Synode ging niet in op
vragen van bezwaarden
Een kanttekening
Een woord voor vandaag
s?,s&,,ï£aS,,sut^s&nafcïjr,as! 1«a^3,^B,s5^t,s!^!ïn:[,looU,diapï;e?de m m,°?n ne
Gesprek met Methodisten
minstens jaar uitstellen
eenvoudig
Veel Zweden protesteren
fel tegen voorstel
Kloof tussen christendom
en communisme blijft wijd
ZATERDAG 7 MAART 1964
INVESTERINGEN STIJGEN
Laatste dag van gerei, synode
Met slechts drie stemmen tegen
Moderamen wil
een gesprek
adviserende commissie.
Leeuwarder predikant dr. J. G. Aalder
rapporteur was. Toen verklaarden zich
26 synodeleden voor en 26 tegen de
voorstellen.
Herzien
kerkredactie)
■onden elkaar niet.
de commissie van preadvies
rat meer genuanceerd oor-
het bleek al spoedig dat daar
ook diepgaande bezwaren tegen bcston-
Een poging a
de prijzen die gemaakt kunnen worden. De bruto opbrengst moet zó
groot zijn, dat hieruit alle kosten (lonen, grondstoffen en andere uitgaven)
kunnen worden bestreden, dat er ruimte is voor afschrijvingen, reserverin
gen en belastingen en dat er dan toch nog geld overblijft voor de eigenaar of
de aandeelhouders, opdat zij een vergoeding krijgen voor het beschikbaar
gestelde kapitaal.
Onze bedrijven moeten dus voldoende kunnen omzetten tegen winstgevende
prijzen, onverschillig of zij in massa fabriceren (schoenen, boeken, marga
rine, meubelen, auto's en stenen), alleen op bestelling leveren (machines,
schepen, kranen tramwagens) dan wel diensten bewijzen.
Een groot deel van onze bedrijven heeft zich toegelegd op het maken van
artikelen voor de consument. Zij hebben over het algemeen over de afzet
niet te klagen. De koopkracht wordt regelmatig groter, de bevolking groeit
voortdurend en gezamenlijk kunnen en willen wij meer kopen. Bij gevolg
zijn er goede afzetkansen.
Het gaat alleen niet van een leien dakje. De concurrentie uit binnen- en
buitenland is groot en elk bedrijf moet dus alles op alles zetten om de klant
er van te doordringen dat juist zijn artikel voor de vastgestelde prijs het bes-
Een ander deel van onze bedrijven maakt geen artikelen voor de consument heeft de gereformeerde synode be-
maar voor andere bedrijven. Zij leveren produktiemiddelen: motoren, ma-j sloten om niet in te gaan op het
ehines, kranen, pompen, buizen, transportmiddelen, meetapparatuur. Onze! verzoek van een groot aantal
bedrijven kopen deze produktiemiddelen omdat zij goedkoper, meer, beter, j mensen bezwaarden in gerefor-
sneller willen produceren. Onze bedrijven investeren zoals wij dat noe-1 meerde kring om een samen- opnieuw te bestuderen. Bezwaarden
men voortdurend. spreking te houden met Gerefor-!ziJ die het naar hun geweten moeilijk
Investeren is om verschillende redenen voor onze bedrijven van groot be- -- - IhAhhnn me
lang maar investeren is ook voor de gehele samenleving van grote betekenis.
Wij zullen dit toelichten. i
Door loonstijgingen lopen de kosten voor de bedrijven regelmatig op. Een king had een verklaring moeten
van de mogelijkheden om die kostenstijging te helpen opvangen, is een gro- vooiafgaan^dat de tuchtmaatrege- stel,
tere produktie door middel van investeringen: de kosten per eenheid pro- jen uit de dagen van de scheuring
dukt worden dan lager, waardoor de concurrentiepositie sterker kan worden.in de Gereformeerde Kerken niet
Investeren biedt ook de gelegenheid met minder werknemers meer te doen. meer voor de rekening van de sy-
Het personeelstekort dwingt tot aanschaffing van nieuwe machines, waar- node worden genomen,
door op daarvoor geschikte afdelingen minder personeel nodig is en het te
kort niet meer zo nijpend wordt. Ook dit stimuleert de produktiviteit. De tegenstemmers waren ds. M.
De grotere produktie die dank zij de investeringen mogelijk wordt, is drill- Vreugdenhil, ds. K. G. Idema en ds.
rvnd noodmkeiuk om .an dc gesteun vraat van dn consumenten te kunnen ,Dangt e„V°?efmoefindbe Susïe met 11"
voldoen: hoe meer er geproduceerd wordt, hoe kleiner wordt de noodzaak om gl00t aantal voorstellen en tegenvoor-
veel artikelen in het buitenland te kopen, terwijl er bovendien goederen stellen. Dit voorstel kwam uiteindelijk
uittrehreid worden v'n de kant van ds- A- C- van Nood
uitgebreid worden. en dr. F. L. Bos die oorspronkelijk be-
VVij moeten echter niet alleen aan vandaag, maar ook aan morgen denken.trekkelijk ver uit elkaar stonden.
Er moet nu gedacht worden aan werkgelegenheid in de toekomst voor onze maar toch een gezamenlijke basis voor
kinderen en kleinkinderen. En dat wil zeggen dat er bijtijds geïnvesteerd een uitspraak vonden.
- Dit onderwerp was reeds eerder aan
moet worden in fabrieken en machines. de orde geweest. Na een lang debat
Maar het is uit sociaal-economisch oogpunt ook van het grootste belang dat werd uiteindelijk op 16 januari ge
er meer in woningen wordt geïnvesteerd, dat er wegen, dijken, polders, brug-1 stemd over de voorstellen van de pre-
gen enz. bijkomen, dat het transportapparaat groter en de energievoorziening
uitgebreid worden.
Tegen deze achtergrond gezien, ligt het voor de hand dat er jaarlijks grote
bedragen geïnvesteerd worden: door bedrijven en door overheid. De bedra
gen schommelen echter. Enerzijds omdat bedrijven zich ook afvragen of de
investeringen wel rendabel zijn. hetgeen uiteraard verband houdt met de
economische situatie. Anderzijds omdat de overheid een rem op de inves
teringen zet, als die haar te snel gaan.
Wij leven thans in zo'n tijd. Vorig jaar augustus zijn de vervroegde afschrij
vingen op bedrijfsgebouwen geschorst, enkele maanden later werd het tempo
van de overheidsinvesteringen gedrukt en tot slot is de mogelijkheid tot ver
vroegde afschrijving geschorst en is de investeringsaftrek voor bouwwerken
opgeheven. En dat alles om te voorkomen dat het totaal aan bestedingen te
veel zou oplopen en een overbesteding zou ontstaan.
Van het totaal aan bestedingen neemt de consumptie ruwweg 75% voor haar
rekening en de investeringen 25%. Om te voorkomen dat de bestedingen te
veel oplopen, kan dus een rem op de consumptie en/of op de investeringen
worden gezet. De klacht van het bedrijfsleven is thans dat de regering bij
haar bestedingsbeperking teveel het accent op de Investeringen legt.
In 1963 werd volgens de recente gegevens van het Centraal Planbureau
door de bedrijven 10,3 miljard in vaste activa en 0,5 miljard in voorraden
geïnvesteerd; dat was 8V'2% meer dan in 1962.
Voor het lopende jaar 1964 worden de totale investeringen van de bedrijven
op ƒ13,24 miljard geschat, een stijging van liefst 23%. De prijsstijging van de
investeringsgoederen speelt hierbij wel een rol; in hoeveelheid uitgedrukt
stijgen de investeringen ongeveer 13%.
Die opvallende stijging is niet direct een uitvloeisel van een grotere inves-
terlngslust van de bedrijven. Er zal dit jaar behoorlijk meer door de bouwnij
verheid geïnvesteerd worden terwijl voorts de openbare nutsbedrijven in ver
band met het aardgasleidingnet bijzonder veel zullen investeren. Ook zullen
de investeringen in voorraden sterk stijgen.
De investeringen van de overheid zullen echter niet zo sterk toenemen. In
1963 stegen zij met 9,7% en voor het lopende jaar wordt de uitbreiding op
9.2% getaxeerd. De door de overheid zelf ingestelde temporisering is hierop
zeker van invloed.
Investeringen plegen in de hoogconjunctuur te worden afgeremd, niet omdat
ze niet belangrijk genoeg worden geacht maar louter uit conjuncturele over
wegingen. .Dit mag echter maar tijdelijk gebeuren want voor een grotere
produktie, dus voor meer welvaart in de toekomst, zijn wij zonder meer op
stijgende investeringen aangewezen.
gevolg is
scheuring In 1944,
I Dat verdere uitspraken en toelich
tingen boven hetgeen uitgesproken is
door de synode van Utrecht-1959, als
bedoeld in de ingekomen stukken tot j
gevolg zouden kunnen hebben een mo-
gelijke verwijdering tussen leden in
eigen kerken, die in deze zaken een I
verschillend gevoelen voorstaan, dat]
ze echter van elkaar willen respecte-j
Zo kwam men dan tot het besluit
niet in te gaan op het verzoek van
bezwaarden. Maar de synode droeg j
het moderamen nog wel op
dit besluit met hen een gespt
Hij werd mishandeld, maar Hij Het Zich verdrukken en deed
Zijn mond niet open. Ook dit zegt de profeet Jesaja van de
lijdende Knecht des Heren, van Jezus Christus. In dit ,^ich
laten verdrukken" is geen passiviteit en ook geen onmacht.
Het had anders gekund, maar dit geschiedde welbewust, Jezus
kende de wil van Zijn Vader en Hij had er, hoe verschrikkelijk
de angst voor de dood aan het kruis Hem ook drukte, ten
diepste vrede mee. Hij liet Zich verdrukken, omdat dit het
wezen van Zijn zending uitmaakte. Hij had ook nee kunnen
zeggen maar dat nee zou onze meest volstrekte ondergang
hebben betekend. Hij zweeg, toen de grootste beledigingen
en verdachtmakingen Hem in het gezicht werden geslingerd
en toen het kruis voor Hem werd opgericht. Sterker nog: Hij
vroeg vergeving voor Zijn verdrukkers en vervolgers. Och,
wij kennen het verhaal en wij geloven, dat hier de kern van
het Evangelie ligt. Onze overdenkingen in de weken voor
Goede Vrijdag richten zich, elk jaar weer, op de strijd van deze
Mens, Die voor ons het leven gaf. Maar al onze woorden kun
nen zo gaiLtv de aandacht afleiden van die strikt persoonlijke
vraag: u, die dit leest, en ik, die dit schrijft, geloven wij,
wéten wij, zijn wij er tot in de vezels van ons bestaan van
overtuiqd, dat dit lijden, deze dood zich niet verdraagt met
zogenaamde objectieve redeneringen en betogen over de enige
weg, langs welke God, de mens weer in de gemeenschap met
I-Iem zou kunnen toelaten? De spits van dit Evangelie is zéér
persoonlijk: gelooft u, dat Jezus Christus de weg naar Golgotha
ook voor is gegaan?
ri Wij lezen vanavond: Johannes 11 vers 17 tot en met 31.
I Morgen lezen wij: Johannes 11 vers 32 tot en met 46.
(Van
kerkredactie)
irof. dr. D. Nauta om
len tot een volgende
synode kreeg niet de vereiste meerder
heid. Een voorstel van prof. dr. C. van
der Woude om nog op deze synode tot
een oplossing te komen vond meer ge-
De synode kwam tot haar uitspraak
na een viertal overwegingen. Zo zei
dat bij de gevoerde discussie geble
ken is dat bij de vragen inzake de
consequenties die besloten liggen in de
terzijdestelling van de vervangingsfor
mule in sommige opzichten verschil
van gevoelen bestaat.
dat de synode van Utrecht-1959 als
haar overtuiging uitsprak, dat wan
neer er een nieuw begin met de vrij
gemaakte kerken gevonden zou kun
nen worden het verschil van beoorde
ling van wat in het verleden ge
schied is, het samengaan in de toe
komst niet blijvend zou mogen ver
ijdelen, doch dat beide kerken dan
in bewustzijn van beider tekort deze
zaken met ootmoed aan het oordeel
Gods zouden mogen overlaten.
VrVVan1^ TrJhTvan"^": van dë"commissie*. ow" nen en Methodisten. Tenminste
deling van het verleden, in het be- 0" zal ,onSetwijfeld in die een jaar zouden beide kerkge-
Gereformeerde Kerken zelf. E,8„r™ ,van drf .G Th; Rothuizen ont men Om het voor en het tegen
benoeming tot hóo3"l" te Kampen[van eenwording onder ogen te
aanvaardt. zien.
Middelburg wordt de samenroepende
kerk voor de volgende synode, die ir
1965 wordt geopend. Maar de synodele
den zullen maar weinig in Middelburg
bijeen komen. Besloten werd om daar de
openingszitting met voorafgaande-
bidstond te houden, maar om meerl
op een conferentieoord bijeen te komen.
De ervaring van de synode Groningen-1
1963, die eigenlijk in Lunteren bijeen
was op conferentieoord „De Blije We-
relt", was zo gunstig dat besloten werd
om de kerkorde te wijzigen, zodat in de
toekomst steeds op een conferentieoord
vergaderd kan worden. Naar alle waar
schijnlijkheid zal de synode van Mid-
delburg-1065 ook op „De Blije Werelt"
vcrgadeien.
Op deze laatste vergaderdag te Lun
teren werd nog besloten om twee waar
nemers naar de wereldbijeenkomst van
de World Presbyterian Alliance (Her-
vormde Wereldbond) in augustus in
Frankfurt am Main af te vaardigen. Het
is nog niet bekend wie afgevaardigd
zullen worden. Prof. dr. Nauta heeft
Open brief aan Anglicaanse leiders:
Negenendertig vooraanstaande
Evangelicals (reformatorische
Anglicanen) hebben in een open
brief, die gericht is aan de bis
schoppen van de Britse Angli
caanse kerk, gepleit voor uitstel
van een definitieve beslissing
over een samengaan van Anglica-
Geref. synode
gesloten
(Van
kerkredactie)
Gistermorgen was zelfs nog niet
te voorzien dat de gereformeerde
synode diezelfde dag nog gesloten
zou kunnen worden, Vrij vlot werd
evenwel toch nog door een voor
stel van ds. A. C. van Nood en
dr. F. L. Bos een einde gemaakt
aan een langdurige en moeilijke
discussie, waarin het ging over det
vraag of men in moet gaan op
verzoeken om terug te komen op
tuchtuitspraken uit het verleden.
Plotseling viel het laatste besluit
en kon dr. P. G. Kunst, de voorzit
ter, een punt zetten achter zeven
volle weken synode arbeid.
In zijn slotwoord bracht hij dank
aan de aanwezigen. De agenda en
het aantal besluiten was te lang
om ze allemaal op te sommen.
Hij wilde zich dan ook niet wagen
aan zelfs maar een poging om de
belangrijkste e- uit te kiezen.
Maar het resultaat van het werk
ligt er nu. Er is ondanks alle ver
schillen een duidelijke begeerte ge
weest om elkaar te zoeken en vast
te houden.
Kerkedag van Duitse
Evangelische Kerk
in zomer
1965
De twaalfde Kerkedag van. d<* Duitsi
Evangelische Kerk zal gehouden-worden
van 28 juli tot en met 1 augustus 1965
in Keulen. Op een zitting van het pre
sidium van de Kerkedag is dit1 vorige!
week besloten, Evenals bij de Vorige
Kerkedagen verwacht men zeer veel be
langstellenden uit het buitenland.
Het oecumenisch comité, onder voor
zitterschap van Mark Gibbs uit Man
chester, zal van 19 tot 21 mei a.s. in
Parijs voorbesprekingen houden. Naast
kwesties van organisatorische aard, zal
men zich ook bezig houden met moge
lijkheden voor nieuwe godsdienstvor
men. In het comité zullen afgevaardig
den uit Frankrijk, Oostenrijk, Nederland,
Schotland zitting hebben.
Zwitserland
Twee predikanten uit Oost-
Duitsland hebben in een persoon
lijke brief aan de voorzitter van de
Westduitse Bondsdag, dr. Eugen
Gerstenmaier, een poging gedaan
om te komen tot een nieuw „vre
desinitiatief". De twee predikanten
te bespelen dank zij de
twee klavieren
VOLWAARDIG
ELEKTRONISCH
ORGEL
aan: N.V. Emincnt-Bodegraven,
j Minder godsdienstlessen op gymnasia?
S.V.B. met waarnemer
in Studentenraad
In zijn dezer dagen in Amsterdam
gehouden vergadering heeft de Neder
landse Studentenraad na bespreking
met de onlangs gekozen nieuwe voor
zitter van de Studenten Vak Beweging,
de^heer A. J. L. van Hooff, besloten de
te doen vertegenwoordigen.
Vele raadsleden spraken de hoop uit
dat de S.V.B. meer een constructieve
•ende positie zou gaan
O
Het
Ere-doctoraat voor
oudheidkundige
De 43-jarige Nederlandse oudheidkun
dige Jacob Gergrd Nicolaas Renaud,
uit Amersfoort, heeft als eerste Neder
lander na de schilder S. Ruysdael in de
17de eeuw, het eredoctoraat in de fa
culteit van de letteren van de universi
teit te Caen in Normandië gekregen.
Dit geschiedde op gezag van prof. dr.
Michel Bouard deken van deze facul
teit.
De heer Renaud is wetenschappelijk
hoofdambtenaar van de Rijksdienst
voor het Oudheidkundig Bodemonder
zoek te Amersfoort. Zijn specialiteit
Is middeleeuwse archeologie.
De Zweedse minister van onder
wijs en godsdienstzaken, dr. Rag
nar Edenman, heeft een petitie ont
vangen, die door ruim 2,2 miljoen
personen is ondertekend. De overi
gens niet erg kerkelijke Zweden
protesteren hierin tegen de aange
kondigde verandering van het
godsdienstonderwijs op de Zweedse
gymnasia. Een studiecommissie,
die belast is met de vernieuwing
van het leerplan van de gymnasia
heeft een voorstel gedaan om het
aantal godsdienstlessen tot de helft
terug te brengen. Alleen de hoog
ste klassen zouden voortaan gods
dienstonderwijs ontvangen, zodat
in de andere leerjaren dit onder
wijs praktisch niet gegeven zou
worden.
Aan het eind van dit jaar wil men het
nieuwe leerplan, dat zowel de richting
GROEI en PROFIJT
Elke HONDERD GULDEN, in
januari 1963 belegd in participatie-
bewijzen
ALGEMEEN FONDSENBEZIT
was aan het einde van dat jaar in beurs
waarde toegenomen tot f 112.40 en bracht
op aan contant inkomen f5.78.
Participatiebewijzen A.F. in 1/1, 1/2 en
1/10 coupures, worden dagelijks aan de
Beurs genoteerd.
Vraagt inlichtingen en brochure bij commis-
sionairs en banken.
ongewenst zijn dat buiten een democra
tische nationale unie, waarin alle stu
denten zich vertegenwoordigd weten,
een groepering blijft opereren, waar-
I door de eenheid binnen de studentenwe-
als de aard van het onderwijs drastisch verstoord zou worden. Een uit
zat veranderen, op de scholen invoeren, spraak J-
Wetgevers hebben echter al verklaard.
de publieke opinie, die zich
de heer Regtien over de
oprichting van een nieuwe Nationale
Unie zou een ontkenning betekenen
de algemeenheid van de N.S.R.
I SCIIMFJNKl
MEENT 116 - ROTTERDAM
Dr. Eugen Gerstenmaier
heid is geschapen, volgens een partij
en staatsleer „van de wieg tot het graf
onderwerpt".
In zijn radiotoespraak gedacht dr.
Gerstenmaier met diepe hartelijke
deelname hen, die in het gebied waar
het communisme heerst hun eigen
ziel en die van hun kinderen niet on-
drongen er bij dr. Gerstenmaier opl}ebben dezeJ
j i Ti7 i. t-v i. i i „Maar daartoe moet men het vaste
aan dat ook West-Duitsland, even- beshdt genomen hebben om met Ul-
als Oost-Duitsland, atoomwapens bricht e7i zijn regime in geen enkel
zal afschaffen. Volgens de predi- opzicht vrede te sluiten. Hoe moeilijk
kanten zou het Duitse volk daar- 'ïet ook l>' Hier oebiedt het christen-
j i i dom en he menselijkheid geen vrede,
mede aan aanzien in de wereld1 --
winnen.
verzet."
I j
hevig manifesteert moeilijk kan nege-
Het rapport van de studiecommissie
is het vorig najaar gepubliceerd. Chris
telijke organisaties hebben toen dadelijk
gereageerd en op een vergadering in
Sigtuna werden plannen voor een lan
delijke actie op touw gezet. Er zijn
toen zoveel mogelijk handtekenverza
melaars naar de kerkelijke gemeente
in geheel Zweden gestuurd. Men hoop
te toen 1,-5 miljoen handtekeningen te
verzamelen. Het nu bereikte aantal van
2.226.333 handtekeningen op zeven
miljoen inwoners mag een groot suc
ces genoemd worden.
In één gemeente bijvoorbeeld, die
6000 inwoners telt ouder dan zestien
jaar, waar 3.300 personen bereikt wer
den verzamelde men 3.011 handtekenin
gen. In een andere gemeenten met
16.000 inwoners, waar men 7.047 perso
nen trof ondertekende 87 procent van hen
de Toen ik in de vierde klas van de lagere school
t-| j zat, verhuisden wij naar een ander dorp. De illu-
Ue pers sje dat aues fijner zou worden omdat alles anders
zou zijn was snel vervlogen. De eerste dag bracht
is v'oof ~n dtóTd.nk?" .sn'de'kri'I direc' al en E' Pedaao-
tiek van veel vooraanstaande Zweedse I fbch ""nkje in des onderwijzers oog geblonken
kranten op het voorstel tot verminde- hebben toen hij zei: Dat treffen we. Jullie gaan
ring van het godsdienstonderwijs. In een geschiedenisrepetitie maken, kan ik meteen
sommige gevallen echter kantte de pers j eens zien hoe knap jij bent". We kregen een ge
en de radio zich tegen de petitie. hectografeerd blaadje, waar op wit gelaten plek-
Opmerkelljk is het. dat ook veel uiu> ken allerlei wetenswaardigs moest worden inge-
gesproken atheïsten hun handtekening vuld over Karei de Grote. Behalve voor mijn eigen
gegeven hebben. Zij deelden namelijk naam hoefde ik mijn pen geen enkele keer in te do
pen, ik wist helemaal niets. Later op de dag moest
ik op een blinde kaart van Drente mijn kennis de
monstreren. Helaas was Drente een niemandsland
voor me, maar ik wilde niet weer gaan janken en
toen ik na drie of vier missers de Hondsrug moest
aanwijzen raapte ik al mijn moed bij elkaar en zei
zo dapper mogelijk: „Op die andere school hadden
we Drente nog niet, meneer". De opluchting dat ik
het had durven zeggen was heel kort, want de klas
loeide honend: „Meneer".
„Wij zeggen hier meester", zei meneer droog.
Op de vorige school was ik een gewone doorsnee
leerling geweest, zonder uitschieters, maar na die
eerste dag op de nieuwe school voelde ik mij ge
brandmerkt als een dom meisje. De grootste ne
derlaag kwam echter pas een paar dagen later
Handwerkles. Hier lag, zo dacht het domme meis
je, de grote kans zich te rehabiliteren. Handwer
ken, daar had ze immers een 8 voor gehad op haar
laatste rapport. Een 8, eerlijk verdiend met een
•minister
Dr. Gerstenmaier, die zelf theoloog]
is, heeft de beide predikanten uit Dres
den via de radio geantwoord. Hij wiist
het voorstel van de predikanten als niet
bruikbaar af en zei dat „op een ont
roerende, maar tevens ontzettende wij
ze" weer eens gebleken is dat veien
proberen „met een systeem vrede te
sluiten, waarmee ze als ze trouw
willen blijven aan de Waarheid al
leen maar in spanning leven kunnen".
Volgens de voorzitter van de West
duitse bondsdag is het voor een christen
eenvoudig onmogelijk om een systeem
te steunen en zelfs mee op te bouwen
dat iemand, die andere politieke en
godsdienstige inzichten heeft, verhindert
voor die inzichten uit te komen.
Tegenstelling
De scherpe en onoverbrugbare tegen
stelling tussen christendom en commu
nisme komt volgens dr. Gerstenmaier
niet voort uit verschillen in politiek en
economisch denken, maar vindt haar
oorzaak veeleer in het feit dat het
communisme de mens, die naar Gods
wil tot vrijheid en zelfverantwoordelijk-
Belg. universitaire
week aan V.U.
Door de Vrije Universiteit te Amster
dam wordt van 9—14 maart een Belgische
universitaire week georganiseerd in hel
kader van het Nederlands-Belgisch cul
tureel verdrag in samenwerking met hel
ministerie van onderwijs, kunsten en we
tenschappen. De opening zal geschieden
door de president-curator van de Vrije
Universiteit, mr. dr. J. Donner, op m
dag 9 maart des middags te 15.00 ui
de aula van de universiteit van Amster
dam, Lutherse Kerk, Spui.
Toespraken zullen worden gehouden
door de rector magnificus prof. dr. F. de
Roos en prof. dr. A. Dondeyne (Leuven).
Tijdens deze week zullen voordrachten
worden gehouden door de volgende Bel
gische hoogleraren: prof. dr. C. Hooft
(Gent), prof. dr. J. Limpens (Brussel en
Gent), prof. dr. E. Lousse (Leuven), prof,
dr. R. Aubert (Leuven), prof. dr. P. van
Oye (Gent), prof. dr. A. van Loey
(Brussel).
met vier pennen een hiel. Ik had nog nooit een
breipen vastgehouden, laat staan vier tegelijk.
Maar een zenuwachtig kind van tien jaar, dat zich
ineens een dom meisje weet, huilt na een paar da
gen niet meer. Vier breipennen en ongebleekte ka
toen maken je zo murw van ellende, dat je vlucht
in je laatste kans, de leugen. Ik loog dapper, dat ik
wel sokken voor mezelf kon breien. De juffrouw
het standpunt van de opstellers
petitie, die beweerden, dat vermindering
van het godsdienstonderwijs de bescha
ving geen goed zou doen, vooral daar
objectieve kennis van de godsdienst
ontonbeerlljk is voor een inzicht in veel
sociale, culturele en persoonlijke pro
samenleving.
blemen a
Een enquête van de dagbladen, die ge
heel los staat van de petitie, bracht
aan het licht, dat 64 procent van de
gymnasiasten zelf verklaarden, dat het
voorstel voor de leerplanwijziging niet
voldoende voorzag in de behoefte aan
godsdienstonderwijs. Zij zijn dan ook
tegen een verandering van het gods
dienstonderwijs.
De Leidse hoogleraar prof. B. H.
M. Vlekke is gisteren benoemd tot com-
mandeur in de kroonorde van België. De
onderscheiding werd hem uitgereikt j haJfJlnL"nohnn'vEo Zn
dotpr de Belgische vice-minister van
lfo&tang,e.ds
en
I buitenlandse zaken. H. Fayat. tijdens
plechtigheid op het ministe-1-
tenlandse zaken in Brussel.
Maar op die vreselijke school, waar ze alles vi
Karei de Grote en van veenkoloniën wisten
waar meneer een meester was, daar breiden
had in mijn ogen kunnen lezen dat het niet waar
was en onder de bank had ze mijn trillende knieën
kunnen zien, maar ze zag niets.
Ik mocht een la opruimen en de volgende keer
zou ze een borduurwerk voor me meenemen, waar
>k als eerste van de klas mee mocht beginnen. Ik
leefde weer op, mijn eer was gered en ik droomde.
Borduren het zou vast een kleedje worden. Ik
zag de kleuren al voor me, bronsgroen, twee linten
paars en goudgeel. Iedereen zou verbaasd staan
over mijn vaardigheid. Iedereen zou zeggen: „Het
is wel een dom meisje, maar borduren kan ze
prachtig".
De dagen daarna leefde ik in trance. Geen ge-
een toelichting op dit voorstel zeg
gen de Evangelicals er zeer verheugd
te zijn, dat men naar eenheid
:n de zichtbare kerk verlangt. Ze
juichen de besprekingen die tot nu toe
hebben plaatsgevonden, dan ook van
harte toe, maar wijzen er met nadruk op,
dat hierbij huns inziens in de toekomst
ook andere vrije kerken moeten worden
betrokken (de, baptisten, de congregatio-
nalisten, de presbyterianen en de vrije
evangelischen). „Alleen op die manier
kan de Nieuw Testamentische opdracht
opdat zij alleen één zijn worden
vervuld. Eerst dan kan een werkelijk
nationale kerk worden gesticht", aldus
de brief.
Alleen met respectering van eikaars
landpunten en het bespreken van ge-
chilDunten kan een ODlossing worden
gevonden zonder dat zich kleine groepjes
afsplitsen die het oneens zijn met de
opvattingen van de grote meerderheid
van de kerkleden en die dan zelf nieuwe
kerkgenootschappen gaan stichten. Om
een met succes bekroond gesprek te
kunnen realiseren moet men toch min
stens een jaar uittrekken.
Wat de onderwerpen voor de discussie
betreft, dringen de 39 Evangelicals er
bij de Anglicaanse bisschoppen op aan,
de opvattingen over Schrift en traditie,
over de regering van de kerk door do
bisschoppen, oypr het priesterchgp
ver de sacramenten te herzien.
De manier waarop men een verzoening
ou willen verwezenlijken is voor ons
naanvaard'baar. We kunnen er niet met
en eerlijk geweten achter staan omdat
nen instemt met de opvatting van de
Methodisten, dat predikanten niet tot
priester moeten worden gewijd. „Zij
vinden dat de dominees altijd de Avare
Dienaren des Woords en der Sacramen-
zijn geweest, maar dit kan onze
instemming niet wegdragen. Om tot een
geestelijke eenheid te geraken dient men
van uit te gaan dat een episcopaalse
ijding van de voorgangers noodzake
lijk is
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Koudum: J. Th. W. Qua
te Mljnsheerenland.
Bedankt voor Kamerik: P. Alblas i
Scherpenisse.
CHRIST. GEREF. KERK
grinnik van de klas als ik toch meneer zei kon mij
kwetsen, Karei de Grote deerde me niet meer.
Misschien mocht ik wel van school af. Een kind,
dat zo prachtig kan handwerken moest toch eigen
lijk apart behandeld worden, misschien kwam het
wel in de krant, jazeker, in de krant. Hoeveel, hoe
intens en zielig kan een kind soms dromen: weten
wij, grote mensen, dat eigenlijk nog?
Met opgeheven hoofd en tintelend van verwach
ting liep ik naar de handwerkklas, de genadeslag
tegemoet. Er lag een stuk stramien op me
te wachten, met twee strengetjes zijde, rood en
blauw.
„Wat moet het worden?" vroeg ik zonder hoop.
„Een nachtzak" zei de juf. Een nachtzak, een
nachtzak, hamerde het in mijn hoofd. Stuk was de
droom, weg was het kleedje, want wie maakt er
nu een nachtzak? „Kijk", zei de juf, „dit randje
mag je borduren, enig hè?" Wist zij veel van een
droom.
„Nee", zei ik bot, „ik vind het gek en rood en
blauw dat zijn eh- eh- dat zijn de kleuren van
het Leger des Heils." Dat sloeg natuurlijk nergens
op en was brutaal. En brutaliteit dient gestraft.
Het uitgezochte randje mocht ik niet maken, maar
ik moest van enkel rood blokjes borduren. Drie
kruisjes hoog drie kruisjes breed. Honderden
steekjes, week in, week uit, drie hoog, drie breed,
rood op wit. Een rode 5 op mijn rapport voor hand
werken was het resultaat.
Deze week. in een oude koffer, vond ik de nacht
zak. De eindeloze blokjes rand heb ik er afge
knipt, van de rest maak ik nu een kleedje, met
bronsgroen, twee kleuren paars en goudgeel. Het
droomkleedje van een dom meisje.
Na tientallen jaren komthet toch nog in de krant.
Mink van Rijsdijkê