DAG en NACHT Duke Ellington II wordt er over U gewaakt NUBISCHE MONUMENTEN OP TAL VAN ZEGELS U zou hei niet zeggen, maar een jazzpionier werd vijfenzestig jaar ZONDAGSBLAD ZATERDAG 9 MEI 1964 if In Colorado Springs (VS.) honden Amerikaanse en Canadese officieren dag en nacht de uacht bij een doorschijnende kaart ran Noord-Amerika van 10 bij 7 meter. Op een signaal van de tcaarscliii- tvingsposten in Europa zou van hier uit de verde diging van de vrije ivcreld toorden geleid. Het gebouw zelf is extra-terri toriaal, dat wil zeggen dat het in juridische zin geen deel uitmaakt van het Franse grondgebied. Iede re avond, als de kantoren leeg zijn, gaan er ploegen van de vei ligheidsdienst door alle bureaux om na te gaan of alle safes zijn afgesloten en of een onachtzame functionaris niet ergens een ge heim document heeft laten rond slingeren. Tegelijk worden de prul lenmanden zorgvuldig geleegd en met name het oude carbonpapier opgeruimd. Want een eventuele spion zou uit het spiegelbeeld, dat t kunnen lezen van het do cument, waarvoor het gebruikt is. Alles gaat in grote zakken naar de kelders, waar een papiermolen het tot wolachtige vlokken ver maalt. Kort geleden heeft men een tweede papiermolen (van Ne derlands fabrikaat) aangeschaft. Indien in geval van oorlog het ge bouw in handen van ..onbevoeg den" zou dreigen te vallen, zouden alle geheime documenten tevoren vernietigd moeten worden. De een of ander heeft echter op een goed ogenblik uitgerekend, dat die ene papiermolen weken Lang zou moeten draaien om alle geheime stukken van de Navo en de delegaties te vernietigen. Dank zij de nieuwe machine kan men nu in geval van nood 400 kilo do cumenten per uur tot stof verpul- Tolken De vergaderzalen van de Navo bevinden zich op de tweede ver dieping. Een van die zalen, die de. lnsiders ,,de kathedraal" noemen, wordt alleen gebruikt, voor de ple naire zittingen van de Noordatlan- tische raad, wanneer de delegaties van de deelnemende landen elk tientallen personen tellen. De elf andere zalen zijn ..intiemer". Rondom de tafel is er plaats voor zestien mensen (de voorzitter en de vertegenwoordigers der vijftien landen) die achter zich een groep adviseurs hebben zitten. Er wordt in dergelijke vergaderingen door elkaar Engels en Frans gespro ken, de beide officiële talen van de Navo. Degenen, die een van beide niet machtig zijn, kunnen door middel van een klein plastic tele foontje. dat men aan het oor hangt, de vertaling beluisteren, die door de tolken gegeven wordt in geluid- dichte cabines met glazen wanden, die op de zaal uitzien. Ook de elec- tronische uitrusting microfoons, telefoons, versterker-installaties en schakelpanelen die hiervoor no dig is, is van... Nederlands fabri kaat. Ruim vijf en twintig tolken zijn in vaste dienst van de Navo. Als men hen aan het werk hoort, beseft men wat een heksentoer het is om op hetzelfde ogenblik dat iemand spreekt, zijn woorden in een andere taal te vertalen. Frans en Engels hebben een heel andere zinsbouw en vooral als een spre- Hij moet in ,',zijn" taal bijvoor beeld het werkwoord in het be gin zetten, terwijl de spreker het in diens taal pas helemaal :ian het eind geeft. Dan zwijgt de tolk tot hij eindelijk dat werkwoord te pakken heeft en moet dan in ra zend tempo zijn achterstand inha len. Bezoekers In de grote lounge waar alle twaalf conferentiezalen op uit ko men. staat een bord waarop men kan zien, waarover die dag verga derd wordt. Die lijst is op zich zelf al de aandacht waard, want hij geeft een indruk van de ver scheidenheid van onderwerpen, die op een willekeurige dag bij de Navo aan de orde komen. Mocht u zin hebben, er eens te gaan kij ken. als u toch in Parijs bent, ga dan gerust naar het hoofd kwartier toe, want u bent er wel kom. Per jaar komen er vele dui zenden bezoekers uit verschillende landen. In de grote perszaal wor den zij voorgelicht door deskundi gen van het Internationale secre tariaat en van de delegatie van hun eigen land. Zij krijgen films te zien en veelal brengen zij na afloop ook nog een bezoek aan Shape. (Supreme Headquarters Allied Powers Europe), het gealli eerde hoofdkwartier in Europa bij Versailles. volkenrecht, de beste leerlingen van middelbare scholen, vakbonds leiders, jeugdleiders en natuurlijk ook officieren, die op deze wijze „zich ln het hol van de leeuw" van het werk van de Navo op de hoogte komen stellen. In de enorme hall van het Na- vogebouw. waar zeven liften voor het ..vervoer" van werkers en be zoekers zorgen, hoort men de amb tenaren en bezoekers onder elkaar spreken in alle talen van het bondgenootschap. In de acht mo narchieën en zeven republieken van de Navo worden elf ver schillende talen gesproken. Maar iedereen, die in het gebouw werkt, beheerst een van de beide officië le Navotalen, te weten Frans en Engels. Men heeft ons van ver schillende kanten verzekerd, dat de samenwerking tussen de mannen en vrouwen van de Navo van zo veel verschillende nationaliteiten even vlot en goed verloopt als dat in de ministeries van buitenlandse zaken van de deelnemende landen het geval is. Ook in het gebouw van Shape verloopt de samenwer king geruisloos. Als een onschuldi ge leek zo tegen een uur of half een 's middags de grote eetzaal van dit .gebouw binnenkomt, zal het hem echter duizelen. Om op het eerste gezicht de nationaliteit te bepalen van een van de vijf honderd officieren die daar zijn, zou men eerst het Navo-handboek van buiten moeten leren, waarin alle uniformen, insignes, kroon tjes balken, sterren en eikenloof staan afgebeeld. Ingespeeld De Noren en Canadezen hebben op de linkerschouder tenminste nog de naam van hun land staan en de Amerikanen hebben de let ters US op hun lapeL Een Ne- Postzegelrubriek door G. J. Peelen Op liet moment dat in Neder land de zomerzegels uitkwa men, dit keer in het teken van het dier, in verband met het jubileum van de Vereniging voor Dierenbescherming (blin dengeleidehond, katten, herten en wat potsierlijk voor Ne derland! een wisentkoe met kalf) verscheen in West-Duits- land eveneens een tocslagserie, „voor de jeugd" ook bestaande uit 4 dierenzegels, verenigd on der afb. 1. maar uitsluitend vissen, resp. haring, roodbaars, karper en kabeljauw, twee zoet water- en twee zcevissoorten dus. Oostenrijk is zeer produc tief dit jaar door allerlei ge beurtenissen, waarop we nog terug komen. We vermeldden reeds eerder de prachtige bloe- menserie, ter ere van de bloe men- en tuintentoonstelling in Wenen, waarbij Aalsmeer en de bollenstreek zo'n prachtige beurt maakten en met vele be kroningen thuis kwamen. Straks komt de grote WIPA ten toonstelling. waarvoor een schit terend uitgevoerde propaganda- reeks gaat verschijnen, en daar tussendoor verschenen enige losse herdenkingszegels, er nu twee afbeelden: Romaanse kunstschatten in Oostenrijk, afb. 2, waarop we een beeld van de apostel Jacobus, en een kerkraam met Maria Magdalena zien afge beeld. Wie deze vakantie naar Wörthersee trekt, moet tussen Klagenfurt en de sprookjesburcht Hochosterwitz, maar eens oplet ten in Maria Saai waar men bij opgravingswerkzaamheden, schit terende produkten van vóór- en woeg-Christelijke tijden naar bo ven bracht. Afb. 3. is ter ere van De 2e Parlementaire - wetenschappen - conferentie in Wenen: Pallas Athene in een parlementszaal. De Oostenrijkse postzegels mun ten steeds uit door graveer- en drukkunst. Land na land gaat nu door. ter navolging van de UNES- CO-acties, zegels uit te geven ten bate van het behoud der onver vangbare Nubische monumenten, die in de watermassa van de stuwmeren van de Aswandam dreigen te verzinken, indien niet enorme bedragen bijeengebracht worden om de belangrijkste over te brengen en voor het nage slacht le bewaren. Eerder gaf ik reeds enige voorbeelden, maar sindsdien kwamen weer een twin tigtal landen uit mei mooie ze gels. Dat is niet alleen in het Egyptisch gebied van de Nijl, maar ook zij het in mindere mate in het grondgebied van Soedan. Die stammen uit de vroeg-Chris- telijke tijd, zoals afb. 4. van Soe- PEEN SCHEMERDONKER VERTREK zitten twee offi cieren. De een is met zijn post zegelverzameling bezig, de an der leest een boek. Voor hen staan telefoons, die rechtstreeks verbonden zijn met verschillen de hoofdkwartieren van de Na vo. Op de wand tegenover hen is een hoog paneel met lamp jes. Opeens klinkt een zoemer. De officieren zijn nu een en al aandacht. Er zijn een paar lampjes gaan branden en in een raampje is een getal van drie cijfers zichtbaar geworden. Uit dat codegetal en het aantal en de plaats van de lampjes die branden blijkt, dat ergens bo ven Oost-Duitsland, Finland of de Zwarte zee iets ongewoons gaande is. Van seconde tot se conde kan het codegetal veran deren. Het „verdachte" vlieg tuig kan bijvoorbeeld een Brits vliegtuig zijn, dat niet precies zijn gebruikelijke route volgt. Het kan ook een formatie Rus sische jagers zijn, die op oefen tocht is en rechtsomkeert maakt. In dat geval gaan de lampjes weer uit. De ene of ficier gaat verder lezen en de ander neemt de loep en pincet weer ter hand om de tanding van een postzegel op haar gaaf heid te onderzoeken. Het leven in het operatiecentrum van het Navo-hoofdkwartier in Europa gaat gewoon door. „Voorwerp" ln dit operatiecentrum komen uit de verschillende radar centra, alleen die meldingen binnen die voor de westelijke luchtverdedi ging wel eens van belang kunnen zijn. Die radarcentra zelf krijgen van hun kant alle signalen binnen die worden gegeven door de ra darschermen. die van Noorwegen af tot Turkije toe dag en nacht het oostelijke luchtruim aftasten, tot honderd kilometers diep. Dag en nacht draaien de lichtpijlen over de radarschermen en elk puntje is een voorwerp, misschien een vliegtuig, misschien alleen maar een zwerm vogels. Met re kenmachines worden de gedragin gen van die voorwerpen van tel tot tel gevolgd. Alles wat ver klaarbaar en normaal is, schift het elektronische brein er automa tisch uit. Alle andere „bewegin gen" worden (eveneens automa tisch) doorgegeven aan het hoofd kwartier. men in het gunstigste geval nog over enkele minuten. Maar da; is al voldoende. Zo is het niet altijd geweest. Want in 1951, toen de Navo nog maar enkele jaren be stond, waren er in het radarwaar- schuwingsnet nog enorme gaten. den. waaronder Nederland, ver vaardigd) die „laagvliegers" kun nen neerhalen. Laagvliegers Integratie Als er een punt is waarin het bondgenootschap enorme vorderin gen heeft gemaakt, dan is het wel de luchtverdediging. Bestre ken in 1951 de radars vrijwel al leen het westelijke luchtruim, en waren vele posten slechts acht uur per dag en sommige maar vijf dagen per week bezet, nu is het systeem volkomen waterdicht. Het is sterk gemoderniseerd. De radars zijn nauwkeuriger en rei ken verder en hoger. Voor wat de electronische apparatuur en gelei- desystemen betreft is er nu al een veldslag aan de gang tussen de technici van beide kampen, die op steeds perfectere systemen stude ren om eikaars systemen te storen of te ontduiken. De afloop van die technische strijd zou in een eventuele oorlog wel eens beslis send kunnen zijn. De kracht van het luchtverdedigingssysteem van het Westen ligt in het feit, dat het geïntegreerd is. Er zit ook liju in. De vliegtui gen bevinden zich in dc meest achterwaarts gelegen linie. Er voor staan de NIKE-raketten, die hoogvliegende toestellen kunnen neerhalen. En helemaal vooraan bevinden zich de HAWK-raketten (Thans door vijf Europese lan- afdoende bescherming mogelijk De geperfectioneerde radars rei ken wel ver, maar ontdekken een vliegtuig niet, als het zoals de Fransen zeggen aardkluiten af scheert. Men zoekt aan beide kan ten nog steeds naar een systeem voor afdoende bescherming tegen laagvliegers. Wat de bescherming met vliegtuigen betreft, deze is veel soepeler dan die met raket ten. Men moet echter wel goed beseffen, dat alles wat men in de Tweede Wereldoorlog geleerd heeft over luchtgevechten, volko men is achterhaald. Aanvaller en verdediger kunnen nu beiden een snelheid halen van meer dan twee maal die van het geluid. Dat be tekent, dat zij beide 20 km. per minuut afleggen en elkaar dus na- deren irnet een snelheid van 40 km per minuut. Er is in die omstan digheden geen sprake meer van „richten" met boordgeschut. Tus sen het ogenblik, waarop beide piloten elkaar als stipjes aan de horizon hebben waargenomen en het ogenblik, waarop zij ,.op el kaar" zitten, verlopen zes tot ze ven seconden. tweede radarketen, die der naar achteren ligt dan de waarschuwingsketen. Een electro- nisch brein stuurt de vliegtuigen regelrecht op hun vijand af en geeft ook bevel, hun wapens af te schieten. Mierenhoop der vijftien Navolanden.Met de dagelijkse bezoekers mee zijn er een kleine tweeduizend mensen in het gebouw, die de zes ver diepingen met een totaal opper vlak van 40.000 vierkante meter bevolken. Er is in het gebouw een postkantoor, een cafetaria, een bank, een boekwinkel, een kran tenkiosk. een restaurant en een zaal voor persconferenties met een stuk of zeven studio's voor radio en t.v. Maar dat zijn dan ook zo ongeveer de enige plaatsen, die niet onder controle staan van de speciale veiligheidsdienst, die voor geheimhouding moet waken van alles wat er in het gebouw gezegd of geschreven wordt. Controle Men gaat in de Navo niet licht vaardig om met de vele militaire en andere geheimen. Iedereen, die de veiligheidszone binnen gaat moet een speciaal paspoortje to nen. ook alle ambtenaren van hoog tot laag, die er al jaren werken. Bezoekers moeten zich melden bij het veiligheidscentrum in de gro te ingangshal. Daar belt men op naar het bureau, waar de bezoe ker naar toe wil en als dit bureau antwoordt, dat men hem wil ont vangen, wordt er een „geleidebil- jet" uitgeschreven. Dat wordt dan de i de kijkje Xavo-defensief<olleg Tot voor enkele jaren hoofdzetel van de Navo zo goed en zo kwaad als het ging gehuis vest in een soort barak op de hel ling tussen het Trocadero en de Seine, die oorspronkelijk was ge bouwd voor de Ver. Naties en waarvan de vloeren na een jaar of tien bedenkelijk waren gaan kraken. Nu heeft de Navo haar nieuwe tehuis betrokken, waarin zich zoveel dingen afspelen, die van zo groot belang zijn voor de veiligheid van de niet-communis- t ische landen. Het gebouw heeft de vorm van een V en staat aan de rand van het Bois de Boulogne. Daar werken bijna 1000 ambtena ren van het internationale secre*3- riaat en ongeveer 400 mensen die verbonden zijn aan de delegaties ligheidsman met het geleidebiljet afgeleverd aan de Nederlandse afgeleverd marechaussee inde bekende zwart -blauwe uniform, die de toegang tot de vertrekken van de delega tie bewaakt. Als men het Neder landse „domein" weer verlaat, wordt men compleet met af getekend geleidebiljet afgele verd aan de uitgang. Zo is het onmogelijk, dat men zich 's avonds in het gebouw zou laten insluiten. En zelfs als dit iemand zou gelukken, zou hij muisstil op zijn plaats moeten blij ven, zonder zich tc verroeren. Want anders zou hij door geschui fel of geritsel een van de verbor gen microfoons in werking zetten, dan Iaat zien, een fresco uit de tempel van Faras, met de voor stelling van een engel, met kruis. Laos, afb. 5. geeft een zeer in teressante zegel, waarop in het midden het hele door water be dreigde gebied getekend is, met de daarin aanwezige tempels. Links een Hindoe „Stupa", rechts een sfinx. Op afb. 7 van de Ivoor kust zien we de reuzenbeelden bij de Aboe Simbel tempel van Fa rao Ramses II en zijn gemalin Nefertari. Op afb. 8 van Opper- volta hetzelfde Ramsesbeeld. Het staat nu wel vast, dat deze beeldengroepen van Abu Simbel gered zullen worden. Ze worden in enorme blokken gezaagd, en zes tig meter hogerop weer gerecon strueerd. Intussen vordert de dam zoda nig. dat Egypte al hele groepen Nubiërs moest verhuizen. Daar aan is afb. 6 van Egypte gewijd aan „Resettlement", We zien links een Nubische tempel, In het midden een kaart van het ver drinkende land en recht* de nieu we, eenvoudige huizen, voor de overgebrachte Nubiërs gebouwd in hoger gelegen gebied. Afb. 9 geeft de jaarlijkse onaf hankelijkheidsdagzegels van Is raël, 3 in getal, dit jaar voor de 16e maal verschenen ge wijd aan Israëls wetenschappelijk onderzoek, mede ten bate van ae achtergebleven gebieden. IHoe kort is het nog maar geleden, dat de jazzliefheb ber werd versleten voor een Iniet geheel ongevaarlijke gek? Wie voor de oorlog warm Iliep voor de uitingen van de Noordamerlkaanse neger be hoorde tot een groep die in I muzikale kringen met een wat scheef oog werd aangekeken. Dat is nu, anno 1964, wel an- I ders geworden. Die jazz is geëmancipeerd en het behoort I zelfs tot de bon ton om jazz- I liefhebber te zijn. Sterker zelfs: de jazz loopt het ge vaar het domein te worden van een snobistische groep, die zichzelf heeft voorzien van een cultureel aureool. IMen behoeft slechts in de jazzkelders van onze hoofd stad rond te kijken om te I constateren hoe het met de Jazz van vandaag is gesteld. IOf men het met deze ontwik keling eens is of niet. men zal moeten vaststellen dat de jazz Ieen gezicht heeft gekregen. De Jazz telt mee, ook in kringen waar hij tot voor kort taboe Iwas. Als vandaag per televi sie de aandacht wordt geves tigd op het jubileum van een I bijbelgenootschap, dan gebeurt dat met begeleiding van onver valste jazzmuziek en onder de I medewerkenden op de feestdag ontwaart men Rita Reys en het trio van Pim Jacobs. Natuur lijk speelt bij de huidige appre- Iciatie van de jazz ook de strijd van de neger tegen de discrimi natie een rol en dit kan dan I gelden als een buitenmuzikale oorzaak van de waardering. Doch vooral in muzikaal ge- I oriënteerde kringen weet men tegenwoordig ook zeer wel de muzische aspecten van de jazz Iop hun waarde te schatten. Dat ls een gelukkig verschijnsel en als er één figuur is aan te wij- Izen die voor een goed deel voor de emancipatie van de jazz in culturele kringen heeft gezorgd I dan is dat wel de woensdag 29 I april j.l. 65 jaar geworden Ed ward Kennedy („Duke") Elling- I ton. Opschudding De Duke heeft al heel wat op schudding in de jazzwereld ver- Ioorzaakt. Het begon in 1927 en hij was toen al enkele jaren ln de band-business werkzaam toen hij plotseling moest in vallen met zijn grote orkest voor de band van Joe „King" I Oliver in de New Yorkse Cot ton Club. Het was een sensatie van de eerste rang. Het pu- derlander pikt er zijn landgenoten direct uit aan de Nederlandse Leeuw, doch het devies „Je Main- tiendrai" doet de meeste buiten- I landers denken, dat zij met een I Fransman te doen hebben. Derge lijke fijne details kan men dan ook beter overlaten aan de potige sergeants, die bij de ingangen bliek maakte daar kennis met de jungle-stijl van Ellington: de kopergroep in de band bracht, als een verlengstuk van de men selijke stem, geluiden voort die men in het oerwoud situeerde. De growl" effecten werden echter zó muzikaal en zó toe passelijk in het ensemble ge bruikt dat men als snel de waar de van Ellington's muziek on derkende. Groot orkest De Duke presenteerde boven dien een orkest dat voor die tijd ongewoon groot was: 14 man. Dat betekende dat er uitgebreid gearrangeerd moest worden; de tot dan vrijwel uitsluitend im proviserend werkende kleine groepen konden het met een mi- laten en maakt plaats voor een doorgecomponeerd stuk, gevat in een harmonisch patroon en in een melodiek rechtstreeks ontleend aan het impressionia» tisch-Europese idioom. Accoor- den k la Debussy. Bartok en Honegger gingen plotseling het zeer eenvoudige uit open drie klanken en dominant-septime accoorden bestaande negerse schema verrijken. En dit alle* werd ondergebracht in de on telbare kleurmogeliifcheden van Ellington's band. Parallel imet deze ontwikkeling liep overigen* een steeds verder gaande per fectie van Duke's ensemble en toen hij zich in 1939 wederom met zijn orkest ln Nederland, liet horen Ikon men gerust spre ken van een buitengewoon muzi kaal gebeuren. Was Duke'* band toen in grootse vorm, de ze werd nog overtroffen door wat in de periode 1940'46 werd gepresteerd. In die Jaren ontstonden ook de grotere cy clische stukken *b .Black, Brown and Beige", de ..Perfu me Suite", waarin Ellington's moderne idioom tot grote hoog te werd ontwikkeld. Over het al- Jemeen worden deze jaren al» e vruchtbaarste in Ellington's carrière beschouwd. Na de oor log heeft hij nog bands van ver schillende samenstelling geleid het eerst in de wereldge schiedenis een bondgenootschap bestaat reeds in vredestijd I dat een van hoog tot laag geïn- tegreerd opperbevel heeft met een volledige internationale generale I staf. Het voordeel van de geïnte- greerde organisatie in vredestijd is dat de troepen onmiddellijk daar I kunnen worden ingezet, waar zij I het meest nodig zijn en wat nog bel; nimum aan arrangement stel len. De geraffineerd gecompo neerde en georkestreerde num mers van Ellington trokken al lerwegen de aandacht. In die dagen werd ook de zo karakte ristieke Ellington-klank geboren, het breed-sonore klankcomplex dat men in geëvolueerde vorm vandaag nog in zijn muziek te rugvindt. In de band van 1927 treft men beroemde namen aan: Otto Hard wick, Sonny Greer, Bubber Miley, Joe Nanton en Harry Carney, mensen die El lington jarenlang hebben ge volgd. Harry Carney speelt zelfs vandaag nog in zijn orkest! Na enkele bezettingswijzigingen ont stond dan rond 1931 de fameu ze band waarin figuren als John ny Hodges, Juan Tizol, Lawren ce Brown, Cootie Williams en Fred Guy door hun grandioze prestaties, zowel in teamver band als solistisch, het gezicht van het ensemble bepaalden. In die eerste jaren ontstonden de meeste van de klassiek gewor den composities van de maestro zelf: Black and Tan Fantasy, The Mooche, Mood Indigo, So litude. Rockin' in Rhythm, Har lem Speaks en East St. Louis Toodle-Oo. In 1933 kwam Elling ton voor het eerst naar Neder land en gaf in de Kurzaal een legendarisch geworden concert. Ommekeer Enkele jaren later, in 1937, komt er zij het vooralsnog wat weifelend een ommekeer in de stylistische richting van het orkest. „Reminiscing in Tem po". een vierdelige suite, breekt met alle vormtechnische tradi ties in de jazz: de geijkte 32- matige A-A-B-A vorm wordt Ver- Suite". de op Shakespeare-figu- ren geïnspireerde cyclus „Such Sweet Thunder" en de filmmu ziek bij „Anatomy of a mur der". In februari 1963 presen teerde Ellington in de Haagse Dierentuin wederom een fabu leus orkest, waarin de oud-ge- dienden nog (of weer) waren opgenomen. Daar waren de ba riton-saxofonist Harry Carney, de trompettist Oootie Williams, de trombonist Lawrence Brown en bovenal de schitterende alt saxofonist Johnny Hodges, die allen toch van Ellington's leeftijd moeten zijn, doch die nog in het volledige bezit van hun instru mentale vaardigheid waren en muzikaal nog op de bovenste treden van de ladder stonden. En dan Ellington zelf! Als een veldheer dirigeerde hij zijn or kest precies waar hij het wil de hebben, de magistrale greep op de materie was nog onver- slapt en weer produceerde het gróte orkest de typische Elling- ton-sound. Weer waren er za ken die men nog nooit ergens anders had gehoord. En de pi anist Ellington? Voor de zoveel ste maal vroeg men zich «i waar hij toch de ideeën van daan heeft. Een 63-jarlge was hij toen en hij frappeerde (na 40 jaar bandpraktijk!wéér door de verrassende originaliteit van zijn invallen. Ellington is dan nu 65, maar van het genieten van een pen- door want. ondanks de heden, die de exploitatie van een grote band altijd hebben ge kenmerkt, staat hij nog als een rots in de branding. Ellington blijft altijd Ellington, alle mo derne experimenten en snobis tische onderwaardering ten spijt. JOOP SCHRiIER ENKELE MOMENTEEL VERKRIJGBARE GRAMMOFOONPLATEN zal „The Indispensable Duke Elling ton" (RCA LPM 6009/1—2). Een 2-plaats album met opnamen uit de periode 1940—'46. Eveneens op deze periode slaan te platen „In a Mel- lotone" (RCA LPM 13S4) en „At his very best" (RCA LPM 171S). De vier platen bij elkaar geven een vrijwel volledig overzicht van de grote glanstijd. „Piano in the Background" (CBS BPG 62031, ook in stereo). Opna men uit 1960. Edlson-winnaar 1663.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 17