ZWEMLES Politiek is ook gods-dienst Democratisering van éénwording Een kanttekening Tekort aan deskundigen bij ontwikkelingshulp Een ivoord voor vandaag PurolfcSfsS Overheid voor prediking mede-verantwoordelijk Nominale leden kunnen wij onmogelijk erkennen s ZATERDAG 18 APRIL 1961 IEDER HEEFT EEN SCHULD VAN 1685.- IEDERE Nederlander, groot of klein, oud of jong, arm of rijk, had op 31 december j.l. een schuld van 1.685,—. Niemand is *ich dit natuurlijk bewust, maar als wij de totale staatsschulden nemen, die eind vorig jaar een omvang van niet minder dan ƒ20.297.000.000 had, en wij delen die door het aantal Nederlanders, dan komen wij op die ƒ1.685,—. Wij behoeven vanwege die schuld teker niet veel hoofdpijn te hebben. Het is sells de vraag, of de minister van financiën dat heeft. Maar toch is het io, dat er een totale schuld van meer dan twintig miljard gulden bestaat, geld, dat op enigerlei wijze geleend is en dat dus vandaag, morgen of over morgen terugbetaald moet worden. Zo*n zestig jaar geleden hadden wij van die enorme bedragen geen weet. Per hoofd der bevolking was de totale schuld toen niet groter dan ƒ208, Hoe het ons daarna vergaan is, illustreren de volgende cijfers, die op een markant jaar betrekking hebben: totaal eind 1904 1.120 miljoen eind 1939 4.218 eind 1945 f24.281 H eind 1947 f28.439 eind 1957 18.232 eind 1963 ƒ20.297 per hoofd 203 477 2.609 2.927 1.643 1.685 Wij zijn met 1904 begonnen, omdat over dat jaar voor het eerst cijfers van de totale schuld bekend werden gemaakt. Wij leefden toen nog in de tijd,1 dat de overheid er niet voor voelde in het economische leven in te grijpen, terwijl het sociale beleid nog in de kinderschoenen stond. Eind 1939 hadden wij de grootste crisis aller tijden achter de rug en stonden revolutionaire jongeren hebben wij aan de vooravond van de grootste oorlog aller tijden.. Toch was de zich vandaag in Utrecht bezig ge- Jongerenconferentie C.B.U.-A.R.P. Verband tussen partijen en kerklidmaatschap Christelyk-historische en anti staatsschuld niet meer dan vier keer zo groot geworden, een ontwikkeling die desondanks menigeen al met angst en beven vervulde. Per hoofd der bevolking verdubbelde de schuld. De oorlog bracht niet alleen veel leed en vernieling, maar ook een torenhoge houden met het onderwerp „De houding van de protestant in poli- ticls". De conferentie was georga niseerd door de A.R.J.O.S. en de staatsschuld van 24 miljard. Geen wonder, dat wij per hoofd der bevolking r u T r j,-. ineens 5>i mul soveel schuld hadden op te vaneen. Het sou echter no| discuss.e ontspon vangen. erger worden, omdat wij voor hulp her en der moesten aankloppen. De top werd eind 1947 bereikt met goed ƒ28 miljard. Geleidelijk aan gaat het ons dan beter, de ministers van financiën kunnen een deel van de schuld opruimen. Het laagste punt bereikten wij eind 1957 met een schuld van 18 miljard. In tien jaar tijds kon 10 miljard worden terugbetaald. Vooral van de buitenlandse schuld, onderdeel van de totale staatsschuld, wilden de beheerders van de schatkist zo snel mogelijk af zijn. Dat is bij zonder goed gelukt: eind 1949 bedroeg de totale schuld aan het buitenland niet minder dan 3.659 miljoen, eind 1957 was zij teruggelopen tot 2.084 miljoen. Het mes werd er nog meer in gezet, waardoor wij eind 1963 nog maar 463 miljoen aan het buitenland schuldig waren. De binnenlandse schuld ging echter na 1957 de hoogte in, zelfs zó sterk, dat ondanks de daling van de buitenlandse schuld de totale schuld weer ging oplopen tot meer dan ƒ20 miljard eind 1963. De overheid voert een bewust sociaal, cultureel en economisch beleid, aan gepast aan de geest van de tijd. Wij zijn voorts door de internationale politieke verhoudingen gedwongen onze defensie zo krachtig mogelijk te houden. Dit alles kost veel geld, méér zelfs dan er aan belastingen binnen komt. Er ontstaan daardoor tekorten, waarvoor, moet worden geleend. Er waren bovendien jaren, dat de minister van financiën meer leende dan hij strikt genomen nodig had. Hij deed dat om, zoals dat heette, liquiditeiten te bindep, om inflatoire krachten af te remmen door een overvloed aan geld in de ijskast (lees schatkist) te zetten. Tegen deze achtergrond moeten wij de stijging van de schaatsschuld van de laatste jaren zien. Al hebben wij dan persoonlijk geen last van een schuld van 1.685 per persoon, ergens hebben wij er toch wel weet van. Zij die het geld geleend hebben, willen hiervoor rente ontvangen. Elk jaar moet er dan ook een groot bedrag aan rente op tafel gelegd worden, terwijl bovendien een be hoorlijk bedrag moet worden afgelost. De begroting van 1964 vertelt ons, dat in 1963 aan kosten en rente van de binnenlandse schuld ƒ635 miljoen moest worden betaald. Voor 1964 wordt op een bedrag van 688 miljoen gerekend. Tellen wij hier dan nog rente en kosten voor de buitenlandse schuld bij (onderscheidenlijk 20 miljoen en ƒ12 miljoen), dan blijkt dat voor dit jaar niet minder dan ƒ700 miljoen op tafel moet komen. Maar wij zijn er nog niet. Schuld moet ook regelmatig worden afgelost: voor dit jaar is hiervoor ƒ443 miljoen uitgetrokken. En hier komen wij dus de werkelijke invloed van de staatsschuld voor ieder van ons tegen. F.r moet dit jaar in totaal bijna ƒ1.150 miljoen aan rente en aflossing worden betaald. Dat is ruwweg 9% van alle uitgaven van de Staat dit jaar. Ieder van ons moet hiervoor zijn steentje bijdragen. zich rond stellingen van dr. J. J. Buskes (soc.), dr. G. J. J. A. Delf- gaauw (c.h.) en de heer R. Gosker (a.r.). van de maatschappij, aldus dr. Buskes, en daarom Is het onmogelijk, concreet over de christelijke politiek te «preken. Volgens hem U de christelijke politieke partijformatie het resultaat van een anti- teaepolltlek die In bepaalde tijden aan christenen wordt opgedrongen. HU ziet het echter ala een miskennen van het heilshistorisch handelen van God In de geschiedenis, wanneer men van deze antlteaepolltlek een voor alle Rjden gel dend principe maakt. Hij meent eveneens dat men van de doorbraakpolitiek geen voor alle tijden geldend principe moet maken. Het gaat volgens dr. Buskes niet om de ..christelijke politiek" maar om de .rechte politiek", een in een bepaalde tijd vereiste politiek waarvoor de chri- ten zich inzet. Christelijke partijformatie als concre tisering van de antitese-politiek acht hij in onze tijd geestelijk verwarrend en politiek ondeugdelijk: „Politieke tegen stellingen worden op een ontoelaatbare wijze verdoezeld en de zaak van Jezus Christus wordt op een even ontoelaat bare manier geïdentificeerd met de zaak van een politieke partij. Dr. Delfgauw zei, dat er verband be staat al ksn dat slechts zeer schema- GEVKAAGD TOT 1J JUNI A.S. Onderwijzer(es) Esstr. 111. Pemis. telef. 010-16J1H Proefschrift over onderwijs in Breda rooms-katholieke universi [en is vanmiddag drs. C. J. romoveerd tot doctor in de i op het proefschrift ..De nouaing openbaar-bijzonder onderwij Breda gedurende de negentiende eeu Promotor was prof. dr. L. J. Rogie De heer Brok werd op 1 maart Nijmegen. In 1954 deed hij zijn doctoraal examen. Van 1953 af is hij leraar geschiedenis aan ..Het onze lieve vrouwe lyceum" te Breda, en eveneens aan de Bredase avond-H.B.S. Hoe KNOBBELS aan de grote teen te bestrijden. zeer pijnlijke en hin derlijke kwaal. Ge lukkig bestaat er nu een product, dat snel verlichting brengt, Het is de beroem de Dalet Balsem. Da let Balsem heeft een drievoudige wer 1/ verjaagt de pijn; 2/ heft de aan doening op: 3/ vermindert de hln- 'irlijke opzwelling. Neem de proef Europese christelijke vakbeweging: De derde Europese conferentie! ^mens* sta'at werkcli^k diens^ van der christelijke vakbeweging' Voorts wordt verklaard dat in de EEG heeft gisteren in Straatsburg een een vijfjarenplan voor economische radicale democratisering van de tisch worden voorgesteld tussen het I bewuste lidmaat zijn van een bepaalde protestantse kerk of geloofsgemeenschap en de betrokkenheid op een politieke I partij. Volgens hem is bijvoorbeeld het ver band tussen het lidmaat zijn van een Gereformeerde Kerk, een Gereformeer de Gemeente of een Vrijgemaakt Gere formeerde Kerk en respectievelijk de ARP. de SGP en het GPV duidelijk aan wijsbaar. Buiten de calvininistische ge reformeerde gezindte ligt dit anders. Uit de geloofsinhoud van bijvoorbeeld de remonstranten volgt geen „vanzelfspre kende" keuze voor een bepaalde partij. Volgens dr Delfgaauw hangen de ver schillen in politieke houding van de her vormden samen met de modaliteiten bin nen de Nederlandse Hervormde Kerk. In ieder geval, zo zei hij. is er geen sprake van een bewustzijn tot deze ker^ te behoren, dat uitmondt in een bepaalde politieke houding.Hij maakte onderscheid tussen het formeel-christelijk en het ma- terieel-christelijk motief bij de politieke keuze van de protestant. Gods-dienst De heer Gosker stelde, dat politiek ,-enzeer gods-dienst ls als godsdienstig deelnemen aan het kerkelUke leven. Wanneer de kerk de Gemeenschap der heiligen is moeten de leden der kerk, volgens hem. sodra de kerkdeur achter hen ln het slot valt, niet in allerlei po litieke groeperingen uiteenvallen. politieke partij, aldus de heer Gos- is voor alles een bezinningsorgani- satie. Hij meent, dat met name de chris tenen elkaar niet mogen loslaten in de gemeenschappelijke bezinning over het '-i de concrete situatie te voeren beleid. Over de Partij van de Arbeid V van pol len, en zich niet uitspreekt piële achtergronden. Hij stelde voorts, dat alle partijen goede bedoelingen hebben en vrede, orde, welvaart, vrijheid en democratie bege ren. Volgens hem is echter nadere bezin ning nodig over wat de verschillende partijen onder deze termen verstaan. Zo meent hij, dat de christelijke vrijheid niet zonder meer gelijkgesteld kan wor den met de vrijheid die de WD zo luid ruchtig proclameert. Da zondeval van de politiek der wes terse staten ls. volgens de heer Gosker, dat se scheiding maken tussen gods dienst en politiek. ZU «Un, 70 hU. alle bezig om onder het motto „zaken *Un zaken" een materiële welvaartsstaat in het leven te roepen, maar er ls geen ruimte voor een werkelUk reële inbreng van de kerk. Berorpinesiverk NED. HERV. KERK Bedankt voor Goedereede (toei.i: J Baars te Papendrecht. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Steenwijk: W. 1 van Halsema te Roden. Deense koning zal paus bezoeken Koning Frederik IX van Denemarken is van plan om samen met zijn vrouw, een bezoek te brenger aan de paus Het is de tweede maal dat Koning Fre derik het Vaticaan bezoekt. In 1959 had hij een privé gesprek met paus Johan nes. Als datum voor het bezoek wordt genoemd 23 april. Europese eenwording, medezeg genschap van de arbeiders en op stelling van programma's op economisch en sociaal gebied in de E.E.G. geëist. In twee omvangrijke resolutiea hebben de circa 150 christelijke vakbondsleiders uit de EEG, Zwit serland en Malta aan het slot van hun driedaagse conferentie dit una niem geëist en tevens versterking van de vakbondsactie op Europees niveau bepleit. Alleen de Westduitse christelijke vakbondsvertegenwoordiger liet bij de stemming aantekenen dat de christelijke vakbonden in de bonds republiek principieel tegen elke planeconomie zijn en blijven. In de resoluties, die een leidraad voor de verdere christelijke vakbonds actie inhouden, wordt verklaard dat een radicale wijziging van de krachtverhou ding in het voordeel van de werkne mers voorwaard» is voor een Europese Prof. De Vries op NOVIB-symposium: De Nederlandse organisatie voor Internationale bijstand (N.O.V.I.B.) heeft gisterochtend in de Haagse dierentuin een sym posium georganiseerd over „ont wikkelingen in de ontwikkelings hulp". Professor De Vries, waar nemend voorzitter van de N.O. V.I.B., verklaarde dat één van de allergrootste moeilijkheden bij de ontwikkeling is het tekort aan bekwame, ervaren en gewillige mensen. Het aantal experts dat thans over de gehele wereld aan het werk is, schat te prof. De Vries, die tevens rector is can het Institute of social studies in Den Haag, op ongeveer 100000 terwijl rond 250.000 studenten uit de ontwik kelingslanden in het buitenland stu deren. De taak van de onderwijsin stellingen blijkt peel groter dan nog S jaar geleden werd verondersteld. De moeilijkheden op politiek gebied ver dwijnen hierbij naar de achtergrond, aldus prof. De Vries. Professor Tinbergen, voorzitter van de nationale raad van advies inzake hulp aan minder ontwikkelde landen, achtte samenwerking tussen regeringen en bedrijfsleven van ontwikkelde lan den samenwerking van deskundigen op velerlei gebied van het grootste be lang bij ae oplossing van het ontwikke lingsvraagstuk. Teneinde het proces ontwikkeling te versnellen is co- ïatie op vele punten nodig. Hij was verheugd, dat deze coördinatie in Ne derland thans door staatssecretaris van buitenlandse zaken, dr. I. N. Th. Die penhorst geleid wordt. De Rotterdam se hoogleraar en expert op het gebied van internationale planning zei. aat in de werkgroepen van de uit 66 landen bestaande raad van advies naar ver dere bestedingsmogelijkheden wordt ge- sociale ontwikkeling moet worden ont worpen en een Europees program- en planbureau moet worden opgericht waar in vertegenwoordigers van werkgevers- en werknemersorganisaties en de over heid zitting hebben. De vakbonden, die bij de Europese organisatie van de internationale chris telijke vakbeweging zijn aangesloten, ontvangen voorts de aanbeveling om hun vakbondsactie op Europees vlak te intensiveren, in het bijzonder door hun eisen nationaal af te stemmen op een Solitiek die voor een gehele bedrijfstak Europees verband moet worden ont worpen. Democratie In de overwegingen van deze resolu ties heet het dat de vakbeweging moet deelnemen aan de opbouw en tenuit voerlegging van de Europese economi sche democratie, omdat het kapitalisme niet in staat is een gemeenschap van vrije en verantwoordelijke mensen te waarborgen. Op het ogenblik bezetten de werknemers in het geheel der Euro pese organen nog lang niet de plaats waar ze recht op menen te hebben. De huidige integratiepolitiek wordt te veel gekenmerkt door verouderd liberalisme, onevenwichtigheid tussen werkelijke be hoefte en produktie en een steeds ster ker wordende machtspositie van de on dernemingen en kartels. De conferaptie stelt op grond van haar ervaringen vast, dat de uitbreiding van de markt en de economische groei alleen niet in ataat zijn automatisch al le problemen van het sociale leven op te lossen. Er meet een doelbewuste sociale po litiek worden ontworpen met prioriteiten In het raam van algemene doelstellln- regela moet men zoeken ln de behoef ten en mogelijkheden van het ogenblik, zoala volledige werkgelegenheid, gega randeerd inkomen, en beroepsopleiding overeenkomstig de behoeften van de economie en de eisen der technische vooruitgang. Zonder sociale program matic kan een sociaal beleid niet sla- ren. aldus de conclusie van de chris telijke vakbonden. Europees De christelijke vakbondsleiders heb- peinzing op hun reis terug meegekre gen van de secretaris-generaal van de wereldorganisatie der christelijke vak bonden. de Belg A. Vanistentael. HU verweet hun. dat hun organisaties na tionalistisch blijven denken in een tijd, dat kapitalisme en technocratie interna tionaal worden. U eist Europese ae iBSiaie jaren ongeveer tw iiuijueii —j- „vu, .nu govw gulden per jaar beloopt wenselijk zijn, eigen organisatie een Europese dimen- In Noorwegen Vrije kerken houden bevolkingstoename niet meer bij April is gewoonlijk.de maand waarin de kericelijke statistieken openbaar wor den. Dan zijn de officiële getallen bin nen over het ledenverloop van het af gelopen jaar. Uit Noorse cijfers blijken de zogenaamde vrije kerken, die niet bij de nationale kerk zijn aangesloten, in de afgelopen tien jaar gegroeid te zijn van 123.300 tot 134.500. Deze cijfers zijn openbaar geworden als resultaat van de volkstelling. Hoewel er dus van enige groei spra ke is. houden deze kerken de groei van de Noorse bevolking niet bij. De ker ken tellen nu 3,75 procent van de totale bevolking, tegen 3.76 procent volgens de vorige Noorse volkstelling. Deze vrije kerken omvatten baptistengemeenten, methodistengemeenten. vrije evangeli sche gemeenten, pinkstergemeenten en een vrije lutherse kerk. De pinkstergemeenten toonden de grootste groei. Zij wonnen in tien jaar 4000 leden en tellen er nu 34.100. De Rooms-Katholieke Kerk in Noorwegen boekte een winst van 3.100 leden en tel- 7.900. Terwojl de rooms-ka- tholi'-ken hun doopleden (en dus de kin deren) meetellen, telle., de pinksterge meenten alleen de belijdende, volwas sen leden. Meer dan 16.000 mensen behoren tot d Vrije Lutherse Kerk, 11.200 zijn me thodist, 9.300 baptist en 5.300 behoren tot de Zevende Dags Adventisten. Meer dan 22.300 mensen gaven op tot geen enkele kerk te behoren. Luthers-kervormde dialoog in V.S. In New York zijn leidinggevende func tionarissen van de Lutherse en de Her vormde Kerk voor de derde maal bij een geweest om te discussiëren over de punten van overeenkomst en verschil in de belijdenis en kerkorde van beide kerkgenootschappen. De conferentie, die ieder jaar gehouden wordt en die vier dagen duurde, werd door twintig theo logen en kerkelijke ambtenaren van de twee kerken bijgewoond Het thema van de discussie was: „De christologie, het heilig avondmaal en de naleving in de kerk Men heeft geprobeerd om door de gesprekken te ontdekken wat de verschilpunten zijn, die een toenadering van beide kerken in de weg staan. De scherpste polemieken zijn de beide vorige malen gevoerd over het avondmaal, de christologie, de uitverkiezing en de kerkelijke regering ~i tucht. Onder de aanwezigen die de verschil lende onderwerpen inleidden bevonden zich dr. Theodore G. Tappert en dr. Martin J. Heineoken. beiden professor het Luthers Theologisch Semina Geloven zonder zienJezus eindigt het gesprek met di apostel Thomas met deze woorden: ,J£alig zij, die niet gezien hebben en toch geloven"Dat is een ernstige aanmerking op het gedrag van Thomas, die zich pas liet overtuigen na dt ontmoeting met de levende Jezus. Het is een veroordeling maar niet een wegstoten. Jezus accepteert de belijdenis uan Thomas: .Mijn Here en mijn God!" Hij laat deze volgeling van Hem duidelijk weten, dat het zien geen voorwaarde is voor het geloven en Hij spreekt zalig al degenen, die geloven zonder te zien. Elders in de Bijbel staat, dat het geloof is uit het ge hoor, dat aan geloven luisteren voorafgaat. Luisteren naar wal Jezus zegt in het Woord, dat zal blijven spreken en functio neren tot de voleinding van de wereld. Hij wil ons oren geven om te horenom in staat te zijn op te vangen wat dit Woord ons komt mededelen. Van dit Woord bedient God Zich. Dat het wonderlijke, dat God Zich bindt aan een Boek, dat Hij door de Heilige Geest Zich bekend wil maken aan de mensen ook aan degenen, die als Thomas menen, dat hun geloof afhankelijk dient te zijn van het zien. Jezus spreekt zalig degenen, die in Hem geloven zonder te zien. Is het vreemd, dat toch vaak gesproken wordt van het „oog des geloofs"! Paulus heeft het ergens over „als ziende de Onzienlijke". In hei geloof herkennen wij Christus, zien wij Hem in Zijn ont. ferming en in Zijn mededogen. Maar dat is dan een zien-in het-geloof! Europese bonden achter bij de jonge landen in Afrika en ook bij latijns Ame rika. waar men waarlijk continentale samenhang heeft weten te bereiken. Vanistentael weet dit deels aan de welvaart, die voorzichtig en conserva tief maakt. Het elan en het enthousias- zijn eruit en dat is op zichzelf erg. lij. Maar erger nog is dat de visie de Europese bonden daardoor ver troebeld wordt. Klassenstrijd De Belg waarschuwde voorts dat de oude klassenstrijd die in het begin van deze eeuw binnen de nationale grenzen in Europa is gebleven, nu dreigt te her leven als klassenstrijd tussen rijke lin den en onderontwikkelde volken. Aan de Europese kant dreigen nu zelfs de vak bonden t.a.v. de verlangens der onder ontwikkelden met dezelfde argumenten te gaan werken als een generatie terug de Europese reactionairen t.a.v. de vak beweging van die tijd gebruikten: argu menten namelijk, die gebaseerd worden op vermeende onmondigheid of onbe kwaamheid van de anderen. in Philadelphia, dr. William Fennell het Emmanuel College in Toronto en dr. Joseph Mc.Lellsnd van het Presbyte riaans College in Montreal. Wij lezen vanavond: 2 Kronieken 24 vers 15 tot en met 27. Morgen lezen wij2 Kronieken 25 vers 1 tot en met 13. Oud-staatssecretaris Calmeyer: Geeft de keizer wat des keizers is (Van onze parlementsredactie) JJET is beslist onjuist om te stel len, dat er een conflict bestaat tussen de hoofdlegerpredikant en de hervormde legerpredikanten. De overgrote meerderheid van laatstgenoemden staat achter hem; slechts van twee of hoogstens drie kan dit niet worden gezegd. De geestelijke verzorging bloeit als nooit tevoren. Zojuist mocht ik nog van de staatssecretaris Haex ver nemen welk een zegenrijk werk wordt verricht, met name onder de troepen in Duitsland, die daar voor de geestelijke verzorgers beter be reikbaar blijken te zijn. Dit zei oud-staatssecretaris M. R. H. Cal meyer in antwoord op een vraag, die hem was gesteld naar aanlei ding van zyn rede „overheid-ktrk- Ds. Van Dam over uitspraak „oecumene" (Van onze kerkredactie) Onlangs heeft de Oecumenische Raad van Kerken over de radio (de uitspraak werd niet aan de pers verstrekt) een verklaring laten afleggen wat het begrip „oecumenisch" betekent. Daar werd onder meer gezegd dat het vanzelfsprekend is dat er bij overgang van de ene kerk naar de andere contact tussen beide moet zijn. Dat hiermede echter nog niet het laatste woord ge sproken is, blijkt uit een kort commentaar van de baptisten predikant ds. J. van Dam. Hij heeft moeite met de vraag wie tot lidmaten van een bepaalde kerk worden gerekend. Voorzover ons bekend zullen de (meeste) baptistengemeenten zich zon der meer san deze regel houden. Dat wil zeggen: indien een lidmaat van de een of andere kerkelijke gemeenschap de wens te kennen geeft lid van een baptisten gemeente te willen worden hetgeen in de meeste gevallen betekent: gedoopt te willen worden dan zal de de betreffende baptistenge- hetzij schriftelijk hetzij mondeling, de kerk waarvan hU het lidmaatschap niet langer begeert met vermelding van reden hiervan in kennis dient te stellen. Het komt ons voor, dat dit een zaak van eerlUkheid èn fatsoen is. Edoch, de Nederlandse Hervormde Kerk kent drie soorten van lidmaat schap: belijdende leden, doopleden en nominele leden (dat zijn zij die uit her vormde ouders geboren zijn en niet werden „gedoopt"). Hebben we er al moeite mee het ..dooplidmoaatsehap" als een legitiem lidmaatschap te beschouwen en we bedoelen „lidmaatschap" echt niet ln Juridische betekenis het is ons hele maal onmogelijk de „nominale" leden van een kerk, welke dan ook, als wer- kelijke leden te beschouwen. Vor de goede orde en een goede christelijke verstandhouding. vooral filaatselijk, zou het daarom nuttig zUn, ndien de invloedrijkste en grootste participant van de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland, de Neder landse hervormde kerk, nader ging verklaren bij welk soort lidmaatschap, naar zijn mening, de regel in acht ge nomen dient te worden, dat bij een overgang de daarbU betrokken kerken overleg dienen te plegen. Nog eens: „nominale" leden als legi- kernbewapening". Hij hield deze rede gisteravond op een gemeen schappelijke bijeenkomst van een C.H. en een A.R. kiesvereniging Den Haag. De generaal was van oordeel, dat de geestelijke overheid voor de leger predikanten wordt gevormd door het C.I.O.-tm), waarin de kerken samen werken. Deze samenwerking is eer zeer groot goed. Dragen de kerken dr verantwoordelijkheid voor de geestelij ke verzorging, ook de overheid heeft een zekere verantwoordelijkheid voor wat in de strijdkrachten wordt ver kondigd. Evenals de hoofdlegerpredi kant vergeleek de heer Calmeyer it in het leger werkzame predikant me de geestelijk verzorger van een zieken huis. Wanneer de ziekenhuispredikant de bedden langs gaat met de bood schap der gebedsgenezing en er t« opwekt om de medicijnen te late staan, zal de directie ook zeggen: tri hebben eerbied voor uw overtuigln maar deze dingen vertelt u maar i ders. Men kan dan niet stellen dat i vrijheid van de evangelieverkondig in, in het geding is. Twee rijken Sprekende over het oorlogsvraagstuk betoogde de heer Calmeyer, dat de ge lovige onderdaan is van twee rijken. Hij behoort tot het rijk van deze weraid en wordt in die situatie door Christus op gewekt o.m. de keizer te geven wat des keizers is. Tegelijk is hij evenwel ook J—J an het komende Godsrijk. het zwaard geen plaats ii onderdaan Daaruit vloeit een spanning voort, dit nu een nieuw culminatiepunt heeft be reikt. Vanuit het Evangelie denkende en levende moet de kerk kritisch staan te genover de overheid, doch zij mag haar niet opwekken om het zwaard uit han den te geven, aangezien zij dit niet tevergeefs draagt voor de handhaving van de gerechtigheid. Getrouw aan haar opdracht, moet zij de boodschap van het rijk van Jezus Christus prediken, Waar de prediking van het gebod van de liefde tot God en tot de naaste gehoor vindt, heeft de kernbewaping haar l kenis verloren. Hierbij wilde spr. taak toekennen aan de wereldraad kerken. Nieuuie fase De oud*staatssecretaris bleek het niet eens te zijn met hen, die slechts een gradueel verschil zien tussen kernwa pens en conventionele wapens. Door de atoombewapening zijn wij in een geheel nieuwe situatie gekomen, betoogde hij. We zijn op het punt aangeland, dat de ene mogendheid niet meer de andere kan vernietigen zonder haar eigen doodvon nis te tekenen. In tegenstelling tot de Chinese leiders blijkt ook Chroesjtjsef dit thans in te zien, waardoor een lichte ontspanning in de oost-westverhouding is Ingetreden. Met eindeloos geduld moe ten wij voortgaan in ons pogen vanuit de antithese tot de synthese te komen. De antithese bestaat hieruit, dat het kernwapen niet kan worden gebruikt, maar dat de afwezigheid van oorlog Juist op het kernwapenevcnwicht berust Vsn een synthese is pas sprake wanneer vrede en veiligheid heersen. Intussen mogen wij het niet voorstellen alsof on- bewapening niet meer :n tijger. Doen wij di we het Chroesjtsjef, ge der stalinisten, onmogelijk zijn politiek lieren t voort te zetten. aldus professor Tinbergen. te geven. Op dit punt lopen de is Er waren nieuwe badpakken gekocht en les- kaarten en toen kon het feest beginnen. Nou ja. feest? Sinds een poosje kunt u mij enkele malen per week 's middags vinden aan de rand van het zwembassin. Mijn twee kleinste larven zijn dan druk doende met intrekken-wijd-sluit, op jacht naar het zwemdiploma. Hoelang dit gemartel moet duren vraag ik me maar niet af, ik zit daar dociel te zitten en kom er altijd miR of meer doof vandaan. Want in ons zwembad heerst, als over al elders in dit soort inrichtingen een oorverdo vend gegil, met als sombere afwisseling de ver scheurende klap van iemand, die zich van de duik- toren te pletter gooit. De eerste keren liet ik mij, heel optimistisch, ook te water. Daar kwam ik snel van terug, want ten eerste kleefde mij dagen daarna nog ten pe netrante chloorlucht aan, maar ten tweede is het zwemmende moeder, terecht, niet toegestaan zich bij de leerlingen te voegen. Daarom schaar ik mij maar braaf bij de zitten de ma's langs de kant. „Als je dat nou zo verve lend vindt, snap ilk niet waarom je de kinderen niet alleen laat gaan", zei mijn man. hiermee blijk gevende dat hij het systeem niet door had het systeem van badmeesters die meer oog hebben een kind als het een supporter heeft. Zo zit ten wij, moeders, daar als je het goed beschouwt als een koud front en dreigen: Let op mijn kind. Overigens in goede harmonie, we gooien er om de beurt ook nog een handje sigaren tegenaan. Dat legertje moes is anders wel de moeke. Er heeft, waar kapotte sokken in zitten, die ze driftig gaat stoppen. Ee-op-één-neer met vinnige halen. Ik bewonder haar vlijt, maar vind het toch wel een overdaad aan goedé werken. Verder zijn er nagels-lakkende, lezende, breiende, kletsende en starende moeders, mooie, dunne en dikke. Het pikante is echter dat er altidd maar één pa Vo<etan.g&ts en die steevast een vrolijk tasje bij zich is. Een ruige tweedfiguur niet een pijp. Zodra hij arriveert verandert er iets in de sfeer, heel subtiel, niettemin merkbaar. De hevig op hun kroost ge concentreerde dames verplaatsen hun belangstel ling naar de wal. De nagellaksters zien ineens een doel voor hun glanzende vingers en de boeken van de lezeressen blijken niet meer zo boelend. Tweed mans heeft twinkelende ogen, waarmee hij avon tuur zoekt ev gemakkelijk vindt. Hij is ten slotte in deze benauwde lawaai-omgeving de enige aflei ding. Het aantrekkelijke van de man vind ik, dal hij zijn avances zo eerlijk distribueert. Hij papt niet steeds met dezelfde aan, maar vestigt de in druk dat hij ons allemaal dol vindt. Hij heeft ken nelijk gevoel voor de hachelijke situatie van één man op ruim twintig vrouwen. Iedere keer staat hij breed mannelijk achter een andere moe te twinkelen. Gisteren was het mijn beurt. Het was wat stiller dan anders, zodat er zelfs nog plaats naast me op de bank was. Hij frommelde een pakje cigaretten tevoorschijn en hield het onder mijn neus. „Nee dank u, ik rook niet" loog ik in een poging staan- de te blijven. Hij liet zich niet terneer slaan. „Een pepermuntje dan?" Ik wilde ook weer niet te preuts doen en nam een pepermunt, het smaakte naar tabak Met zijn pijp naar het water wijzend vroeg hij; Welke is van u?" „Een van de vele witte badmutsen plus één van de jongetjes" De stoppende moeder had acuut de balen van haar Ijver en vroeg kwljnena aan mijn buurman: „Hebt u misschien een vuurtje voor me?" Kijk en toen werd ik nijdig. Per slot was het mijn beurt en stopte zij altijd sokken, waarom kon ze daar niet gewoon mee doorgaan? Zuiver om haar te sarren ging ik een beetje voor haar zitten en informeerde naar de zwemprestaties van z\jn kind. „Mijn kind?" Hij twinkelde als nooit tevoren „Er zwemt hier geen kind van mij Ik ben de directeur van dit bad en stel er prijs op wat persoonlijk contact te hebben met de mensen. Zodoende." Zodoende. Ik voorspel het zwembad nog een gul den toekomst. Een twinkel-directeur is ten slotte een attractie apart.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2