flIZEN
GOEDKOOP?
Een kanttekening
fWIUWta
De bijbel geen maatstaf
beoordeling wetenschap
Een ivoord voor vandaag
HOOFDPIJN?
Weer nieuwe
scheuring
in Korea
Vietnams kerken zetten
werkzaamheden voort
Diakenambt moet open
staan voor de vrouw
Va&tang4&s
ZATERDAG 11 APRIL 19M
TWEE REUZEN IN LILLIPUTTERLAND
Vrij-evangelische predikanten bijeen
WH kunnen bepaald van reuien spreken, als wij het over Unilever en
Philips hebben. De gehele Nederlandse industrie met haar 12.500 be
drijven verkocht in 1963 voor 43,4 miljard. Unilever en Philips te samen
verkochten voor niet minder dan ƒ21,7 miljard, precies de helft van de to
tale Nederlandse industriële omzet. Eigenlijk sijn beide reuzenbedrijven niet
met Nederlandse maatstaven te meten. Daar sijn te te kolossaal, te wereld
omspannend voor. Het is dan ook niet so'n wonder, dat op de ranglijst van
grote internationale bedrijven, die jaarlijks door het Amerikaanse tijdschrift
Fortune wordt opgemaakt, als de op één na grootste niet-Amerikaanse onder
neming Unilever wordt vermeld en dat Philips als nummer 8 op de ranglijst
prijkt.
De grootste van de twee is Unilever met een verkoop aan derden van
ƒ15.557 miljoen. Dat is dus meer dan de uitgaven van de Nederlandse staat
in 1963, die genoeg had aan 12.251 miljoen. Unilever is de naam, waaronder
een Nederlandse en een Engelse onderneming sedert 1937 te zamen door het
leven gaan. Het toen gevormde concern bezit ruwweg 500 dochteronderne
mingen In 50 landen, die een enorme reeks van artikelen maken en verkopen.
Om niet zo afhankelijk van grondstoffenleveranciers te zijn, heeft het
cern cacao-, palmolie-, rubber-, thee-, cocos
Azië.
Bij Philips lag de verkoop vorig jaar een stuk lager dan bij Unilever: de
ƒ6.224 miljoen. Een cijfer, dat te danken was aan de verkoop van lampen en bijeengekomen voor hun jaar-i hVrvotmdèlyn^e^mKl^rhu^ê'hou-
veriichtingsprojectcn. aan huishoudelijke apparaten, radio-, t v.- en grammo- i;:ks Dredikantenvereaderin^ din* van de 'christen als Volgt: Iedere po-
foontoestellen, aan elektronenbuizen en telecommunicatiesystemen, aan i j. y. j t tot overleg ondersteuner
röntgen-en medische apparatuur, aan farmaceutische en medische produkten ïeiOing berustte Dij as. J. kening houden met de gebrek!
en aan produkten voor industriële toepassing. Jammer genoeg ontbreekt in Karelse van Goes, die ter ope- de beschikbare organen. Strev<
het verslag een splitsing in cijfers. Dit alles werd in ruwweg 225 fabrieken ning de domineespreek hield n'et-eenzijdige afschaffing van de atoom-
I» ,o«d30 Unjfcn „maakt. ove?.fc ThessaloniceLen 2:15-17.1 opties" kad" ,a° be,ta"cd*
Unilever bezit dus grondstoffen, maar koopt ook nog bij. maakt daaruit De heer j de Boe uit D Haa
de genoemde artikelen en verkoopt die over de gehele wereld, zij het over- Nadat in 1963 de gehele ver..a- nauw betrokken bij het werk van c
wegend in Europa (62! '1%). In verschillende landen heeft het concern bo- dering gewijd was geweest aan Raad voor Gereformeerde Sociale Arbeid
vendien nog eigen winkels. Bij Philips is de verticale integratie lang niet pén thema n1 de persoon en het:(GSA) sprak over: De noodzakelijkheid ,E- Smelik uit Amsterdam terwijl
zo ver doorgevoerd: geen eigen grondstoffen en geen eigen detailverkoop. werk had de mo*ellJkh^den sociale werk jIndlJdeM ®XgeS'TeTeZ
Beide concerns hebben veel personeel in dienst, maar Unilever (290.000 werk van de HeiligeGeest, naa ,n onze gemeenten De G S A. wil naas &t tt soreken Verder verl^eï al«
mensen) toch meer dan Philips <234.000 mensen). Philips geeft in Nederland men dit jaar drie zeer ulteenlo-het «Wt.irkelijk Jfbond™
aan niet minder dan 80.000 mensen werk; van Unilever is dat niet bekend oende onderwerpen op de agenda neren en stimuleren. Na de ontwikkeling i ziekcorpsen hun medewerking,
gemaakt. Unilever heeft ook verreweg het meeste kapitaal. Het aandelen- staan. in de Gereformeerde Kerken t.a.v. het
kapitaal bedraagt 1.994 miljoen. Tellen wij daar dc reserves bij, dan komen uitoefenen van de diakonia geschetst te
wij op een vermogen van ƒ5.863 miljoen. Bij Philips zien wij een eigen ver- Als eerste refereerde ds L van der hebben besprak hij enkele praktische
mogen van ƒ3.845 miljoen. Het zijn getallen, die zó groot zijn, dat zij eigenlijk Molen van Cadzand over: De verhouding mogelijkheden voor het betrekken van
geen indruk meer vermogen te maken. Maar dat doet aan het feit niets af, van de wetenschap tot het_by- de Vrije Evangelische Gemeenten
dat zij indrukwekkend zijn
Van een onzer medewerkers. te Rijswijk. Hij schetste in een uitvoerig
historisch overzicht de internationale
Vrijwel alle predikanten in de """«"«rMji». die,tot <!°el had ,h?'I™*;
p-, j rr r, komen van een oorlog. Daarnaast besprak
koffieplantages in Afrika en van *rlJe Evangelische Ge. hij de maatregelen en verdragen, die be-
meenten in Nederland waren in oogden in geval van oorlog de humaniteit
fgelopen week in NijverdalSSjtS'Srt'toSSSSiSiïS te
Bustochten naar
bijbeldag in
Antwerpen
Onder auspiciën van de vereniging
Protestant# Nederland worden ook dit
jaar weer autobustochten georganiseerd,
met als startplaatsen Delft, Den Haag,
Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam,
naar de jaarlijkse Vlaamse bijbeldag,
welke men op vrijdag 1 mei 'e Antwer
pen hoopt te houden.
De bussen zullen 's morgens tussen
half negen en half tien vertrekken, zo
dat er dit jaar geen gelegenheid is voor
de deelnemers aan deze tocht de mor
gensamenkomst te Antwerpen bij te wo
nen. Daarentegen is meer tijd uitge
trokken voor bezoek aan de protestant
se gemeenten te Merksem en of te
Boeehout. in welke laatstgenoemde
ilaats inmiddels de nieuwe kerk i
bruik genomen is n dus kan worden
bezichtigd.
In de middagsamenkomst kan men
ervolgens luisteren naar prof. dr.
Volg gij Mij! Het woord is in de eerste plaats bestemd voor de
apostel Petrus, maar het wordt ook gericht tot zijn mede
discipelen en tot allen, die deze oproep van Jezus lezen. Dat
volgen van Jezus is een strikt persoonlijke zaak, maar wie er
nooit iets van laat merken, volgt die oproep maar voor de
helft op. Met dat volgen van Jezus kan het leven gemoeid zijn:
Petrus was er uiteindelijk toe bereid zijn leven te geven. Zal
het van ons worden gevraagd? Het lijkt gemakkelijker Hem
te volgen in tijden, waarin de Boodschap van de Heer weinig
of geen tegenspraak ontmoet. Het kan zijn, dat dit gevolg is
van het feit, dat de spits van die Boodschap stomp is gemaakt
door degenen, die zich volgelingen van Jezus noemen. Het
zich gedragen als volgeling betekent een zich niet kunnen
conformeren met het leven zoals dat reilt en zeilt. Wie Jezus
wil volgen kiest voor een moeilijk leven, omdat hij of zij
overal weerstanden zal oproepen. Weerstanden, die regelrecht
voortvloeien uit de eis van het Evangelie tot bekering. Wij
zeggen zo gemakkelijk, dat wij Jezus willen volgen, maar wij
realiseren ons zo weinig de consequenties van die uitspraak.
Het betekent een leven in woord en in daad. Het is: het reiken
van een beker koud water aan de naastemaar ook: het de
naaste aanzeggen, dat het volstrekt verkeerd gaat, als het
geluk wordt gezocht buiten Jezus Christus. Volg gij Mij! Wij
mogen voortdurend weten en hebben wij méér nodig?
dat Jezus ons leidt en begeleidt op alle wegen, die wij moeten
gaan.
i de moderne wetenschap tot het bij
belse scheppingsverhaal. Hij ging ervan diaconale en sociale werk in landelijk
Ei Ktotonm"d.U bedrijven nn economisch voor ons land' De jaar- SJgSJ S*ÏÏS2i? ÏS&£ JWStfSSS
beoordeling^van de resultaten van van dc Stichting Oecumenische Hulp a
Spaanse bisschop
vraagt begrip
voor protestanten
Wij lezen vanavond; 2 Kronieken 18 vers 18 tot en met 34.
Morgen lezen wij: 2 Kronieken 19 vers 1 tot en met 11.
-)C NU ÓÓK IN VOORDELIGE GEZINSDOOS VAN 100 TABL. i f2.401
ivetenschap. Ook het scheppiresver-j Kerken
Vluchtelingen, waarin ook De aartsbisschop
Het probleem van: De christen in het
i (machines enz.) en het bouwen van fabrieken, laboratoria en kantoren:
van de investeringen door Unilever in 1963 had ƒ29 miljoen op ons land be-
trekking. In de tweede plaats helpen de concerns de uitvoer vergroten van I d" verkondigend
in Nederland gefabriceerde artikelen. Zo lezen wij, dat Unilever voor 410 pp
miljoen in 1963 heeft uitgevoerd.
In de derde plaats zijn de bedrijven geduchte belastingbetalers. Er zijn
geen cijfers voor Nederland gepubliceerd, maar in totaal betaalde Unilever
in 1963 ƒ608 miljoen aan de fiscus allerwegen en Philips ƒ338 miljoen. In de
vierde plaats memoreren wij het wetenschappelijke onderzoek in de labo
ratoria, dat het hogere onderwijs stimuleert en dat geleerden aan het denken
zet. In de vijfde plaats zijn de concerns door hun kapitaalbehoefte van groot
belang voor onze kapitaalmarkt, waarbij tevens gedacht moet worden aan de
drukke handel in aandelen op de Amsterdamse effectenbeurs.
Hiermee komen wij automatisch bij de zesde factor: de concerns zorgen
niet alleen voor het inkomen van vele werknemers, maar ook voor dat van
aandeelhouders: Unilever keert over 1963 in totaal 224 miljoen uit aan divi
dend en Philips 191 miljoen. Ter vergelijking: Philips betaalde in 1963 aan
lonen, salarissen en sociale lasten ƒ2.146 miljoen. Wij moeten er wel bij
vertellen dat dit dividend niet helemaal in Nederlandse handen komt. De
aandelen zijn nl. over de gehele wereld verspreid. Om de gedachte te bepa
len: 1/4 tot 1/3 zal door Nederlanders worden ontvangen.
de restitutictheone ken kunnen participeren. Aan de dis- roep gedaan op de Spaanse rooms-ka-
erkte de inleider cussies werd zeer intensief deelgenomen tholleke gelovigen om naastenliefde le
het door de in groter getale dan ooit bijeen-1 betrachten ten opzichte van hun „afge-
gekomen predikanten.
Kernwapenrapport Billy Graham komt
naar Engeland
schelden broeders", zoals de bisschop
de protestanten noemde. Hij verklaarde.
I dat hoewel wij o\'ertuigd zijn van de
juistheid van het rooms-katbolicisme, de
aanhangers ervan nog niet het recht
geeft te oordelen over het geloof en
vermeende dwalingen van andersden-
(Van
kerkredactie)
(Van
kerkredactie)
Herhaaldelijk zijn de laatste jaren
In presbyteriaanse kring in Korea
scheuringen voorgekomen. De jong
ste serie scheuringen kwam vooral
voort uit de verhouding tot de oecu
menische beweging. Lang was het
moeilijk om de juiste getallen van
de verschillende groepen te krijgen
en dus een evenwichtig oordeel te
vormen over de waarde van sommi
ge berichten uit Korea.
De World Presbyterian Alliance heeft
mi een overzicht gegeven van de groot-
lillende presbyteria:
Bedreigd door rebellen
'katholiek weekblad, de" nadruk
stemd binnen niet alTeTange tijd'weer c" ®LVe"C*hiJ!fbesta*n, tu(ssen de
te spreken in een grote evangelisatie- SP-f™ protestantse modaliteiten
campagne in Groot-Britannië. Zijn laat-1,.
stj grote campagne heeft hij gehouden
in Midden-Engeland. Naar alle waar-
I schijnlijkheid zal de volgende grote
campagne weer in Londen of omgeving
worden gehouden. Nog steeds is de cam
pagne in Harrjngay beroemd. Week in
week uit was deze zaal overvol. Uit ge
heel Engeland kwamen belangstellenden.
Telefoonlijnen verbonden het Harrin-
gaystadion met meer dan honderd ker
ken en zalen waar ook belangstellenden
samenstroomden.
Het is nog niet bekend wanneer Gra-
- naar Engeland zal komen. Dat ligt
«au zijn programma en aan de vraag
of een aantal afspraken die hij voor het
volgend jaar heeft door zullen gBan of
Van onze kerkredactie
De bisschop legde er in een herder
lijk schrijven, dat gepubliceerd werd ir
Dr. Billy Graham de bekerde An».toonaangevend
rikaanse evangelist heeft er in toege-15®:
iaa* «f" verscninen oesiaan lussen ae r\,~ j /--„j tit i i -
se modaliteiten I °P Ër°nd Gods Woord be.
mige protestantse staat er voor de kerk geen prin-
keringsif/er aan deeedaga'léIdl™«eu;iciPieel bezwaar vrouwelijke ge-
de bisschop de correcte houding van1 meenteleden als diakonessen aan
't anglicanen en de methodisten
..Er zijn protestanten", zo meende
j. ..die de afvalligheid van onze min
der oprechte broeders door omkoperij
trachten te bewerkstelligen. Zij vallen
de leer der euchariste, de Maria-ver-
ering en het pausschap aan. Het ver
spreiden van godslasterlijke" geschrif
ten in Sevilla door sottit ige secten is
hier een voorbeeld van
De bisschop prees echter wel de op
rechtheid en de zuiverheid van leer van
het merendeel van de protestanten, die
hoewel zij tot een andere christelijke
gemeenschap behoren, zich door Chris
tus in hun geloof gesteund weten.
Blad geref. diakenen schrijft:
Kerkelijke leiders uit Vietnam
hebben meegedeeld, dat ondanks
de aanvallen van de rebellen op
de buitenposten, de Evangelische
Kerk van Vietnam haar werk
zaamheden ongehinderd voort
kan zetten. Zelfs op de meest on
toegankelijke terreinen, waar
rooftochten, het vuur van de ka
nonnen en de dood een voortdu
rende bedreiging vormen, zijn de
activiteiten hoegenaamd niet ver
minderd, zo vertelde men dr.
Harry Haines, de secretaris van
de Aziatische afdeling van de
Een yan de ernstigste, .gebeurtenissen,
die onlangs heeft plaatsgevonden —nu
jaar geleden was de ge-
kerken. Tevens bericht deze persdienst Wereldraad van Kerken voor
dat er een nieuwe scheuring heeft
plaatsgevonden.
Enkele jaren geleden scheidde zich
van de grote presbyteriaanse kerk de
zogenaamde Seung Dong Presbyteriaan
se Kerk af, omdat deze leden geen deel
uit wilden maken van de Wereldraad
van Kerken. Deze nieuwe kerk had
vooral contact met de Internationale
Raad van Christelijke Kerken (I.C.C.C
Enige tijd later verenigde zich de ge
meenten van een eerdere afscheiding
van de Pesbyterlaanse kerk zich met
deze nieuwe kerk. Dat was de Korya
Presbyteriaanse Kerk.
Deze vereniging heeft echter
heb-
lijk Koryu Presbyteriaanse Kerk zich
weer uit de verenigde kerk teruggetrok
ken en hun oude naam aangenomen.
Vierhonderd gemeenten gingen weer een
zelfstandig leven leiden met elkaar.
Veertig, maar daaronder de grootste in
Seoul, gemeenten bleven verbonden met
de Seung Dong groep.
Er zijn nu in Korea vier invloedrijke
presbyteriaanse kerken. De grootste is
de bij de Wereldraad aangesloten Pres
byterian Church in Korea met 349 000
doop- en belijdende leden en 2.027 ge
meenten. Dc tweede is de Seung Dong
assemblee met rond 250.000 leden en 130"
gemeenten De derde is de Presbyteri
aanse Kerk in de Republiek Korea met
131.000 leden en 630 gemeenten en de
kleinste is de opnieuw gevormde.. Koryu
interkerkelijke vluchtelingen- en
wereldhulp. Dr. Haines bezocht
Saigon, de hoofdstad van Viet
nam op een speciale uitnodiging
van de leiders van de Evangeli
sche Kerk.
De kerk in Vietnam, hoewel noch lid
van de Wereldraad, noch van de Oost-
aziatische christenconferentie, heeft
langs financiële bijstand gevraagd
de hulpinstanties van de Wereldraad
de onkosten van het hospitaal, w
mennonitische dokters en verpleegsters
uit Amerika werkzaam zijn. Het Ame
rikaanse genootschap Discipelen var
Christus en het Duitse actiecomité
..Brood voor de wereld" hebben inmid
dels gehoor gegeven aan dit verzoek.
De Wereldraad van Kerken heeft reeds
daarvoor voedsel verstrekt
andere behoeften ------
de vluchtelingen
■g heel
iU-'s 1
ding geconcentreerd i
Benoemingen aan de
Vrije Universiteit
Directeuren der vereniging
r hoger
Grote kleuterklassen
wreken zich op
de lagere school
Presbyteriaanse Kerk met 70.000 leden ondenvijB op gereformeerde grondslag
en 500 gemeenten. hebben overeenkomstig de voordracht
van het college van curatoren der Vrije
Universiteit besloten om prof. mr. H. D.
van Wijk te Amstelveen, met Ingang
van 1 oktober 1964 te benoemen tol
gewoon hoogleraar in de faculteit der
rechtsgeleerdheid aan die universiteit
I voor het geven van onderwijs in het IV
I derlands administratief recht en hi
recht van de lagere publiekrechtelijke
lichamen.
Prof. Van Wijk is reeds aan de Vrije
universiteit als buitengewoon hoogle-
raar verbonden. Tevens bekleedt hij het
Sindsdien is nooit meer iets van hen
gehoord.
De Evangelische Kerk van Vietnam
telt bijna 34.000 lidmaten, dit is onge-
r negentig procent van de Vietname-
protestanten. Zestig jaar geleden
werd deze kerk gesticht door de Chris
tian and Missionary Alliance (Cama),
een Amerikaanse organisatie, die 128
zendelingen naar dit land heeft gezon
den. De kerk werd in 1921 zelfstandig
Er zijn 288 voorgangers en 320 kerken er
men beschikt over een hospitaal met
zeventien bedden, een bijbelschool. een
weeshuis en een leprozenhuis.
Andere protestantse groeperingen, die
dit land werkzaam zijn. zijn de
Worldwide Evangelistic Crusade, die
janhangers heeft onder de stam.
het noordwestc-n van Zuid-Vietnam
woont, de zuidelijke Amerikaanse bap
tisten. 37 lidmaten in totaal en de
Wycliff Translators, de organisatie die
zich toelegt op vertaalwerk. Kortgeleden
hebben de mennonieten hier zendelingen
heengezonden, terwijl tweehonderd
Fransen, die hier wonen lid zijn van
de Gereformeerde Kerk van Frankrijk.
gemeenten met één predi
kant.
Nieuwe Tilburgsche
C
Courant verdwijnt
afgezegd zullen kunnen worden. Mocht
Graham echter niet in 1965 kunnen ko
men dan wordt er .gerekend op een cam
pagne in de zomer van 1966.
Een jaar geleden besloot Graham zich
vooral te concentreren op zijn eigen
land. Hij heeft "ih het bijzonder evange
lisatiebijeenkomsten geleid aan univer
siteiten. Zo bracht hij onder meer een
bezoek aan Harvard. Er was een over
weldigende belangstelling van de kant
van de studenten voor zijn prediking. In
vele gevallen sloeg een aanvankelijke
kritiek om in een gewilligheid om te luis-
Het is nog niet bekend of Graham,
als hij een bezoek brengt aan Engeland
ook het vasteland zal bezoeken.
Zweedse kerk wil
geen partij van
ehristen-politici
Het initiatief van dominee Lewi Peth-
is. de leider van de Zweedse Pink
sterbeweging, om een christelijke poli
tieke partij in Zweden op te richten, dat
reeds door de christelijke politieke lei
ders werd afgewezen, heeft ook bi^ d(
'gescheiden
partij, waarvan in het ontwerpprogram
in het ontw
i radicale veranderingen
or de sociale voorzieningen
het beleid
Spaanse kerken
niet ..naambord"
Van
kerkredactie
Twee protestantse kerken mogen
Spanje voortaan een bord naast de deur
plaatsen met de vermelding dat zich
daar een kerk bevindt en met de aan-
ngstijden van de kerkdiensten. Het
zijn echter twee Engelse gemeenten en
de borden zullen dan ook in de Engelse
taal zijn gesteld.
Deze nieuwe vergunning werd voor het
eerst verleend aan de Immanuel Bap
tistengemeente in Madrid en aan de
baptistengemeente te Rota waar de Ver
enigde Staten een marinebases hebben,
meldt de persdienst va/i de Europese
Baptistenfederatie.
De Immanuelgemeente bestaat
eens hoofdzakelijk uit Amerikanen die in
Spanje wonen. Deze gemeente is echter
aangesloten bij de Ui
baptistengemeenten
te stellen, want de eerste kerk
heeft hun reeds verschillende
diensten opgedragen. Dit is de
eerste conclusie van een artikel
n het vernieuwde maandblad
,Het Diakonaat" voor de gere
formeerde diakenen. Het artikel
is niet ondertekend.
Op het oenblik leeft de vraag of
vrouwen tot de ambten van de Gerefor
meerde Kerken kunnen worden toege
laten weer in het bijzonder, omdat de
laatste generale synode een deputaat-
schap benoemd heeft dat de opdracht
kreeg om de plaats van de vrouw in de
dienst van de kerk te bestuderen.
In het jongste-nummer van ,,Het Dia
konaat" wordt een speciale studie
publiceerd van de bijbelse gege
speciaal in verband met het diaken
ambt. „Het Diakonaat" wordt uitgege
ven voor het Comité Centrale Diakona-
le Conferentie met medewerking var
de (gereformeerde) deputaten voor de
algemene diakonale arbeid en de Raad
voor Gereformeerde Sociale Arbeid.
Taak
bij
de activiteiten
In een tweede conclusie wordt uitg :-
sproken dat als een kerkeraad ertoe
overgaat vrouwelijke diakenen te .kie
zen, dit „moet gebeuren op grond 'var
het heil der gemeente en alleen dan als
6„ onderlinge verstandhouding voldoende
deze Spaan- mogelijkheden biedt, dit eervolle en
I heilige ambt uit te oefenen".
„Het kleuteronderwijs en de kleuter-!
leidsters zijn officieel erkend. De kleu
terleidsters willen nu voor hun werk de
volledige waardering en een officiële er
kenning Yan de betekenis ervan." Dit
zei gisteravond de voorzitster van de
landelijke vakgroep kleuteronderwijs der
Nederlandse Onderwijzersvereniging,
mej. M. A. Weyer. In haar openings
rede van het 19e congres, dat in het
Dat de kleuterleidsters geen vertrou
wen in de regering hebben komt volgens
haar vooral door net uitblijven van een
actief regeringsbeleid ten aanzien
de verlaging van de leerlingenschaal bij
het kleuteronderwijs Met veertig kinde
ren in een klas is het de leidster niet
mogelijk zich voldoende me
ter oezig te houden, meende
Zij zag verband tussen de veel te grote
klassen en de slechte resultaten in de
eerste klassen van de lagere scholen.
Het nutssemlnarium voor pedagogiek
constateerde bij een onderzoek, dat
14 procent van de onderzochte kinderen
bij het begin van de eerste klas
de lagere school nog niet schoolrijp
ren. McJ. Weyer voorspelde dat als de
kleuterschool kleinere klassen had, dit
Voorts hebben directeuren besloten
drs. H. Linnemann, te Kairo, met
ingang van de cursus 1964-1965 te be
noemen tot buitengewoon lector in de
faculteit der economische wetenschap
pen voor het onderwijs ln de economi
sche problematiek der ontwlkkelingslan-
dCDrs. Linnemann ls op 7 mei 1931 te
Rotterdam geboren. Van november 1951
tot 1961 bekleedde hij achtereenvolgens
functies op het Nederlands Economisch
Instituut, te Rotterdam, op de afdeling
Balanced International Growth, onder
prof. J. Tinbergen en aan de Neder-
landsche Economische Hoo^cschool
Rotterdam voor de ontwikkelings]
grammering en wiskundige economl
In 1961 en 1962 was hij verbonden
aan het Institute of National Planning,
te Kairo. Sedert september 1963 is hij
assistent professor op het economics de
partement van de American University
of Kairo. waar hij als taak heeft reor-
ganisatie van het studieprogramma. Te
vens geeft hij colleges in de macro-
economie, wiskundige economie en eco
nomische ontwikkeling.
kocht door de drukkerij N.V.
Nieuwsblad van het zuiden, uitgever
van het gelijknamige dagblad. Besloten
werd toen. dat belde bladen vooralsnog
naast elkaar zouden blijven verschij
nen. Op 18 april echter zal de Nieuwe
Ttlburgsche voor het laatst verschijnen.
Reeds enige tijd bestond er tusse
beide redactionele staven een innige st
menwerking. Zelfs werden pagina'
voor de Nieuwe Tilburgsche Courant
bij Het Nieuwsblad gezet en redactio
neel verzorgd. Het redactiepersoneel
van de Nieuwe Tilburgsche. alsmede
het technische cn administratief perso
neel werd gelegenheid geboden in dienst
te treden van Het Nieuwsblad van het
zuiden. Vrijwel alle personeel heeft dit
aanbod aanvaard. Ontslagen zijn niet
gevallen. Met ingang van 20 april zal
er slechts één plaatselijk dagblad in
Tilburg verschijnen. Het Nieuwsblad
het zuiden is een zgn. B-blad met
33.000 abonnees, de Nieuwe Tilburg
sche een d-blad met een oplage van ca.
10.000 kranten. Het verspreidingsgebied
van beide bladen overlapt elkaar gro
tendeels. De Nieuwe Tilburgsche Cou
rant werd opgericht in de dertiger ja
ren door Antoine Arts. die de sedert
1878 bestaande Tilburgsche Courant, op
gericht door N. Luijten. overnam. De
86ste jaargang van dit blad betekent
is de laatste.
de Lutherse bisschop van Lund,
zoals hij aan de pers verklaarde, een
grote vergissing.
Het blad van de Vrije Kerken, „Da-
sn", heeft in een artikel, onder de
.op „Dank u. pastoor Pethrus", de me
ning geuit, dat het niet de taak van de
christenpolitici is om zich te distancië-
ren. maar dat zij actief hun aandeel
moeten hebben ln de reeds bestaande
partijen. Het blad vervolgt dan, dat al
leen zij, die een sektarische opvatting
het christendom hebben, pla
een onafhankelijke christelijke
tij voorstaan.
heeft „it" - heeft pit
maakt fit!
Nu ook in grote lies!
„Als vrouwelijke gemeenteleden ge
roepen worden tot het ambt van diako-
nes, verdient het aanbeveling dat in de
betreffende gemeente minstens twee dia
konessen gekozen worden". Het blad
verdedigt deze stelling met de opmer
king: „zodat zij elkander, waar dit no-
g is. kunnen vergezellen als zij gezin-
;n gaan bezoeken".
De laatste conclusie is: „Er dient
nauwkeurig op gelet te worden, dat de
voorwaarden vervuld zijn, die Gods
Woord noemt met betrekking tot de ver
schillende groepen vrouwen, welker po
sitie op de een of andere wijze nauw
met het diakenambt verbonden is, I Ti-
motheus 3:11 en 5:10. Hierbij moet de
vraag naar de vereiste leeftijd van hen,
die beroepen worden ten volle in aan
merking worden genomen. Als algemene
richtlijn moge een ouderdom van veer
tig jaren gelden.
Atlienagoas pas in
1965 naar V.S.
Patriarch Athenagoras, die aan het
hoofd staat van de oosterse orthodoxie,
zal niet dit Jaar een bezoek brengen aan
de Verenigde Staten, zoals New York
eerder bekend maakte, maar in 1965.
Volgens aartsbisschop Iakovos, de
Grieks-orthodoxe aartsbisschop van
Noord- en Zuid-Amerika, zal de patri
arch de maanden april, mei en 4uni in
de V.S. verblijven.
Mr. Bot naar Londen
Van 14 tot en met 16 april zal de minis
ter van onderwijs, kunsten en weten
schappen, mr. Th. H. Both, op uitnodiging
van de Britse minister van onderwijs en
wetenschap deelnemen aan de vierde
Europese conferentie van ministers van
onderwijs van de landen, die de Europese
culturele conventie hebben ondertekend.
De conferentie wordt in Lancaster House
in Londen gehouden. De deelnemers
wordt maandagavond te Windsor Castle
een officiële ontvangst aangeboden door
de hertog van Edinburgh.
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepbaarstelling:d s. L. Luteijn,
predikant voor buitengewone werkzaam
heden (industriepredikant), Havixhorst
29 te Emmen, stelt zich beroepbaar.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Westerbork: J. W.
Broersma te Vijfhulzen.
Bedankt voor Oudewater: W. de Vries
te Oude- en Nieuwe Bildtzijl.
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Bedankt voor Rouveen: Tj. Boersma
te Urk.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Amsterdam-Centrum!
H. Ligtenberg te Oudemirdum.
Algemene vergadering
Europese Jeugdraad
Op 3
i 4 mei a.s. zal in Brussel een
m m ML. 1963 ge
stichte Europese Jeugdraad, waarbij 15
Europese landen aangesloten zijn. De
Nederlandse Jeugdgemeenschap zal met
een uit de samenwerkende jeugdorgani
saties benoemde delegatie deelnemen.
Op de agenda staat o m. de onderlin-
Raad van Europa en de samenwerking
met Europese secties van andere inter
nationale groeperingen van jongeren.
„Wat de overledene voor ons bestuur heeft be
tekend is moeilijk onder woorden te brengen",
zei een plechtige spreker wat hem niet ver
hinderde uitgebreid enkele aardse kwaliteiten
van mijn oom te belichten.
Mijn oom was gestorven en werd vandaag be
graven. Alle stoelen in de aula waren bezet, ter
wijl een groot aantal mensen staande de lange
redevoeringen moest aanhoren. Iedere aanwezige
was er stellig van op de hoogte, dat mijn oom
een bruisend, actief mens geweest was met zeer
veel functies maar wat meer is, dat hij een
beminnelijk mens was en zeer gelovig. Maar
waarom moest dat zo veelvuldig en langdradig
gememoreerd worden, nu hij begraven werd?
Zijn dood had mij iets gedaan, maar nu bij zijn
begrafenis kon ik nie4 gewoon denken: mijn ge
dachten werden vertroebeld door sociale cliché-
speeches, die overigens ook in strijd waren met
zijn levenspatroon.
„De relatie, die bestond tussen onze vereniging
en de overledene was niet alleen van zakelijke
aard, maar...." praatte de prater door.
Naast mij stond een ruim twintig jaar jongei
nichtje. Ze was het kerkhof opgekomen met eer
bedrukt gezicht en toen de stoet aankwam waren
de emoties haar even te machtig geworden en
had ze driftig haar neus gesnoten. Maar nu, me)
de zoveelste spreker achter de katheder had ze
geen tranen meer en keek stuurs over de hoofden
van de mensen heen. „Komt er nooit een eind
aan dit gedoe?" vroeg ze fluisterend.
„Zijn trouwe toewijding en vriendelijkheid...."
kabbelde de spreker voort.
„Zeg. wie is die meneer helemaal links achter
in de hoek?" vroeg ineens mijn nichtje. Toen ik
keek, had ik even het gevoel dat ik flauw zou
vallen. „Die man lijkt gewoon op mijn vader,
vind je niet?" fluisterde mjjn nichtje verder.
„SST" siste iemand en een ander keek fronsend
om. Maar mijn nichtje stootte mij volhardend
aan en trok vragend de wenkbrauwen op. Ik
maakte een gebaar van niet-weten. „De lege
plaats, die de overledene achterlaat...," hoorde
en
ik, maar nu had ik helemaal geen aandacht
meer, mijn ogen zochten opnieuw de man ach
teraan in de linkerhoek Nee ik had me niet ver
gist, daar stond het zwarte schaap van de fa
milie. oom Freek Ook een oom van mijn nicht-
ie. geen wonder dat zij iets bekends aan hem
'ae. hij was een broer van haar moeder.
Toen ik nog een klein meisje was had ik hem
een jijne. malle oom gevonden. Hij noemde me
kleine muis en, dat deed niemand. Ook kreeg ik
fantasie om wierook te kopen voor een kleine
muis?
Veel later hoorde ik pas over de moeilijkheden
die er waren. Gewone laag-bij-de-grondse me-
ningsverschillen met harde woorden en misver
standen. Tenslotte de definitieve breuk. Oom
Freek was naar Parijs gegaan en niemand had
meer iets van hem gehoord. Mijn nichtje wist ken
nelijk van zijn bestaan niet eens iets af. Een be
schamende situatie in een familie, waar ze alle
maal weten, dat de liefde de meeste is en waar
niemand onbekend is met het gebod van zeventig
maal zevenmaal.
Alle gelegenheidssprekers waren tenslotte uit
gepraat, het laatste tooord was voor de dominee,
nee het laatste woord was aan God zodat hei
toch nog een christelijke begrafenis werd.
Later dronk ik met oom Freek ergens koffie
Hij rprak aarzelend met een licht accent en ver
telde over zijn leven in Frankrijk.
„Ja, ja'\ eindigde hij zijn verhaal, „en nu denk
jij natuurlijk dat de verloren zoon zich bij de be-
grafenis van zijn oudste broer met de familit
komt verzoenen. Maar je voelt wel dat zulke sen
timentele onzin niet mogelijk is na zoveel jaren.
Waarom zeg je niets?" vroeg hij toen ik bleef
zwijgen. „Wat wilt v dat ik zeg?'' vroeg ik scham-
oertfes terug
„Ik wil dat jij zegt", zei hi) ineens fel. ..dat
het nooit sentimenteel is of goedkoop om elkaar
de hand te geven omdat nou gewoon omdat
God het wil"
Nu een paar dagen later, is oom Freek ver
trokken en iedereen in de familie is toeer overge
gaan tot de orde van de dag. Maar er is gepraat
en er zijn handen geschud.
Goedkoop? Natuurlijk de tijd zal het leren.
Maar durft U te ontkennen, dat christenen goed
kope verhalen waar kunnen maken?
Mink van Rijsdijk