Uw probleem is het onze „Vrouw streefde bewust naar emancipatie" Natuurbeschermers gaan bevolking opvoeden BOEKENHOEK Togliatti wil gesprek met r.k. kerk Prof. Berkouwer week af van Dordtse Leerregels Een ivoord voor vandaag M JSff Standbeeld voor redder van Britse kathedraal PROF. FRANCOIS: ONS LAND VERLIEST TERREIN Nederlandse jurist weet niets van intern, recht Sïii! Jubileumgeschenk MAANDAG 16 MAART 1964 Ons land heeft 12 miljoen in woners en zal over zes jaar niet minder dan twee miljoen antp's tellen om van de motoren en bromfietsen maar niet te spre ken. Blijkens het zaterdag op de algemene jaarvergadering van het instituut voor natuurbescher» mingsedycatie (I.V.N.) in Kras- napolsky te Amsterdam uitge brachte verslag over 1963, is dit voor de echte natuurminnaar geen hoopvol perspectief. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Eindhoven-Woensel (11de pred.pl.K. v. d. Sloot te Pietersbierum- Wijnaldum. te Knokke (pFot. evang. kerk in België): A. M. Middag (pred. voor buitengew. werkzaamh.), geestel. verz.. voor gerepatrieerdën. woonachtig te Hengeveld. Bedankt voor Giessendam-Nederliar- dinxveld: G. J. Jansen te Benschop: voor Zonnemaire: R G. J. Timmers te Hulst. Beroepbaarstelling: Ds. H. J. Voors, predikant van de presbyterian church in Australië, is gerepatrieerd. Ds. Voors was sedert 1954 werkzaam als predikant voor buitengewone werkzaamheden om deel te nemen aan het Nederlandse kerkeweek onder zijn medelandgenoten en -emigranten. Tot zijn vertFek was ds. Voors voorzitter van de Raad vpor deze bijzondere kerkelijke arbeid in Australië. Nu na negen jaar is ds. Voors terug gekomen en stelt zich beroepbaar. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Zuid (v^c. A. L. Bos): G. Meijster te Ede. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Amsterdam-W.: C. den Hertog te Den HaagrW. en J. J. Rebel te Haarlem-N. Beroepen te Den Haag-centrum: J. J. Rebel te Haarlem-N. EVANG. LUTHERSE KERK Aangenomen naar DoetinchemDoes burg: G. W. v. Dunnewold. prop. te Aalten, die voor Den Helder en Gouda Bodegraven bedankte. ZELFST. BAPTISTENGEMEENTEN Beroepen te Amsterdam: M. Cohen te Alphen a. d. Rijn. OlID GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Grafhorst: J. v. Prooijen te Grafhorst. BOND VAN VRIJE EVANG. GEM. Aangenomen het beroep van predikant voor de binnenlandse zending: A. H. y&n Gent te Kampen. Handboekje voor de gereformeerde militair, samengesteld door ds. G. F. Haier, in opdracht van de deputaten van de Gereformeerde Kerken voor de gees telijken van zee-, land- en luchtmaeht. Uitgave J. H. Kok N.V-, Kampen. Geschiedenis van de Kerk, deeltjes 4, 5 en 6. In Boeket-reeks. Tweede herzie ne druk. Omslag Han Prins. Uitgave J. H. Kok N.V., KamPeri- Hoera, vakantie!, door J. H. Veen- kamp. Omslag en tekeningen. Tini Assglt. Uitgave J. H. Kok N.V-, Kam- pzn. Kobus, het hobbelpaard..,, door BJüsa jeW Wijnands. T"'Bk": Ao selt. Uitgave J. Er zal in toenemende mate lawaai worden geproduceerd en de toch al schaarse natuurterreinen zullen onder steeds zwaardere druk komen te staan, zowel van heit die er autowegen door heen willen aanleggen als van hen die te willen bezoeken. Deze ontsluitingsmo gelijkheden zullen opnieuw vele tiendui zenden naar buiten naar de vrije natuur brengen, die het contact met die na tuur nooit gekend hebben en er geen flauw idee van hebben hoe ze zich daar moeten gedragen. De bedreiging van de natuurterreinen kan enigszins worden teruggedrongen, enerzijds door aankoop van de bedreig de terreinen en anderzijds door instan ties zoals het IVN, die als voornaam ste taak hebben het Nederlandse volk natuurbeschermingsminded te maken, terwille van de leefbaarheid van ons land. Het gaat er dgarbij volgens het verslag ook om dat er meer besef komt voor de betekenis van de natuur en dai nodzakelijk is terwille van de natuyr zelf. Uit de verslagen bljjkt, zo zegt het verslag, dat de natuurwachter bepaald piet overbodig is. Het totale aaptal waarschuwingen liep weer ip de ve}« duizenden. Niet alleen in typische re- creptiegemeenten zoals b-v Oisterwijk 'niet rriipder dél) 049 waarschuwingen Doorn 'pl.m. 3001Soest 767en Voor- ne (ongeveer 2001, maar ook in gemeen ten als Rotterdam <3Q8 waarschuwingen in de Kralinger Hout) vielen vele ver manende (en ook opvoedende) woorden. Fictieve diensttijd voor leraren bij bet v.h.ni.o, In antwoord op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid, Tans (arb) heeft de minister van onderwijs, kunsten ep wetenschappen, mr. Th. T. Bot, be vestigd dat sedert 1 september 1961 bij een leraar, die In dienst treedt bij hei vhmo, voor bet toekennen van fictieve diensttijd de *gn. 2/3-regeling wordt toe gepast. Voor 1 september 1961 werd een andere gedragslijn voor het toekennen van ficfieve diensttijd gevolgd, die in het kort hierop neerkwam, dat aan hem, die in dienst trad bij het voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs zoveel fictieve diensttijd kon worden toegekend als nodig was om zijn leraarssalaris te doen uitkomen boven de inkomsten, die hij uit zijn vorige betrekking verkreeg niet iedere ling fictieve diensttijd. De leider van de Italiaanse commu nistische partij. Palmira Togliatti, heeft een gesprek tussen communisten en de rooms-katholieke kerk noodzakelijk ge noemd- Hij was het niet eens met een spreker die had betoogd dat de rooms- katholieken geen socialisme wensen. Togliatti betoogde dat begrippen als vrede, solidariteit, broederschap, beëin diging van kapitalistische uitbuiting en de vrijwording op hel gebied van de ar beid ook ip da Christelijke filosofie een rol spelen. Daarom achtte hij een dia loog mogeljjk en noodzakelijk. Verder veroordeelde hij de houding van Peking in het ideologische geschil met Moskou als dogmatisch ep sekta risch- China's weigering om het gedeel telijk verbod op proeven met kernwa pens te onderschrijven, noemde hij een ernstige fout. Ook had hij kritiek pp de Chinese communisten, omdat zij geen delegatie naar Italic willen sturen om de problemen tussen de twee partijen te bespreken. Leningrad krijgt „doojipaleis" G. Bogdanov. communistisch partijs» cretaris vopr leningrad, heeft in het vakbondsprgaap Tryd meegedeeld dat Leningrad spoedig over een prachtig ..dooppalëis'' zal beschikken. De com munistische autoriteiten willen hiermee de Depp tegengaan, dia vele Russen hun kinderen nog steeds laten geven. Er wordt in de Sowjetunie reeds, na mens de godloochenaars, gedoopt, doch dit geschjedt in het „paleis voor de hu welijksinzegening". Volgens Bogdanov hebben, sinds de op richting. nu vier jaar geleden, van he' tigduizend echtparen hun huwelijk glfjgar laten inzegenen. „Wij kunnen, nu er een tweede dergelijk palejs komt, ver wachten dat de kerkelijke huwelijksin zegeningen een zeldzaamheid zullen wor den". aldus de partijsecretaris voor Le- 'Öyer de doop schrijft Bogdanov nog: „de Sowjet-autoriteiten streven ernaar het inschrijven van de jonggeborenen op een dergelijke plechtige wij?e te doen Oproep om hem te weerspreken (Van onze kerkredactie) „Nog steeds is er ook zelfs maar geen vraagteken gezet achter de tuchtmaatregelen," zei zaterdagmiddag de Kamper hoogleraar, prof. J. Kamphuis. „Ik zou willen dat dat struikel blok uit de weg geruimd zou worden, niet in de eerste plaats om ons, maap om uwentwil. Ik 3PU wil]ep dat aap uw kant ge zien werd; Zo kunnen we hen (de vrijgemaakte gereformeerden} niet in het aangezicht zien." Deze woorden werden gesproken op de jaarvergadering van de persver- ais eei eniging ..Waarheid en Eenheid", die in Amersfoort werd gehou den. Maar duidelijk bleek die middag, vooral tijdens de beantwoording van de vragen, dat de hoogleraar van de Theo logische Hogeschool der Gereformeerde (vrijgemaakte) KeFken, dat er voor- hem een .geheel ander en nieuw strui kelblok bij gekbmen is. ..Er is aan mijn kant", zo zei hij ..een hartstocht vjndpn bij de Waarheid, de hoogleraren prof. dr. G. C. Berkouwer en prof. dr. A. D. R. Polman in hun weerspreken van de goede belijdenis. Prof. Kamp huis sprak als zijn mening uit die hij ook reeds op papier gezet heeft dat prof. Berkouwer een dyjdelijke „an- ti-Dordrec)it"rkoers gaat varen. Hij be-, doelde dagrnjee dat deze gereformeer de theoloog van 'de V.U. en ook de dogmaticus Polman van Kampen 1 afwijken van de zogenaamde Dordtse! Leerregels. Referaat Zij konden elkaar niet luchten of zien. Sterker nog: zij kwa men er rond voor uit, dat zij eikaars gezworen vijanden wa ren. Het was een publiek geheim, dat koning Herodes en stad-j houder Pilatus elkaar het licht in de ogen niet gunden. Het\ was geen reclame voor het romeinse bewind, maar waar komt' het niet voor, dat tot leiding geroepenen op gespannen voetl met elkaar leven? Zn het moet dan ook niet als een gebaar van vriendschap worden uitgelegd, dat de stadhouder de ver dachte Jezus naar Herodus stuurt, als hij heeft vernomen, dat Jezus uit Galilea afkomstig is, welk gebied tot het ambtster- ritoir van Herodus behoort. Afschuifsysteem, omdat Pilatus geen weg weet met deze beschuldiging? Of een plagerij, die prachtig van pas komt nu Herodes enkele dag in Jeruzaleml verblijft? Herodes heeft het blijkbaar doorPilatus moet be slist niet denken, dat hy zijn vingers zal branden aan deze delicate zaak! Hij laat Jezus een schitterend, kleed aantrekken en zendt Hem zo terug naar Pilatus. Dacht u, dat de stad houder dit neemt? Misschien tot uw grote verrassing doet hij dat wèl. Sterker nog: op diezelfde dag worden Pilatus en Herodes dikke vrienden! De Bijbel legt ons niet omstandig uit welke motieven bij deze onverwachte vriendschap een rol} hebben gespeeld. liet feit van die vriendschap wordt slechts geconstateerd. Het feit, dat twee mannen, eerst vijanden van elkaar, vriendschap sluiten op het moment, dat zij een meenschappelijke tegenstander vinden. Zo was het toen is het nu: haat en vijandschap, belangentegenstellingen ver dwijnen als het gaat tegen Jezus „Waarheid en Eenheid". Hij gaf sterk kerk-historisch gekleurd overzicht i waarbij hij terugging tot 1816 toen de' Hervormde Kerk de zogenaamde regie-! mentenbyndel aapvaardde. Vanaf die' tijd zijn de gereformeerden onderljng verdeeld. Er vopden schisma's plaats. Gereformeerden gingen, maar gerefor-1 meerden bleyey ook aohter. Prof. Wil Vanavond: Johannes 14 vers 15 tot en met 31 geschieden, dat dit feit voor de ouders,vooral "aar voren, komen een werkelijk herdenkenswaardige ge- formeerde beurtenis wordt. De ouders krijgen, wan? neer zij hun pasgeboren kind laten in schrijven, een gedenkpenning, waarin n en geboortedatum zijn gegrift, zou een dergelijk aandenken niet op prijs stellen?", aldus de communistische partijsecretaris voor Leningrad. Nederlandse vrouw herdacht 150 jaar Koninkrijk Koningin Juliana ook aanwezig (Van een onzer redacteuren) Horyen de vrouwen van Ne derland in de stadsschouwburg van JP Utrecht ter herdenking van 150 te rink" en J. van Gennep. In Boeket-ijaar Koninkrijk. Vrouwen van reeks. Eerder gepubliceerd in verza-!J melwerk Christus de Heiland. Omslag onderscheiden godsdienstige en Vrouwencom£té, waarin achttien vrou- Han Prins. Uitgave J. H. Kok N.V.. levensovertuiging, van elke poll- Karppen. Itieke kleur, van alle rangen en facet, Zjj zei: „Ons delijk het gevoel er te kunnen, njet te beantr Zijn alle godsdiensten gelijk?', door dr. J. Verkuyl. In Boeket-reeks. Derde druk. Omslag Han Prins. Uitgave J. H. Kok N.V-, Kampen. standen en van alle leeftijden. Er waren vrouwen die in de Neder landse vrouwenorganisaties tientallen i jaren een belangrijke rol hebben ver vuld en die kunnen gelden als de voertreksters in de emancipatie van de laatste vijftig jaar. Daar waren bijvoorbeeld mejuffrouw Mary Barger, mr. Af. A. Teilegen, mr. Estelle Si mons, om enkele te noemen. De eerste vrouwelijke staatssecretaris van Ne- 1 derland, mejuffrouw dr. A. de Waal, de eerste vrouwelijke minister, mejuf frouw dr. Af. Klompé, de huidige mi- nister van Maatschappelijk werk, me- Dra. Schouwenaar-Franssen. het eerste en enige vrouwelijke lid van de Raad van State, mejuffrouw E. Ribbius Pelletier, het eerste vrou- julelijke A.R. raadslid mevrouw Die- mer-Lindeboom, alle vrouwelijke par- „„„j- lemenfsleden, zelfs die van de com- ke„dgem«,!!"d"S, ?MS t 31 land.nl °°k "«denten 1.521 Zweedse zendelingen gewerkt heb- en huisvrouwen. ben en dgt in datzelfde jaar bijna 18 mil- Fn dan wa. d. „h.,. da_ intens V00r d® zeildin« wer(1 ult" meebelevend, H.M. de Koningin. dua,g„„u.h.»pen niet to. de Lu,her-1 .\m'cT, so kerk behoren Het jijn Je twee .Hor- ver,rokkt„' mevrouw mr. J. grootste: de Zending van de Pinksterge- M. stoffel,-van Heeften die de bijei meenten met 48! eendelingen.de Zending kornet presideerde mededeelde. van de Vrije Evangelische Gemeenten Lijkbezorgingsrecht, door dr. J. vai der Haar. Uitgave N. Samsom N.V. Alphen aan den Rijn. (Ter gelegenheid van de promotie van de schfijver ep djt proefschrift aan de Vrije Universiteit ga ven wij van de inhoud van deze stydi~ reeds een brede vermelding.) De bijbel over de U#fö@, toegelicht door dr. D. Deden. Uitgave J. J. Romen Zonen, Roermond en Maaseik. De bijbel over het heil der volken, toegelicht door dr. A. de Groot. Uit gave J. J. Romen A Zonen, Roermond en Maaseik. De bijbel over God, de Vader, toege licht door Witold Marchel. Uitgave J. J. Romen Sc Zonen. Roermond en Maas Vrije Evangelise! .3 en het Orebro Z_... schap met 149 zendelingen. georganiseerd Diepzeeduiker naast Jeanne d'Are iwenorganiisaties een ontmoetingspunt hebben. In totaal echter deden vier en dertig organisaties aan deze dag mee. Het richtsnoer van prinses Beatrix voor de herdenking: bezinning op ver leden, heden en toekomst gold ook voor deze dag. Mejuffrouw mr. A. E. Ribbius Pelletier belichtte het verleden: met milde humor beschreef ze de evolutie in het denken over de plaats van de vrouw als staatsburgeres. Een evolutie, die zowel voor de man nen als voor de vrouwen soms moeilijk te verwerken is geweest. Zij meende, dat de hujdige stand zo is, dat de vrouw van nu zich niet behoeft op te schroeven. Zij behoeft niet gelijk aan de man te zijn. zij kan wezen wie zij is: Drie vragen Aan alle deelnemende vrouwenorga nisaties zijn de afgelopen maanden drie vragen voorgelegd. De antwoorden heeft mej. dr. M. Klompi' de volgende spreeki De drie vragen luidden: Is het dc bewuste wens van de vrouw geweest of de evolutie van de maatschappij, die de emancipatie bevorderd heeft? Ten _.nlicht is 'elk aandeel zal de thans moeten nemen in de ont wikkelingen die gaande zijn? De antwoorden luiden kort samenge vat op de eerste vraag: van een klein gedeelte was het de bewuste wens van de vrouw, verder was het een econo mische noodzaak en een cynische groep: het was de wens van de man omdat meiSje£ de vrouwen goedkope arbeidskrachten|3racilt Het'antwoord op de tweede vraag hield in. dat men wel van oordeel was dat de vrouw, maar dan steeds persoonlijk gezien, in alle facetten aan- I vaard is. zowel bij sport, kunst als in het sociale leven. woorden aan de bestemming waartoe wij zijn geschapen. In deze zin is de samepr leving onmenselijk geworden, Er is een wanverhouding ontstaan tussen techr nisch en wetenschappelijk kunnen en het beleven van geestelijk-zedelijke waarden. Ons doel is niet meer primair gelegen in de emancipatie, maar posi tief gericht op het vervullen roeping en taak naar eigen aard en aan leg. Het is de vrouw die het hart agn de samenleving kan geven, maar dan zal zal zij op ieder terrein rok haar aandeel moeten willen en kunnen leveren. Slechts door samenwerking is c... gelijk. Spr. riep op tot het onderzoeken en vernieuwen van eigen doelstellingen en samengaan waar mogelijk is, normen zijn zeer verscheiden, sa hangend met levensbeschouwelijke aehr tergronden. Door onderling kennis te Samenwerk i n g Na oriëntatie en inventarisatie kan worden beslist wat gezamenlijk ter hand genomen kan worden. Met kracht pleitte mevrouw Kloosterman voor samenwerking met kerkelijke en interkerkelijke vrouwenverenigingen zoals thans reeds bestaat rondom de wereld vrauwengebed8dag. Nu de vrouwenorganisaties elkaar gevonden hebben In deze manifesta tie hoopte zij op een voortgezet ge sprek, waarin zelfkritiek en eerlijkheid tot het uiterste betracht zullen moeten worden. De herdenkingsdag werd besloten met een geestige eenacter en een korte musical, beide geschreven door Eine Verkade, waarin alle „vrouwenproble- Hij meende een drietal motieven te bespeuren. Hei eerst noemde hij dc ge- loofloze hiërarchie, d'-ï zich sinds 1816 splijtzwam deed kennen. Toen uwam er iu de kerk eep bestuur dat zich niet langer gebonden verklaarde aan de belijdenis. De bestuurders wa ren zeer zeker niet zonder geloof, he|, bestuur was alleen maar aan zelf gebonden, Deze mensenlieerschap- pij heeft kerkontbindend gewerkt, in latere jaren- Oecumenisme Maar in 1816 openbaarde zich ook; reeds een ander motief dat prof. Kamp- huis noemde: het modernistisch oecu-1 menisme. dat de belijdenis sloopte om[ Prof. mr. J. P. A. Franeois lev SI„reznowel üücMdtaï W' z^'-das als voorzitter Van zeiden „neen" tegen dit motief. Deze' de Nederlandse vereniging voer Kamper hoagleraar zag dit motief internationaal reoht dp waar- uftnravoren komen in de Gppe- I® j®0"1 ,ae1 synodale) kerken. Juist in sehuwing geuit dat Nederland be- dat verband lanceerde hij zijn aanvalzig is de internationale rechts- op de beide gereformeerde dogmatici. i Het derde motief noemde prof. Kamp-;wereW te verliezen, huis de zucht tot dogmatisch-wijsgeri- ge speculatie, die zich boven Gods j Woord verhief Ook in de kring v; Afscheiding werd vaak de stem wejpjg gehoord. Het Calvyn ;„.,B speculatieve motief openbaarde zjpb echter vooral bij Abraham Kuyper. De beide laatste motieven openbaarden zieh vooral in de oorlogsdagen en leid^ den tot de scheuring. Speculatie over de Waarheid werd de twistappel, de hiërarchie veroorzaakte de scheuring. llitsichlloos Prof. Kamphuis gaf als zijn mening te kennen dat sebismatiscljp motieven nog volop werkzaam zijn, In de Her: vormde Kerk bleven de „gereformeerd de bonders" dje bij een uitz-'chtloos conservatisme terecht zijn gekomen en beschouwd worden als Indianen in een Amerikaans reservaat. U koos. zo zei prof. Kamphuis, voor de positie van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk. U, als groep van „Waarheid en Eenheid" staat daarmede in het ge vaar gedoemd te zijn bij alle protest achter de fcV.ep aan te lopen. Maar uw plaats is meer bedreigd dan die der Gereformeerde Bond om dat u niet uit een geografisch geslo? ten gebied komt en niet de „eerbied- waardige achtergrond der vaderen" hebt. Uw positie is reactionair be paald. Wat is er bij u, zo zei prof., Kamphuis nog, agn belijdenisinhoud j al niet gerelativeerd. Er is onzeker-1 heid over allerlei behalve ove hiërarchische positie, Het slot zijn rede was een oproep om terug te keren tot de Drie Formulieren van Enigheid en „Zie dan of wij u niet willen ontvangen." Vragen Een tiental aanwezigen onder de ruim 200 belangstellenden waren vepl jongeren stelden vragen. Zo Prof. Francois, die sprak op de al gemene vergadering van de vereniging te Rotterdam, weet dit aan het feit dat Nederland een van de zeer weinige hoog ontwikkelde landen is, waar bij een af gestudeerde jyrist een vrijwel volko men onwetendheid wordt aangetroffen ten aanzien van het internatioale recht. Nederland levert juristen af, aldus prof. Francois, zonder dat zij met eni ge kennis van de internationale aspec ten van hun vak zijn uitgerust, terwijl vrijwel overal elders het volkenrecht een verplicht vak bij de studie is. Hij pjejtte derhalve voor invoering van een vgrplicht vyk „kennis van de internationalebetrekkingen" in de rechtsstudie in Nederland, dat zou kun nen bestaan uit de hoofdbeginselen van het volkenrecht, internationaal privaat recht. Europees recht en internationale politiek. Verlenging van de studieduur zal daarvan nauwelijks het gevolg be hoeven te zijn, want men zou een van de twee verplichte keuzevakken van het ogenblik, die toch niet de resultaten op- JSieuwe bijbelvertaling vroegen echter naar de afwij- zing van samenspreking door de vrij- \rr\fW In gemaakte synode van Assen-1961. VUU1 i LHJloC VUIJV Prof. Kamphuis zei daarop nog d; hij geen cultus wil maken van samen spreking. Hij wenste geen „gesprek" om zo samen de Waarheid te ontdek, ken. Maar, zei hij, dat ik genegen ben or) met u te spreken bewijst mijn aan wezigheid hier. Maar de zaak is nog steeds zo, dat het van tweeën één is: Of wij komen als veroordeelden, of wij komen sa-men spreken. Prof. Kamphuis bedoelde daarmede dat samenspreking alleen,::1- J- •--ut gulden. De aanwezigen vonden dat het wei tien gulden mocht zijn. Tevens werd medegedeeld dat het bestuur plan nen overweegt om zich tegen het stre ven van de zogenaamde „Achttien" verzetten. De protestantse kerken van Polen ho pen in 1966 c: i nieuwe bijbelvertaling te kunnen uitgeven. Deze zal dan wor den aangeboden aan het Poolse volk ter gelegenheid van d- herdenking van het duizendjarig bestaan van d Pool se natie. Men is reeds veertien jaar bezig met dit werk. De protestanten ir Polen ge bruiken nu nog een bijbel, die voor het eerst in 1632 uitgegeven werd en in de negentiende eeuw werd herzien. Vernieuwing van de taal en resultaten van bijbelon-' oekingen maken een nieuwe vertaling noodzakelijk De bijbelvertaling Is slechts een deel van een literair geschenk- Men hoopt namelijk ook in 1965 een uit zeven de len bestaande uitgave van de werken van Maarten Luther te kunr aanbie den, evenals een bloemlezing van wer ken van prot°«tantge Poolse schrijvers. en, die men ervan verwacht, kun- laten vallen. Wil Nederland in de wedstrijd tussen een voortdurend toenemend aantal sta ten in de wereld en bij een voortdurend toenemend technisch en intellectueel rsil zijn plaats behouden, aldus prof. rancois, dan zal men alle zeilen moe ten bijzetten. De moeilijkheden bij de KLM. als gevolg van de algemene tech nische en politieke ontwikkeling in de wereld, konden volgens hem een waar schuwend voorbeeld zijn. Tbezicht godsdienstlessen Polen overweegt maatregelen tegen r.k. kerk Wieslaw Myslek, een leek die met ge- zag spreekt en schrijft over kerkelijke aangelegenheden en daarbij het stand punt van de Poolse regering pleegt weer te geven, heeft in het blad Zycie War- szawy de leiders van de r.k. kerk ir Polen beschuldigd van pogingen om toe zicht van de staat op het godsdienston derwijs te voorkomen. Hij waarschuwde ervoor dat zij, die in dit verzet volhar den, rpet overheidsmaatregelen reke-i ning moeten houden. De bisschoppen hadden volgens hem getracht een sfeer van „strijd en drei ging' rond deze kwestie te scheppen en onder meer de priesters bevolen zich te verzetten tegen het staatstoezioht en de toepassing van andere bepalingen. In 1961 nam het parlement twee wetsont werpen aan, waardoor het godsdienst onderricht op staatsscholen verboden werd. Wel mochten er in het hele land rond 16.000 gelegenheden voor gods dienstonderwijs worden geschapen, mits deze werden ingesohreveq, het onder richt de twee uur per week niet over schreed en op dit onderricht, dat louter godsdienstig moest zijn, staatstoezicht kon worden uitgeoefend. Myslek zegt voorts in gijn artikel, dat de staat, op een paar uitzonderingen na, niet kan toestaan dat monniken dege godsdienst lessen geven. Monniken waren namelijk verantwoordelijk geweest voor „politie ke betogingen, onverdraagzaamheid en fanatisme". In Estland zijn nog 2000 methodisten De Sowjetrepubliek Estland telt op het ogenblik nog twaalf methodistenge meenten, waartoe ruim tweeduizend lid maten behoren. Dit heeft de r erinten- dent Alexander Kuum uit Tallinn, de vroegere hoofdstad van Estland, be- kendgemaakt in het blad „Vredesklok- ken". Het kerkgebouw in de stad Tallinn dat pver 550 zitplaatsen beschikt is praktisch iedere zondag overvol, zodat het vaak voorkomt, dat er twee dien- sten na elkaar gehouden worden. In ditzelfde gebouw kerken ook de adventisten. In de stad Tartu delen de methodisten met de baptisten en de ad- i ventisten een kerkgebouw, dat vroeger aan de Grieks-orthodoxe kerk behoorde. Superintendent Kuum schrijft verder nog in de „Vredesklokken". dat de dien- sten in de kerk van Tallinn geleid wor- den door twee predikanten en dat 21 kerkeraadsleden meehelpen. Vergeten Het standbeeld can een diepzeeduiker zal een plaats krijgen in de be roemde eeuwenoude ka thedraal van Winchester, tussen beelden en monu menten ter ere van ko ningen, heiligen, bis schoppen en andere be roemdheden. Het bron zen beeld, dat naast het standbeeld van Jeanne d'Arc zal komen te staan, stelt de Engelse diepzee duiker Bill Walker voor, gestoken in duikerpak en met de helm onder de arm. Het is ontwor pen door sir Charles Wheeler, voorzitter van de Royal Academy, die hiervoor gebruik maakte van ouue foto's van Bill. Deze bijzondere eer is bedoeld om Bill Walker te danken voor het werk, dat hij in het verleden voor het behoud van de kathedraal heeft gedaan. De hulp van Bill werd namelijk in 1905 door de autoriteiten van de ka thedraal ingeroepen om te voorkomen, dat het negen eeuwen oude ge bouw, dat op laagveen- grona was gebouwd, in zou storten. Zes jaar lang zwoegde Bill zes dagen per week in het donkere water on der de kathedraal, waar bij hij zijn eigen leven op het spel zette. Twee maal heeft hij namelijk de dood onder ogen ge zien toen zijn zuurstof leiding klem raakte. Beetje voor beetje heeft hij echter het oude fun dament van beukehout door beton weten te ver vangen, 's Avonds ging Bill gewoonlijk een bier tje drinken en pijltjes werpen in een café in Winchester. Zondags be zocht hij zijn vrouw en kinderen in Londen. Toen het werk in 1911 was voltooid werd er een dankdienst gehouden, die door koning George V werd bijgewoond. De duiker zei b'j die gele genheid tot de koning: Het was saai en een zaam werk". Daarna keerde Bill naar zijn ge zin terug en ging weer werken als duiker naar wrakken. Aangenomen wordt, dat hij in 1921 is overleden. „Maar daar wij alle, contact met hem verlo-l ren hebben, weten wij dit niet zeker. W\j gelo ven dat Bill een van de grote figuren in de ge schiedenis van dc kathe draal is. Wij hebben ech ter slechts tceinig gege vens van deze man. die dit pracht werk verricht te", zo zei een van de Bij de vraag naar de plaats van de vrouw in de komende ontwikkelingen hadden vele rapporten opgemerkt, dat de vrouw thans nog veel op een aparte plaats gezet wordt (vrouwenrubrieken), ook wordt zij wel geweerd of gewoon •geten. De vrouw adepteert zich te iel a i de i t het i i de i die de vrouwelijke psyche zal moeten gaan bestuderen. Mej. Klompé achtte scholing en opvoeding van de vrouw tot een volwassenheid waarin zij zicb com petent voor haar taak in gezin en maat schappij voelt nog meer nodig dan thans het geval is. Zowel voor het ge zin als voor het onderwijs ligt hier een taak. Dc beroepsvoorlichting cn her scholing zullen intensief ter hand geno men dienen te worden. Zij drong aan op samenwerking der vrouwenorganisaties waardoor een we tenschappelijk onderzoek op dit ter rein verricht zou kunnen worden. Maar ook op andere wijze kunnen de vrou wen. met behoud van eigen visie sa menwerken. Namelijk om de samenle ving weer een hart te geven. De hui dige mens gaat onder in de massa waardoor een ontstellende vereent»- ming ontstaat. Onmenselijk M. C. E. Kloosterman- Fortgens, presidente van de Christen! Jor.ge Vrouwen Federatie Y.W.C.A. en vice-presidentc van het Nederlands Vrouwencomité legde de nadruk op dit] Vraag: Ik bewoon een bedrijfspand, dat mijn eigendom is en waarin ik on geveer 40 jaar lang het meubelma- kersbednjf heb uitgeoefend. Nu ik 75 jaar geworden ben, verricht ik zelf nog slechts enige werkzaamheden. Perso neel heb ik niet. Natuurlijk heb ik hiervoor niet meer het hele pand nodig en daarom heb ik enige gedeelten ver huurd. De werkplaats wordt nog door mij gebruikt en een paar kamers die nen voor mijn eigen bewoning. Moet ik bij de aangifte van de inkomsten belasting ook nog een geschatte huur waarde van he» door mij bewoonde ge deel te opgeven? Antwoord: U moet dc opbrengst vai het gehele pand voor de inkomstenbe lasting opgeven dus de door u ontvan gen huur alsmede de huurwaarde var het gedeelte dat u zelf gebruikt. Zc nodig moet die huurwaarde gescha worden. Omgekeerd mag u de kosten die op het gehele pand drukken vat uw inkomen aftrekken. Vraag: Is het u bekend of invaliden die in verband met kinderverlamming slecht ter been zijn, uit het polio- oi een ander fonds een vergoeding kun nen krijgen voor het aankopen van eer- auto om naar hun werk te gaan. Hoe moet dit worden aangevraagd aan welke formaliteiten moet wordet voldaan en wie geeft in dergelijke ge aanmerking en aan welke voorwaar den moet worden voldaan? Antwoord: Aangezien voor dergelij ke aangelegenheden geen algemene re gelen gelden, en elk geval op zich zelf beoordeeld wordt, raden wij u aan in lichtingen te vragen aan het Prinses Beatrix-poliofonds, Bezuldenhoutse weg 253. Den Haag, telefoon 070724353. Vraag: In uw antwoord inzake hel huzarenstukje" schrijft u dat deze uit Irukking „om de haverklap" wordt ge bruikt. Nu zou ik u willen vragen: Wa! oetekent deze uitdrukking weer? Antwoord: Deze uitdrukking komt ln \fan Dale voor. Onder haverklap ver slaat men wellicht klapvlies, eigenlijk stro of kaf van uitgedorste haver, in, ieder geval Iels niettigs dus. De uitdruk king „om de haverklap" betekent dan oorspronkelijk: Om een nietigheid om edere kleinigheid en thans is de bete tenis iets veranderd, namelijk: fedci igenblik, bij de geringste aanleiding. Vraag: Uit betrouwbare bronnen heb k vernomen, dat in de Sowjetunie een werkdag van 7 uur normaal is. Die bron nen zijn o.a.: Ruim baan, januari 1963 artikel van drs. H. Valken. Studium ge nerale, september 1963, artikel van dr F. Feldbrugge, waarin hij schrijft: Een werkdag van 7 uur is in de Sowjetunie egel" Kunt u mij ook zeggen of 'n de Sowjetunie ook de vijfdaagse werkweek egel is? Antwoord: Het officiële antwoord dat wij bij navraag ontvingen luidt: De werkdag voor alle industriewerkers van de Sowjetunie bedraagt 7 uur. in de ge bieden van de zware industrie 'mijn werk, chemische industrie, e.a.) be draagt de werkdag 4, 5 of 6 uur. De al gemene werkweek is een zesdaagse met een werktijd van 39,4 uur. In verschil lende Industrieën is volgen de autoritei ten de vijfdaagse werkweek ingevoerd verband houdende met het arbeidspro ces in het betrokken bedrijf. Er wordt ven wel niet opgegeven waar precies een vijfdaagse werkweek geldt. Vraag: Wanneer een vader, die uit zijn eerste huwelijk een aantal kinderen heeft, hertrouwt en een van de kinde ren overlijdt en wanneer dit kind on getrouwd is, hoe staat het dan met de nalatenschap van dit kind. Antwoord: In dit gevel erft de twee- Ie vrouw niets. De vader deelt gelijk met de overblijvende kinderen op, als er drie of minder overblijven, en neeft recht op een vierde als er meer dan vier overblijvende kinderen zijn Dit be hoeft nog een aanvulling, want nakome lingen van overleden kinderen treden ln de plaats van een gestorven kind. Als er dus een kind sterft en er zijn ninde- i"*n of kleinkinderen aanwezig van een ander gestorven kind, dan ontvangt de vader de helft en de andere helft wordt verdeeld tussen de kinderen of klelnkin- leren van het gestorven kind. enz. Bij Testament zijn hierin veranderingen te orengen. Vraag: Hoe kunnen wij het adres te weten komen van een kennis te Holland in Michigan, dat is zoek geraakt? Brieven, die olel z(jo voorzie» van naam en adres, kunnen ntet tn behandeling worden genomen Ge heimhouding Is verzekerd Vragen, die niet onderling met elkaar ln verband staan, moeten tn afzonder lijke brievcd worden gesteld Per brief dient een gulden aan post- «egels te worden ingesloten Antwoord: U kan zich wenden tot het Nederlands Informatiebureau: midwes- tern division, adres Netherlands mu seum. Holland. Michigan. U.S.A Vraag: Ondergetekende is vorig jaar j m de ziektewet gegaan. Zijn ziekte is langdurig en er is geen kijk op, dat hij kan gaan werken. Nu heeft hij nooit rentezegels geplakt omdat hij na zijn I 15ste jaar pas bij een ander ls gaan wer ken. Hoe lang betaalt de ziektewet uit? En als die ophoudt, kan hij zich dan bij •en andere instantie vervoegen? Antwoord: Normaal wordt het zieken geld een jaar uitbetaald. Er zijn echter uitzonderingen, waarin een langere uit kering mogelijk is. Aangezien ons de iard van de ziekte niet bekend- is, k- n- nen wij natuurlijk niet nagaan, of we hier met een uitzondering te maken zul- '0|i bobhen. Maar als het ziekengeld op houdt. kan ook bij die niet krachtens de invaliditeitswet verzekerd is aan spraak maken op een uitkering krach tens de interimwet invaliditeitsuitkering.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 2