Luik streed om behoud van ICV-beginselen Uw probleem is het onze Een ivoord voor vandaag Wet op maatschappelijk werk in voorbereiding Meer belangstelling bij jongeren voor Jodendom Du Plessis: „Roering" moet kerk vernieuwen K.L.M. stopt uitreiking tassen aan passagiers 2 DINSDAG 16 JUNI 1964 ANDERZIJDS VRIJE UNIVERSITEIT Prof. dr. D. Nauta heeft In het Vrije Universiteitsblad geichre- ven over het christelijk karakter van de V.U. Hij gaat in op de op merking van een briefschrijver, die vond, dat „je er niets van merkt, dat de V.U. een gerefor meerde universiteit is, laat staan dat ze christelijk is". merken Zijn. dat de V.U. een gere formeerde universiteit is. laat staan dat zij christelijk is. Het doet wat vreemd aan. dat op deze manier en in deze vorm de begrippen ge reformeerd en Christelijk naast el- 5ander worden gesteld. Veel min er nog dan gereformeerd Zou de V.U. christelijk zijn tc noemen. Het is misschien evenwel verstandig over deze merkwaardige nevenstel ling nu niet uit te weiden. Want daardoor zou gemakkelijk de aan dacht van de hoofdzaak worden af geleid. Bij een andere gelegenheid kunnen wij wel eens ter sprake brengen het specifiek-gereformeefd karakter van onze universiteit als mede de vraag, of en in hoeverre tussen gereformeerd en christelijk een wezenlijk onderscheid behoort te worden gemaakt. Hoofdzaak is hier iéts anders. Het Is hét chris telijke karakter, dat hier ten diep ste in geding wordt gebracht. Door dit aah de orde te stellen vólgen wij ook het eigenlijke redebeleid van de briefschrijver. Hij heeft volgens zijn zeggen van dat chris telijk karakter niets kunnen bemer ken. Geheél zonder voorbehoud moet deze Uitspraak blijkbaar niet worden genomen. Want in dé brief volgt daarna nog deze opmérking: ,,De colleges onderscheiden zich van die aan andere universiteiten en zo ook dt dat l=t-j- wordt". Maar dit voorbehoud schijnt toch niet van die aard te zijn, dat daardoor in het algeme ne oordeel een wijziging zou wor den aangebracht. Dit houdt in de stellige verzekering, dat er van christelijkheid niets te bemerken Valt. Wat hiervan te zeggen? Het is niet mogelijk over het zo aan de orde gestelde onderwerp een uit voerige verhandeling te geven. Ook wil ik niet volstaan met een ver wijzing naar geschriften, die over dat onderwerp vanwege onze uni versiteit en haar voorstanders zijn gepubliceerd. In dit verband zou ik op twee aspecten willen wijzen. Het is een feit, dat de geschetste indruk bij iemand, die met hét on derwijs van de V.U. in aanraking is geweest, zich heeft gevormd en thans als een bepaalde overtuiging leeft. Hébben wij tot het ontstaan daarvan misschien door onze ge dragingen of door nalatigheid in éèn of ander opzicht aanleiding ge geven? Hoe komt het dat het ótts hlet is mogen gelukken een andere en tegengestelde indruk te wékken? Want het is natuurlijk heel erg dat zo'n indruk bij iemand is ge vestigd kunnen worden. Niemand van de werkers aan onze universi teit mag verzuimen met de over legging van die gedachte tot zich zelf in te keren. Ieder mag Zich zelf Wel ernstig afvragen, waarin hij op het bedoelde punt kan zijn tekort geschoten en nóg tekort schiet. En eveneens hoe hij even tueel in zijn werkmethode een her ziening moet aanbrengen Om voor wat hem betreft het ontstaan van een indruk als de geschetste in zijn omgeving te helpen voorkomen. Het is ons toch ernst met de ge dachte, dat al het werk aan onze universiteit een christelijk karak ter moet dragen. Deze overtuiging bezielt en drijft ons. Daarom juist zit het ons dwars, dat bij iemand een tegengestelde indruk wordt ge vestigd. Thans wend ik mij tot het twee de aspect van de opgeworpen kwes tie. Het is zeker mogelijk, dat de Universiteit schuld draagt aan het ontstaan van de bedoelde indruk. Maar men moet ook de vraag stel len. of deze indruk zich terecht heeft gevestigd. Het zou kunnen zijn, dat er bij het beoordelen van het vereiste christelijk karakter een verkeerde maatstaf werd aan gelegd. Het komt mij voor, dat dit hier in werkelijkheid het geval is. Mijn argument is dan niet een ver wijzing naar het uitwendig christe lijk milieu, waarin men aan onze universiteit wordt binnengeleid en verkeren mag. Wanneer ik de briefschrijver goed begrijp. Is hij nog Wél bereid dat element te er kennen en min of meer in zijn waarde te laten. Alleen staat het voor mijn besef vast, dat de waar de er van hoger behoort te worden aangeslagen dan hij in feite toe geeft. De bewarende kracht van het bedoelde christelijk milieu moet men niet onderschatten. De vraag is echter, wat als beslissend voor het christelijk karakter moet wor den aangemerkt. Moeten wij dit zoeken in het voorlezen uit de Bij bel op de colleges, eventueel dag aan dag, en in het in die zin op tafel leggen van de Bijbel? Naar mijn mëning is dat hier niet de eigenlijke kwestie. Het is evenwel zaak, dat in een heel andere en diepere zin de Bijbel op tafel kómt. De Bijbel moet de studie en het onderwijs beheersen. In heel beoefening van de wetenschap en bij de opleiding moeten de chris telijke beginselen meespreken en in de geest daarvan zich krachtig doen gelden. Dit is beslissend voor hét christelijk karakter van onze universiteit. HET kan zijn dat het de bedoe ling van de briefschrijver is ge weest hetzelfde te zeggen. Maar in dat geval heeft hij zich wel héél onduidelijk uitgedrukt. Nu kan men de vraag stellen, of de universiteit in werkelijkheid beantwoordt aan dat bééld en óf hiervan dan wel iets te bemerken valt. Dan is het nodig tegen het maken van opper vlakkige conclusies te waarschu wen. In de colleges en op het prac ticum wordt veel verhandeld, dat S?n louter zakelijk karakter draagt, e stof die moet worden bestudeerd en verwerkt, vertoont voor een zeer groot gedeelte en in sommige fa culteiten misschien wel geheel en al overeenkomst met de stof, die elders, aah andere universiteiten óf hogescholen, wordt behandeld. Wie niet vréémd staat in dë wereld, waarin wij door God een plaats hebbén ontvangen, zal daar ook geen enkele moeite mee behoeven te hebben. Het is nodig door te dringen tot de achtergronden en tót de diepere beginselen. Het vergt inspanning van d§ geest om daar oog voor te krijgen. Bij het eer ste horen en het eerste analyseren Somt iemand er niet aan toe Hij reigt dan té vroeg zijn conclusies te trékken én zijn Indrukken te vor- men. Dan meent hij niets te be merken van het christelijk karak ter. Maar hij heeft zich vergist en hij is ten ohreChfé voortijdig heen gegaan. Andere continenten vragen begrip De tweede voorzitter en de se cretaris van het CNV, de heren A. Borstlap en dr. W. Albeda, ty peerden gisteren tijdens een pers conferentie de betekenis van het vijftiende wereldcongres van het Maar Afrika heeft eigen problemen (Van onze soc.-ccon. redactie) Naar de mening ICV, dat vorige week in Luik I volgende ontwikkeling werd gehouden, als de consolida tie van het mondiale karakter van deze wereldorganisatie. De pogingen van Afrikaanse en Zuid- amerikaanse zijden om de princi pieel christelijke kleur van het ICV meer te neutraliseren, stuit ten af, met name op verzet van het CNV en het Belgische ACV. Beide vakcentralen hielden sterk vast aan het ontworpen beginsel program, dat wij vorige week reeds publiceerden. kregen aansluiting bij het ICV. Binnen dit ICV staan deze groepen nu echter een verruiming of vervaging van de be ginselformule voor, waarin zij de term ..christelijke beginselen" willen Vervan gen door ..spirituele grondslag De heer Borstlap deelde mee. dat deze! .kwestie ook tijdens het congres in Luiki u -e aan de orde 's geweest. De Belg A. Cool het ICV Zijn verdedigde echter met overtuiging de: de regionalisatie van deze wereldorga- christelijke grondslag. Afrikanen nisatie. Hiermee wordt bedoeld ie ver- Zuidamerikanen boden daarna samei deling van de organisatie in afzonder-1 nog een resolutie aan, waarin het ICV lijke continentale organisaties, dip aanibestuur gevraagd werd theologen, filosofen, moralisten sociologen samen te stellen verschillende werelddelen de ontwikke lingen van het denken op sociaal gebied nauwlettend te volgen. De beginselen het ICV-zöudëti zo van stap tot stap t gepast kunnen worden aan wat er leeft onder de aangesloten arbeiders. De nieu we beginselverklaring werd dus onmid dellijk reeds discutabel gesteld. Ook deze résólutié Wérd onder aanvoering van de Nederlanders én de Belgen afgewezen. Dé Franse christelijke vakbeweging, die een Afrikaanse, eon Aziatische, èen Eiiro- pese ert een Zuldamerikaanse organisa tie Van het ICV. Deze organisaties zulien in de toekomst nog meel- gestalte krJjgén. Deze Verzelfstandiging van de alzonder- lijke eenheden zal de onderlinge verschil len duidelijker aan het licht brengen. Dr. Albeda constateerde, dat wereld godsdiensten als het Mohammedanisme n hét Bocddismc op het ogenblik grote noeite hebben om mee te komen ifl de xim„c rote dynamiek van de sociale ontwik-! tóch wel üetts te mai^n heeft met de eling in dc wereld. Het Boeddisme, dat| Afrjkaanse ontwikkeling, zweeg in alle Indrukwekkend was de geest van "'■"■j* "«f JiVïrtT'fel'Mann""T™' Bi"T 1' .^anse CFTC is een v„,.t hinoir f» hnrtaor hit Ho bemsting leert, heeft net in het buzon- gmg gaande het woord christelijk uit verzet, die bleek te bestaan bij de der moeiiyk. Zo zUn er thans vooraan- g te schfappen Afrikaanse vertegenwoordigers tegenstaande Boeddisten. die dc chr. sociale: rtölf(,lmr_: de dictatuur van hun regeringen. Zo- leer, die het ICV in zUn begmselverkla-i AJs Protftant werd in het dagelijks we, in Afrika als inZuid-Amerika1 ring Mei. vnliedkr ..nva.rden Tegen ba*>ur «n hdWM»»» da Duitser bestaat nog de tyrannic van de staat, deze mensen zo meen»i dr. Albeda, kan christelijkè vakbèwegjng. Seiler krijgt de die het hele leven wil knechten. In i•JCV feen ,.nec zeggen. In elk con- fUfi6tie yan penrtitigmeestèr. In het al-[ Wocii» in studie heeft Afrika heeft men daarbij vooral te maken met de dictatuur van aan aan:dig],eaen. Het Christendom blijkt in de^«IjfhdersJac Alders (NKV) de macht gekomen groep nationalls- i wereld wat te betekenen en wat te ver- AiDeaa u-«vi. ten. De vakbeweging is hier nog de;tellen te hebben, juist waar andere ver- „Wat wilt gijdat Ik u doen zal? Zij zeidén tot Hem: Here, dat onze ogen geopend worden" (Mattheus 20:32). Als de blinden van voorbijgangers vernemen, dat Jezus in aan tocht is, weten ze één ding zeker: Dat is onze kans, Hij kan ons genezen. Ze hebben immers al meer van Hem gehoord, de wonderlijke verhalen over Zijn macht zijn tot hen doorgedron gen. Waarom zou Hij aan hen ook geen wonder willen verrich ten? En ze beginnen te roepen: Here, heb medelijden met ons, en ze blijven roepen in weerwil van de vermaningen van hen, die Jezus omringen. Niemand en niets kan hen er van weerhouden te grijpen naar hun redding. Hun gebed wordt verhoord. Aan hen voltrekt zich dat grote wonder, ivaarop ze misschien nooit hebben durven hopen of, dat kan ook zijn, waarop ze al zo lang hebben gewacht, Ineens, in een ondeelbaar ogenblik, gebeurt het. Zij kunnen zien, in eens is hun gehele leven verandèd. Ze wandelen niet meer in duisternis rónd, zé staren in het licht, ze blikken in een andere wereld. En dat is hun reactie: Zij volgden Hem. Zo gaat het ook met de mens, die ziende blind was en wie door Gods genade de ogen worden geopend. Hij komt van de duis ternis in het licht. Hij ziet ineens Gods Heerlijkheid en hij volgt Hem. De blinden langs de weg van Jericho, geloofden dat Jezuis kon helpen, en er tuas niets en niemand, die hen er van kon afhouden de Here aan te roepen. Het moge onze dagelijkse bede zijn: Here, heb medelijden met ons, Zoon van David dat onze ogen geopend Worden! Wij lezen vanavond Spreuken 21 vers 1 tot 13. enige onafhankelijke organisatie, die stardé religies niet meer mee kunnen ko tegen deze totale knechting verzetm*n. De heer Albeda geloofde, dat daar pleegt. Het ICV-congres heeft vorige week groot aantal telegrammen verzonden regeringen, die de vrije vakbeweging niet erkennen. Zo gingen er telegrammen naar de regeringen van Indonesië en In dia, die zelfs de ICV-delegatlé eén uit- voerviusum geweigerd hadden voor het deelnemen aan het congres in Luik. Bij enkele Afrikaanse en Zuidamerikaanse regeringen werd protest aangetekend té gen het gevangen nemen van vakbonds leiders. dat het ICV de regionale continentale organisaties, die met grote geestelijke en politieke moeilijkheden hebben te kam pen, nooit aan haar lot mag overlaten. Over de hele wereld wordt onder afwij zing van hét platte materialisme in het DRINGEND VERZOEK voorkomen gelieve minstens een week tevoren DE DIRECTIE. Christendom iets erkent, dat men wil. WERKGEVERS Er zou in de toekomst een moment kunnèn konten, waarop men zich af vraagt, of de samenwerking binnen het ICV principieel nog Wel helemaal klopt, maar is deze vraag nodig? Zouden er dan nog niet veel meel- vraagtekens ge plaatst móetèh worden bij interhationale samenwerkingsverbanden van werkge versorganisaties? De Ned. C.B.T.B. werkt samen in de IFAP, de wereld organisatie van agrarische producenten. Déze samenwerking sluit niet één boe- rénorganisatie uit. De vórige CBTB- voorzitter, onze huidige minister van landbouw, is zelfs een tTjd voorzitter ge-: weest van deze wereldboerenorganisatie. I Op het departement van maatschap pelijk werk is men bezig mét de voor bereiding Van een wet op het maat schappelijk werk. Minister drs. J. F. Schouwènaaf-FransSen heeft direkt 7.-,r- h na haar ambtsaanvaarding een bin- „christelijke vakbeweging. Seller krijgt de „„.departementale commissie Inge f.|functie yen pennlngmee.ler In. het el- ,wd J,. k„.eslie ln studi dr,genomen. In het ontwerp zullen niét alleen de problemen van de stlbsi- diëring aan de orde komen maar TlMilnK bel- f* organisatorische "afstak- ken. De minister zal het stuk half juli met haar ambtenaren bekijken en be spreken. De verwachting is, dat het in de loop van deze herfst zal wor den voorgelegd aan de vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Na tionale raad voor maatschappelijk werk. Een wóórdvöèfdêr lingen in India heeft medegedeeld, dat kort geleden uit Tibet aangekomen vluchtelingen hebben gemeld, dat de Chinese militair-politieke bevelhebber in Tibet, generaal Tsang Koea Koea, om streeks februari uit het gezicht is vér- dwenèn. Reeds weken lopen er geruchten, vol gens welke de generaal zqu zijn geliqui deerd wegens pro-Russische ideologische sympathieën. Cursussen voor mannen en vrouwen Beroepin eswerk Vries te Woudrichem. Aangenomen naar Welsrijp-Bnijum: E. Chr. Poepjes te Raalte; naar Delft <vak.> D. T. Los): A. Horst te Oisterwijk-Hel-j Bedankt voor St. Maria Hoorebeke: G. Griffioen tc Ntienen; voor Diepenveen! (tóez.): W. I. Doude van Troostwijk te' Doorwerth-HeelsUtn; voor Papendrecht (toez.): G. Boer te Huiaen (NH). GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Andijk (vak. C. Dijkstra>: P. C. Koster te Roodeschool; te Niezijl: M. van der Werff te Baarn, voorhéen zendingspredikant op Soemba. Aangenomen naar Sneek (vierde pred. pD: G. Clements te Lekkerkerk, die be dankte voor Oudewater; naar Halfweg (tweede pred.pl.): B, Mintjes te Wol- phaartsdijk; naar Maassluis: A. J. Aaf- tihk te Hellendoorn. Bedankt voor Leeuwarden-Hulzum: A. Ykema te Putten; voor Alkmaar (vak. C, van Meljehfeldt): H. R. Zijlstra te Bui tenpost Evangelieprediker in ons land Uit de drie wereïdvakverbonden, het|T~V i communistische, het socialistische en het w 1 christelijke^(of^sgirituele?^ zaï^ de^chris-han(js Israëlitisch Kerkgenoot- .-,..1.- u schap, de landelijke vergadering telijké vakbeweging ln het Westen toch nooit anders dan de laatste kunnen kie- I zen. En. zo meent dr. Albeda, een werk- I nemersvakcentrale zal het in de toe- komst nooit kunnen stellen buiten aan- sluiting bij een wereldvakverbond. Alleen GEREF. KERKEN (VRIJG.) CHR. GEREF. KERKEN Beroepen té Harderwijk: J. Kievit te Noordeloos. Bedankt voor Vlaardjngen: J. Kievit te Noordeloós; Voor Gouda: C. Verhage te Hilversum; voor Zierikzee: J. J. Rebel te Haarlem-Noord drecht :A. Visscher te Almelo. Aangenomen naar Vroomshoop: O. 01- détiburger, kand. te Emmen-ErfsCheiden- Véen (Dr.); naar Harlingen: G. H. W. Pflaum, kand. te Utrecht. Nieuwe voorraad wordt niet meer vervaardigd i onzer medewerkers) DÊ KLM zal geen nieuwe voor raad laten vervaardigen van de papieren tassen, die zij aan haar passagiers óp de intercontinentale reizen bij wijze van goodwill gra tis uitreikt. De oorzaak van deze beslissing is een berichtje in het Nieuw Israëlitisch Weekblad van vorige week. Onder het kopje ,,Niet meer met de KLM.. schrijft het blad: ,.De KLM il een hoffelijke maatzchappij vol at tenties. Men geeft de passagiers bijv. een tas voor allerlei kleinigheden. Hier op is een fraaie wereldkaart aange bracht. die alle landingsplaatsen van de koene iuchtveroveraara aangeeft. Tot onze droefenis hebfcen wij na be studering van deze kaart geconstateerd, dat de lijn Amsterdam-Tel Aviv is ver vallen. Tja, het gaat nog steeds niet best met ..onze" KLM. Gelukkig zijn de verbindingen met de Arabische lan den gehandhaafd", aldus het NIW. BIJ de KLM-persdienst op Schiphol verklaarde men ons. dat op de kaarten niet alle lijnen van de KLM staan ian- ie daar_het_belang „Wie L kjchtnel heb- Hl__ wil weten, doet beter «en time-table aan te vragen". Toen wij opmerkten, dat wel de vluchten op de Arabische landen staan aangegeven, kregen wij te horen: „daar vliegen i we toch op". Bij de KLM te Den Haag gaf men ons te verstaan naar aanleiding van de kri tiek ie hebben besloten geen nieuwe tas sen meer met een vluchtkaart erop te zullen laten vervaardigen. De woord voerder zei ons, dat de KLM twee soor- sen in gebruik heeft. De ene soort wordt verstrekt aan passagiers die de Arabische landen aandoen en hier op staat de lijn naar Tel Aviv niet aange geven; de tassen waarop een volledige vluchtkaart is afgedrukt, worden aan de passagiers van dc overige intercon tinentale lijnen ten geschenke gegeven. ONDER DRUK De KLM is zich ervan béwust met het weglaten van de lijn op Tel Avlv ge- Volg te geven aan de Arabische druk. Een KLM-woordvoerder merkte op, dat ten op de Arabische staten in de waag schaal te stellen. Hoewel het de Arabi sche landen bekend is, dat de KLM tweemaal per week een lijndienst op Tel Aviv onderhoudt, wensen zij dat niet te zien afgedrukt. Het is reeds voorge komen, dat KLM-passagiers op de luchthavens van de Arabische landen moeilijkheden kregen als zij in het be zit bleken te zijn van sigarettenaanste kers van de Israëlische luchtvaartmaat schappij EL Al. Indien de lijn Schiphol- Tel Avlv ook zou zijn afgedrukt op de tassen die worden uitgereikt tijdens de vluchten naar de Arabische Staten, zou de KLM een hoge boete kunnen krijgen en haar vluchten ln gevaar kunnen brengen. evangelieprediker David Plessis, die op het ogenblik een tournee maakt door West-Europa, is sinds enige dagen in ons land. Hij verblijft in de noordelijke pro vincies, waar hij verscheidene spreekbeurten vervult. Deze Ame rikaanse voorvechter van de Pinksterbeweging bracht eêrdei bezoeken aan Italië, Zwitserland Frankrijk en Engeland. Gistermiddag had de héér DU Plèssi een ortderhoUd met een twintigtal pred1 kanten in Zwaagwesteinde (Fr.). Tijden dit gesprek had de reizende prediker naar hij ons vertelde, de indruk gekre gen, dat er ook in Nederland een „roe ring" is door de Heilige Géést, die de kerk tot vernieuwing moet brengen. De heer Du Plessis beschouwt het oecume nisch streven als eén middel om de scheidslijnen tussen de kerken en de geestelijke stromingen te doen wegval len en hij meent ontdekt té hebben, dat in Nederland in sommige opzichten in de kerken meer oecumenisch begrip wordt opgebracht dan in omliggèttdé landen. Door zijn bezoéken aan Neder land. die sinds 1938 geregeld plaats vinden. zag hij een geestelijke verande ring van klimaat „die in haar lente na tuurlijk ook het onkruid doet groeien". Aanvankelijk heeft hij de protestanten gehaat door gebrék aan liefdé, waardóór hij eveneens niet van het rooms-katho- licisme moest wéten. „Toen ik", naar hij zei. „de liefde in ruime mate ontving van de Heilige Geest, kon ik met mijn vijanden spreken als broeders'. De heer Du Plessis heeft daarna ook nog een vraaggesprek gehad mét eén verslaggever van de NCRV voor het veertiendaagse programma „Wijs als de wereld". V.U.-bijeenkomsten op één dag De jaarlijkse V.U.-- bijéénkomsten zullen dit jaar op wóènsdag 1 juli ge hóuden worden ln het gebouw ,,De Har monie" te Leeuwarden. Zij zullen dit Het CNV betreurt het. dat van het socialistische IVW, waarbij ook het Nederlandse NW is aangesloten, zo fel wordt geopponeerd tegen de christe lijke vakbewegihg in West-Duitsland Zuid-Amerika OOK MOSLIMS Hoe moeilijk de principiële vraagstuk ken in de toekomst voor het ICV worden bleek in Luik bij de behandeling van de lieuwe beginselverklaring. In Afrika ma ten reeds vakverbonden deel uit van het iCV, die in hun naam en in hun statuten le verwijzing naar de christelijke ge- oofsléer zorgvuldig vermijden. Zij noe men zich organisaties van gelovige ar- jeiders en tellen ook moslims onder hun eden. Zij vertegenwoordigen een type 'akbeweglng, dat zich „spiritueel" ïöémt, in tegenstelling tot de materialis- lsche vakbonden, die zich op Moskou miëntél-en, Deze vakbonden vóelen zich nog het meest verwant mét dé christe- 'ijke vakbeweging en zij vroegen e van de grootste Joodse organisatie in ons land, heeft zich onlangs uit voerig beraden over de ontwikke- Na j steeds te hebben aangenomen, dat d.e.?ild.e dê joodse gemeenschap in ons land moet worden afgeschreven door emigratie, assimilatie e.d., ziet het er nu naar uit, dat de ge meenschap zal blijven bestaan. Er is vooral onder de jeugd sprake van eén opleving in de belangstel ling voor het Jodendom. Réeds zóU de wens naar voren zijn gébracht een speciale studentètirab- bijn aan te stellen. Op het ogenblik zijn er ongeveer vierhonderd Joodse studenten, verspreid over vrijwel alle universiteitssteden. Dè plaatselijke rabbijnen zijn echter niet i?i de gele genheid Zich met hen in te latèn. Er Worden weliswaar cursussen voor stu denten georganiseerd, maar dat ge schiedt zeer incidenteel. Voorts zouden twee rabbijnen diètten tê worden aangesteld voor het pasto rale wérk. Vooral in de kleinere Jóód- sé gemeenten, waar van een „Jóóds leven" niet of nauwelijks sprake kan zijn. zou pastoraal werk stimulerend kunnen werken. De centrale commissie besloot eisen te verlagen waaraan studenten moeten voldoen voor het niet-kerkelijk onderwijs, dit om de studie aan het Nederlands Israëlitisch Seminarium té stimuleren. Zowel de opleiding vóör godsdienstonderwijzer als voor gods diensthoofdonderwijzer kan worden aan gevangen met een diploma van éer vierjarige ulo-schóol. Tenslotte zal worden overgegaan tot hét organiseren vari cursussen voor ouderen, die weinig of niets van het Jo dendom afweten. Deze curssusen, die op modern pedagogische en didactische leest zullen worden geschoeid, zijn te beschouwen als een afspiegeling van de cursussen die in Israël worden georga niseerd om de immigranten enige ken nis van het Iwriet bij te brengén. De commissie hoopt, dat ze een kettingre actie têwéèg zullen brengén, zódat de déêlDemers hun verworven kennis aan anderen doorgeven. Men wil in de ko mende jarén enige honderden Joodse mannen en vrouwen tussen de 18 én 40 jaar opwekken de cursussen te vól gen. Dé lessèn worden zowel óvèrdag als 's avonds gegeven en nemen drié tot zes maanden in beslag. De rrteeste missieleden klaagden er over, dat hét Joodse ondérWijs zo slecht is. „Dil derwijs begint waar het zou ihóètèn. eindjgen. Niet een maximum- maar een minimumprogramma moet worden af gewerkt", zo stelde.eén dér córtimissie- Dit is gisteren in Utrècht meegedeeld door de voorzitter van de Nationale raad maatschappelijk werk, prof. dr. R. Schippers, die daartoe door de minister was gemachtigd. Hij beslooot niét déze Verklaring een congres 'an de raad, dat was gewijd aan de algemene bijstands wet en in het bijzonder aan de con sequenties die de invoering van deze heeft voor het kerkelijk en particu- Tijdens het congres hadden verschil lende sprekers aangedrongen op de tot standkoming van een wet cp het maat schappelijk werk. Zo zei de heer J. M. P. J. Verstegen, hoofddirecteur van de Vereniging van Nederlandse Gèmèen- ten. dat een dergelijke wet naar zijn persoonlijk oordeel drie aspektén zal móetén hebben: dat van de bestuurlijke decentralisatie, dat van de rechtszeker heid van de instellingen en dat van éen adequate subsidiëring. Onder de honderden deelnemers aan hét congres bevonden zifcll tijdens dê ochtendzitting ook mevrouw Schöuwé- haar-Franssen én de rhihistèr van soci ale zaken en volksgezondheid, dr. G. M. J. Veldkamp. Nederzettinq van doopsgezinden in moeilijkheden Op de doopsgezinden in Nedèrland is een dringend beroep gedaan hulp te ver lenen aan de geloofsgenoten in Pafaguay. In het laatste halfjaar is in Paraguay na genoeg geen regen gevallen en van de katóenöogst is vrijwel niets terécht ge komen. De doopsgezinde nederzettingen in dit land maken een zware tijd door. Van veel gezinnen is het inkomen met 75 procent verminderd en er ontstaan nu grote moeilijkheden wat betreft hét in stand houden van de eigen doopsgezinde scholen, die daar zijn opgericht en geen subsidie ontvangen van de overheid. Het onderwijzehd personeel moet gèhéél dóór de ouders worden betaald. Dat is óók het geval met het onderhoud dér gebouwen en de aanschaffing van leermiddelen. deren, maar nu tal van ouders in behoef tige omstandigheden zijn geraakt, valt er niet meer om te slaan. De lagere school telt 256 leerlihgeh. de ulö 32. Hèt dage lijks bestuur van het doopsgezinde fonds „Bijzóhdêre Noden" In Nederland heèft zesduizend gulden toegezegd öni vöor- lopig het ónderwijs in stand tè kunnen houden. Men hoopt dat giften van Neder landse doópsgezinden het mogelijk zullen maken het onderwijs voortgang te dóen vinden, nadat de zesduizend guldén zijn verbruikt. De in behoèftigé omstandig heden verkerende gèzinnen krijgéh vóór hun dagelijks onderhoud steun uit Noórd- Amérika, een gezamelijke bidstond, waarin ds. L. Ringnalda, studentenpredikant aan de V.U. hoopt voor te gaan. Deze zal om half elf beginnen. Op de algemene vergadering zal prof. dr. J. J. Thierry het openingswoord spreken, daarna volgen de behandeling van het jaarverslag en de bestuursver kiezing. rouwen V.U.- Het is overigens niet de eerste maal, dat men met de vluchtcnkaart op de tassen in een conflict Is verzeild ge raakt. Sommige Arabische landen r maakten bezwaren tegen de afgedruk- B. de Jorig-Roosjen te Drogeham. ver te benaming Perzische Golf. De KLM J- u"" B'-K" T -- wijzigde deze naam toen op haar kaar' ten in Arabische Golf, maar daar kwa men andere landen tegen in opstand. Thans staat deze zee alleen als „Golf' aangegeven. volgens 2al de heer B. Faber uit Leeu warden spreken over het onderwerp „Boeiend werk in een boeiend bedriijf". In de middag zullen prof. dr. R. Höoy- kaas. prof. dr. F. de Roos en próf. dr. J. F. Koksma refereren. Vraag: ln gesprekken krijg Ik nóg weldigé inzinking dóórgemaakt. De in- ander i ééns té horen dat de bevolkingen bezitneming van miljarden aan Néder- Zo j- eigen regering ge- tandse bezittingen heeft het land niét verrijkt zonder men m genomt.. tegenovergestelde Indruk. Wat is maar een grote inzinking is In Cuba zijn tal van le vensmiddelen gedistribueerd, hetgeen beidzaamheld van de landelijke bevol- i éen vergunning verbonden? geeft die vergunning? Antwoórd: Artikel 3 lid Id van de verarmd, want kapitaai op 1 september 1962 gewijzigde huur- dood. Wel tracht wet luidt: „De huurprijs van een ge bouwd onroerend goed, is, indien het betreft een gebouwd onroerend goed rblj hlet zijnde een wóning: De huurprijs van 31 augustus 1962, tenzij partijen nadien artaérs overeenkomen, voorzo- 'er de overeengekomen huurprijs die, Brieven, die niet zijn voorzien van naam en adres, kunnen niet in behandeling worden genomen. Gehcimhoudig is verzekerd. Vra gen, die niét onderling met elkaar ln verband staan, moeten tn af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een galden aan postzegels te worden Ingeslo- king. Dat belde landen het veel be- welke op 31 augustus 1962 ten hoogste dit i zijn vrij met hun me nu it- mei zeggen aai ae k 0lagere prijs naar landen ach- nomisch beter heeft ter het IJzeren Gordijn gaat. Er is veel handelsverkeer met communisti- Vraag: Kunt u or sche landen, doch deze wordt belem- gedi merd door de lange verbindingslijnen de verzen 1 e en het beperkt aantal beschikbare sche- Drachenfels"? pen. Economisch gezien staat het land J' het de of vijfde klasse) ten honderd Over schrijdt". D Er zijn echter uitzonderingen op dit de langstlevende dit kan, hangt daar- opteren, mits zij het maar niet verkwisten en mist zij zor gen dat zij niet armlastig worden. Of Bethanië" én artikel zoals bedrijfspanden tot stand het gedicht „De gekomen met rijkssteun en waarvan de huurprijs nog niet ln verband met levende een vorige algemene huurverhoging is vrije bet. vastgesteld. Hier moet men vergunning deel ln het kapitaaltje, zodra dit zo no- n voïk8b-->- af of er kinderen, kleinkinderen, zijn. In elk geval heeft de langst- Ifd vragen i de minister zaak is of de kleine groter Vraag: Kunt u mij de auteur noe- i dezelfde besch 1 ln het lig verdeel Vraag: Welke aarden de cshuis- dig verdeeld is. grotere welvaart. Een dergelijk onder zoek is vrijwel onmogelijk ln de hui dige gespannen verhoudingen. De In- nanciële overheidssteun is verleend geldt de huurprijs, die partijen vrije- een beroep lijk overeenkomen. Ook nieuwe zonder weten het subsidie te bouwen bedrijfspanden zijn nuari 1948 o een ongeluk Kennedy 'even gekomen en wanneer? Antwoord: Een zuster van wijlen oresident John F. Kennedy is op 6 ja- iict 'even gekomc-n bii n een vliegtuig van de Air France nabij Parijs. Haar naam s Kathleen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2