Snnkist Alles goed en u/el Populaire lied is simpel en mooi H Van slechte invloed is geen sprake „Bijbelgetrouw" is geen pretentie, maar beginsel Zakenmensen en kerken werken samen in Nigeria Een woord voor vandaag Congres „telefonische" zielzorgers in Oxford E DONDERDAG 23 JULI W EEN liedje moet, wil het populair worden, met één woord te he grijpen zijn. Zo gauw men moet nadenken, het jout. Het bewust luisteren moet niet nodig zijn. Dat wordt al te snel irriterend. Het populaire lied is gezond. Het is simpel en mooi in zijn eenvoud. De bewering als zou van de top hit een slechte invloed uitgaan, is nonsens. Het, wat genoemd kan worden, culturele gekanker op het populaire lied is geheel onjuist. Dit zijn niet zo maar wat bewe ringen. Nee, ihet zijn conclusies van dr. Herman J. de Groot uit Utrecht, die zich enige maanden heeft be ziggehouden met het verschijnsel top-hit. Hij heeft, al studerend en onderzoekend, geprobeerd een ant woord te vinden op de vraag wat het populaire lied, de top-hit, de schlager of hoe men het ook noe men wil, eigenlijk zo geliefd maakt. Onder supervisie van prof. dr. S. Groenman, voorzitter van de facul teit van de sociale wetenschappen van de rijksuniversiteit te Utrecht, heeft dr. De Groot zijn sociologisch onderzoek naar het populaire lied verricht. Duizend liedjes Niet minder dan duizend liedjes uit de laatste vijftig jaar heeft hij bekeken (de musicologische waarde interesseer de hem niet) en hij kwam tot de con clusie, dat de onderwerpen in een halve eeuw weinig zijn veranderd. Het zijn de dingen, waarmee men dagelijks In het leven te maken heeft: men zin de liefde, de natuur, de dood god. Een andere conclusie uit het onder zoek dat door de stichting Z.W.O. is ge subsidieerd is, dat een liedje enkele de cennia geleden vaak populair was bij twee of drie generaties tegelijk. Dat is nu anders. Dr. De Groot formuleerde het zo: ,,De mensen worden op dit terrein vroeger oud. In Engeland en Frankrijk Seelt men al bewust op een koperspu- iek van 10- tot 12-jarigen. Wij lopen achter die dingen aan. Maar ook bij ons verschuiven de grenzen. De toppers zijn vaak in zwang bij een groep van zeer jeugdige*!. De tek sten van de liedjes worden er op af gestemd. Neem de Beatles. Zij zingen de tek- net buitenland (Frankrijk, Enge land) het geval is. Dan heeft de Nederlandse tekstdich ter nog met de moeilijkheid te kampen, dat hij zich niet kort en krachtig kan uitdrukken. Onze taal is wel mooi. maar niet preg nant, meent dr. De Groot Bij het onderzoek heeft men ook de mens achter het populaire lied, die zich beweegt in het wereldje van de heel lichte muze, waarin de top-hit wordt geboren en gelancserd, willen belichten. Daarom zijn ook interviews gehouden met vele befaamde zangers, zangeressen, tekstschrijvers etc. In een boek, dat in de loop van het volgend jaar verschijnt, zal dit alles zijn weerslag vinden. Kardinaal Alfrink naar New York Gistermiddag is de aartsbisschop van Utrecht, Bernard kardinaal Alfrink, van Schiphol naar Amerika vertrokken. Op uitnodiging van de internationale vredes organisatie ,,Pax humana" zal hij vrij dag in Washington een rede houden de „Eenheid der christenen". Zondag zal mgr. Alfrink op verzoek van kardi naal Ritter over hetzelfde onderwerp spreken voor een groep religieuzen Ds. Maris over aanduiding ICCC: Sunil Weinig Nederlands Het Nederlandse populaire lied, zo ont dekte dr. De Groot, komt er niet zo best »f. De buitenlandse concurrentie doet het veel beter. Niet alleen kwantitatief, maar ook wanneer het op de kwaliteit aankomt. Een handicap voor de Nederlandse tekstschrijvers is. dat men het moet op nemen tegen het beste van wat <te uit heemse concurrentie heeft te bieden De meest populaire songs doemen on- vooiwaardehjk op de Nederlandse markt op. Zij worden niet geweerd, zoals vaak Ds. Yan Twillert uit ambt ontzet Ds. KI van Twillert. t redikant te Rot terdam-Zuid, is door de classis der Christelijk Gereformeerde Gemeenten (niet te verwarren met de Chr. Ger. Kerken) uit zijn ambt ontzet. Hij kon zich niet meer konformoren met de vra gen 43, 58. 74 en 114 van de Cate chismus. Hij meent, dat de gelovige, mits gedoopt met de Heilige Geest, (bij na) zonder zonden leven en wonderen verrichten kan. Ook wilde hij geen ge kinderen meer dopen. Ds. Van Twillert, die geboren is in 1919, werd in 1958 predikant van de Chr. Ger. Gem in Ned. te Vlaardingen. In 1981 trad hij met zijn gemeente toe tot de Chr. Ger Gem. In Rotterdam- Zuid deed hij zijn intrede in 1962. De Chr. Ger. Gemeenten tellen nu nog 4 predikanten op 7 gemeenten. In Amsterdam 's zaterdags niet naar school Met ingang van het schooljaar 1964 1965 wordt in Amsterdam voor de open bare kleuterscholen, scholen voor gewoon voortgezet gewoon en uitgebreid lager onderwijs de schoolvrije zaterdag inge voerd. De schooltijden op de overige dagen worden behalve voor het kleuteron derwijs met een kwartier verlengd. Toch geen priesters naar Soedan? De Soedanese minister van binnen landse zaken, generaal-majoor Moham med Ahmed Irwa, heeft gisteren de bui tenlandse persberichten tegengesproken, als zouden als gevolg van de Libanese bemiddeling buitenlandse priesters Zuid- Soedan binnen mogen komen. Volgens hem Is aan Nigeria verzocht enige inheemse geestelijken beschikbaar te stellen voor het godsdienstonderwijs aan Zuidsoedanese studenten. De Libanese minister van buitenlandse zaken. Foead Ammoen. had maandag in Rome na een onderhoud met de paus verklaard, dat enige rooms-katholieke priesters Soedan zouden mogen binnen gaan en dat de seminaries in dat land zouden worden heropend. 1 Van Vaticaanse zijde was toen mee gedeeld, dat president Abboed van Soe dan ook bereid zou zijn in te stemmen met de terugkeer van protestantse zen delingen. Aan het begin van dit jaar hebben namelijk alle missionarissen en zende lingen het land verlaten op bevel van de regering. Diakonaat verleent steun in Beiroet Veel kerken zijn Schrift ontrouw (Van een medewerker) Er wordt weieens bezwaar ge maakt tegen de opvatting, vol gens welke de ICCC zich nogal eens Raad van Bijbelgetrouwe kerken noemt. Men laat dan het verwijt horen, dat alle zelfkritiek ontbreekt. Echter, „bijbelge- trouw" is geen pretentie, maar een beginsel. Het ligt in de aard der kerk om bijbelgetrouw te zijn, maar omdat er heden ten dage heel wat kerken zijn die willens en wetens niet meer trouw willen zijn aan het Woord van God is het goed deze term te hanteren." Aldus sprak gisteravond de Euro- Sïes secretaris van de Internationale aad van Christelijke Kerken, ds. J. C. Maris, in een causerie over de „Bij- belgetrouwe kerken", die hij hield tij dens de ICCC zomerconferentie op Woudschoten. Ds. Maris noemde als voorbeeld van het ontrouw "de Bijbel het vraagstuk van houding van het christendom tot de niet-christelijke godsdiensten, zoals dat al sinds 1948 in de Wereldraad Kerken aan de orde is. In 1962 verscheen een boek van hand van dr. D. T. Niles, getiteld „Uj the earth", een studie over de zend onder auspiciën van het departement oor zendingsstudie van de Wereldraad an Kerken. Eén van de meningen die dit boek naar voren worden gebracht deze: „Het motief voor het christe lijk getuigen moet niet zijn, var hangers van de andere godsdiensten christenen te maken, maar Jezus Chris tus zó aan hen voor te stellen, dat Hij- hen het punt van her-orëntatie wordt ten aanzien van hun eigen gods diensten". Dr. Niles voegt hieraan toe. dat de voorstanders van deze gedachte geloven „dat er na verloop van tijd een nieuwe godsdienst zal ontstaan waarin alle godsdiensten, inclusief het christen dom, begrepen zullen zijn". Geen plaats Ds. Maris stelde nog eens duidelijk, dat er voor bijbelgetrouwe kerken geen plaats is in de Wereldraad van Kerken, ook niet om daar te getuigen, omdat ..de werkingssfeer van het Woord is naar het welbehagen Gods daar waar de dwaasheid der prediking, dat is van het onvervalste Woord des Kruises, èn het geloof in dat Woord elkaar ontmoeten". Er is in onze dagen een tendens om TN de havenbuurten van Port Harcourt in Nigeria verkom meren op het ogenblik tienduizen den mensen, die hier vergeefs naar werk zochten. Ze kwamen van het platteland, aangelokt door de opkomende industrie in deze grote havenstad van Nigeria. Er is echter nog lang geen werk genoeg en de gezinnen van de werklozen lijden bittere armoede. Nederlandse zakenmensen, die betrokken zijn bij de ontwikkeling van Nigeria namen thans het ini tiatief om door een goed opgezet sociaal werk de ellende hier enigszins te verminderen. Zij vroegen daarvoor medewerking van de kerken in ons land Zowel de Stichting voor oecumenische hulp als de Hervormde kerk en de Gereformeerde Kerken zullen deze medewerking verlenen. Omdat de Ne derlanders in Nigeria zelf veel geld bij een brengen, was naar verhouding be trekkelijk weinig nodig. Besloten is vanuit Nederland een kerkelijk sociaal werk(st)er uit te zenden voor vier jaar. Het geref. werelddiakonaat zal dit werk met 5.000 per jaar steu- Ook in een ander land hebben Neder landers die daar wonen een stuk dia konaat opgebouwd, namelijk in Beiroet de hoofdstad van Libanon. Een predi kant, ds. Andeweg, kon met hun ne- dewerking een instituut voor doofstom me kinderen stichten. Thans zijn al 63 kinderen in opgenomen. De kosten zijn zo gestegen, dat het v de overigens zeer offervaardige kolo nie van Nederlanders in Beiroet niet meer te betalen is. Van hun „moeder kerken" in ons land krijgen ze nu hulp. Zowel door de Hervormde Kerk als door het werelddiakonaat van de Geref. Kerken is 5000 gulden beschik baar gesteld voor het christelijk doof- stommencentrum in Libanon. Daar mee is het bestaan van dit instituut voorlopig weer verzekerd. de kleine, gescheiden kerken verantwoor delijk te stellen voor de bestaande ker kelijke gedeeldheid, aldus ds. Maris. „Maar dit is zeker geen Schriftuurlijke benadering van de zaak. Niet grootheid of kleinheid beslist, maar trouw of on trouw. De oorzaken liggen bij degenen, die naar het woord van Paulus „twee dracht en ergernissen aanrichten tegen de leer". Zal er sprake zijn van ware oecumeniciteit, dan moet die beginnen waar de Schrift begint." Eerder op de dag heeft luitenant-kolo nel A. van Ramshorst uit Doorn een zee technische rede gehouden over „H< Woord van God in het atoomtijdperk' Aan de hand van illustraties vergeleek hij enkele revoluties uit de geschiedenis met elkaar. Ook wees hy op de verschil len tussen de Franse Revolutie van 1789 en het communisme van deze tijd. Overste Van Ramshorst vond het opmer kelijk, dat door de eeuwen heen in de handvesten van alle communistische partijen de woorden „Vrijheid, gelijkheid en broederschap" hebben gestaan en nog staan. Hij sprak ten slotte de verwach ting uit, dat er na dit atoomtijdperk geen ander tijdperk meer zal komen, althans gerekend naar menselijke begrippen. Maandag a.s. begint in Radevorm- wald in West-Duitsland «en kleine jeugd- conferentie ter voorbereiding van de 19e Algemene Vergadering van de Her vormde Wereldbond Veertig jongeren uit alle werelddelen zullen een week beste den aan Bijbelstudie en discussie. Ve- van hen zullen daarna naar Frank furt gaan, waar de Algemene Verga dering van 3 tot 13 aug. zal worden gehouden. Op het programma van de jeugdconferentie, die a-.ht dagen zal du ren, staat ook nog een bezoek Industriegebied van de Ruhr. „De genade van onze Here Jezus Christus zij met u" (1 Thesst lonicenzen 5 :28). Met deze groet, waarmee Paulus zijn brij aan de Thessalonicenzen eindigt, eindigden vroeger d kinderen Gods de brieven, die zij aan elkander richtten: h genade van onze Here Jezus Christus zij met u. En zij deden i wel aan, want het is het enige waaraan de mens behoeft heeft. Ach, we weten het niet meer zo. We leven in een eeuw, waarii we het met die genade niet meer zo nauw nemen. GenadW Wij? Mensen, die de natuur bijna elk geheimenis hebben oil futseld, wij, die nergens meer voor staan? Ja, wij. Wij hebben de genade nodig van Hem, Die de were|- in Zijn machtige handen houdt, Die de winden en de zeef regeert, Die de sterren en de planeten hun baan laat gaan. Zijn genade, en meer niet. Uw genade is mij genoeg. Meer hi ik niet nodig. Uw genade bij mijn werk, bij mijn huiselü leven, in mijn strijd tegen de zonden en de machten van dei ivereld. Alleen maar Uw genade. Het is een bede, die we elkander moeten toebidden. Er kan de dagen, die voor ons liggen, weer een hoop gebeuren. We zh we hoeven er de krant maar op na te slaan mensen vt het ogenblik. Elke minuut kunnen we onder de moeilijks omstandigheden komen te verkeren. De genade van onze H& Jezus Christus zij met u. Met die wens kunnen we alles doó staan. Zijn genade is ons genoeg. Wij lezen vanavond Zacharia 8 vers 1 tot 23. Van 7 tot 10 september Vers verpakte SOEPGROENTEN RUk aan vitaminen Berop nin swerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ter Naard: L. Lingen te Klazienaveen. Aangenomen naar Zwolle (wijkgem. II 2de pred.pl. toez.): W. L. Tukker te Katwijk aan Zee. GEREF. KERKEN Beroepen te Oud-Beijerland: J. v. d. Schaft, voorm. vrijgem. pred. te Murmer- woude. CHRIST. GEREF. KERKEN kand. te Hoogev Vlietstra te IJmuiden: te Ouderkerk die AmsYe!: P. Rbós; kahö.' -te' 's-Graven- zande. BOND VAN VRIJE EVANG. GM. Bedankt voor Kampen: gem te Bussum. (Van onze kerkredactie) T^AN 7 tot 10 september zal voor de derde maal een inter nationale conferentie worden ge houden van medewerkers aan de telefonische hulpdiensten die in meer dan twintig landen een wijdvertakte organisatie vormen. Onder de ongeveer tweehonderd deelnemers zullen zich ook enige Nederlanders bevinden: waar schijnlijk zal elk der dertien pos ten één afgevaardigde sturen, terwijl ook de federatie van te lefonische hulpdiensten in Neder land zal zijn Vertegenwoordigd. Het congres zal worden gehouden in het gebouw van de Christ Church College in Oxford (Enge land). Sinds 1960 komen deze zielszorgers- via-de-telefoon om de twee jaar bij om van gedachten te wisselen over opgedane ervaringen. De initiatiefne mer van de congressen is pasteur Rayhald Martin uit Genève, die onge veer vijf jaar geleden met verscheide ne landen contact opnam om te ko men tot meer coördinatie bij de hulp aan de medemens. De eerste bijeen- jnvT"|*ete-| komst op Europees niveau had plaats I in 1960 in Bassey (Zwitserland) ei sinaasappelen grapefruit 4et iafifUtyite friuit ten, cueneld uit Cali^yutie Ook SUNKIST citroenen boordevol vitaminen - zijn thans volop verkrijgbaar. tweede in 1962 in Bad Boll (bij Stv d gart). Sindsdien hebben ook landen buiten ons werelddeel die telsc fonische hulpdiensten organiseren, teresse getoond voor deze congresst Zo is het vrijwel zeker, dat t mers zullen komen uit de Verenigj Staten, Australië, Zuid-Afrïka t Kong. Het congres zal op maandag 7 st, tember worden begonnen met het vj kiezen van een nieuwe voorzitter i opvolger van ds. Otto Kehr uit Stij gart. Voorts zullen tal van deskundig (doktoren, psychiaters, psychologen r predikanten) inleidingen houden Of net werk van deze hulpdiensten het bijzonder over de moeilijke on digheden waarin de wanhopigen ren die om raad en steun vragen. L der meer zal uitvoerig van gedachtD< worden gewisseld over de „eenz heid", het „sexuele probleem", „schuldgevoel", de „financiële nu. Als sprekers zijn onder meer uitgi_ digd reverend Chad Varah uit Londf dr. A. Flood, eveneens uit Londen, t W. Lawton Tonge uit Sheffield, dr.p Rose uit Londen, dr. Richard Fox j Sc Edinburgh en dr. Christa Brandt I Düsseldorf, die ook reeds op de vori conferenties over haar ervaringen ha verteld. Twee predikanten, een Fransman L een Zwitser, brengen vervolgens slag uit van hun bevindingen in se aangesloten landen. Zij hebben i ze maanden lange reizen gemaakt chc zich op de hoogte te stellen van het o vangrijke werk dat in de meeste geviCs len door vrijwilligers wordt verncl Onder de inleiders bevinden zich gft Nederlanders maar ongetwijfeld zul?"" zij tijdens de discussies veel van 9 li laten horen daar deze hulpdienst in Jfctelt land uitstekend is georganiseerd R Prof. H. J. Schilder rector 1964-'65 De curatoren van de Theologische lil geschool van de Gereformeerde Kerkj t (vrijg.) hebben tot rector-magnifid voor het studiejaar 1964-1965 benoer rof. H. J. Schilder te Kamen. Pri Schilder zal in deze functie prof. dr. Doekes opvolgen. Zoals gebruikelijk de rectoraatsoverdracht bij de aanva van het nieuwe cursusjaar plaats h« ben. KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN Bijdragen voor deze tngezonaen-stukkenrubriek kunnen door alle lezera (en lezeressen!) worden geleverd en worden geplaatst buiten verantwoorde lijkheid der hoofdredactie. De redactie behoudt zich het recht voor stukken te weigeren en in te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen worden gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woonplaats. Gemeente in Rijsbergen Het srtikel in het Zondagsblad i de protestantse kerk van Rijsbergen heb toch op ik met zeer veel genoegen gelezen. Het ware mijns inziens te wensei protestantse kerken allemaal deze richting gingen denken Wel vraag ik mij af node ïn Aerdenhout diep te beklagen: diep .1 de beurs te mogen tasten voor een onbruikbare kerk, want daar komt het de syiiuue «au net Rcmvciuauu toe deze gemeente behoort achter deze Ken opvattingen staat. Mijns inziens moa het van het grootste gewicht zijn dien het samenleven in genoemde ge meente. althans haar als gemeente echt geen dat ons kerkgebouw te boek zal staan als een belang rijke fase in de ontwikkeling van die en die architect, maar wel hebben we behoefte aan een ruimte die kan klin ken en die we als het kan nog mooi vinden ook. Moet het gebouw ori gineel zijn? Akkoord. Maar geen ge- genoemde ge- experimenteer op onze kosten. Dat rkwijze inzake moet voor eigen rekening gebeuren. We hoeverre i het kerkverband )oekarno naar Nederland.? Bijbels vormen „imperialistische propaganda Het Russische blad Sovetskaya Belorus- siya heeft zijn lezers gewaarschuwd tegen het invoeren van bübels en der gelijke „imperialistische propaganda" door buitenlandse toeristen voor chris tenen in.de Sowjetunie. Het blad meldt, dat in de bagage van een Amerikaanse zakenman meer dan hon derd bijbels werden aangetroffen, ter wijl een. eveneens Amerikaanse, zaken vrouw getracht had 700 anti-Russische en godsdienstige brochures, samenge steld door de Amerikaanse centrale inlichtingendienst en het ministerie van buitenlandse zaken, in te voeren. Der gelijke lectuur is „het vlees en bloed van anti-communistische organisaties, die met de kerk tegen socialistische landen ageren", aldus het blad, daar aan nog toevoegend dat in zaken geen onderscheid wordt gemaakt tussen re ligieuze en pornografische lectuur. Als voorbeeld noemde het een man. die geprobeerd had 307 ikonen en 155 reli gieuze hangertjes te omporteren, tege lijk met een hoeveelheid postkaarten van schaars geklede Amerikaanse dan seressen. recht op Kan ons dat niet gegarandeerd worden, laten we dan voor 25 jaar een degelijke nood kerk neerzetten en het bouwfonds be leggen in aandelen onroerende goede- Misschien dat het in de toekomst dan wel gaat. rBinnenkort starten er weer kerk delen dat brede lagen bouwacties. Hoeveel kerken zullen Als minister Luns straks naar Indo nesië gaat dient hij aan president Soe- karno mede deze gemeente iets niet in orde" zo werd er letterlijk gezegd. Het is goed naar deze stemmen te luisteren. Zij ge ven de verontrusting van velen weer. Bloemendaal M J. Heule sr. Kruipauto9s De berichten over het verbieden van de z.g. kruipauto (max. snelheid 20 km) hebben mij verbaasd, teleurge steld en ergernis gegeven. Mijns in ziens maakt men zich over deze ma terie wel wat erg druk en zijn het niet zozeer de 20 km-auto's die een gevaar zijn als wel die autobestuurders die steeds sneller rijden. Naar mijn mening zijn het ook niet alleen de kneusjes die hun rijbewijs niet kunnen halen die de kruipauto-be- stuurders vormen. Allerlei andere fac toren komen in hét spel, zoals geste' 1, niet nieuw. De examinatoren van het Centraal Bureau voor de Afgifte van Rijvaardigheidsbewijzen doen dit na melijk reeds! Zij passen een strenge selectie toe; een algemeen belang als de verkeersveiligheid mag ten slotte niet worden geschaad. Opvoering van de maximum-snelheid van een kruip auto kan alleen maar tot meer onge vallen lelden, zij 't van een ander ka- W1> 1B gucuc liaa, rakter dan die, welke door te langzaam Bezige Bij met de uitgave rUden worden veroorzaakt. De per- Jan Cremer een leerzame zaak. W soon achter het stuur heeft geen proe- ecn culturele daad. Wil kelijk doen geloven dat wij de blo metjes zijn waaraan genoemde Bij men; die, al rijdende, voetgange niet kunnen of willen zien. Ik me hier een ernstig gevaar te signalert waartegen door auto-agenten v< =traffer dient te worden opgetreden. Den Haag P. Pannebakk Crem(er)atie Het is met de goede i het Nederlandse volk helemaal dan niet op zijn komst naar Nederland althans vooralsnog zijn gesteld. Er is teveel gebeurd ook nu nog ge beurt er heel wat. al gaat het ons niet direct meer aan en de affaire met Nieuw-Guinea zijn we nog niet verge ten. Onder druk van Amerika cn de Ver enigde Naties hebben we destijds moe ten capituleren, maar we zijn er nog steeds niet van overtuigd dat het Pa- minder-validiteit Ik heb er velen meegemaakt die na _^acht maal examen gedaan te hebben niet gebouwd worden tot vol- toch zakten, maar heus wel hun best bekwaamheid afgelegd, hij 't heeft gedaan, dan heeft hij HH HHH81 ieder geval een onvoldoende gekregen nodig zijn stuifmeei fabrikaat Crem oor het zich bewegen met een auto cadeau moét doen? Kom in het verkeer. Ecn andere zaak is, of er voor bepaalde groepen invaliden, voor wie de kruipauto een zonnetje in het leven geworden is, geen uitzonde ringen moeten worden gemaakt. Maar dan wel zodanig we denken bijvoor- jttgjd "■■aflegging het N ontevredenheid wijk W. H. Morel van M Nieuwe kerken II poeavolk ■el erg ingenomen zal actie heeft i zijn met zijn nieuwe status. Gezien bit tere ervaringen ook op ander gebied al schijnt dan nu officieel weer de zon lijkt ons de grootst mogelijke gelei delijkheid inzake toenadering tussen onze beide landen op zijn minst ge- Rotterdam J. Soetens Nieuwe kerken De adventskerk i slagen als de organisatoren (de gezamelijke ker ken) rekening houden met de ernstige bezwaren die steeds meerderen hebben tegen het plaatsen van een kruis op en in de nieuwe kerken. Dat ik niet alléén sta in mijn protest kwam onlangs aan het licht op een studiedag van de sectie kerkbouw en eredienst van de prof. Dr. G. van der Leeuw-stichting, gehoudèn voor predikanten en architecten. Felle kritiek oefenden de architecten, uiter aard vooral op architectonische gron- Aerdenhout wordt der., tegen het plaatsen van het kruis deden. Kortom, ik geloof dat meerde ren ir. aanmerking moeten komen v< het rijbe' "taN indruk o: mogelijk is de 20 km limiet iets op voeren en een goede selectie toepassen op allen die voor dit langzamere voer tuig in aanmerking kunnen of willen komen. Zonder meer verbieden is m.i. onrechtvaardig, ook al omdat een een maal ingeburgerde zaak niet zonder meer te verbieden is. Rotterdam beeld verkeersexamen plaatselijke vergunnin gen dat het snelverkeer van de on zekere factor wordt verlost op de gro- vegen tegen een langs de weg krul- door de deskundigen als voorbeel- Uit het persverslag bleek, dat dig aangeprezen. Uw recensent, de heer Talsma, is daar niet zo gelukkig mee (krant van 13 juli). Bovendien is de ruimte muzikaal gezien onbruikbaar. Ik ken deze kerk van foto's en ik moet toegeven dat ik nooit met de psalmist zal kunnen zeggen: „Hier weidt mijn ziel met een verwonderend oog". Blijkbaar mag hier ook stem en oor niet meedoen. Dan is de gemeente veel architecten het kruis zo langzamer hand een obsessie is geworden. Er werd gesproken van een architectonisch geliefhebber met het kruis. Eén van de sprekers zei. dat het kruisteken geen insigne moet worden. ..Als de gemeente meent het kruiste ken nodig te hebben om uit te drukken, dat men van Christus is, dan is er met officiële vriendelijkheid heid tegenover agrarische bedrijven (trekkers) en diensten verlenende in stanties (mechanische honden). Het is zeker niet de bedoeling van de wetge ver geweest iemand de gelegenheid te geven achter het stuur van een auto mobiel plaats te nemen, ook al is deze op een maximum-snelheid van 20 kilo- mater per uur afgesteld. De ervaring heeft uitgewezen dat door (té) lang zaam verkeer gevaarlijke situaties en zelfs veel ongelukken ontstaan, in 't bij zonder op de grote wegen. Bovendien is gebleken dat steeds meer mensen, die totaal^ongeschiktof te lui zijn om het jj| kruipauto Het kan niet op Het kan in de USSR blijkbaar niet op. Nauwelijks heb je gelezen dat in Rusland misschien eens. later, de vijf daagse werkweek zal worden ingevoerd of daar lees je alweer dat de Kolcho- C. Kaptein zenboeren voortaan een soort AOW zul len ontvangen. Het is nog wel niet zó veel. maar ja, onze „Drees" ging im mers ook niet zo hard van stapel? Wat een vervelend kapitalistisch landje be wonen wij, nietwaar, waar we vijf daagse en AOW al lang hebben... Den Haag W. F. Bingley sr. rijbewijs te halen, zich aanschaffen. De suggestie dat gehele Indruk" het criterium voor afgifte van een rijbewijs moet zijn, „al- Gemotoriseerd Al lang heb ik een zekere weerzin ten opzichte van degenen die alleen uit luiheidsmotieven aan het gemotoriseer de verkeer deelnemen mijns inziens zullen jongelui die dat laatste thans doen op hun 50-ste jaar lichamelijk tot niets meer in staat zijn. Maar waar ik ?f fou willen wijzen is dat met f,et komende prestigeproces zijn visil «J!a Z erJP ste(*®n aIs betreffende „immorele schade" w °nvejJig wordt ge- heeft omgezet in een dagvaarding maakt door allerlei beschonken lieden artike] 140 van het Burgerlijk Wet! die er geen been inzien in deze toe stand achter het stuur plaats te ne- Sion 25, post Delft. Jan van der Doel Het mankeert opbrengst wil bestemmen vc dcrlands Bijbelgenootschap, opbrengst zal vooral ia zon publii teit niet gering zijn. Van het Reve er van meepraten. Je vraagt je wel eens af of het a! senaal seksuele en criminele ontspl j ringen nog niet is uitgeput. In origin! liteit wel te verstaan. Maar kijk. zeH #4 dat is niet belangrijk. Zoals „het tl nisterie van Omhaal" in Dickens „Klfl ne Dorrit" model kan hebben gestas voor Kafka's „Het proces", zo blijf Ll elk beroep van welke geest op velleid vlees zelden vergeefs. Was dit niet hb-j. geval dan zat er voor Cremer niet anders op dan elke avond voor hC slapen gaan in de gezellige familiPy': kring een hoofdstuk «oor te lezen, 'atei Laten we eerlijk zijn, het is verbliÉcho tend het schrijven van ene Wolkerpdu ene Miller enz. te proeven, ook al vi onderstellen zij de hersens onder gordel. Maar het is ten enemale c doenlijk hen er van 'e overtuigen df veler repertoire groter is dan het: ff' gaan van bed tot bed steeds voort. J Nu hebben wij sinds Adam tegen. Het is dan ook voor ni een kunst op z'n minst pervers te dei- ken, maar het zal voor een bepaalr zategorie altijd onbegrijpelijk blijv» dat men ondanks het .neigen tot alt kwaad" meer kunst in het goede zier Dit „onbegrijpelijke" is misschien dl{;ro reden dat do recensent van Trouw i Er

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2