De radio werd in paar jaar noodlijdend Holland Festival werd gisteren luisterrijk geopend weer TAIIAC de individuele haarloHon Royal Ballet stelde in Doornroosje" teleur DINSDAG 16 JUNI 1964 Muziek was dl te plechtig Het Holland. Festival 1964 is be gonnen. Gisteravond in de Saheve- nimgse Kwrzaail werd het kunstfeest geopend met een concert door het Residentie-Orkest onder Willem var Qtterloo: een plechtige en deftige ge beurtenis, bijgewoond door prinses Margriet en prinses Christina van Zweden. Natuurlijk was het Corps Diplomatique aanwezig en verder waren er ministers, staatssecretaris sen, kortom allen, die Den Haag al: regeringscentrum en als stad verte genwoordigen, alsook de vele en vele I j kunstenaars, die bij het Holland Fes tival betrokken zijn. Het protocol regeerde deze avond zo zat ieder op de hem volgens rang en stand toegewezen plaats te wachten totdat de beide prinsessen, begeleid door burgemeester H. A. M. T. Kolf schoten, ma*. H. J. Reinink, voorzitter van het Holland Festival, en de Zweed se ambassadeur, binnenkwamen. Ieder een rees op, het Wilhelmus klonk en toen kon het concert een aanvang ns- Nederlands Een goed en een mooi concert en bovenal een concert met een volledig Nederlands programma. Zo hoort het ook. Een Holland Festival hoort op Ne derlandse wüze, dus met een Neder landse uitvoering van Nederlandse wer ken te beginnen. Wanneer w(J daarom ietwat kritisch tegenover de keuze der muziekwerken staan, dan doen wy dit j alleen omdat dit concert nóg beter had J kunnen uitvallen. Want het leek wel of de muziek J slechts de ernstige zijde van de Ne- J derlandse aard wilde illustreren. Zeker Na afloop van het openingsconcert van het Holland Festival onderhielden Prinses Christina van Zweden en Prinses Margriet zich met de beide concertmeesters van het Residentie orkest. Theo Olof (geheel rechts) en Willem Noske. Burgemeester Kolf schoten in het midden. De beide Prinsessen konden het blij kens de tweede foto goed met elkaar vinden. En ten slotte was het niet alleen de receptie die haar interes seerde: kijken hoe de lichtjes op de boulevard en de Pier branden, blijkt altijd een kostelijk gezicht, vonden de Prinsessen. wij zijn ernstig en wat zwaar de hand. Maar wij zijn óók anders deze andere kant leek ons ook beter passen bij de opening van een feest der kunsten. Zó plechtstatig, zó serieus als gisteravond hoeft het nu ook m niet te zijn. De Intrada voor koperblazers, door Van Otterloo voor de herdenking i het 150-jarig bestaan van het Rijks museum geschreven, deed hier dienst als inzet van het programma. ree« als een statige begroeting hoog en ze deed ons denken aar deftige 17e eeuwse regentenstukken. Daarna beluisterde men Sweelinck's Chromatische Fantasie, door Bernard van den Sigtenhorst Meyer georkes treerd: een volkomen naar binnen ge keerde peinzende muziek, althans in bewerking. )at men als voorbeeld van de he dendaagse compositie van ons land (en speciaal van Den Haag) de Tweede Symfonie van Orthel gekozen had, kon men billiiken. Het is een knap geschre ven werk, gedragen door een donkei en sterk bewogen sentiment maar vee blijheid bergt het niet De jubel kwam ten slotte gelukkig toch nog, namelijk toen het koor t de N.R.U en het Residentie-Orkest men het Te Deum Laudamus van E penbrock inzetten. Hoe dat klonk het voorafgaande! Dat schoot als een juichkreet de lucht in. Dat was deljjk het ware Nederlandse gezicht: ..wü prijzen U, God Misschien voelde Van Otterloo dit ook als een soort bevrijding en accentueer de hii daarom wat sterk. Het koor zong ook wat te luid en de vier zangsolis- ten Annette de la Bije, Aafje Heynis. Tom Brand en Herman Schey kwamen niet steeds tot een homogene sar klank. Maar de zaal raakte terecht sterk onder de indruk van de krachtige uit voering van dit extatische werk. Na afloop recipieerden burgemeester en wethouders in het Kurhaushotel, onder een hartig hapje en een koele dronk werd heel wat afgepraat Dra. H. E. Kokee—van den Berge Raad voor rechtsherstel aan verdwijnen toe Ingediend is ccn wetsontwerp tot op heffing van de Raad voor het rechtsher stel. De taak van de afdeling rechtspraak gaat over naar de gerechtshoven Amster dam en Den Haag. Voor de verdere af wikkeling zal een bureau worden opgc- lit! rliiiH II AA I? HAARTABAC is een individuele haarlotion - bestemd HA ARTABAC werkt verfrissend en voor de persoonlijke verzorging van Uw haar. opwekkend. De individuele geur accentueert net HAARTABAC bevordert de natuurlijke bloedcircu- gevoel goed verzorgd te zijn. latie van de hoofdhuid en bestrijdt haaruitval, roos- HAARTABAC in de doserende flacon vorming en hoofdjeuk. s#s Regelmatige massage met HAARTABAC geeft U het maurer wirtz gewenste resultaat: gezond levendig en glanzend haar. stolberg im rheinland Waarom meer luistergeld betalen En ten tweedeheeft de AVRO niet medegedeeld op welke wijze zij dan de overblijvende gelden wel denkt te fourneren. Dat behoeft zij ook niet te doen, alvorens de overheid haar daar ooit naar zou vragen. Uit de concessie aanvrage blijlot. dat zij in de nodige gelden kan voorzien en zy zal daar dus eigen wegen voor weten te vinden. ft 11ki's avondvullend ballet Schone Slaapster", bij ons beter be kend als „Doornroosje", werd gister avond voor Amsterdam het Holland Festival 1964 geopend. Zijn deze bal letten, die bestaan uit een mengeling van uitgesproken ouderwets aan doende pantomime en virtuoze dans- soli, in onze dagen eigenlijk nog wel aanvaardbaar, zo vraagt men zich bij het gadeslaan herhaaldelijk af. Dat ligt dunkt ons voor gced deeJ aan dc presentatie, welke in de opvoering van het Royal Ballet van dc Opera van Covent Garden niet bovei. een middel matig niveau uitkwam, een enkele solis tische verrichting daargelaten Want de wijze, waarop de toch zo befaamde Oliver Mcsscl in decors en kostuums het toneel beeld had verzorgd, bleek vanaf het eer ste begin reeds zo overdadig, dat aan da eigen fantasie van de toeschouwer geen enkele ruimte werd gelaten De overdaad aan klcurm ei> verslerse- selen accentueerde bovendien de evident zwakke plekken In het libretto, waarbij dc optredende dansers en danseressen tot de noodzakelijke compensate niet in staat bleken. Daarbij gevoegd een uitvoering van dc orkestpartituur door het Utrechts StedelijK Orkest o.l.v Ashley Lawrenc», waarin men slechts by flardc deze over bekende muziek vermocht te herkennen. Met als eindresultaat ee.. avond waarin de teleurstellingen overheerste! Alen betreurt dit des te meer, omdat de ..Doornroosje"-partituur töch wel tol de beste balletmuzieken van Tsjaikovski behoort. Deels in Italië, deels in Rusland schreef hij deze muziek, in de jaren 1888/ Een tijd, waarin zijn zo mogelijk nog bekender Notenkraker'-ballet tot stand kwam, alsmede de opera „Piqué Dame" De componist verbleef in die jaren veel- uldig in het buitenland Js dirigent van zijn eigen werken Het a .as tevens het lot van di„ gelukkige periode in zijn le- •en. dat hij onder bescherming van d« mysterieuze mevr. Von Meck stond, wel ke relatie kort daarna in de herfst 1890 werd verbroken Bewondering In de voorstelling van het Royal Ballet, gebasee/d op Marius Petipa's originele choreografie van Nicolai Sergujeff. Ninet- t« de Valois en Frederick Ashton, viel een door Svetlana Beriosova technisch welhaast feilloos gedanste titelrol te bp- wonderen. Haar entree met het befaamde Rozenadagio, bood reeds gelezenheid tot het waarnemen van fraai lijnenspel ook in het visioer en in de grote variaties van het derde bedrijf toonde zij een staal van danstechnische virtuositeit op hoog niveau. Maar van enige innerlijke ont wikkeling in de rol was geen sprake, zomin als haar partner Donald Macleary het wezen van zijn rol niet wist te tref fen. Zijn Florimund werd zo gedegra deerd tot een niet zo heel beste „tiller", terwijl de slordigheid vrn de variaties werd bemanteld onder theatraal vertoon, dat zijn uitwerking niet miste. In ce proloog demonstieerde Shirley Grahame als dc Fee van de Sering by haar solo een vonk van talent, terwijl ook de Blauwe Vogels van Elizabeth Ander- in Michael Coleman boven het over wegend middelmatig niveau uitkwamen Maar wie deze furieus moeilijke variaties door sterren als Lupe Serrano en Erik Bruhm heeft zien dansen, zal het niveau- •erschil gemakkelijk hebben herkend. Een storend ongelijk corps de ballet maakte de ensemble-delen tot een nogal rommelige aangelegenheid, waarbij eens ïeer duidelijk werd. dat het Royal Ballet met deze uitvoering ver en ver boven haar macht heeft gegrepen. Een tot de laatste plaats gevuld Schouwburg bracht de medewerkenden desondanks net een lang aangehouden applaus ■eel hulde. Klaas A. Posthuma Aquarel Vincent van Gogh bracht f 60.000 op Op de eerste van een drie avonden durende kunstveiling bij de firma Paul Brandt te Amsterdam is gisteravond aquarel van Vincent van Gogh f60.000 verkocht. Het werk (25 x m.). profielportret van een boeren vrouw stamt uit de Nuenense periode m de schilder (februariapril 1885). De aquarel van Vincent van Gogh, werd aangekocht voor Nederlandse par ticuliere rekening. Tijdens het verdere verloop van de veiling zijn nog hoge prijzen gemaakt voor o.a. litho's en tekeningen. Een li tho van Edouard Manet „Au paradis" de afbeelding van een schellinkje in een Parijs theater ging voor f5200 van de hand en een litho van dezelfde meester „Polichinelle" voor f850. Voor een aauarel van Karei Appel „Een sluipen de poes" werd f 1200 betaald en voor een pastel van Kees van Dongen f7400. Bij de omroeporganisaties in HU- 'ersum is de laatste tijd de klacht over veel te weinig geld voor de radio steeds groter geworden. Een tiental jaren geleden scheen de ra dio geen geldnood te hebben, maar kon de televisie niet uit de weg vanwege gebrek aan financiën. Onder alles door echter bouwen de omroepverenigingen hun stu dio's uit dat het een lust isen toch ivordt er ook voortdurend ge klaagd overhet langzame ont wikkelen van de beschikbare ge- bouwenvoorraad, waardoor televi sie zowel als radio in de klem ra ken. Niettemin verklaren de omroeporga nisaties zich bereid om met ingang van 1 oktober a.s. 17,5 uren per week uit zendingen op het tweede televisienet en volgend jaar (de datum daarvoor is nog niet door de minister vastgesteld) volledige uitzendingen op de derde radiozender gezamenlijk te verzorgen. Maar bovendien heeft de AVRO de regering nog laten weten, dat zij wel heelmaal alleen het tweede televisie net en de derde radiozender kan ex ploiteren. Het ls niet verwonderlijk, dat velen, die in de omroep belanrstellen als luis teraar en/of kijker, deze zaken niet rijmen kunnen en niet veel begrijpen van de financiële toestand van de om roepverenigingen temeer, nadat mevr. TI. van Someren-Downer jn de Tweede Kamer zo openlijk en uitdrukkelijk daarnaar heeft gevraagd. Wy willen u daarom, na informatie, een overzicht geven van deze gecom pliceerde kwesties, die nogal door elkaar lopen. radiotoestellen bij, evenals nu het aan tal televisietoestellen nog altijd stijgt. Hoe meer radio-apparaten, hoe meer luistergeld. Een jaar of tien geleden.kon de radio zich behoorlijk bedruipeni geen klacht werd gehoord. Wél kampte toen de televisie met te weinig geld: er waren nog te weinig televisieontvangers, er moest nog afbetaald worden op het regeringsvoorschot in de tijd van de experimentele televisie en het bedrijf was nog in opbouw, zodat men steeds de opera Fortunlo 2100 De geschiedenis van een boek. ■air klankbeeld 2130 Programma over [angeres Lena Horne 22.00 Moderne ka- muzlek 22 30 Nieuws 22 40 Actualltel- 23 00 Mexicaanse muziek (gr) 23 53— 0 00 Radiokoor. -kamerorkest en zang- oiisten: klass muziek 20.45 Slotconcert ■an het Internationale Concours Koningin üisabeth te Brussel 22 00 Klass gram 22 20 ictuallteiten of gram 22 25 Boekbespre king 22 30 Nieuws 22 40 Liedjes 23.10 Lich- e gram 23 35—24 00 Nws ETHERG0LVEN vanavond Meer potten Om te beginnen beschikken de om roeporganisaties over meer potten, waaruit het geld moet komen, en deze „potten" zijn absoluut gescheiden. Dat is niet een gevolg van hun eigen fi nancieel beheer, maar een overheids- bcpaling, opgenomen in de regerings besluiten aangaande radio en televisie. De radioprogramma's en dus mede de salarissen en honoraria voor alle daaraan medewerkenden, plus de te maken kosten voor het verwerven van de programma's, worden betaald uit de luistergelden. Deze mogen dus ook uit sluitend ten goede komen aan de radio programma's. Wel werd sinds 1946 het luistergeld, dat op 12 gulden per jaar per gere gistreerd toestel was bepaald, tot nu toe niet verhoogd (onlangs pas is een verhoging tot f 18 toegestaan), maar van dat jaar af tot plm. 5 jaren geleden betekende dat toch een regelmatige stijging van inkomen voor de omroep verenigingen. Er kwamen telkens meer meer werkkrachten moest aantrekken en veel investeren in kostbar® appa- Ging eht toen dus de radio wél, aan het einde van de jaren 50 begon da kentering Markt verzadigd De markt voor de verkoop van radiotoestellen raakte verzadigd: ieder een had nu wel een of meer toestellen in huis. De overheid schafte het betalen van luistergeld voor een tweede of meer ontvangapparaten in huis af. alleen voor autoradio moet men nu nog. naast het eerste toestel in huis, volledig luistergeld betalen. Maar er gebeurde in de loop der laatste Jaren veel meer. Ten eerste groeide, in het raam van de sociale voorzieningen, het aantal vrijstellin gen voor het betalen van luistergeld (bejaarden met kleine Inkomens, in validen e.d.) Voorts ontwikkelden zich enkele loonronden en stegen met name de honoraria voor musici en andere kunstenaars bijzonder snel. Ook de kosten voor het maken van programma's liepen voortdurend op door allerlei prys- en loonstijgin gen en ten slotte ging het publiek steeds meer eisen van de radionro- gramma's, Aangezien echter het luistergeld en daarmee het inkomen van de diverse radiobedrijven vrijwel constant bleel begon de financiële toestand somberder te worden en ten slotte trad bepaald geldnood od. zodat verschillende om roeporganisaties uit eigen middelen grote sommen moesten biioa.wn Daar tegenover breidt het aantal televisiekijkers en daarmee het aantal betalers van kijkgelden zich nog steeds uit. Daarom staat 't televisiebedrijf van de omroeporganisaties er veel beter voor. Niettemin: hier is het ook geen overdaad, maar de normale technische uitbreiding van het bedrijf kan voort gang hebben, men kan de loon- en kostenstijgingen bijhouden mèn kan de nodige werkkrachten en technische in stallaties voor de exploitatie van het tweede net bekostigen Het kijkgeld kan nog veel meer stijgen, want er zijn kers ingesahreven. Enige verruiming zal de radiobedrij ven thans te beurt vallen door de ver hoging van de luistergelden. Men schat deze op plm. 18 miljoen gulden. Te zeggen, dat de radiobedrijven na de ontvangst van meer luistergeld weer op fluweel zullen zitten, ls verre over dreven. Men hoopt er door uit de grote nood te geraken. Duidelijk moet zijn, dat de kreet: „Wij betalen de helft meer luistergeld en krijgen wy nu wel relatief evenveel ervoor terug?" niet aanvaardbaar kan Dc bouw Geheel los van de luister- en kijk gelden staan echter de financiën, welke op tafel moeten komen voor de studio- bouw en -uitbreiding. De omroeporganisaties hebben hier voor hun zeif-verworven gelden uit de Journaal contributies van de leden en de exploi- Experii tatie van hun omroepbladen. Men is de net gauw geneigd to denken, dat dit geld de omroepverenigingen „rijk" maakt, maar ook dit is een fictie. Uiteraard moeten er gelden wegge legd worden voor reserveringen, maar het grootste gedeelte daarvan is be stemd voor de studiobouw, welke de pagii organisaties met overheidssubsidie zelf moeten betalen, en die schattev gelds Wat de radio betreft, komt echter alle tsudlobouw ten goede aan de ge hele omroep. Hoertoe werken de ver enigingen vrijwillig samen in de NRU. Alle technische voorzieningen, inclusief het vervoer en dus het ga ragebedrijf. de reportagewagens enz. de discotheek, de muziekbibliotheek, dit alles wordt gezamenlijk betaald en gezamenlijk gebruikt, hetgeen uiteraard een enorme kostenbesparing betekent. Ook worden alle studioruimten door alle omroepverenigingen gebruikt, of dat nu in eigen huis is, ja dan neen. Alleen de administratieruimten zijn door prof dr A de Froc. vanzelfsprekend particulier terrein Hilversum II. 298 m. NCRV: 7 00 Nwi Voor de ev. exploitatie van het derde 7 10, Da*0f*r^nf,7 20 „L'5h,~ gTJf*P 7 45 ?a," radioprogramma zullen de radio-bedrij- Uch4'^ran^8.48Vocaa?ensemble: ven van de omroep echter weer nieuwe volksliederen 9 00 Voor de zieken 9M grote kosten moeten maken Uitbrei- Walsmuziek (gr) 9 40 Vo 'RO: 19 30 Voor de jeugd NTS: 30 00 naai AVRO: 20 20 In AVROs Tele- r 20 40 Confrontatie: Primary, docu- 20 40—22 10 No 880. speelfilm. Programma voor morgen 7 10 Ochtendgym 7.20 Socialistisch 81 (7 30 Van de i Schoolradio VARA: 1100 Nieuws 1102 Gitaarspel (gr) 12 00 Tj vrouw 1140 mba orkest 12 30 Mcded ten behoeve tuinbouw 12 33 Voor het Musettc-orkest (stereo- uitzending) 13.00 r~ land. 00 Grepen ïzikalc 1«- - Jeugd (om 00—16 02 Nieuws) 16 30 Voor de zieken 17 00 Wegwijzer: tips voor vakantie en snipperdagen 17 50 Rcgcrlngsultzendlng. Geven en nemen Tips voor en van luis teraars :aoo Nieuws 18.15 Lichte gram 18 20 Uitzending van dc Anti Revoilutio- naire Partij Tot u spreekt mr W R van - - Revolu- ding van het aantal medewerkwers absoluut geboden: er wordt door de programmamakers van de omroep veelal al op tophoogte gewerkt. De AVRO Er zijn natuurlijk vél die zich denmorg« (gr) erhallng van 15 Juni Jl) 11.50 Llcb- 12 30 Mededelingen ten behoeve i- cn tuinbouw 12 33 Licht orkest ngsolletc 12 50 Impressies van de hs- terdam gehouden Alge- irlands btj- afvragen. hoe het de AVRO dan moge- bcigcnootsehap 13 oo Nl> lijk is, in een aanvrage aan de overheid sis,or: Hcht programma 14 30 Nederlands te verklaren, dat iU "él. en helemaal JKHUn."® |™*N«."£UKïïi: alleen, in staat is om het tweede tele- bei genootschap 16 10 Bijbelvertelling visieprogramma cn het derde radionet JeuKd ,1«20 \Zo_o- -• te verzorgen, en die exploitatie dus ook TELEVISIE NTS: rspektlcf 18 05 Mam te financieren. Ten eerste rekent de AVRO wan- zij zulk een deel van het omroep- 17 35 Jazz 18 30 Het lichte gr. werk voor haar rekening wil naai jeugdjournaal KRO: 17 10—1745 Wedstrijd: Wie zingt er mee

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 5