Binnenkort verschij nt nieuw herv. rapport Uw probleem is het onze S.S.K. gaat ook steun geven voor gebouwen Kerk wil de jeugd in de moeilijkheden opvangen Een ivoord voor vandaag 5^ ON W erkende J eugd betreurt Amsterdamse affaire Bet 2 WOENSDAG 20 MEI 1964 Evangelisatieconferentie op Woudsclioten (Van een onzer medewerkers) Stichting Steun Kerkbouw (S.S.K.) heeft besloten om in de komende jaren ook geld beschik baar te stellen voor de bouw van gebowen bestemd voor het jeugd zorg- en evangelisatiewerk. Dit is gisteren bekend gemaakt op de conferentie van het gereformeerde evangelisatiewerk. Jaarlijks zal een bedrag van 10.000 gulden be schikbaar worden gesteld. Het geld zal worden geschonken in de vorm van hulp bij rente en aflos sing van leningen. Voor dit doel zal een speciaal fonds worden ingesteld. Het geld daarvoor moet komen uit de kerkbouwactie die dit jaar gevoerd zal worden. In het na jaar zal namelijk weer een kerkbouw actie gehouden worden, niet alleen door de Gereformeerde Kerken, maar ook door de Nederlandse Hervormde Kerk, de Evangelisch Lutherse Kerk, de Re monstrantse Broederschap, de Doopsge zinde Broederschap, de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten en de Unie van Baptistengemeenten. Jaarlijks komen de gereformeerde evangelisatievrienden op het conferen tieoord Woudschoten bijeen voor hun Pinkster-conferentie. Begonnen werd gisteren met een algemeen overzicht van het werk dat verricht wordt door de verschillende vormen van dienst zoals het Advies en Vormingscentrum, de zondagsschoolvereniging Jachin, het Poortwerk en Evangelisch herstel en opbouw. Flatgebouw gebeurt het toch morgen. We moeten ook deze mensen spreken van het heil dat er is in Jezus Christus en niet trachten te bewijzen dat we ge lijk hebben; dat doet de Heilige Geest wel. Ds. J. van der Haagen sluit zich aan bij Geref. Kerken (Van kerkredactie) De vrijgemaakte gereformeerde pre dikant van Deventer, ds. J. van der Haagen, heeft zich aan zijn kerkgemeen schap onttrokken en is overgegaan naar de Gereformeerde (synodale) Kerken. Het Gereformeerd Gezinsblad meldt dat deze predikant op de zondag voor pinksteren nog het avondmaal heeft be diend. Enkele dagen later richtte hij zich echter in een brief tot zijn ker- keraad waarin hij uitsprak geen mo gelijkheid meer te zien tot samenwer king. Ds. Van der Haagen is 48 jaar oud. Hij werd eind 1944 te Bruchterveld in het ambt bevestigd. Sindsdien diende hij de gemeenten van Ulrum, Neede en Eibergen, Stadskanaal en sedert 1959 Deventer. Politieke verantwoordelijkheid der kerk Dr. Rothuizen las stuk met waardering OP het ogenblik wordt de laatste hand gelegd aan een rapport vanwege de generale synode der Ned. Hervormde Kerk over de po litieke verantwoordelijkheid van de kerk. Aan dit rapport, dat dus binnenkort zal verschijnen, is zes jaar gewerkt alvorens het in februari jl. door de synode in grondvorm werd vastgesteld. De aanleiding vormden de reacties, die zijn gevolgd op het synodale Inmiddels heeft de classis der Gerefor- schrijven inzake Nieuw-Guinea. TCprkpn van TVpven+pr ppn tresDrek J van vele kanten werd toen de meerde Kerken van Deventer een gesprek gehad met ds. Van der Haagen dat ook bijgewoond werd door de deputaten naar artikel 53 van de kerkordening. Na dit gesprek werd hij terstond beroepbaar Rotterdam, 30 mei Grote belangstelling voor bijeenkomst van De Achttien (Van kerkredactie) stellen, dat je alle mensen niet eender kunt laten denken; het geloof is geen flatgebouw met allemaal eendere ka mertjes. Er zijn verschillende kerkelij ke richtingen. Maar sommige «tromingen zijn ge vaarlijk en daar moet je rekening mee houden. Ds. Van Driel gaf een uiteen- zetting van wat eigenlijk moet worden rende commissies bezig verstaan onder een ,,godsdienstig-lijde-1 laatste hand te leggen aan de voor- te wagen met een beetje meer vrede, lijk" denkende mens. Een mens. die bereiding van zes regionale conferen-; boetedoening en coëxistentie, zich bewust is van zijn „onbekwaam ties die door ,,De Achttien" worden Overal in het land zijn organise- vraag gesteld met welk recht de kerk eigenlijk over politieke vraagstukken spreekt. Aldus is meegedeeld door prof. dr. A. J. Rasker, voorzitter van het con vent voor een nieuw politiek ethos, dat gistermiddag te Utrecht een con ferentie over het onderwerp van het synodale schrijven hield. Het convent is naar de woorden van de voorzitter een min of meer pacifistische club, een soort van pressie-groep, die in de tien jaar van haar bestaan een „kleine bijdrage" heeft geleverd aan de bezinning over de politieke ver houdingen in de wereld en er daarbij toe heeft opgewekt om het in over eenstemming met de vredeswil Gods tot enig goed en geneigd zijn tot alle kwaad", een mens die God ziet als een toornig God, en niet als een lief derijk Vader. Het is moeilijk om zo iemand te benaderen en alleen een kerk die weerbaar is, zal dit werk kun nen dienen. Ze moet eerst proberen vertrouwen te wekken bij deze mensen door te trachten zijn eigen taal te spreken. Dat is moeilijk, omdat dezelfde woorden ge bruikt worden maar ze vaak zeer ver schillend geïnterpreteerd worden. Bij de bespreking in discussiegroepen kwam vooral de vraag naar voren of je zo iemand via de georganiseerde evangelisatie moet benaderen dan wel of het wenselijk is dit via de kerk te doen. Uitgesproken werd, dat een per soonlijk gesprek hier van levensbelang is, een luisteren naar de ander en er rustig de tijd voor nemen. Voor iemand kondiging van Christus. Uitgaande van het evangelie probeer de ds. R. J. van 'der Veen, studenten predikant te Delft, 's avonds duidelijk te maken, dat het denken van de mo derne mens (van intellectueel tot sla gersjongen) helemaal niet nieuw is. In zijn causerie over „Het evangelie en het moderne denken" gaf hij ons de disci pelen ten voorbeeld, die toch Jezus da gelijks bij zich hadden. De moderne mens zegt „dood is dood en daarmee uit", maar dachten de discipelen in feite anders? Jezus had hun gezegd: Ik ga sterven maar na drie dagen zal Ik opstaan en toch waren ze verslagen toen het een maal zover was. Thomas geloofde niet en de Emmaüsgangers waren zo bedroefd dat ze zelfs Jezus niet herkenden. Ds. Van der Veen las een fragment voor uit een gedicht „Afrekening" van J. C. Schagen, wat in het kort hierop neerkomt: maak je leven zo mooi mo gelijk, want als je vandaag niet sterft Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Glanerburg: G. R. Bruins te Nieuw-Buinen; te Oudorp-Heer Hugo- waard-Veenhuizen: K. v. d. Sloot te Wy- toez.: W. I. Doude van Troostwijk te Doorwerth-Heelsum; te Barneveld, twee de maal: C. den Boer te Sliedrecht; te Nijland, toez. M. G. Kampstra te Mij drecht; te Voorthuizen: J. H. Cirkel te Huizen NH; te Beverwijk: Th. van Sprang te Wilt Aangenomen naar Oud-Loosdrecht, toez.: M. J. v. d. Berg te Zundert; naar Koudum, toez.: J. G. F. Ankersmit voor heen te Aalsum, thans godsdienstonderwij zer te Emmeloord: het beroep van de gen. syn. tot pred. voor buitengewone werkzaamheden (legerpredikant): H. Griffioen, kand. te Huizen NH. Bedankt voor Sint Annaland: J. Smit georganiseerd. Als plaatsen zijn uit gekozen Rotterdam, Amsterdam, Leeuwarden, Hengelo O., Arnhem en Eindhoven. De bijeenkomsten wor den gelijktijdig gehouden op zaterdag 30 mei. Het motto van alle samen komsten is „Aanvaard elkander." In Rotterdam treden als sprekers op. zoals reeds zaterdag in de adverten ties werd bekend gemaakt, de gerefor meerde predikant van Voorburg, dr. J. M. Vlijm en rar. A. Kist, de directeur van het oecumenisch vormingscentrum Oud-Poelgeest. De eerste zal het motto van de dag uiteenzetten, de tweede spreker zal het woord voeren over „Sa men op weg." De bijeenkomst vindt in Rotterdam plaats in de Rivièrahal, die echter slechts plaats biedt aan 1700 belang stellenden. De eerste stroom van aan meldingen is reeds binnen. Kaarten kun nen aangevraagd worden bij de regio nale commissie van De Achttien: de heer F. A. Bouwer. Ellemare 42 te Rotter- dam-23 door storting van 2,50 op giro nummer 84518. Tijdens de bijeenkomst zal veel ge zongen worden. De muzikale medewer king komt van de Amsterdamse Brass band onder leiding van Gijsbert Nieuw- land. Tevens zullen in het middagpro gramma leerlingen van de christelijke kweekschool in Den Haag onder lei ding van H. Zondervan een speciaal voor deze gelegenheid geschreven spel opvoeren getiteld: „Bij water, brood en wijn." Het «pel werd geschreven door ds. W. Barnard. S.V.B. blijft nog in de N.S.R. De Nederlandse Studenten Vakbewe ging heeft in Amsterdam op een demon stratief congres een resolutie aangeno men. waarin zij de wenselijkheid uit spreekt dat ondanks de op het natio naal studentencongres gebleken me ningsverschillen met de Nederlandse Studentenraad de SVB-fractie als ver tegenwoordigster van een kwart van de Nederlandse studenten, in deze raad moet worden gehandhaafd. De SVB pleit in de resolutie voor het onverkort streven naar een wettelijke vastlegging van rechten en plichten van de student en noemt de woonregel op de campus van de nieuwe TH in Drienerlo een ver werpelijk uitvloeisel van het campussys teem. De resolutie roept voorts op tot het ontplooien van nieuwe initiatieven om te komen tot de World Student Uni ty. Een aan de collegekaart gekoppelde ziekteverzekering beschouwt de studen tenvakbeweging als een van haar be langrijkste programmapunten. In de oorlog is de Ned. Hervormde Kerk weer een ecclesia loquens (een sprekende kerk red.) geworden, al zijn sommigen ten onrechte geneigd om te spreken van een ecclesia loquax (een praatzieke kerk red.), aldus prof Rasker. De kerk kan vergeleken worden met een lamme, die heeft leren lopen; als je het eenmaal kunt. krijg je er zin in. De kerk begreep, dat zij niet slechts moest spreken over de ziel en over het eeuwige leven, maar ook over het poli tieke leven. Zij zag in, dat zij deze ver antwoordelijkheid niet kon overlaten aan de politieke partijen, ook niet al noemen zij zich christelijk. Als sprekers voor de conferentie van gisteren waren uitgenodigd ds. J. van der Wiel, hervormd predikant.te Haarlem, G..Th. Rothuizen, geref. predikant Sprekend te gevraagd om als niet-geestverwant (in engere zin) zijn visie op de nieuwe synodale publi- katie te geven. Het merkwaardige ver schijnsel deed zich voor, dat de gerefor meerde inleider verklaarde het concept met een grote mate van instemming te hebben gelezen, terwijl zijn hervormde collega allerminst content bleek te zijn. Dr. Rothuizen, opzettelijk wat eenzij dig accenten leggend, had uit het stuk geconcludeerd, dat de oude leer van de scheppingsordinantiën weer de kop op steekt. Ook had hij als Kuyperiaan het geluid van de gemene gratie-leer menen te horen. Daarbij had hij vooral het oog op de wijze, waarop over de staat wordt gesproken, niet alleen als zonde-, maar ook als scheppingsorde. In diverse passages had hij de invloed bespeurd van de voorzitter van de commissie, waaraan het schryven van een concept was opgedragen, namelijk prof. Van Ruler, die reeds in 1940 een studie wijd de aan Kuyper, polemisch van karakter, maar intussen „barstend van sympathie". Chr. partijen In het nieuwe geschrift wordt op nieuw gesproken over de partijkeuze. Ds. Van der Wiel had er een pleidooi voor de christelijke partijen in gele#en, hetgeen hij de opstellers kwalijk nam. Uit kerkpolitiek oogpunt bezien vond hij het wel begrijpelijk, maar als je werkelijk wilt praten, kun je je zoiets toch niet veroorloven, betoogde htf. Dr. Rothuizen zei veel waardering te hebben voor de wijze, waarop over de christelijke organisaties wordt gesproken. Hij vond het stuk op dit punt dan ook veel beter dan het herderlijk schrijven „Christen zijn in de Nederlandse samen leving" van 1955. Overigens wil de synode zich ook nu niet met de christe lijke of de niet-christelijke partijen ver eenzelvigen. Van beide mogelijkheden Benoemd tot voorganger van de her-1 vormde evangelisatie te Geesbrug: H. J. Soer, godsdienstonderwijzer-hulpprediker te Avereest. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Lutjesgast Gr.: J. de Hoop te Erica; te Bierum: J. de Jongh te Nes. W.D.: te Niezijl: H. D. de Wit, kand. te 't Harde; te Zaandam, 5de predikants plaats: G. Brouwer te Ten Post. Aangenomen naar Rijswijk: M. T. Mln- nema te 's-Gravenzande. Beroepbaarverklaring: De classis De venter heeft na gehouden gesprek ter stond beroepbaar verklaard ds. J. van der Haagen voorheen predikant van de vrij gemaakte gereformeerde kerk van De- GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Schiedam: J. Kievit te Noor deloos en J. P. Versteeg te Wormerveer. Beroepen te Opperdoes: K. J. Velema te Hoogeveen. BOND VAN VRIJE EV. GEMEENTEN :er voor de tijd i der Molen te Cadz-md. REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP VRIJE BAPTISTEN GEMEENTEN Aangenomen naar Amsterdam: J. J Malgo te Maassluis. Chr. Geref. knapen en meisjes bijeen (Van een onzer verslaggevers) In de christelijke gereformeer de Rehobothkerk aan de Noord singel te Rotterdam is gisteren de jongens- en meisjestoogdag gehouden en heeft tevens de Bond van chr. geref. knapenverenigin- gen in Nederland het veertigjarig bestaan herdacht. Hoofdschotel van de toogdag, die goed was be zocht, vormde een referaat van ds. J. Brons te Bunschoten, ge titeld „Vanuit het beginsel voor waarts". Ds. Brons bepaalde zijn zomers ge kleed gehoor bij de gelijkenis van het zuurdesem. Hij wees de jongens en meisjes er op dat de vrouw uit de ge lijkenis het zuurdesem met het gebro ken meel vermengde, zodat het een be slissende invloed kon uitoefenen. Deze gelijkenis is, zo zei ds. Brons, een beeld van het koninkrijk der hemelen en het werk van de Bonden is in de meest essentiële zin werk in het koninkrijk der hemelen. Ds. Brons drukte de jongelui op het hart hoe belangrijk de jaren tussen twaalf en zestien zijn. In die periode laat God de Schepper de men» vol wassen worden, dat wil zeggen. Hij brengt zover dat men het leven ln moet kunnen. Het belang van deze periode blijkt ook uit het feit dat dan de grote gevaren gaan dreigen. De kerk wil echter in die tijd tot de jeugd komen. Zij is te vergelijken met de vrouw uit het verhaal uit Mattheus. De heer W. Bijleveld, voorzitter van de Bond van Christelijke Gereformeer de Knapenverenigingen in Nederland, wees er in een welkomstwoord op dat in de veertig jaar dat de knapenbond bestaat de zegenende hand van God voortdurend is gevoeld, al sluit dat niet uit, dat er ook vele moeilijkheden te overwinnen zijn geweest. Hij besloot zijn toespraak, waarin hij verscheidene oprichters van de Bond begroette, met zijn vreugde uit te spreken dat men de toogdagen nu gezamenlijk kan vie ren. al is het nog niet tot een ..huwe lijk" gekomen. Do secretaresse va_. Jacqueline Kennedy heeft gisteravond geruchten tegengesproken als zou hr* haar bedoeling liggen deze zomer bezoek aan Berlijn te brengen. zegt zij goede en kwade woorden te kun nen zeggen. Wel eist zij van elke partij, dat zij een beginselpartij is. waarbij zij onder beginselen meer verstaat dan uit- sociaal-economische veel wat ingspunten Had spreker waardering in het rapport staat met name voor het volwaardige theologische accent hij had ook een aantal bedenkingen. Zo had hij bijvoorbeeld aanmerking op het feit, dat de verschijningsvorm van de christelijke partijen een „ongegeneerd grote rol speelt". Als men dezelfde nor men aanlegt voor de individuele chris ten, kan men niemand meer christen noepien. Het element van de gezindheid is onvoldoende gehonoreerd, terwijl an derzijds de zakelijke intenties te weinig zijn vérdisconteerd. Dr. Rothuizen was van oordeel, dat de synode niet de hele waarheid naar voren brengt, als zij zegt, dat het de eigenlijke doelstelling van de christelijke politiek is om iets van het echt christelijke in de politiek te bren gen. Het gaat er echter ook om om iets van het echt politieke in de politiek te brengen, zoals het bij de stichting van de Vrije. Universiteit niet Kuypers be doeling was om de wetenschap christe lijker, maar om de wetenschap weten schappelijker te maken. Voorts kritiseerde de gereformeerde ftredikant het feit, dat de christelijke po- itieke meningsvorming zo weinig aan de politieke partijen wordt overgelaten. Hij kon zich niet aan de indruk onttrek- ken, dat wat dit betreft vóór alles aan de kerk wordt gedacht, zodat men het ambt van de gelovige zich niet ziet rea liseren op alle terreinen des levens. Op deze wijze wordt de mondigheid van de gelovige beperkt. De pro's van de chris telijke partijvorming, concludeerde spre:- ker, hadden sterker moeten worden on derstreept; de contra's hadden dan voor mijn part ook veel sterker mogen uit- Voor de praktijk Ds. Van der Wiel bezag het synodale geschrift in het licht van de ervaringen, die hU in Oost-Duitsland gedurende een bezoek van veertien dagen had opge daan. Het had hem getroffen, dat de voor de beleving van de eigen heid. Eén ding is nodig, maar dat beseft men niet: het nieuwe woord, gesproken met macht en met gezag als gebod en belofte voor de gehele samenleving. dat kerk en staat in het rijk Gods ieder een eigen plaats hebben met een eigen, zelfstandige en van elkaar onderschei den verantwoordelijkheid. De kerk aan vaardt de staat en de politieke partijen en oefent, eenvoudig door er te zijn, in vloed uit. Zij heeft een directe verant woordelijkheid in pastoraat, voorbede en profetisch getuigenis. Deze beschou wingswijze zit volgens spreker echter te precies in elkaar; het is een ontische wijze van sprek ln de D.D.R. noch hier een stap verder komt. In plaats daarvan dient werkelijk te worden gesproken, dient de Naam te worden uitgeroepen en de goden ont maskerd. Het blykt nodig, dat wij een nieuwe ecclesiologie zoeken in de plaats van een ecclesiologie, die de kerk ziet als een instituut ter bevrediging van zogenaamde geestelijke behoeften. Dat heeft politieke relevantie. Kernwapenrapport Dr. Rothuizen, die zichzelf voorstelde als een echt NAVO-mannetje» en een echte hoofdlegerpredikant-man, schonk ook aandacht aan het kernwapenrapport van de hervormde synode en aan de le- gerpredikantenkwestie. Hij beschouwde het rapport als een schrijven met profe tische pretenties. Toevallig echter is het een slechte profetie geweest. Het be zwaar van dr. Rothuizen ging niet tegen het feit, dat de synode een maximum aan verontrusting wekt. Ik wil die veront rusting ook, aldus spreker, laten de mi litairen er maar tot aan de nek in zit ten. Als ik het goed begrepen heb, ver volgde hij, wil ds. Bos die verontrusting niet en gelooft hij nog in de mogelijk heid van een kernoorlog, bijvoorbeeld ter voorkoming van een bezetting. Ik veronderstel, dat we beiden krijgen of Seen van beiden, aldus spreker was et maar waar, dat we een kernoorlog met bezetting konden afkopen! In tegenstelling tot bijvoorbeeld oud- staatssecretaris Calmeyer ziet ds. Bos kennelijk ook geen principieel verschil tussen kernwapens en conventionele wa pens. Niettemin meende dr. Rothuizen, dat de hoofdlegerpredikant toch sterker staat dan ds. Diekerhof, die de tragische vergissing begaat dat hij meent het kern wapenrapport te kunnen onderschrij ven en toch militair te kunnen blijven. Het rapport spreekt immers een onom wonden neen tegen de kernwapens uit. Maar iedere uitholling van het machts- al Voorkomen Die kerk achtte inleider pastoraal het meest verantwoord, die het meeste doet ter voorkoming van de oorlog. Wij moe ten zien te bereiken, dat de atoomwa pens, die we niet kunnen en niet mo gen gebruiken, ook niet gebruikt zul len worden. Dat doel wordt niet1'be reikt via de weg, die de hervormde sy node wyst De oorlog dient te worden voorkomen ten koste van alles, zelfs ten koste van ons geweten, omdat dit min der belangrijk is dan de naaste. Bü de discussie verklaarde ds. Die kerhof geen pacifist te zijn, doch een voudig te geloven, dat de Here God het gebruik van kernwapens verbiedt. Voor de overheid Is dit uiteraard een heel moeilijke zaak, maar Ik zie geen enkele reden, waarom mensen, die er zo over denken als ik, hun mond zouden moeten houden. Ds. Diekerhof wees er voorts op, dat het kernwapengeschrift niet al leen profetisch maar ook priestelijk spreekt. Tegen de priesterlijke achter grond wilde hy ook zijn aanblijven als staflegerpredikant zien. We zyn niet be ter dan de man, die in dienst gaat en daarom moeten we solidair zijn. Dat be tekent voor de kerk „bU de man zyn", aldus ds. Diekerhof. Er is tweeërlei reactie als de lamme de hand van Petrus heeft gevat en het grote wonderdat zich aan hem heeft voltrokken ontdekt. Hij ging met hen de tempel binnen, lopende en sprin gende en God lovende. Maar om hen heen het volk, ijlings toegeschoten, tot wie Petrus zegt: „Mannen van Israël, wat verwondert gij u hierover(Handelingen 3:12). Vreugde en verwondering. Vreugd bij die ene mens over hetgeen aan hem is geschied, verwondering bij de toeschouwers. Waar God ingrijpt is er altijd verwondering geweest, soms vermengd met wat ongeloof Is het wel xoaar wat ik zie? Bedriegen mijn ogen mij niet? Tot op het laatste ogenblik de weigering om het zichtbare als waarheid, als voldongen feit, te aanvaarden.... in weerwil van Pasen, in weerwil van Pinksteren. Het leed, dat de mens zichzelf aandoet, dat hij met open ogen blind blijft, dat hij niet wil zien. Wat verwondert gij u hierover? Nee, geen eigen kracht of godsvrucht, maar Jezus Christus zelf, de gekruisigde maar opgestane Here, uit Wie en door Wie alle kracht zij. Alle kracht zonder enige beperking. De lamme jubelde, het volk staarde hem met open mond aan. De lamme geloofde, het volk dacht er het zijne van. Maar door het geloof werd de lamme een groot geluk beschoren. Zalig zij die geloven! We lezen vanavond Handelingen 2 vers 37 tot 47. jr «m BAS Ben era, Tl BOUCLÉ TAPIJT BASTION; bouclé tapijt I In 2 Meuren I gedessineerd voor I de prij» v~ breed, I f 33.50 p. str. meter, f Vraag folder B26 aan I Veneta N.V„ Hilversum. Onoorbaar en aanstotelijk (Van onze kerkredactie) De jongerenorganisatie van het C.N.V., „Wérkende Jeugd", heeft zich officieel gedistancieerd van de samenkomst van Amsterdam se jeugdgroepen, waar gesproken is over .het onderwerp „Sexuali- teit, erotiek en moraal". Drs. R. Gras van de Rijksuniversiteit van Utrecht heeft daar ideeën' verkondigd, waarop van vele kan ten scherp afwijzend is gerea geerd. De bijeenkomst was mede voorbereid door de plaatselijke afdeling van „Werkende Jeugd." De secretaris van deze organisa tie zegt nu dat in deze samen komst doelen grondslag van „Werkende Jeugd" geweld is.aan gedaan. Het stuk is ondertekend door de se cretaris, de heer J. C. Gordeau, die ook reeds in een ingezonden stuk in „Her vormd Nederland" als zijn persoonlijke mening uitsprak dat de plaatselijke af deling buiten haar boekje was gegaan door medewerking te verlenen aan de bijeenkomst. Aan een aantal plaatselijke jeugdor- :anisaties was het verzoek gericht om _e conferentie samen te organiseren. Onder meer werd dit verzoek aanvaard door Jeugd- en jongerencentrum „Ruim- i". Jeugd en Evangelie", de A.M.V.J., Humanistische Jongerengemeenschap „Werkende Jeugd". De heer Gordeau schrijft: „De plaat selijke groep van „Werkende Jeugd" heeft helaas aan deze uitnodiging ge hoor gegeven en daarmee de naam 'van verbonden". Zonder twijfel zijn ze ter goeder trouw geweest en hebben ge meend dat wanneer de naam van dr. P. J. F. Dupuis eraan verbonden was het geheel wel akkoord zou zijn. DR is nu helaas een grote misvatting geble ken, want de andere spreker op de con ferentie heeft beweringen gelanceerd, die in onze kring geen opgeld knnnen doen en onoorbaar en aanstotelijk zijn." Ruchtbaarheid „Aan deze laatste toespraak ls veel ruchtbaarheid gegeven en juist tegen de achtergrond van de namen van zo po sitief christelijke jeugdorganisaties als o.a. „Werkende Jeugd" is men ons met deze samenwerking aan de kaak gaan stellen. Helaas terecht. Want wie kan het onderscheid zien tussen een daad van de plaatselijke club en het lande lijk orgaan „Werkende Jeugd?" Zo is ons landelijk een verwijt gemaakt van iets, waarvan we z.elf uit de kranten op de hoogte moesten komen. Graag willen we dan ook hier doen weten, dat het hoofdbestuur van dit ongelukkig sa mengaan niet wist. We betreuren het, dat de naam van „Werkende Jeugd" zo in de publiciteit is gekomen." In het slot van dit stuk wordt nog gezegd dat het bestuur het betreurd dat eer men tot publicatie overging weini gen eerst 'om opheldering hebben ge vraagd. De plaatselijke groepen wordt op het hart gebonden in dergelijke ge vallen het beraad met het hoofdbestuur voor te laten gaan boven de zelfstandig heid van de club. De Dr. Schweitzer-prijs is dinsdag in Parijs uitgereikt aan Jean-Marie Gerbault voor zijn boek „Chers poi sons". De prijs wordt jaarlijks toege kend voor een oeuvre dat de aandacht van het publiek vestigt op het bestaan van vraagstukken die gebrekkigheid en ouderdom opwerpen. De prijs bedraagt 5.000 francs (ca. 3.500 gulden). ROOK MET VERSTAND, ROOK MET SMAAK, ROOK SIGAREN wees verstand,emmingketeVietETnoment „,elf en de «ereld. Vraag: Dezer dagen de vakbonden een bezit hebben enige miljarden guldens. Kan zeggen of dit ik dat tot stand gekomen is, de verbouwings- gen welke op of na 1 augustus 1957 10 jaren, dus in 1963 af- zijn gereedgekomen, mag ging van 3/4 der verbouwingskosten worden berekend. Deze berekening aftrek van mij getrokken moeten worden. De verbou wing is evenwel van 1954, en dan zou- Antwoord: De vakbeweging heeft den er 13 jaar verbouwingskosten be- wordt pas toegepast haar werkzaamheden geldmidde- taald moeten worden, aldus mijn col- overheidssubsidie. die door contributies worden lega. Antwoord: Het bekende .Huurprijzen en onderhoud" bevat len nodiL. bijeengebracht. Vandaar dat de grote vakcentralen, zowel als vakbonden verenigingen strijdkassen of stakings- volgende regelingen, waarbij een fondsen en reserves, hebben gevormd, derscheid wordt gemaakt tussen ver die natuurlijk belangrijke kapitalen beteringen en verbouwingen: In het vorenstaande is de „huur- boekje prijs" niet de voor de verbouwing gel dende huurprijs maar een nieuwe huurwaarde vertegenwoordigen. Daarnaast beheert Brieven, die niet zijn voorzien van naam en adres, kunnen niet In behandeling worden genomen. Geheimhoudig ls verzekerd. Vra gen, die niet onderling met elkaar in verband staan, moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo ten. jeugd mag niet meer roken tijdens de bijeenkomsten? Deze regeling is niet van toepassing _i is indien na 31 maart 1960 een verbou- de eerste op grond van die verbeteringen de wing is of wordt uitgevoerd teneinde vinders, maar er zijn ook sn, verder huurprijs destijds verhoogd, dan ver- L""" hï bijzondere steun bij valt die verhoging 13 jaar nadat de ouderdom, ziekte en overlijden, speciale propaganda, enz. Ook geven de verbetering bijna alle vakverenigingen, vakbonden januari 1954 enz. eigen organen uit. Bovendien heb- vervalt ben zij eigen kantoren met personeel. verbetering is tot stand gekomen. Is Vraag: Ondergetekende enz. dergelijke verhoging jaar. De verhoging bedraagt 10% Dat de fondsen aanzienlijk moeten redelijke kosten der varbetering. Over schikt angebracht tussen 1 willen weten hoe ze de dubbele 1 augustus 1957, dan loursgordijnen het beste kan wassen. Antwoord: Het zelf wassen van ve loursgordijnen is uitsluitend aan te be de velen als u over voldoende ruimte be- toestaan. Als actie tegen het i graag ken door de jeugd is er bovendien kletsnat op te hangen behoeft ging gedurende 13 jaar toegestaan neraals jaarlijks 10% der totale kosten. niet bekend. Het verbetering van vooroorlogse wo ls de macht van vele kleinen. Hoe gen is er echter een korting in maken hun groot die kan worden is enkele j; geleden nog eens aangetoond, toen J -»-' het kostbare gordijnen liever goede stomerij. Wilt u het zelf doen, was dan de gordijnen in een ruim lauw sop van of ander goed wasmiddel, spoel brief meegegeven aan ongeveer 300.000 leerlingen van vierde klassen der la gere scholen ter waarschuwing van hun ouders. Deze brief is uitgegaan van de „Actie roken jeugd 1964" en daarin waarschuwt dr. L. I" 'eur van het ting en regis verbonden :en. Vraag: Onlangs heb ik een goedko- ie herenpantalon gekocht. Nu moest hang kletsnat maker zei mij. berekend werd. dat het gezamenlijk gingen zijn vervallen, kan de minister op. Tijdens het drogen moet u regel- het reusachtig concern op verzoek van de verhuurder de matig goed borstelen met de haren ziek i ne kapitaal in handen zou hebben kun nen krijgen, als het maar geregeld een klein deel loon zou hebben opzij gelegd. Vraag: De woning, waarin ik woon, is verbouwd en dus verbeterd, en hier voor betalen wij natuurlijk verbou- pand wingskosten. Nu heeft een collega mij verteld, dat als de verbouwing in 1953 dat doel geldt dat de huurprijs afhankelijk zal stelen. U behoeft de gordijnen niet te tv-eede wereldoorlog zijn er stoffen uit i -i<-«-papiervezel vervaardigd en hiervan kledingstukken samengesteld. het zijn van die Voor verbouwint tus 1957 de regeli n'góid' ling d! ophangen •n prachti. g dat de huurprijs resultaat en u behoeft niet bang te zijn Bepaald gezond is het dragen van der^ mocht worden met 10% van 3/5 der roken Vraag: Nu de campagne tegen het ben nog nooit vernomen dat hierdoor zou ik willen een of andere ziekte rechtstreeks werd verbouwingskosten. Voor verbouwln- vragen: Welke groep Nederlandse veroorzaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2