MET DE REMBRANDT KOKOSCHKA ol zuót ergert rum en NIEUWE BOEKEN ZATERDAG 11 APRIL 1964 Tennessee Williams vijftig jaar J^OEN men August Strind- berg eens verweet, dat hij zichzelf in zijn drama's bin nenstebuiten keerde, ant woordde hij: „Hoe zal men ooit iets als waar kunnen weergeven, als men het niet zelf doorleden heeft!" Hij sprak hier namens alle to neelschrijvers, die zichzélf in hun stukken opbranden en zich volkomen geven. Zij houden niets achter, zij ma ken niets mooier. Het enige wat men hen zou kunnen ver wijten is dat zij de dingen feller zeggen dan zij zich in de realiteit voordoen, maar dat hóórt nu eenmaal bij de gebonden vorm van het to neel, waarin een hele levens situatie gecomprimeerd moet worden tot twee uurVoor het overige geven zij zich zo als zij zijn. Hun stukken, dat zijn zijzelf. Deze Strindbergiaanse to neelschrijfkunst dit realis me van het brandende hart is ln geen land zo aangeslagen als in Amerika. Onder aanvoe ring van Eugen O'Neill heeft zich daar een hele school van toneelschrijvers ontwikkeld: Thornton Wilder, Tennessee Williams, Arthur Miller en nu als jongste Edward Albee. Niet voor niets heeft O'Neill de uitvoering van zijn artistiek testament aan Zweden toever trouwd, een postuum eerbe wijs aan Strindberg. Het is niet toevallig, dat juist Amerika zo gevoelig bleek te zijn voor deze vorm van dramatisch zelfonderzoek. Het werk van Strindberg werd er bekend, juist in de tijd, toen Amerika, zoals Walter Rathenau het uitdrukte ,,een eigen ziel begon te krijgen". Het was de tweede ontdekking van Amerika, een zelfontdekking. De jaren van de staatsvorming waren voorbij: de Burgeroorlog was gestreden; de rijke bronnen van het land der onbegrensde mogelijkheden waren ontdekt en aangeboord; uit alle delen van de wereld waren de immigranten toegestroomd; de banden met hun stamland werden losser en tenslotte zelfs vergeten; de ne gers gingen meer en meer hun legitieme plaats innemen en met hun levenshouding van de jazz hun stempel zetten op grote de len van het land, de Amerika nen waren zichzelf geworden en gingen zichzelf ontdekken. moest O'Neill nog uit de vergetel heid terugkeren. Door beiden is Tennessee Williams sterk terug gedrongen en dat vindt mede I hierin zijn oorzaak, dat hij zijn oude themata tot in zijn jongste den' stukken toe bleef herhalen. The mata die overigens boeiend en menselijk genoeg zijn. Maar ja. in hun simpelheid zijn zij spoedig doorschouwd. Zij lenen zich niet voor variatie en. wat kwalijker is. zij steken niet af naar de diepte. Het zou me niet verwon deren, als enkele van mijn lezers verwonderd de wenk brauwen optrokken bij het zien van het woordje en. Wat, Rembrandt, de predi ker van het palet, de man die voor Nederland, representa tief is (Het land van Rem brandt) te combineren met Oskar Kokoschkadie, nu ja, een van de Duitse expressio nistische schilders is, maar die wat rangorde aangaat, zeker niet met Rembrandt in één adem genoemd kan SawkSra Slml-S worden. De reden van deze iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii onverbloemd de naam. In .Sud denly Last Summe'" is het Or pheus. die door de „bloedhon den" wordt verscheuid en in ..Sweet Bird of Youth" ziet de ouder wordende actrice haar Or pheus uit haar leven vertrekken. ..Rose Tattoo" geeft een varia tie op het thema In dit rijkste weelderigste stuk van Willia: dreigt Serafina della Rose haar Alvaro te verliezen, als zij meent dat deze ..paardeneter" haar dochter wil verleiden. Het blijkt speelgoed" een misverstand en daardoor kan heeft Williams het grondpatroon ..Rose Tattoo" nog als blijspel brandts tekeningen zijn studies gegeven: de vrouw die vergeefs eindigen: het Huwelijk gaat do— cnr"c He vreemde combinatie is uit sluitend van technische aard; er werden ons uit de Phai- don-reeks twee plaatwerken ter aankondiging toegezon den: Rembrandt als tekenaar Wüliams en Kokoschka. Grondpatroon 'inig, feitelijk alleen de Bij- voornamelijk wit-zwart weergege- bei. Die las hij steeds weer ze ven, van Kokoschkas vijfhonderd erd voor hem het boek van het schilderijen zijn vijftig gekleurd® erkelijke leven ln zijn totaliteit, reproducties opgenomen. Kokosch ka 2» heeft een eigenaardige dub- In de voortreffelijke inleiding bele begaafdheid, als a wel 115. De meeste i i Rem- als dan einde lijk haar Orpheu. komt om haar uit het dodenrijk van haar een zaamheid te redden, blijkt hij daartoe niet in staat, of niet ge negen. ..In ..Glazen speelgoed" is het het kreupele meisje Wingfield, die haar jeugd ziet ver glijden en haar zorg wijdt aan haar collectie glazen diertjes. Op aandringen van moeder b haar broer Tom een vriend naar huis: Jim O'Connor, een aardige, vrolijke jongen. Zal hij de Orpheus zijn?... Er groeit ce- prille genegenheid. Jim geeft Lau ra zelfs een zoen, maar de tijd verbreekt de betovering, aan het eind Hoffnung c hij ook een pionier van het leven, soms getekende persoonlijke benadering van de bet expressionistische toneel: bij monologen. Enkele zeer geestige geschiedenissen uit de Bijbel een dit stuk, dat hij ook zelf regisseer- zijn daarbij: pakkende toneeltjes, universele betekenis hebben. Als de, JJ®0" vier tekeningen ge- b.v. een kereltje dat brult, omdat voorbeeld noemt hij Simeon in maakt. land uitgebrachte stuk ..The zijn moeder hem uit het spel de tempel door Rembrandt De aangekondigde bundel begint Night of the Iguana" wijkt Wil- haalt. Of een van een hevige boe- vele malen uitgebeeld, hoe Si- met een zeer instructief gesprek Dan portretten van hem- meon (hij was geen hogepriester, tussen Kokoschka en Ludwig Gold - r en van Saskia eenmaal als zoals Benesch zegt) het kindeke schneider, 21 jaar is.» met i Na al de „Rose Tattoo" eer zijn tot r stukken verademing, toe laatste i bloem haar hand. een grote strohoed op, i lichte zomerjurk. Bijbel .Camino Real" en ..Cat on a Hot Tin Roof" hebben een andere the matiek. maar ook deze stukken lopen uit op een hopeloze een- Soms zijn de tekening* zaamheid studies voor zijn schilder Tennessee Williams heeft zelf 'n de sterke beweging zijn verloofde - te halen... Als aandi- iï1 ken geeft Laura hem de geschou- de tegen de e den glazen eenhoorn mee (de een- hoorn is het symbool der maag delijkheid, en geschonden is hij toen Jim het glazen kleinigheidje omstootte om Laura te kussen). Jim Orpheus stijgt weer op naar de bonte aarde, Laura Eurydice blijft wenend achter in het grau we rijk der eenzaamheid. zijn situatie uit- orwoord op zijn ..Sweet Bird of Youth", hij schrijft: iet de barok. Rembrandt is geen specialist als portrettekenaar, tekent vaak landschappen, (b.v. een olifant) en na- mrlijk Bijbelse taferelen. On danks zijn humanistische vorming hij heeft nog de Latijnse school als voorbereiding voor de univer- EV. GROLLE siteit afgelopen las Rembrandt WKJHP JML deze woorden Jezus in zijn armen neemt. Dit zijn toegevoegd: „Met zijn xeven- tnneel gaf hem gelegenheid, een tigste verjaardag (in 1956) en zijn rijke groep figuren in de majes- reis naar Griekenland begint een teit van een prachtige tempel- nieuwe periode in Kokoschka'* ruimte uit te beelden, omgeven werk. We kunnen verrassingen ver door een grote schare mensen wachten", wel een bewijs van zijn De oude Rembrandt laat deze enorme vitaliteit. Deze blijkt ook rijke enscenering vallen. Hij toont uit de getuigenissen van mensen slechts Maria. Jozef en Simeon die zijn levensweg hebben gekruist, met het kind. De uiterlijkheid b.v. van Alma Mahler die in Mein de figuren lost hij op, Ik sta al zoiang met dierei ie muur. dat de kalk. *JBSi die de stenen en de mortel be dekt. al begint af te brokkelen". innerlijke werkelijkheid te vergr ten deze patriarch, die hi het hoogste geluk smaakt. Gesprek Zijn Rembrandts tekening SEN. Het wit zit niet enkel daar en het zwart enkel hier. Het be derf zit overal. Een aristocratie zo die daar ooit geweest is, is reeds lang overspoeld door de on- gekende mogelijkheden. Dit volk, zijn universitaire studie dat temidden van deze mogelijk- vele baantjes om aan he heden, die voor velen nimmer blijven, dook hij uit de onbekend werkelijkheid zullen worden, zijn beid op met een eenaktei chaotisch bestaan ondergaat, heeft portret gestaan voor Wil liams' toneelfiguren. Zij waren voor hem geen figuren. In Laura heeft Tennessee Wil liams het portret getekend van zijn eigen ongelukkige, geestes zieke zuster voor - ie nimmer een Orpheus zal komen opdagen. Het is dit thema, dat hij in veel van het eten te zi-in stukken, zij het telkens het studententoneel: „Ameri can Blues", maar in 1945 werd hij in één slag bekend door de Puli'- zerprijs voor zijn eerste avondvul- hii" diepbewogen leid «O* ..Tltc <Hm» Menage- meeleefde, want zijn realisme is rie een stuk, dit een realisme hart. Verademing het brandende 1°8 In „A Streetcar Named Desire" is het de hysterische Blanche Du goed zijn Bois. die in Harold Mitchell (een i 1947 zijn vriend van haar zwager Kowals- „Strcetcar Named Desire" ver- ki) een Orpheus meent gevonden scheen, stond hij op het eerste te hebben, maar zij verliest hem plan. En terecht, want zo'n goed weer door haar eigen leugens. In stuk heeft hij nooit meer geschre- „Summer and Smoke" is het de Toen Williams vijfentwintig jaar ven en bovendien moest Millers asthenische domineesdochter die was en zijn tijd verdeelde tussen „Handelsreiziger" nog komen Eenakter de liefde aan zich voorbij ziet PETER VISCHER DE JONGE meer dan bronsgieten alleen Neurenberg geniet nog altijd Kunsthistorisch faam als stad van schitteren- Vischers de bronsgieterskunst. Het meest tot deze roem heeft bij gedragen de familie Vischer van wie Hermann de Oude in 1453 de „Vischerhütte" sticht- te.BinuenóetWvandriege- srwniü io,st t,t srsiacht dé der laK Gothiek gietkunst tot de hoogste bloei glorie de Renaissance, te brengen. Aparte facetten vormen daar- i Reforma- reden belangrijk. In het werk gepubliceerd, van Hermann de Oude. zijn De titel geeft reeds aan, dat de Leben spreekt over dc jaren, dat ze zijn geliefde was. Van het por tret van hen belden zert Kokosch ka: „Een van mijn vroegste zelf portretten een hoogst persoon lijk blad ln mijn autobiografie, in een kritieke levensfase geschil derd". Ondanks alle originaliteit werd Kokoschka toch door bepaalde stromingen beïnvloed, o.m. door de Japanse kunst. „Wat iik van de Japanners geleerd heb, is de nauwkeurige en vlugge waarne ming van beweging, zij hebben de snelste ogen in de hele geschie denis van de schilderkunst, ieder paard op hun schilderijen springt juist, iedere vlinder gaat juist op het bloemblad zitten, iedere hout hakker zwaait zijn bijl op de juis te manier, iedere beweging van mensen en dieren is exact weer gegeven. Beweging is er slechts in de ruimte, dus in drie dimen sies. Maar er komt er nog één bij, de vierde dimensie is een projec tie van mijzelf." Jonge, Peter de Jonge Hans is namelijk de versmel- tmg waarneembaar Afgrond Bij deze ontdekking bleven zij niet bij de uiterlijke omstandig heden staan. Men begreep, dat de mens meer was dan zijn om standigheden, hoe belangrijk die ook zijn. Achter de chaos van hun maatschappij ontdekte men de chaos van het menselijk hart. Het werd een blik in een afgrond van leed en zonde. De Amerikaanse toneelschrij vers zijn onze tijdgenoten. Hun stukken hebben eerst na 1945 het Europese toneel veroverd. O'Neill, de voorloper, is eerst ruim tien jaar geleden overleden. Thornton Wilder is nu de oudste: 67 jaar. Arthur Miller is uit 1915, Edward Albee uit 1928 en Ten nessee Williams viert een kroon jaar: hij is vijftig geworden. Van wege dat kroonjaar nemen wij hem eens extra in het vizier. VROEGRIJPE VANVUGT gWALD VANVUGT is ge boren in 1943. Het relaas, dat onder de hierboven ge noemde titel door De Bezige ven, werd geschreven, al- naamde verhaal (want het is g thans ontworpen, toen Van- verhaal) stort zich in een m runt 77 nnr was Dat it een stroom van genoegens (men vugi li jaar was. uaiis een ggve het eufemisme), leeftijd, waarop men kalver liefde, zwaarmoedigheid en TactlCUS dagboeken mag verwachten; in vele gevallen ook dichtpo- rj;inmamx inrii. gingen. Nu en dan zal een schrijver hi de "dop" kan tegen- jongleerde. Er wordt niet gefilo sofeerd over het leven, over de mens. over de vrouw enz., laat staan over kunst. Er wordt alleen bij de andere kapitteltjes. Zo be- modern proza voor ogen heeft voel niets, ik denk niets." Leven id. Elk hoofdstukje vertoont maar. blindweg. De cultus van enigsttas antoe aanpak dan he, moment Toch 20u het niet hoofdstuk 36 iedere sin "ek ziin. .aLs Sm angstwekkend met het woord Rea, en in hoofd- ervaren jongeling Deyssel denken, die het ook elke verwachten, dat hij bij Vader Jandl!ts wiM», proberen Cats de spreuk opzoekt: „Vroeg njp. vroeg rot: vroeg wijs, Meditatie Ongetwijfeld is Vanvugt begaafde jongen, al zal hijzelf yoor* zich zo langzamerhand wel - vroegrijp genie opduiken, zo- ?Pr**k Z° ,.h0r?l' oude man voelen: hij wordt «mand, die literatuur en schrlj- moU,. m 1K ftni „Ingeruild" In vijfentwintig jaar tijds heeft hij een enorm oeuvre op zijn naam gesteld. Toch heeft men de indruk, dat men de laatste jaren op hem uitgeke ken raakt. Hij wroet altijd maar in het Zuiden rond. Het Zuiden heeft hem zo gefasci neerd, dat hij zelfs zijn naam ermee vereenzelvigd heeft: Tennessee. Eigenlijk heet hij: Thomas Lanier Williams, maar zijn voornamen heeft hij inge ruild voor die van het land, dat hem nooit loslaat: Tennes see aan de Mississippi met de zwoele stad Memphis aan het hoofd. n-scheidene universiteiten literatuur: Missouri, Iowa en Washington. Hij kwam met al lerlei baantjes aan de kost: op zichter bij de oogst, chauffeur van vrachtwagens, schoenenver koper. kelner, plaatsaanwijzer met het volk is vertrouwd ge raakt. Vandaag krantenjongen, morgen miljonair, het is een mogelijkheid der Amerikaanse samenleving en juist door deze mogelijkheid leeft een groot deel van het Amerikaanse volk zonder klassebewustzijn. Men heeft geen behoefte aan een sociaal pro gram. aan een welgeordende standenstaat. Natuurlijk is het wel: hier dé rijken en daar de de Franse dichter Arthur verskunst de moeite Rimbaud of de Duitse com- acht ponist Felix Mendelssohn Bartholdy, die op 17-jarige leeftijd de onsterfelijke mu ziek schreef bij Shakespeares schrijvcrskwaliteitei. demon streert, er bijna op rekenen als een literaire belofte te worden geprezen. Nogmaals: als dit bij Vanvugt berekening is, dan is hij el heel vroeg rijp ook als tac- elijk op 16 april a s. tiomfiu mcdite;en toch jaar- Typerend is het, tn dit zeker niet overbodig, soort werk telkens uitspraken vroeg zot". Die spreuk i» trou wens niet volledig waar. Maar als hij nog een halve eeuw mee- wil, en nog een jaar of tien in de literatuur wil meetellen, '.uwe generatie komt die een nog hoger record vestigt, dan is zo'n half uurtje nog wat tegen te komen als deze: „Ik C. RIJNSDORP. Het is niet meer de leeftijd van wonderkinderen en nog inspanning niet de leeftijd van de jonge £en]®k f hoofdaanaaent man. Maar afgezien van bril- eigenlijke leven jante uitzonderingen, is de richt. Een merkwaardige zeventienjarige iemand in nu'*raf,,p* wording, voor wie het leven en de wereld zojuist zijn opengegaan en die zich on zeker voélt, omdat hij beseft dat hij ergens in dat leven een plaats moet zien te ver- heef tn iets overen. Vanvugt moet al heel vroeg rijp geweest zijn, maar dan vooral op prozastukje één bepaald gebied: sexe en al- hoofdfiguur cohol, dat trouwe compagnon- schap. Natuurlijk moet hij ook li teraire belangstelling hebben ge had, maar merkwaardigerwijze ren, het is om net even camoufleert hij die letterkundige alles in dit relaas om het interesse. Couperu- verborg zijn Bijna systematisch vindt harde, bijna slaafse schrijfarbeid door het hele boekje heen beves- Ijzen, ant dan zou de literaire ont- ikkeling spelenderwijs, zonder met verbluffend •erlopen. terwijl de hoofdaandacht vanzelf op het blijven ge- „lltteraturë engagée" Geen verhaal Het lijkt mij nog niet mogelijk uit te maken wat er met Vanvugt precies aan de hand is. Vast staat het volgende: 1. De titel iets met het verhaal uit te De Wolf en de Zeven Gei tjes zou even gepast geweest zijn 2. Het verhaal is geen verhaal, maar een serie experimentele met de „ik" als n de meisjes Donna zijn liefjes. Donna moet een kind van hem krijgen het wordt weggemaakt of gebo- voor u besproken Grotemensen dromen niet, door Jacqueline Doorn. Uitgave Kos mos, Amsterdam. Zij lieten hun sporen achter, Joodse bijdragen tot de Neder landse beschaving, door dr. Jaap Meijer. Uitgave N.V. A. Oosthoek, Utrecht. Een met merkwaardig veel blanco pagina's doorschoten boek - roman is een te groot tvoord. Nauw is bet l„t va„ voor een novelle vormen de epi- Nederland met dat van hel volk sodes te weinig een eenheid van Israël. De grote plaats, die over een meisje dat heel gewone de Bljbel jn ons volksbestaan in- dingetjes beleeft ergens in de nam js mede te danken geweest Balkan ergens voor de oorlog. Er aan j00dse geleerden wier opvat tingen ook op de onze hun stem- hangt over dit leven g weemoed, een vaag dreigend pel hebben gedrukt. c ar. nn de taal der Statenvertaling tot door in zijn geschriften in de werkelijkheid de flaneur uit te hangen. Dit was een welbewus te houding, de pose van een vol wassen mens, die zich een bepaal de habitus aangewend heeft. Van- tigingen en ontkenningen vlak naast elkaar staan. 3. Natuurlij ke liefde ontbreekt; de visie op de moeder is cynisch, of nog er ger: onverschillig. Dc vader is achtergrond figuur, die vugt hangt in het geheel niet de der weinig toe doet. Ten i literaat, de jonge dichter, de jon ge schrijver uit. Als dit ei wust aangenomen houding i heeft men hier te doen met de meisjes is er alleen de zin nelijke verliefdheid. De verdere Umwelt blijft vaag. met nu en scherpgetekende bijzon- de rijken nooit: hier oor altijd en daar de altijd. Wat nu nog niet is. kan morgen zijn. Maar wie zijn die mensen, die nu rijk zijn en morgen arm. en omge keerd? Het zijn allemaal: MEN- roegrijpe geraffineerdheid. Hij derheid. zoals de rode adertjes onheil, maar dat is dan ook he laa, beste, wat men van dit debuut uitdrukking kwamen. Van de kan zeggen. De verhalen raken we verbondenheid getuigt dit de lezer niet wezenlijk, hij voelt Drachtice boek. Het eetuiet van zirh nerven, bn be.rnkken en wie Sfe^'fmdl? s^an hisS!8 gods n08 even dienst en kunst, soms geheel zelf standig. zoals die over het leven van Da Costa. Met grote liefde wordt de man geschilderd die een gelijkenis zag tussen Nederland en Israël. Merkwaardig is hoe veel groten in de rechtsweten schap, de bouwkunst, bouweis van onze industrie en handel, zan grootvizier, brengt haar leven gers. schrijvers, politici, wijsge door met het lezen van de ge- ren in dit boek naar voren woi schriften van dichters en wijzen, den gebracht. De rol van de Jo tot zij besluit de gevreesde koning den in de vrijheidsstrijd word liet hoogst heeft geklasseerd. Zijn uitvoerige motivering fiaat vergezeld van boeiend il- listiraüe- en tevens bewijsma teriaal dat ongeveer de helft van het boek uitmaakt. Vele van deze foto's beslaan de ge hele pagina en inzonderheid van het Sebaldusgrafmonu ment, dat de jongere Peter voor de gelijknamige kerk te „h!1".'.-"!..?9 Neurenberg voltooide, krijgt onon nnn nn or->r,o in non hier details te zieri, die bij gebleven van onderzoekingen en daarmede oorzaak van ve- bezichtiging le strijdvragen. Vooral in de ontgaan. het origineel laatste honderd jaar is Intrigerende werkschema's ui!vrad° X*™in0en en. beu-ijzen besproken van creatief meesterschap Vischers uitsluitend gieters dus completeren deze document»- ambachtslieden waren zij het met een hoge graad van kunstvaardigheid en wie be- halve gieter ook scheppend T. H. kunstenaar was. Al deze en nog meer facet ten, die voor detailstudie bij zonder interessant zijn, hebben nieuwe belichting gekregen van de wetenschappelijke on derzoeker dr. Heinz Stafski. Bij Verlag Hans Carl te Neu renberg heeft hij onder de titel Het kunstenaarschap van de be roemde bron sgietersfam ilie Vi scher bereikte in 1915 zijn hoogtepunt met de voltooiing door Peter de Jonge van het Se- baldusgrafmonument te Neuren berg. waarin de zilveren reliek schrijn van St. Sebaldus wordt benaard. Beweging i geno men, broodmager, en hen steeds in de beweging getekend, zodat gewrichten en spieren duidelijk te zien zijn. Deze verzameling biedt rijke schakeringen: landschappen zoals de „Dent du Midi", het meer van Annecy, een uitzicht op We nen, Praag. Jeruzalem, Londen. Florence. Dresden, de haven van Stockholm. Dieren zoals de man dril, die zich in het museum Boy mans-van Beuningen bevindt. „Toen Ik hem schilderde, zag ik: dat is een wilde, geïsoleerde ke rel, bijna een spiegelbeeld van mij. Een, die alleen wil zijn". Deze bundel, die in samenwer king met de kunstenaar is ont staan, voldoet aan zeer hoge eisen, ook wat de uitvoering aangaat Over de Rembrandtroman van Edith Mikeleitis Der Engel vor der Tür kan ik kort zijn. Het is niet eenvoudig, een drama te schrijven, waarin een beeldende kunstenaar de hoofdrol speelt, nog moeilijker zulk een roman in de Ik vorm te schrijven. Schilders en beeldhouwers kunnen in 't algemeen niet zo mooi praten, hun diepste gedachten in artistie ke taal weergeven, want hun uit drukkingsmiddelen zijn penseel en beitel. De Rembrandt van mevr. Mikeleitis toont een on waarschijnlijke belezenheid hij strooit de citaten uit Jacob Böh- me maar zo in 't rond. en zelfs zijn moeder, een eenvoudige mo lenaarsvrouw heeft diens wer ken op tafel liggen (bL 41). De verklaring van dit opmerkelijke verschijnsel ligt misschien daar in, dat Edith Mikeleitis zelf een boek over Böhme heeft geschre ven (Das ewige Bildnis). Haar Rembrandt citeert zelfs uit wer ken, die ruim een eeuw later ge schreven zouden worden. Twee maal Goethes Faust: Name ist Schall und Rauch (45, 108), een maal uit de filosofische verhan deling van Schiller Anmut und Würde (147)/Ze laat haar Rem brandt zeggen: ich liebe den Glanz der Sprache (119); de taal, die hij tegen zijn bruid gebruikt, de verheven woorden, waarmee hij aan haar Friese familie, wel gestelde burgers, het wezen van het kunstenaarschap probeert te verklaren, het is alles even onna tuurlijk en opgeschroefd, het is óf Böhme óf mevr. Mikeleitis over zeker niet Böhme, heden, die zij de Mennonietenai minee Anslo in de mond legt, schijnen me eveneens problema tisch. „Wij moeten ons beleven in het aardse, staat er niet: het Woord moet vlees worden?" (106). Ik ken alleen het Bijbelwoord: Het Woord is vlees geworden Spreekbuis Sbéhérazade, door Nicole Vi- dal. Uitgave A. Manteau N.V., Brussel/Den Haag. Shéhérazade, een dochter presenteert zich niet als de jeug dige grote geest, die. om het spreekwoord waar te maken, te vens de beest uithangt. In dit boekje is er geen literaire we reld; ook is er niet de kosmos waarmee b.v. de jonge Marsman op de wangen van de rechter, de venijnige paren reptielenogen van snelle auto's in de nacht. 4 De literatuur en trouwens het he le leven worden als quantité né- gligcable beschouwd. Men ziet dal de jonge schrijver voorbeelden weest, had gezworen ook zijn beeld wordt opgemerkt dat Alva juist derde vrouw te onthoofden. Shéhé- een Marzaan was). Joden hebber, derland. Staan razade weet echter door een list Willem in gesteund. De onvorge- schillende opzichten het zwaard te ontkomen. Hét lijkelijk moeilijke studie van do nieuw begin i i- i JI- Talmoed heeft het vernuft van boek, dat na' Joodse juristen geslepen, zodat zij schijnen? een grote bijdrage konden geven tot het Nederlandse recht. Eeu wenlang vond het volk van Israël een rustplaats in Nederland tot de grote vervolging kwam. Thans acht de schrijver verdere vrucht bare beïnvloeding problematisch. Desniettemin ziet men toenemen de belangstelling voor Joodse cul tuur, voor het nieuwe land Israël proza wat zoetelijkT in opbouw, toenemende invloed Ik kan niet aannemen, dat ons begrip van Rembrandt door de ze opgeschroefde taal, door de verbleekte romantiek in de be schrijving van Rembrandts ver loving en door de mystiekerlge zwevende religieuze of pseudore- ligieuze bespiegelingen enigszins verdiept wordt. Hij is eerder de spreekbuis voor de overleggingen van de schrijfster, hierbij inbe grepen wat ze zelf heeft gelezen. Dans op de regenboog, door Enige literaire of kunsthistorische Utt, Danclin. uitgave Ad. M. Sen „nWeike? b"k C. Stok ,Zuld-Hollandsche Uit geversmaatschappij, Den Haag. SCHOUTEN Romantisch aangelegde lezers P lo R«nbrandt als zal dit boek ongetwijfeld boeien. ,u n?eri Einfdhrende Studie mit De intrige is wat gezocht en het ks, J?S?HSÏÏI' Verlag niet te Klepenheuer .-eeleisenden kunnen zich bezig- u «"sch, Kóln. Joden op christelijk Ne- houden met de wederwaardighe- 2- GoldschneldeF: Kokoschka. cti- den van het eenvoudige meisje Fünfzlg Farbtafeln. DJVI. 17,80. De- Elizabeth, dat door een huwelijk «lfde uitgever, vervolg op dit met de succesvolle filmacteur .1. Edith MlkéTeitls: Her Engel vor der Tür. Turnmverlag. Bretlg- helm (Württemberg), 476 bla. i pas zal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 17