3 0jaar geleden werden de
Barmer- thesen opgesteld
Jubileum-uitgave«..ujnUi«ieg9jngvan<ieGalatenbrief
OECUMENE
NIEUWE BOEKEN
DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 30 MEI 1961
Bekenntnis-synode zei
„neen" tegen Hitier
hebben
(Van onze kerkredactie)
Vandaag is het precies dertig jaar geleden dat Duitse
theologen voor een historische vergadering in Barmen
hjjeen waren en een soort belijdenis opstelden die van
enorme invloed is geweest voor het herstel van de Duitse
Kerk. De bijeenkomst begon op 29 mei en duurde tot de
31ste. De naam die dit samenzijn later kreeg was „Be
kenntnis-synode". Op deze synode werd een verklaring
aanvaard die zich fel keerde tegen de opvattingen van de
zogenaamde Duitse christenen, die geheel in het kielzog
van Hitiers nationaal-socialisme wilden varen. De ver
klaring, die zes punten omvatte, kreeg al spoedig de naam
„Barmer-thesen" naar de naam van het stadje waar deze
theologen bijeen waren.
Aan deze verklaring zijn de na
men verbonden van een aantal
grote theologen. De bekendste
naam is wel die van Karl Barth.
maar ook mannen als Hans As-
mussen. Niemöller. Beckmann.
Obendiek en de gereformeerde dr.
Niesel hebben aan deze uitspraak
hun medewerking gegeven. Zij
kwamen bijeen in de overtuiging
dat de tijd gekomen was om sa
men verzet aan te tekenen tegen
de ideologie en de politieke
machtswellust van de nationaal-
aocialisten. Op duidelijke wijze
wilden zij wijzen op Gods Woord
om zo de gemeenteleden die
eigenlijk niet recht wisten welke
houding zij moesten innemen te
leiden.
De uitspraak van 1934 is nog
steeds waardevol. De tijden zijn
wel volkomen veranderd. Er ko
men andere verzoekingen op de
kerk. ook de Duitse kerk. af dan
in de jaren dertig, maar de Bar
mer-thesen zijn nog altijd belang
rijk. Dat wordt wel bewezen door
het feit dat nog maar een jaar ge
leden de Oostduitse kerk een ver
klaring opstelde in een tiental
punten, die in wezen geheel ge-
verkla
ons ganse leven: door Hem
gewordt onze blijde verlos
sing uit de goddeloze bindin
gen van deze wereld tot een
vrije en dankbare dienst aan
Zijn schepselen (I Cor. 1:30'.
Wij verwerpen de valse leer
dat er terreinen van ons le
ven zijn waarin niet Jezus
Christus maar andere heren
te gebieden zouden hebben,
terreinen waarin we niet de
rechtvaardiging en dc heili
ging door Hem nodig heb-
3. De christelijke kerk is de ge
meente van broeders, waar
in Jezus Christus, in Woord
en sacrament door de Heilige
Geest als de Heer tegenwoor
dig. handelt. Zij heeft met
haar ordening, midden in de
wereld der zonde, als de kerk
van begenadigde zondaars te
getuigen, dat zij alleen Zijn
eigendom is. alleen van Zijn
troost en leiding leeft en le
ven wil in de verwachting van
Zijn wederkomst (Efe. 4:15 en
16». Wij verwerpen de valse
leer dat de kerk de inhoud
van haar prediking, en haar
kerkenordening kan laten be
palen door de op een bepaald
moment heersende wijsgeri
ge of politieke inzichten.
t De verschillende ambten in
de kerk vestigen geen heer
schappij van de een over de
ander, maar de uitoefening
van de aan de gehele gemeen
te toevertrouwde en opgedra
gen dienst (Matth. 20:25. 26'
Wij verwerpen de valse leer
dat de kerk afgezien van de
ze dienst, met souvereine
macht beklede leiders kan
en mag aanvaarden of zich
laten opdringen.
5. De Schrift zegt ons. dat de
staar naar Goddelijke beschik
king de taak heeft, in de nog
niet verloste wereld, waarin
ook de kerk staat, naar de
mate van menselijk inzicht cn
vermogen onder bedreiging
en uitoefening van macht,
voor recht en vrede te zor
gen. De kerk erkent in dank
en hulde voor God de weldaad
van deze beschikking. Zij her
innert aan het Rijk Gods. aan
Zijn gebod en gerechtigheid
en daarmede aan de verant
woordelijkheid van regeren-
den en geregeerden. Zij ver
trouwt en gehoorzaamt de
kracht van het Woord, waar
door God alle dingen draagt
<1 Petrus 2:17). Wij verwer
pen de valse leer dat de staat
boven zijn bijzondere opdracht
ook nog de enige en totale or
dening van het menselijk le
ven kan en moet worden en
zo de opdracht van de kerk
kan verwezenlijken. Wij ver
werpen de valse leer dat de
kerk boven haar bijzondere
opdracht zich staatkundige op
drachten en een staatkundige
waardigheid kan en moet toe
eigenen en zo zelf tot een or
gaan van de staat zou wor-
6. De opdracht der kerk. waar
in haar vrijheid rust. bestaat
daarin in Christus' plaats en
dus in dienst van Zijn eigen
(Wereldraad-stijl) is een gebouw in opbouw
De Wereldraad van Kerken is verhuisd. Hel
adres luidt niet langer Route de Malagnou,
maar is voortaan 150 Route de Ferny C.P.,
Getiève-20, Zwitserland. Zware vrachtwagens
tonnen papier, miljoenen documenten
verdere meubilair uit de vervallen ba-
en oude herenhuizen waarin de Wereld-
is ondergebracht, overgezculd naar het
gebouw dat nog lang niet klaar is.
achtig bezig geweest om al het materiaal
in te pakken dat het in het nieuwe gebouw
ook allemaal weer terug te vinden was. En
niet slechts de bureaus van de Wereldraad zelf
ook de talloze organisaties, die aan de Route
de Malagnou onderdak gevonden hadden,
huisden. De Lutherse Wereldfederatie, de Her-
vormde Wereldbond en vele andere confessio
nele organisaties worden
nieuwe gebouw gehuisvest. Voor de Hervorm
de Wereldbond was het een dubbele krachts
inspanning omdat deze confessionele organisa
tie bezig is de wereldassemblee die van 3 tot
13 augustus ui Frankfort wordt gehoudei
te bereiden.
gebouw is nog maar lialf af. De belangrijkste vleugel m
trderi. Maar het geluid van hamerslagen icordt nu reeds begeleid doot
machines. Letterlijk is hier nu de oecumene een gebouw in oj
Woord en werk door prediking
en sacrament de boodschap
van de vrije genade Gods aan
het volk over te brengen
iMatth. 28:20 2 Tim. 2:9).
Wij verwerpen de valse leer
dat de kerk in menselijke zelf
verheerlijking het Woord en
het werk van de Here ten
dienste van welke eigenge
rechtige wensen, doelen ot
plannen ook kan misbruiken
ikkende schrijf-
a al het gezwoeg en gesleep nas het een
verademing om even een geïmproiiseerde kop
koffie te genieten in de Zwitserse zonneschijn.
LUTHER IN FEESTKLEED
(Van o
e kerkredactie)
1934.erd V
daring van
duitsland. betrekken zich
zeer op de bijzondere omstandighe
den van de tijd waarin zij zijn
geboren. Zij willen geen negatie
ve afwijzing zijn. maar ccn posi
tieve benadering van de plaats en
de opdracht die door God gege
ven is aan Zijn kinderen en Zijn
kerk.
De verklaring van Barmen telt
zes punten. Aan het slot van ieder
punt volgden nog een of meer tek-
iten uit het Nieuwe Testament.
Tevens wordt in ieder artikel de
valse leer die tegen dat punt in
gaat afgewezen.
De verklaring luidde als volgt:
1. Jezus Christus, gelijk van
Hem in de Heilige Schrift ge
tuigd wordt, is het ene Woord
Gods. dat wij moeten horen,
in leven en sterven vertrou
wen en gehoorzamen (Joh. 14:
6; 10:1 en 9). Wij verwerpen
de valse leer dat de kerk als
bron van haar verkondiging
behalve en naast dit ene
Woord van God ook nog an
dere feiten en machten, ge
stalten en waarheden als Gods
openbaring kan en moet aan
vaarden.
2. Zoals Jezus Christus Gods
toespraak is van de vergeving
van al onze zonden, zo en met
gelijke ernst is Hij eveneens
Gods krachtige aanspraak op
In het Calvijn-jaar (we herdach
ten vorige week zijn sterfdag)
verschijnt een boek van Luther,
„Verhandeling over Paulus' Brief
aan de Galaten." Het is een ju
bileum-uitgave. niet om een be
paald gebeuren uit Luthers leven
te gedenken, maar als geschenk
van een jarige boekhandel en an
tiquariaat aan dc Nederlandse
christenen. De Rotterdamse boek
handel Lindenberg bestaat 15 Jaar.
En deze zaak, die zich een zeke
re naam verworven heeft in het
opsporen en ten verkoop aanbie
den van boeken van kerkvaders
uit het verre en nabije verleden,
heeft een (zeer geslaagde) poging
ondernomen om een boek opnieuw
op de markt te brengen, dat in
Bekering
„Het is een christelijk werk
om heidenen te bekeren, maar
een „heidens" werk om chris
tenen te bekeren".
DIAKONIA
Het loon van de
dorsende os
Ecu van de lutherse predikanten
erhryft in het Evangelisch Luthers
Weekblad de volgende klacht: „Wilt
u eens in het ELW scliryven dat
kerkeraden een predikant niet dienen
te voldoen door hem een gesloten
enveloppe in de hand te duwen,
waarin dan later blykt 20.te
zitten? Ik heb dit enkele malen
gehad en na beuling van de reis
kosten bleef dan soms nog geen
5,— over. En dan ben je van zater
dag tol zondagavond onderweg ge
weest.**
De redactie schrijf onder deze
brief: De Bond van Nederlandi-c
Predikanten geeft als norm voor de
vergoeding san preekbeurten ƒ25.00
eding reiskosten
het verleden zeer veel invloed ge
had heeft, maar vrijwel niet meer
te krijgen was.
Luther van de Galatenbrief
is een boek, waarin het gaat om
de kerngedachte van de Reforma
tie. Luther immers werd gegre
pen door de tekst: „De rechtvaar
dige zal uit geloof leven." In zijn
brief aan de Galaten verdedigt
Paulus juist deze christelijke ge
rechtigheid tegen dwaalleer, die
in het verleden (en heden) steeds
zijn spits gericht heeft op deze
centrale en fundamentele geloofs
waarheid. Het boek is uitgegeven
naar de uitgave van A. Fisscher
uit 1871, maar taal en stijl zijn
geheel aangepast aan ODze tijd.
Het is een prachtig verzorgde,
voorname uitgave geworden van
650 pagina's, schitterend ingebon
den, gedrukt in een heldere, vrij
grote letter en voor een prijs die
scherp afsteekt bij die van ver
gelijkbare uitgaven 15 afge
haald of 16 per post bezorgd).
Actueel
Het bijzondere van dit werk.
dat enorm boeiend leest, is wel
dat het nog steeds actueel is. De
ze uitgave is geen boek om als
curiositeit op een boekenplank
neer te zetten om alleen maar ge
lezen te worden door iemand met
historische belangstelling. Het is
geen heruitgave als bijvoorbeeld
de vorige jaar opnieuw versche
nen heruitgave van de eerste druk
Karl Barths ..Römerbrief".
en uitvoerig behandeld, alsof zijn
boek uit mijn hart geschreven
was. Dit deed mij vreemd aan.
want ik hield het ervoor, dat de
ze man niets kon weten van de
staat der tegenwoordige christe
nen. maar noodzakelijk moest
schrijven en spreken
schrijven dat hij dit boek stelde
(uitgezonderd de bijbel) boven al
le boeken die hij ooit gezien had
als het „meest zegenrijke voor een
gewond geweten."
Verzet
Luther verzet zich tegen een
geestdrijverij, die ook vandaag
weer opgeld doet en schrijft: „De-
verhandeling betreffende de ther ineens'uitschieten
belboek. meer dan een exegese
die moet staan op de boekenplank
van een predikant. Dit werk is
prediking in de volste zin van het
woord. Hier hebben wij geen voor
bereiding voor de kansel, maar
verkondiging op de kansel. Dat
vinden wij bijvoorbeeld als Luther
plotseling zegt: ..Het tweede ge
deelte van de christelijke leer is:
indien gij zoekt behouden te wor
den, wordt de zaligheid niet te
weeg gebracht door eigen werken,
maar God heeft zijn eniggeboren
Zoon in de wereld gezonden, op
dat wij door Hem leven zouden.
Hij is gekruisigd, voor u gestor
ven. en heeft uw zonden in Zijn
lichaam gedragen."
Die woorden staan te vinden in
een uitleg over wat de werken
der wet zijn. Maar dan kan Lu-
zekerheid der roeping (tot de
dienst des Woord, middel)
mensen) is zeer noodzakelijk te-
ggen:
dienst des Woord, middellijkdoor heilig. Maar" wanneer wij bezig
~j| '|j| zijn te spreken over de rechtvaar-
digmaking, dan komt het niet te
pas over de wet te spreken. Dan
gen die verderfelijke en helse
geesten, die bovenmate zich be
roepen op de Geest en hemelse
roeping, en onder die schijn ve
len bedriegen." Hij waarschuwt
tegen het „schieten onder ander
mans duiven" door te zeggen:
„Het is mij niet geoorloofd te
gaan buiten deze mijn post in een
andere stad. waar ik niet geroe
pen ben als een bedienaar des
Woords en daar te prediken voor
zover ik predikant ben, al hoorde
ik dat er valse dingen geleerd
werden, dat de zielen vervoerd en
veroordeeld waren, en al kon ik
hem door mijn gezonde leer uit
die dwaling en veroordeling ver-
de vraag: Wat Christus
voor soort van weldaad Hij ons
toegebracht heeft. Christus nu is
geen wet, is mijn eigen werk
niet. mijn eigen werkzame lief
de niet, niet mijn kuisheid en ont
houding, gehoorzaamheid en ar
moede. maar de Heer over leven
en dood, Middelaar en Verzoener
zonden. Verlosser van de ge-
i die onder de
Prediking
klus
Zeer klei
.noods
ƒ15.
n kum
actueel.
roemde Bynyan, die een oud en
vrijwel geheel versleten exem
plaar van dit werk van Luther
in handen kreeg en dan later ge
tuigt: „Ik vond zodra ik het maar
een weinig had ingezien, mijn
staat in zijn ondervinding zo breed
soonlijk leven met God.
steeds weer een ernstig
om niet op eigen kracht te ver
trouwen. „ook al zijn wij heili
gen en de allergeleerdsten en ook
al hebben wij iets door en door
gezien en begrepen."
En plotseling wordt dit werk
meer dan een uitleg van een bij-
Verkondiging
We verblijden ons over de uit
gave van dit boek, omdat hierin
Luther tot ons spreekt. Daarom
is het een boek dat in ieders han
den kan zijn. Het is geen studie
werk, het is reinste verkondiging,
maar dan zo dat de brief aan dc
Galaten openbloeit. In dit boek ho-
We horen hem in al zijn felheid
als het gaat tegen dwaalleraars.
Dan kan hij schelden „Dit ver
staan de blinde Sofisten niet." Of
hij kan roepen: ..Wij vervloeken
en veroordelen allen, die zelfs ook
maar in het minste de majesteit
van het Goddelijk Woord beder
ven en schenden, omdat een wei
nig zuurdesem het hele deeg ver
zuurt."
Maar zijn pen kau ook teer
worden, als hij een uitweg wijst
aan de mensen en schrijft: „Daar
om moet het gemoed ervan door
drenkt worden dat liet, wanneer
het gevoelt de beschuldiging van
de wet, de verschrikkingen der
zonde, de angst voor de dood. de
toorn Gods, die droevige beelden
uit het gezicht moet verdrijven en
in hun plaats stellen de vrijheid
van Christus, de vergeving dei-
zonden, gerechtigheid, het leven
en de altoosdurende barmhartig
heid Gods."
Wie wil weten hoe Luther, hoe
de reformatie dacht over de ge
rechtigheid Gods kan in dit boek
terecht. Maar wie die gerechtig
heid Gods zoekt voor zijn eigen
persoonlijk leven, vindt in dit
boek ook het antwoord.
Het rechtvaardigend geloof, ver
klaard en bevestigd in een ver
handeling over Paulus' brief aan
dc Galaten, door Martlnus Luther
naar de uitgave van A. Fisscher.
Jubileum-uitgave van Linderbergs
Antiquariaat en boekhandel.
Rotterdam. Niet in de handel,
slechts bij de uitgever te verkrij
gen.
voor u besproken
Nu jongen straks man. cn Nu
meisje straks vrouw, beide door
dr. Th. Bovct. Uitgave N.V. Zo
mer en Kcuning, Wageningcn.
Beide boekjes zijn van handig
formaat, voorzien van enkele te-,
keningen, die de zaak goed ver
duidelijken en met een harde om
slag, in onderscheiding met an
dere werkjes van zakformaat. De
schrijver is een bekend Zwitsers
christenarts wiens werk wel meer
in ons blad gunstig besproken is.
De vertaling is geschied door de
heer A. Verkuyl. arts, een be
kende in christelijke kringen. De
schrijver is praktisch en princi
pieel en wat jongens betreft, zul
len weinig ouders bezwaar heb
ben om dit werk aan de betrok
kenen ter hand te stellen. Wat
meisjes betreft, is de zaak wel
licht heel anders. Maar per slot
van rekening zullen het de ouders
zelf moeten zijn. die na ernstige
lezing zullen uitmaken of het
werkje geschikt is voor hun kin
deren, of als geschikte handlei
ding voor hen zelf kan dienen of
dat zij het boekje afwijzen. Het
is in elk geval ernstige overwe
ging waard.
Altijd bereid tot verantwoor
ding, door ds. H. Glesen. Uit
gave G. F. Callcnbacb N.V. Nij-
In een zeer overzichtelijk sa
mengesteld boekje heeft deze Duit-1
se predikant 167 vragen die in
een mensenhart of het nu van
een ongelovige dan wel van een
gelovige is kunnen opkomen zo j
eenvoudig en duidelijk mogelijk
trachten te beantwoorden. Met de
Bijbel in de hand laat hij zien
hoe een mens zijn problemen
moet oplossen: hij moet tot God
gaan, die alles geschapen heeft i
en nog onderhoudt en regeert. Het
niet vermelden van Bijbelteksten
zal bij velen als een gemis wor- I
den ervaren. Een enkele vraag
is wat al tc extreem: waarom
staan er kerkdiensten in de radio- j
gids? Het boekje van ds. Giesen
zal overigens velen steun geven
die willen leven tot eer van God j
en de naaste.
Westen minder verdeeld? - Problemen in Loos, Ma-
leisië, Brits Guyana - Als het VN-leger Kongo verlaat
DE VERDEELDHEID onder de
westelijke mogendheden
over de situatie in Zuidoost-Azië
is wellicht niet to groot als over
het algemeen wordt aangeno
men. Zo werd in de afgelopen
week bekend, dat Frankrijk het
voorstel van de Verenigde Sta
ten en Engeland voor wapenstil
standsbesprekingen in Laos zal
steunen. Het verschil van in
zicht met betrekking tot het
vroegere Frans Indochina, dat
reeds geruime lijd tussen Parijs
en Washington bestaat, zou hier
voor een deel door zijn wegge
nomen. De Franse geste houdt
nog niet in, dat nu ook inder
daad een dergelijke bestands
conferentie zal worden gehou
den. Want die hangt niet alleen
van de houding van Frankrijk
af. maar vooral van die_ van
communistisch China. Noord-
Vietnam en de Sowjetunie. En
deze landen (met uitzondering
wellicht van Rusland i zullen er
niets voor voelen, aan een der
gelijk gesprek deel te nemen.
behoefte. Dit neemt echter niet
weg. dat dc Franse stap van
belang is, omdat zij volgens wel
ingelichte kringen in de eerste
plaats werd genomen om dc
spanning tussen Washington en
Parijs te verminderen en voor
het eerst sinds laren een ge
meenschappelijk optreden van
de westelijke mogendheden mo
gelijk te maken met betrekking
tot de toestand in Zuidoost-Azië
en in het bijzonder de staten
van het vroegere Frans Indochi
na: Laos. Cambodja en Vicl-
Engeland
de be
nadering van de internationale
problemen, wellicht onder in
vloed van de verkiezingscam
pagne. die in dat land in
kiezingen gehouden zullen wor
den. De socialisten maken het
de regering van premier Dou
glas Home niet bijzonder moei
lijk. wat de buitenlandse poli
tiek betreft. Het rumoer rond
om de kwestie-Cyprus. door de
socialisten ontketend, verstom
de al spoedig, nadat de zaak
aan de Verenigde Naties werd
voorgelegd. En ook nu Home
achter de Verenigde Staten staat
wat de gebeurtenissen in Laos
aangaat, maken zijn politieke te
genstanders het hem niet moei
lijk. Labourleider Harold Wilson
steunt zelfs de activiteit van
Amerikaanse erkenningsvlieg
tuigen boven het door de com
munisten bezette gebied in Laos.
We dachten, dat hier een ver
blijdende conclusie uit mag wor
den getrokken, nl. deze: dat de
Britse socialisten meer verant
woordelijkheidsgevoel aan de
dag gaan leggen, naarmate de
datum nadert, waarop de Britse
kiezers hun stem eaan uitbren-
i de mogelijkheid zich kan
en. dat Labour de rege
ringsmacht van de Conservatie
ven overneemt. Aan de ene kant
wil men de indruk wegnemen,
dat de socialisten een negatieve
Instelling hebben met betrekking
tot de buitenlandse politiek. An
derzijds zal er toch ook sprake
zijn van een zich beter bewust
zijn van bepaalde realiteiten in
de wereld van vandaag...
Maleisië
Een van de realiteiten is de
situatie in Zuidoost-Azië en
waarlijk niet alleen in het vroe
gere Indochina, maar ook en in
•ven sterke mate in de jonge
staat Maleisië, voor de veilig
heid waarvan Engeland zich ver
antwoordelijk weet. Vorige week
heeft het er even op geleken,
dat er een nieuwe „topconfe
rentie" tussen de regeringslei
ders (of staatshoofden) van In
donesië. Maleisië en de Phflip-
pijnen zou worden gehouden, die
aan de kwestie-Maleisië gewijd
zou zijn. Het leek te mooi om
waar te zijn. want het begin van
de conferentie zou moeten sa
menvallen met de algehele ont
ruiming van Maleisisch grond
gebied door Indonesische infil
tranten. De moeilijkheden ble
ven dan ook niet uit. Op hei
ogenblik, dat we deze regels
schrijven is het zeer twijfelach
tig. of er inderdaad een topcon
ferentie over Maleisië zal wor-
fen gehouden.
Indonesië infiltreert harder
dan ooit op Maleisisch gebied en
da verplettering van Maleisië be
hoort nog altijd tot de meest na
tionalistische leuzen in Indone
sië. Van Philippijnse zijde hoopt
men nog steeds, dat de bespre
kingen voortgang zullen vinden
en dat de oplossing voor de
moeilijkheden tussen Maleisië
enerzijds en Indonesië en de
Philippijnen anderzijds, zal wor
den gevonden in de vorming van
moeilijkheden tussen Maleisië
de Philippijnen en Indonesië te
vormen statenbond, waarover
vorig jaar al eens een principe
besluit werd genomen.
Brits Guyana
ziet i
Soekarno niet naa
topconferentie?
listisch kabinet te maken zou
krijgen, is dat van de rassente
genstellingen in Brits-Guyana.
waar een soortgelijke situatie
bestaat als op het eiland Cy
prus. De Britse regering heeft
lang geaarzeld, de noodtoestand
af te kondigen. "Je golf van ge
welddadigheid is voornamelijk
het gevolg van de machtsstrijd
tussen de twee rivaliserende
vakbonden in de suikemijver-
heid, maar de werkelijke oor
zaak van de moeilijkheden moet
worden gezocht in het conflict
tussen negers en Indiërs. De re
gering in Georgetown heeft de
zaak al geruime tijd niet meer
in de hand. maar zo lang zij
geen beroep doet op de Britse
regering, zal deze de constitutie
van het land niet buiten wer
king stellen. De premier, dr. Ja-
gan, weigert dit beroep op En
geland te doen, maar tegelijker
tijd beschuldigt hij de Britten
ervan, dat zij hem de macht gro
tendeels uit handen hebben ge
geven. Wellicht vacht hij op een
eenzijdig ingrijpen vaD Enge
Een oplossing voor het con
flict tussen de "akbonden, waar
van er een achter Jagan staat
en de andere zich tegen zijn po
litiek keert, is liet in zicht. Ja
gan verwijt Engeland voorts,
dat het een tweede Cyprus in de
hand werkt, door verkiezingen
te organiseren volgens het stel
sel van de evenredige vertegen
woordiging. Hij vergeet echter,
dat het districtenstelsel, dat de
meerderheid aan een der partij
en (negers of Indiërs) geeft,
Guyana in -rllc geval in een
chaos zal storten, omdat dan
een kleine meerderheid een gro
te minderheid zou overheersen.
Kongo
In Katanga zijn de moeilijk
heden nu al begonnen. Verwacht
werd, dat in dat deel van Kongo
het een en ander zou gaan ge
beuren na het vertrek van de
'aatste troepen van de Ver. Na
ties, aan het eind van de vol
gende maand. 3oals men weet,
vreest men in westelijke krin
gen. dat de vroegere premier
van de provinciale regering van
Katanga, Moise Tsjombe, zal po
gen. een greep naar de macht
te doen. waarschijnlijk met
steun van Rhodesië uit, waar hij
onder de blanken vele
vrienden heeft. Ook de muiterij
in de omgeving van Albertstad
is naar men aanneemt gericht
tegen het centrale bewind van
premier Adoela in Leopoldstad.
Zijn bewind heeft in de afgelo
pen jaren vooral gesteund op de
aanwezigheid van de Verenigde
Naties.
Wanneer deze steun wegvalt
cn er geen andere voor in de
plaats komt, is letterlijk en fi-
De Gaulle wat dichter
bij Amerika?
guurlijk in Kongo het hek van
de dam. Allerlei centrifugale
krachten krijgen dan gelegen
heid, zich tegen het centrale ge
zag van Leopoldstad te keren.
En tegen het optreden van deze
vogels van diverse pluimage zal
het bewind van Adoela en ook
het gezag van opperbevelhebber
generaal Moboetoc wellicht niet
bestand zijn. Het is dan ook met
sombere voorgevoelens, dat we
het aanstaande vertrek van de
VN-troepen zien naderbij ko
men. Of daagt er te elfder ure
nog hulp voor Kongo?