Verdere „verroomsing" lokt weinig commentaar uit Christelijke bond voor alle beroepsonderwij s AEG Voorlopig 10 mille aan N.B.G. voor Kameroen Verslag N.B,G. dankbaar voor gestage uitbreiding Een ivoord voor vandaag Kosters ingenomen met hervormde richtlijnen Levensverzekering CNV hoekte eerste whist Strijder voor vrijheid, recht en vrede WOENSDAG 17 JUNI 1964 Proefschrift van pater dr. De Kok 1909 en tenslotte weer een opwaartse beweging die met de 40.4 procent van 1960 volgens dr. De Kok nog niet is af- gesloten Dr. De Kok staat in zijn dissertatie1 ook nog uitvoerig stil bij de oorzaken, van groei, teruggang en overgang van de ene naar de andere kerk: theologi-l sche gronden, sociale druk. gemengde I huwelijken, migratie en het verloop van de geboorte- en sterftestativiek. HET percentage rooms-katholie- ken in ons land neemt nog steeds jaar op jaar toe en uit de resultaten van de Volkstelling van 1960 is gebleken dat dit percen tage de 40 al heeft overschreden. De publikatie van de uitslag van de telling vorig najaar heeft echter opmerkelijk weinig aanlei ding gegeven tot commentaar. Toch had de „dreigende verroom- sing" van Nederland, die vijftien jaar geleden nog zoveel stof deed opwaaien, zich in versterkte mate doorgezet. Dit is een van de opmerkelijke con clusies tot welke pater drs. J. A. de Kok komt in zijn proefschriftwaarop r.ic. universiteit ran Nijmegen b.' Kardinaal wordt prof. dr. L. J. Rogier. Zijn dissertatie is getiteld: „Nederland op de breuk-, P^0O.WOU2f0H. KJ.6UX* G. Bramer op vergadering C.N.O.-bond: (Van o e soc.-econ. radactie) HOOFDPIJNPOEDERS lijn Rome-Reformatie. Numerieke as pecten van Protestantisering en Ka tholieke Herleving in de Noordelijke Nederlanden, 1580—1880". Aan een verslag in de Volkskrant ont lenen wij. dat dr. De Kok deze betrek kelijke stilte ziet als vrucht van het oecumenisch denken: tussen de verdeel de christenen groeit, zij het met horten en stoten, een beter begrip en vooral wederzijds vertrouwen. Dr. De Kok schetst in zijn proef schrift de ontwikkeling van de procen tuele verhouding tussen rooms-katholie- ken en protestanten in Nederland tus sen 1580 en 1880. Hij zet uiteen dat de veronderstelling, als zou na de tachtig- Hoopkt te bekennen Een groep Amerikaanse rooms-katho- Heken, die acties tegen rassendiscrimi natie voert, heeft aangekondigd voor de woning van kardinaal Mclntyre, r.k.- aartsbisschop van I/>s Angeles, te zul len demonstreren totdat deze zijn stand punt in de rassenkwestie bekendmaakt. Zij begonnen begin deze week voor do woning van de kardinaal te posten. Een r.k.-geestelijke uit Los Angeles. Dubay. heeft inmiddels de paus om hel ontslag van de aartsbisschop gevraagd. Hij beschuldigde hem van machtsmis bruik en ambtsmisdrijf. Nadat hij zijn verzoek aan de paus wereldkundig had gemaakt werd Dubay ontzet uit zijn functie van waarnemend beheerder van de St. Albertkerk. Het merendeel van de tot deze kerk behorende parochianen zijn negers. Kardinaal Mclntyre heeft tot nog toe in deze kwestie het stilzwijgen bewaard. uitge- Andere r.k.-geestelijken in Los Angeles teil jk Nijverheidsonderwijs bezint zich thans op de vraag of de organisa tie zich straks niet moet uitbreiden tot een bond-nieuwe-stiji, waarin ruimte is voor alle takken van beroepsonderwijs, die na het van kracht worden van de wet op het voortgezet onderwijs offi cieel zullen bestaan. De .nieuwe" orga nisatie zou dan bijvoorbeeld „Chris telijke Bond voor het Beroepsonderwijs" kunnen heten. Deze mededeling deed de voorzitter van de bond (waarvan de eigenlijke naam is: Bond van verenigingen voor en instellingen tot bevordering van christelijk nijverheids- en land- en tuin- bouwonaerwijs). de heer G. Bramer, vanmorgen in zijn openingsrede voor de vandaag in Scheveningen gehouden jaar lijkse ledevergadering. Hij wees er op, dat in de wet op het voortgezet onder wijs de term „beroepsonderwijs" is in gevoerd en dat dit onderwijs zal wor den gegeven aan scholen voor technisch onderwijs, huishoud- en nijverheidsonde-r wijs, landbouwonderwijs, middenstands- onderwijs, economisch en administra tief onderwijs, voor de opleiding van derwijzend personeel. sociaal-pedago gisch onderwijs en kunstonderwijs. Een aanmerkelijke uitbreiding dus, enerzijds met reeds bestaande schooltypen, die thans niet onder vigueur van de ni" heidsonderwijswet vallen. ander_.#__ met een nieuw type. nl. het economisch en administratief onderwüs. Gronln- vroegere verklaringen reeds gen. Utrecht en waarschijnlijk ook Gel- rassenkwestie had uitgesproken. Hij i derl&nd hadden nog een rooms-katholie- geen voorstander van betogingen vi ke meerderheid in 1650, terwijl dat in j r assengelijkheid zijn. Overijssel maar heel weinig scheelde. Ook op het platteland in Noord-Holland- Dringend Verzoek Om vertraging te voorkomen gelieve men VAKANTIE-ADRESSEN uitslui tend via de uit de krant geknipte bon MINSTENS EEN WEEK TEVOREN aan ons op te geven. De Directie. nog bijna de helft uit van de totale Ne derlandse bevolking (met Inbegrip Brabant en Limburg) Tussen 1650 en 1725 is het r.k. bevol kingsaandeel in een trager tempo vt der weggeslonken van ongeveer 47 pi cent naar 33 procent. Daarna volg een langzame stijging naar 38,8 procent in 1829, een terugval op 35 procent IMld goed in AEG SANTO koelkasten vanaf 348.- Beroepingswerk NED. HERV. KERK J. C. de Bie te Aalst Bedankt voor Maassluis (vak. dr. L. van Hartingsveld): E. J. N. van Kronen- buig te Hellendoorn. GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te Leeuwarden (vak H. van Rhijn); dr. M Feitsma te Emmen en S. de Vries te Bennek om. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Terneuzen: D. L. Aange- neenbrug te Rjjssen, die bedankte voor Vlaardingen. Zangavond in Concertgebouw (Van e r verslaggevers) In het Amsterdamse Concertgebouw, aan de vooravond van de officiële her denkingsdag anderhalve eeuw Neder- landsch Bijbelgenootschap, Is gisteren een zangavond gehouden. Deze avond werd het N.B.G. aangeboden door de Ko ninklijke bond van chr. zang- en orato riumverenigingen, die in heel den lan de eerder zangavonden had georgani seerd waarvan de opbrengst tot jubi leumcadeau bestemd was. De voorlopige totaal-opbrengst werd gisteravond bekendgemaakt. In elk ge val kan op tien mille worden gerekend, maar er komt zeker nog het nodige geld bij, waardoor het bijbelgenootschap weer gemakkelijker in staat gesteld wordt bijbelse leesboeken aan Kame roen ter beschikking te stellen. Want dat was de uiteindelijke doelstelling. Het Concertgebouw was gisteravond mooi bezet, voor ruim tweederde schat te men. Onder leiding van Meindert Boe kei en Jan van der Waart werd een ge varieerd zangprogramma afgewerkt met werken van Grieg, Mendelssohn en Bor- De medewerkende koren waren de Haagse Geref. zangvereniging Asaf, het Chr. zangkoor Sursum Corda te Nieu- wendam, alsmede zowel de Chr. orato riumvereniging Amsterdam-Noord als het mannenkoor van deze naam. Koper muziek onder leiding van Meindert Boe kei alsmede orgelmuziek van Jan Bone faas vormden de begeleiding. Het was de voorzitter van de konink lijke bond, de heer H. F. Brune, die de gelden aan de voorzitter van het N.B.G., ds. J. H. Sillevis Smitt, overhandig de. Hij richtte zich achtereenvolgens in het Engels en in het Nederlands tot de aanwezigen. Het eerste vanwege de vele buitenlandse gasten voor de jubileum dag van vandaag die in het Concertge bouw aanwezig waren. De heer Brune deelde mee dat er verscheidene zangavonden voor Kame" roen op stapel staan, zodat ongetwijfeld op een groter eindbedrag kan worden gerekend. Bovendien zijn ook de girogel- den nog steeds stromende. Namens het N.B.G. heeft tenslotte ds. Sillevis Smitt voor de activiteiten uit de chr. zangers- wereld dank gezegd. In 1963 contributiebedrag ton hoger TTET Nederlands Bijbelgenoot- ■t-t schap, dat vandaag in het centrum der belangstelling staat, heeft ook in het afgelopen jaar zijn werk kunnen uitbreiden ener zijds door het vinden van nieuwe vormen van samenwerking met buitenlandse bijbelgenootschap pen en aan de andere kant door een succesvolle ledenwerfactie in eigen land, die het totale contri butiebedrag met ruim 100.000 deed stijgen. Maar bij deze verheugende mede delingen, die in het jaarverslag over 1963 staan vermeld, blijft het niet. Het NBG heeft in het afgelopen jaar met een groot verlies gewerkt: riiim 96.000, dat is 36 000 meer dan was geraamd. Dit verlies vindt eensdeels zijn oorzaak in het feit. dat de acti viteiten in Kameroen, met name het vertaalwerk, sneller zijn gegroeid dan aanvankelijk werd verwacht. Ook de steeds hoger wordende kos ten in eigen land hebben zeer na delig gewerkt. Het verlies zou ech ter nog groter zijn geweest als niet velen het NBG een extra financieel duwtje in de rug zouden hebben ge- o 90.000 via kerken, scholen en verenigin gen. In totaal werden 214 000 bijbels verkocht, tegen 223.000 in 1962. Met vreugde maakt het jaarverslag melding van het groeiend aantal parti cipanten bij het gezamenlijke werk in Indonesië (Amerikaans bijbelgenoot schap en de Bergische Bibelgesellschaft) en in Kameroen, Gabon en Spaans Guinee. Ook in landen binnen Europa worden steeds meer contacten gelegd. Over Indonesië wordt vermeld, dat d« bijbelimport daar na de verlening van een invoervergunning voor 300.000 bij bels. 300.000 Nieuwe Testamenten een miljoen bijbelgedeelten opnieuw hand kon worden genomen. Ook op der gebied was het mogelijk het Indo nesische bijbelgenootschap te helpen, zoals met de toezending van voedsel pakketten. transportmiddelen, papier en bovenal verschillende materialen voor de bouw van de nieuwe drukke rij te-Bogor. Wat straks? geve De 1 „Maar wat staat ons te doen als wij uit onze jubileumroes zijn ontwaakt?" vraagt de secretaris, mr. F. L. S. F. baron van Tuyll van Serooskerken. zich af. „We zullen alles in het werk dienen te stellen om onzerzijds weer een extra bijdrage te leveren, opdat het werk van ons bijbelgenootschap en dat van de Wereldbond van Bijbelgenoot schappen een nog grotere vlucht kan I nemen in deze „steeds kleiner worden- Ide wereld". We kunnen in Nederland bijbelge-nog heel wat doen. voordat onze op- bij dracht is vervuld. Enige jaren geleden •rkoop van bijbels deelten is in 1963 achtergebleven die in het daaraan voorafgaande laar. j kwam de gesproken bijbel' gereed _d' ,fdelul«en vonden ruim 60 0001 de blinden. Deze groep is echter niet al weg naar het publiek.leen gehandicapt. Ook andere groepen J~':"in'hopen we binnen niet al te lange tijd Grote belangstelling voor Kirchentag 1965 verwacht De belangstelling van de oecumt nische christenheid voor de Duitse Kir chentag. die sedert de Kirchentag van München >n 1959 door een steeds gro tere deelneming van christenen uit vele landen tot uitdrukking is gekomen, zal In 1965 in Keulen nog sterker naar voren komen. Deze indruk werd bevestigd op de eerste zitting van dit jaar van de oecumenische commissie van de Duitse Evangelische Kirchentag, die onlangs in Parijs plaatsvond en waaraan vertegen woordigers uit acht Europese landen deelnamen, voor de eerste maal ook af gevaardigden uit België en Zweden, der waren aanwezig afgevaardigde Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, derland. Engeland en Schotland. Het presidium van de Duitse Evan gelische Kirchentag zal, zo deelde de secretaris-generaal dr. Walz mee. bij de voorbereiding van -ie Keulse Kirchen tag rekening houden met deze oecume nische belangstelling. Op deze wijze zal de band tussen Kirchentag en oecume- te nog sterker worden. Verschillende •oorzieningen, die ook reeds in Dort mund werden getroffen ten behoev de buitenlandse gasten zullen ook in Keulen worden voorbereid. Daartoe behoort in de eerste plaats het nisch centrum, dat nog meer ren gelegenheid tot ontmoeting tussen buitenlandse en Duitse Kirchentag-deel- nemers zal bieden en waar ook weer voor niet-Duits-sprekende gasten Engel se en Franse discussiegroepen zullen worden belegd. De vergadering in Parijs heeft zich beziggehouden met het bespreken van nieuwe vormen van kerkdiensten. Hier bij dienden als voorbeeld de diensten, die in Rotterdam door ds. Julius Ottweüer (Duitsland) door dr. Knl worden gehouden. Op de Keulse chentag zal men dit onderwerp nader uitwerken. Namen in Dortmund meer dan 1000 gasten uit de oecumene aan de Kirchen tag deel. in Keulen rekent men dat dit aantal veel groter zal zijn. In werking met de Aziatische en Afrikaan se studentenverenigingen zullen ook de in Europa studerende jonge Aziaten en Afrikanen in de gelegenheid worden ge steld aan de Kirchentag in Keulen deel te nemen. Van het oecumenische comité de Kirchentag. waarvan voorzitter is de Engelsman Mark Gibbs. maakt derlandse zijde, naast is. G. P. Klijn, thans ook deel uit de heer J. B. Looyen. Het aantal openbare filmavonden het NBG wordt kleiner daar de langstelling hiervoor «eer gering Is. Er zullen nieuwe wegen moeten worden be wandeld. Eén ervan is reeds ingeslagen, namelijk meer bezoek aan verenigings- avonden. Deze avonden hebben grote voordelen boven filmavonden: minder zorgen over de voorbereiding, geen fi nanciële risico's en de ontmoeting van in eigen sfeer, waardoor In 35 jaar: 247 scholen (Van onze soc.-econ. redactie) Het is niet „toevallig", dat de Bond voor Christelijk Nijverheidsonderwijs vandaag zijn jaarvergadering heeft ge houden op Haags grondgebied. Immers, dit jaar (om precies te zijn op 30 april jl.) is het 35 jaar geleden dat af- Bond voor Christelijk Nijverheidsonder- j gevaardigden van zeven verenigingen wijs alleen dan zinvol zal zijn. wanneerV00r christelijk nijverheidsonderwijs in ie bond-nieuwe-stijl voor elk van de te|Den Haag bijeen kwamen om tot op- ncorporeren groepen va nscholen reëlerichting van „een bond" te komen. Een betekenis zal kunnen hebben. Dit is z.i.bond, die zich ten doel stelde: de be- wellicht te bereiken door het vormen vordering van de belangen van het van secties voor de diverse onderdelen'christelijk nijverheidsonderwijs. welk van het beroepsonderwijs. De bond kent aoei men ^-jjde bereiken door o.m. christelijk nljver- sectie meisjes-N.O. en sinds kort sectie u.t.o. Afgaande op de erva ringen met deze twee onderafdelingen kan zeker worden verondersteld, dat bij een soortgelijke werkwijze voor de ando- sectoren van het beroepsonderwijs die sectoren uitstekende diensten zullen kunnen worden verleend, aldus de hondsvoorzitter, die in dit verband op mogelijkheden wees. MEER VAT De rij van gelegenheden tot het vol- en van beroepsonderwijs omvat name lijk nog lang niet alle opleidingen en cursussen, die in Nederland op beroeps- gebied worden gegeven. De heer Bra mer dacht aan de kantooropleidingen, die veelal in particuliere handen zijn en ook aan bijv. de opleidingen tot tand- technlcus en een groeiend aantal meis- en vrouwenberoepen als apothe kers-, tandarts- en doktersassistente, schoonheidsspecialiste en manne- „In het contact der drie besturenbon- n voor het N.O. en ook bmnen de kring van het bestuur van de Bond voor Chr. Nijverheidsonderwijs wordt gezon- op mogelijkheden om op deze wij- _n vrije wereld eens wat meer vat te krijgen", zo zei de heer Bramer. „Ook op deze terreinen zou een belang rijk stuk van onze opdracht kunnen lig gen. Wanneer de behoefte aan vorming primair is, is zij overal primair waar jonge mensen in de richting van een maatschappelijke bestemming worden opgeleid". MEER DAN OOIT In zijn rede wees de bondsvoorzitter ook nog eens nadrukkelijk op de nood zaak van christelijke beroeps vorming, waarbij de jongens en meisjes zicht wordt gegeven op het enige Funda ment, dat er altijd zal zijn en dat een stuk troostende, steunende werkelijkheid zal blijven in welke situatie men ook komt te verkeren. Dat is, aldus de heer Bramer, het grondmotief, de diepste be weegreden bij het „bevorderen van het christelijk nijverheidsonderwijs in de ruimste zin", waarmee de bond zich nu al 35 jaar bezighoudt. DAt is ook de drijfveer, die dwingt om vol te houden tot waar-dan-ook in Nederland voor de kinderen een vorming in de richting het beroep op christelijke grondslag mogelijk zal zijn. Het is verblijdend te mogen constateren, zo zei de bondsvoor zitter, dat er meer en meer begrip groeit voor onze stelling dat het geven van beroepsonderwijs nimmer een ge heel op zichzelf staande activiteit kan zijn. De ontwikkeling van ons Neder landse nijverheidsonderwijs van vak training naar vorming getuigt daar reeds van. „Waar allerwege geklaagd wordt over nivellering en verzakelijking christelijke vorming meer dan ooit eis van de tijd. Christelijke vorming immers st i m u 1 e e r t tot verant woordelijk léven". „het goed recht heidsondèrwijs te bepleiten, zoveel gelijk systeem te brengen in het op richten van nieuwe instellingen voor christelijk nijverheidsonderwijs, te ar beiden aan de verheffing van het peil van het christelijk nijverheidsonderwijs en de bevordering van de opleiding en de vorming van leerkrachten". In de afgelopen 35 jaar heeft het christelijk nijverheidsonderwijs in ons land een niet onaanzienlijke groei te zien gegeven, die in belangrijke mate te danken is aan de activiteiten van de thans jubilerende bond en diens bureau, waarvan de heer H. W. van den Brink de directeur is. In 1929 begonnen met 7 leden-oprichters, telde de bond eind vorig jaar 169 leden-organisaties, leden landbouworganisaties en leden-schoolbe sturen, die tezamen 195 scholen be heerden en de oprichting voorbereidden van 52 scholen. Daartoe behoren 71 lagere technische scholen, waarvan 20 in oprichting, 12 uitgebreid technische scholen, waarvan 4 in oprichting. 5 hogere technische scho len in oprichting, 2 scholen voor indi vidueel technisch onderwijs in oprich ting, 64 huishoudscholen, waarvan 13 in oprichting, 74 landbouwhuishoudscholen, waarvan 8 in oprichting, 3 scholen voor maatschappelijk werk, 4 scholen voor buitengewoon nijverheidsonderwijs en 1 school voor onderwijs aan schipperskin deren. Een nieuwe verschijning in deze rij vormen de scholen tot opleiding van ge zinsverzorgsters, die per 1 september vorig jaar werden aangemerkt als zelf standige scholen en onder regeling van de Nijverheidsonderwijswet werden ge- Indiening T.H.-wet niet sneller mogelijk „Er is in elk geval geen sprake van, 'dat de tot dusver getroffen voorzienin gen het onmogelijk zouden hebben ge maakt de technische hogeschool Twente (THT) in te richten als een traditionele hogeschool op de grondslag van de be staande wet op het wetenschappelijk on derwijs". Aldus minister mr. Th. H. Bot (0„ K. en W.) in de memorie van antwoord over de THT-machtigingswet. Een snel lere behandeling en indiening op een vroeger tijdstip van dit ontwerp waren nauwelijks mogelijk, zo merkt de be windsman op in antwoord op de kritiek van de bijzondere commissie uit de Tweede Kamer, die het had betreurd dat het ontwerp van wet op een zo laat tijdstip bij de Kamer werd ingediend. Een afwijzende houding van de volks vertegenwoordiging, zo vervolgt minister Bot, zou op zijn minst een zeer ernstige teleurstelling zijn. ook „voor de velen die mede in studentenkringen en in krin gen van het bedrijfsleven belangstelling en syi pathie hebben getoond voor de in Enschede aan de dag getreden geest van vernieuwing". „Waakt dan, want gij weet de dag noch het uur". (Mattheus 25:13). Het is het verhaal van de vijj wijze en de vijf dwaze maagden. De eersten nemen lampen mee en olie, de laatsten alleen maar lampen, de olie laten ze thuis. Dan midden in de nacht klinkt het geroep: De bruidegom komt. Men weet het verdere verloop. De dwaze maagden moeten er op uit om olie te kopen en terwijl ze naar de verkopers gaan wordt de deur van de bruiloftszaal gesloten. De deur is dicht. Niemand kan er meer in. De dwaze maag den blijven buiten, hoewel ze proberen binnen te komen', „Heer, doe ons open! Maar hij antwoordde en zeide: Voor waar ik zeg u, ik ken u niet". En daarachter volgt de waar schuwing: Waakt dan, want gij weet de dag noch het uur". Deze waarschuwing heeft de eeuwen door geklonken Waakt dan, want ge weet de dag noch het uur". In de eerste plaats: Waakt dan! Dat betekent: Weest attent, verslapt geen seconde, laat u door niets en niemand afleiden. Het betekent ook: Zegt nooit: morgen, zegt nooit: het kan nog wel want ge weet de dag noch het uur. Uur en dag zijn geheim, niemand weet het, niemand kan het zeggen. De Bruidegom kan komen midden in de nacht of midden op de dag. De kinderen Gods weten dat en zij zijn er op gespitst. Gods tijden zijn aan de mensen niet bekend en juist daarom mogen wij niet, geen seconde zelfs, de komst van de Bruide gom vergeten. Want Hij komt, en we verwachten Hem. Het is geen „misschien"nee, het is zekerheid. Daarom: niet alleen de lampen vullen, maar ook de olie meenemen, opdat we voor geen verrassingen komen te staan. Opdat wij waak zaam zijn, te allen tijde, „want wij weten de dag noch het uurn Wij lezen vanavond Spreuken 22 vers 1 tot 16. Conferentie over de taak van kerken bij bijbelverspreiding Op initiatief van het 150 jaar bestaan de Nederlandse Bijbelgenootschap heeft de president van de United Bible So cieties, de aartsbisschop van York, dr. F. D. Coggan, een „Church Leaders Conference" bijeengeroepen, die van 22 26 juni in het seminarie van de Ne derlandse Hervormde Kerk „Hydepark" te Driebergen zal worden gehouden. De zich voorlopig voor deelneming aangemelde afgevaardigden komen uit: IC Afrikaanse, 19 Amerikaanse, 10 Azia tische en 10 Europese landen. Aartsbis schop dr. Coggan treedt op als conferen tievoorzitter en de bijbelstudie zal wor den geleid door reverend dr. James I. McCord. BASTION: bouclé tapijt in 2 kleuren gedessineerd voor de prijs van BOUCLÉ TAPIJT S0°"berÏÏ3: f 33.50 p. str. meter. Vraag folder B26 aan Veneta N.V., Hilversum. (Van onze sociaal-economische redactie) heer Alberts met name de gere formeerde kerken noemde. Voor deze vergadering bestond een goede belangstelling van vele kosters uit alle delen van het land. Ook nu weer waren talrijke kostersvrouwen meegeko men; dat is min of meer traditie, want de kosters vinden dat hun vrouwen zo'n groot aandeel in hun werk hebben dat zij alleen al uit dien hoofde op de jaar lijkse werk- en ontmoetingssamenkomst thuishoren. De voorzitter van de Protes tants Christelijke Vereniging van Kosters in Nederland, de heer E. Alberts, heeft in de gisteren te Zwolle gehouden algemene ver gadering van deze organisatie zijn voldoening uitgesproken over de richtlijnen die de Nederlandse Hervormde Kerk eind vorig jaar heeft ingevoerd met betrekking tot de salariëring, de werktijden, de sociale voorzieningen enz. voor kosters. Hij sprak de hoop uit, dat andere kerken dit voorbeeld spoe dig zullen volgen, waarvan de 21 juni VADERDAG - SIGARENDAG Na zeven jaar hard iverken Spaarkas bleek een succes (Van onze soc.-econ. redactie) Gedurende zeven jaren bestaat er thans een binding tussen de christe lijke vakbeweging en de N.V. Le vensverzekering Maatschappij U.B.O. In 1957 werd tot dit samengaan be sloten. Over de resultaten, die in de afgelopen zeven jaar werden bereikt, toonde de directie zich gisteren in de aandeelhoudersvergadering te Utrecht bijzonder tevreden. De heer G. Lenderink kon mededelen, dat het totaal verzekerd bedrag zich vervijf voudigd had en eind 1963 op ruim 187 miljoen was gekomen. Het jaar 1963 was het eerste jaar, waarin Ds. Fischer over D. Bonhoeffer: Christelijk en revolutionair aanleiding, zich te be zinnen op de opstand tegen de over heid. Op 17 juni 1953 namelijk kwa men in Berlijn velen, voor het oog van de gehele wereld, in opstand te gen het communisme en de verwer kelijking van de communistische ideeën. Sindsdien wordt deze dag in Duitsland herdacht als dag van be zinning op de Duitse eenheid. De stichting Martin Behaim-Haus te Rotterdam organiseerde dinsdagavond in haar huis een samenkomst in het ka der van deze dag. waarbij ds. H. Fischer van de Deutsche Evangelische Gemeinde te Rotterdam een lezing hield over: Dietrich Bonhoeffer: opstand en overgave. Ds. Fischer, die een vriend van de ln 1945 terechtgestelde Bonhoeffer was. be zag de geestelijke groei van Bonhoef fer tot de leider van de opstand tegen opmerkingen eerder loskomen. I het nationaal-socialisme. Hij belichtte de opvoeding: streng en consequent, de levensomstandigheden (door zijn theolo gische studie kwam Bonhoeffer in aan raking en conflict met vooraanstaande kerkelijke personen en ideeën), zijn voor velen revolutionaire kijk op de toestan den in het Duitsland van voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Levend vraagstuk Bonhoeffer, voor wie in de oorlog voor al de kwestie Kerk en staat een levend vraagstuk werk, keerde zich tegen de indringende persoonlijkheden van de lei der in het algemeen en de Führer in het bijzonder. Een leidinggevende figuur mag geen afgod zijn. maar moet leiden tot recht en orde. De staat moet niet zichzelf willen behouden, maar moet uitgaan van de behoefte van de hur- g:rs. En ook de Kerk moet zich richten t allen, wel of niet lid. Dietrich Bonhoeffer was een voorbeeld voor de opstand, die gegrondvest is op het geweten en de christelijke verant woordelijkheid. Zijn invloed was groot. John A. T. Robinson bewees dit in zijn boek „Honest to God" (Eerlijk voor God). Aan het eind van zijn lezing kenschet ste ds. Fischer Bonhoeffer in enkele woorden: hij was een strijder voor vrij heid, recht en vrede. winst kon worden gemaakt, zij het dan ook, dat nog niet tot uitbetaling van dividenden wordt overgegaan. Het winstbedrag van ruim 90.000 werd met instemming van de aandeel houdersvergadering gebruikt voor af schrijving op de vaste eigendommen en versterking van de Reserve Geldbeleg ging, Reserve, diverse belangen en het Waarborgfonds. Naar de heer Lende rink meedeelde, zal eerst tot winstuit kering worden overgegaan, wanneer het garantiefonds, dat de gezamenlijke CNV-bonden in 1957 belangeloos als startkapitaal voor de maatschappij bij eenbrachten, weer tot zijn oorspronke lijke grootte is teruggebracht. Het premie-inkomen steeg van 3.6 miljoen in 1962 tot krap 4 miljoen 1963. De hëer Lenderink verwachtte voor 1964 een premie-inkomen van onge veer 5 miljoen. De groei van de porte feuille bleek geringer dan in 1962. maai deze ontwikkeling was vrijwel volledig toe te schrijven aan wijzigingen in de op risicobasis geaccepteerde herverze keringen. Het totaal aantal verzekerden steeg met 13.862 tot 224.774. De netto gemaakte gemiddelde interest op beleg gingen bedroeg 4.38 procent. De premie- reserve steeg tot bijna 15 miljoen. Voor 1964 wordt een nog grotere winst op interest verwacht. De kort geleden gelanceerde Effecten-Spaarkassen hebben volgens de directie een goed onthaal gehad. In 3 maanden tijds konden reeds 2400 spaareenheden worden geplaatst. Van deze Effecten-Spaarkassen wordt een belangrijke bijdrage tot de winstcapaci teit van de maatschappij verwacht. INTEGRATIE De schadeverzekeringsmaatschappij, N.V. Algemene Verzekering Maatschap pij UBO kon over 1963 op een naar ver houding nog beter resultaat bogen. Het winstcijfer gaf hier 42.000 aan. De verliespost, die in het oprichtingsjaar geboekt moest worden, is thans geheel weggewerkt. Het bruto premie-inkomen kwam van 776.000 op 971.000. de kos ten gaven een relatieve daling te zien en de schadegevallen een betrekkelijk gunstig beeld. De maatschappij voert thans onderhandelingen over verzeke ring van autorisico's en dergelijke voor eigen rekening met herverzekering. De heer Lenderink merkte tenslotte op in de toekomst veel te verwachten van een verdergaande integratie van de beide verzekeringsmaatschappijen en de Spaarbank voor Prot. Nederland. Door verdere ontplooiing van de spaarbank worden steeds meer waardevolle con tacten voor de verzekeringsmaatschap pijen verkregen en ook omgekeerd blij ken vele spaarders interesse te hebben voor de mogelijkheden van het verzeke- ringswerk. De heer Lenderink sprak de wens uit, dat de christelijke vakbewe ging mede langs deze weg gestalte zal van de overheid. bezitsvormingspolitiek RESULTATEN De vereniging zit overigens thans in een groeiperiode, want het aantal leden neemt vrij sterk toe. De oorzaak daar van moet gezocht worden in het feit, dat nu de resultaten zichtbaar worden van de Strijd, die de organisatie gedurende veertien jaren heeft gevoerd om ook voor de kosters tot een sociale rechtspositie te komen. Een binnengekomen brief van een lid. waarin hii meedeelde deze ver gadering helaas niet te kunnen bezoeken, maar toch niet te willen nalaten zijn dankbaarheid uit te spreken over een onlangs verkregen opslag van ƒ900. was daarvan wel een duidelijk symp- De tweede voorzitter van het Christe lijk Nationaal Vakverbond, de heer A. Borstlap, die in de kosters vergadering refereerde, wees er echter op. dat er nog veel te doen is. omdat de juiste voorzie ningen in vele kerken nog niet getroffen zijn. Hij hoopte, dat de kerkbesturen de kosters met volledig begrip tegemoet zullen treden. Met betrekking tot de ko mende huurverhoging gaf hij als zijn mening te kennen dat ook de kosters, die in een dienstwoning wonen, voor de compensatie in het loon in aanmerking moeten komen. Er werden drie nieuwe-bestuursleden «ekozen, t.w. de heren J. de Kroon uit Nijmegen, C. van Drogen uit Steenwij- kerwold en E. van den Donker sr. uit Rotterdam, die resp. de afgetreden heren W. G. Eilander, W. Schimmel en M. Poelstra opvolgen. Negerpredikant naar Nederland De Amerikaanse doopsgezinde neger predikant Vineent Harding maakt, ver gezeld van zijn echtgenote, een korte trip door Europa. Zij zullen van vijf tot en met 12 juli a.s. in Nederland zijn en in een aantal plaatsen zal ds. Har ding sprekend o.a. op 9 juli in Leiden en op 12 jnli in Rotterdam. Ds. Harding is predikant bij de Doops gezinden in Atlanta (Georgia). Hij is in Amerika bekend door zijn strijd voor gelijke rechten voor blanken en negers en is een vriend van de beken de ds. Martin Luther King. Ds. Har ding en zijn doopsgezinde gemeente die uit blanken en negers bestaat worden gekenmerkt door hun streven naar verzoening tussen de rassen. Ds. Harding is in 1931 geboren. Hij behaalde de graad voor journalistiek aan een universiteit en studeerde daar- naa an de universiteit van Chicago. Twee jaar diende hij in Chicago een kleine kerk van de Zevendedags-adven- tisten. In 1957 kwam hij tot de over tuiging te moeten overgaan naar de doopsgezinde gemeente in Chicago als predikant en in 1961 nam hij een benoe ming aan als „predikant in dienst der verzoening in de zuidelijke staten van Amerika". Ds. Harding is van plan te Sromoveren tot doctor in de theologie, ij heeft zijn dissertatie, die handelt de geschiedenis van het Christen- de Verenigde Staten gereed, maar nog nie' ingeleverd. Ds. Harding beweert principiële bezwaren te heb ben tegen titels. Hij wil niet aangespro ken worden met de titel dominee en evenmin als „eerwaarde". Hij is van mening in de eerste plaats „broeder" te zijn van alle mede-christenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2