Vandaag de dominee
zelf aan het woord
Op zoek naar hei zesde zintuig
0pen briel
E&JêSEi
ZATERDAG 30 MEI 1964
Weet u de kinderen antwoord te geven, als
waar de spaghetti-boom groeit, of waar je
I kunt plukken? Clinge Doorenbos maakte daar eens een
gezellig rijm op. Dat deze vraag nog zo mal niet is als
op het eerste gezicht lijkt, bleek op de enkele jaren
geleden gehouden „Floriade" in
Rotterdam. Portiers en suppoos
ten kwamen handen te kort
voor de belangstellenden die
zich verdrongen om de „spa-
ghettiboom" welke uit Italië af
komstig zou zijn. Het was overi
gens een bloem-rijk grapje, en
diezelfde ordebewaarders hiel
pen met een ernstig gezicht de
bij de neus genomen bezoekers
uit de droom. Nu we toch bij de
grutterswaren zijn beland van
daag, willen we gelijk een oogje
wagen aan de havermout.
Als uW zoon u belangstellend
naar de herkomst van havermout
vraagt, kunt u hem geruststellen.
Havermout wordt gemaakt van de
van kaf bevrijde haverkorrels die
een natte warmtebehandeling heb
ben ondergaan en vervolgens ge
plet zijn. De grondstof wordt ge
reinigd, zo lezen we in het tijd
schrift .Voeding". Daarna volgt
het pellen, sorteren, darren, sto
men en pletten van de haverkern
tot een min of meer gare vlok.
Sinds onheuglijke tijden is de
haver verbouwd, in de bronstijd
at de oermens dan wel geen bordje
havermout, maar wel haver.
Daarvan getuigen resten in stok
oude Zwitserse paalwoningen.
Waarschijnlijk stamt ..onze" ha
ver uit Azië. Via Klein-Azië (waar
twee eeuwen na Christus een in
tensieve havercultuur bestond),
en de Zuid-Europese landen kwam
de haver naar noordelijker stre-
'ken.
Hoe noordelijker en hoe hoger
-men kwam, des te belangrijker
werd dit voedingsmiddel voor de
bevolking. Men dronk veelvuldig
bier, maar ook pap van haver
was in de middeleeuwen in de
gebergten van Schotland en in
het hoge Noorden een belangrijk
onderdeel van het menu der een
voudige boerenbevolking. Haver
wordt verbouwd in Europa, Aus
tralië en Amerika tot ongeveer
de 70ste breedtegraad en in het
gebergte tot 1700 meter boven het
zee-oppervlak. Zo oud als de ha-
verpap
witgehalte, de lage prijs en dan
weet u meteen waarom de mo
derne voedingsleer havermout
hoog aanslaat in ons dieet.
Linolzuurgehalte in van ver
schillende plantaardige vetten:
saffloerolie ca
zonnebloemolie
soja-olie
maïsolie
tarwekiemolie
katoenzaadolie
ha vermoutolie
arachideolie
raapolie
olijfolie
palmolie
cacaoboter
kokosvet
palmpittenolie
Op maal gesneden: de buit
landers lusten uel een ha,
meter spaghetti, wij doen het n
de helft en dan is het nog t
kunst die je onder de knie mi
krijgen: spaghelti-eten!
60-70
50-60
40-60
40-50
40-50
30-40
20-30
15-20
5-10
5-10
2-3
2
1
De hoeveelheid linolzuur die
nodig is om het cholesterolgehal
te op een „normaal" niveau te
krijgen wordt geschat op 10 gram
per volwassene per dag. Bij een
consumptie van 100 gr. haver
mout per dag wordt reeds in 28
pet. van de dagelijkse behoefte
aan gunstig vet,
Mengen
Linolzuur
'modern ook. Zoals
blad reeds uitvoerig
toelichtten, is vorig jaar de be
langwekkende ontdekking gedaan
dat een complex van hart en vaat
ziekten (de atherosclerose) ver
oorzaakt kan worden door het veel
vuldig gebruik van vet. en met
Onverzadigde vetzuren daaren
tegen, en in het bijzonder linol
zuur, hebben een verlagende wer
king op het cholesterolgehalte
van het bloed. Tevens is bekend
en met vele proeven aangetoond,:
dat een hoog cholesterolgehalte on
gewenst is, omdat dit de kans op
hart- en bloedvatenziekten zou
vergroten. Samenvattend kan ge
zegd worden, dat men tegenwoor
dig een dieet met veel verzadig
de vetten ongewenst acht, terwijl
een hoog gehalte aan linolzuur aan
bevolen wordt om de kans op
atherosclerose te verminderen.
Van belang is dus te weten, wel
ke vetten men tot zich neemt,
liefst plantaardige want de dier
lijke zijn in het algemeen arm
aan onverzadigde vetzuren. Onder
staande tabel geeft een interes
sant overzicht van het linolzuur
gehalte en daar springt onmiddel
lijk in het oog dat havermout een
gunstige plaats inneemt in de
reeks. Voeg daarbij het hoge ei-
Voorjaarsprijzen van brandstollen
vergeleken met aardgas
Het gesprek over aardgas komt goed op gang. velen vragen
zich af of ze niet alleen gemakkelijker, maar ook goedkoper gaan
stoken bü de aanschaf van aardgas-verwarming. Velen weten
al wat aardgas kost (informeer eventueel bü uw gaslevercnd
bedrüf). De verhouding tot andere, tot dusver gebruikte brand
stoffen weet niet ieder. Wü lazen in Alleen voor haar, (ultg.
Voorlichtingsdienst van de Gasbedrüvcn in Den Haag), dat bü
een vervanging van kolen- of olicconvcctor door een gasge
stookte de warmte-inhoud van de gebruikte brandstof (kolen,
cokes of olie) en van het gebruikte gas gelijk moeten zijn. Dan
renen met onderstaande omrekeningstabcl:
eenheid
prijs
f 5.50
armtc-inhoud gelijk aan:
43 m3 gronings aardags
75 m3
70 m3
106 m3
115 m3 h
1 mud cokes
1 mud anthracietf3.50
1 mud eierkolen 9.—
100 liter aardolie 19-75
100 liter huisbrandolie 12.30
Wanneer u gaat berekenen wat het verwarmingsgas kbst moei
u één ding goed in de gaten houden Meestal gebruikt u al gas
voor koken en warm te watervoorziening. U weet. wat dit Gronings
aard sas voor dit basisverbruik ongeveer kost. Deze kosten blij
ven ook al gaat u op gasverwarming over. Het basis-verbruik
moet in deze berekening worden betrokken, maar de kosten er
van maken geen deel uit van de speciale verwarmingskosten.
Wel is het zo, dat hoe meer men aardgas gebruikt, hoe goedkoper
de tarieven per eenheid liggen.
t linolzuur,
Door de vakanties in het bui
tenland wordt de Nederlander wat
cosmopolitischer van aard, ook de
keuken van de doorsnee-Neder
lander ondervindt dit. Macaroni
en spaghetti vonden vroeger na
genoeg geen afzetgebied in ons
land. Tegenwoordig nemen ze een
belangrijke plaats in en zorgen
voor de nodige afwisseling op on
ze tafel.
Deegprodukte,-
Bloem, griesmeel en andere tar-
wesoorten vormen onder meer de
grondstoffen voor spaghetti en an
dere grutterij. Macaroni, vermi
celli en mie groeien natuurlijk niet
aan de boom, het zijn de zoge
naamde deegprodukten. Tien of
meer procent van deze produkten
bestaan uit eiwit, een tot twee
procent vet en ze hebben een ho
ge calorische waarde, per 100
gram: havermout 363, macaroni
346, tarwemeel 310. Macaroni en
bloem bevatten weinig vet. res
pectievelijk 1,5 en 2,4 pet. Hoewel
het in verband met de gezondheid
van ons en ons gezin belangrijk
is te weten, wat wij eten en waar
uit onze voedingsmiddelen be
staan, we kunnen ons voorstellen
dat u al die cijfers maar droog
materiaal vindt.
Laten we een kijkje gaan ne
men in de 50-jarige Honigfabrie-
ken in Nijmegen.
Deze onderneming voorziet een
belangrijk deel van Nederland,
Europa, Azië en Afrika van deeg-
produkten: dagelijks verlaten ve
le soepsoorten, kilometers slierten
vermicelli, tarwe en rijstzetmelen
de fabriek in verpakkingen die od
binnen- en buitenland zijn afge
stemd. Binnenvaartuigen lossen
dagelijks aan de steigers van de
Toverlotion
tegen rimpels
Vindt u het heel erg, kraaie-
pootjes en rimpels? We schreven
het al. er is in Amerika een nieu
we lotion ontwikkeld die de rim
pels tijdelijk op slag doet verdwij
nen. Sinds kort is de toverlotion
ook in ons land verkrijgbaar. Het
preparaat is nauw verwant aan
de natuurlijke opbouwstoffen van
de huid. Het vormt een onzicht
bare film welke de huid glad
maakt en urenlang zo houdt. Het
bevat geen hormonen of schadelij
ke chemicaliën, zo verklaart de
fabrikant met de hand op het
hart. In enkele minuten wordt uw
gezicht gladder en jonger. Na dc
make-up een druppel van het spul
op uw vingers nemen en zacht
jes strijken op dc verlangde
plaatsen. Het gezicht stil houden
en pas lachen als u het resultaat
hebt gezien. De werkzaamheid
duurt uren. Wie allergisch is voor
dierlijke eiwitten moet er maar
niet aan beginnen. Wie uitslag
krijgt, stoppe er direct mee. Aan
bevolen wordt het -tovermiddel in
de ijskast te bewaren. Het kost
22.50. niet goedkoop, maar wie
mooi wil zijn moet pijn lijden, in
dit geval pijn in de portemon-
Vanuit de opslagplaatsen wor
den de grondstoffen in een snel
treinvaart via buizen geblazen
naar een viertal mengkaren, die
per stuk een inhoud hebben van
twee ton. Het mengen van de
grondstof is het belangrijkste
werk, net zoals de samenstelling
van het deeg invloed heeft oo de
resultaten van uw zelfgebakken
koekjes. Het mengsel passeert nu
een aantal schudzeven, verdwijnt
door een wirwar van buizen in de
trechters boven de machines die
voor geen kleintje vervaard zijn:
ze zijn zo groot als vier a vijf
achter elkaar geplaatste goederen
wagons. De massa wordt hier
vermengd met water en met gro
te kracht door een ronde koperen
matrijs geperst.
Nu komen pijpen deeg van meer
dan twee meter te voorschijn,
die rond een metalen stok komen
te hangen. De reis van de spaghet
ti duurde twintig uur ook de
macaroni wordt op dezelfde wij
ze vervaardigd. Gordijnen van
spaghetti komen regelmatig naar
beneden zakken, een kleine maai-
machine snijdt ze op maat, waar
na de spaghetti gedroogd wordt.
In de warme drooginstallatie han
gen duizenden pijpjes deeg in on
afzienbare rijen, vijf étages hoog,
boVen elkaar.
Iedere vijftig seconden schui
ven ze een eindje verder in de
machine, elk staafje doorloopt
vijf afdelingen. Wij Nederlanders
zijn bedreven in het prikken van
aardappels en daar houdt de fa
briek rekening mee: onze spaghet-
ti-gordijnen worden in lengten van
vijfentwintig Centimeter geknipt,
die van het buitenland in een
halve meter. Niettemin blijft het
een kunst, een gevecht met lange
glibberige wormen, spaghetti-
eten! Ooit gezien hoe de Italiaan
het doet? Zij rollen de slierten
snel om de vork, die men in de
rechter hand houdt. Dc hele
„Wat is Uw mening
over
Toen wij deze rubriek open
den met als eerste vraag hoe u
over uw ouderlingen dacht, zei
een relatie van mij, al heel wat
jaren dit ambt vervullend, „wat
zou ik graag eens het mijne
erover willen zeggen". En een
arts, die beslist niet elke week
aan de vrouwenpagina toekomt,
maar wél elke week deze hoek
op de voet heeft gevolgd toen
de dokter uitgangs- en middel
punt was, vertrouwde me toe,
dat soms zijn vulpen hem in de
handen kriebelde....
Maar het is, zowel wat de
ouderling als de arts betreft,
bij woorden gebleven; de dokter
had té weinig tijd om tot schrij
vende daden te komen en de
ouderling, ook al een druk be
zet man, moest het er toen het
bekende puntje bij het dito paal
tje kwam, ook bij laten zitten.
Vandaag is het echter zo ver....
een predikant, die zich uit de
mond liet vallen hoe graag hij
eens zou willen reageren op wat
er dc afgelopen weken alzo over
de dominee is geschreven, wil
de b zeggen toen die a er een
maal uit was. Die b in dc vorm
van onderstaand stuk vult dus
thans dit gedeelte van „Blad-
Zij", waarbij ik niet wil nala
ten te benadrukken hoe zeer ik
het op prijs stel dat deze pre
dikant tussen zijn drukke be
drijven door zijn algemeen ge
houden reactie op papier heeft
willen zetten! Terwijl u, die de
ze dominees-afleveringen mee
hebt helpen vullen én zeker ook
u, die het allemaal hebt gele
zen, vast geïnteresseerd zult
zijn in wat deze dominee op
het hart heeft.
VOLGENDE WEEK DE NIEUWE VRAAG
We zijn, zo u wellicht hebt ontdekt, van ons vaste
schema met betrekking tot deze rubriek afgeweken. Kwam
u tot nu toe bij de derde aflevering van een onderwerp
al weer de nieuwe vraag tegen om alles vlot te laten
marcheren: tot nu toe hebt u ons nieuwe uitgangspunt
tot schrijven en wat met elkaar praten gemist. De oorzaak
hiervan is een in deze tijd van het jaar voor de hand
liggende, namelijk de vakantie. Volgende week hoop ik,
mét de aankondiging van het nieuwe onderwerp, graag
iets meer over de gang van zaken in juni te vertellen.
Hij schrijft dan:
DOM1NEESIIE/.OEK
Nee 't is al wéér mis. Ik
sta al wéér niet bij u op de
stoep om bij koffie en sigaar u
eindelijk eens op te zoeken. Ik
kom alleen maar even uw
praathoekje binnen stappen. Niet
uitgenodigd en misschien ook
wel onaangediend, dat hangt
van de redactrice af. Mijn vrouw
zei. dat ik het maar niet doen
moest. Het is toch onmogelijk
de mensen te laten begrijpen,
hoe we eigenlijk leven. Zo min
als wij ooit helemaal begrijpen
zullen, hoe zij leven.
Mijn vrouw heeft natuurlijk ge
lijk. maar ik wilde me toch de
kans niet laten ontgaan, in één
slag een heel stel bezoeken af
te leggen. Zo vanachter de
schrijfmachine en zonder in de
rede gevallen te worden. Eerst
had ik gedacht: nu is het mijn
'beurt, om eens te zeggen wat
een dominee van gemeenteleden
denkt. Maar dat heeft zo weinif
zin. Er zijn ijverige en luie,
aardige en vervelende dominees.
Nu, precies hetzelfde kun je na
tuurlijk ook van gemeenteleden
zeggen. Ik wilde eigenlijk iets
heel anders met u bepraten:
moet de dominee werkelijk be
antwoorden aan het beeld, dat
zowel de teleurgestelden in als
de tevredenen met hun predikant
in de praathoek van de laatste
weken hebben ontworpen?
DORPS OF STADS
De meeste gepubliceerde reac
ties kwamen wel uit steden of
althans uit grote gemeenten. Die
situatie houd ik me dan ook
maar voor ogen, al ben ik van
mening dat ook in kleinere ge
meenten de zaken anders zou
den moeten worden aangepakt.
Want al wordt het dorp niet
noemenswaard groter, de stad
dringt er toch in door. In de ge
dachten, zeden en gewoonten van
de mensen. Dat js helemaal niet
erg, want op zichzelf betekent
de stad geen groter gevaar voor
het leven van een gemeente van
Christus dan het dorp. Hoog
stens een énder gevaar. De
eigenlijke gevaren komen daar
vandaan, dat stads- en dorpsge
meenten zich niet tijdig instel
len op de veranderende situa
ties in dé wereld om hen heen.
Als een dorpsbewoner naar de
stad trekt en daar kerkelijk en
misschien ook geestelijk verlo
ren loopt, hebben er drie schuld:
het dorp. dat hem niet voorbe
reidde op zijn nieuwe leven. De
stad, die hem niet of niet vol
doende kon opvangen en de
persoon in kwestie zelf. Anders
om is het natuurlijk net zo.
Vrouwen van de wetenschap
houden zich bezig met experimen
ten. die ons misschien in staat
zullen stellen boodschappen direct
van de ene menselijke geest op
dc andere over te brengen, lazen
we in Spreekuur Thuis.
Misschien weet u zelf wel zo'n
voorbeeld in uw leven: De ambte
naar van militaire zaken moet de
toestand ondersteunen met de hol
te van de lepel in de linkerhand...
hap zei de beerl
Lezeressen, die wel eens wat
anders dan het bordje haver
mout op tafel willen toveren,
verwijzen wij naar het Haver-
mout-Voorlichtingsbureau, post
bus 9019 in Amsterdam. Het bu
reau wfl niet-commerciële voor
lichting en verstrekt op aan
vraag recepten van uiteenlopen
de aard. Er is een recepten
boekje: Bloemlezing van Haver-
moutrecepten. Op de Huishoud
beurs maakte het bureau zijn
debuut: op het dak van de stand
was een levend haverveldjc te
zien, speciaal vervroegd ge-
ivend wei
doodstijding gaan melden van een
gesneuvelde zoon tijdens de poli
tionele akties. Kalm wordt hij ont
vangen: „Ik weet waar u voor
komt, Karei is overleden, ik heb
het gezien".
Bestaat er zo'n extra zintuig?
Miss Celia Green M.A. is er van
overtuigd en heeft deze vraag tot
haar studiegebied verklaard. Zij
is directrice van de afdeling voor
psychofysisch onderzoek in Ox
ford. De vijf-en-twintigjarige
vormt met twee andere vrouwen
een onderzoekteam. De afdeling
werd vorig jaar opgericht. Als al
le pioniers in de wetenschap heeft
ze een keukentje in een gewoon
buitenhuis als „laboratorium" in
gericht. Haar medewerksters wo
nen en slapen in datzelfde buiten
huis.
In de voorkamer bevindt zich
de Strotoscoop, een zwart toestel
dat lichtflitsen geeft van verschil
lende tijdsduur. Hiermede tracht
men diep in de menselijke geest
door te dringen, want de onder
zochten reageren op een bepaalde
manier. Op die wijze wordt de
lichamelijke factor gemeten, die
in verband staat met iets wat bui
ten de vijf zintuigen valt. Dat,
waar naar dra. Celia op zoek is,
noemt ze Buiten Zintuigelij-
ke Waarneming, afgekort tot
B.Z.W.
Ze hoopt na verloop
duidelijk systeem op te bouwen
van de wisselwerking tussen „her
sengolven" en een zesde zintuig.
Het blad noemt het een omme
zwaai in de medische wetenschap:
men tracht niet te bewijzen, dat
B.Z.W. bestaat, maar wil onder
zoeken wat het precies is en hoe
het werkt. Volgens de Vereniging
T*. het
Origineel kussen
Van de resten
de bijzonder
woordig
u plezierige kussens
kroost maken. Knip zorgvuldig de
dertig a veertig centimeter gro
te voorstellingen van sprookjes,
kinderversjes van Annie Schmidt
of Veilig Verkeer-plaatjes uit. en
maak van ieder plaatje een kant
van het kussen, zodat dit twee
gezichten krijgt. U kunt garneren
met band, franje of strookjes,
maar gewoon aan elkaar gestikt
is het net zo goed een fleurige
noot in de kamer van uw zoon i
dochter of zitplaats in de tent.
Een krantenbrief moet nooit te
lang zijn. Dat is vast en zeker
waar. Maar dat houdt in dat je
vaak midden in een brief moet
ophouden. Net als het lekker
gaat, als je op dreef komt, stop,
de twee voorgeschreven blaadjes
zijn vol.
Och, denk je dan, kon ik nu
maar even de gedachte vasthou
den, kon ik de volgende brief er
nu maar achteraan schrijven -
maar nee. Het is meestal al laat,
en de volgende dag zit propvol
met eigen bezigheden. Hup, daar
gaat de week, en als je weer ach
ter de schrijfmachine zit, tast je,
met de inmiddels verschenen
krant in dc hand, naar de in de
steek gelaten gedachte.
Waar wilde ik heen? Wat stond
me met drie ontvangen brieven
als achtergrond, voor ogen?
Van je constructie af is van je
bijgeloof af, schreef ik het laatst.
Een constructie is het bouwsel
van gedachten dat als basis een
Bijbeltekst, een uitspraak van de
Kerk heeft, en als verdere voort
zetting gedachten van mensen.
Op deze manier stelt een gelo
vig rooms-katholiek zich min of
meer helder voor hoe een engel
er uit ziet, weet hij dat zijn te
vroeg geboren, niet gedoopt kind
in een voorportaal van de hemel
is waar het de hemelse heerlijk
heid wel ziet maar niet beleeft,
en op grond van een tekst uit de
liibel verklaart hij het priester- vanzelfsprekend,
chap, de hiërarchie, de functie constructie,
an de paus. En niet alleen hij Terw
s zo bezig, maar wij allen. Elk zc]f al >vcci uiu|v ajm iur
'i billen geloven, strueren. Want ben ik het
Bijbelse geschiedenis vertelden
aan mensen die lezen noch schrij
ven konden? Ruimtelijk bezit een
kathedraal alles buiten proportie:
de trappen, de ramen, de zuilen
zijn alle hoger en heviger dan de
zonta- eigen
geloven, Bijbels gelov
gaat dat wat wij zijn, de mei
er met ons vandoor, en voor
het weten zitten we midden
het bijgeloof,
HET RECEPT VAN JUSTINE
Chicken Boeing Air India
6 personen. In 2 eetlepels olie 1 afgestreken theelepel karwijzaad-
jes met 1 gesnipperde uit goudgeel sautcren. 500 g ongewassen Pat-
narijst erdoorheen roeren. Een platte handboog met water bedekken
Aan de kook laten komen en in toegedekte pan 17 minuten gaar ko
ken.
Hierbij serveren ontdooide diepvrieskip in 6 stukken verdeeld. In
boter bruin bakken met: 1 teentje knoflook, 2 gesnipperde uien, 2
theelepels kerriepoeder. Roeren, dan Yi kopje yoghurt erbéj doen. Dek
sel op de pan en 30-45 minuten laten stoven. Afmaken met peper,
zout en 1 eetlepel maizena, vermengd met room.
Terwijl ik dit schrijfben ik dan uw iedachten". Voelt
diuk aan het con- u eigen keuze toepast als
it ben ik het nu al éne Bijbeltekst laat voorgaan bo-
cue mijn beschouwing ven de andere? Bij al ons goed-
JKS?lien !feg5eefJ eenvou; bedoelen komt een stukje
dig omdat ik, zo denkend, er veel lijke eigen-zinnigheid. Er
twee zien wij altijd het best i
redenering.
Daarom zie mijn vorige
....c-vcvMiuis van onsamen- is het 2® *oed. HJkt me.
hangende klanken, plotseling be- ÏS" 8"« «verdreven eisen te
leefd na dikwijls een emotionele t.J» X Elk,a" ler?" verstaan
crisis (dit blijkt uit beide brie- nadruk op leren. En dan
ven) eenvoudig niet te vergelij- maar niet zuchten,
ken vond bij wat ik beleef als ik Van leren gesproken. Met geest-
in Gods naam een ander mens drift ontving ik een brief van I..
mag gaan begrijpen? die niet de I. was van de voor-
En zo is het steeds: wij raken ^ijn^er m'ppr iinnrf- ^e--a^—•da®'1'
ten. Des
lijk iets van je te horen." ïk kan
een bende uit je brief beantwoor-
indering „ver elkaar vVa^gf Vv'aV^ruU
vechten6 is'de'oph/fS/'!an°m.« door, mii "°8 eko"
spraakverwarring Want al! -?Uders ".lct boos
u. mevr. de J.. zegt dat
Ulm in de kathedraal was ei
„Heer. waarvoor is al dat
mer, hadden die mensen die ja- motVB
Zo wordt de een iemand die de ^een^teen"^'8^"hC w'00lden ders? Boze ouders zijn alleen de
gebedsgenezing met talloze Bij- j^Et worden" dan voel? »%foh domm,e ouders. De ouders die één
belteksten kan pousseren, ook al Hi ?®?f dan v°e" u zich maand aandacht aan hun kind be-
is in de Bijbelse geschiedenis het XSSS8" lekk" ««I». «1 de maand "aa i! hij
H r HsS iS»
meer aan heb dan aan wai
de constructie, briefschrijfsters beleefden:
gentaal? Kies ik ook nu niet wat
me het beste past. omdat ik een
privé-verrukking van
uiten kunnen.
de lucht,
de ander precies een ander ac
cent: naar de raadsels, naar de
verborgen God. Eindeloos kun
nen we hierop variëren. Het ligt
in ons mens-zijn besloten dat er
spraakverwarring, verschil van
accent is. Daarom, zei ik de vo- Aj_:-« r
rige keer, hebben we Pinksteren daaE j n^,at
nodig. Pinksteren betekent dat
voor iedereen elk woord dezelfde
tijd. Hitte, repetities, binnenzitten,
zwoegen voor examens. Ik ben hel
natuurlijk dat deze
vuux jeucrcen ein. wuoru ue/.eixue
betekenis heeft. Weg spraakver- °,-t 8ïOCB<!n: .8a
desTijds in de hunne. TI Kt k£"z |M»
vergeet dat die kathedraal is ont- wilskracht en nnim™a a
staan uit de liefde die ook u van- nikelfik f 8 8,°-
Geef dat opuw in P i z,7 zien of hun kind li-
1 ied Iinvpn mé aichameluk groeien én leren (dus
en dat zij, wanmierIflrun had 1" 8°8d
warring. Alles wordt helder
de Heilige Geest dat het je "öi>
al je wegen helder wordt, dat je
weet wat je moet doen, hier. nu,
daar. morgen. De Geest Gods
je laten werken, vragen om
leiding van de Geest, betekent:
kan. Wie boos is, moet
Evangelie bréngen in"Dlants v'-n' maar efnf nagaan of hij niet een
Christus t„tï„rsïk='. S wïï'btanJ'vVrVTV
de bedoeiirig van de koms, van - Ten «- -«g V"ït
»„S°dPa„d|Sr SVs?gh be,Cke°"
gen? U loven wij! Dat kan een
de kathedraal zijn. een gedicht, mu-
- „ccI, oeie.virt: ?'„ck J?08"1-""shun Je in
je bestemming aangaan. Eens i?a?r volmaakte beslotenheid,
zal het zo zijn: geen spraakver
warring meer, iedereen en alles
begrepen, nee, niet begrepen, be
grijpen is, nóg te menselijk,
baby die lacht.
Hebt u zich voorgesteld
kathedraal vroeger in
land betekende? Als doel van w...
Volmaakt, lange reis, als plek om neer 1c
Zo knielen? Wat al die ramen met
U zult minder moeten
wachten en begeren, in de wat
ten gelegd te worden. Door al
lerlei geestelijke verzorging, die
we dan eigenlijk ook alleen nog
maar van een dominee wensen
te accepteren en dan nog be
slist naar het patroon dat
ergens anders vonden: b.v.
dominee van mijn vriendin
X. Ik wil niet theoretiseren
Practisch wordt er dit van
gevraagd: uw man, als dat
dig is, aansporen bewust en
tens mee te leven met de ge
meente. Hem niet in de weg
staan, als hij voor een bepaal
de taak gevraagd wordt. Samen
met hem beslissen, welk offer
er eventueel aan tijd, ontspan
ning, geld uit bij-inkomsten ge
bracht zal worden, om zo'n taak
te aanvaarden. Naast hem staan
in de uitvoering van die taak.
Samen met hem uw jongens
meisjes zo leiden, dat ze straks
zelf ook weer klaar staan
mee aan te pakken. Gewoon
maar, omdat dat discipelschap
is en omdat het zo fijn is.
Laat ik u eerst even mogen
zeggen, dat het beeld van de
dominee, zoals men dat ziet of
wenst te zien, weinig bijbels
Om eerlijk te zijn: ik geloof
niet, dat wat er uit de domi
nee in de loop van de tijden ge
groeid is. herleid kan worden tot
wat er in de eerste christelijke
gemeenten aan zielszorg werd
gevonden. Wat er aan gegevens
te vinden is, zou vandaag tot
een geheel anders geordende do-
mineestaak dienen verwerkt te
worden. In 't kort zie ik hem
zo: hij bedient het Woord
sacramenten: hij studeert veel
en veel meer dan hij nu in door
snee kan doen, hij traint
gelmatig de ambtsdragers
zijn gemeente of wijk; hij heeft
zijn gespreksgroepen met de
jeugd vanaf 17 of 18 jaar. En
voor de rest trekt hij de wereld
in, die overigens vlak om zijn
gemeente of wijk heen zich be
vindt. Daar wordt hij heen ge
stuurd door zijn eigen gemeente,
die natuurlijk vindt dat hij daar
meer nodig is dan in eigen kring.
Die eigen kring levert dan
mers genoeg mannen en v
wen op om de geestelijke
zorging van de,eigen gemeente
te verzorgen. Die eigen kring
levert ook genoeg mannen
vrouwen op, om de jeugd
17. 18 jaar in een actief jeugd-
Ik heb maar een paar dingen
kunnen noemen. Maar het hangt
allemaal af van de vraag of we
samen veel bewuster levende
kerkleden willen zijn. Of we be
wuster willen zoeken naar er
vragen om een vaste taak bin
nen de gemeente. Of we el
kaar als geestelijke verzorgers
zouden willen aanvaarden. Of we
onszelf als geestelijk verzorger
voor anderen beschikbaar
len stellen. De „herder en xe-
raar" kan ook ouderling heten
of diaken. Hij of zij kan ook
vader en moeder, vriend en
vriendin heten. Zullen wc sa
men de geestelijke durf hebben,
mee te denken over nieuwe vor
men waarin wij het evangelie
van Christus in ons persoonlijk
en kerkelijk leven gestalte kun
nen geven opdat ook anderen
die gestalte eindelijk eens zul
len kunnen zien. Onze tijd en
de mensen in onze wereld vra
gen niet zozeer om onze kennis,
niet om onze invloed in dit en
in dat ze vragen om verzor
gers, om helpers, kortom: om di
akenen. Christenen noemen zich
nogal eens graag: het leger van
Christus. Dat kan zo blijven,
maar waar in deze tijd onze
ogen voor open moeten gaan,
is, dat dit merkwaardige leger
van onze Heer Jezus Christus
uit louter rode-kruissoldaten
dient te bestaan. Dc dominee
heeft voor alle dingen de taak
zijn gemeenteleden in dorp of
stad tot dit alzijdige dienstbetoon
toe te rusen en zo samen met
zijn gemeente Christus zichtbaar
nn tastbaar te maken in
-ereld.
Bij plaatsing van uw
mening ontvangt u naar
wens het boek Tip Parade,
De dokter zegt 1 of Dc
dokter zegt 2.
Wilt u uw naam en
adres óók vermelden in dc
brief die u kunt sturen
naar de redactie „Blad
zij met op de enveloppe
..Uw mening".
Zo nodig zal dc redac
tie een keus maken uit de
binnengekomen brieven en
deze bekorten. Over deze
beslissing wordt niet ge
correspondeerd.