Nieuwe Turkse druk op patriarch Athenagoras -DE DOKTER aan 'i woord Paasfeest van Russische vluchtelingen Een tvoord voor vandaag Wereldraad snelde te hulp mm Weer uitspraak gevraagd over sexuele moraal sf R.k.-jongeren verward Eindhovense studenten boycotten dies-viering BKonchiletten RODE HOND VOENSDAG 29 APRIL 1961 STEEK'N PLUIM OP UW HOED: SPAAR Zaterdag 2 mei in Den Haag Gun uzelf een groeiend spaartegoed. Goed. Want uw spaargeld is goed voor alles. Ga naar de spaarbank waar men u óók gaarne van dienst is met andere bankzaken, zoals rekening-courant, deviezen voor uw reizen, kredieten, hypotheken en bemiddeling in ef fectenzaken. Meer dan 1000 banken en bijkantoren. De spaarbanken met volledige bankservlce. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Polsbroek en Vlist: B. M. Meijndert te Waarder (Z.-H.). Aangenomen naar Zi.ipe (N.-H.): R. G J. Timmers te Hulst. Bedankt voor Amstelveen 'wijkgem i VI-Buitenveldert): P. Klap te Zeist. AANGESLOTEN BIJ DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFEISEN-BANK TE UTRECHT (Van een onzer medewerkers) Op zaterdag 2 mei a.s. komen de Russische vluchtelingen en ontheemden, die verspreid in ons land wonen en het Russisch Or thodoxe geloof belijden in Den Haag bijeen om het paasfeest te vieren. Zij zullen dit op hun eigen bijzondere manier doen. Daarom is het interessant dit feest met hen mee te maken. Er zijn ieder jaar vele Nederlanders, die als belangstellenden de Russische paasviering beslist niet willen missen. Nu is het ro, dat het paasfeest van de Russisch orthodoxen niet altijd later wordt gevierd. Het gebeurt wel eens, dat hun Pasen Pas-cha geheten op dezelfde datum valt als ons paasfeest. Het verschil in data houdt verband met het aanhouden van de oude Juliaanse kalender in plaats van de Gregoriaanse kalender, waarop het Latijnse paasfeest is gebaseerd. Ook dit jaar is de verzamelplaats Den Haag, omdat de - Russisch-Orthodoxe Kerk in het buitenland, die onder de jurisdictie van de metropoliet Anastasius in Amerika staat, zich in de residentie bevindt. In deze geïmproviseerde kerk in de Bakkerstraat 57a zal displaced persons het grootste zondag met wijding van de palmtakjes, die aan de gelovigen worden uitgereikt, teneinde deze thuis bij de iconen te plaatsen, op de witte donderdag, de goede vrijdag en de stille zaterdag. W. Nusselder te Niezijl; te Will Siegerswoude (FrL): F. de Jonge, kand. te Amsterdam-W.: te Bedum: W. de Vries te Oude en Nieuwe Bildtzijï, die dit beroep heeft aangenomen: te Laar (Duitsland Nachtdienst Aifmeiooisn h. zendingspred. te Pajéti Soemba, die dit beroep heeft aange- T nomen; te Leiden (als studentenpredi- In de nacht van zaterdag op zondag. kant). dr s j Ridderbos te Amster- dit jaar dus op 2 mei, wordt de plech-'dam.z tige paasnachtdienst «boude». De» Bedl„k, v00r Rotterdom-Z, tevens dienst is werkelijk plechtig en aangrij- pred v00rhet ikaiia-ziekenhuis Ine. H. pend. De orthodoxe aanwezigen beleven hun heilige feest op een bijzondere manier, die zich moeilijk voor eer schrijving leent. Zij zijn glukkig ei vreugde, dat Christus is opgestaan. De bisschop of de priester zegt tegen de menigte: „Chrlstos woskrese li mertwich", hetgeen betekent, dat Chris tus uit de doden Is opgestaan. Dijkstra): H. v. Rhijn te Leeuwarden. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen te Driesum c.a. (bij accl.) S. Braaksma, kand. te Kampen. GEREF. GEMEENTEN wBedankt voor Slikkerveer (vac. W. C. J. ezigen kussen elkaar drie keer. Bosschaart': P. Blok te Dirksland. waarbij de beginnende partij de woor den zegt: ..Chrlstos woskrese" Chris- BAPTISTEN GEM. tus is opgestaan terwijl de andere Beroepen te Amsterdam (onafh. gem i: partij antwoordt: „Woistinoe woskrese" J. A. Malgo te Maasslur (Christus is waarlijk opgestaan). Het is in onze ogen een beetje vreemd, dat ook dc mannen elkaar kussen, maar toch is dit een broederlijke, een warme en een hartelijke, maar vooral een chris telijke geste. Waar is üw God? Wet God in het algemeen en nog minder: ónze God, maar üw God. De mensen hebben het récht het bezittelijk voornaamwoord te gebruiken, als zij zich richten tot de dichter van Psalm 42. Maar als u goed luistert, hoort u daarin de spot, een belachelijk maken van de man, die altijd heeft gezegd, dat hij wist een God te hebben. Die in een zeer persoonlijke relatie tot hem stond. Deze God nu, deze Vader (de dichter noemt Hem ook: Verlosser), blijkt plotseling te zijn verdwenen. „Watervloed roept tot watervloed bij het ge-1 druis van Uw stromen": met deze beeldende woorden drukt hij uit wat hij meemaakt. Alle dingen in zijn leven zijn van j Jiun plaats gerukt. Het icater is hem tot de lippen gestegen en j zijn God, op Wie hij al zijn vertrouwen had gesteld, heeft i Zich verborgen. „Waarom ga ik in het zwart vanwege de onder- drukking van de vijand?", zo vraagt hij zich af. Men heeft hem j het leven praktisch onmogelijk gemaakt, maar het ergste is, dat God Zich niet laat zien, dat Hij toelaat, dat die vijanden Hem honen en menen, dat God Zich inderdaad heeft terug getrokken. Wat een toestand! Was dan zijn vroegere leven een droom? Was het dan zelfbedrog, die tijd, waarin hij juichendl optrok naar Gods huis, met vele anderen? Nee, het was geen droom. Want en dat is het wonderlijke, het bijna onbe grijpelijke midden in de donkerste ellende klinkt de roep naar omhoog. Het is een oproep tot de eigen ziel: „Hoop op God, want ik zal Hem nog loven, mijn Verlosser en mijn God!" Wij moeten niet trachten te beredeneren of dit kan. De feiten wijzen uit, dat het mogelijk is. Dat in het zich verbergen God\ deze mens niet geheel loslaat, dat er een band blijft bestaan. Paasdis Weinig vertrouwen in farmacologisch experiment Prof. dr. W. Lammers van de Rijks universiteit in Utrecht vindt het begrij pelijk dat er de laatste jaren Als verhouding met Griekenland slecht is... (Van onze kerkredactie) Na afloop van deze aangrijpende paasnachtdienst wordt het feest aan een r__ u het paasdis voortgezet Naast allerlei har- brek aan vertrouwen valt te bespeuren heiligste feest plaatsvinden. Het is in tige spijzen is er in de eerste plaats de in de waarde van farmacologische er. de eerste plaats een kerkelijk feest. pyramidevormige ..Pas-cha". gemaakt toxicologische experimenten. Deze De gelovigen zien reeds lang uit naar van kwark of hangop, boter, eieren, experimenten, zo denkt men. geven dit moment van de Opstanding. Het suiker, room, krenten, rozijnen en geen inzicht op welke wijze de mens vanille. Als tweede lekkernij is het op nieuwe geneesmiddelen cylindervormige paasbrood, „Koelietsch geheten, bestaande uit fijn meel, boter, eieren, suiker, krenten, rozijnen enz. Het derde „gerecht", dat bij het paas feest behoort zijn de gekleurde eieren, soms met de Russische letters ,.X B" (beginletters van Christos Woskrese) erop geschilderd. Zo zullen de Russische vluchtelingen en ontheemden in ons land de mees hoogtepunt van het paasfeest ook de paasnachtdienst in de kerk, de plechtigste van alle vigiliën. Er zijn ook voor de paasnacht vele diensten in andere chemische stoffen zal reageren. Men denkt in dit verband aan recente op zienbarende gebeurtenissen als de mar garine-ziekte en het softenón-drama. In beide gevallen heeft de farmacologi sche wetenschap volgens prof. Lammers niet het gevaar ontdekt dat het gebruik van deze middelen voor de mens met zich meebracht. Prof. Lammers vindt dit gebrek aan vertrouwen evenwel niet - 1917 zijn gevlucht binnenkort hun paas- zai een goed opgezet en uitgevoerd die- feest vieren. Het comité voor hulp aan renexperimenteel onderzoek wel een goed inzicht geven hoe de woest. Zowel Armeense (die dus niet on der het gezag van Athenagoras staan) als rooms-katholieke kerken moesten het eveneens ontgelden. Reeds veel eerder op 4 Januari 1923 eiste een Turkse delegatie dat het oecu menisch patriarchaat uit Turkije zou vertrekken. Zij beschuldigde de toenma lige patriarch er van vijandig te staan tegenover het nieuwe Turkse regime, (de grote revolutie vond plaats in 1922) omdat hij in de burgerstrijd (die een einde maakte aan de regering van de sultan en Kcinal Attaturk op de troon bracht) dc zijde van de afgezette heer- had gekoi De delegatie republiek Tevens stelde dat het hele patriarchaat maar moes; verhuizen naar de berg Athos. De Engelse minister van de Oosters Orthodoxe Kerken,m^sie Athenagoras, zich nu geheel kun- _ij„ Autos, ue c-ngeise nen Wijden aan het herstel van de tenlandse zaken lord Curzon. heeft toen innerlijke eenheid van de osterse een oplossing voorgesteld. Hij Turkse eisen af en zei: v- mij geen enkele reden w: hoofd erkennen. Maar plotseling is hij opnieuw betrokken in een oud conflict. Het verzet dat aarts bisschop Makarios op Cyprus heeft opgeroepen in een politiek con flict, keert zich nu tegen het oecu menisch patriarchaat van Istan- boeL Opnieuw moet een patriarch het conflict tussen Turken en christendom aan de lijve onder vinden. Turkse nationaliteit werd metropolieten ook afgenomen In Parijs kwamen dezer dagen de twee metropolieten van het oecumenisch patriarchaat van de Oosters Orthodoxe Kerken aan. die door de Turkse rege ring het land zijn uitgezet. Een van beide is metropollet Jacovos, die de ba sis gelegd heeft voor de ontmoeting van paus Paulus en patriarch Athenago- Hij heeft de laatste maanden et sitie ingenomen van rechterhand de patriarch. De ander is metropoliet Emilianos die een bijzonder belangrijke organisatorische functie bekleedde bij het patriarchaat. Bij hun aankomst in Parijs deelden zij mede dat zij niet alleen het land uitgezet zijn. maar dat de Turkse rege ring ook hun Turkse nationaliteit ver vallen heeft verklaard. Zij hadden ech ter goede hoop dat Turkije zijn besluit zal herzien. Voorlopig hebben beide me tropolieten visa gekregen bezoek van drie maanden enigde Staten. Russische ontheemden en vluchtelingen' in Nederland doet al het mogelijke, on danks dé moeilijke financiële situatie, om deze displaced persons een paar prettige dagen te bezorgen. Het spreekt vanzelf, dat de leden van het comité evenals de kerkvoogd alles belangeloos doen. Dank zij de hulp van de hervormde synode kan aan deze vluchtelingen tijdens hun verblijf in Den Haag zelfs een diner worden aangeboden. Als bijzonderheid moet hier nog wor den vermeld, dat in de paasnachtdienst een dubbel koor aanwezig zal zijn. om dat in Amsterdam geen dienst zal worden gehouden en het koor van de Russische orthodoxe kerk aldaar voor die gelegenheid naar Den Haag zal komen. Het genoemd comité hoopt In de paasnachtdienst op aanwezigheid van vele Nederlanders, omdat zU door de collecte een kleine financiële bijdrage kunnen leveren voor de zeer noodlij dende orthodoxe kerk van de Russische vluchtelingen. Pinksterconferentie in Woudschoten de i de Ver- 19 tot 21 het conferentie-oord Woudschoten te Zeist gehouden worden. Sprekers op deze 25ste conferentie zijn: ds. G. van Driel uit Ouddorp over het onderwerp „Evangelisatie in godsdien- stig-lijdelijke omgeving", ds. R. J. v. d. Veen uit Delft over „Het evangelie en het moderne denken", ds. F. E. Hoekstra uit Den Haag over „De vrijwillige in het Makarios heeft uitgesproken, een evangelisatiewerk", de heren B. J. Bur- raakneming omdat hij niet de zijde §er ei? ;A van Kapel over „Spelen met In de afgelopen weken heeft de Turk se regering de drukkerij van het pa triarchaat gesloten. Twee Griekse me tropolieten, hoge geestelijke functiona rissen bij het oecumenisch patriarchaat, moesten op last van de Turkse rege ring het land verlaten. Een film over de ontmoeting van patriarch Athenago ras met paus Paulus werd in beslag ge- politiek- of adnunistratief ge zag heeft. Zou aan de andere kant ook het geestelijk en kerkelijk gezag hem worden ontnomen, dan zou het een schok betekenen voor het geweten van de beschaafde wereld." VERHOUDING Het gevolg was dat de Turkse rege- ..w ring zich er bij neerlegde dat de pa- van de Turken heeft gekozen. Maar de muziek triarch bleef, mits hij zich alleen zou zijde van de Turken kiezen zou een dam o ijden aan geestelijke zaken. In een breuk betekenen met de Griekse Kerk:lisatie 1 ,J J~* en de Grieken in het algemeen en te vens zijn geestelVk gezag in gevaar brengen. Het ambj van oecumenisch patriarch is wel eens de moeilijkste functie ge noemd die er in de christelijke kerk is te vinden. Athenagoras ervaart daar iets van. Wat hij ook doet of niet doet, altijd is het verkeerd. En daarom zweeg hij. Maar vele christenen vragen zVch af. of, als hij op tijd en op de juiste wijze had gesproken, hij de span ning tussen Turken en Grieken niet had verdrag van Lausanne werd bepaald dat het oecumenisch patriarchaat in Con- stantinopel, dat spoedig Istanboel ge noemd zou worden, kon blijven. Maar het verdrag bepaalde niet dat de Turk se regering het patriarchaat niets in de weg mocht leggen. Sinds dat ogenblik werd de houding van de Turkse rege ring ten opzichte van het patriarchaat in wezen bepaald door de Grieks-Turk se verhouding. Was de situatie gespan- de Turkse regering, nen dan moest al spoedig het patriar- oecumcnisch pa- cheat het weer ontgelden. dr. J. Verkuyl uit Amster- Samenwerking in de evange- t andere kerken en groepen" geren. De kansen dat er echter een verkeerde conclusie wordt getrokken blijven altijd bestaan. Prof. Lammers maakte deze opmer kingen in de inaugurele rede, waarmee hij het ambt van hoogleraar in de far macologie aan de rijksuniversiteit in Utrecht aanvaardde. Wij lezen vanavond: 2 Kronieken 31 vers 1 tot en met 21. 1 Morgen lezen wij: 2 Kronieken 32 vers 1 tot en met 15. Tweede brief aan hervormde synode Van onze kerkredactie Opnieuw hebben de 41 hervorm, de lidmaten, die zich enkele we ken geleden tot de hervormde sy. node richtten, in een brief aan de synode hun verontrusting uit gesproken over de hedendaagse sexuele moraal. Zij keren zich tegen uitspraken gedaan op een jongerenconferentie in Den Haag, georganiseerd door het jongeren centrum „Ruimte", „Jeugd en Evangelie", de Humanistische Geschil over behuizing ben gistermiddag de herdenking van de achtste dies natalds van de technische hogeschool van Eindhoven geboycot. Tijdens het uitspreken van de diesrede, door de secretaris van de senaat, prof. dr. D. A. de Vries, in de grote hal van het hoofdgebouw, trokken naar schatting driehonderd stu denten alsmede de bestuursleden van de onderscheiden studenten organisaties stilzwijgend voorbij de hal van het hoofdgebouw. Voordien waren de protesterende stu denten in de stromende regen op het Noordplein büeen gekomen. Zij werden daar toegesproken door de president van de Eindhovense Studentenmaatschappij. ..DU EFTELING" natuur- en ontspamiingspark KAATSHEUVEL 150 ha. levensvreugde voor een „sprookjesachtige dag in 't hart van BRABANT student triarchaat is duidelijk een wraakne- De eerste grote aanval kwam reeds kunnen voorkomen, mlng naar aanleiding van de houding, j spoedig in december 1924 toen er een die de Grieken op Cyprus aannemen te-nieuwe patriarch gekozen werd, name ten de daar wonende Turken. De toe- liik Constantijn Araboglu Zijn verkie- stand is voor het patriarchaat zo moei- zing deed de haat tussen Turken en lijk geworden dat de Wereldraad van 1 Grieken weer opvlammen. Reeds voor Kerken reeds tc hulp is geschoten en zijn verkiezing had de Turkse pers uit- een verzoek heeft gericht aan dc Turk- j gesproken dat hij in Turkse ogen per-1 se regering om de positie van dc pa- sona non grata was Op 30 januari 19251 triarch nader te bezien en de beginsc- zette de Turkse politic deze patriarch.1 len van godsdienstvrijheid te erkennen die de naam Constantijn IV kreeg uit en te handhaven. I het land. VXT inr- De Volkerenbond werd te hulp geroe- (JOK lil pen door Griekenland en deze droeg Nog altijd leeft het veriet van de Tor- Griekenland en Turkije op ken tegen het christendom. Hoestdronk in tabletvorm.95ct verleggen. Neutrale leden zouden de het ogenblik wordt het patriarchaat in beide lawlen helpen hm q! iaren den. spoedig bleek de Turkse regering Acht Rotterdamse predikanten teleurgesteld Acht Rotterdamse predikanten v het bijzonder betrokken in het al ja: oude conflict tussen Turkije en Gne- bcrc"A overeenKomst te sraiten met 5ChiUende kerken hebben hun teleurstei- kenland. In de Turkse hoofdstad is het patriarch. De ver^?"^",F ling uitgesproken over het antwoord van oecumenisch patriarchaat wel bijzonder zienderogen. De Griekenopmui het Moderamen der Hervormde Kerk kwetsbaar. Eens was Constantinopei het beurt °P aan aan kardinaal Alfrink over de wijze van behandeling van de geloofsovergang van eci uiti hetiPrinses Irene en de overdoop. oude gebou-1 „Het Moderamen komt niet sterk genoeg A" otestantse overtuiging als De Grieken bij Constantijn op centrum van het oosterse christendom. te treden, wat hij deed. Maar het oprukken van de mohamme-i In 1930 daalde de rust dancn en de latere politieke ontwikke-1 wat stoffige complex va ling liet dit geestelijk centrum in een wen waar tegenwoordig patriarch Athe- op zeker kerkelijk luchtledig achter. 1 nagoras. een man, die heel wat moder- het de overdoop slechts betreurt Ho veel politieke macht de patriarch I oer is dan zijn voorgangers, maar dan j voor kardinaal Alfrink zich verontschul- ._u.iuu i-i—' - de wereld heeft digde omdat hij niet voldoende gegevens ook verloor, hij bleef zijn functie behou- ook heel wat i den van primaat van de oosterse-or- gezien, de scepter thodoxie. ook al behoorden er in Tur- brandt voor de eenheid i Zijn hart over haar eerste doop had". 1 de kerk. Hij De predikanten stellen verder: „Waar- kije slechts enkele tienduizendtallen tot is degene die vooral streefde naar lid- om de kardinaal wel de pastorale be- deze kerk. maatschap van de Wereldraad van de zorgdheid Maar de aatszitting, schenen. Het doel van deze protestdemonstratie was uiting te geven aan het misnoegen van de Eindhovense studenten over de beslissing van het college van curatoren van de hogeschool, met betrekking tot de toekomstige behuizing van het Eind hovense studentenleven en in de tweede plaats om de verbondenheid Eindhovense studenten te manifesteren. Het college van curatoren wenst decen tralisatie van het Eindhovense studenten leven. de Eindhovense studentenmaat schappij wenst daarentegen centralisatie. De beslissing van de curatoren, aldus de protesterende studenten, vloeit voort uit de overweging dat de verantwoordelijk heid. die de curatoren dragen ten aan zien van de algemene studentenvoorzie ningen, gesubsidieerd met rijksgelden. eer andere is dan die welke verenigingen hebben voor hun eigen behuizingen, ge financierd mede met behulp van parti culiere initiatieven dat daarom bei de behuizingen bouwkundig duidelijk ge scheiden dienen te blijven. Een woordvoerder van de protesterende studenten zei ons: „Deze eenzijdige door curatoren genomen beslissing dwingt het Eindhovens studentenleven te gaan ir de richting van decentralisatie en isola- latie. Het presidium van de Eindhovense studenten betreurt deze stap curatoren, die het karakter van het Eind hovense studentenleven op ongewenste wyze kan veranderen. Jongerengemeenschap, de AMVJi en „Werkende Jeugd". In het bij zonder hebben deze hervormde i lidmaten zich gestoten aan een rede van drs. R. R. Gras, weten schappelijk hoofdambtenaar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, j Het onderwerp van deze conferentie! as „Sexualiteit, erotiek en moraal", I Volgens een krantenverslag, dat door de briefschrijvers geéiteerd wordt, heeft drs. Gras gezegd er op tegen te zijn dati een vrouw met een man trouwt, voordat zij enig geslachtelijk verkeer gehad heb ben. Hij pleitte voor een nog grot?re vrijheid in de omgang tussen jonge n,| dan er nu reeds bestaat. Hij achte het ook gewenst dat alle meisjes vanaf; veertien jaar de anti-conceptionele pil; gebruiken. De briefschrijvers zeggen: „Vooral de woorden van drs. Gras, zoals weergege-| ven in dit bericht, achten wij moraal; verwerpelijk, wetenschappelijk onhoud baar en pedagogisch schandalig. Door; het feit. dat organisaties zoals „Jeugd en Evangelie" en de christelijk sociale jeugdorganisatie ..Werkende Jeugd" deze! jongerenconferentie hielpen organiseren en door het feit. dat de voorzitter var de Protestantse stichting tot verantwoor, de gezinsvorming (dr. P. J. F. Dupuisil samen met drs. Gras het woord voerde' wordt de indruk gewekt, dat het stand- punt van de laatste verdedigbaar is van uit de christelijke ethiek. Wij vragen ons af, hoe de christelijke, maar ook niet- kerkelijke jeugd, die op deze wijze wordt voorgelicht, haar weg kan vinden) in deze toch al moeilijke tijd. De synode wordt in deze brief op-| nieuw gevraagd om een duidelijke uit spraak. v erwarring Heke jongeren is gebleken enquête die de centrale jongerengroep van de K.V.P. dezer dagen heeft ge houden. Meer dan 450 jongeren hebben geantwoord op vragen over gezinsvor-; ming en er bleken grote tegenstellingen1 en grote verwarring te heersen. Vele jongerengroepen juichten echter het zwijgen van de Rooms-Kathoheke Kerk op dit punt toe. omdat dit zou wijzen-op een veranderde instelling ten opzichte van het eigen geweten. Anderen zien* in dit zwijgen evenwel een hand haven van het traditionele kerkelijke standpunt. Maar velen vragen zich ai wat dit standpunt eigenlijk is. In het algemeen werd uitgesproken dat het stichten van voorlichtingbureaus gewenst was, maar steun aan de N.V.S.H. werd afgewezen. Voorlichting over radio en t.v. werd ook gewaardeerd, sommige jongeren merkten op dat de geestelijkheid het optreden van dr. C J. Trimbosch vaak met grote zorg be ziet. Dankbaar waren vele jongeren vooi een t.v.-rede van bisschop Bekkers, maai sommige jonge mensen vroegen wel. wal hij nu eigenlijk precies bedoelde. •p we4l*cb gebied xeadee Vreg. Mad Biet liaksbevee Aatwaard ap vragea rabrleb gegevea. m laags deaa weg gewi redactie van ent ivelept „Medlaehe rabrlek"" algeateea belaag wardt In dezt waarvan de beantwoording niel la, geachledt per brief. Nu er weer een periode is aangebroken, waarin verschillende gevallen van rode hond worden ge constateerd, willen wij in dit artikel daar enige aandacht aan besteden, ledereen weet tegenwoor dig wel dat deze ziekte op zich zelf volkömen on schuldig is, doch dat er wel gevaren bestaan wan neer een zwangere met deze ziekte wordt besmet voor de vrucht. bleef. Zo groeide, nog maar enkele j ren geleden, op 6 september 1955, een politieke studentendemonstratie uit tot een georganiseerde aanval op de kerk. Kerkgebouwen, huizen van christenen en andere eigendommen kregen het zwaar te verduren. Tachtig Grieks-ortho doxe kerken werden beschadigd, waar van 29 totaal verwoest werden door brand. Slechts negen kerken bleven in deze aanval onbeschadigd Vierduizend Griekse winkels werden totaal uitge plunderd en tweeduizend huizen ver- Dr. Paul Tournier, de bekende arts uit Genève. van wie ook veie boeken in het Nederlands zijn vertaald, zal op zaterdag 2 en zondag 3 mei spreken over „Geest, ziel en lichaam" op een artsenconferentie op Hvdepark te Drie bergen. met de Turken oosters Orthodoxe Kerke'n. Hij Artsen kunnen zich hiervoor opgeven bij ..Kerk cn Ziekenzorg", Daal en Bergselaan 82. Den Haag. degene die maar al te graag contacten wil leggen met de Rooms Katholieke Kerk. Hij maakte aan het begin van dit jaar een speciale reis om de paus ln Palestina te ontmoeten. GEZWEGEN Maar ook hij is niet ontkomen aan de Turkse rancune. Daar waren de ver volgingen van 1955. En nu weer in fe bruari van dit jaar verschenen artike len in Turkse bladen, waarin geëist werd dat hij zich zou uitspreken tegen de houding van Makarios en de Grie ken. Athenagoras. die weet hoe licht hij zijn invloed in de Orthodoxe Kerken kan verliezen die moeizaam is opgebouwd, en die beseft dat er van Griekse zijde toch al veel kritiek op hem is, omdat hij contact zoekt met Rome, heeft ge zwegen. De buldtge houding van de Turkse re gering is een wraakneming op de ker kelijke leider die zich noch tegen, noch Wat de rode hond of rubeola zelf betreft, het i uc uaaiur«ie oc- - een «ekte. die zeer goedaardig verloopt. Er be- de hervormde synode staat wat hangerigheid vóór dat de vlekjes door- deelt, doch de prinses noch met de hof- breken, en soms een lichte verkoudheid. De tem peratuur is zelden hoger dan 38 graden. De vlekjes ziet men op het gezicht, de romp en de rug. Een enkele maal ziet men evenals bij mazelen, doch daarbij heviger een roodheid van de ogen Dc vlekjes beginnen in het gezicht vanwaar ze zich over de rest van het lichaam verspreiden. De vlek jes zijn meestal kleiner en minder boven de huid verheven als bij mazelen. Soms zijn de vlekjes weer zo klein en aaneengesloten dat er een egale roodheid optreedt, die weer iets van roodvonk weg heeft. De vlekjes blijven maar kort bestaan en na een dag of drie is er al niets meer te zien. Een typisch kenmerk voor de rode hond zijn de lym- pheklierzwellingen. die het best in de hals en op het achterhoofd te voelen zijn. Klierzwellingen in deze uitgebreide vorm komen er eigenlijk bij dc andere vlekkige kinderziekten niet voor. zodat dit verschijnsel als een belangrijk symptoom voor dc rode hond wordt aangevoerd. We moeten echter niet vergeten dat de meeste kinderen altijd al enige kleinere klierzwellingen in de hals hebben, waardoor we op een dwaalspoor gebracht kunnen worden. De klieren bij rode hond zijn soms bij aanraking iets gevoelig, en men kan ze ook aantreffen in de oksels en liezen. Het kan weken duren alvorens de kliér- geen inlichtingen werden inge- hoewel de eventuele consequen ties van een overdoop al voor januari 1964 bekend moeten zijn geweest: en waarom op andere vragen geen antwoord is gekomen, dit alles geeft ons het onaan gename gevoel: wordt hier kerkpolitiek geplooid en de bevreemding van velen uit ons volk verdoezeld De predikanten, die ten nauwste be trokken zijn bij het bijbelonderricht op openbare middelbare scholen, zijn van mening dat de pers veel duidelijker tolk was van de publieke opinie. De predikan ten vinden dat er bij de jeugd de indruk zal worden gewekt dat zij de persoonlijke keuze op trouw hierin niet ernstig behoe ven op te nemen. De predikanten zijn: dr. R. Boeke. ds K. Berveling, ds. E. v. d. Bij. ds. J. Die- persloot. ds. Joh. P. van Mullem. dr. W R. M. Noordhoff. ds. Dj. E. W. Siccama cn ds. W. R. v. d. Zee. zwellingen geheel verdwenen zijn. Bloedonderzoek geeft nog enige vrij typische kenmerken, die on geveer drie dagen na dc vlekjes zichtbaar worden Complicaties komen er zelden of nooit voor. De ziek te wordt veroorzaakt döor een virus, dat er ongeveer 14 tot 17 dagen over moet doen om bij de besmette persoon de ziekte manifest te maken. Hoewel men vroeger de diagnose nogal eens stel de. blijkt tegenwoordig dat de ziekte epidemisch voorkomt met tussenliggende perioden van ongeveer acht jaar. waarin de ziekte slechts incidenteel voor komt. In verband met de gevolgen voor de zwan- geren is men de ziekte echter veel kritischer gaan beschouwen, en wordt er. vooral als er contacten zijn geweest met een vrouw die korter dan 4 maan- den zwanger is, naar gestreefd zeker te zijn van de diagnose. De eerste, die verband opmerkte, was Gregg in 1941. Nu geloven helaas vele moeders, dat een in fectie met rode hond in de zwangerschap onherroe pelijk zal worden gevolgd door een misvorming van de vrucht. Het gevolg daarvan is, dat velen een dergelijke infectie gaan beschouwen als een geldige reden tot opwekken van een abortus. Gelukkig is het echter zó. dat niet alle zwangere vrouwen, die in het begin van hun zwangerschap rode hond heb ben doorgemaakt, daarvan gevolgen bij hun te ver wachten baby zullen krijgen. Recente onderzoekin gen maken melding van ongewenste gevolgen bij ongeveer 20 procent van de baby's. De ongewenste gevolgen bestaan uit spontane miskraam of dood geboorte. terwijl levendgeboren kinderen kunnen lij den aan oogafwijkingen, hartgebreken, afwijkingen aan het gebit, doofheid of stoornissen bij de gees telijke ontwikkeling. Men zou uit het voorgaande kunnen afleiden, dat hel wenselijk zou zijn alle meisjes met rode hond te laten besmetten, opdat zij in de vruchtbare perio de van hun leven geen rode hond meer zullen krij gen. Echter is gebleken, dat op de één of andere manier de vrucht toch nog wel eens besmet kan worden, ondanks dat de moeder rode hond gehad zou hebben. Gelukkig wordt het percentage voor die gevallen toch aanmerkelijk kleiner Hoe wordt er nu gehandeld in die gevallen waar bij een vrouw, die niet langer dan vier kalender maanden. te rekenen van de eerste dag van de laatste menstruatie, zwanger is? In de eerste plaats wordt er naar gestreefd de diagnose definitief te stellen, waartoe dc huisarts een bloedbeeld laat maken. Is er direct contact ge weest met de zwangere in een periode van enige dagen vóór tot 7 dagen na het uitbreken van de vlekjes bij de zieke, dan zal zij worden ingespoten met een stof gammaglobuline geheten. Deze gamma- globulme geeft gedurende ongeveer drie weken be scherming tegen rode hond, en automatisch tegea de besmetting van de vrucht. Na onderzoek is ge bleken dat nog geen één procent van de ingespoten vrouwen rode hond krijgt, tegen 11 procent bij niet ingespoten vrouwen. Dat het uiteraard wenselijk is cr in ieder geval naar te streven zoveel mogelijk toch elk contact met een rode hond Datiënt te ver mijden zal duidelijk zijn. Om enigszins georiënteerd te zijn over het verloop van de rode hond in Nederland bestaat er sinds 1951 een aangifteplicht voor artsen van rode hond. Zoals bij enige andere besmettelijke ziekten met aangifte plicht is voor rode hond geen plicht de contactper sonen van hun school of werk thuis te houden, om dat overbrenging van het virus door tussenpersonen! zeer onwaarschijnlijk wordt geacht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2