Ref. Churches Australië
moeten geholpen worden
Ds. Laurens Boone was
de stuwende kracht
Een woord voor vandaag
Zowel wetenschap als
theologie betrekkelijk
Zondagsschoolwerkers
richten blik vooruit
ZATERDAG 6 JUNI 1'
ANDERZIJDS
VERNIEUWING BEROEPINGSWERK (1)
ln het Ouderlingenblad van de
Gereformeerde Kerken stelt prof.
dr. D. Nauta het probleem van
het beroepingswerk aan de orde.
De laatste tijd zijn reeds vele ma
len suggesties gedaan om de me
thode van het beroepen in de Ge
reformeerde Kerken te wijzigen.
Prof. Nauta gaat hier echter niet
op in. maar hij stelt in zijn arti
kel de Gereformeerde Kerk van
Frankrijk ten voorbeeld. In het
eerste gedeelte van zijn artikel
schrijft hij:
E Gereformeerde kerk in Frank
rijk vertoont ongetwijfeld
schilpunten met de onze. maar
inrichting kan toch met goed recht
presbyteriaal-synodaal worden ge
noemd. In die kerk is het ook zo,
dat iedere gemeente haar eigen pre
dikant beroept en haar geen predi
kant kan worden opgedrongen, en
dat een predikant niet zonder zijn
eigen bewilliging op een bepaalde
plaats kan worden aangesteld. Maar
dit recht en deze vrijheid zijn niet
onbeperkt. Zowel gemeente als pre
dikant moeten daarbij een aantal
regels in acht nemen, welke als
even zovele beperkingen van dat
recht en die vrijheid zijn te be
schouwen.
De kerkeraad kan geen beroep
op een predikant uitbrengen zonder
de goedkeuring van twee instanties
buiten de gemeente. Deze instan
ties zijn de regionale Raad en de
nationale Raad. welke de vertegen
woordigende lichamen zijn van de
regionale en nationale synode. Men
gaat er namelijk van uit, dat zij
waken moeten voor bepaalde be
langen, die aan hun zorg zijn toe
vertrouwd.
Vooral de taak van de nationale
Raad is in het kader van de be
doelde regeling zeer belangrijk.
Want deze Raad heeft een lijst,
waarop de namen voorkomen van
de predikanten, die niet voor be
roeping in aanmerking komen, om
dat zij om de een of andere reden
op de hun aangewezen post niet
kunnen worden gemist. Daarnaast
beschikt dezelfde Raad nog over
een andere lijst. Hierop komt een
reeks predikantsplaatsen voor,
waaraan bij het beroepen van pre
dikanten voorrang behoort te wor
den toegekend wegens het bijzonde
re belang, dat aan het bezet zijn
van die plaatsen toekomt. Dit kun
nen plaatsen zijn in een omgeving,
waar de gelovigen aan grote gees
telijke en zedelijke gevaren zijn nal/nai t
die manier in sterke mate in hun
keuze beperkt. Want ook al komen
zij voor op de lijst met prioritei
ten, dan is het beroepen van een
predikant toch niet mogelijk zonder
beslissende medewerking van de
nationale Raad.
Verder is er voor de regionale
Raad ook een bijzondere taak weg
gelegd. Dit is dus een vaste com
missie. welke wordt aangewezen
door de regionale synode en die
aan deze regionale synode verant
woording schuldig is. Deze Raad
moet onder meer aandacht schen
ken aan de situatie, waarin de di
verse predikanten binnen het res
sort van die synode verkeren. Want
vV„*~ wanneer een predikant zeven jaar
lan* °P een bepaalde plaats heeft
van zijn omstandigheden als
het aspect van de toestand der ge
meente die hij dient. De strekking
van dit overwegen is niet negatief
van aard. in deze zin dat aan de
band tussen gemeente en predikant
alleen een einde zou worden ge
maakt, indien blijkt dat een vrucht
bare samenwerking niet meer aan
wezig is. Het is integendeel zo. dat
van voortzetting alleen dan sprake
is. indien alle betrokkenen zulks ge-
in het belang van
het koninkrijk
raden achten
de goede zaak
Gods. Blijkt de verdere samenwer
king aan bezwaren onderhevig te
zijn, dan gaan predikant en ge
meente uit elkander en wordt voor
de predikant een andere plaats be-
T^ENSLOTTE moet ik nog een ge-
-1 geven vermelden, dat nodig is
voor het verkrijgen van een juist
inzicht in de geschetste verhoudin
gen. In de desbetreffende kerk be
staat de gewoonte, dat wanneer er
gens een vacature ontstaat, gega
digden zich voor de opengevallen
plaats kunnen aanmelden. Dit sol
liciteren geschiedt evenwel niet
rechtstreeks bij de kerkeraad van
de vacant geworden gemeente. De
aanmelding moet echter geschieden
bij de praeses van wat wij zouden
noemen de classis. Deze moet van
de ingediende stukken kennis ne
men en zich op grond van de daar
in voorkomende gegevens een beeld
trachten te vormen. Hij i9 het ver
volgens, die de desbetreffende ker
keraad voorlicht en zoveel moge-
iiit.advies dient, voordat deze
bevindt, welke bij een vacature ge
makkelijk dreigt te verkommeren;
waar, om welke reden dan ook, de
voortdurende aanwezigheid van een
dienaar des Woords in het belang
van de instandhouding en de op
bouw der gemeente, vergelijkender
wijs meer dan op vele plaatsen
elders, broodnodig moet worden ge
acht. Het aantal plaatsen, dat op
de aangeduide lijst voorkomt, mag
niet meer dan het vijfde deel der
beschikbare predikantsplaatsen be
dragen.
DIE twee lijsten worden met de
grootste zorgvuldigheid opge
maakt en moeten aan de goedkeu
ring der nationale synode worden
onderworpen.
BIJ het uitbrengen van een be
roep zijn de diverse gemeenten op
Vrijg. synode wijst
bezwaren af van
ds. Van der Schaft
lijnen weergegeven van de metho
de, welke men in de Gereformeer
de kerk van Frankrijk ter zake volgt
De verdere bijzonderheden laat ik
rusten omdat zij voor ons doel als
overbodig mogen worden aange
merkt. Ik attendeer er nog even op,
dat ook bij die methode er gevallen
blijven, waarmee de kerk in de
moeite blijft zitten, en waarvoor
geen enkele afdoende oplossing kan
worden gevonden. Er zullen altijd
gevallen zijn, waarin geen andere
oplossing blijkt mogelijk te zijn,
dan dat predikant en gemeente
voorgoed uit elkander gaan en dat
een predikant zijn ambt moet neer
leggen.
In het tweede deel van het ar
tikel zet prof. Nauta uiteen, wat
de Nederlandse kerken uit een en
ander kunnen leren.
I oor HIER kerkhouwactie begint
(Van een onzer versaggevers)
Met jaloersmakende ijver, of
fervaardigheid en volharding wer
ken de uit Nederland afkomsti
ge gereformeerden, behalve aan
hun eigen toekomst in Australië, I tr^
aan de opbouw van een gezond
kerkelijk leven aldaar. In het
luxueuze Nederland, met zijn du
re kerken, zijn welvarende ge
meenteleden, zijn hele scala vata
sociale voorzieningen om maar
enkele voorbeelden te noemen
is het bijzonder moeilijk zich een
enigszins waarheidsgetrouw beeld
te vormen van hetgeen daar, op
verre afstand van het eerste va
derland, in kerkelijk opzicht wordt
gewrocht.
igende di
aken. Laten
denken aan de Gerefor
meerde Kerk van Vlaardingen. We zien
in het kerkelijk jaarboek dat de kerk
daar zo ongeveer 8000 zielen telt en dat
er acht predikanten werkzaam zijn. Een
flinke gemeente dus.
Stel nu eens dat deze plaatselijke kerk
niet acht maar 36 predikanten had; dat
zij er een eigen theologische school
op nahield dat ze haar zendlngstaak
i
zin op Formosa te beglnnen; dat ze de
evangelisatie in eigen contreien onder
meer ter hand nam door zelf radiopro
gramma's uit te zenden en te financie
ren; dat ze... enfin, zo zouden we nog
wel even door kunnen gaan.
Wel, als u zich dèt voor kunt stellen,
dan heeft u een vrij aardige indruk hoe
de leden der Reformed Churches in Aus
tralië, Tasmanië en Nieuw Zeeland,
trachten hun taak als christenen in de
wereld te verstaan. Naast de vaak har
de strijd om het bestaan voeren ze een
Dit is het Reformed kerk"gebouw
Van Penguin, Tasmanië. Het is
een voormalig ziekenhuisje. In de
linkerhelft is de kerkzaal, rechts
is een ruimte die gebruikt wordt
voor het zg. sponsoring-werk om
nieuw aangekomen emigranten
voorlopig in onder te brengen.
(Van i
i medewerker)
De generale synode van de Gerefor
meerde Kerken (vrijgemaakt heeft de be
zwaren die ds. J. van der Schaft had in
gebracht tegen z(Jn schorsing als predi
kant te Mumerwoude niet unaniem
(waarop sommige synodeleden hadden
aangedrongen) afgewezen.
BIJ de stemming bleken twee afge
vaardigden niet met het voorstel van de
commissie-Janssen om de bezwaren van
ds. Van der Schaft ongegrond te ver
klaren. te kunnen instemmen. De ouder
lingen G. van Oord en P. Flens stemden
dan ook tegen, terwijl dr, B. Jongeling,
te Apeldoorn, zich van stemming ont
hield. Deze uitslag Impliceert dat de sy
node zich achter de afzetting van ds. Van
der Schaft als predikant van Murmer-
woude plaatst. Zoals bekend heeft de
kerkeraad van Oenkerk. welke kerk ds.
Van der Schaft eveneens dient, gewei
gerd aan de Schorsing en later de af
zetting mee te werken.
Tijdens de voortgezette discussie had
ds. Jongeling zich donderdag nog afge
vraagd, of „hetgeen we onder ons vinden
de laatste tijd nog wel verbonden is met
de vrijmaking. Is het niet veeleer
soms allerlei dingen in ons geestelijk
leven insluipen, waarvan we ons moeten
afvragen :is dat in de geest van de vrij
making?" Ds. Jongeling wilde graag we
ten wat de predikant op de catechisatie
leerde. Daar wordt toch de vrijmaking
alleen geleerd als historisch feit. We
moeten echter bedenken dat historische
feiten geen norm zijn. Ds. Jongeling was
het met de opvatting van ds. Van der
Schaft niet eens. maar toch vroeg hij
zich af .of zij moeten leiden tot afzetting.
Is het ook mogelijk dat ds. Van der
Schaft predikant van Oenkerk blijft en
is het mogelijk dat een deputatie van de
cynode nog eons met hem gaat praten.
Dan kan hij bekend worden met onze.
worsteling om hem te behouden, aldus)
ds. Jongeling.
Oud-Geref. Gem. in 1907 opgericht
Weer poging tot
hereniging
(Van een medewerker)
NU er diep
de is
aantal predikanten wordt uitgebreid.
Hierbij deed zich het opmerkelijke feit
voor, dat hier meestal personen betrof,
die overgekomen waren uit de Gerefor
meerde Gemeenten. Misschien kwam dit
wel door de opheffing van het voor
schrift, dat in de Oud-Gereformeerde
Gemeenten uitsluitend psalmen van Da
theen moesten worden gezongen. Ook
behoefden predikanten niet langer meer
met bef, steek en kuitbroek te lopen.
diepgaand overleg gaan-
is tussen de Gerefor
meerde Gemeenten in Nederland
en de Oud-Gereformeerde Ge-
De lynode li nllteren met romerrece, jmeen,en 1een fusie te ko- Dieneren de> Woord, hebben teen
fetann Op 25 iutustus betlnnen de com- men, ls het zeker interessant na theolotlschc .choline nodit. Regel Is.
leelevertoderlnten, wttrn. en motelsjte gaan hoe deze kerkformnties
zich in de loop der jaren afzon
derlijk hebben ontwikkeld. In bei
de kerken gaan er stemmen op
om te komen tot hereniging, maar
voor het zover is zullen nog veel
moeilijkheden moeten worden
overwonnen.
op 1 september de plenaire zittingen n
Be
roepinqsiv
>erk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zaandam (toez.): A. P
Peschar te Hollum (Ameland).
Bedankt voor Eist (U.): J. Kooien te
Reeuwijk.
UNIE VAN BAPTISTEN GEM.
Voetangels
en rozen
De vertrouwde rubriek Voet- I
angels en rozen ia! gedurende
de zomermaanden worden op- 1
geschort. Daarna is er de moge
lijkheid van een nieuwe start.
Uitbreiding
de bevrijding breidde het aantal
i gemeenten zich uit. De-
l hun kerke-
maar al te
van brood
niet vermag te leven.
Offerzin
Na de Tweede Wereldoorlog, toen de
Nederland naar Australië forse
begon aan te nemen, zijn daar
tai van Reformed Churches geïnstitu
eerd, veelal zeer kleine, maar niette
min zeer levende geestelijke gemeen
schappen. waarin het een normale zaak
is. dat tien procent van het vaak ten
koste van veel energie verworven inko
men wordt afgestaan aan de kerk.
een dak boven het
hoofd al heel wat. maar Ja, de
simpele, om niet te zeggen armoedige
barakken en cafézaaltjes die thans nog
nood-als bedehuizen dienst doen, zijn
toch bepaald geen geëigende plaatsen
om er ook in de toekomst de gelovigen
te blijven vergaderen. Dat még niet en
dat kan niet, al was het alleen
de kinderen van de emigranten.
Er moeten toch échte kerken kunnen
komen, waar ook ruimte is voor jeugd
werk. Al evenzeer zijn beter geoutilleer
de gebouwen gebiedende eis om de men
sen in op te vangen waarmee men via
de radio of anderszins in contact is ge
komen en die van een en ander graag
eens iets meer zouden willen vernemen.
Maar wat wil men met zo'n acht a ne-
(tenduizend zielen, die bovendien als ge-
oofsgemeenschap, behorende tot één
kerkgenootschap, reeds een eigen theo
logische opleiding in Geelong stichtte,
waaraan thans vier hoogleraren zijn ver
bonden die inmiddels tien jonge predi
kanten in de Australische, dan wel
Nieuw-Zeelandse Reformed Churches
brachten?
Wat wil men met zo'n betrekkelijk
kleine schare, over een geheel wereld
deel verspreid, als ze jaarlijks al zo'n
65 mille bijeenbrengt, teneinde het evan
gelie via de ether uit te kunnen dra
gen?
Ja. waar haalt men, in zo'n situatie
verkerende, het geld voor de ook zo no
dige kerkbouw vandaan? Moet de theo
logische opleiding maar worden stopge
zet, moeten de radiouitzendingen worden
beëindigd, moet de zendeling die men
zelf uitstuurde maar terug worden ge-
Bijspringen
Of moet dat alles doorgaan en die
nen mensen uit de Nederlandse Gere
formeerde Kerken bij te springen; ster
ker: hier een erezaak van te maken?
Tot dat laatste lijkt alle aanleiding te
bestaan.
De gelegenheid hiertoe hebben de
emlgratiedeputaten der Nederlandse Ge
reformeerde Kerken geschapen de sy-
zondag, de 7de juni, een bijzondere in
zameling voor dit doel te doen houden
- - totaal 2000 gezinnen in Aus
tralië, Tasmanië en Nieuw Zeeland
RECHT op een daadwerkelijk blijk van
aandacht uit Nederland voor hun zor
gen"
MEENT lift - ROTTERDAM
wordt beslist of hij in de toekomst mag
blijven preken. Na enige tijd wordt hij
dan beroepbaar gesteld. Overigens zijn
de Oud-Gereformeerde Gemeenten niet
zo streng-organlsatorisch ingericht als
de grotere kerkformatles ln ons land.
Ze hebben ook geen kerkelijk orgaan.
Vele malen is na 1907 geprobeerd de
twee kerken weer bij elkaar te bren
gen, onder andere door ds. G. H. Ker
sten en ds. J. Fraanje. Tot voor kort
echter zonder aanwijsbaar resultaat.
Enige maanden geleden zijn er binnen
de Oud-Gereformeerde Gemeenten stem
men opgegaan die aandringen op here
niging met de Gereformeerde Gemeen
ten in Nederland. Dus geen samengaan
met de Gereformeerde Gemeenten (de
"g. synodale groep), die meer dan 65.000
ielen hebben, met 25 predikanten. (De
Gereformeerde Gemeenten in Neder
land hebben zich in 1953 afgesplitst van
de Gereformeerde Gemeenten). De Ge
reformeerde Gemeenten in Nederland
hebben op het ogenblik zeven predikan
ten voor 13.000 zielen.
Een eventueel samengaan zal ook
afhankelijk zijn van plaatselijke om
standigheden. Zo hebben beide kerken
zelfstandige gemeenten in Aalburg, Bar-
neveld. Ederver/Eist. Harderwijk,
Rhenen, Rijssen, Alblasserdam, Utrecht,
Bruinisse en nog enkele andere plaat
sen. De onderlinge verstandhouding is
in sommige gevallen dusdanig, dat een
spoedige fusie niet te verwachten valt.
verzocht i
zijde do
In de meeste Gereformeerde
Kerken zal zondag a.s. een bij
zondere collecte worden gehou
den. Dat gebeurt wel meer. maar
bet doel is ditmaal zo urgent Hal
kerken
aandacht
.v ij den. Het gaat namelijk
om hulp aan een kerkhouwactie
in Australië en Nieuw Zeeland,
waar men bij de mensen der
Reformed Churches vaak een
kerkgebouw noemt wat wij anipe
iet de ber
icbuui
i hoogst garag
duiden. Kort en
heeft Nederland!
Gereformeerde beii
nodig. Ook
zoals men j
den willen
1 fin
Dat betekent dan dat iedere
Gereformeerde kerkganger ko
mende zondag met die collecte
rekenen moet, dus er thans reeds
op geattendeerd dient te worden.
Bij dezen dan, want met broeihete
golfijzeren en bordpapieren kerk
jes, met opvouwbare preekstoel-
tjes en dergelijke moet het voor
taan in de Reformed Churches
van Australië z(jn afgelopen.
Kortom: deze pioniers moeten
een flink eind op weg geholpen
worden. Al was het alleen maar
om daarmee en daardoor weer ge
ïnspireerd te worden tot her
nieuwde energie die moet leiden
tot verdere uitbouw van het ker
kelijk leven. Een kerkelijk leven
dat in veel plaatsen ook reeds
verscheidene Australiërs- en
Nieuw Zeelanders-van-oorsprong
tot toetreding heeft gebracht.
„Maar Jezus zeide tot hem: Volg Mij en laat de doden hta
doden begraven" (Mattheus 8 :22).
Het is het antwoord op het verzoek van een van de discipelel
Heresta mij toe eerst heen te gaan en mijn vader te begravt\ g
feitelijk de uitvlucht van de mens, die wil uitstellen. Nej i
nog niet, straks. Mattheus reageert anders. Wanneer Jez\\A
langs het tolhuis komt en zegt: Volg Mij, zoekt hij geen ui 7
vlucht hij staat op en volgt Hem. Twee soorten mensen:
spontane en de weifelaar. R
De wereld is er vol van. Vol van mensen vooral, die eerst ni
net wat anders hebben te doen, ze moeten eerst hun stud) j|
afmaken, eerst hun zaak opbouwen, eerst nog wat in de tuerej
rondkijken maar dan
God zegt tot ieder mens persoonlijk: Volg Mij, en Hij gai j
verder. Maar de mens komt met zijn bedenkingen. Natuurlijj
het is prachtig om Hem te volgen, het is geweldig volgeliii j
van Jezus ie zijn maar kan ik eerst even mijn vader bi
graven?
Jezus' antwoord is kort: Nee! Dat kunt gij niet.
Met Jezus is geen compromis mogelijk. Bij Jezus is het nooij
morgen, altijd: nu, op dit ogenblik.
Jezus zeide tot hem: Volg Mij. De eeuwen door heeft Hij dj
tot de mens gezegd. En wat heeft de mens, wat hebben tol
op die uitnodiging gedaan? Heden, zo gij Zijn stem hoort..]
Wij lezen vanavond: Handelingen 9 vers 1 tot 16.
Wij lezen zondagavond: Handelingen 9 vers 17 tot 31.
HOE GELUKKIG TE LEVEN MET REUMATIEK
Leef opgewekt. Neem Togal tabletten. Bevrijdt U afdoende van pijn,
reumatiek, ischias, spit, hoofd- en zenuwpijn. Morgen reeds mogelijk. Togal
is veilig voor de maag. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88.
Interessante rede mgr. Bekkers:
„De verhouding van geloof en
wetenschap is een probleem ge
worden, doordat zowel de weten
schap als de theologie de pretentie
koesterde dat men het wel wist/'
Met deze nieuwe benadering van
de veelbesproken spanningen tus
sen geloof en wetenschap heeft
mgr. W. M. Bekkers, bisschop van
Den Bosch, de lustrumvierende
studenten van de universiteit van
Nijmegen verrast, toen hij giste
ren voor hen een inleiding hield.
De bisschop benadrukte de nieuwe
ontwikkeling binnen wetenschap
1EIDSTERS en leiders van de l*den.
J „Nederlandsche Zondagsschool ms er<
Vereeniging" waren gisteren en
zijn vandaag in Zwolle bijeen voor
de 98ste jaarvergadering. Deze nog
steeds groeiende vereniging,
thans 13.100 leden telt, richt de
blik vooruit, in de eerste plaats
„om door een goede opzet en door
hechte samenwerking het zo
schoolwerk voort te zetten
zekerheid dat God niet laat varen
hetgeen Zijn had begonnen is",
zoals ds. J. ter Schegget uit Am
sterdam in zijn welkomstwoord
zei. Verder heeft men nu reeds
aandacht voor het in 1966 te vie
ren eeuwfeest.
„Voorts is het van belang dat de
kring van zondagsschoolkader belang
rijk wordt uitgebreid. Hiervan hangt
onze toekomst af", aldus ds. Ter Scheg
get, die vervolgens uitvoerig stilstond
bij de in dit voorjaar door een ver
keersongeluk om het leven gekomen
directeur A. Kroeze, aan wie de NZV
heel veel te danken heeft.
Tijdens de huishoudelijke vergadering
die vrijdagmorgen gehouden werd,
besloten de contributie voor leden
brengen van 4,50 tot 5,50 per jaar.
Ook de Actie Indonesië kwam aan de
orde. Sinds het begin van de inzameling
per zakje (Kerstmis 1963) is een bedrag
van 43.000 binnengekomen. Er wordt
gestreefd naar een ton, met welk bedrag
volgend jaar de inzamelingsactie
het werk in Indonesië wil afsluiten.
Verdrukking
Door de recreatie, die een groot aan
tal gezinnen tijdens het weekeinde naar
buiten lokt, komt het zondagsschool
bezoek in de zomermaanden wel
in de verdrukking. De vereniging heeft
daarom met een aantal vakantiekampen
contact opgenomen om op zondagmor
gen daar een kinderdienst te mogen
houden. Dit Is reeds in vier kampen bet
'Bij de verkiezing van vier bestuurs-
de heer A. J. Weermeijer uit
n, de heer N. Veldhuis uit
Vlisslngen, de heer N. van Zalinge uit
Breda en ds. W. B. A. Smits uit Hem
men herkozen.
Gistermiddag hield rabbijn dr. J. Soe-
tendorp uit Amsterdam een deskundige
lezing over Mozes, welke bijbelse figuur
in het komende najaar op de zondags
scholen, aangesloten bij de NZV, behan
deld zal worden. Mej. T. de Vries uit
Amsterdam vertoonde de nieuwe dia's
met bijbelse uitbeeldingen naar een ont
werp van mej. D. de Vries uit Schie
dam.
Des avonds viel het accent op de voor
drachtkunst. De Haagse artieste Nel
Oosthoek droeg voor uit Bernard Shaw'
„Jeanne d'Arc", in eeri vertaling va
Ed. Verkade.
Tot voor de vereniging verheugende
mededelingen behoorden tot slot het feit
dat in Amsterdam een tweede hoofdkan
toor in gebruik kon worden genomen er.
de stichting van een filmdienst en eer
radio-luisterclub.
Vandaag zal o.a. prof. dr. G. C. var
Nifrik uit Amsterdam spreken ovei
„Recreatie leren". In deze lezing zal hij
de problematiek van de recreatie in
bijbelse licht in deze veranderende
reld behandelen.
Ds. Diekerhof's
ontheffing
nu ongedaan
(Van
l onzer redacteuren)
Het CIO-M, de interkerkelijke contact
commissie voor de protestantse geestelij
ke verzorging van de strijdkrachten, is
teruggekomen op het (herhaalde) advies
aan de staatssecretaris voor de land
macht om ds. H. J. Diekerhof, geweste
lijk staflegerpredikant te Eindhoven, te
ontheffen als hoofd van de opleiding
legerpredikanten. Nu een drietal wijze
mannen" is aangezocht om een onder
zoek naar het conflict Bos-Diekerhof in
te stellen, meent het CIO-M het advies
niet langer te moeten handhaven. Het is
door de gang van zaken achterhaald.
Staatssecretaris Haex zal ook nu hande
len conform het advies, dat hem door het
CIO-M wordt gegeven.
en theologie, die wel veel onzekei
heden laat, maar daardoor tevei
weer alle ruimte geeft aan het
loof.
Het probleem geloofwetenschap 1
volgens mgr. Bekkers niet zozeer in I
weten van de wetenschap als zodanij
maar in iets bijkomstigs, namelijk in 4
aanmatigende overmoed die de plotsj
linge opbloei van de wetenschap n
Renaissance heeft vergezeld. Toen c
ten de wetenschappers, dat zij zi
en objectief kenden, ofschoon denkfl
toch de twijfel aan het weten Insluit.
De oplossing van de verhouding
loof—wetenschap moet dan ook niet w
den gezocht in een soort synthese I
compromis op het menselijke nivei
van wederzijdse erkenning. Dit is nlj
de weg om pretenties aan te pakke
Dit geldt, aldus mgr. Bekkers, e\
voor de theologie, want ook de th
heeft zekerheid geponeerd, toen
ging bedienen van het rationele
glsche denken van de Griekse wijsgeri
Zowel de profane wetenschap als
theologie pretendeerde eeuwige ze_
heden t« bieden. Immers zekerheid
geen zekerheid, wanneer ze geen eeu\
heldswaarde heeft. Die pretentie is
wel verdwenen, zowel bij de beoei
naars van de wetenschap als van t
theologie. De theologie is bescheid*
gaan spreken van: „gelovig overde
ken van het heilsmysterie....". Zij heê
ontdekt dat God in het spreken tot i
mens zich ook binnen onze histor
heeft geplaatst. De uitleg van de ope 1
baring staat steeds binnen dezelfde hi
torie en kan daarom richtingwij:
worden, niet
vroeger, i
en straks
verband hiermee merkte m
hoe juist wetenschapsbeoefenaa.'
voor de mensen van
de mensen van dan.
Bekke
dit erkennen van niet te weten a
hebben toegejuicht. Hebben zij niet
een historisch gebeuren gesproken, toe
de Nederlandse bisschoppen
klaring van augustus 1963
vraagstuk van „de pil" schreven hi
nog niet te weten?
Niet alleen de theologie heef haar b
trekkelijkheid ontdekt. Dat heeft
de wetenschap gedaan, zelfs de w^.v
van de natuurwetenschappen. Zij erke;
In het laatste deel van zijn rede
klaarde mgr. Bekkers zich te hebbe
willen realiseren, dat het hier gaat o: i
een probleem van mensen. En hij z
verheugd te zijn dat het mogelijk
om het vraagstuk te bezien vanuit et
pastoraal gezichtspunt en dat al dire T
gesteld mag worden, dat vooral de g
lovige mens in zijn wetenschappelii
werk een steun vindt ln de kracht vs
zijn geloof, geloof in het leven, gelo
in de medemens, geloof in de r
en dat dit probleem zinvol is.
Het zou beter zijn te spreken v
verhouding van geloof en wetenscht
dan van een tegenstelling tussen beid
Voor dc wetenschapsbeoefenaar is bi
leven, gebaseerd op de stelling „tege
feiten valt niet te redeneren", een fictï
geworden. Daarentegen is voor hem hi
leven waarin aanvaarden en gelove
plaats heeft, werkelijkheid.
het eigen geweten, tot Hem te gaan di
al het menselijke weten oneindig ovei
treft, en hem te vragen ons sehral
beetje geloof te vermeerderen. En hf
jor de wetenschapper geen schanci
de beperktheid van de menselijk
geest, het toeval, het moeizame tastei
het veronderstellen, aanvaarden en ge
loven te accepteren ais onmisbare fae
toren In de wetenschapsbeoefening, e
te erkennen dat we van het enorme ge
heel nog maar zo weinig weten.
Kort nadat in 1907 in Middelburg
onder de energieke leiding van de toen
nog jonge ds. G. H. Kersten de kruis
gemeenten (sinds 1869 een afzonder
lijk geheel vormend) samengaan met
de gemeenten van wijlen is. Ledeboer
uit Benthuizen, trekt ds. Laurens Boo
ne uit St. Philipsland zich terug en
stimuleert de oprichting van verschei
dene Oud-Gereformeerdi Gemeenten.
Een groot aantal jaren is hij de enige
„leraar", die in zijn werk slechts bij
gestaan wordt door enkele „oefe
naars".
Zeer veel werk heeft deze predikant
moeten verzetten; met enthousiasme en
niet aflatende inspanning diende hij
zijn eigen (grote) gemeente en meer
dan tien andere gemeenten, over het ge-1
hele land verspreid. Bij zijn overlijden j
in 1934 heeft ds. Laurens Boone slechts i
één opvolger. Vier jaar lang gaat ds.
W. H. Blaak in het voetspoor van zijn
voorganger verder. Kort voor het uit-1
breken van de Tweede Wereldoorlog
I wordt zijn taak wat verlicht, omdat het1