarvoor sfaan hoorspelspelers wel garant. We kunnen alleen maar hopen, dat Z{j in de uolpende aflevering van „De rommelpot" een beetje beter script te hanteren krijgen. Daarna gingen we met z?n allen naar Aalten. Wij hebben niet mogen vernemen, wie wel de tekst voor deze documentaire schreef en sprak, maar dat was beneden peil. Dacht samen steller en regisseur Piet Franse mis schien ook, dat men in Aalten in de eerste klas lagere school is blijven steken, of was nij van mening, dat er na half elf 's avonds alleen nog kleu ters aan het televisietoestel zitten? Het ongetwijfeld snaaks bedoelde commentaar dat wij te horen kregen was, zo niet denigrerend voor Aalten, dan toch wél belachelijk voor volwas sen kijkers. Maar wie zich van het gesproken Brieven, die niet zijn voorzien van naam en adres, kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhoudig is verzekerd. Vra gen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeten ln zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo ten. gelijkbloeiende noot in de buurt staat. Vraag: Kunt u mij neggen of gel-»....j Denk er aan dat u zwaar mesten tii- de Engelse prediker Beorge Whitefield mat dig uit dunt. Er moet voldoende licht werken in het Nederlands vertaald zijn Emmert. i.,„m i^| de boom komen om êterk en zo ja, welke? Vraag- Antwoord: Wij hebben geen enkel hebben boek van hem gevonden dat in het Ne- Jabo vloerbedekking van raden wij een grofgeweven, luchtige (j€ ventiiatie niet be- woord kon losmaken, kreeg wél een heel fraai samengesteld beeld van Aalten te zien. Verleden, folklore en heden waren geestig dooreengeweven en men ontving een goede indruk van het eigendommelijke, dat dit Achter- Een drietal willen het thans keren, vloerbedekking is niet genaaid genaamd bloeden en. De wonden moet u iichtsmeren. Vraag: Gesteld dat ik een paar dul- HH zend gulden als spaarbanktegoed heb en Wesley's naar Georgia waren. Hij pre- Ik dat geld bij testament aan iemand dikte ook in Amerika. Na ziin wil vermaken, moet er dan na mijn keer uit Amerika in Engeland i overlijden een notaris aan te pas ko- te hij met John Wesley in confl men? Moeten van dat geld successie- dat hij eon voorstander was rechten worden betaald? Zo ja, hoe- calvinistische praedestinatieleer, gelijmd met solutie. Hoe kunnen we deze van het blauwe vilt verwijderen? j». Ahtwoord: Dit kunt u het beste doen stierf in met behulp van benzol. !l,j «eidde de ,Vraa£: ,Kan e*n hoofd van een beginnende groep Methodisten toen de b.l.o.school op woensdagmiddag vrij de de bijzonderheden mee: Hij werd spoedig overgroei- 1714 geboren te Gloucester en stier: 1770 te New Hampshire. Hij leidde de Sïi J geven als ande terdag hebben? Antwoord: Bij het B.L.O. scholen dergelijke be- Jaarlijks ten minste '00 schooltijden het licht, n de worden gemaakt. Onder schooltijd ver- doch «taat men in dit geval een ochtend of middag. Het schoolhoofd kan niet derzoek elke woensdagmiddag die regel zal hij zich moeten houden. Bovendien zal het schoolhoofd «n ander in overleg moeten doen het schoolbestuur. Vraag: Ik heb een sanseveria-plant met kleurgevend blad. Nu doet zich ?n, Keieden het geval voor dat het blad slap is en belegd met opkrult. Zij staat in pojgrond. Moet zij °™n weinig of veel water hebben? Mag zij van tijd tot tijd ook wat kalk hebben? Antwoord: Het naar binnen krullen van bladeren van een anseveria wordt veelal veroorzaakt door een te koude en vooral te natte standplaats in de winter, waardoor wortelrot optreedt. In J- "omer kan het een gevolg zijn veinig water en te veel zon. moet 's winters droog koel staan, goed in moeten afgeschermd tegen de ben gedaan. de kerk van Engeland nooit willen laten. Vraag: Wij hebben zijn. In dit geval moet men Je plant uit de kluit schudden, de rotte wortels •erwijderen en de plai t opnieuw op- I welke graad. Voor Je verschillende bij het water. Het huisje is •ervallen is. Hij zal dus eerst goed rJ| moeten uitrekenen dat er dat jaar 400 potten. Natuurlijk kan ook ongedierte zomerhuisje schooltijden worden gemaakl. Hij de schuld zijn. Als u twijfelt, stuur ons hout heeft dus wel enige speling maar aan dan eens zo'n omgekruld blad. Kranten en tijdschriften besteden rf i„, gelmatig aandacht aan de ontwikkeJU gen op kerkelijk terrein. In lngezonde stukkenrubrieken worden soms levend) ge discussies gevoerd omtrent de kei uu kelijke gescheidenheid en ook ovt; maatschappelijke vraagstukken gezld j in oecumenisch licht. Over het algt ,n meen is de Australiër van oordeel, di i kerk en politiek contrabande zijn. Zeil u de geestelijkheid ziet de noodzaak va Pe ;n christelijke partijvorming niet ln. to1 Ten slotte nog enkele cijfers die ec th> indruk geven van de grootte van d kerken in Australië: de Church of Eng o. land telt ruim 3,7 miljoen leden, de r.k,?, kerk. .2,6 miljoen, de Methodisten 1,3 miljoen, de Presbyterianen 1 miljoen/ k de Luthersen 0,2 miljoen, de Gr'iekfna' orthodoxen 200.000, de baptisten 150.0M en de overige kerkgenootschappen eel i half miljoen leden. Ruim 1,2 miljoi1 p- Australiërs behoren tot geen enkel kerkformatie. Dat wil zeggen: ruil n procent van de bevolking. Behalv) rooms-katholieke gaan alle kerke ku de laatste jaren in zielental achteruil; Pei Het Russische ruimtetoestel „Sondfi ,.1 1" is de afgelopen week de planeet Ve} nus gepasseerd, zo deelden wetenschap) tui pelijke kringen in Washington mee Vol) 5 gens deze kringen wijst het feit, d'at de] p-e Sowjetunie hier geen mededelingen over! heeft gedaan, erop dat de Russische ge) T leerden er niet in geslaagd zijn gege) vens te verkrijgen van hun toestel, dat 10 zich al 112 dagen in de ruimte bevindt ku: De Sowjetunie beschreef de ..Sonde 1" Pe' als een klein weerkundig laboratorium, 11 toen ze 2 april jl. door een Russische! I Kunstmaan vanuit een „parkeerbaan"! koi rond de aarde werd gelanceerd. Ameri- Do kaanse controlestations en observatoria constateerden echter, dat de koers v het toestel verscheidene malen met i_ diosignalen van de aarde gewijzigd werd tot hij in de richting van Venus leidde. q volgens genoemde kringen passeerde de „Sonde 1" omstreeks woensdag de pla- 1 neet op grote afstand. WejfelQke geleerden hadden eerder de 8 mogelijkheid geopperd, dat de „Sonde I was gelanceerd voor een landing i vlucht langs de pla- Venus of neet op kortere afstand'dan'de Tmeri- i«?9nSeT rUler 2'1 op 14 december 1962. Laatstgenoemd toestel passeerde 3?SnniHiP afstand van ongeveer geven ometHer en zond belangrijke ge- i die planeet i de aarde. Zoet ivater door atoomkracht sP'Yak. Amerikaanse des. taï L ,£.he' febled. van atoomreac knndltï e andere Amerikaanse des- dMkmd?«?vï'rle8gen mel Israëlische •SeH» 20U.' wal<M' ka" worden m«'"d.g d«''"a«<-toriSlll„0Je™ S-d» met een capaciteit van 100 miljoen kil" bieke meters zoet water per ja itoombureau te*"wenen za^het^ v0"?16 o Israël bijwonen. hel over,eg AVRO-teain naar Indonesië tg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2