Afrikaanse christen-vrouwen zoeken nieuwe levensstijl -l{to dokter^ 0pe n briel Elke vrouw een kruidentuintje ZATERDAG 25 APRIL 1961 TEGENbruidsschat veelwijverij onderwaardering illllllllllllllliliillllllllllllllllillllllllllllllllllillllllllll Daar stonden ze met z'n vijfenvijftigen: afgevaardig den en waarnemersallemaal vrouwen. Tien uit Azië, Ame rika en Europa, de anderen, kenbaar aan hun kleurrijke traditionele dracht, uit Afri ka. Je zag de artistiek gedra peerde hoofdtooi van de Nigeriaanse, die een wijde blouse met kimonomouwen droeg, de levendige kleuren van de Kenti-dracht van de afgevaardigde uit Ghana, de interessante kleding der Oe- ganda-deelneemsters die, in fraaie zijde gestoken, op hun Paasbest waren. Hun gewaad was om het middel bij elkaar gehouden door een brede, soms fraai geborduurde gor del. „Hiermede kunnen wij niet wedijveren"lachte de Amerikaanse met haar spor tieve blouse en rok. Ze had gelijk. Eén Nederlandse \rouw speelde een belangrijke -ol bij dit kleur rijk schouwspel. Het was mejuf frouw Cox van Heemstra, die door de Wereldraad van Kerken afge vaardigd was. Zij bracht reeds vier jaar in Afrika door, kon waardevolle adviezen geven, en tevens pis tolk optreden tussen het Frans- en Engelssprekende gezelschap van Afrikaanse Chris tenvrouwen. Afrikaanse vrouwen, die ons respect en gebed wel van node hebben, als wij kennis ne men van hetgeen ze met elkaar bespraken, vorig jaar in Kampa- fch?., »»V *fr,k5a"sJ, la. Oeganda. Zij Jaren leden van tradit.onele haardracht Zij sche- nationale of internationale vrou- "en z,ch °P beidc manieren vol- tvenorganisaties, sommigen moe- k»mc" »P Sen,ak ,e ™ele»- iehr?a™..gr0te De dames hadden al direct met echtgenoten vr hoogtvaardig. de taal.ba„ière le maken, naar wijverij, zij ontmoet kritiek en weerstand bij familie en omge- .,Aan moeders knie worden na ties opgevoed", was het motto van mevrouw Pamela Kisosonko- le. „Overal in Afrika groeit het nationalisme. Weten wij wat er guande is in de weield vaa ons, kunnen wij onze kinderen leiden op weg naar de volwassenheid? Wat is onze belangrijkste taak in eigen omgeving? Zijn wij in staat om op voet van gelijkheid om te gaan met mensen uit andere lan den?" vroeg zij haar gehoor. Voor de moderne, christelijke vrouw geldt: in de veranderingen, die overal plaats vinden. moet zij zichzelf toerusten, maar tegelij kertijd vasthouden aan de chris telijke overtuiging. Medeleven met school en jeugd zag mevrouw Kisosonkole als een belangrijk on derdeel van de moedertaak. De vrouw als lid van de kerk was ook een onderwerp dat de dames met elkaar bespraken. Me vrouw Ruby Lassey van de Evan gelische Kerk in Togo vertelde van verschillende activiteiten in haar kerk: er zijn Biblihabobo, bijbelstudieclubs. De vrouwen nemen deel aan de Vrouwen We- reldgebedsdag, krijgen les in hy- t| giëne,^ kinderverzorging, naaien Ander patroon tivloed van de westerse beschaving en christendom ont- geheel ander familiepa- „Wat is Uw mening overI Bij praktisch elke laatste rubriek uit de serie van vier over een bepaald onderwerp, sla ik altijd weer even aan het piekeren. De vraag: welke brieven moeten er eigen lijk nog mee weegt dan steeds weer even zwaar en zo zit ik ook nu weer naar ik hoop zo zorgvuldig mogelijk te schiften. Ik weet overigens nu al waar het op uitdraait: het stapeltje „mee" is natuurlijk weer veel groter dan ik er ooit in zal kunnen krijgen. Mocht u daarom uw naam niet tegen komen, weet dan dat ik eer lijk m'n best heb gedaan. schreef zij ter particulier nog iets van ;vr. J. de B. te 's G., die een verschil noemt van dag nacht, ,,'t Lijkt wel of de fondsarts en dito specialist het Ofschoon het beslist niet' in m'n bedoeling lag van deze ru- I briek een soort adviësbureautje beneden hun stand vinden je te maken, wilde ik beslist niet te ijChten als je wat vraagt. Al- tijd gauw en haast je rep je. Maar als je particulier bent, dan praten ze soms honderd nalaten dit verheugende even door te geven. De lezeres is gaarne bereid geïnteresseer- uaii den die zitten met dezelfde 0ok ziekenhuizen schil duidelijk te merken. Als je kwaal als waarvan zij zoveel r righeid heeft beleefd, nader c deze arts t~ informeren. l\'egatief als fondspatiënt het ziekenhuis verlaat dan zegt men amper goeiendag. Vertrek je als klasse patiënt, dan brengt de verpleeg ster je tot aan de buitendeur en draagt ze je koffertje" aldus dit kritische geluid. Vervolgens zon lk wat aan dacht willen schenken aan ver schillende minder opwekkende geluiden over de arts of de spe cialist omdat die nu eenmaal ook lussen dc post zaten om dan te hebben gesp„ke„!, bver hel een m J*»1"'»» met de ttcloofde post- (eil dat dhSisarts weigerde een \an ticvc bloemlezing. „...n .ne Mej. C. K. te D, stort haar hart uit (na overigens heel posi- verschillende doktoren ring te brengen hoe de vorige afleveringen een lezeres schreef: ,,Er gebeuren nog won deren". Na bijzonder veel gedok- ter kreeg zij namelijk tegen hartkloppingen van een arts een middel, dat frappant goed hielp. Dit heeft een andere lezeres er toe gebracht te schrijven (en met nadruk te vragen) Waar woordje Voor we nu aan de bloemle zing beginnen nog even een i woordje van mevr. S. M.-N. te 's-G. die zegt: „Weet u wat het is? Wij denken altijd iets bij zonders te zijn; zelfs als we een gewone verkoudheid hebben me nen we iets bijzonders te man keren". En: „hoe vaak bren gen wij tijdens gesprekken onze kwalen en kwaaltjes niet in de belangstelling. Denkt u dat dokter altijd tijd heeft om o soms wel eens vermeende, pro blemen aan te horen? Daarom schepen we 0"ze. familie ^er naar dan uit de L. te R. op.. ochtends vroeg te komen na een alarmerend te- Zo vindt dhr. of mej. J. de P. lefoontje. „Ik heb toen na veel te L. dat dokters en specialisten moejte een andere arts kunnen te weinig zeggen wat er aan belien maar toen die kwam was mankeert. „Ik heb liever dat onze moeder al overleden. Nu zegt: daar is weinig aan te kon de arts later wel zijn excuses ®r"w leven lang aanbieden en zeggen dat hij zich hebben, dan dat nad vergist; wij hebben wel last zwijgt" vordt specialisten professoren G. vind haar dok- academisch ziekenhuis, de ter zo bijzonder fijn, omdat deze moed opgaf nog ooit „de oude" juist alles vertelt. „Ik krijg op te worden. Naar de kerk durfde 1"1' zij bijvoorbeeld niet, want dan gevoel elk moment haar stoel te kun- te worden. Naar de kerk durfde mijn vragen een eerlijk jorbeeld niet, want dan woord; mijn dokter zal niet „ja" het gevoel elk moment zeggen als hij uit medisch-men- selijk oogpunt weet dat het moet zijn. Het gaat ♦»- ieder geval uit geleerd dat je niet al te vast op het oordeel van de dokter moet vertrouwen. 'tZijn ten slotte ook mensen". Alles zelf Tot zij in contact kwam met arts, die althans voor haar middel bleek te bezitten tegen haar evenwichtsstoornis. Name lijk een prismabril. En ook zij ging, al spoedig (met de bril op de neus) roepen: er is een won der gebeurd, omdat ze zo bij zonder is opgeknapt, zelfs gisteren gewoon mijn leven daarom weet ik Mevr. W. uit dezelfde plaats heeft zich eens reuze ongelukkig slotte gevoeld toen zij met haar zoon- gezondheid en tje bij een chirurg op bezoek raag waar ik was. De jongen lag op de on- ik moet leren derzoektafel maar steeds liep de haar hét met mijn gebrek te leven", al- dokter weg dus deze lezeres, die ik in ieder legen verbandkamer. Toen geval sterkte wil toewensen bij lief eindelijk geholpen kon haar langdurige ziekte. 'ge- ,,'k Ben Oud chapiter -er het oude chapiter: fonds Thuis, in Afrika, ■achlig versierde In graag gebruikt -- - vertegenwoordigden, heersten ook gelang hun koloniale verleden verschillende opvattingen over al- Alleen zijn eerste I». spraken ze Frans of Engels, maar ierlei zaken wat betreft vrouwen- een medelevend kerklid worden. Kiezen deze talen zijn zelden de moeder- arbeid ontwikkeling, huwelijk en Geadviseerd werd voortaan, één taal van Afrika. „Masai is mijn statUs van de vrouw, ouderrecht regel te volgen, namelijk dat tussen eerste taal", zei een jonge vrouw, en verantwoordelijkheid. Bestude- i ~1" - ring van de achtergronden staat troon dan voorheen. De jonge ker- straat dan van hun eigen moeder, ken en bewust Tevenue curisten- ook de bruidsprijs, die de vrouw lutionair voor de Afrikaanse vrouwen worstelen met proble- degradeert tot handelswaar, was christenvrouw. De moslemvrou- men, die ons westersen, totaal een onderwerp van gesprek. Er is wen (27,4 procent behoort tot de vreemd zijn. Wat moet de kerk grote interesse voor het radio-pro- Islam) mogen zelfs de moskei met veelwijverij? Er leven drie gramma „De stem van het Evan- niet binnengaan m hun godsdien- verschillende opvattingen: a. de gelie" van de Lutherse Wereld- stige plichten op gelijke voet met polygamist moet al zijn vrouwen bond, dat zorgt vooi godsdiensti- de man te volbrengen. Christus wegsturen, behalve de eerste; b: ge, culturele en opvoedkundige bevrijdde de vrouw van alle min de polygamist wordt niet ver- programma's. Ontwikkeling en op- derwaardigheid met die weten plicht zijn vrouwen weg te stu- voeding in een christelijke geest schap scheidden de vrouwen met ren, maar hij mag niet aan het van samenwerking, zo mogen we harten van dankbaarheid. Ieder Avondmaal deelnemen; c: de po- de oplossing der problemen wel ging zijns weegs naar alle delen lygamist mag, mét zijn vrouwen samenvatten. Het land schreeuwt van veranderend Afrika, het we- gedoopt worden maar mag niet om secretaressen, typisten, boek- relddeel dat zo groot als viermaal aan het Avondmaal deelnemen. houdsters, winkelbedienden, ver- de Verenigde Staten en driemaal pleegsters, sociale werksters, Europa is. Afrika met z'n moei- kan journalisten, onderwijzeressen. lijke verbindingen: Londen is dich ter bij Moskou dan Kano is bij i westerse dracht van blou- het met zulke versch Jleni sc en rok, met een modern kap- ten gesproken wordt", sel daarboven, dan weer de typi- In de landen, die de VAN BLOEM'EN PLANT Waarom heeft de Franse keuken zo n goede naam en is zelfs een maaltijd in een klein Frans eethuisje een culi nair genot? Om zUn grote variatie en zijn snufje van dit en van dat, de geur ma van zij» krui den. Waarom ons dat zo opvalt? Waarschijnlijk om dat onze Holland se keuken de nei ging heeft te vlakken. waar zijn er te genwoordig diver se kruiden in poe- dervorm in de han del om het gemis aan geur en smaak te compenseren, maar er gaat toch niets boven de verse kruiden van Nu 1 wel zeggen dat t allemaal de schuld is van de hoog bouw. een wil is, is een weg. Niet alleen in Uw kleine stadstuintje, maar ook op Uw balkon of plat. zelf in de dak- kruideniut goot kunt U met succes krui den kweken. Ook in de scha duw kunt U nog terecht met kervel, peterselie, selderij, la vas (maggiplant), bieslook en lieye-vrouwe-bedstro. lliei naai- pui-pen use uiuoin- Kruiden stellen geen bj - hoofdjes. Om de drie jaar de dcre eisen aan de grond. W overblijvende kruideplapten I. als zij vurig 1 al langen God te leren kennen en Je- uic miuiaoubC JWKJ1 ,^.r. zus te willen volgen, allen gedoopt elijks te begrijpen als helderend bij de aanwezigen. De worden. Uitsluiting van het Avond- :n" Afrikaanse willen geven aan hi en kerk en staat zien z le problemen gesteld. die leiding maal zal niet langer een tucht- in gezin, in maatregel zijn, wel is pastorale Groot gebrek zorg en christelijke voorlichting over liefde en huwelijk een drin gende eis. In hun verslag legden de vrouwen, de nadruk op samen werking tussen man en m-ouw in het huwelijk. Dit is nodig voor de vorming van gelukkige, gezonde gezinnen waar kinderen in chris telijke geest kunnen worden opge voed. Zij zijn de christen-burgers van tie toekomst. Echtscheiding is aan de orde van de dag. Èen ontwikkelde man met een vrouw aan wie enige beschaving ont breekt, die geen moderne huishou ding kan voeren, haar man \erge- zellen en gasten ontvangen, zij zien hun huwelijk al gauw schip breuk lijden. In het licht van de bijbel be spraken de Afrikaansen proble men als dronkenschap, prostitutie, veelwijverij, initiatie-riten, in ca de besnijdenis Het bijbelwoord, dat in Christus Khartoum. Ze hadden binding gevonden die de immen- se oppervlakte overspant, nieuwe ervaringen, perspectieven en vriendschap namen ze mee naar huis. De resultaten van bun rap port werken na in het nieuwe Afrika, in een geest van nieuwe gehoorzaamheid en zelfverzaking. Een ontwikkelde jonge Afri kaanse vrouw - zal zij in vrijheid huwen, de schimp om het onge huwd zijn dragen, of tegen een hoge bruidsprijs „verkocht" Allereerst is daar het analfa betisme: tachtig procent der be volking kan lezen noch schrij ven. Er moeten 345.000 onderwij zers komen in de nabije toe komst voor de miljoenen jonge Afrikanen die scholing ontberen. Andere hindernissen op de weg naar volksopvoeding zijn het slecht functioneren van pers, ra dio en televisie. Op iedere hon derd Afrikanen, leest er één een krant, hebben evtwee een radio. Wat de voeding en de opvoeding aangaat: er is schaarste of ge brek aan verse groente, melk en meel. Er is één dokter op 100.000 Een christelijk gezinsïevi mensen. Met de voorvaderlijke het ideaal dat de Afrikaanse tradities worden nog 54.6 pet. vrouwen bezielt. Wat de vrouwen - - het meest kwetst is wel het feit. mannen hun persoonlijkheid respecteren. Jorge kinderen De Afrikaanse deelneemsters ,eren meer van de vriendjes op aan de conferentie onderkenden deze nood, om maar niet te spre- ken van de politieke „zuiverin- ft.************************* gen in de jonge staten en de pro blemen van de apartheidspolitiek van Zuid-Afrika. Met grote inte resse werd geluisterd naar de Kongolese cfgevaardigde die de situaties in Leopoldville schilder de. „Ik hoop dat we het in de "jVTIEUWE vragen maar weer. toekomst beter doen", zei ze. De -f™ Als het me lukt, zal ik er Zuid-Afrikaanse afgevaardigde twee door elkaar beantwoorden, was nog nooit buiten haar land Hier is de ene: „Vroeger ben ik geweest en deelde hier voor het onderwijzeres geweest. Leuk eerst in een gemeenschap van werk. In de jaren dat ik voor de werk en gebed. gezamenlijke klas stond, voelde ik me naar maaltijden, gezang en gelach, als- lichaam en geest, ja, wat zal ik of scheiding tussen rassen niet zeggen: helder, gezond, fit. Ik be- bestond. Zij vertelde van de ne- zocht concerten, deed aan sport, gatieve invloed der apartsheids- las veel. Haalde mijn L.O., wetten die een harmonieuze ont- Frans en Engels, en begon daar- wikkeling van haar land in de na aan Nederlands M.O. Volgde weg stond, en van de beperkin- lessen in voordrachtskunst, en die dit voor het persoonlijk droeg af en toe eens voor op een meebracht. avond van een vrouwenbond of toen voelde ik me ronduit een fondspatiënt" illustreert deze briefschrijfster, die evenwel la ter iets meer van deze houding begon te begrijpen toen zij hoor de dat de bewuste specialist maagpatiënt was.... Mevr. J. M. B. van W. te P. heeft er be zwaar tegen dat haar arts alles zelf wil doen. Het kost je de grootste moeite om gedaan te krijgen eens een specialist te mogen raadplegen, terwijl deze dokter zelfs geen gebruik wenst te maken van de plaatselijke zondagsdienst. Dhr P. S. te P. beschrijft hoe zijn echtgenote eens na een afspraak „particu liere tijd" als fondspatiënte op het spreekuur van een specialist kwam. De man was blijkbaar niet van dit fondszijn op de hoog te, doch toen hij er achter kwam was zogezegd de boot aan. „Ik wat wij daarna nog met deze man hebben meegemaakt, maar het was buiten elke vorm" lees ik verder nog. „Het hangt zeer beslist van de specialist af, er zijn ook heel fijne mensen bij". Mevr. C. H. K. te S., ik laat u beslist geen recht wedervaren door slechts één dingetje uit uw alleraardigste brief te halen en dit nog wel hieronder te zetten. Sorry, maar de oorzaak kunt u in de aanhef lezen. Als ik dan dit mag citeren: Mijn man heeft bij de tand arts een minder prettige erva ring gehad. Ter voorbereiding voor een prothese liet hij regel matig enige kiezen trekken. Nu is het hinderlijke dat hij na zo'n ingreep vrij lang blijft bloeden. Soms wei 24 uur. Toen hij hier de tandarts op attent maakte (hij ging toen als ziekenfonds patiënt), antwoordde de man: „doe er maar wat watten in, dan gaat het wel over". Een week later was mijn man genoodzaakt op een zondag de hulp van deze arts in te roepen, gezien de nogal hevige pijn, die ondanks pijnstillende middelen niet weg te krijgen was. Hij ging dus particulier en be taalde dubbel tarief. Toen hij tij dens dat bezoek de tandarts weer eens op dat lange nabloe- den opmerkzaam maakte, ant woordde deze: „Had u dat maar je „geborgen". O. ik vind dat zo moeilijk, het klinkt bovendien on dankbaar, en dat ben ik niet. Ik ga op in mijn gezin, ik heb een bovenstebeste man, en toch hun- dingen die En zelfs al zou het hebben van heel kleine kinderen en het ont breken van hulp je enorm aan huis binden, dan nog zie ik niet hoe je de hele dag moet hollen draven. Ik heb een druk leven. Herwaardering i.d. alles krijgt aangereikt wat haar Uijd h d Inde;daad tot denken jn innerlijk leven zet, r? er.,aad ---- niet tijd kon uitkopen, en nu maar •ifrbï dlkw')1k avondwerk, moet denken dat het betig zijn met V'' dingen die maar wat rollen het j H meestal tussen half 2 en iets. Niet naar lek- voor-handene. het alledaagse, je ^ie smidda8s niat veel waard, stoel opgekruld zitten toch echt verandert, dat wil èr JJaa S?0" ben 'k gaan lezen, lui of zo. zo van: stoor me bii mii niet in Natuurlijk kan 01 er §mSen een Paar boeken niet nee, maar naar wat ik ni€t iedereen lange dagen maken, ^dan "no^Lrdi^^t^iTt^ïo1 je meten met dingen die Geestelijk bezig zijn kun je ze- ?r.dan °°K,aardlg wat uit te ko- n ker niet met een moe hoofd. Ge ling. Voor randen langs l pad is bieslook goed bruikbaar met haar purperrose bloem- deze in het najaar niet met uitput- de drie jaar in november kalk strooien. Het zaad kan zowel in de volle grond, als in kistjes of potten gezaaid' worden en wordt s]echts met een dun laaS- bonen beginnen te bloeien .dan aarde bedekt. Fijn ^za ;s juist oogstbaar als de Hebt U een volkstuintje, ver geet dan niet eenjarig bone- kruid te zaaien zodra de tuin- Mevrouw Marjorie Kabuzi uit Uganda sprak over de vrouw op ^eea de grens van traditie en moderne £oir levenswijze. In oude nederzettin- gen voelen de vrouwen zich min- derwaardig aan de man. In som- mige stammen moeten ze veel ee^ rustkuur ten huize harder werken dan de mannen, vriendin, leerde ik mijn i anderen veronderstellen, dat ze "?en' v/e trouwden. Nu, niet zelf kan denken. Zij hebben laar. hebben we vier kinderen: 8, uit een andere wereld komen llll die je verfrissen. Ik ga echter zondheid hoe langer hoe meer de mening aanhangen dat het toch een keu ze is: trouwen of niet trouwen. ^al je,'«lis je trouwt, beslist wat rdoor mijnrugwervels verslapt - in^ intelligentie. Jekunt het dat met i eerlijk zeggen. Bent u tussen de tuinbonen tevens werkzaam tegen de ge vreesde zwarte luis. „j potten met een stukje glas bedekken, bevordert het ont kiemen. In kleine tuintjes of voor balkons kunnen we beter niet te veel van een soort zaai- en, maar de pakjes zaad met leven en bedrijvigheid i het moeilijk. „Alleen zijn" past niet in het oude patroon buren of vrienden delen. Het is bovendien gemakkelijk dat. waar weinig ruimte beschik baar is, we ook van sommige ken.~ Ën wÜt U soorten plantjes kant en klaar van een echte ..JRIH kunnen kopen, zoals bijvoor- nieten, bezoek dan in Uw eelkleurige vlinders rond om de geurende bloemen, zelfs op Uw flatje hoog bij de wol- wilt U eens ten volle echte kruidetuin ge- beeld het geval is bij bieslook, citroenkruid, citroenmelisse, dragon, hysop, kamille, kruize- kantie eens de oude kruidhof in het Openluchtmuseum in Arnhem, met zjjn specifieke munt, lavas, marjolein^ ;^majo- middeleeuwse sfeer en kruide- i— H rjge geuren uit die goeie oude geen andere bezittingen dan de 3 en Jaar- •En wat kralen en kleren die ze dragen, maar zeggen wil: Een herwaardering van haar of ?elfs maar vai plaats en functie moet plaatsvin- nooit meer iets. n den. Zij leeft nu tussen twee we- li:id maar huishouden relden. Haar mening is nog niet en kleertjes naaien. Ik lees al gevestigd. Haar leven is eenzaam, wij lang uw brieven. En dan Vooral de alleenstaanden hebben denk ik dat moet ik toch ook kun nen. Er iets bij doen. Niet versuffen. Maar elke dag is weer hetzelfde. Dat maakt mij soms woedend. Ik heb er nu maar eens eerlijk met mijn man over gepraat. Hij zegt: de een is de ander niet, b.v. dat ik 's avonds nogal moe ben, is geen wonder, want we wonen op een flat en dan moet je er vaak uit met de kleintjes, je hebt geen tuin om ze in te zetten. Dat is allemaal wel waar. Maar nu heb nog wat dieper over nage- ttjd. En wilt U deze poleimunt, rozemarijn, salie scharlei (zeer opvallend), in de rotstuin vormen vooral tijm en lavendel, marjolein 'éénja rig), ijskruid (éénjarig) en kat tekruid een welkome aanvul- Voeding. Koninginnegracht 42, Den Haag, kan U verder op weg helpen met zijn aardige folder „Tuinkruiden". A. C. MULLER-IDZERDA T zover briefschrijfster. Ik ben het niét met haar eens. studeren Ik ben met haar eens dat er een lezen komt keuze is als we even mogen is al- veronderstellen dat het hart vrij- zorgen heid kent en zeker ken ik het „andere", dat lichamelijk welbe vinden (als ik het zo noemen mag) dat je b.v. hebt als je een baby verwacht. Waardoor alle het zaken van de geest naar de ach tergrond wijken omdat het lichaam als het ware zich in gepeins over zichzelf verliest. Maar dat betekent niet dom mer worden. Omgaan met een huishouden stompt ook niet af. Natuurlijk vraagt studie voor een acte een veel straffere ma nier van werken, maar tussen de vrouw en haar geest blijft een voortdurende wisselwerking. ...Het kost de een misschien meer dacht, Christine. Ik geloof ook dat Ejd om dit te beseffen, ook al ligt de tijd voorwaarde bii P**1" dag ver achter mij. De D1J boeken zijn trouwens ook veran derd: zij zijn niet meer van het soort dat zich in één dag laat le zen. Dat is ook een kwestie van leeftijd en „geest". Maar de wis selwerking blijft. het het huwelijk is. Bent u dat wisselwerking te bevorderen met mij eens? Ik bedoel: je moet regelen, dat wel. heel andere dingen doen, je meten na je trouwen. Je ge- die mooi zingt dachten gaan meer een andere stem zor kant uit dan die van studie. Niet en door dat je altijd denkt aan eten b.v., zingen maar al is dat wel legen dorp woont, TVTOG niet lang geleden had de vrouw, als zij in het huwelijk trad, niet veel meer dan haar uit zet verdiend. In ieder geval was zij maar zelden gewend aan een hoog salaris. Daarom kostte het haar weinig moeite zich te voe gen naar wat een man, pardon, haar man. mee naar huis bracht. Tegenwoordig wordt dat snel an ders. We zitten al in de variatie russen het jonge vrouwtje dat zit te mokken omdat Jan minder ver dient dan Piet, èn haar die door werkt na de huwelijksdag alsof er niets is veranderd beide houdingen hebben hun schaduw- Dit proces voltrekt zich ook in het geestelijk leven: de geestelij- tijd uitkopen. En weet hebben van ^an jonge vrouwen is wat er ie om ie heen eeDresen- d"cwlJIs groter dan die waarmee teerd wordt aai. gesprekskringen BriXrh hu^'elijk ingin" is bij veel vrouwen precies de u^id vin h iT 'S Cen V°°r" schakel die ontbreekt om hen in het zoeken naar nieu- de wereld te brengen „waar de „,f J^£men', -e vormen. zullen gedachten omgaan". Als ik denk ffn a Z1J maar biet van aan het werk van de C.V.J.F. verkeerde vooronderstelling Ook zijn de mogelijkheden in hoe zij kringen organiseert heel andere dingen ieders leven verschillend. Iemand de graag schieten trouw Rabuzi uil Oeganda was op de voorgrond tredende afgevaardigde uitgéat. Het huwelijk is niet 'juist kunnen binnen- 'ii,a"?j„vliandin zi'n wi' s,ech,s b.v. half 11 's och- ze,r' oefenen door zanglessen tends, en zich zo, al pratend, zon- koor of kwartet te der show, merkwaardig snel even en verafge- betrokken mogen weten bij het gezin heeft, wereldgebeuren, als ik denk iemand heeft het met het be- het geweldig dienstbetoon i je den- vorderen van haar geestelijke ont- ze bibliotheken. de Volks- je je wikkeling niet gemakkelijk. Bij Universiteit. Alliance Frangaise, idie gooit. En onge- sommige dingen ben je aangewe- van Shakespeare-en-wie-weet-nog- Bloemlezing „Ik moet u even schrijvjen" bekent mevr. K. te S. en dan vertelt zij hoe een specialist haar zelfs in een drukke winkel straat even aanhield om haar mee te delen dat hij na het on derzoek van een van de kinde ren (waarbij gebleken was er geen oplossing bestond iets uit het bloed weg te ken) aan het nadenken was slagen. „Ik heb het geval toch nog eens nagelezen en ik wil toch iets gaan proberen" zei de ze dokter. „En dat terwijl het onderzoek al afgesloten was; hij was er dus over blijven piekc, ren, kijk dat vind ik nou een echte dokter en dat wilde ik u toch vertellen." „Ik kon niet zwijgen over mijn dokter en moest mijn hart eens luchten over het zorgzame en hartelijke medeleven van de huisvriend die onze dokter is", haal ik uit de brief van mevr. L. J. N. te R. (ik heb meer brieven over uw dokter gekre gen mevrouw; hij is daar op zuid inderdaad zeer bemind, is mij wel duidelijk gebleken!) Ook mevr. P. H.-de J. te R. wilde even haar dankbaarheid door middel van een brief voor deze rubriek gestalte geven. Haar voorbeeld: toen de dokter l.v.m. zijn zilveren jubileum re cipieerde en er wel over de dui zend mensen hem geluk kwa men wensen, zei hij tijdens het feliciteren toch nog even: hoe gaat het met uw man, terwijl de doktersvrouw eveneens be langstellend informeerde. „Dat hij daar op zijn feestdag nog aan dacht, ik had hem bij wij ze van spreken wel een zoen van blijdschap willen geven". Als 'li eader „Onze dokter is een bijzonder hartelijk en meelevend man, hij is als een vader voor ons, hoe wel wij al naar de tachtig gaan. Al jaren komt hij ons thuis om de twee weken een injectie ge ven. Iedereen in het huis houdt van hem", wil ik niet nalaten te halen uit de brief van twee zo u hebt gelezen bejaarde zus ters, de dames Van der K. uit R. want: „Als ik lintjes uit te de len had zou dokter (en dan volgt de naam) de eerste zijn die er een kreeg. Omdat hij het ver dient. Mijn man is nl. al meer dan dertig jaar invalide. Mede i.v.m. reuma moet hij soms het bed houden en dan moet dok ter nog af en toe proberen hem op te kalefateren. U begrijpt hoeveel werk wij hem geven en hoewel wij toch fondspatiënt zijn. is hij altijd even actief en behulpzaam". Vandaar dus dat lintje. Slot De brief van mej. A. v. d. H, te A. heb ik tot het laatste be waart. Als iemand ervaring heeft met doktoren is zij het wel als chronische patiënte. „Ik vind dat gepraat over fonds en particulier maar grote onzin. De jaren door komen de doktoren steeds trouw op bezoek, zo no dig krijg je de duurste injecties, kortere of langere tijd zieken huis, tandartsenhulp thuis; wat moet een fondspatiënt nog meer verlangen? Nee, echt mevrouw, ik word altijd prikkelbaar als dat gezwam weer eens aan de orde komt (ik bedoel niet de ze vraag hoor, juist fijn die ru briek). Als er eens iets is, praat het dan rustig uit. Tien tegen een dat de vriendschap er door verdiept. Want door eerlijk tegenover elkaar te staan komt en groeit er wederzijds vertrou wen en dan is de dokter een enorme steun in ernstige, moei lijke of onprettige dingen. Een huisarts is heus geen soort „goed heiligman", maar het is mijn stellige overtuiging dat hij doet wat hij kan en zelfs meer dan dat. En dit is toch de der de dokter die wij hebben", al dus een gedeelte uit deze veel langere en heel fijne brief van iemand, die de levenskunst ver staat opgewekt ziek te zijn. Rest mij ten slotte nog héél eventjes tegen mevr. A. C. R. te G. te zeggen, dat ik haar van harte geluk wil wensen met die „dertien pond samen", waar na ik er echt cen grote punt ach ter moet zetten. Allemaal bijzon der bedankt voor uw dokters- post. Ik hoop, dat u weer eveh fijn met uw dominee voor de dag zult komen, waaraan we dus volgende week gaan begin- Bij plaatsing van uw mening ontvangt u naar wens het boek Tip Parade. De dokter zegt 1 of De dokter zegt 2 Wilt u uw naam en adres óók vermelden in de brief, die u kunt sturen naar de redactie „Blad- Zij" met op de enveloppe „Uw mening" Zo nodig zal de redac tie cen keus maken uit de binnengekomen brieven en deze bekorten Over deze beslissing wrfrdt niet gecorrespondeerd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 15