Zingen van hei leven in hel aangezicht van de dood Open briej - w buren EEN HUIS ALS EEN STUK KAAS m Arnhem en maakt in Ede HERNHUTTERS PAASFEEST: HET is een vreemde gewaar wording, als je in de om geving van een pas gelezen boek rondloopt. Je verwacht de romanfiguur tegen te ko men, je ondergaat eerder be schreven gewaarwordingen. Ineens sta je dan voor de auteur, die je hartelijk bin nen nodigt in haar zonover goten kamer vol planten, een foto van Wilma naast de bloeiende clivia. We zijn op bezoek bij de schrijfster me vrouw M. A. M. Renès-Bol- dingh op het Zusterplein van de Hernhutters in Zeist. „Hier op deze pleinen leven we in een kleine kring, we kennen elkaar van A tot Z, dikwijls vóór de A. Het zijn allemaal uitgesproken figuren in mijn boek, ik kon geen levende personen nemen. Een roman schrijven, verantwoord voor de Heer, is een heel merk waardig werk. Je moet voort- durend luisteren, dat wat je j beluisterd hebt, in mensen- j woorden doorgeven. Maar we zouden het over ons Paasfeest hebben", onderbreekt me vrouw Renes, gestoken in e blauwe jumper met witte ti kraag, zichzelf. 4' ingesteld. U weet wel. de Hern- studeert hii komt altïjd hutters waren oorsnronkeliik Bn- Studeert, J11J Komt amja meisje is dat één man en vrouwen, bij een jongetje twee mannen en één vrouw. jn de kerkdienst wordt ook de levensloop voorgelezen. Ieder ge- Het peetschap omvat veel. Het mee„,elid .vordt verondersteld is een band voor het leven Zeil zélf zjjn ievensloop te schrijven, heb ik een peetzoon die theologie Hoe heeft Go1 met hem gehan deld. wat voor strijd, vreugde. heemse v^olf^^T^vSheS gen schallen de van de Opstai ding in het aangezicht ran d dood. Nu liggen de eenvoudige zerken, die dateren van 1746 heden, stil op de godsakker, een dichte beu' ?rbiedivaardig oude „Wat is Uw mening over ...1" Heeft u vorige week ook even gezegd: wat's dat nou toen u deze hoek begon te lezen? Ik hoop dat u er uit gekomen bent cn (dat zal wel) ontdekt hebt dat het begin van de rubriek ergens midden in stond. Nou ge beurt zoiets in ons zondagsblad gelukkig sporadisch, dus zien we natuurlijk dat technische slipper tje door de vingers. Het ging in die aanhef in ieder geval om het probleem van mevr. E. te R. „hoe op een onkerkelijke trap een goed en vooral getui gend christen te zijn". Ofschoon ik daar nog een paar reacties over heb, meen ik dat er vol doende over is geschreven. Er wacht n.l. nog heel wat andere post, waarmee we dan maar snel zullen beginnen. Het wordt echt een cocktailtje vandaag met zo van alles wat. Eerst het pleidooi van mevr. R. te H. die als moeder van een geestelijk gehandicapt kind je op alle mensen, die boven hun (buren)hoofd ook een mongool tje hebben wonen een beroep wil doen. Helaas kunnen de bu ren van deze lezeres wat extra rumoer niet verdragen. Zon kindje zet nu eenmaal soms iets wat harder neer dan een ander kind, het loopt wat anders en wat meer. kortom als buur merk je er wel eens wat van. Nou dan pakken déze mensen een be zem om met de steel tegen het plafond te bonzen. ..Zaterdags en zondags zijn voor mij de kwaadste dagen want dan is on ze gehandicapte jongste thuis; de andere dagen is hij n.l. op een verzorgingsschooltje. Het is gewoon hopeloos zo weinig be grip deze mensen kunnen op brengen. Helaas is er niets aan te doen: we hebben als ze weer bezig waren wel eens geïnfor meerd. Kijk en daarom zeg ik; God heeft toch ook déze kinder tjes geschapen, het zijn soms zulke lieve kinderen, wij mogen nog blij zijn dat de onze kan lopen. Ik hoop maar dat andere buren de ouders van zo'n kind niet lastig zullen vallen zoals dat hier bij mij gebeurt", aldus een stuk uit deze brief. „Dit is gebeurd te 's-Graven- deel, daar en daar en dan volgt het adres waarop (en zo zien we maar weer hoe anders het óók kan) buren zich volgens de heer D. van D. te Z. werkelijk héél fijne mensen hebben ge toond door bij ziekte en daarna bij overliijden van de vrouw de overgebleven man „als was het een eigen kind" geheel te ver zorgen. Zelfs het huis werd he lemaal schoon gemaakt. Of schoon ik wel meer verzoeken in deze richting heb gehad, wil ik aan de vraag van deze brief schrijver „om van deze plaats de goede buren nog eons harte lijk te bedanken" graag voldoen. Omdat burenhulp hetzelfde is als naastenliefde! Iets dat ook de heer K. J. S. (78 jaar) te V. en zijn bejaarde vrouw nog da gelijks ondervinden. „Komt u maar eens kijken" nodigt deze lezer ons uit. maar hij heeft die hulp zo aardig beschreven, dat ik me vast niet persoonlijk er van hoef te komen overtuigen! Stad en dorp De tegenstelling tussen stad en dorp komt wel duidelijk uit in de brieven van resp. L. van Z.-H. te S. en mevr. A. C. R.- van N. te G. Mevrouw Van Z. woont in een van de vele nieu we wijken, die ons land telt en al gaat zij met al haar buren goed om, dan kan toch de op eenhoping van al die mensen haar soms intens benauwen. Dit inspireerde haar zelfs tot de volgende dichtregels, die ik terwille van de ruimte (er blij ven toch nog heel wat brieven liggen) achter elkaar moet zet ten. Zo schrijft ze: De straten zijn strak de huizen beton op beton glas tegenover glas de mensen boven en naast el kaar. Hun huizen worden doorzichtig steeds meer ra men blijven 's avonds ver licht Ik zie ze zitten in hun doorzichtige huizen Ze lijken zo dichtbij en voor het grij pen! Maar ze zijn verder dan ooit De gordijnen van hun ra men trekken ze voor hun ge zichten Ik vraag me af zou God ze nog vinden zo alle maal eender in hun eendere huizen op en onder en naast elkaar?" En lezen we nu eens via de andere brief hoe het in een dorp kan zijn. „We komen haast nooit bij elkaar, alleen op kraam- en ziekenbezoek maar wat kan het op een dorp fijn en gezel lig wonen zijn als je goede bu ren hebt. Zo is het oudste kind van de buren (nog maar) vier jaar. terwijl mijn jongste zoon zestien jaar is, maar die twee zijn gek op elkaar. De buurkin deren lopen vaak bij mij binnen en dat vinden we allemaal even gezellig. M'n andere buur is een juffrouw van 73 met haar broer van 85; zij loopt ongelukkig en daarom ga ik er zondags uit de kerk gauw even naar toe. omdat ze bijna nergens meer komen kan. Al zijn we niet van dezelfde kerk: we praten toch vaak even over de preek en heb ben echt reuze contact met el kaar. De overburen? Ook reu ze...." enfin zo gaat deze brief door, die getuigt van een elkaar als buren kennen en genoegen aan elkaar beleven zonder el kaar „te overlopen" zoals dat heet. Het buren zijn als een woon boot je home is, heeft ook zo zijn eigen kanten lees ik in de brief van mevr. A. v. d. M. te K. „Je moet elkaar als zelfstan dig gezin respecteren maar daarnaast is het goed als je op elkaar kunt terugvallen", wat buiten het dorp wonend hier nog al eens moet gebeuren. Ook de mannen helpen elkaar bij kar weitjes, die moeilijk alleen te klaren zijn. „Ik wens iedereen zulke buren toe als wij hebben", is het slot van deze reactie, die ik helaas ook moest bekorten. Ik weet zeker dat mevr. J. van T. te S. jaloers hierop is. Het is niet helemaal de bedoe ling van deze rubriek, me vrouw S., om een mening over uw probleem uit de doeken te doen. Maar we leven wel met u mee als wij lezen hoe het ge zin met acht kinderen boven u radio en t.v. hard en intens ge bruiktkletsnatte truien boven uw keukendeur hangt, terwijl u door alles wat zij in het toi let smijten enkele malen per jaar met een verstopte afvoer zit. Om nog maar een paar dingen te noemen.... Verhuizen maar als 't kan, zou 'k zeggen. Jaloers Teleurgesteld is ook mevr. 1 te R. en dat kan ik me toch wi een beetje indenken. Kijk als wat doet hoef je het zeker niet te doen om iets terug te krij gen, daar zullen we het alle maal over eens zijn. Maar toch.. Het is hier zo. dat mevrouw R. haar verschillende malen zieke buurvrouw trouw in het zieken huis bezocht, thuis haar J"?'" vo°^Q V Overlijden de ouders jong, landened van de ZQrgc„J pe,er e„ me,er wezen," zegt r het gastvrije landgoed fraaf van Zinzendorf. Daar vorm- e zich een merkwaardige ge meente: men woonde er omwille L J van het geloof. Zij noemden hun Z.6QGnb6QG stadje Hernhut. Niet alleen woon den, maar ook werkten zij voor „Een verloving wordt aan de de Heer. Zij bouwden aan Zijn voorganger bekend gemaakt. Als Koninkrijk in alle werelddelen, die verbintenis niet juist lijkt. De Hernhutters vertrokken per wordt dat ook in de oudstenraad schip uit Amsterdam. Eerst in besproken. Zati ngdienst God geko- A1 dfe zinvolle gebruiken zakken tegenwoordig wat af vreemden die later tot de Bro( dergemeente toetraden niet altijd de pit niet in de schoot geworpen: ieder heeft er wel een graf. en in het aangezicht van dat graf en de dood zingen zij van de overwin ning van Christus. Nog eens klinkt over het kerkhof: ,.Ik geloof.... de wederopstanding des vlezes en vig leven". Staande langs Zwijgend luistert de lange stoet de graven voelen wij het voelen onder het voortgaan. De lentemor- nieuw: Wij zijn niet wezenlijk ge- iets. gen wordt al lichter, de vogels scheiden. Als één Gemeente zijn ontwaken en stemmen in met de we bijeen om de Opgestane, één Uit al deze dingen is het Paas- jubel der bazuinen. Pril is de in Hem. Er is een wonderlijke, feest van de Broedergemeente ont- morgen, zuiver de atmosfeer. apocalyptische sfeer, alsof verle- staan. Zinzendorf, bi^onder ka- Voelbaar de wolk der getuigen, den. heden en toekomst Miss Diana Hobbart in Has tings is de gelukkige bezitster van een eigen huisje, en niet i maar een uit de rij. de de Heilige Geest, zorg- die allen ook met diepe vreugde menbundelen. Op de haar-scherpe de vormgeving van de dezelfde weg gegaan zijn onder ?5fns. van *wee werelden voelt zij een rustplaats. De heren Cor- de Twee gelieven bekend gemaakt £frs bobben dit d^Lge™" wil er bij nelis en Jacob Schellingcr kochten en ook een zegenbede gezongen, ten. de tóa'tste zw voor hen het Slot van Zeist. Hier Overigens zit het stel niet roman- £zus leVen is éeri organisch ge het vorm die onweerstaanbaar aan een puntje kaas doet denken en daarom die naam". Echt En gels hangt aan de voorgevel van Het Stukje Kaas", dat reeds „Mijn huis zit vol verrassin- honderd en vijftig eerbiedwaar- gen", schreef Diana aan de re- dige jaren telt, een uithangbord, dactie van het Engelse dames- Er staat een muis opgeschilderd stukje kaas oppeuzelt. „Woman's Realm". derplein met winkelhuis. „Post- huis des Heren" is hun erenaam, zij staan er tot op vandaag. graf vonden^zendllligen'rust'Tn "'es- Ssch de JfcoêSërïë- SïL.ÏJ' f^wedertoms'lt/ jB «U met ¥'i het I tigde zich een Broedergemeente meente kent nóö zuster- en broe- Pinksteren e j c*n Over de Nassau-Odijklaan be- --. ■-■ De gemeente groeide, langs de ga- derbanken. De kinderen zitten he- S'^erif^ageWks^kertaüensten" reikt de stoet het historische kerk- f"°rgen: ,.ja. waarlijk, Jezus zons voor het Slot werden ruime lemaal vooraan. Dit is geen foute le de nd van Witte DoSS hof' Ulterst, sober n^en z,ch de verrezen! huizen gebouwd, rechts het Zus- preutsheid," verduidelijkt me- °P 1a« va? graven, ieder een eenvoudige terplein, met Weduwen-en Zuster- vrouw Renes. „maar een zinvol daf Svan zS men ge- steen, geen ornamenten of versie- AarÓSG band huis en de kerk, links het Broe- gemeente-zijn". ^emd daarvan ztogt men ge. ae 1,1 in 't lirht der brui- den de wacht en een bruine beu- Nog even verwijlen we bij h< Een trouwerij wordt in het mid- .maa1, YaÏL« 7iin hrnirt aan scheidt J- den van de gemeente gevierd; zo lo"szaa]„ *Le™ S&" tnm n Mevrouw Renes bewoont met ook wordt het sterven een ge- sc haar man één van die grote hui- meentezaak. Zaterdagavond Sr°*e pn VPrhnnden gaan zen naast de kerk. „Oorspronke- wordt er gebeden voor de zieken. nJïfiwó «n »ii«ters de Goede lijk begroeven de Broeders hun Op de dag van het heengaan d® bz°ed?rs en zusters de Goede doden om de oude Hervormde wordt geblazen door het eigen k 'J Zeister Kerk, tot Cornelis Schel- blazerskoor of door leden van de aue werx i~_ linger het rozarium van het Slot Harmonie. „De Posaunen" noe- deren worden zoveelmogeujK van afstond voor een eigen begraaf- men de oude broeders het. want de piemen gehouden achtwde plaats. Het had heel wat kerke- tot de slag om Arnhem was de huizen zijn nog de lijke en burgerlijke voeten in de voertaal Duits en menig Germa- genoe„ waar nenties hun aarde, eerdat de Hernhutters toe- msme zorgt nog voor veel hilari- eemdjes en de wal'"Sen De stemming kregen om hun „gods- teit vandaag de dag. Het Neder- _jin echter wèl bij de akker" te gebruiken. Zij. blijmoe- lands werd kinderen zijn echter wel dij dig en optimistisch, leken gevaar- rooide lijke lieden vol jr T sterven: „Heden zult dig leven, ook al voert hun weg „Het heet „Het Stukje Kaas" en Alle kamers van het huis, ook Hoge iepen hou- een bruine beu kenheg scheidt de Godsakker van de rest der wereld. De stoet splitst zich nu. de voorganger n opgeschoten jeugd om zich verza- paar Renes, wiens leven meld, stelt zich op in het midden- derIjjk het boek Het oude post- 0___ pad, de zusters staan lmks, de «ca twuwti bij», .«YilaH Dp kin- broeders rechts. De Hernhutters huis kruist. Zuster Renes weet andere manier zal een wonderlijk geval. Het de keuken en de badkamer, zijn heeft namelijk een driezijdige diamantvormig. Toen Miss Hob- bart er haar intrek nam had ze een wiskundeknobbel nodig om ten der gemeente, en in de stil- haar meubelen en gebruiksvoor- lc tuin vermenigvuldigen liaar ge- werpen op een praktische ma- dachten. Sterke Godshanden heb- nier in dit zonderlinge huis te ben gedragen, daarvan getuigde plaatsen. !rAUe vloeren lopen ze iu haar boek. ook hier cn nu. schuin af en ik moet voortdu- de t,,d overleden zo.» van he. ertb .De f.mllleb.ndU.ard.. Ik „ee. d dt ies niet van de tafel glijdt schrijft o'f miss Diana. Ze heeft het onge- -olg rief er kennelijk graag voor over. de liefde is hemels. Na de wederopstanding zal er contact zijn, op de krijgen hun schone paasviering van helpende en dragende krach- zijn." vreemde het Limburgse „esrd. „adotbé: kinderen zijn echter, wB Mi opgejaagd uit middagdienst c Gilders half drie, het "sterfuur van Jezus te herden- hartstochten. Ze konden gemak- heenkomen "zochten in Zeist, we ken. die:*ltu£fg®cI^j^en kelijk hun mensen ombrengen, konden ze het Duits toch met senwoorden passen nier mei. Moord en begrafenis, zonder dat aandoen? Drie koralen worden 1 haan naar kraaide!" door de posaunen geblazen. Het 7EN OPEN BRIEF voor Pasen, moet eigenlijk zijn als Innig leven Uit de kerkdienst horen de 2 door ne posaunen V"£ °P h" st",ld: vroli)k heeft geen mysterieuze betekenis ^"dgd«s he" geraas van-het ver- kleurig, passend bij de beweeg- dit sterfgeval. De begrafenis bij die buitenwerem. we j» tuigend van de bries dje komt Ven. Dijkzigt, Zuii Paasdienst te be- wordt door broeders verzorgd, er geen vreemde bespiegelende kiui- aamvaaien Maar als ik dit tegen Eudokia vinden alle Dijkzigt, Zuiderziekenhuis, stad in deze situatie, Broedergemeente. De leden horen alles met elkaar te dragen. De geboorte van een kind wordt za terdags in de zangdienst aan de gemeente bekend gemaakt, dan wordt er een zegenbede gezongen. De doop vindt vanzelfsprekend in het midden van de gemeente plaats, zoals in de reformatori sche kerken. Naast de ouders staan de peters en meters, bij zenaars wier leven beperkt blijft tot hun oude, schone pleinen. mezelf zeg, vraag ik me af of de vergelijking wel door te trekken Liefdemaal is- Een open Brief veronderstelt andere brieven. Is de achtergrond Op de Stille Zaterdag vieren we de 0 Brief wel zo be_ een eenvoudig Liefdemaal: broe- r SS, en zusters dienen thee .met weeslijk. - rrespondentie, zijn alle de laatste maand genoemd. Alleen- met klem. dat eigen zijn stoort zich aan geen stad of ander^MtaaÉMH dorp of kerkgenootschap, en n erstand kruipt kleine dorpen dorpen, die ik lang genoeg in een dorp gewoond beweren, hier aan u, en en is. Als argeloosheid, uw ware be langstelling voor de ander die ik heb staan een week niets van de vuile ven sterbanken aantrekken, dan is er niemand, hoogstens een voorbij ganger. die daarvan iets denkt. Maar bij haar werkt het schema van haar leven als een druk. Be zigheden, vaste kennissen, klaar- kinderen... krentebroodje rond, waaruit de kinderen met gretige vingers de krentjes pikken. Na dat Lief- demaal begint het wachten op de °,e Paasmorgen. Onrustig is soms de aan. nacht, want de Paasdienst begint als regel vóór de zonsopgang. Voor de dienst wordt niet geluid: de kinderen en vele bezoekers van buitenaf zijn al op de been om met elkaar de glorie van de Paasviering te beleven. Het klei- u „e witte kerkje met de w.tte gor- icma„d mi) e dijnen, de antieke porseleinen ka- afwacbting van opname in chel en het eenvoudige orgel vult nQV0 Een „eek u,er moe, zich met de paasgangers. De pr - jjjQgdgj. Van kleine kinderen ir dikant zingt onder het binnim - Lejds Academisch Ziekenhuis men de apostelgroet: „De Heer opgestaan!" lag, als een wemeling van men en? En is er een brief? Of blaas ,ltijd naar believen wat thema. Dat zou wat saai kunnen zijn. ware het niet dat het thema zo diep ingrijpt kaart moet zoeken. En achtergrond ongeveer Open Brief. eerst op de mocht ontmoeten (ook al ontdekt HOE is het met u allemaal? ik willen zeggen. Hoe is het het ook direct vier- en zes-hoog, hoe is het met niet eerlijk, mijn 62-jarige in Bronovo, hoe gaat het langs de Hollandse IJs- sel en de Lek? Hoe is het in de miezerige dorpen waar alles wat je doet wordt bekeken, waar je veel minder dan in de stad met willekeurig iemand contact u dat zij 's zondags dere kerk gaat dan u) sterker is dan uw be voor de publieke, eventueel de eigen-kerkelijke opinie. Anders is ziekte, alleenzijn, ir eeil wulCRCUllg lcuiailu wnpfcfpSCKripf kunt maken (daar hebt u gelijk Innamp in Rrnl J^b-V- als je je kind van school INS ïr. Y, den opgenomen. Diaconessenhui- 7.a^T^htpn m»)' iemand zingend getuigt zen w£°delen in en uit bij de brie- !LaatJ,f Y_a,5_h_tenL ™5Lie™a"d. Wees gegroet Gij eerstling uit de doden! Mocht mijn groet de eerste zijn. Overwinnaar over alle noden nu zijt Gij voor eeuwig mijn Godlijk hart, o hart met duizend De voeding van kamerbewoners wonden •roeg niémand die ze een feeste- "t, lijk ontbijt op bed brengt of immer blijft mijn ziei aan l gewoon fpiioitpprt Dat. is i verbonden dag daar Gij Heer zijt opgestaan. dagen moet er echter ook iets kan ik rustig grafwaarts gaan. zwaar wegen, namelijk de voe ding. Ook voor de kamerbewoner is voor het behoud van gezond- Jeugd VOOraan heid. werkkracht en levenslust naast voldoende rust en ontspan- De dienst gaat verder met le- ning een goede voeding onont- zen en zingen van de geloofsbe- beerlijk. Dat veelal de tijd en de lijdenis. Na koorzang formeert lust ontbreekt, soms zelfs de kook- zich de stoet om de tweede helft gelegenheid, is duidelijk, van de paasviering voort te zet- Een goede voeding, met veel ten op de graven. De Godsakker variatie, smakelijk toebereid bevindt zich achter het zusterhuis niet kostbaar is heus mogi De stoet is gebonden aan onge- voor de kamerbewoner. Het Voor schreven regels. Voorop de bla- lichtingsbureau voo zers met hun instrumenten. Daar- in Den Haag stak na volgen de predikant en de eer- hand toe in de vorm van folder omdat u zoveel ste kerkdienaar (een soort kos- 145 met bovenstaande titel. Een tacten verwacht gesprek raken, iemand andere kerk misschien, van een andere „stand" misschien, maar het kan, en het kan ér van ko men dat je elkaar vrij goed leert kennen, aardig gaat vinden, el kaar op de thee vraagt. Maar dat kan bij briefschrijfster nooit. Want het dorp oogt haar na (is dit niet mooi gezegd) en dan is de spon tane argeloosheid, het gewoon- vinden, eraf. Dan vind je jezelf onwillekeurig overdreven, excen triek. Waarmee briefschrijfster zeggen wil en dat zit oog dat ik in de krant wel iets kan bewei gang met de ander. leve: vinden, dan geen ontsnappen aan. Ik heb haar al eens aangeraden twee dagen per maand vrij te vragen, ze zat vroeger in een leuke klas. ga twaalf keer per jaar eens bij een telkens ander klasgenootje loge ren, 7pi ik, desnoods houden jullie een reünie om en om bij elkaar thuis, dan winkel je eens in beduchtheid utrecht, gaat naar een concert een hei-wandeLing. Je zult eens zien hoe anders de tijd wordt die je nu egaal vindt: veel heerlijker, gevulder, zonniger. Is dit iets voor U? Het is na tuurlijk niet alleen een uiterlijke kwestie En toch zou ik, als het niet anders kon, als de betrokke ne steeds bang was om te doen. als zij steeds maar weer naliet, met de uiterlijke zaak beginnen. Dan huppelt de innerlijke er wel achteraan. Denkt u dat vrouwen, die er wèl eens uitkomen, alle maal zo'n ander leven hebben als u? Niks ervan Het een of ander voorval in hun leven, wie weet een gesprek met hun man. of het komen wonen van een oude vrien din op een afstand van 20 km. hebben het nét even gedaan. De rest kwam vanzelf. Dit ook als antwoord op de brief van haar die me nog eens over het alleen-zijn met drie stre pen eronder schreef. Ze zegt: „Je wilt wel graag, maaf hoe krijg je sommige mensen los! Sommi ge vrouwen koesteren bepaald hun eenzaamheid. Ach, laat me maar, zeggen ze dan. Want als door de gemeenschap zij die eenzaamheid niet meer erkeren, egaal, saai hebben om over te denken, dan ■MÉT helemaal niet meer hoe andere woorden: als ..Ik zal hier olijven wonen, en ik i wie ik tijdens mijn lev nen". zegt hij. „Hoogstens nieuwe dominee, misschien een winkel erbij, door de kinderen wat aanloop, dat is al". Ja, dat zie ik voor me. Maar mogelijk tiet kneepje zit hierin dat u, als .Iet Voor- u wat beweeglijker was, van geest raai. Je zit de Voeding bedoel ik, omdat u geestelijk en helpende veel uit te dragen hebt en dat het dat de vlag gaat wapperen. Dan moet er een bries staan. ja. ijn dood maar dan moet ook het geheel. Ï~V ;t nu al de beweeglijkheid van de achter- zal ken- grond, de kleuren, de schoonheid en de gloed van harmonie zijn met peren van de vlag. i leve AT zulke vrouwen zijn Maar die schrijven eenzaam krullen en bloempjes erom. leven, in Niet met drie strepen eronder, dat blijde klap Werkelijke eenzaamheid vraagt om verlossing, niets minder. Kan slechts worden verlicht door haar JK ben bang dat u zult zeggen: d*e#de tocht kent van het open het is net spi- graf - dat r De jeugd gaat dat al jaren zo i wel, ik wil ook ogen he- forceren, ik dagschema, het gebruik van ho- lemaal niet zoudt voelen. En dat moeilijk soms de situatie kan zijn de de stoet van gemeenteleden, ge gedrukpan en stapelpan, verhit- vormd door eerst de broeders, tingstijden van verschillende ge- daarna de zusters om te sluiten rechten en plezierige weekmenu' met vrienden uit het hele land. alsmede het verwerken van res Bij het verlaten van het Zuster- jes vinden we erin. Dat alles voo plein weerklinkt het eerste koraal, de somma van vijftien cent. totaal andere kwestie •el zouden cepteren. Want per slot zijn al op machteloos als hur commentaar u innerlijk niets doet haar doen Ik geef toe dat het dorp een de aandacht Zelf heb ik ook een vriendin en dorp woont, recht tegen haar schoonouders; niets laten ontgaat van deze overigens Zou ik me nu b.v. mogelijk ««.o --JO Maar toen mevrouw R. zelf paar weken het bed moest hou den, gaf buurvrouw geen enkel blijk van belangstelling, ze vroeg niet eens hoe 't ging. En daf zit mevr. R. wel wat dwars, „a; zie ik het misschien verkeerd", voegt zij er aan toe. Ook deze lezeres vraagt om een mening. Puur privé mevrouw: mijn eer ste reactie zou misschien ook zoiets zijn in de geest van „v« hip" of „zoek het nu zelf ma uit". Maar als je weet dat naast je een zieke buurvrouw ligt, die jou dan wel niet gehol pen heeft en die haar familie ook niet naast de deur heeft wo nen, dan zou ik proberen mijn hand over mijn hart te halen. Denkend dat geven (en dat hoeft heus niet altijd iets stoffelijks te :ijn) uiteindelijk meer voldoe ning geeft dan nemen. Zeldzaam Kort, maar beslist aardig vond ik de reactie van mevrouw L.L.- V. te Z. „Over mijn buurvrouw gesproken, het is een heel lieve vrouw, een schat zou ik zeggen. We wonen bijna dertien jaar naast elkaar; we zijn allebei we duwe en we gaan als vriendin nen met elkaar om. Samen naar de kerk. samen naar de n.c.v.b. en zit ik met een probleem: geen- nood, ik ga naar de buur vrouw en de zaak loopt we°- Mijn kinderen zeggen: zulk buur is zeldzaam!" Mevr. C. den H. te R. heeft ook zeldzame buren maar in omgekeerde richting.... nen wat er te lenen valt. r vooral: die telefoon. „Het i zaterdagmorgen gebeurd dat ik vijf keer uit m'n werk werd ge haald om een boodschap over te brengen.... Wij hebben tele foon moet u weten en m'n h j ren niet. Nu zijn we met achten, maar op elk moment van de dag komen ze bellen. Op een keer vroeg ze of het me niet te erg werd, toen heb ik gewoon „ja" gezegd Nu spreekt ze niet meer tegen me. Maar vindt u het nodig bij een ander de slager en al je leveranciers te gaan bellen of je buurvrouw voor loopjongen te gebruiken? Misschien heb ik tegen de wetten van de welle vendheid gehandeld toen ik haar dat eerlijke antwoord gaf; toen ik in uw rubriek over al die be hulpzame buren las dacht ook: ben ik misschien tekort ge schoten in naastenliefde? Maar aan de andere kant.. Mocht u zich schuldig blijven voelen mevrouw, dan kunt misschien beginnen met wei goeiendag te zeggen en vurig hopen, dat er als de bui is over getrokken het nodige telefoon- neergeld is betaald. Besluit want er zijn nog verschillende aardige reacties. Zoals: „Als er bij ons een koe ziek is of de oogst verregend vinden ze zijn twee bejaarde buurtjes) het bijna nog erger dan wij", aldus mevr. N. J. D.-dcn B. te N. Of: „na zeventien jaar heb ben wij nog contact met onze oude buren die toch 25 jaar ouder zijn dan wij", aldus mevr. J. H. van G.-Z. te M. Of: ..toen verleden winter het water zo zout was werd ik door hen van goed drinkwater voorzien en toen het glad was haalde men mijn boodschap pen", aldus de bijna 75-jarige mevr. W. A. S.-M. uit (natuur lijk) Rotterdam; Of: ..toen onze buren weggingen heb ik gehuild als een kind" uit de brief i mevr. G. van V.-H. te T. Of:, enfin een goede buur is beter dan een vérre vriend om een zin te citeren, die ik in negen van de tien brieven tegenkwam. Welke conclusie u uit deze vier- buren-afleveringen zult trekken kan ik misschien ergens raden, maar naar mijn gevoel zijn op deze post afgaande meer fijne, dan uitgesm-oken n re buren. Goed er zijn uitzon deringen (ook in deze rubriek helaas) die het leven zeker niet veraangenamen. Maar als je de koffie bij elkaar met mate. lie ver nog met mondjesmaat drinkt, doch op de achtergrond weet dat je in tijd van nood en ook wel in vreugdevolle dagen buren hebt waar je op aan kunt en dat bedoel ik wederzijds! dan is het goed" om een zin uit de brief" van mevr. Van V. te 's-G. aan te halen En met deze heel gewone waarheid be sluiten we dan maar! Bij plaatsing van uw mening ontvangt u naar wens het boek Tip Parade. De (lokter zegt 1 of De dokter zegt 2. Wilt u uw naam c.. adres óók vermelden in de brief, die u kunt sturen naar de redactie „Blad- Zij" met op de enveloppe „Uw mening". Zo nodig zal de redac tie een keus maken uit de binnengekomen brieven en deze bekorten. Over deze beslissing wordt niet' gecorrespondeerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 15