Zevende eeuws kerkj
blootgelegd
e
Uw probleem is het onze
Burgemeester moet ook
psycholoog zijn
Synode - Rotterdam antwoordt
niet op „synodale" brief
Verf? Piasticolor!
Opgravingen bij Assoeandam
Een woord voor vandaag
Piasticolor! Prima!
Theologie die spreekt
met twee woorden
Piasticolor halen!
Er is 'n Piasticolor verf voor elk doel!
Regering Oost-Duitsland
waardeert liet kerke werk
nonrun
Lente...Plasticolor!
2
VRIJDAG 10 APRIL 1964
Burgemeester Schakel op congres:
Aandacht voor
intermenselijke
verhoudingen
(Van een onzer verslaggevers)
Op de hem eigen, echt humoris
tische manier is de heer W.
M. Schakel, burgemeester van
Noordeloos, Hoornaar en Hoog
Blokland gistermorgen, op de
laatste dag van het tweedaagse
jaarcongres van de a.r. ge
meentebestuurders in Lunteren,
rijn collega's voorgegaan in een
gedaohtenwisseling over de po
sitie en de houding van een bur
gemeester in het gemeentelijk
bestel dat onder het zwevende
licht van de psychologie.
In rijn rede „In psycholojjiach per
spectief" haalde de heer Schakel aan
de hand van een serie voorheelden de
burgemeester als de burgervader
naar voren. Hij drong er bij de bur
gemeesters op aan voldoende psycho
logisch invoelvermogen aan te kwe
ken om de wethouders, de raadsleden
en de gemeentenaren op de juiste wij
ze tegemoet te kunnen treden. Hij ver
gat daarbij niet te wijzen op het ge
vaar „der dwazen klerk" te worden.
Attent
We moeten attent zün t>P de inter
menselijke verhoudingen, zo leraarde
de burgemeester, temeer omdat de stijl
van de burgemeester steeds meer de
kant op gaat van de „vlotte zakenjon-
/at
de vooroorlogse burgemees
ters zich van hun taak kweten.
Alle streven naar eer of drang naar
macht verwierp de heer Schakel krach
tig Een overzicht over wat tot stand Is
gekomen, waaraan een burgemeester
niet ontkomt bij een jubileum of een
afscheid, is een psychologische blunder
als het de geest ademt van ..is dit niet
het Babel wat ik gebouwd heb?
Contact
Verder vroeg de burgemeestei
Noordeloos alle aandacht voor eei
contact tussen de wethouders et
fracties. Hij verklaarde nader, dat d®
veelal specifieke sfeer in colleges van
het gevaar inhouden, dat een
wethouder losgeweekt wordt uit zijn
'gen politieke sfeer, wat kan leiden tot
:neve verhoudingen tussen de wethou
ders en de fracties waartoe ze behoren.
Een psychologisch aanvoelende burge
meester kan er veel aan doen om dat
te voorkomen, aldus de heer Schakel.
Hij verloor daarbij niet uit het oog, dat
wethouders meestal wel in staat zijn
"Ti „hun eigen sok te naaien".
De heer Schakel klapte nog meer uit
de keuken van de burgemeester, toen
:1 hoe de duizend-en-een-maatrege-
an hogerhand, die geen rekening
houden met plaatselijke omstandigheden
de sfeer in het bestuurstelsel verknoei-
Besteed niet al te veel aandacht
aan allerlei voorschriften, maar leg de
papleren in de dichtstbijzijnde la, „want
je zou ze nog eens nodig kunnen heb
ben." Aldus zijn welgemeende advies.
Kritiek
Nog meer kritiek oefende hij uit op
de veranderingen in de financiële ver
houdingen tussen rijk en gemeenten
veranderingen die ertoe geleid hebben
dat vele gemeenteraden thans geen uit-
Jave meer te hoog vinden, en boven-
ien tot een subsidiebeleid, dat zo
langzamerhand in de sfeer van wel
vaartpsychose Is gekomen. Burgemees
ter Schakel toonde in dit verband heel
weinig waardering voor de sociaal-maat
schappelijke werkzaamheden parti
culiere initiatieven, die hij hekelde als
pseudo-partlculiere initatieven.
Voor kennisgeving aangenomen
Voor ouderlingen
vas terzijdegesteld. Er ging een uit
nodiging uit om met elkaar te spreken.
Maar de vrijgemaakte synode
De generale synode van uc
Gereformeerde (vrijgemaakte) 0Qeil VredlKdllteil
Kerken heeft besloten niet in te I
gaan op de brief van de synode- nl c crymi nrli
Apeldoorn van de Gereformeerde illo oWlll ILll
(synodale) Kerken. In die brief (Van een 0Iuer medewerkers)
had de synode van Apeldoorn
geschreven dat de enige moge
lijkheid die zij nog zag om iets te
doen voor een herstel van de
verscheurde eenheid, was de le«
den van beide kerken op te roe
pen om de eenheid persoonlijk
te zoeken.
De synode van Rotterdam heeft
deze brief nu voor kennisgeving
aangenomen.
Zo staan deze beide Gcreformeede ker
ken, die dezelfde naam dragen en sinds
1044 een gescheiden bestaan voeren, ver
der van elkaar dan ooit. Alle pogingen
om elkaar te vinden zijn nu afgesneden
en de verhouding is. voorlopig althans,
statisch geworden. Indertijd heeft de sy
node van de synodale Gereformeerde
Kerken van Utrecht de hand uitgesto
ken. De zogenaamde „Vervangingsformu
le" die zoveel verschil van inzicht had
opgeroepen waar zij eenheid moest bren
ging niet in op het voorstel. Uitgesproken
rd dat er op de „uitvoerig naar Schrift
belijdenis geargumenteerde uitspraken
IJET NIJLDAL en het omlig-
gende woestijngebied ten
zuiden van de in aanbouw zijn
de Assoeandam zullen binnen af
zienbare tijd voorgoed verdwij
nen onder het water van een
groot stuwmeer. Dat betekent
behalve welvaart dank zij ener
gievoorziening en irrigatiemoge
lijkheden dat de archaeologi-
sohe bodemschatten voorgoed
verloren zullen gaan voor zover
zij niet tydig in veiligheid zijn
gebracht. Er zijn dan ook de
laatste jaren talrijke opgravingen
gaande door archeologen uit de
gehele wereld, die trachten zo
veel mogelijk van deze rijke
demschatten te behouden of al
thans aan het licht te brengen en
te onderzoeken.
De directeur van het Leidse rijks
museum van oudheden, prof. dr. A.
Klasens, heeft twee seizoenen derge
lijke expedities geleid en ts onlangs
van de laatste van deze expedities
met zijn medewerkers teruggekeerd,
zeer voldaan over verrassende en be
langrijke vond sten waarover hij ons
In dorp woonden
christenen
In het ruim 200 km lange en tot 25
km brede gebied, dat mettertijd het
stuwmeer zal vormen, hebben prof. Kla
sens en zijn medewerkers (waaronder
studenten» opgravingen verricht op on
geveer 2Vt km ten noorden van de be
roemde tempel van Aboe-Simbel. Vorig
seizoen werd in deze omgeving van de
Nubische woestijn een Meroïtisch dorp
blootgelegd. De huizen van dit dorp uit
de tweede en derde eeuw van onze jaar
telling bleken tot het dak toe in uitste
kende staat geconserveerd te zijn jn het
woestijnzand, dat omstreeks het einde
van de derde eeuw zover was opge
drongen dat bewoning onmogelijk werd.
Het was de best bewaarde nederzetting
uit die periode.
Van de vroegere bewoning in Egypte
Is weinig overgebleven, doordat de mees
te nederzettingen in het Nijldal geves
tigd waren zodat de resten telkenmale
door het Nijlwater werden overspoeld.
Het blootgelegde dorp was iets verder
van de Nijl gevestigd dan gebruikelijk
en iets hoger gelegen, waardoor het voor
de verwoestende werking van het water
werd gespaard. Die hogere ligging
tevens oorzaak van geworden dat het
dorp verlaten moest worden toen de op
dringende woestijn bewoning onmogelijk
maakte. Het woestijnzand heeft sinds
dien voor een uitstekende conservering
van hét véVrassen'd intact gebleven dorp
gezorgd.
Tijdens de jongste expeditie hebben
Prof- Klasens en zijn medewerkers
ert anaer 0Ud-christeliJke nederzetting nit de
I vende tot 12e eeuw blootgelegd. De be
langrijkste vondst daarbij was een chris
telijk kerkje, opgetrokken uit kletsteen,
dat in een uitstekende staat bewaard
bleek te zijn. Ook deze kerk was geheel
onder het woestijnzand verborgen. Het
onderzoek heeft aan het licht gebracht,
dat de kerk nog in gebruik is gebleven
tot bet zand reeds reikte tot aan de
dakrand.
vaardigde ouderlingen plotseling niet
kon komen. Er is dus maar één ouder- 1
ling aanwezig. Het moderamen stelde
voor uit te spreken dat een dergelijke
afvaardiging in strijd is met de kerkorde.
Ds. Wiskerk verdedigde de gang van za
ken nog door er op tc wijzen dat deze
uit nood geboren is. Het voorstel van
het moderamen werd echter aanvaard
zodat het zuiden slechts vertegenwoor-1
digd zal zijn door twee predikanten en
één ouderling.
Ook kwam nog een voorstel uit de
classis Kampen ter sprake om de posi
tie van de theologische hoogleraren op
de synode te wijzigen. Na een vrij uit
voerige bespreking besloot de synode
echter er niet op in te gaan omdat, zo
als ds. Vink, de praeses, zei. de kwestie
eigenlijk een academische is geworden
Drie hoogleraren zijn om gezondheids
redenen niet gekomen, één van hen
vertoeft zelfs in het buitenland en de
vierde hoogleraar kan door zijn vele
werkzaamheden niet permanent aanwe
zig zijn.
De opdracht, die de apostel Petrus van Jezus ontvangt na
zijn rehabilitatie, gaat vergezeld van een voorspelling. Zij is
beslist niet van aangename aard. Petrus wordt erop voorbe
reid, dat hij, aan het einde van zijn leven, gebracht zal worden
daar waar hij niet wil zijn. Nü, zo zegt de Meester, kunt u
gaan waar u maar wilt. Maar eenmaal zal dat zijn afgelopen.
Dan zullen de deuren van de gevangenis voor u open gaan
en dan zal het erop aan komen, of u trouw zult blijven. Trouw
aan de opdracht, trouw aan de Heer van de opdracht. Johan
nes, die ons deze gebeurtenis beschrijft, voegt eraan toe, dat
Jezus dit alles zei om aan te geven met welke dood Petrus
God verheerlijken zou. Die dood zou hebben bestaan in de
kruisiging, met het hoofd naar beneden. Maar op dit moment
staat Petrus pas aan het begin van zijn levenswerk. Jezus
heeft hem aangezien en de apostel weet, dat hij op Hem tot
het uiterste zal kunnen rekenen. Zijn trouw zal hem vergezel
len, ook in de moeilijkste ogenblikken, als vreemde handen
hem zullen vastgrijpen en hem zullen brengen waar hij niet
wil zijn. Is er, nu Petrus dit hoort uit de mond van de Meester
zelf, aarzeling? Deinst hij terug, omdat hij wel ver wil gaan
met Jezus, maar niet tot de uiterste grens? De Bijbel zegt er
niets van en uit het verloop van de gebeurtenissen blijkt, dat
na de verloochening van zijn Heer de apostel zijn opdracht zal
vervullen. Hij weet zich verzekerd van de trouw van Jezus.
Wij lezen vanavond: 2 Kroni'eken 18 vers 1 tot en met 17.
Droefheid
De synode van Apeldoorn ontving de-
afwijzing van het gesprek waarvan
rn groot aantal gereformeerden veel
verwacht hadden, met grote droefheid.
Uitgesproken werd dat de vrijgemaakte
synode spreekt „alsof haar inzicht met
het oordeel Gods is gelijk te stellen", al-1
dus toen woordelijk een rapport dat door
prof. dr. H. N. Ridderbos werd verde
digd. Er werd aan toegevoegd: „Als de
zaken zo staan, ziet de „synodale" sy
node van Apeldoorn zich niet in staat een
nieuwe poging tot verzoening te onder-
»men. Zij wil slechts volstaan met een
iwekking tot allen in belde kerken
s eenheid begeren, niet te verflauwen
in gebed, dat de Geest des Heren de bol
werken moge slechten, die thans onover
komelijk schijnen."
Besloten werd toen een brief te zenden
waarin deze gedachten uitgesproken zou
den worden, en deze brief lag gisteravond
op tafel, toen de „vrijgemaakte" synode
enkele uren open was voor een plenaire
zitting. De „synodale" brief werd voorge-
V oor stel
Het moderamen stelde voor op de brief'
niet in te gaan. Ds. J. R. Wiskerke uit
Middelburg achtte echter een antwoord
el gewenst. Ds. H. Bouma van Assen
terkte evenwel op dat deze brief een
afsluitende'beslissing Is. Men heeft ons:
daarvan kennis gegeven en wU kunnen 1 t\t 11
dus niet anders doen dan mededelen dat \iPHWP KP1*K til OP L
e het stuk gelezen hebben.
Toch kwam er nog een voorstel van ds.
Wiskerke om de brief wel te beantwoor
den. opdat de deur niet helemaal in het
«lot zal vallen, maar dit voorstel werd
verworpen met 19 tegen 1 stemmen.
Nog een ander „oecumenisch" stuk
kwam even ter sprake, namelijk een
brief over oecumenische samenwerking,
die indertijd van de lutherse synode uit
gegaan is aan alle kerken. Op grond
Dr. Munter over Paul Tillich
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen tc Alkmaar (vac. C. von
Meyenfeldt)P. Sijtsma te Nederhorst
den Berg.
Bedankt voor Welsrijp: C. v. Wijn
gaarden te Sebaldeburen-Lutjegast.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen tc Slikkerveer (vac. W. C.
J. Bosschaart): P. Blok te Dirksland;
te Leiden: H. Ligtenberg te Oudemir-
dum.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Hilversum (7de
pred.pl.): dr. G. P. Hartvelt te Delft.
het feit dat uit geen der kerken stukken
zijn binnengekomen over deze brief, werd
besloten er niet op in te gaan.
Afvaardiging
De synode moest zich ook nog beraden
over de afvaardiging van de particuliere
synode van het zuiden (Zeeland, Noord-
Brabant en Limburg). Daar was men er
namelijk niet in geslaagd om secundi-
afgevaardigden voor de ouderlingen te
vinden. Toen had men ten einde raad
meer predikant als secundi benoemd.
Deze zaak was opeens urgent gewor
den, omdat een van de beide primi-afge-
in drie weken
klaar zijn
Voor de Christus Koning parochie te
Hoensbroek wordt een kerk gebouwd
"die geheel uit betonelementen wordt sa
mengesteld. De montage zal naar ver
wacht wordt niet meer dan drie weken
in beslag nemen.
26 betonnen muurpanden van 9 meter
lengte die bij een betonindustrie in Ven-
ray zijn vervaardigd, zijn al over de
weg naar Hoensbroek vervoerd. 13 be
tonnen dakschalen die te zwaar zijn
voor vervoer over de weg. zullen per
trein naar hun plaats van bestemming
worden gebracht.
De schalen zijn elk 25.5 meter lang
en wegen 18 ton per stuk. Ze worden
met een speciale oplegger-wagon ver
voerd, die de N.S. pas van de firma
Krupp heeft gekocht.
Tn ppn nft'inippl rannnrt uitee- be'd te steunen, al blijven toch ook op
in een oincieei rappon, uiige andftr B^bied mo4.Uiikheden bestaan. De
bracht op de jaarlijkse bijeenkomst
van de synode van de Evangelische
Kerk van Oost-Duitsland (de
D.D.R.), heeft bisschop Friedrich
Wilhelm Krummacher van Greifs-
wald, de voorzitter van de Oost-
duitse Evangelische bisschoppen
conferentie en lid van het uitvoe
rend comité van de Lutherse We
reldfederatie verklaard, dat de
communistische autoriteiten
zekere mate van bereidheid tonen
om met de kerkelijke leiders van
gedachten te wisselen. Zij zijn ge
negen, zowel te spreken als toe te
horen.
De regering, die veel waardering
heeft voor het werk dat de kerk voor
geestelijk gehandicapten doet^ heeft
zelfs plannen mh
i de kerk bi deze ar-
Een rooms-katholieke Amerikaanse
universiteit heeft besloten om de beken
de Amerikaanse lutheraan dr. Franklin
Clark Fry een eredoctoraat te verlenen.
Hij verkrijgt zijn eredoctoraat in ver
band met zijn activiteiten om te komen
tot een echte harmonie tussen de ver
schillende christelijke groepen.
Dr. Fry is de voorzitter van het Cen
traal Comité van de Wereldraad van
Kerken. Hij was jarenlang voorzitter
van de Lutherse Wereldfederatie en is
rog steeds voorzitter van de grootste
Lutherse Kerk van de Verenigde Staten.
ander gebied moeilijkheden bestaan. Dc
bisschop verklaarde voorts dat sommi
ge maatregelen van de regering echter
onnodig verbittering teweeg brengen en
dat ze schadelijk zijn voor de ..vrede in
eigen huis".
Gewetensvrijheid
Dr. O. Friederick Nolde. dc directeur
in de commissie van de Wereldraad
an Kerken, die zich bezig houdt met
internationale zaken, zei op de verga
dering van het uitvoerend comité van
de Wereldraad die in februari van dit
jaar in Odessa gehouden werd, dat de
atheïsten wel de naam hebben meer ge
wetensvrijheid te hebben dan de gelovi
gen. maar dat de laatsten hun geloof,
evenals dc atheïsten toch vrij moeten
kunnen uitdragen in de maatschappij.
Respect voor het geloof en het gewe
ten van de niet-gelovlgen. zo zei bis
schop Krummacher over deze kwestie,
zal de 'spanning doen verminderen en
een beter klimaat scheppen voor we
derzijds begrip en voor vrede onder
ling. De atheïsten spoorde hij aan om
nier langer bun ideologieën aan ande
ren op te dringen met tvhulp
regerende macht, publieke communica
tiemiddelen en zeker niet op de scho-
In deze kerk heeft men bijzonder
devolie voorwerpen en muurschilderin
gen aangetroffen, welke laatste men
dank zij moderne technieken heeft kun
nen overbrengen naar veiliger oorden
Het bestaan van dit kerkje was voor
heen zelfs niet vermoed en alleen zorg
vuldige studie van het terrein leerde dat
op deze plaats wel eens een belangrijke
vondst zou kunnen worden gedaan, een
vermoeden dat in alle opzichten in ver
vulling ging.
Kruis
De 50 Egyptische arbeiders, die de
uit zes man bestaande Leidse expeditie
behulpzaam waren, hebben vele tonnen
zand moeten verwijderen, voordat de
kostbare resten van deze vroegere chris
telijke beschaving aan het licht kwamen.
Hoewel de inventaris van de kerk gro
tendeels was verwijderd toen de opdrin
gende woestijn dit gebied onbewoonbaar
maakte, werden toch nog enkele stuk
ken achtergelaten, die thans van grote
cultuur-historische waarde zijn. Daaron
der bevinden zich een bronzen wierrook-
vat en een bronzen kruis.
De belangrijkste vondsten waren even
wel de prachtig geconserveerde muur
schilderingen met christelijke voorstel
lingen. Daaronder bevonden zich een
Christus-medaljon, afbeeldingen van hei
ligen en engelen, van Maria, voorts de
geboortescène en andere christelijke fi
guren. De muurschilderingen hebben
hun prachtige kleuren uitstekend behou-
De betekenis van de voorstellingen
kon worden gedetermineerd uit bijschrif
ten en door de kennis van symbolen,
gewaden en dergelijke bijzonderheden.
Veelal vond men in de muurschilderin
gen ook afbeeldingen van de schenker.
Dergelijke schenkingen kan men verge
lijken met vele huidige gebrandschilder
de kerkramen.
Supp-hose'
Van een onzer medewerkers
De lutherse predikant van Gro
ningen, dr. C. J. Munter, heeft op
een conferentie op „De Hoorne
boeg" zijn collega's dezer dagen
voorgelicht over de theologie van
Paul Tillich, Deze Duits-Ameri
kaanse theoloog staat de laatste
jaren in het middelpunt van de be
langstelling, vooral in de Angel
saksische wereld en wordt uitvoe
rig geciteerd door de Engelse bis
schop Robinson in zijn boekje
Honest to God." Dr. Munter zette
de inzichten van Paul Tillich, die
1963 uit Duitsland verdreven
werd en naar Amerika vluchtte'
uiteen en gaf een kritische be
schouwing.
Men heeft de bedoeling van Tillich het i
proberen uit te drukken in twee woorden
nl. „antwoordende theologie". Tillich
spreekt altijd met twee woorden die
door „en" verbonden worden. Theologie
én filosofie; boodschap én existentie
(situatie); openbaring én rede; zijn er
niet-zljn; woord én beeld.
Tillich's methode is dus die der cor
relatie. God antwoordt op de vragen var
de mens en onder de indruk van Gods
antwoorden stelt de mens zijn vragen
De theologie formuleert de vragen die
in het menselijk bestaan besloten liggen.
Dit is de cirkel die de mens naar een
punt drijft waar vraag en antwoord niet
eer van eikaar gescheiden zijn.
In het mens-zijn ligt de Godsvraag
betrokken. Tillich brengt de vragen
antwoorden van menselijke existentie
goddelijke zelfopenbaring van filosofie
en theologie met elkaar in relatie. De
existentiële situatie van de me
toestand van vervreemding vai
sentiële natuur. De gevallen mens-Adam
is het symbool voor de universele n
selijkp situatie, niet de titel van
geschiedenis. De mens is vervreemd
de grond van zijn zijn.
Vervreemding is niet een toestand
ingen maar een zaak van persoonlijke
■rijheid en universeel lot. Het woord
zonde drukt voor Tillich uit het per-
soonlijk-aktief zich afkeren van datgene
waartoe men behoort. Vervreemding is
dus niet identiek aan zonde. Niet de
ongehoorzaamheid jegens een wet maak'
een handeling zondig, maar dat' zij ex
pressie van de vervreemding van God
van de naaste, van zichzelf. Alles
zonde wat niet uit geloof, uit de een
heid met God komt. In de zonde zijn
is in de toestand van de scheiding zijn.
Genade is het weer één worden v;
gcscheidene, het is gemeenschap:
i datgene wat verworpen
Genade
Als dit ons overkomt ervaren
genade, al zijn wij niet beter geworden
dan voorheen, maar alles is veranderd.
De genade overwint de zonde e
verzoening slaat een brug over de af
grond der vervreemding. Tillich houdt
door deze poging, los van de bijbelse
en dogmatische uitdrukking en beelden,
het existentiële van de rechtvaardigma-
king vast. „Du bist bejaht" is het ant
woord op de vervreemding van de i
De betekenis van Jezus Christus in
Tillich's theologie ligt hierin dat in Hem
het nieuwe zijn in werkelijkheid i!
Christus
Christus is. Jezus als de Christus
torisch factum maar ook voorwerp
geloof. Zonder gelovige aanvaarding
Hij niet de Christus zijn. Jezus heeft
deelgehad aan dit menselijk bestaan in
al zijn facetten, aan de vervreemding,
maar Zijn gemeenschap met God is in
dit alles niet verbroken. Daarom is Je-
de Christus. Het verschil tussen de
is en Jezus is dat Hij met God
bonden blijft.
In Jezus als de Christus ls de eeu
eenheid van God en mens histor:
■rkelijkheid geworden. In Zijn zijn
(existentie) is het nieuwe zijn werkelijk
het nieuwe zijn is de herstelde een
heid tussen God en mens. De eenheid
Christus met God verschijnt
evangelische verhalen in concrete
schouwelijkheid. Verlossing is deelname
aan het nieuwe zijn (wedergeboorte);
rechtvaardiging
Nieuwe inhoud
Tillich heeft gepoogd aan de oude
woorden een nieuwe inhoud te geven.
Zijn pleidooi voor de correlatie is uiterst
waardevol. De concentratie op de bood
schap Jezus is de Christus als de bood
schap der Kerk open oecumenisch pers
pectief.
Toch is Tillich volgens Dr. Munter ir
het idealisme blijven steken. De schei
ding tussen existentie en essentie blijlt
ln de idealistische lijn. Hij probeert het
programma van Scheiermacher in onze
tijd weer te realiseren. Ook moet de
vraag gesteld worden of het Evangelie
.Jezus is de Christus" een antwoord
>p een filosofische vraag: die naar Y
zijn. Het Evangelie antwoordt immers
op de oud-testamentische messiaanse
verwachting, ook op de menselijke
schuld, niet op een filosofische vraag.
Tillich's Godsidee is, volgens Dr. Mun
ter, te statisch. God als handelende en
scheppende God treft men bij hem niet
aan. Wel belangrijk is dat Tillich dui
delijk maakt dat ons spreken over God
Christus slechts mogelijk is in dt
1 van de mythe en geen wetenschap
pelijke taal of kennis biedt van het zijn.
Tillich heeft ons de vragen van
weer voorgelegd.
Schilderijen
Vraag: Iemand heeft iets van mij
beschadigd en heeft daarvoor een pro
ces-verbaal gekregen van de politie.
De zaak zal voor de rechter komen en
ik wil een civiele vordering instellen.
Hoe moet ik dit doen? Ik weet wel.
dat ik naar een deurwaarder of advo
caat kan gaan. maar voor een bedrag
ƒ25 heeft dit weinig
strafzaak en ln de vordering van de twee stammen uit de grond komt?
beledigde partij, die alleen ontvanke- Deze heeft geen ..knik" in de stam,
lijk is als de verdachte enige straf of welke men zo vaak in de tuinen ziet
maatregel wordt opgelegd. In geval staan.
len.
Bisschop Krummacher verklaarde
voorts, dat de communisten alleen die
christenen zullen respecteren, die open
lijk hun geloof belijden en in praktijk
brengen. Voorts drong hij er bij de ge
lovigen op aan niet te buigen voor de
druk die door het regiem uitgeoefend
wordt. Ook verklaarde hij ingenomen
te zijn met het beperkte kernstopak-
koord en hield een ernstig pleidooi voor
het succes van de Geneefse ontwape
ningsconferentie.
In de omgeving van de Nederlandse
expeditie werkte terzelfdertijd ook een
gemengd Joegoslavisch-Egyptische tech
nische missie, die over de kennis en
vaardigheid beschikte inzake het in vei
ligheid brengen van muurschilderingen.
Dank zij assistentie van deze missie
konden de door prof. Klasens blootge
legde schilderingen behouden worden.
Men kan de techniek van het afnemen
van muurschilderingen enigszins verge
lijken met het verdoeken van oude schil
derijen De schilderingen zijn op grote
vellen linnen overgebracht en naar vei
liger oorden verzonden. Over hun uit
eindelijke bestemming is nog geen be
slissing genomen. Zij beslaan een opper
vlakte van meer dan 30 m2.
Prof. Klasens heeft de Egyptische
autoriteiten geadviseerd, de kerk elders
nauwkeurig na te bouwen en in te rich
ten als museum, in dat geval zouden
de oorspronkelijke schilderingen weer in
deze nagemaakte kerk kunnen worden
aangebracht, maar zoals gezegd is hier
over nog geen beslissing genomen. De
overige vondsten zijn toegewezen
ge\
verzet of hoger beroep wordt
beledigde partij de dag der terechtzit
ting aangezegd. Bij een proces
„de politierechter en de kantonrechter gevolg zijn
omdat vindt het bovenstaande overeenkomsti-
Antwoord: Dit is geen eigenschap
an een bepaalde variëteit berk maar
kan bij alle berken voorkomen. Dit kan
de zaak voorkomt?
Antwoord: U zoekt het inderdaad in
de juiste richting. In gevallen als de
ze kan u zich „voegen". Bij de behan
deling van de strafzaak moet u dan
uw vordering ten belope van 25 voor
zien van deugdelijke bewijzen of ver
klaringen omtrent de hoogte van dit
bedrag indienen bij de rechter. Infor-
ge toepassing.
Vraag: Tot
ons gazon deze zomer telkens
maaien bloeien en bij onze buren niet.
Ik maaide het eenmaal
Brieven, die niet zijn voorzie»
van naam en adres, kunnen nid
in behandeling worden genomen
Geheimhoudig is verzekerd. Vr>
gen, die niet onderling met elk af
in verband staan, moeten in
zonderlljkc brieven worden
steld. Per brief dient een guide»
aan postzegels te worden ingcsl»
bevreemding ging door verschillende oorzaken afgestor-
ven; 3) Wanneer dicht bij de grond
geocculeerd is. In al deze gevallen "AA advocaat" if leunt
schieten de twee stammen recht om- aayocaat. u Kunt
- tengevolge van het bloeien is het hoog zonder „knik".
uicci daarnaar bij de griffie -
kantongerecht of van de rechtbank geT„ e5.
(waarover de politie u kan inlichten).
Bij de rechtbank moet de voeging ge
schieden op de terechtzitting door een
opgave van de inhoud der vordering,
uiterlijk voordat de officier van justitie
zijn vordering overlegt. De officier legt
vordering over na de ondervra-
fris groen geworden. Heef'
het soms ergens gebrek aan?
°„eJtAel tenmuur bij erfdienstbaarheid op
Ilm™tde„«eer;:'nr8r0,ud Sw' Kg
ving maken wij op, dat het hier eer
voeding betreft.
perceel gebouwd. Twee jaar geleden
wilden zij weer uitbreiden en zij vroe
gen ons de strook grond voor de bul-
- tenmuur aan hen te verkopen. Wij heb-
dd/vi0™.'." tan toen mondeling afgesproken hun
erfdienstbaarheid te verlenen met
ging van de verdachte. U kan u hierbij
doen vertegenwoordigen of bijstaan
door een advocaat. De beledigde par
tij (in dit geval u) mag bewijsstukken
overleggen maar geen getuigen of des
kundigen aanbrengen. De beledigde
partij mag aan getuigen of deskundi
gen vragen stellen dpch alleen ten aan-
de schade of het schadebe-
flinke bemesting geven met
teerde stalmest of gezeefde compost.
In het vroege voorjaar harkt u dat
er af en dan strooit u nog 10 kg kor-
rclmest in de samenstelling 11 maal
10 maal 19 per are (100 vierkante
meter).
Zo eens in de maand na het maaien
als het donker, vochtig weer is, kunt
als verrekening de grondprijs
toestemming voor het aanbrengen van
begeleiding voor klimplanten.
De notaris werd gevraagd het stuk
op te maken, maar toen die hun la
ter vroeg op wie zijn naam het moest,
vroeg hij het driemaal tevergeefs en
gaf ae moed op. Wel is zonder te i
een overbemesting geven met 2 kg gen of zij op ons perceel mochten begin-
chilisalpeter of kalkammonsalpeter
jaarlijks tt
betalen bedrag vorderen ten bewijst
van uw eigendomsrecht en als de toe
stand ook in strijd is met uw monde
linge toezegging, dan kunt
geen
grond heeft ontvangen. Mocht dit wel
het geval zijn, dan kunt u eisen dal
de erfdienstbaarheid alsnog wordt ge
vestigd, waarbij de grond dus
gendom blijft.
Vraag: Op het ogenblik wonen «ï.l
op een eerste etage in eigen pand. Daal
deze voor ons te groot wordt, ben il
van plan een flat tc kopen. Nu is mij'
vraag: Mag ik de etage gestoffeerd o!
geheel gemeubileerd verhuren zond»'
verbranding ongevraagd boven
van het gras te voorkomen goed in- gevraagd zijn in de
gieten of sproeien. Eenmaal in de met blank
goed. Wanneer deze het bedrijf
gebouwd, waarbij ook nog de goot vergunning van volkshuivesting?
de
toestaat de vragen rechtstreeks te stel- tjesgras bijvoorbeeld geeft
len. Ook kan de beledigde partij dc zaadstengels. Het beste middel
Vraag: Is het mogelijk r
wilden wij graag weten of wij
deze kwestie moeten afhandelen omdat
>oedig het anders zou kunnen verjaren,
s dan Aantwoord: Wij raden u aan bij het
kadaster of de notaris te informeren,
welke erfdienstbaarheid op uw perceel
Antwoord: Volgens de wnonruimt»
wet is voor ingebruikneming
gekomen Nadien is in gebruik afstaan van woonru
overgenomen gunning nodig van de betrokken autor:
teiten. Zonder verdere gegevens ovf
uw huis-valt dit wellicht in de zogf
naamde vrije sector? kunnen wij du'
niets anders zeggen dan dat u eve:
op het huisvestingsbureau kunt infoi-
verhuring
bank doet tegelijkertijd uitspraak in de te geven van de berkenboom die met rust. Mocht de tegenwoordige toestand etage toestemming nodig heeft.