CHRISTEN-DOCENTEN VERNIEUWEN TAALONDERWIJS VIA TONEEL Nederlandse violen van grote kwaliteit DE MAGERE HEILIGE verhalen van een boodschap Het grootste avontuur van de Luchtvaart ZONDAGSBLAD ZATERDAG 14 MAART 1964 N.R.T. helpt protestantse deuren openzetten Op ons artikel „Achter de mens gekeken", over de Idealen van protestants-chris telijke cultuurdragers als de letterkundige C. Rijnsdorp zijn fijne reacties gekomen. Reacties, die er op wijzen dat het verlangen leeft om het deelhebben aan de cultuur in breder kring aan te kweken en te stimuleren. Het stemt tot voldoening, dat het zeer 't bijzonder ons christelijk supporter in de persoon van de heer Tj. Meijer, dus in het j ,T de heer Tj. Meijer. dus ir middelbaar onderwijs is. waar christelijk Pedagogisch stud; het verlangen reeds in daden wordt omgezet. Wel nog pas op één front, doch nu de eer ste barrière met succes werd een onde genomenis de kans groter, dat de actie alle takken van Hij kreeg blanco volmacht om komen tot de vorming van het C.P.S. ressorte rende „Sectie voor mondelinge taalbeheersing en dramatische vormgeving''. Een volgende christelijk onderwijs zal gaan stap was een gesprek met. Ro- Wat is er aan de hand? Herin nert u zich nog. uit eerder ge noemd artikel, het beeld van de Achterhaven? Daar een hoop volle beweging ontstaan. Leraren De lijf leden van hel Nieuu Rotterdams Toneel die voor Ie raren en leraressen bij het cliris lelijk middelbaar onderwijs op treilen als stafdocenten ,00, mondelinge taalbeheersing en 1. l'an linkf ar rechts: Robet meen directeur i de f ries, al- in het N.R.T.. Ie cursus. F. li- bert de Vries, algemeen direc tenr van het Nieuw Rotterdam. Toneel, die onmiddellijk enthou siast werd. Enthousiast omdat hij het mankement UVf.Su.s „„.o.—... derwijs bij zijn eigen kinderen maken leraressen M.O. zijn bezig de had geconstateerd. Enthousiast Schouwburg ri grepen door de rijkdom en schoon- heid van „mondelinge taalbeheer- L sing en dramatische vormge- •V ving", dat zij daarin hun levens- I richting willen zoeken Wat dan? Protestants Nederland heeft geen academie, waar in de sfeer van i» thuis en gebaseerd op eigen over- tuiging talenten tot ontplooiing kunnen worden gebracht. En als *iv-; zo een academie (voor meerdere terreinen van kunst) er komt, ,-J dan zullen wij tegelijkertijd moe- ten werken aan de verbreding van het thuisfront. Opdat het ta lent klankbord vindt. Aan het achterland mankeert de cursus) is veranderd. Vondel n°S wel het een en ander; ook in is niet meer uitsluitend voorwerp onderwijskringen. Een onderzoek van taalkundige uitpluizerij. Von- naar het genre toneelstukken dat del en al die andere groten in de hier te lande in schoolvoorstel- literatuur met wier werk onze lingen door leerlingen onder lei kinderen vaak in taaie lessen ding van onderwijskrachten moesten kennismaken, zij leven wordt opgevoerd, zal uitwijzen nu voor deze jeugd. Omdat hun dat de gooi- en smijtkluchten met docenten thans leren hoe zij de de prullen en draken van lopen- kunstenaar, diens kunst en sfeer deband-schrijvers het in aantal waaruit die ontstond. ..over het winnen van de kundig gemaakte voetlicht" moeten brengen. en naar ir.houd waardevolle to- Verantwoordelijkheid het effectief werken onmogelijk de schatti de Rotterdamse Een jaarlijkse Er zal echter iets meer dienen mogelijk het thuisfront te gebeuren om op alle scholen waaraan wij zo dringend behoef- Mei' zolder te halen, te hebben. culturele doorsteek te bewerkstel- ook omdat het plan om hierin belangstelling de lessen t ligen. Omdat men in die kring niet langer vrede had met manco's in het taalonderricht, dat kwam. van generatie op generatie vrij wel onveranderd bestond uit het volstampcn van arme. jonge hoof- van getuigend toneel den met taalkennis, echter veelal deze protestantse doorsteek zonder de jeugd deelgenoot te ma ken van taalkunst en de schoon heid daarvan. hoogste twintig deelnemers (prachtig als experiment) zou de verwerkelijking van het ideaal minder noS vele jaren van ons verwij derd houden. Ook mag het niet ÉH p}'ddelbaar onderwijs be- erbetering te helpen brengen Wii hebben er de vorige zaterdag protestants-christelijke zijde lu?senin gezeten. En niet m geïnteresseerd, want Piet der Meulen en Johan Greter Robert de Vries, voorstander ten ook ons bijzonder te boeien, perkt blijven. Daarnaast schonk dit contact vol doening. omdat hier binnen eer hetgeen aan levensrijkdom en voor de, opvoeding, dus de toe- >aii jici naa,ni mcu ihoonheid in de toneelkunst te komst zo belangrijke kring als het het c P S de achterstand weet gaat de al langer bestaande com missie voor het schooltoneel sa men met de nieuwe experimente le werkgroep. le Ondei zijn nu drie boeken met een verhalend ka rakter verschenen die alle drie een dergelijk goed ni veau hebben, die. hoewel ze in sti listisch opzicht bijna onopvallend zijn. zo'n geheel eigen karakter hebben, dat het de moeite loont, dit werk wat na der te beschou- Ondei is, zijn Italiaanse naam ten spijt, een Ne derlands auteur, van een Italiaan se vader en een Nederlandse moe der. Zijn boeken zijn in uitnemend Nederlands schrt De taal Nog een imme bleef onbesproken, het tempo Grote leemte Geen enkele taaldocent i vinden is. gaf spontaan zijn vol- docentenkorps ledige medewerking. Al even en- onderwijs, deuren thousiast belastte de acteur Piet gezet naar de verwezenlijking derland heeft dit laatste tijdens omvattende zijn opleiding geleerd. Hij is er eenvoudig niet toe in staat, tenzij hij. reeds leraar zijnde, zich bui ten het onderwijsstelsel iets weet eigen te maken van de kunst die de toneelspeler en de voordrachts kunstenaar verstaan, nl. de mon delinge taalbeheersing en drama tische vormgeving. De neerlandicus N. van Dillen, leraar aan het Christelijk Lyceum twintig zaterdagmiddagen. Boeiende lessen De taken werden als volgt ver deeld: Robert de Vries zou zelf les geven in elementair spel, meer in het bijzonder het peilen Dit ideaal is in het generale gesteld de scheppende kracht van ons protestantse volksdeel te stimuleren en de niet-croaiicv Het is wel duidelijk: op veler lei terrein wachten talloze, grote en moeilijke taken. En zware verantwoordelijkheden. Een hand jevol mannen en vrouwen met Afhankelijk durf en besef hebben, met het Christelijk Pedagogisch Studie- j- -nci t.i.o-uc ctcjiivididi.'u tvcei n: centrum achter zich, daarheen het Christelijk je lopen, nadert te sneller en in koers gezet. Christelijk Neder- -orden open- groter wordende omvang dat pro- land mag hen niet alleen laten bleem. nl. de verantwoordelijkheid varen. Want dan gaan zij (en voor de gevolgen van verlevendi- wij) de mist in en dat lot is in ging en vernieuwing van het taal- het verleden teveel durvers en onderwijs. eenlingen aangedaan. Wij mogen meer riskeren: vast dient greep nu te zi.in op het de cultuur. >rgd, pre cies, draagt nergens de sporen van de moderne tendens, zich onbehouwen of cru uit te drukken. Sterker, er is iets van die bescheidenheid in het ge bruik van de stijlmiddelen, dat voor sommige lezers zelfs s Er zijn mensen die Ondei's boe te doen beseffen dat lelijke middelbare scholen lei stuurwiel deel leven is; een terrein waarop het zaak is. evenals elders een eigen daad te stellen en eigen geluid te laten horen. Voor het Christelijk Pedago- lingen slagen, die TON HYDRA twee romans, De Grootvorstin bij L. J. C. Boucher in 1959 en J.ut Het grote Land bij A. A. M. IS- Stols/J. P. Barth z.j. (in 19631. HHHBBPip. >e- Daartussenin is bij de laatste uit- lerveeld uit de hand leg- gever verschenen de novellenbun- gen. Ik neem aan dat hun iets del Taboe en Televisie. De aan- ontgaan is wat anderen, zo uw dVjd!ng roman en novelle schiet recensent fascineert of inlri- bet werk van Ondei tekort. apert mat het leren van dit Men zou deze romans eerder lang werk'tot een bijzonder avontnur SST* ^eirbeTTn van de geest maakt. een langzaam naderbij komende Er zijn dan nu verschenen revolutie^ in De Grootvorstin le Dordrecht, behoort tót degenen daaraan^expressie boeten geven- ekking^to? hTt'^ a die het ontbreken van 'deze scho- zijnde experiment j het ontbreken ling voor docenten als voelen. Sedert lang zocht hij en Sedert lang zocht hij naar van het versdrama en de in ernre- kunst «^neel) het ideaal 1 oplossing, verdiepte zich in t a"„nat^«rsarama en de ïnteip e te begrenzen Het is alleree plcrhriifirnnct p>n fnnpplcnpcl. ïatle van de Kiassiexen en EllSe ,,„„„.4 toneelschrijfkunst en toneelspeel- kunst, maar besefte, dat hij met £t £ur Piet eigen bekwaming niet mocht vol- ^tte zich in de klassieken de moderne toneel der Meulen Het ideaal van de heer Van Dil len werd vernieuwing van didac tiek en methodiek voor het gehe le taalonderwijs. Na naar vele kanten de voelhoorns te hebben uitgestoken (om het niet te inge- het onderwijs, dus op de prak- UJ* van het schoolleven. Pas ter was bereid daarna komt dan als gunstig uil- INTIEME EXPOSITIE IN DEN HAAG regie en Johan Greter was bereid vloeisel dat dnrenten" el^ite g-K £**5, tïïSSLïa. IV. tiviteiten zullen benutten, bijvoor doeken te doen. dageI' 6eeid""tèr"""ve'rbetering vai hst seum, een expositie helemaal u..ev».v»wt w.w -vu „.vu uv ...0v van hemde en ver een twintigtal schooltoneel. 7-4:717 wikkeld te maken, besparen wij cursistén (een grotere' groep zou Kunnen wij van het experiment V00r kenners en "efhebOqftS. u de namen, en afkortingen, ysjn, gunstige resultaten verwachten? Tr"~1 7 de organisaties en instellingen', 1Zeer zeker. Ze zijn er al. In ver bij wie hij de bal aan het rollen scheidene middelbare scholen heb- bracht) vond docent Van Dillen De jeugd geeft dramatisch vorm ben de leerlingen reeds gemerkt, in de taal die zij leert. dat hun leraar of lerares tdoor toch verdient ze meer be langstelling dan die van de JTR IS OP het ogenblik een kreeg in Duitsland u z een massaproductie piepkleine tentoonstelling kopé viool. Tegen i?l het Haagse Gemeentemu- koop instrument konden de viool- het instrument goed ingespeeld is, het leven in een garnizoensplaats en een geïsoleerd vorstelijk bui- r/#///iir////ii/0i/i/#i//jw«/i///w//f, tenverblijf kennelijk in onze eigen eeuw geplaatst de Rus sische revolutie zou tot voorbeeld hebben kunnen dienen er is iets ongrijpbaars in dit verhaal, alsof het op een heel grote af stand zich afspeelt. Wij voelen ons in dit verhaal van een groei ende dreiging en van te nemen beslissingen, terwijl het karakter zich zwak en hulpeloos weet, ten volle betrokken. Dit zijn proble men van deze tijd, nuchter en precies gesteld. Maar tegelijk ligt er iets over dat niet van deze tijd is, misschien wel van alle tijden, of van de ene tijd die on benoembaar is in dit boek, maar in de 3 kostelijke verhalen over 3 grootvaders. Hier is veel meer nabijheid, plezier in de te kening van het zuidelijke land schap. plezier en weemoed in liet tekenen van de 3 oude man nen in betrekking tot hun klein kinderen, waarbij het dan nog in één geval om een fictie gaal. De beide verhalen die er aan voorafgaan brengen ons weer in de wereld van de Grootvor stin, een oerverleden, een toe komst. Het geeft de auteur ge legenheid, zijn kennis van wat veraf is op zijn lezers over te dragen. Natuurlijk niet alleen die kennis. Het gaat om meer. Wij maken daar opnieuw mee kennis in het laatste boek Het ;rote Land. Naar aanleiding van leze roman valt er nog iets meer te zeggen over wat zich op zo verre afstand bevindt en ons lokt of trekt en over de auteur die ons daarvan mededeling doet. Het grote Land vertelt van een student die zich aan de universi teit jarenlang heeft verdiept in de wetenschap omtrent een be paald volk dat ergens ver in het noorden aan de rand van de staat in betrekkelijke afgesloten heid leeft. Het verhaal begint er mee dat de student daar per trein heenreist, hoe hij na enkele opmerkelijke gebeurtenissen ge durende de treinreis die 5 da gen duurt in het land aan komt, heel in het kort wat hij daar beleeft en hoe hij terug keert naar de universiteit en te genover zijn hoogleraar weigert, de scriptie te schrijven waar al les om begonnen is. Dat is dan conflict in de zakelijke-weten- schappelijke sfeer, maar niet minder in de persoonlijke; de student is met de dochter van de hoogleraar verloofd. Dat het niet tot een breuk met die verloofde komt is een van dc verrassende wendingen waaraan de auteur zo rijk is, die aan het slot van het boek op een happy-end zou kun nen lijken, als het niet een totaal andere betekenis had. Hier ti'eft aan, verder te gaan. Not fart well, but fare forward lezen wij in het in de geest verwante werk van T. S. Eiiot The Four Quar- Opdracht Frankrijk tig worden. Kijk er is. een de goed- vooroordeel tegen een nieuwe vi ool. Volkomen ten onrechte. Als verleden voorjaar de meest effec- Veel publiek, zal er niét haar toe gaan. Daarvoor is ze te Ommekeer experts. Wij bedoelen de ten- violist en pedagoog èn (wat be- toonstelling over de Neder- !°.n0rijke7- is), bezeten landse vioolbouw na 1900, die tot 30 maart te bezichtigen valt. Nu is er in de muziekinstru menten afdeling van het Gemeen- kan het heus erg mooi klinken! aUiidPresent Maar niet elke nieuwe viool is T is S'happy.end het gar- e v en iiifhir 'al se 1 k e&*0ude'"italimltm p niz?en WOldt in pan gehakt, viool «en Stradivari i Tn de beOelhebbïnde officier die inmln ^iA u' do°r de dood van zijn oom geheel het instrument v onvoorbereid op diens plaats ge- het instrument. komen fa> hee£ in de £ch Het aardige van deze expositie zaam maar zeker voltrekkende is nu, dat men kan zien hoe een algehele ontreddering de zeker- viool gebouwd wordt. De firma heid, klaarheid en rust gevonden, Stüber heeft nl. zijn werkplaats waarom hij zijn gehele leven te- en geeft er demonstra- vergeefs gevochten heeft. Voor de belangstellenden vol gen hier de tijden: op de woens dagen 18 en 25 maart van vioolbouwatelier uur, op de zaterdagen Hij richtte RRRjHH op, zocht uit alle landen bekwame 21 en 28 maart vioolbouwers bij elkaar en haalde En ook wordt land. Welnu deze sproken) temuseum eigenlijk een perma- vioolbouwers, bleven hier, onder- precies 1 Doodnuchter !n nu iets dat merkwaardig is r de auteur en aan diens werk eigen stempel geeft: vermaarde collectie van Neder- het oude handwerk landse violen uit de 17e en de hersteld. Deze expositie is 18e eeuw. Ja zeker de Neder- u-4 rigj landse viool had een grote naam de vioolbouwers als J; meester, Hendrik Jacobs, Pieter Rombouts en Willem van der Sij- de uit het 17e-eeuwse Amsterdam enkele te noemen verkochten hun instrumenten door de buitenlandse afkomst, heel Europa. In de 18e het levende bewijs! Namen als de lak- de welving van Max Möller sr. en jr., 'jUgjtf J. Stüber, van J. Vedral, L. Racz. van W. P. Kunze, L. Krumbholz, om er maar tonen nog ■PHBI vindt er ook de echt Ne- de instrumenten van de derlandse naam als W. Bouman, Haagse vioolbouwers Johannes O Stam, onder. Cuypers en van zijn tw Johannes Franciscus en Johannes steekt dus Bernardus zeer geliefd. Dit wa- waarop ren alle „barokviolen", wa» de klank bestemd was kleinere ruimte en voc mermuziekspel. ify////////»////#//////////#////////»#///////////##//////////////////#/////////////////////////, Wisselwerking Men weet. hoe al in de tweede helft der 18c eeuw de constella tie van het muziekleven (van het gehele cultuurpatroon) ging ver anderen. De burgerij werd de cul- Achter deze en stuk muziekcultuur", n trots mag wezen, waarvan Men zou zelfs van een artistieke voor de nationale bewustwording op dit het ka- terrein kunnen spreken. Daarom verdient de initiatiefnemer van deze expositie, de heer Dirk J. Balfoort, oud-adjunctdirecteur van het Gemeentemuseum en oud-con- de muziekafdeling. vioolbouwers, dan kan .nen me wordt daar niet warmer of nig verschil ontdekken bij de uu- er> er wordt niet even gepau- snijding van de F-gaten, de krul zeerd 0m de overwinning te vie- de lak, de welving van net onder- ren- Er verandert feitelijk niets, blad, de ligging van het boven- De revolutionairen rukken aan, blad. De kenner zal er naar snak- d? goede strategie van de verde ken zo'n instrument in zijn handen digers betekent alleen het opge- te nemen om nog beter de eest v?n van datgene waarvan men de viool (en van de viool- niet mccr zeker is en daarmee hij ,iet voorkomen van bloedvergie- de ten. maar voor de eigen kleine de groep betekent het niet meer dan an hoogstens een paar dagen uitstel. bouwer) te leren kennen, zal eindeloos discussiëren lak. over de houtsoorten, kam, over de strijkstok, v tentoonstelling °Pk prachtige exemplaren Niet mogelijk Gelukkig heeft men een inge nieus electrisch draaisysteem be dacht, zodat men alle facetten van pijnlijke De dood van de commandant is in dit verband illustratief. Dc kogel treft de commandant on middellijk na het begin van de aanval niet in het hart, maar in de maag. Hij verliest smadelijke dood de alle lof 1 Weer een experimentele ro- werken, grillig en bladzijden door te worstelen. Met iezer dolf J. Geel en uitgeven door Dc Bezige Bij te Amster- jeugdig dam. Het geheim van dit boek auteur is, dat de illusie van een ver- Past x (veel te lang) volgehouden. Veel haal gewekt wordt, met als iang_ want het is een mager hoofdpersoon de jeugdige Paul thema, d.w.z. mager alleen een genie hebben kunnen volbrengen. Misschien heeft hij het nodig gehad dit van zich af schrijven, als oefening, als or- Nu zal men natuurlijk de opwerpen, of zo'n nieuwe vio zelfde kwaliteiten bezit als al de Stradivarius of ccn Guarneri verschijnselen. Als men dit aan een vioolbi de geëxposeerde violen, altviolen, leiding meteen celli en contrabas kan bekijken. Op een heel aparte manier is Maar hoe al deze instrumenten dit modern, als dit versleten met te horen, woord hier even dienen mag. Het de be- heroïsche heeft afgedaan. De held is een povere figuur gewor- dening der gevoelens, technische groei in de 19e eeuw. H Nieuwe instrumenten als de sa- c niet xofoon ontstonden, de oude wei- C. R. den omgebouwd en verbeterd om te voldoen. de uitwerking daarvan ^wwvwwvws^wv En wat de viool betreft. klinken, krijgt al gaat het ten slotte raag reikte klankschoonheid. Dat is 1 de- eenmaal niet mogelijk! den. Misschien is "hij""wel neüro- cen Wij hopen dat menig muziek- tisch of mankeert hem iets an- leraai zijn leerlingen naar deze ders essentieels. Maar en hier- expositie stuurt. Een demonstra- i„ verschilt Ondei radicaal van bouwen van de viool heel wat moderne tijdgenoten uiterst leerzaam. Misschien geen ogenblik wordt dit tekort het bespelen omgetoverd tot iets geweldigs. "m°" geen moment wordt van de nood Johnnn Stiiber ucrltt met assistent aan zijn violen, uiterst zorgvuldig uerk. en als tegenspeelster Katinka. dan! Ja er zijn zelfs trekjes van Geel: het ontdekken van de liefde door de jonge mens. Om dergelijke ervaringen kunst schreven wordt of sigaretjes worden opgestoken, om van andere verrichtingen te zwijgen. Ook gebruikt ieder een krachttermen, de meisjes trekjes' natuurlijk niet uitgezonderd, toch duidelijlTproza Maar verder wordt je ieder onderscheiding van Bert Schiei houvast systematisch ontno- beeks n. Zelfs de tekst op de poëzie dus, öf een gerijpt herin neren, het terugzien van een af stand, met een lange afgelegde weg tussen toen en nu. Het boek heeft hier en daar dichterlijke aanzetten, maar wil verheven wartaal, schrijver zit nog te dicht op zijn ervaringen De de' ur„rAhA'mïf< Tt o? de zeer uitvoerige titels uit symbolisch-dichterliike verl ding van de der erotiek trekken. De innert de lezer aan Also sprach Zarathustra van Nietzsche, al was het alleen maar vanwege de „De wereld waarin de liefde immense verschillen. ontdekt wordt kan vele gezich- dichter-denker ten vertonen: luguber middel- woord, geleid door 1 h moedswaanzinnige inspiratie bezeten van de behoefte een an- ti-evangelie tc schrijven. Het re sultaat was een boek dat op de westerse cultuur grote invloed ÜjjBMf* Terecht heeft eeuws, grotesk ascetisch: derlijk erotisch, speels of rustbarend. Een chaotisch ter rein, waarin toch verwarring langzaam de vorm aanneemt heeft uitgeoefend*. van de magere, ontoegeeflijke Geel veel lager gegrepen, werkelijkheid. De beelden dat neemt niet weg dat hij waarmee „de magere heilige1 de lezer confronteert, kan •ren of dooi n. Men kan ue - structuur van de sebeucfenmej, ^er""e™,« 1 onderzoeken en verstandelijk kunnen afgaan. Nu i3 alles te 1 wekt dit dan op t van een strijkinstrument. land heeft immers te kampen met een enorm tekort aan strijkers. Dan zou deze expositie een twee ledig doel krijgen: aan de ene kant geeft zij dus een grotere be kendheid aan de nieuwe viool en aan de andere kant stimuleert zij het bespelen. Dit is de gang van het verhaal, die ik bij wijze van uitzondering zo uitvoerig heb naverteld, omdat het wezenlijk is voor deze vorm van literatuur. Inhoud en vorm, toch al moeilijk te scheiden zo dra het om literatuur gaat, kun- nert hier niet door analyse uit el kaar worden gehaald. Het een is het ander, bij beide romans. Daarom vinden we in dit werk ook niet een exuberante stijl die hijgend vooruitloopt op alles wat reeds geweest is, kenmerk van heel wat zwak avant-garde werk. Merkwaardig is verder dat dit werk zo sterk het karakter van een boodschap draagt, een op dracht of hoe men het ook maar noemen mag, in elk geval van iets of iemand van veraf, van bui tenaf. Ondei betracht daarin zelfs een zekere rechtlijnigheid, een deugd die op de jaarmarkt des geestes vrij laag genoteerd staat. Dat is hem geen zorg. De boodschap is slecht te om schrijven Concreetheid zou haar wellicht te grijpbaar maken, en- gageerbaar, voor een karretje te dat een reis daardoor 5 etmalen, duurt? Men moet dan wel in Azië belanden, of in een gedroomde wereld, misschien zelfs een me tafysieke wereld. De schrijver heeft een studie van het boeddhisme gemaakt en zich een tijdlang wetenschappelijk hoe nuchter in het tibc- taans verdiept. Dat is niet mis te duiden. De boodschap zelf moge dan ongrijpbaar zijn, zijn auteur des te meer. En daarmee zou dan, op z'n hol lands uitgedrukt, de kous af zijn Maar ik houd niet van kousen die af zijn, hoe zeer ik de westelijke zucht ken om het naadje van de kous te weten. Wij zijn niet klaar. Nogmaals, typisch is dc grote mate van nuchterheid die dit pro- kenmerkt. Hier zijn geen vage deugd gemaakt. 1 se htige Hier Schrijfvreugde De novellenbundel heeft na de oman bijna het voorkomen van 'en vrije zaterdagmiddaq. Er Dra. H. E. KOKEE-VAN DFN ïs wat meer uitbundigheid, een BERGE bepaalde schrijfvreugde. vooral •a*#*#***# a*a*a*a* Het grootste avontuur van de geveer vierduizend jaar geleden Luchtvaart (van luchtballon als jongen uit gevangenschap zijn tot straalvliegtuig), door Al- ontkomen door het ..aantrekken vin M. Josephy jr. in de be werking van J. van Hattum. Uitgave Elsevier, Amster dam. Een groots standaardwerk voor de werkkleren gel") en het voorlopige einde: de gigantische ruimtevluchten van Titof, Gagarin, Glenn en vele anderen. In ruim vierhonderd bladzijden wordt de lezer inge- allen die bij de lucht- (en ook wijd in de geheimen van de bal ruimte-) vaart zijn geïnteres- lonvaart, de bommenwerpers, de secrd. Dit is ons inziens de enig straalvliegtuigen en de raketten, juiste omschrijving voor dit met Natuurlijk ontbreekt een reporta- enige honderden illustraties ver- ge over 's werelds eerste lucht- Luchte boek, dat de lezer boeit reder, dr. Albert Plesman, even van het begin tot het eind; het min. Al met al een waardevol en begin: de eerste overlevering om- overzichtelijk samengesteld boek- trent het vliegen van de mens werk, dat door zijn uitgebreid- (keizer Shun van China zou on- heid wel prijzig moest worden. ten. Hier wordt materiaal aange dragen. waarmee het christelijke westen voorlopig van doen zal heb ben. Al denk ik alleen maar aan de figuur van de held zoals Ondei die ons beschrijft. Zelf lopen Een laatste eigenaardigheid van dit verhaal, schijnbaar heel opper vlakkig, zij hier ten slotte gesig naleerd. Zij is niet afhankelijk van interpretatie of zienswijze, ze ligt eenvoudig in het verhaal zelf. Het grootste deel van Het grote Land is gewijd aan de reis daar heen. Het valt de opmerkzame le zer op tijdens het lezen. De auteur merkt het zelf op in dc tweede helft van zijn verhaal. Hij laat het aan de lezer over, te zoe ken naar de zin daarvan. Die zal overigens niet zo diep hebben te graven. Is de reis niet erg be langrijk? De reis naar een doel? Is de voorlopigheid niet erg be langrijk? Verdere vragen en ant woorden dient de criticus evenzeer aan de lezer over te laten. Evenals de beantwoording van de vraag, vanwaar het woordje groot in Ondei's titels komt: groot vorstin, het grote land en zelfs in dc tweede bundel, grootvaders. Het Inkt mij niet zonder diepere zin. Vooral gesteld tegenover de kleinheid van de mens en zijn le- En ten slotte: voor wie de boodschap te vaag blijft, tc weinig omlijnd, die trachte relf naar verheldering van de con touren, naar concretisering. Het beste wat een auteur kan doen is met de middelen die hem ten dienste staan ons op die weg te plaatsen. Wij moe ten dan zelf gaan lopen. C. OUBOTER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 17