mmu Scranton Meer wind Uiiiuh Laatste restjes van Berlijn (kritische nabeschouwing) S. Vestdijk kreeg prijs voor meesterschap Erhard Holland Festival Erna Spoorenberg: perfect recital Problematisch concert in Adventskerk NRC en Alg. Handelsblad akkoord 1964 7 MAANDAG 13 JULI 1964 'S (Vervolg van pagina 1) De democratische regering had lijde lijk toegezien, toen een prikkeldraad- i versperring in Berlijn een muur var schaamte werd, die iedere Amerikaan vernederde en ieder vrij mens te schan de maakte. Ook souden zij de onderdruk- i te volkeren van Oost-Europa de rug hebben toegekeerd. Met betrekking tot Cuba had de regering „de eer va I natie voorgoed bevlekt, het invasieplan j verknoeid en dappere mannen op de Cubaanse kust achtergelaten om te den doodgeachoten". De regering j ook niet ter plaatse het bewijs hebben gekregen, dat de Russische offensieve wapens uit Cuba zijn teruggetrokken. Voorts zou de regering bestaan uit ,,fe- I derale extremisten, die sollen met de aspiraties van minderheidsgroepen ordeloze en wetteloze elementen en doelmatige toepassing van de wetten aanmoedigen". Ver. Naties Een hoofdpunt behelst een verandering in de Ver. Naties in die zin, dat het schil in bevolkingsaantal tussen de grote en klein® landen daarin wordt weerspie geld. Het plan bedoelt dus de invloed van de kleine landen te verminderen. De toe lating van rood-China tot de VN moet worden tegengegaan. De Verenigde Sta ten moeten geen partij kiezen in het Rus- sisch-Chinese geschil. Gezegd wordt, dat gebroken moet worden met de opvatting, dat vette en doorvoede communisten minder gevaarlijk zijn dan magere hongerige. Gewerkt moet worden v de bevrijding van de Oosteuropese, Azia tische en Latijnsamerikaanse landen, die onder communistische overheersing staan. Buitenlandse strijdkrachten moe ten uit Latijns-Amerika worden terug getrokken en een te vormen Cubaanse regering in ballingschap moet worden kend. Het Westen Andere punten van het programma be treffen de NAVO. de ZOAVO en de CENTO, waaraan nieuw leven dient te worden ingeblazen en die een eerste plaats moeten blijven innemen ir Amerikaanse buitenlandse politiek. Het bondgenootschap met 't Westen dient stevigd te worden. Wat Duitsland betreft zegt het programma, dat hierover niet met de Sowjetunie zal mogen worden onderhandeld, alvorens de Berlijnse muur is verdwenen en waarborgen zullen zijn gegeven voor een vrije stemming over de hereniging van Duitsland. De strijd in Zuid-Vietnam moet binnen zo redelijk mogelijke termijn ten gunste van de Ver enigde Staten worden beslist, gepaard met waarborgen tegen nieuwe agressie. Wat de binnenlandse politiek betreft om vat het programma o.a. eerbiediging var de wet inzake de burgerrechten, vermin dering van de regeringsuitgaven, belas tingverlaging en wat dies meer zy. De rassen Scranton heeft zich tegen dit program ma gekeerd en een aantal amendementen ingediend. Deze werden na een mara- thonzittm van. twintig uur die gisteren werd besloten, door een commissie afge wezen. Scranton noemde zijn amende menten gematigd. Een daarvan hield in, dat de commissie de nieuwe wet op de burgerrechten als grondwettig zou vaarden. m le fEDURENDE het weekeinde werd het weer vrijwel geheel beheerst door een tweetal fronten, die behoor den bij een kleine storing, die van Engeland naar Zuid-Zweden trok. De langzame beweging van deze fronten in zuidwaartse richting had langdu rige perioden van regenval tot gevolg. Vandaag begon zich de invloed van een zwakke rug van hoge druk over ons land uit te breiden, hetgeen vooral in de kustgebieden tot opklaringen leidde. Intussen is op het midden van de oceaan een depressie aangekomen, die nu snel in diepte toeneemt en ver moedelijk een ongeveer noordooste lijke koers gaat volgen. De luchtdruk- -verschillen in onze omgeving zullen daardoor morgen weer toenemen, zo dat de wind uit zuidelijke richtingen 1 gaat aanwakkeren. Daarbij zal warme vrij vochtige lucht worden aange voerd, in verband waarmee een stij ging van de temperatuur i.s te ver wachten. Er zullen voorts opklaringen voorkomen en wellicht blijft het tot de avond nog droog. Dinsdag 14 juli: zon op 4.36, onder 20.53; maan op 10.41, onder 23.48. Donderdag 16 juli: eerste kwartier HOOGWATER SCIIEVENINGEN 14 juli :6.30 vjm.: 18.57 n.m. Strandverwachting Na een korte verbetering gaat de be wolking morgen weer toenemen. In de middag gevolgd door plaatselijk wat lichte regen Matige, later vrij krachtige wind tussen zuidoost en zuid. Tempera tuur achttien tot twintig graden, zee water zestien graden. Vooruitzichten. Bij Ierland nadert nog een depressie die naar het noorden van de Noordzee trekt en het strandweer de eerste helft van deze week nog wissel vallig houdt HET WEER IN EUROPA Rapporten hedenmorgen zeven uur I Temper. 1 j station gesteldb. Luxemb. Parijs Frankfort Miinchcn Zürich Geneve Locarno 1. be*v I. bew Belgrado gh bew 4 16 13 3 windstil 17 3 zw 2 20 lil windstil 19 12 zzw 1 21 15 zzo 1 21 13 windstil 23 13 nno 4 24 15 windstil 26 14 vlndstil 22 13 windstil 26 14 windstil 27 12 ieder jaar weer voor verrassingen, die niet bepaald aangenaam zijn. Zoals u weet, ging de Gouden Beer voor de beste speelfilm (het beste kluitje uit de prijzenregen) dit jaar naar de Turkse inzending „Susuz Yaz" (Droge zomer) van Ismail Metin. Het publiek had deze merkwaardige film toen hij in de eerste dagen van het festival gedraaid werd, slechts zuchtend over zich heen laten komen en in zijn argeloosheid had ik het niet de moeite waard gevonden u er terstond over te berichten, want er wordt zoveel gedraaid dat het napraten niet waard is, maar ja „Droge zomer" is een Turkse boerengeschiedenis waarin het gaat om watergebrek, vrouwenhaat en schreeuwende on gerechtigheid (in deze volgorde). De regie probeert do cumentaire ele menten te verbin den met overdre ven ge-acteer en het resultaat is een woeste. in ieder opzicht on bekookte kitsch- film met happy- end. Wat de jury bewogen mag hebben tot deze prijstoekenning blijft een vraag. In onze bioscopen zal hij wel niet komen. Het zilver De overige prij zen (Zilveren Be ren) waren we) min of meer ver diend. Zoals U weet bestonden de- regie- prijs voor de In diër Satyajit Ray in „Mahanagar" (Grote stad), de vrouwelijke acteerprljs voor de Japanse Sachiko Hidari in de speelfilms „Kanajo to Kare' (Zij en hij) en „Nippon Kon- chuki" (Het insecten vrouwtje), de man nelijke acteerprijs voor Rod Steiger ir de Amerikaanse bijdrage „The Pawn broker" (De pandjesbaas) en een spe ciale prijs voor de Braziliaanse regis seur Ruy Guerra en zijn film „Os Fzis" (De geweren). Dat de verlening van de Gouden Beer voor de beste lange documentaire Haanstra's .Alleman" was, werd natuur lijk met zeer grote geestdrift ontvangen. Als beste korte film werd de Oosten rijkse film „Kirdi", een informatieve cultuurfilm over een Afrikaanse berg-" boerenstam in Noord-Kameroen, onder scheiden. De Hollandse korte film „De aanmelding" van Rob Houwer kreeg, als U weet, ook een Zilveren Beer, dat hij, zoals het juryrapport vermeldt, „door zijn gevoelige en poëtische film taal de angsten en herinneringen var een wouw bij haar aanmelding voor het bejaardentehuis laat meebeleven' lnterfilm-prijs De laatste festivaldagen wezen geen filmische hoogtepunten meer aan. Wel zijn er nog enkele opmerkt waardige films gebracht. Dat was l de Deense fihnsatlre „Selvmordsskolen" (De school voor zelfmoordenaars), die de jury van INTERFILE (Het int. oec. filmcentrum) met een Lutherroos be dacht. Deze film richt *loh op de ge volgen van de welvaartsstaat, waarin de mensen zich het leven zo makkelijk en interessant maken, dat hun lust tot le- vergaat. De film, die conventioneel geregisseerd is, bezit wel een grote dosis fundamentele kritiek op het tegenwoor dige mensbeeld en wendt zich bijv. ook tegen een kerk, die d« boodschap van het evangelie sou achterstellen bi) een zucht naar een prettig en makkelijk be staan. Ondanks enige gedachte-kortslui tingen op het einde, waar bijv. „klassie ke" muziek het verloren paradijs op aarde moet verbeelden, had INTERFILM hiermee geen slechte keus. De festivalprijs van het Int. Katho lieke Filmbureau (OCIC) ging naar de voortreffelijke Japanse film „Kanajo to Kare" (Zij en Hij) van Susumi Rani_ IVog eens Japan De Japanse film „Het insectenvrouw- _e". die de hoofdrolspeelster en echtge note van Susumi Hani in een tweede titelrol bracht, bleek een belangrijke sociaal-kritische film te zijn over de positie van de Japanse vrouw. In het middelpunt staat een Japanse in be hoeftige omstandigheden, die voor de tweede wereldoorlog aan een boer ge koppeld wordt; na de oorlog naar Tokio „DROGE ZOMER" komt en daar een bedenkelijke „carrière" als leidster van een call-girl-instelling maakt, tot zij ten slotte in de gevangenis belandt. De film is indrukwekkend, hoe wel bij tijden wel wat te langdradig ge regisseerd en telt enige „vervreemdings effecten" waarvan de betekenis de Wes terse toeschouwer merendeels ontgaat Toch is het totaal van dit Berlijnse filmfestival ondanks het echec van de Gouden Beer-toekenning aan „Droge Zomer" beter dan in vorige jaren. Er waren meer interessante films dan anders. De „terugblikken" met oude films van Ernst Lubitsch, Paul Leni en Louis Lumière bracht vele oude schat ten terug en daaronder menige onvrij willig komische smartlap met Pola Ne- gri. Naar voorbeeld van de „Semaine d« la Critique" die ieder jaar bij het film festival van Cannes georganiseerd wordt, was er nu in Berlijn voor de eerste maal een „Woche der Kritik", waarin o.a. de nieuwe film „Bande a part" (De buiten staander) van Jean Luc Godard werd vertoond. Onbegrypelykerwyze was deze geestige en amusante film, die Anna Karlna weer op een geheel nieuwe wij ze toont, niet in het officiële programma van liet festival opgenomen; hij had daar best in de pryzen kunnen vallen Eva Hoffmann-Krause. Peking-Opera geeft extra opvoeringen De Opera van Peking, die deze dagen binnen het verband van Hollan Festival in Amsterdam en Den Haag optreedt, heeft aangeboden nog twee extra voor stellingen in ons land te geven en wel in Geb. v. K. en W. te Den Haag op vrijdag 17 en zaterdag 18 juli. Op beide avonden zal een avondvul lende opera worden gebracht, getiteld „De witte slang". Het zal voor de eer ste maal zijn, dat ons land de opvoering van een volledige Chinese opera be leeft. „De witte slang" behoort tot de Chi nese klassieken en is gebaseerd op een 13de eeuwse volkslegende. In China is het gebruikelijk dit werk steeds uit te voeren op de 5de mei, op de 5de dag van de 5de maand dus, wanneer de Chinese zomer begint. Toen de Opera van Peking tijdens de huidige tournee Parijs en Brussel be zocht, is deze opera eveneens als een soort „verblijfstoegift" gebracht en de Paryse en Brusselse pers noemde deze opera het hoogtepunt van de serie voor stellingen. In Brussel werd een van de voorstellingen bijgewoond door Konin gin Elisabeth. Op voorstel van de Commissie voor Schone Letteren hebben de leden van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, die zaterdag in het Leidse academiegebouw in jaarvergadering bijeenkwamen, besloten de Prijs voor Meesterschap, die eenmaal in de vijf jaar wordt uitgereikt, toe te kennen aan Simon Vestdijk te Doorn. De commissie was in haar rapport van oordeel dat peil, veelzijdigheid omvang van het oeuvre van Vestdijk deze bekroning duidelijk rechtvaardigen. Inderdaad kent onze literatuur, aldus het rapport, geen tweede schrijver die op zijn niveau op zo onderscheiden ge bieden een dusdanige creatieve werk zaamheid heeft ontwikkeld, dat men bij herhaling gemeen^ heeft te moeten spre ken over „het fenomeen" Vestdijk is een onmiskenbare aanwijzing voor de indruk van ontzag die zijn werk op zijn tijdge noten heeft gemaakt. Voor dat ontzag is alle reden. De Dr. Wijnaendts Franckenprys voor biografie en cultuurgeschiedenis werd toegekend aan de heer J. den Tex te Leusden voor de delen 1 en 2 van de biografie van „Van Oldenbaraevelt". Hoe wel Den Tex' werk over de grote raads pensionaris nog niet voltooid is er komen nog twee delen was de com missie, belast met het doen van voor drachten, van oordeel dat de auteur in de delen 1 en 2 op overtuigende wijze toont een forse greep te hebben op een bij uitstek gecompliceerd en weerbarstig materiaal, waaraan zich voor hem nog geen serieuze onderzoeker gewaagd heeft Op voort tel van de Commissie voor Schone Letteren werd dit jaar de Lusy B. en C. IV. van der Hoogtprijs toege kend aan de heer J. Bernlef (pseudo niem voor H. J. Marsman) voor ajjo in het najaar 1963 verschenen bundel „Dit verheugd verval". Prof. dr. J. C. Brandt Corstius hield deze dag een voordracht over Herman Gorter, die honderd jaar geleden werd geboren. Nieuwe leden Zaterdag zijn 29 nieuwe leden tot de maatschappij toegelaten- Bovendien heeft het bestuur het afglopen jaar elf leden benoemd. Toegelaten zijn: J Bernlef (ps. H J Marsman), drs J Veering, dr P A M Geurts te Leiden, mevr E van Hall-Ny- hoff. Amsterdam, dr Jef Last dr J A Bornewasser (Nijmegen), K Fens te Zandvoort J Landheer te Loenen, dr C v d Kieft te Amsterdam, A Besnard te Bloemendaal, dr A G F v Holk te Glim men (Limburg), dr R J v Gulik te Den Haag, drs G M Ondei te Leiden, dr J Hreinga te Groningen, Imes v Dullemen te Den Haag, dr H C Rümke te Utrecht, dr ir C L Temininck Grol te Voorburg, K Schuur te Amsterdam, J Schreurs te Spaubeek (Limburg), M v d Plas (ps. B G J Brinkel) te AerderJrout, Sybren Polet (ps. S Minnema) Amsterdam, S Vinkenoog, Amsterdam en J Wolkers te Amsterdam. B F v Vlierden (ps. B Kemp) te Brussel, prof dr W J de Koek, Kaapstad, dr F J Snyman. Stellenbos, prof Sumitaka Asakura, Tokio, prof dr F Kalda, Praag x R Franquinet, Parijs. Benoemd werden: mej A Hübner, M Buisman, J P Duyverman. H Vedder, A G Kloppers, P Korthuys, R Roemans, D Roorda, J Schönle, P Steenbergen, N Wijnen. (Vervolg van pagina 1) In zyn slotwoord verzekerde Strauss de xaiisener dat deze zici. volledig op ae CoU Kon verlaten. Opnieuw zei oixauss center dat zijn party niet graaj, zou zien dat de geweiduge aanloop naar zuuropese eenwording aan kraent <ou in- ooeten. Ondanks deze vraendelijtke woor- aen bloei er twyfel aan ae eenneid bin nen de COJ-t-Cöl). Een meexoerneid van ae werkcommissie voor buitenlandse aan- gexigenneaen onderscnryit ae aoeistel- nngen van Strauss die deze verleden weeK heeit ontvouwd. Strauss wil een politieke statenbond van de zes EEG- i&nden en daaraan voorafgaand een nauw samengaan van FrankrijiK en Duits- tand. Ernaro en zijn minister van buiten landse zaken Schroder wijzen een Euro pa van de twee af en willen een „groter, sterker en verenigder Europa". Zoals bekend leeft bij Adenauer de idee om Italië en Nederland buiten de oespreKingen over een spoedig te ver enigen Europa te houden. In dit verband kan nog gezegd worden dat de oud kanselier zich dan toch wel schijnt te vergissen in de Belgische houding. Nog dit weekeinde heeft minister Spaak een grote rede gehouden, waarin hij stelde dat een verenigd politiek Europa onmo gelijk is zonder een Europees gezag, dat onafhankelijk is van nationale regerin gen en dus supranationale bevoegdheden zou hebben, een denkbeeld dat in de Gaulies ogen wel een gruwel moet ge- tekenen en dat evenmin te rijmen valt met de ideeen die Strauss over "het Europa van morgen te berde brengt. Honig: Op de jaarvergadering van Honig deelde de directie mede dat de introductie van aandelen ter beurze voorbereid wordt maar dat de tijd nog niet rijp is. De aandeelhouders zullen tijdig op de hoogte worden gebracht van een statutenwijziging, die aan de introductie voorafgaat. Het is in deze kolommen meerma len opgemerkt maar Den Haag wordt wel zeer stiefmoederlijk bedeeld voor wat betreft de evenementen in het Holland Festival. Zo moest de be langstellende zaterdagavond naar Amsterdam reizen om aan zijn trek ken te komen. In de grote zaal van het Concertgebouw gaf de sopraan Erna Spoorenberg een recital, waar in ze door Geza Frid werd begeleid. Mevrouw Spoorenberg heeft in het buitenland carrière gemaakt in de opera en dat is voor de Nederlander altijd een kwalijke zaak, want meteen vraagt hij zich bij een lie- derenavond af of dat nu wel kan. Wij willen onze vocalisten het liefst in één bepaald hokje hebben en daarmee basta. In-het geval van Erna Spoorenberg is zo'n houding onte recht want ze is een kunstenares die de flexibiliteit bezit om meerdere genres perfect te beheersen. De stem klinkt vooral in de hogere registers gaaf. waarbij een afgewogen ademtechmek de vaste basis vormt De laagte daarentegen draagt niet voldoen de om de tonen de expressiviteit te ge ven die ze boven een parlando tot een vloeiend gebonden zingen zouden moe ten verheffen. De zangeres Is daaren boven begiftigd met een bewonderens waardige intelligentie voor wat betreft tekstuitbeelding waardoor de Moussorgs- ky-miniaturen van de „Kinderstube" het Haarlemse Orgelmaand de Haarlemse orgelmaand concerten gegeven en zo bespeelde het jurylid van het internationale orgelconcours Hans Haselböck zater dagavond het twee jaar geleden door Flentrop gebouwde instrument in de Adventskerk te Aerdenhout. Jaap Stotijn en Koen van Slogteren. hobo. werkten aan dit concert mee. Een problematisch concert werd het. De Adventskerk in Aerdenhout be hoort tot die nieuwe kerken, die als „voorbeeldig" voor de huidige kerken bouw worden beschouwd. Architect Symons schiep een betonnen ruimte, die sterk geïnspireerd is door de kapel van Le Cortrosier in Ronchamps. Hoe men esthetisch deze ruimte moet beoor delen wil ik in het midden laten. Muzi kaal gezien is deze onbruikbaar Het orgel staat onder een laag gedeelte, eigenlijk builen de kerkruimte, waardoor de orgelbouwer bij de opzet ervan tot allerlei noodoplossingen zijn toevlucht heeft moeten nemen. Het instrument klinkt bovendien in de „betonakoestiek" abominabel hard en nuchter. kunnen vatten onder de stijlgroep „nieuwe zakelijkheid" moet zelfs deze situatie toch ook wel te zakelijk hebben gevonden, gezien zijn koele spel in Bach. Buxtehude en enkele kleinere werken van Francois Couperin. Deze materialis tische ruimte vormt nl. geen enkel klankbord voor het wezenlijke van de muziek. Ik stel mij voor, dat, wan de engelen uit de hemel ln deze ruimte muziek kwamen maken wij de hemelse schoonheid ervan in eén dergelijk ge bouw niet gewaar zouden worden! Nu zijn Jaap Stotijn en Koen Slogteren geen engelen uiteraard, i rasmuzikanten de een niet meer heel en al in het volledig bezit van zijn oorspronkelijke fameuze beheersing „zijn" instrument, de ander een super technicus en voorvechter van de heden daagse muziek. Twee ongelijk gestemde naturen dus. Daarom kon hun samen spel in werken van Handel, Migot én De Klerk vóór en in de Grande Sonate en Trio van Francois Couperin nè de pauze, mij niet geheel overtuigen, maardeze kerkruimte, die het orgel zo onbarm hartig behandelde werkte voor de klank van de hobo's even ongunstig. 34 Pastoor Poncke begaf zich naar zijn slaapver trek en Katrijne bezorgde hem het nodige. Daar na ging hy in zijn boekerij en trakteerde zich op een extra kelk wijns, oordelen: Pro hoe mi- hi debetur cyathus (Hiervoor komt mij een kelk wijn toe). a - En de stonden vergingen en het werd diep in de avond, alvorens pastoor Poncke zich te bed de vlijde daar hij een gans sermoen, hetwelk, als alle andere neergeschrevene, onuitgesproken zou blijven voltooid had. Nauwelijks was hij in de duisternis neergelegen en te namijmeren be gonnen over de gebeurtenissen van die dag of hij verbeeldde zich een verdacht morrelend la- wijt te horen, buiten, aan de achterzijde dei- pastorij. Hij geraakte er opeens van in onge mak, wellicht uit oorzaak der doorstane bele venis, daar hij zich gewoonlijk niet door dier gelijkheden liet ontwrichten. Hij dacht, onduide lijk, aan dieven en de hennen en de haan Pie- ter. Hij gleed de sponde uit, liep behoedzaam blootvoets naar het opgeschoven venster en spied de de maanloze nacht in. Hij werd korzelig en gispte zich in de geest:... Ben ik nu, warem pel, gelijk de ridder van Mancha geworden om op niemendal af te sluipen en mij te laten verschalken door een valse gehoorsindruk? De hof is de hof van alle nachten, mijn pluimvee dommelt op stok en er schuurt wat wind langs de schuttingen. Ei, daar is toch weêr het zal een losse plank zijn, het Wat beweegt daar bij het kiekenkot? Here, daar staat iemand een dief, een vent, die het vast op mijn Pie- ter gemunt heeft! Hij houdt zich koest, mis schien snuift hij onraad Wacht, myn vriend, voor dieven ben ik onverbiddelijk. Het achtste gebod is heilig en wet. Wee de wetsovertreder, vriendschap! En pastoor Poncke greep boog en pijl uit de vlak nabije kamerhoek, zette de schicht op, knielde, spènde en mikte grimmig op de snood aard. Hij liet los en de pijl snorde de hof in, secuur het doel tegen, vertrouwde de schutter. Ha-ja, en hij tróf dat was gewis. Er was op eens geen spoor meer van hem waar te ne men? Gevallen? Waarschijnlijk, want hij had een licht gerucht gehoord, een soort plof. Dood? LEVEN EN DADEN van PASTOOR PONCKE van Dam me (n Vlaanderen door |AN H EEKHOUT Weuiefü. ue pijl bezat geen punt. De stoot had de dief ontsteld en hij zou wel maken, dat hij van zijn, Poncke's, gebied kwam. Dat schot was meesterlijk! Dat hebt ge ervan! riep pastoor Poncke verbolgen de hof in. Schaam u, een ai-me geestelijke te beroven! Ik heb u herkènd, ver staat ge, en gij zult het nader gewaarworden! Wat méént ge wel! En zijn gramschap gelucht hebbende, plaatste pastoor Poncke zijn wapen terug in de hoek, trok voor de tweede maal te bedde en sliep tot Pieter de Coninck hem wekte met groot ge schal. Hij soesde nog een tijdeke na en réés pas als Pieter zijn tweede reveille klaroende. Beneden bevond hij de keuken ijdel, maar de moeshof inschouwend, zag hij Katrijne donker komen aanstevenen met over de arm de gerei nigde sounate. Hij wilde bereids aanvangen met Katrijne relaas te bieden van zijn jacht op de dief van die nacht, toen zij, hem bemerkend, van onder de toog een pijl haalde en hem de ze niet onboosaardig toonde. De jacht verwerd tot iets schemerigs en een vermoeden steeg en groeide tot een onbehaaglijke feitelijkheid. Maar pastoor kuchte eens, kuchte de feitelijkheid in het Nergens en het andere op de tong. en sprak: Ha, Katrijne, ge hebt de pijl, gevonden, wel ke ik deez' nacht afschoot op een dief.'Schóón. Danke. Dief? smaalde de maarte. En dat dan? Hier, het schot is dwars door uw toog gegaan. Twee klinken! In de achterste klink is de pijl blijven haperen. Dief? Zegt gij niet steeds, dat er binnen Damme geen dieven zijn? Zonde voor God. Zulke klinken vallen niet weg te repareren. Uw toog is bedorven. Gij hebt op uw toog geschoten. Tja, knikte pastoor Poncke, voor de schrelle waarheid gesteld. Tja, het heeft er veel van dat gij het bij het rechte hebt, Ka trijne. Geef mij de schicht eens over ik be vat niet, hoe.Ai-mij, ik heb een kapotte pijl opgelegd, een zonder knop., het hout is hier puntig, gelijk ge ziet. Gelijk een dief in de nacht komt de dood. Loven wij God, Katrijne-dochter. Zie, ik zucht van geluk. Uw toog verramponeerd, dat noemt gij ge luk? Maria-Jozcf, het is om te wen^n! Bedaar, Katrijne-kind. Acht 'eens op het koppel klinkscheuren. Pal door de hartstreek. Hadde ik de toog aan het lijf gehad, ik ware dóód geweest Katrijne heur bolle ogen spiegelden plots ont steltenis. Nietwaar? vraagde pastoor Poncke. En is dat geen reden voor mij om mü content te voelen? Maar ik moet mijn miske gaan plegen. Katrijne. Pastoor Poncke zat aan de morgen-ate met Katrijne als de klopper van de pastorij geducht lawaaide. Katrijne ging openen, keerde terug: Eerwaarde, iemand van Sanderken Teir- linck, een gebuurwijf. Of ge cito komt. Van Sanderken? zegde pastoor Poncke op staande. Een gebuurwijf, zegt ge? Dat is zonderling. Waarover loopt het, Katrijne? Ze wilde het mij niet uiteendoen; zij moet u hebben, zegde ze. Ik ga al, Katrijne. Pastoor Poncke schreed de gang in. Iets in hem, hij wist niet juist hoe, verwittigde hem, dat het met Sanderken niet in de haak was, dat er Hij weigerde verder te denken. De vrouw stond op de drempelarduin, een schonkig wijf met slordige haren en koolzwarte verwilderde ogen. Goêmorgen. Sanderken heeft u gezonden? vroeg pastoor Poncke weifelend. (Wordt vervolgd) stijl kenmerkend werk, deze sonate voor twee hobo's en continu (hier op het orgel gespeeld), die als ondertitel draagt ,Le Parnasse ou l'Apothéose de Corelli" Het is de muzikale beschrijving van de opname van de beroemde Italiaanse componist Corelli in de rij der goden op de Parnassus. Couperin gaf dit stuk geestige onderschriften mee, die niet verbengen, dat deze gebeurtenis onder het plengen van de nodige wijn gepaard moet zijn gegaan. Corelli slaapt halver wege het stuk dan ook zijn roes uit: aanleiding tot het componeren van een muziek, te spelen door de begeleiders van Corelli, met als aanduiding „trés doux", zeer zacht! Verrukkelijke elegante muziek, die hét pièce de résistance was van dit'con cert, muziek die het wederom beluiste ren overwaanl is. Maar dan in een meer geschikte ruimte, waardoor de bezwaren van een te zakelijk en tc snel spd, van zelf zouden wegvallen. Willem Talsma Directies en commissarissen van de Nieuwe Rotterdamse Courant N.V. en Algemeen Handelsblad N.V. zijn tot volle overeenstemming geko men over een samensmelting van beide ondernemingen. Zij zullen de houdstermaatschappij Nederlandse Dagbladunie N.V. oprichten, die dooi ruil houdster zal worden van de aan delen der beide N.V.'s. Een aandeel van f 1000 N.R.C. kan verwisseld worden tegen een van f 1000 der Ned. Dagbladunie, t 1000 Alg. Han delsblad of Verenigd Aandelenbezit Alg Handelsblad tegen f 1250 Ned. Dagblad- unie. De N.R.C. zal uit agioreserve een belastingvrije bonus van 15 pet in aan delen of N.R.C.'s uitkeren. Houders van 5 pet converteerbare obligaties N.R.C. kunnen aanspraak maken op N.R.C.'s van de Ned. Dagbladunie. In september of oktober zal het definitieve aanboi bekend gemaakt worden. Alle commis sarissen van de N.R.C. en Alg. HbL zullen commissaris worden van de Dag bladunie. Voorzitter wordt jhr. P. R. Feith, vice-voorzitter de heer J. G. van Marle, directeuren worden de heren F. Baas, mr. N. Drost en W. Pluygers. Aan aandeelhouders der beide samensmel tende N.V.'s zal worrden voorgesteld over en weer eikaars directeuren en commissarissen als zodanig te benoemen. Berliner Eisrevue (nog) niet overgenomen De Berliner Eisrevue van Maxi en Ernst Baier is (nog) niet overgenomen door de Amerikaanse revue Holiday on Ice. Voorlopig is besloten dat het Berlijn- de ijsgezelschap normaal zijn geplande tournee zal afwerken, met financiële steun van Holiday onlce. Men zal tot juli stoppen met het geven van voorstellingen om verdere plannen o. m. over de reorganisatie, ndaer uit te werken. Daarna zal het Berlijnse gezelschap op 28 juli zjjn afgesproken voorstellin gen in Nijmegen geven. Ook de ver dere afspraken van het gezelschap tot eind september in Nederland en daar na nog korte tijd in Duitsland, zullen normaal nagekomen worden. Na deze periode zal een definiteve beslissing worden genomen. meest indringend gebracht werden. Clara Schumann's liederen openden de ze avond en waren meteen vervuld van de nodige Aufschwung en Weltschmerz die de composities welke wel zeer sterk het stempel van Robert Schumann dragen alle kaïn sen boden. Het zijn prachtige romantische coupletliederen, nergens sentimenteel en uiterst dank baar voor de uitvoerenden geschreven. Hoogtepunt Hierna kwam het feitelijke hoogtepunt, namelijk Moussorgsky's Kinderstube Men kent deze met uiterste preciositelt geëtste miniaturen waar alles afhangt van het reactievermogen der musici om de in kort tijdsbestek snel wisselende stemmingen te kunnen peilen. De zan geree slaagde hierin uitnemend en ook Geza Frid toonde zich een waardige partner, die de slordigheden eerder en later op de avond kon doen vergeten. Het samenspel van beide kunstenaars was in deze cyclus van gelijke intentie, zodat de prestatie lang in het geheugen zal blijven als zijnde voortreffelijk. Goed voor de stem Na de pauze allereerst Britten's On this Island op teksten van Auden. Wat men Britten ook kan verwijten, niet dat hij slecht voor de stem componeert Het is fameus wat hij daarin presteert, de stem krijgt gelegenheid zich tijdens het lied te ontplooien, „open" te gaan en rustig haar fraaiste gestalten te tonen. Blijft het gevoel van leegte dat men ander- vindt, het ontbreken van dimensie, de dubbele bodem die men voelt en die uiteindelijk deze muziek doet ervaren als mooi-doenerij. Overigens, ze werden schitterend uitgevoerd. Dezelfde bezwaren en ook het erken nen van dezelfde virtuositeit In stembe- handeling gelden by Richard Straus* van wie de laatste vijf liederen op het programma en de toegift afkomstig waren. Wellicht doet niemand het hem meer na, maar dat ontneemt toch niet een overheersend gevoel van onbevre digdheid. Het leek of de zangeres pas in Die Verschwlegenen de rust had ge vonden die deze liederen evenzeer nodig hebben, wat niet afdoet aan de prestatie in het algemeen. Hulb Deetmau ETHERG0LVEN «•navoni I, 402 m. 19 00 Klas® gram oor en door amateurs 20 00 05 De Vuurtoren, hoorspel 2130 19 40 Van, Nieuws 20.L. De Zaaiers-show: lichte orkestmuziek dracht 23-5521.00 Nieuwe. Hilversum II, 298 m. 19.00 Nieuws eti weerpraatje 1910 Licht instrumentaal kwartet 10.30 Radiokrant 19.50 Meteoren- muzikale hoogtepunten uit de Steravond programma's van het afgelopen seizoen 20.30 Tot ziens in Jeruzalem, btjbel-quiz 21.05 Holland Festival 1964: Sopraan en plano: klas® liederen 22.05 Wereldpano rama: indrukken uit Oost-Europa 22.15 Lichte gram 2230 Nieuws en herhaling SOS-berichtcn 22.40 Avondoverdenking vanavond - overzicht 20.20 Duetto con affetto. tekenfilm 2030 Michael Stro- goff, do koerier van de Czaar, speelfilm 21.50 In them outh of a wolf. film 22.40 Journaal 22 4522.55 Fllmverslag van de Programma voor morgen 50 Dagopening AVRO? 8.00 Nieuwe 8 15 Lichte gram 9 00 Gym 9.10 De groente man 9.15 Moderne kamermuziek (gr) 935 Waterstanden 9.40 Morgenwijding 10.00 Ar beidsvitaminen (gr) 10.50 Voor de kleu ters 11.00 Nieuws 11.02 Radio Volks-Uni- versiteit: Maria Sibylla Mcrian, entomo- bijzondere dooi tejuffr. N de Licht ensemble ringsuitzending: Voor Meded 12.33 WË zangsolist 13 00 Nieuws 13.15 Mcdedclin- landbouw 12.30 berichti kindi 1 of gram 13 23 Beure gen, eventueel a :13 30 j 14.40 Muzikale raadsels 1602 en klass liederen 16 30 Voor de Jeugd 17.30 Lichte gram voor de jeugd 18 00 Nieuws 18 20 Pianospel 16.30 Radio Vo Spectrum, door II, 298 ■Universiteit: Muzikaal ïas A Po6thuma. KRO: 7 00 Nieuws gram 7.55 7.10 Morgengebed 7.181 Overweging 8 00 Nieuws 8.15 Lichte praatje voor de vrouw, toeristische tips de kleuters 10.15 Lieht- 12 04 Lichte gi hoeve van la Voor de boei 2.30 Meded ten be land- 3 00 Nieuws 13 15 Hat nloemvakantiewcrk voor chronische zie ken 13.20 Lichte gram 14 00 Voor de plattelandsvrouwen 14.10 Raaien maar. mrorfkaal spelletje 15.10 Licht orkest en fiH Lichte Italiaanse gram 00 en 17.00 t Corsica (gr). GRAMMOFOONPLATENPROGRAMMA DRAADOMROEP (over de 4e lijn) Maandag 13 Juli 196-1 van 18—20 uur: .uss. j Conccrt yoor hoorri *Jn fr"!1 °P n- Allegro, Rlchai en orkest Andante, Allegro - Rondo (AÜegro"-*Tchi- po I - Tempo I) Dennis Brain, harp; Phil- harmonla Orkest 0.I v. Wolfgang Sawal- lisch II Tod und VerkJSrungf, sympho- nisch gedicht ip 24. Phllharmonia Orkest o 1 v Otto Klemperer III. Don Qulchote op 35. Fantastische variaties over een rid derlijk thema Pierre Foumier. cello: Abraham Skernlck, altviool: Rafael Drui- an, viool: Cleveland Orkest o.l.v. George Szoll. IV. Der Bürger als Edclmann. or» 60. Ouverture - Menuctt - Auftritt und Tanz der Lully - Cov r Fechtmelster - Schneldet - AuftritA des Cleonte - Intermezo - Diner (Tafelmusik und Tanz der Küchen- Jungen), Philharmonisch rkest van Ber lijn o.l v Ferdinand Leltner

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 7