Palaver '64 met vele hoogtepunten Bijbelgenootschap vierde feest met 23000 gasten De actie gaat door HALF MILJOEN VOOR KAMEROEN Mahalia Jackson won de harten Jongeren, vragen en de Bijbel VRIJDAG 8 MEI 19«J (Van een onzer redacteuren) WAT was, achteraf bezien, nu het hoogtepunt van deze Palaver '64, wat in de herinnering gebleven? Was dit alleen het optreden van Mahalia Jackson, 's werelds grootste gospelzangei entree in de Ircne-lial van het Jaarbeurscomplex was als dat van een vorstin. Aan de arm van wika Rijks, de jubileumsecre taris van het 150-jarig Nederlands Bijbel Genootschap, en begeleid door twee stoere Utrechtse agenten begaf ze zich naar het podium terwijl Hugo Sharpe, de negerzanger, nog de laatste regels van het lied „Give me that old-time religion" zong. Ze begaf zich naar het podium terwijl 23.000 jongeren zich als één man van hun zitplaatsen verhieven en haar met een daverend handgeklap een indruk wekkende ovatie brachten. s, na een nacht slapen, als het indrukwekkendste Demonstratieve exposities ackson, s werelds grootste gospelzangeres? Haar elke zin stormen de vragen da". gekl®®d in een "prachtige tot de grond reikende witte zfldenL "P,™» japon, voor het forum van christenjeugd-Mahana Jackson, de met mij mee te gaan, begenadigde in geloof en stem, helemaal en een en al liefheid, en Laar nee, het was Filippus niet, die ze zong met volle overgave: ,,I '11 be so happy", waarnaar de mij beëxegeerde jeugd stil en ontroerd luisterde, en later: „When the Saints go Het waren slechts de marching in" een van haar grote nummers dat de jeugd in ver- Ik lees wel in de bijbefdTe dVblijde voering bracht,'zo in vervoering bracht dat zij mee-klapte en mee- boodschap heet I deinde op het rythme van de muziek. I maar al de eeuwen door was het be staan vol pijn en leed, waar tot op heden geen van alle men sen raad op weet. Wat heidens is verbannen wij als zon dig uit ons midden, I terwijl wij zelf constant het gouden kalf aanbidden. Ik lees wel in de bijbel, maar ik kom er niet mee klaar. De waarheid klinkt in honderdduizend I stemmen door elkaar. Was alleen Mahalia Jackson maar het hoogtepunt van de dag van Hoe kan ik dan begrijpen en hoe weet gisteren of was dat ook de lang verheide bekendmaking van het bedrag ik wat is waar? dat voor de actie-Kameroen was bijeengebracht? De slagzin luidde: wou we^at Filippus kwam „Een miljoen voor Kameroen", maar een vol miljoen was het gisteren nog niet, het was de helft ongeveer een kleine vijfhonderdduizend gulden. Doch nog tijdens de bijeenkomst werd een van de organisatoren een bankbiljet van duizend gulden in de handen gedrukt en een ander werd door een bezoeker meegedeeld, dat hij niet zou rusten voordat hij met zijn kring nog een ton had ingezameld. Was dat het hoogtepunt, dat de jeugd met een langdurig applaus beloofde, dat zij er zorg voor zou dragen, dat het miljoen voor Kameroen op 17 juni, op de verjaar dag van het Nederlands Bijbel Genootschap, op tafel ligt? Was het alleen het optreden van Mahalia Jackson Daar stond iBijno i Antwoord Vloedgolf Wat was het hoogtepunt van Palaver '64 te Utrecht, georganiseerd door de Stichting Jeugd en Bijbel ter gelegen heid van het 150-jarig bestaan van het Nederlands Bijbel Genootschap, het hoogtepunt van deze grootse manifes tatie van christen-jeugd? Was het de wij ze waarop zij half Mahalia Jackson zong haar hart uit op het feest van Nederlandse christelijke jongeren. de morgenuren bezit lense hal? Ruim een iur lang trok een niet te over- ziene schare van het station naar het Jaarbeurscomplex, een compacte men senmassa, als het ware een brede niet te stuiten vloedgolf, die de Irene-hal binnenstroomde. Wat was het dan de entourage? Het podium had als achtergrond een vrolijk pleintje in het stadje Paladam. dat ergens ligt tussen Nederland en Afrika. En op dat pleintje vol fleurige terrasjes vierden de Paladammers feest. Zij maakten muziek en zij dan- j sten en zij zongen hun liederen. En 23.000 jongeren keken toe. (Van onze kcrkredactie) Mie doordrong tot in iedere hoek var de zaal. tot in iedere hoek van het hart Ademloos stil hebben ze geluis- ook. Ze zong het wat onbekende lied van terd. Maar ze hebben OOk op Q6|de negerslaaf, die achter de Dloee in stoelen gestaan, alle 23.000. Jiietide hete zon zijn werk doet één uitgezonderd, om het krachti- h°udt Eerbied Rond 23.000 jongeren het land, jongens en meisjes, jonge mannen en jonge vrouwen. Zij waren gekomen met treinen en bussen en wel honderden auto's. Zij spraken Lim burgs of Fries ofZeeuws of Gelders. Rond 23.000 jongeren, die ook vroeg naar Uterecht waren afgereisd voor de Hemelvaartsviering. Nooit zal men heb ben geweten, dat het in de volle Irene- hal zo muisstil kon zijn. Het was muis stil toen een voorganger bad: ..Heer Op de vragen moest een antwoord komen en het kwam er. Het kwam er uit het gesprek tussen Filipupus en de kamerling. Het gesprek, gebaseerd op het lijden en sterven van Christus. Jezus gekruisigd en begraven maar: The angel rolled the stone away, zong Hugo Sharpe, op het graf [volgde de opstanding Jezus leeft en j wij met Hem. Jezus leeft en heeft be loofd: „Ik zal u niet als wezen achter laten. Ik kom tot u" en wat de Heer belooft, doet Hij. De Heilige Geest maakt levend, maakt nieuw, maakt vrij. De ogen van Filippus gaan stra len. Door de Geest wordt de bijbel het woord van de levende God. Door de Geest worden we allen getuigen... Rond 23.000 jongeren luisterden naar het Woord, luisterden naar het antwoord op de vragen, die tevoren waren ge steld. en het was weer doodstil Jezus, U Die bij Uw hemelvaart be- jhal. Mahalia Jackson, op dat ogenblik loofd hebt Uw Geest te zenden naarstaande in een zaal van waaruit zij op deze aarde, zendt ons nu Uw Heilige!de hal een overzicht had, zei "vol res- Geest. opdat wij mogen beseffen wat! peet: „Wat een mensen en wat een U ons te zeggen hebt in deze -Hemel- aandacht het lijkt wel een samen- vaartsviering en op deze dag en in ons 1 komst van Billy Graham hele leven". En het was muisstil toen het koor zong: „Kom Schepper. Geest daal tot ons neer. houdt intocht in ons hart. O i j Heer! Gij. die aan mensen naar Uw terwijl het lijv,se draaiboekwaar- beeld, van Uw genade toebedeelt". m va" minuut stond aan- gegeven hoe het verloop van Palaver '64 diende te zijn, werd afgewerkt, zat 'Jan Filius de man, die het program- had samengesteld in zijn regis- Dochter Wat? Wat i dan bid- de hand aan mijn ploeg". Ze zong ook het be kende lied ..Down by the riverside" en voor iedereen het wist was de zaal een rythmegroep die ongedwongen met hand geklap haar zang begeleidde. ge ritme mee te klappen, mee te stampen, mee te deinen. Mahalia Jackson is er in geslaagd, niet al leen om die immense zaal vol jon ge mensen te boeien, maar hen mee te slepen. Een uur lang zong zij vol overgave haar gospelsongs en negrospirituals. Nu eens kalm en rustig, en dan weer bewogen en fel. „Was het mooi?", vroeg na af loop een ober ons. Waarschijnlijk zal geen van de duizenden toen hij thuis kwam dat woord gebruikt hebben. Wel: Het was geweldig, beter nog: overweldigend. (jje 0p de berg staat waar Mozes ge staan heeft om God te ontmoeten. HANDKLAP Cameramannen van de Nederlandse en Amerikaanse (C.B.S.) televisie wa ren druk in de weer. In de zaal heerste een benauwde hitte, maar niemand merkte het meer. Ergens midden in de zaal stond een jongen op een stoel, ge leund tegen een pilaar, om woord te missen. De liederen de ooi-zaak van, dat men niet weet wat van deze Palaver 64 het hoogtepunt is geweest? Is dat de echte vrolijkheid, de echte spontaniteit, die. uit alles wat ten tonele werd ge voerd sprak? 'Is het de bereidheid die deze christen-jeugd heeft getoond om zich voor anderen in te zetten? Is het de eenheid die uit verscheidenheid wordt geboren, als een groots doel wordt na gestreefd? Of is het eenvoudig het to tale programma, dat zorgvuldig in el kaar gezet zonder hapering werd ,.ge- Hct programma wie weet met hoeveel zuchten, met hoeveel passen en meten samengesteld was goed. Rond 23.000 jongeren houdt men niet rustig van hoe goede wille zij ook mogen zijn, als zij zich ook maar een ogenblik vervelen. En ver veling was er niet bij. Als een wer velwind volgden de nummers el kander op zang e" dans en mu ziek het leek een spel, maar het was allemaal ernst, want uit de zang en dc dar.s en de muziek re zen vragen, die een antwoord be hoefden. Vragen seurshok, breed-lachend van plezier omdat alles op wieletjes bleef lopen. Op de lichtsignalen die hij gaf traden de medewerkers op of af. Hij dirigeerde de drumbands door de zaal naar. het podium, hij liet met een druk op de knop Vrij en Blij zingen en de Sja- loom dansgroep optreden. En tussen dat alles door nam hij alle telefoontjes aan, die van buiten-af op zijn „hoofdkwar tier" binnenkwamen. Er waren veel telefoontjes. Al vroeg in de morgen kwam er een uit Den Bosch, waar Limburgse Pa laver-gangers waren gestrand omdat hun autobus een mankement had ge kregen. ..Ach. hier loopt het wel los", zei de stem door de telefoon, ..maar we hebben één angst. nl. dat we er straks niet meer in kunnen". Er kwam ook een telefoontje uit het noorden des lands. Terwijl Jan Filius zijn oog liet glijden over de 23.000 bezoekers in de Irene-hal, hoorde hij de vraag van een vader: „Meneer, mijn doch ter zit in de zaal. Wilt u haar even zeggen, dat er vanmorgen 3 is be zorgd voor de Kameroen-actie?" Praten Het Palaver, zo viel er in het pro- igrammaboekje te lezen, werd lang ge- Het ging om de vragen. Vragen? Ju- leden geboren, onder de boom der oud- geen I les de Corte zong er van. Hij zong1 hartstochtelijk, in dat eenvou- angelieboodschap. En dan j ;t een bijbels gegeven _dat j werd uitgezongen, bijvoorbeeld hef niet verstaan. Een prachtige opvoering van Is raëlische dansen gaf de Amster damse balletgroep Shaloom. Duizenden dromden tussen de morgen- en middagbijeenkomst samen in de Bernhard-hal waar talloze stands waren ingericht. Boven: Een- aparte stand voor de actie: „Een miljoen voor Kameroen", trok de aan dacht van duizenden. Opnieuw kwamen vele dubbeltjes, kwartjes en guldens binnen. Dit geld is nog niet verrekend in de tussenstand van bijna een half miljoen. Onder: Belgische jongeren van het blad „Op Vrije Voeten" lieten zien wat zij doen om ook in dat land van hun geloof te getuigen. Tussenstand was een half miljoen Van onze kerkredactic Dc slagzin was: „Een miljoen voor Kameroen", Dat bedrag is niet ge haald. Dat wil zeggen nog niet ge haald. De jonge mensen die gisteren in de Irene-hal in Utrecht bijeen wa ren hoorden om precies kwart over twaalf dat er 489.736,52 gulden bijeen was. Er ging even door de zaal een gemompel. Men was er dus nog niet. Maar ruim een uur later klonk een enthousiast applaus, daarmede wil den deze jongeren zeggen dat het hun vaste plan was om door te gaan. Per slot van rekening was het geld niet voor de stichting „Jeugd en bij bel", die palaver '64 organiseerde. Het geld is bestemd voor het jubilerend Ne derlands Bijbelgenootschap om Kame roen te helpen aan de twintig nieuwe bijbelvertalingen die daar brood- en broodnodig zijn. En nog gisteren is de actie verder gegaan. Toen Mahalia Jackson zong droegen enkele jongeren een grote kist met geld naar de bovenzaal, waar de leiding bijeen was. Dat was de op brengst van de stand op de tentoon stelling in de Bernhardhal. De man die met het tellen van het geld belast was geweest kreeg, toen hij van het podium af kwam waar het bedrag van bijna een half miljoen bekend was gemaakt, een briefje van duizend gulden in de handen gefrommeld. Iemand uit Haar lem vertelde het plan te hebben een bij zondere actie te houden die nog een ton moet opbrengen. En dan mogen we niet vergeten dat niet alleen de jeugd die op palaver bij een was bezig is. Zoals men weet heb ben de jongeren van de christelijke-ge- reformeerde jeugdbond en de hervormd- g reformeerde jongeren zich van pala ver gedistantieerd. Maar zij hebben zich niet gedistantieerd van de actie voor bijbels en bijbelvertaling voor Kame roen. Ook zij gaan door. Het totale bedrag zal op het jubileum van het Nederlands Bijbelgenootschap, dat op 17 juni officieel in Amsterdam wordt gevierd, worden bekendgemaakt. KB. sten in Afrika's dorpjes. Het is praten alles wat zich afspeelt in de sa menleving. De onderwerpen zijn legio: een stuk land, een vrouw, een bruids schat. een diefstal. Het palaver kan veel tijd vragen, maar het loopt hooit dood. Een palaver, was ook in de pauze, de Bernhard-hal. waar de jeugd kon lunchen en naar veel dingen kijken en luisteren waarover later ook te praten Het Nederlands Bijbel Genootschap er een prachtige stand ingericht kunstenaars stelden er hun werk ten toon, er waren voorwerpen uit Kame roen, kunstig uit hout gesneden en uit klei gebakken, er werden grammofoon platen gedraaid van Mahalia Jackson het gaf allemaal in voldoende mate stof tot gesprek. En dan men ont moette elkaar, en ook dat gaf stof tot.... ila veren! Maar Maar de vraag blijft: Waarin lag het grote geheim, dat over deze Pala- '64 nog lang zal worden gespro- en wat het voornaamste is dat het dc jeugd heeft aangesproken? Waarom kwamen 23.000 jongeren naar Utrecht? Voor Mahalia? haar optre den zal bij het nemen van de beslis sing: gaan of niet gaan. een rol heb ben gespeeld. Voor Rita Reys. voor het trio Pim Jacöbs. voor het (voortreffe lijke) V.U.-cabaret. voor de Boshoppers, voor de The Light Town Skiffle Group, of voor welke andere medewerkenden ook° Waarom bleven zij tot het einde, terwijl de temperatuur in de hal zo hoog steeg, dat de jasjes en de over- gooiertjes moesten worden uitgedaan, zo hoog steeg, dat men zich met de programma's wel koelte moest toewui ven om het „uit te houden"? Het geheim moet dit geweest zijn: dat 7,ij wilden getuigen van hun be reidheid zich om Christus' wil tc ge ven aan lien, die hun hulp nodig hebben, dat zij willen getuigen te weten van de kracht, die in hen werkt waardoor zij bij machte zijn oneindig veel meer te doen dar 7.ij beseffen, dat zij Hem uilden aanbid den. Wie is de lof en de heerlijk- Natuurlijk verwachtte de zaal iets. Dat bleek reeds toen deze vrouw, die zo'n geweldige stem heeft, maar daar- ook heel haar gevoelsleven kan Hoezeer de zaal gegrepen was door I deze liederen bleek echter pas toen het overbekende .When the saints go mar ching in" door miss Jackson werd inge zet. Als een man stond de gehele scha re van duizenden op. nog voor ze het zelf wisten, stonden ze op stoelen. Het -.wacht hebben dat zij zelf „handklap en betuig" was een letterlijke door haar zang gegrepen zouden kun- werkelijkheid geworden. Op het podium •orden. En toch waren zij aal. een vol uur lang. jdrong het I J.E.-koor naar voren rond Met gespannen gezichten volgden Jan de microfoon waar Mahalia Jackson Filius en de zijnen in de regisseurska- stoncj jn de zaal drongen jongeren naar mer haar gang naar het podium. Zou zij er in slagen, helemaal alleen met|voren- en de politie had handen vol ilechts de begeleiding van haar pianist! werk en slaagden er nog maar amper in Mildred Falls en organist Edward Ro-jom een kleine ruimte voor haar vrij te houden. Maar zelfs de agenten ver gaten soms heel even waar zij waren en klapten mee in de maat. Maar toen zij. haast nog voor orgel of piano geklonken hadden de eerste zachte lonen in zette van het ..ril be, so happy, it's in my heart and soul nerd het Uk zal zo gelukkig zijn, want hel leeft .Jackson incasseerde die ln mijn hart en ziel» luisterde degehel' -,.i haar van dicht oij te zien. De gehele zaal stond spontaan op en bracht haar reeds een ovatie toen zij nog lang niet op het podium was. Maar weini gen zullen binson de zaal tot rustig luisteren te dwingen? ADEMLOOS STR \LEND zaal ademloos Slechts de persfotogra fen en een aantal amateurs waren voor het podium druk in de weer, om haar expressieve gezicht, dat wij enkele dagen geleden als lelijk beschreven, maar dat in haar zang wonderlijk mooi kan worden, in hun lens te vangen. Een programma had zij niet. Na ieder lied wisselde zij even enkele woorden met de pianiste De organist reageerde vanzelf en wonderlijk snel volgden de liederen op alkaar Het tweede was een blijmoedig getuigenis dat de Heiland haar hand vasthoudt en haar veilig leidt naar het beloofde land Op dat ogenblik wi a®, gezette bende? Neen. Mahalia •oelige maar! hulde met een stralend gezicht Zonder overgang ging zij over op een ander lied. Opnieuw klonk nog eens het lied van de heiligen die binnenmarche ren. Eer ze haar slotlied Inzette vroeg ds. A. Klamer allen het podium te ver laten. Onmiddellijk werd aan zijn ver zoek gehoor gegeven. Het werd rustig in de zaal. Samer baden de duizenden het „Onze Vader" Nog eenmaal zong Mahalia Jackson heel rustig klonk het. het bekende. „O. Lam van God ik kom..." (Van onze kerkredactie) Vragen hebben voldoende ge klonken op het Palaver, vragen die jonge mensen stellen. Afwij zingen ook van het geloof en van de bijbel in de vertolking van te genstemmen. »,De bijbel is de magneet die ons uit vele kerken hier samentrok", zei ds. G. N. lammens in zijn boeiend ope ningswoord. Maar aan het einde van de morgenbijeenkomst klon ken bij monde van het V. V.» cabaret de stemmen, die riepen „Wij willen geen Joab meer; wij willen geen Moab meer. geen Saulus meer en geen Paulus meer, geen schorsing en geen scheuring geen heibel en geen bij. bel." Ds. Schoch gaf zijn ant woord, en Mahalia Jackson het hare, de jonge mensen van I.J.E. en zovele anderen, ieder op hun manier, gaven antwoord. En de 23.000 jonge mensen gaven alleen al door hun aanwezigheid hun antwoord. En door applaus gaven zij nog eens hun antwoord toen wika Rijks hen vroeg of ze er verder aan me- wilden werken dat het miljoen voor Kameroen er zou komen. Ds. Lammens had het reeds gezegd, heel in het begin van dit grootse jeugd- festijn. toen hij opmerkte dat het niet de bedoeling was om vrijblijvend om de bijbel heen te „palaveren". Hij sprak zou uitgroeien t< zwijgen, opdat e nen worden naar i het einde het feest een nieuw palaver, e s: urnen moesten geluisterd zou kun- 3 ie ene stem. De uesz „Wat. staart gij en ziet op naar de hemel?" was de allereerste vraag die na de hemelvaart gesteld werd door de engel aan de apostelen. Hij zei, wat staat geschreven op borden langs de verkeerswegen in de omgeving van Schiphol: „Kijk op de weg en niet de lucht." Het is juist het geweldige van het Nederlands Bijbelgenootschap dat het bestaat uit christenen die de weg zagen tot diep in het hart Afrika en Azië toe. De liefde lippus geworden. Die bewogenheid raak te het hart van de neger ui' Ethiopië. En daarom reisde hij zijn weg verder met blijdschap. En nog voor het feest goed begonnen was beantwoordde ds. Lam mens reeds die ene vraag die zo vaak gehoord wordt: ..Hoe weten wij dat de bijbel het Woord van God. dat hij ge ïnspireerd is?" Het was het aloude ant- •oord dat de evangelist Moody eens dat nog geldt, ook voor jon- -- van vandaag: „Omdat de •ijbel mij geïnspireerd heeft. Maar die bewogenheid moet ook ons hart raken. We moeten niet langer naar onszelf kijken, niet naar onze twijfel en wanhoop, maar ons hart openen voor de liefde van de Here. Dan dui ken er wel allerlei vragen op, maar als we ze allemaal beantwoord hebben raakten we toch de kern n-»g niet. We moeten weten dat de Heer bewogen is voudige. moderne woorden ver-j®ver ons. ooh frist als de vragea telde deze predikant de duizenden, die on6 naar de keel vliegen. De Man En waar ds. Lammens ophield, ging ln zekere zin, ds. M. L. W. Schocb ver der. Het hele middagprogramma stond in het teken van dc ontmoeting van Fl lippus met dc neger. Het wilde eei antwoord zijn op de zo heel persoonlijk' raag: „Verstaat gij wat gij leest?" Er ia rerkondlgde hem Je- staat dan: Grofe aandacht was er voor ds. Ype Schaaf, juist terug uit Kame roen, die op zijn manier de aan dacht vestigde op de stand die in de Bernhard-hal was ingericht voor dit land. aandachtig luisterden, het hele oude evangelieverhaal. Er v een Man die kiezen moest Hij wilde staan aan de kant van God. Hij wilde zeggen: Ik haat die u hatep; Ik haat die mensen die zo gewichtig kunnen doen; dat meisje dat alleen maar bewonderd wil worden; die jongen die leeft om har ten te breken: die beschaafd-» dames, die zo hoog verheven en toch zo een zaam zijn. Maar Hij wilde ook helemaal aan de kant van de mensen staan. Hij kon het niet verdragen dat mensen verloren gin gen. Hij wilde de vuile hand van men sen in de reine hand van God leggen. God wees Hem af, omdat Hij mens was: de mensen wezen Hem af, omdat Hij God was. God en mens beiden. Maar zo heeft Hij ons met God ver zoend door Zijn sterven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 17