Wie... Avondmaalszilver na „omzwerving" terug hmël I Kennies WORST EN LENTEBRI V02 Een kanttekening In oorlog uit Kerkdriel gestolen Een woord voor vandaag Conflict over inspiratie van de Heilige Schrift Emigratie naar enige Joodse oplossing 2 ZATERDAG 16 MEI 1964 EXPORTEREN EN INVESTEREN JN HET EERSTE KWARTAAL stee; de invoer met 22% tot een totaal bedrag: van 6.185 miljoen. Deze sterke stijging bewijst hoeze«r onze totale bestedingen zijn toegenomen: enerzijds de consumptie, anderzijds de investeringen. Onze binnenlandse produktie blijkt nog te klein te zijn om de lawineachtige vraag te verwerken. En toch mogen wij op de ontwikkeling van de produktie niet mopperen: in januari lag de industriële produktie 11% hoger dan in januari 1963 en in februari was de stijging 10%. Dat geeft echt wel moed. Maar die stijging was toch onvoldoende, waarbij wij niet moeten vergeten, dat niet alleen de binnenlandse markt aan de produktie trekt, maar ook de exporteur. En die exporteur heeft inderdaad niet stil gezeten. De cijfers vertellen namelijk, dat de exporten In het eerste kwartaal van dit jaar zijn opgelopen tot 4.843 miljoen, hetgeen 18% meer was dan een jaar ervoor. Het is alleen jammer, dat door het sneller stijgen van de import dan van de export, het verschil tussen bn- en export steeds groter wordt. Het gat in de handelsbalans groeide in het eerste kwartaal namelijk tot 1.342 miljoen tegen 939 miljoen in het eerste kwartaal van vorig jaar. Exporteren is van groot belang om geld binnen te krijgen waarmee wij onze import zoveel mogelijk kunnen betalen. Gemiddeld slagen wij erin om 75% tot 85% van die invoer op deze wijze te betalen. Dat verschil wordt dan betaald door het overschot op de diensten- en kapitaalopbrengstenbalans. Daardoor was er elk jaar een overschot op de lopende rekening van de betalingsbalans. Er is echter een zeer gerechtvaardigde vrees dat het verschil tussen in- en uitvoer dit Jaar zó groot zal worden, dat het overschot op de lopende rekening in een tekort zal omslaan. Men taxeert zelfs van 1.000 miljoen. Exporteren heeft echter ook nog een andere betekenis. Prof. dr. J. E. Andrieseen, minister van economische zaken, heeft dat deze week heel duidelijk in het licht gesteld in zijn rede voor de jaarvergadering van het Verbond van Protestants-Christelijke Werkgevers. Exporteren is" van wezenlijk betekenis voor onze economische groei. Tusoen haakjes: die groei kan ook worden bevorderd door ondernemers die leiding geven en risico willen dragen, door vakbekwame werknemers, door technische ontwikkeling, door research en door investeringen. Op dat laatste komen wij direct nog terug. De ervaring is altijd een goede leermeester geweest. Die ervaring nu heeft geleerd dat landen met een snelle exportstijging ook snel groeien. En stagneert die stijging, dan stagneert ook die groei. Die uitvoer kan worden gestimuleerd door een snelle groei van het economi sche peil in de afzetlanden. De sterke groei van onze export naar West- Duttsland is niet denkbaar zonder het Witschaftswunder. Maar minstens even belangrijk is het kostenvoordeel dat de eigen ondernemers ten opzichte van de buitenlandse concurrenten hebben. Onze ondernemers waren altijd in staat om concurrend aan te bieden. Onze concurentiepositle is echter belang rijk verzwakt: van 1954 tot 1964 zijn de industriële arbeidskosten bij ons gemiddeld per jaar V/s meer gestegen dan in de concurrerende landen. Ons kostenvoordeel zo onderstreepte minister Andriessen behoort dus tot het verleden. Hieruit zijn enkele lessen te trekken. In de eerste plaats dat wij de grootst mogelijke aandacht aan onze concurrentiepositie moeten schenken en in de tweede plaats dat wij ons exportpakket moeten versterken door een verdere opvoering van de kwaliteit en het leveren van nieuwe produkten. Dit dwingt echter tot grotere efficiëntie en meer research. Maar ook tot concentratie. Het is niet toevallig dat wij regelmatig van fusies lezen. De Nederlandse ondernemingen zijn over het algemeen klein in vergelijking mei de buitenlandse. Om ons met die buitenlanders te kunnen meten, moeten onze ondernemingen groter en sterker worden, over meer kapitaal en een groter assortiment beschikken. Door hutje bij mudje te doen (om het maar eens populair uit te drukken) komen wij beter voor de dag. ruakriiBen teeen bc- Betere betrekkingen met de minder ontwikkelde landen zijn zeker ook nodig. van f 650 het Onze export is geografisoh nogal eenzijdig. Ruwweg 50% gaat naar de Euro- bedrag. waarvoor marktlanden. En nemen wij alle Europese landen bij elkaar, dan kopen die het museum de be- 80% van onze export. Als wij Noord-Amerika met Van onze export 5"Jfnr^ievan de aftrekken, dan gaat goed 10% van de uitvoer naar de landen van Axie, Afrika dierstal was terug. en Zuid-Amerika. Veel is het niet. vordering onmoge- Wij moeten ons daarom meer op die minder ontwikkelde landen concentreren. Ufk.ch9£ dat Naast multilaterale steun is bilaterale hulp, dus hulp van land tot land, van waarschynlislt over belang. Het doet deugd dat de minister dit nodig acht. te weinig financiën Thans een enkel woord over de investeringen. Zij zijn naast de export om de beker te essentieel voor onze economische groei. Willen wij economisch 50% groeien, kopen, dan moeten de investeringen gemiddeld 60% toenemen, in de industrie zelfs 100% (Van een onzer verslaggevers) Dank zij het enthousiasme van ds. L. M. Verseput heejt de kleine hervormde gemeente Kerkdriel in de Bommelerwaard haar door de Duitsers in de laatste oorlogsjaren gestolen antiek zilveren Avondmaalsstel, bestaande uit een schotel en twee bekers, daterend van 1723, terug. Ds. Verseput die sinds drie jaar predikant is in het overwegend Rooms Katholieke Kerkdriel, ontdekte dat de bekers na veel omzwervingen terecht waren gekomen in het gemeentelijk museum van Arnhem, waarvan ze tenslotte voor f2150 terug konden worden gekocht. De antiekwaarde van de bekers bedraagt momenteel ongeveer f 15.000 en van de schaal f 10.000. Het kostbare Avondmaalszilver is pre cies 221 Jaar in de grote, oude kerk van Kerkdriel gebruikt. Tegen het eind van de oorlog vernietigden de Duitse bezetters het mooie gebouw, terwijl het zilver werd ontvreemd. Alleen de kost bare schotel keerde na de oorlog terug vanuit Alphen aan de Rijn. In 1949 wer den twee nieuwe bekers in gebruik ge nomen waarvoor de tekeningen van de oude bekers als voorbeeld dienden. Nle. mand kon toen echter bevroeden, dat de oude schotel nog eens weer als aankno pingspunt zou dienen voor het terugkrij gen van de twee bijbehorende bekers. Tegen betaling Wat gebeurde na- melijk? In 1955 werd de schotel opgezonden naar een zilverten toonstelling in Arn hem. Daar ontdekte men, dat een der beide bijbehorende bekers ook tot de collecte behoorde, zonder dat men van j de herkomst iets af wist. De Hervormde gemeente kon haar eigendom slechts te- ker, die was aangekocht van een anti quair uit het zuiden des lands. Deze had de beker op zijn beurt weer gekocht van iemand uit Woerden, waar de kostbare schat in de grond verborgen was ge houden. Actie Met deze wetenschap toog ds. Verse put aan de arbeid. Hij organiseerde een actie in en om zijn gemeente en bracht op die wijze 850 bij elkaar. Met mede werking van de plaatselijke (rooms-ka- tholieke) burgemeester verkreeg men ook nog 300 van het Anjerfonds en ten slotte schonk het Edwina van Heek fonds te Enschede een stichting van Dit is het feest van de Geest, Die het gelaat van de aarde vernieuwt, Die de mensen brengt tot het luisteren naar het Woord, Dat spreekt van troost en beloften voor het levenDat begint op het moment van de erkenning, dat God wil wonen bij de mensen. Nooit onderbroken is de strijd tussen de Geest van God en de menselijke geest, maar de overwinning van de Geest is zeker: het is Pinksteren en alle grenzen van taal en huidskleur, van landen en volkeren zijn nu opgeheven. God mèt ons is werkelijkheid geworden en deze werkelijkheid zal de eeuwen verduren. Elke poging om het vuur en het licht van deze Geest te doven is bij voorbaat tot mislukken gedoemd, al kan het zijn, dat God dit licht tempert als de mensen blijven loochenen, dat de Geest is uitgestort. Op de Pinksterdag in Jeruzalem krijgt de geschiedenis der mensheid een nieuwe impuls. De Boodschap van vergeving en de proclamatie van Gods recht op de wereld en al haar bewoners krijgen hier onder de tekenen van een windvlaag en tongen als van vuur, nieuwe afmetingen. Zullen wij, mensen van de twintigste eeuw, ons branden of ons warmen aan dit vuur, zullen wij onze ogen sluiten voor of volgen dit licht? De Geest waait waarheen Hij wil, maar wij kunnen ons zó pantseren, dat wij Hem niet gevoelen, als Hij ons nadert. Dit is de harmonie de enige èn de enig waarachtige in het leven van de mens, dat hij weet en gelooft, dat de Heilige Geest met zijn geest getuigt, dat hij een kind van God is. „Kom Schepper Geest, bezoek Uw kerk, met al het heil van Christus' werk. Vervul Uw schepping, onze geest, met Gods gena op 't Pinksterfeest!" Wij lezen vanavond: Handelingen 1, vers 15 tot en met 26. Morgen lezen wij: Handelingen 2, vers 1 tot en met 13. Voor maandag is het te lezen Bijbelgedeelte: Handelingen 2, vers 14 tot en met 21. Engelse Joden verdeeld Antiek orgeltje in ere hersteld Van een onzer medewerkers De Joodse gemeenschap van Groot-Britannië ziet zich gesteld voor een conflict dat mogelijk een scheuring in zich bergt. Het gaat om de vraag of de bijbel louter een goddelijk boek is, of ook men selijke aspecten heeft. De Engel- se Joden zijn verdeeld tussen Is- weest, eerherstel gekregen nu het" in sde j raëlieten en Jakobieten. De laat- -1^, Vw het Duitse Plaatsie KeKsseisdojste naam is afgeleid van rabbijn eCpJSdtSt IS. i r - i Toen in de Fiauenkirche te Dresden lc'r- DOU1S Jacobs, die in een in 1733 het grote Silbermann-orgel het boek ,,We have reason to believe" E" lW'i kunnen gelo- In 1949 ontdekte een oudheidkundige ven de laatste visie heeft het orgeltje en voorkwam zijn ven 1 ging Hij liet het opknappen door orgelbouwer. Het instrument, dat kostbaar blijkt te zijn. wordt nu als kerkorgel gebruikt. dan uitgesproken. De opperrabbijn heeft zich daar toen scherp te lgen gekeerd. De visie van opper rabbijn I. Brodie is niet onbe langrijk, omdat hij het geestelijk hoofd is van een Joodse gemeen- Verrassing De" betekenis van Investeringen is velerlei. .Door investeringen in bedrijven komen er nieuw, arbeidsplaatsen, terwijl de .rbeld.prodPkliTlteit door v^dlV JanJ v nirniw* machines en werktuigen, de zogenaamde investeringen in de diepte,||(en Ujt de archieven. Hii besloo ry 7 hoofd is van een Joodse gemeen- £j€J*OGpiltf[SU)GVk schap die na Amerika, Rusland cn Israël de vierde plaats qua naat, dat het theologische conflict i plaats qua ned. herv. kerk grootte inneemt. ™e*de'e'°eankdvan"za ds'^erséput^p'ï^t'naa'Xe^inïaeïïnlDïïi?£ ran Troo?t«-ijk te Door.verth j gisch is'hebbe'n SvêS'invtSldrUken'alch ïISHFIiJtr S Geschiedenis weren tunnels, energievoorziening enz. enz. leiden, een stimulans voor en tweede beker was aangekocht, en wel „I ni'mïïïtl. vanTeonombche groei 1858 »»r >5». Omdat i„ 1955 dc nieuwe nagemaakte Beker, zullen1 een illustratie van economiscne groei. noodzaak kerk niet was ingegaan op het aanbod weer in de kast worden gezet, de oude Vroeger gold voor ons als zeevarende natie de stelling dat varen een noo an terugkoop, had het museum de ker- oekers zullen hun dienst, zoals vanouds, is. Hoe belangrijk varen nog altijd is, exporteren en investeren zijn n°8 keraad van Kerkdriel onkundig gelaten belangrijker. Joods studentenboek meentn (Van een onzer medewerkers) Er is geen toekomst voor de Joodse gemeenschap in Nederland. Dit is een van de conclusies tot welke de Nederlandse Zionistische studentenorganisatie komt in haar jaarboek, dat dezer dagen is uitge geven ter afsluiting van haar elfde lustrum. In twee artikelen wordt de toekomst van de Joodse gemeenschap belicht. helpen zéker tegen brandend maagzuur was, zoals dat in Nederland eeuwen het j geval was. daar sedert vijftien jaar de Nederlandse regering geen Immigratie toestaat. Joden uit Nederland kunnen op den duur alleen Joods blijven indien zij naar Israël emigreren daar Neder land In geestelijk opzicht een probleem gebied Is geworden. De heer J. Lindeman acht de assimi- latie geen mogelijkheid tot oplossing van het probleem. Al wil men het nog De Gereformeerde Kerk zo graag, de Joodse identiteit is niet af! ka heeft al geruime tijd een zendings- te leggen. Men is als Jood geboren en i veld onder de Bosjesmannen, in de ogen van de niet-Joden blijven! Tot dusver werden problemen onder- assimilanten Joden, die telkens weer i vonden wegens gebrek aan lectuur afkomst herinnerd worden. I de taal van deze bevolkingsgroep Zending onder Bosjesmannen beginnen Behalve de grote ■au dc tweede be- Je is aan de belgcrs. die van een soort i Gelders zilveren handwerk zijn. dat zeer schaars is, tevens een ..kostbare" ge schiedenis verbonden. Zij werden name lijk geschonken door een der laatste vrouwelijke telgen van het inmiddels uitgestorven, maar eertijds bekende pre- dikantengeslacht Ceporinus, te weten Cornelia Ceporinus. die hier op 76-jarige leeftijd overleed. Deze welgestelde vrouw heeft waarschijnlijk nogal over hoop gelegen met haar familie, met als gevolg dat ze haar hele vermogen aan de kerk vermaakte. Neven en nichten probeerden na haar dood middels een duur proces nog iets van de erfenis te krijgen, maar die poging was tever geefs. Cornelia Ceporinus had bedongen, dat de kerk van Driel. zoals Kerkdriel toen heette, haar lichaam eerlijk en naar fatsoen zou begraven 'n het koor van j de kerk. terwijl op haar graf een zerk met wapens moest komen. Deze steen I ligt nu bij de ingang der nieuwe kerk. Tenslotte stelde de Vrouw als voor waarde. dat het te kopen Avondmaals- zilver met haar wapen en naam ,,ver- Zuid Atri- moet. worden. Aldus geschiedde. Dc zilversmid Van Schaak te Zalt- bommel vervaardigde in 1723 het Avond- maalsbord voor 66 en 15 stuivers en de In twee bekers voor 56 en 17 stuivers. Daarom* pogen' deze Joden ook voort- twee Bosjesmantalen. namelijk Kung en "am®" ®P J*e bekers staan De voorzitter van de wereldorganisa- j durend het bewijs te leveren dat zij Helding zijn reeds bijbelverhalen ver- i Dees «Us Is voor dl «lei der ilantan nri7* lonrt-w-... T/enel .lie rlncl. VtiivnnrVteplri Mn tphpnpri Tn Thuisland wordt nu een bij-5? fP'JS 'S \oor ne ziel acr Joodse studenten, onze land- geen Jood zijn. doch bijvoorbeeld een schenen. In Duitsland wordt -- 1 T--J.lv., de Namataal gedrukt. die hongerig tot Jezus komen, en door T Glove in Zijnen Doot, ver- sterking zoeken bij dit broot". genoot dra. M. Gerêtenfeld acht de vraag goed Christen. Dit is een typisch Joods bel i wat de betekenis is van het Nederland-trekje, daar alleen Joden de noodzaak se Jodendom voor het Nederlandse volkondervinden dit telkens weer te bewij- Aan de Europaboulevard in eerste instantie een kwestie, die zen. dam-Zuid zal burgemeester Van Hall op De Hervormde gemeente van Kerk- door niet-Joden dient te worden beant- Maar ook al zouden de niet-Joden maandagochtend 1 juni de eerste paal driel bezit t hans ook nog enkele lande- woord. In Nederland zijn vooraanstaar- niet de volledige assimilatie in de weg I siaan Voor de nieuwe synagoge van de j rijen uit de nalatenschap van deze de Joodse schrijvers als Van Vrieslandt, staan, voor ieder die eerlijk is tegen-liberaal Joodse gemeente te Amsterdam, achttiende-eeuwsc vrouw. Gomperts en Mulisch werkzaam, die over zichzelf is het volgens de heer Lir- zich op geen enkele wijze met de Jood-deman ook een onmogelijke stap. Het se gemeenschap identificeren. Weliswaar'i geweten staat geen assimilatie toe wordt op beperkte schaal met de Jood- Doch het is moeilijk geworden om zon- se belangen in Nederland rekening ge- der innerlijke overtuiging de Joodse j houden verkiezingen niet op zater-j godsdienst te aanvaarden. De dag. faciliteiten voor Joodse soldaten. toenemende ongodsdienstigheid J«*5?",rem«„rs' hi; v.r.cbiin.,1 »b* «ld. De botsen met die van andere bevolkings- Jood onderscheidt zich er slechts in met Sroepen blijkt de geringe betekenis van zjjn omgeving van, dat hij desondanks e Joden: een groot aantal Joodse r Jb«R7*!|emde"s"heperteniglgel«ven. seeindte wordt sevreegd. Voornergens op. maar hij bedoelde het hartelijk en de maakt een hoge spaarrente? ledereen met een T ermijnspaarBrief van De Twentsche Bank Vermeerdert Uw spaargeld met een kwart, koopt Termijnspaar- Brieven van De Twentsche Bank. Een TermijnspaarBrief groot 100 gulden is op 1 oktober 1969 inwisselbaar tegen 123 gulden. Verkrijg baar tot 50.000 gulden per persoon, bij alle kantoren van De Twentsche Bank en de met haar geaffilieerde banken Van Mierlo en Zoon en de Alphensche Bank. sterk Toen ik een jaar of tien was. koesterde ik een j warme sympathie voor onze slager. Hij zei altijd: ZJ" .Stukkie loorst. Mops?" Dat Mops sloeg natuurlijk ed. Voor i,;; j„ 1 Joods blijft invullen als kelijke gezindte wordt gevraagd. Voor I neï-ffens' _r,—.H| grote groepen Joodse jongeren hebben worst smaakte best. De bleke bakkersvrouw vond feld in ziin artikel ^Vdaeen van het de voorschriften van de Joodse gods- ifc ook erg aardig, al waren het maar twee kleine Nederlandse Jodendom" een beziens- dienst geen enkele betekenis meer. Zij suiker-pepermuntjes die ze gaf. een witte en een waardigheid geworden. Deels uit tradi- welen van het Jodendom niets. .rose. tioneel liberalisme, deels uit schuldge- 1 Op de drogist, die de lucht om zich heen had voel en mede ook uit de sympathie voor 7inni«mr ':an dikke stukken zoethout, had ik het niet erg. In glazen stopflessen had hij allerlei heerlijk debat met Christenen wordenheden staan, maar bij het weggaan was het alleen vraag ontkennend •- r:°D" •"'n'"1"»' aefcoH0,e&J Israël is men de Joden ter wille, maar garandeert dat het filosemltisme mverder niets. Geen salmiakje, niks, behulp van gegevens uit het "Bock. dat ..dag zus". >1 ..VMl Iibii, hun K,eatel|)k elgsn. Toch was ik ,eell 0„erdrebe,i jnoepster, uiant "aaneen a's ee" enke'c keer eens een stuiver kreeg. oratorium kocht ik liever een schelp, die in een glas water Handel' Het Jodendom wordt aan- j openging of een rolletje serpentine. Bij ..iets toe" vaard als factor, als milieu, als iden- krijgen ging het meer om het gezellige ervan dan titelt, maar niet als een geestelijke om de heb. De pepermuntjes at ik vaak niet eens stroming. Voor hen die echter ongesple- j 0p, maar ik spaarde ze. Dan lagen ze rose-wit-rose uVs .Jood wU V,'-VTej lev®°*. zJia "'op de vensterbank, tot het rose wat ging ver- !r*,JÏÏ?"!S3£t1l"niftÏÏt KXxreu. Ma»r ik h.r.aaar m, nog goed dal ik Me li In de huidige tijd .leed, moei- '""«f h'< ''ieetje goeiigheid hep en dacht: Alle- de demo-Ijker te volgen. Het schijnt dat de sy- en den of het Nederlandse Jodendom bij draagt aan het totaalbeeld van het Joodse volk in de wereld. Hoewel er tientallen Joodse hoogleraren in Neder land zijn, voelen slechts enkelen zich met het Joodse volk verbonden. En ook in de Joodse wereld heeft Joods Nederland nauwelijks een stem. Geestesgesteldheid dom Is. .Wai Maccabëus horen, denken sportvereniging of i de hand Niet wmm jemm grafische gegpvens komt drs. Gersten- nagoge als groot geestelijk feld tot de conclusie, dat de Joodse ge- voor de Joden heeft afgedaan. Blijft meenschap In Nederland geen bestaans-1 over het Zionisme, een oplossing die de mogelijkheden heeft, niaar ook wat be-1 Messiaanse verwachtingen van het treft hun geestesgesteldheid. Het aan- Joodse volk waardig is. Een oplossing tal gemengde huwelijken neemt toe. ook, die de normalisatie van het zwer- Joods onderw ijs wordt in zeer onvol- j versvolk bewerkstelligt. In Israël weet doende mate genoten, het aantal leden men dat men Jood Is en men kan het van de Joodse kerkgenootschappen vergeten. Voor het Joodse volk is Is- •eemt af. Hiertegenover staat geen aan- raël het enig overgebleven houvast. maal gekregen, gezellig. Een mens blijft altijd wel een beetje kind; ik schaam my niet te bekennen, dat ik het nog steeds fijn vind iets toe te krijgen. Het mogen dan dood gewone monsters zijn. die me aangeboden worden uit zakelijke overwegingen, mijn kinderhand is nog steeds gauw gevuld. Een ballon toekrijgen voor de kleine meid, mevrouw vind ik ook enig Hij knapt natuurlijk veel te gauw, maar een ballon heeft zoiets feestelijks. Iets toe krijgen: heerlijk. Maar er moet dan wel iets in de lucht hangen van: „stukkie worst. Mops?" Het gaat om. de sfeer; het onpersoonlijke foldertje in de brievenbus met: 7 cent voordeel tegen inlevering van deze bon, is aan mij niet zo besteed. Deze week kreeg ik een prospectus over de post. Van een parfumeriezaak, die zichzelf als chique en gerenommeerd aankondigt. Dat is wel wat, zo'n folder. Prachtig-gekleurde platen staan erin, met dikke dure zepen en vele haar- en andere wateren. En jawel hoor, tegen inlevering van deze bon, zag ik, kon je gratis en voor niets een flesje spul komen halen. „Fris als een lente- bries. beschaafd en vooral persoonlijk en vrouwe lijk." Wat wil een mens meer. Ik spoorslags naar de stad. De zaak waar ik zijn moest had een indrukwekkende pui. In de etalage stonden fon kelende flessen parfum, en lieflijke nagellakken. Er lagen dure borstelgarnituren en valse wimpers. „Onnatuurlijk en ordinair gedoe" sneerde mijn degelijke opvoeding in me. Mijn redelijkheid corrigeerde: Of je nu een corset draagt om mooier te zijn of valse wimpers, het verschil is niet erg principieel. Het is meer een kwestie van smaak." Nadat ik mezelf aldus had toegesproken stapte ik binnen. Ik kreeg op slag de slappe lach. Want daar dromden ze samen. De moe's met de bar biezen, de Mientjes met de manden, de Stientjes met de plastic- en de exclusieve Fientjes met de krokodiltassen. Allemaal op weg naar de lente bries. Ik ook. Je zou zeggen: wat een feest, wat een feest. Maar nee, de stemming was wat ge drukt. De Fientjes hadden hun neus in de wind en vonden het affreus dat er zoveel Mientjes en Stientjes in deze dure halle waren. Het grappigste was, dat niemand het lef had .onder meer de voordeelsbon in te leveren. Er werden aarzelend goedkope kammetjes, haar- cremes en haarspelden gekocht. Maar daarna was niemand meer te houden en kwamen de bonnen op tafel en werden de lentebriezen uitgedeeld. Piepkleine flaconnetjes, niet groter dan een vin gerhoed. Het was een lachwekkende anti-climax. Het had nog best een feest kunnen worden. Als één van de etherische wezens achter de toon bank maar iets had gehad van het elan van de slager uit mijn jeugd. Maar de jovialiteit van: Stukkie worst. Mops", was er helaas niet bij. Een iegelijk kreeg haar lentebries alsof het een kouwe hap uit de gaarkeuken was. Het geven noch het ontvangen was fijn. Jammer. MINK VAN RIJSDIJK. achtergrond is gedrongen. Hoe hoog het meningsverschil is blijkt uit de wei gering van opperrabbijn Brodie toe- stemming te geven voor de herbenoe ming van rabbijn Jacobs aan de New West End Synagoge in Londen. Zelfs wordt hem ketterij verweten. Anderzijds wordt betoogd door onder meer William Frenkel, hoofdredacteur van de invloedrijke Jewish Chronicle en Sir Barnett Janner (behalve lid van het Lagerhuis voorzitter van de Raad van Joodse organisaties) die de benoeming van rabbijn Jacobs voorstaan, dat in de Joodse geschiedenis velen ketterij is verweten door tijdgenoten hoewel late re geslachten dezen als de grootste Joodse wijsgeren hebben gekenschetst. Daarbij wordt verwezen naar de 12e ecuwse in Spanje geleefd hebbende rab bijn Mozes ben Maimon, die als Mai- monides later als de grootste Joodse godsdienstfilosoof en wetscodificator is beschouwd. Nieuwe benadering Dr. Louis Jacobs accepteert niet het louter goddelijke van de bijbel. Hij is van mening dat in de bijbel ook een menselijk element is aan te wijzen. Hij meent dat een verklaring van het Jo dendom aansluitend bij de moderne op* vattingen noodzakelijk is geworden. Met deze mening druist hij lijnrecht in tegen de ideeën van. het orthodoxe Jo dendom. Hoewel gesuggereerd wordt dat traditionalisme in wezen hier botst met modernisme, is dit niet juist daar rabbijn Jacobs heeft betoogd onveran derd tot het orthodoxe Jodendom te blij ven behoren, doch alleen een nieuwe be nadering voorstaat, een vrije discussit over theologische vragen. Daarvoor heeft hij reeds opgericht de Society for Jewish Theological Study. Rabbijn Jacobs heeft hoewel hij lijn recht tegenover de opperrabbijn staat de onverholen sympathie van vele rab bijnen van United Synagogues, waartoe de meeste Joodse gemeenten behoren. Vele rabbijnen nodigen rabbijn Jacobs uit voor een lezing omdat zij van me ning zijn, dat een vrije discussie over de vraagstukken die leven alleen heil zaam kunnen werken. Opperrabbijn Brodie en zijn adviseurs zijn het daar geenszins mee eens. Zij zijn van oordeel dat het overgeleverde en gelegitimeerde Jodendom zoals dat al eeuwen leeft geen nieuwe benadering nodig heeft. Een nieuwe benadering zou alleen maar afwijkende meningen kun nen activeren. Weigering De laatste weken vooral is de contro verse. die meer is geworden dan een theologisch meningsverschil tussen rab bijn Jacobs en opperrabbijn Brodie, maar een meningsverschil tussen Isra ëlieten en Jacobieten, naar een climax gegroeid. Het. is gekomen door de wei gering van de opperrabbijn dr. Louis Jacobs te aanvaarden als rabbijn van de tot de United Synagogues behorende New West End Synagogue te Londen. Van deze synagoge was dr. Louis Ja cobs rabbijn toen hij in 1959 zijn boek publiceerde, waarin hij zijn afwijkende ideeën neerlegde. Desondanks werd hij door opperrabbijn Brodie een jaar later benoemd tot leraar aan het Jew's Colle ge. het rabbijnenseminarium van Lon den Dr. Jacobs had daarbij het voor uitzicht rector van dit seminarium te worden. Toen deze plaats echter in 1963 openviel werd hij door opperrabbijn Brodie gepasseerd wegens zijn afwil- kende ideeën. „Een man die niet ten volle onderschrijft wat een gemeenschap als de United Synagogue, als een or thodoxe gemeenschap, aanhangt kan niet worden genoemd tot rector van een rabbijnse seminarium", zo verklaarde de opperrabbijn ongeveer. Dr. Louis Jacobs trok de consequen tie en nam als leraar ontslag. Maar ontslag nam ook dr. Chaim Pearl die rabbijn Jacobs in de New West End Synagogue was opgevolgd. Hij verklaar de geen rabbijn te kunnen blijven bij de United Synagogue met een dergelij ke bekrompen leiding. De gemeente be noemde daarop met algemene stemmen rabbijn dr. Jacobs weer. Zij gaf te ver staan dat een rabbijn die de geestelij ke leiding van haar gemeente had toen hij zijn geruchtmakend boek schreef cn daarop tot leraar aan het rabbijnense minarium werd benoemd goed genoeg was opnieuw haar rabbijn te worden. De opperrabbijn sprak daarop zijn ve- to uit. Maar even stijf als opperrabbijn Brodie het been houdt doet dat rabbijn Jacobs cn de New West End Synagogue. Enerzijds overweegt men met deze ge meente te treden uit dc verenigde ge meenten, anderzijds wil men dc ontwik kelingen afwachten, omdat volgend jaar wegens het bereiken vau de zeventigste verjaardag opperrabbijn Brodie zal af treden Reeds nu liopcn sommigen, dat rabbijn dr. Louis Jacobs de Joodse geestelijke leider van de toekomst zal RbasmmuuSSSI SCHMEIffltl MEENT 116 - ROTTERDAM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2