■Jan Lemaire EHIS EN üilIIEI viert zijn verjaardag met miljoenen de hem "De Neus"> drie rolle- MILLER presenteert de rekening POPULAIR-WETENSCHAPPELIJK IN AMERIKAANSE POCKETS ZONDAGSBLAD ZATERDAG 7 MAART 1964 mm Woensdag 11 maart hoopt de acteur en voordrachts kunstenaar Jan Lemaire Sr. tachtig jaar te worden. En wat staat er voor die dag op zijn programma? Werken, van vroeg tot laat. De afmat tende repetities en opnamen van een moeilijk stuk. dat de breng. volgende dag voor de tele visie zal worden uitgezonden; een spel Zwanen van de Theems" van Cees Noote- hoom waarin Lemaire een zware hoofdrol, die van de militaire oud-Indischman heeft te vertolken. Van feest- peinzingen is, behoudens de met toestem ming van Wim Kan overgeno men middenmoot, werk van Le maire. Het eindigt zo: „Als Je niet alleen op je eigen menage Keeft^hem hebt gelet, dan heeft de Lieve Daarom .ook Liefdadigheid en tram brachten hem naar het toneel ■lllllIllllIll■■Ill doorliep vele jaren een harde leerschool (want je moest spelen, wilde je een beetje aan de kost komen) en had einde- -^B lijk succes bij zijn jeugdvriend "Uiten het kerkverband, Herman Bouber. In „Nachtasyl" van Gorki werd hij opgemerkt door Nap de la Dat zegt hij, „religieus gevoel moet je bezitten: zonder dat kan je geen Kunstenaar zijn". niets op de oudste vai En wat die zeeman in het vers betreft: Lemaire's voorvaderen huisden in Duinkerken. De zee altijd aangetrokken. voelt hij zich als het Nieuw R otter- Het Is niet zijn enige, zij het minder statig klinkende, uiting religiositeit. Lemaire staat Mar. Later speelde hij bij Heyer- mans idat is een hoofdstuk apart), bij Ko Arnoldi, Bouwmees ter en vul de lijst maar aan. In zijn lange leven heeft Lemaire De acteur en voordrachtskunste naar Jan Lemaire, thuis gefoto grafeerd enkele dagen voor tachtigste verjaardag (11 ma stad. waar hij al vele jaren woont. Jan Lemaire is een naturalist en hij is dynamisch. Zulke figuren moeten in Rotterdam wel aarden. Onze verjaardagswens is. hem daar weer eens te zien in een grote, dragende rol. Dat hij het kan. heeft hij o.a. bewezen in ..Suiker" (toen hij vijf jaar ge leden jubileerde) en als Gierighe Geraart in Bredero's „Spaanse Brabander". TON HYDRA „Der Tod ist Heeft het zin, nu, achttien jaar na het eind van de oor log met wapenen, nog over de gruwelen daarvan te spre ken? Moeten we niet zeggen: „lasst das Vergangene ver gangen sein", met een schone lei beginnen en over al die gruwelen zwijgen? Luise Rinser, die in 1946 het dag boek over het halve jaar, dat ze gevangen heeft gezeten, vanaf oktober 1944 1) publi ceerde, stelde zich ook die vraag. Heeft een herdruk op het ogenblik zin? En na lang twijfelen, heeft ze „ja" ge zegd. Ik geloof dat ze gelijk heeft gehad. Zolang ..Hitler in ons", om met Dr. Picard te spre ken. niet uitgeroeid is, moeten we telkens geconfronteerd wor den met de vreselijke excessen, waartoe de mens (niet uitslui tend de Duitser!kan komen, de onvoorstelbare laagheid en wreedheid, die hij kan botvie ren. als hij weerlozen onder zich heeft. Het is gevaarlijk de waarheid dood te zwijgen en naar een wereld van een schoon en verheven leven in de geest te vluchten, waartoe de herin nering aan de misdaden van de boze geen toegang heeft. Luise Rinser wil de diagnose stellen herleven in scherpe notities Geen beklag maken gehad. Hij heeft dat tact en die samenwerking nog al tijd. zowel op het podium, vieren zal het er op zijn met vele grote toneelfiguren te jaardag dan ook niet kunnen I U-J komen. Want het werk, en I nog wel voor het zo speciale ^^^nrncpn'3! eisen stellende moderne me dium de televisie, eist hem geheel op. Hem, de tachtig jarige. Jan Lemaire kijkt wig tegenop: intogendVc™ Tonêëï honderd procent Als hij op zijn praatstoel zit en hij heeft een mooie met azuur blauwe bekleding komen heel wat sappige verhalen los. Over het salaris vóór de tweede wereld oorlog: voor een flinke rol een het tientje was er niet altijd! En bui ten het seizoen kon je voor eigen rekening wandelen op het Rem brand tplein". Nog een financieel probleem pjeNap bood eens een merk waardig acteur (iedereen noem- °"T"'n "a" tjes aan in „Merijntje" van A. M. de Jong. ..Die drie moet je goed uit elkaar kunnen houden, hoor", zegt Nap nog. ,En de gage?", vraagt de spelen" zegt hij. ..is het zuurde sem van mijn bestaan. Daar leef ik op en daarom heb ik geen aandacht voor kwaaltjes, die bij een man van mijn leeftijd schij nen te horen". Overigens zal Lemaire's ..mijl paal" niet ongemerkt gepass worden. Achter de schermen televisie, radio en toneel zijn plannen uitgebroed om het ge boortefeest met een paar miljoen kijkers te vieren. Na de uitzen ding die de actrices en acteurs samen met regisseur Willy van Hemert en anderen ergens in Bus- sum zullen bekijken worden de t.v.-camera's op de jubilaris ge richt en dan mag de ..Oude Jan" i dat zijn „huiskamer" Neu. „Tuurlijk een tientje", was het antwoord. „Per rol?" ,J*er rol?" roept Napman, met zoveel miljoen gasten de je bent toch geen behanger? heeft kun- grc Nederlands acteur nen beschikken. Tramconducteur Hoe is Jan Lemaire een dame van een Amsterdamse liefdadigheidsvereniging hem aan de baan van tramconducteur had geholpen. Destijds (we zijn aan het begin van de eenw) liep zijn lintje langs het beroemde Paleis voor Volksvlijt aan het Frederiks- plein. Misschien was het niet lijn 11 al klinkt het gek: de jonge Jan zag er dagelijks dc affiche's van toneelstukken, waarin de gro ten van die dagen optraden. Hij ging ook naar hun spel kijken en begon al gauw het uniform „De Lange" Genoeg over het verleden van Lemaire, die door de grote Louis Bouwmeester in een vijfjarige sa menwerking altijd on-klassiek De Lange" of „de ha rerd genoemd. Lemaire heeft zich aan veel van dat verleden nogal eens geër gerd. Vooral aan het feit, dat voor de oorlog zoveel acteurs buitenis sig buiten de werkelijkheid ston den. Ze hadden geen aandacht voor hun omgeving en als ze eens tot denken over het leven kwa men, dan was het meestal in zwart-wit. „Ons hele vaderlandse toneel was eigenlijk zwart-wit. Dat is nu geweldig veranderd", zegt Lemai re. „Je moet nu ook de tussen- tonen in je spel laten heeft, was be trekkelijk gesproken niets bui tengewoons. al is het nog vre selijk genoeg. Zij is aan de val bijl ontkomen, doordat door be middeling van een van haar connecties, die bevriend was met Goebbels, haar proces is uitgesteld: door de ineenstorting van het derde Rijk is ze be- Ze vertelt haar belevenissen zonder enige sentimentaliteit of zelfbeklag, is zich ook bewust, dat ze niet vergeleken kunnen worden met het lijden in de con centratiekampen. Geen senti mentaliteit, maar wel een per soonlijk bij alles betrokken zijn. Ze geeft geen zakelijk verslag, maar noteert a.h.w. steeds haar eigen reacties op wat ze mee maakt, vooral in de contacten met haar medegevangenen. Wanneer ze in ijzige kou met een troepje andere vrouwen ein deloos in de gang moet wach ten, en de bewaaksters in een kantoor bij de warme kachel blijven zitten, zegt ze: „Op dit uur heb ik dat, wat mijn verstand sedert jarer. begrepen heeft, met mijn hele wezen be leefd: de koude, onverschillig heid en ruwheid van de we reld" (59). LUISE RINSER Auschwitz Over Auschwitz vertelt de j ge Pool Tadeusz Borowski „i zijn schokkend boek: De ste nen wereld 2). Hij werd in 1922 geboren, in 1943 gearresteerd, was arrestant 119198 in het ver nietigingskamp Auschwitz en beging in 1951 plotseling zelf moord. 28 jaar oud. Het ver haal van zijn belevenissen in ge vangenis en kamp is sober, za kelijk, nuchter. Bij een razzia werden zijn verloofde cn hij gepakt „Maria werd vergast. Misschien is er zeep gemaakt". Met enige andere arrestanten zit hij in een kelder, die als cel dient plotseling wordt t jongen ingeduwd, die een Bijbel vastklemt. Hij is op straat op gepakt en in de gevangenis af geleverd. Steeds leest hij. Enke le uren later komt een S.S.- man met een paar handlanger» twee van de opgeslotenen halen, een van hen is de jongen. Even later knallen twee schoten, vlak bij, omdat de S.S. het te lastig vindt, helemaal naar het bos in de buurt te gaan. De dag i» voorbij, de overgeblevenen leg gen hun strozakken op de grond en gaan slapen. Avonturen zichzelf uit te sluiten. Men verleert verantwoordelijk heid, men heeft die Excessen In i Haar medegevangenen vertel len in een oneindige behoefte mededeelzaamheid haar al- dig. leert de geniepige wraak, ordt een afgeranseld, boosaar- ig. kruiperig of stompzinnig dier. Er zijn grote geestelijke reserves nodig, om hier mens te blijven pas in de gevan genis leert men zijn slechte in stincten kennen" (61). „Ik heb het leven nooit zo hartstocht, bij gezien, als ik het hier te ziqn krijg. Naakt, lelijk, hard, maar onvervalst en werkelijk. Ik zal. lerlei avonturen, zeer vaak sexuele aard. „Hoe gemakkelijk heb ik vroeger de mensen ver oordeeld. Nu zie ik ieder mens als in een net gevangen. Bij de een heet het net nood, bij de ander affect en hartstocht, de derde lichtzinnigheid dwaling. Vele delicten verkeren toestand, die meer de als ik ooit psychiater dan de rechter aan- leven de maatschappelijke orde socia- de cel, die als het overschatten van bezit en zekerheden uit de wereld verbannen was" (60). ook niet hebben. Men üjicheid een beeld van het leven wrastlr Auschwi,z gegeve„. AUSCh- witz is tot symbool van de sa tanische excessen geworden, die Hitier onder de dekmantel van militair geheim vooral tot uit roeiing van de Joden heeft ge- ensceneerd. Daar werd in 1941 de vreselijkste machinerie van de dood opgesteld, die ooit door mensen tegen mensen bedacht is, de vergassing van millioenen met middelen om ongedierte verdelgen, de vernietiging vj de lijken in crematoria en c fli periodieke vermoording van hen, Hitlér"begint die de rijen der slachtoffers terugkeren. schelden. Men wil haar tot zwijgen brengen, zich niet de mond omdat In de volksbuurten van het datieproces. tramconducteur een te eentonige Z1in oneindig veel nuances geko- monsterlijke New York maskerade te vinden. Dus lever- men in de karaktertekeningen nenrv Millers jeugd krioelden van hol moderne toneel En dat m,nse„ va„ allerlei national!- Deelden. HU?boSSÏO.X hS d°°r ',k"" P°' je dwingt tot levendige verdieping len, Joden, Engelsen, Duitsers in het wezen van je rol." enz., die niet of slechts halver- Jan Lemaire is met zijn tach- wege veramerikaniseerd wa- tig jaren nogj zo^ levendig^als^ een ren> Abaham Kuyper heeft in ongeveer diezelfde tijd van die dij van een figurant. We moeten even op de dame van daarstraks terugkomen. Le maire's moeder was al jong eniging, die, typerend ;.f ov« heelt het 1 i de brou- alles voor goed toneel te geest lijp gewor den is. die nu bezig is een aan val te doen op ons eigen tot voor kort zo beschermd en hanteer baar patrimonium. Reacties groei en soms boven zichzelf uit. Zo he! ik me er altijd over verbaasd, dat de denkbeelden van KarJ Barth, waarin toch een reactie op levend eigen jeugdmilieu onmiskenbaar (S verbroken. En is, invloed hebben kunnen door de voortgaande ontkerstening Dit ter voorkoming ook in ons land een situatie ont- stand, alsof het hier staan, die herinnert aan de New- yorkse volksbuurten uit Millers jeugd. Door de moderne commu- J Zo heb nicatiemiddelen zijn de beschutten- gedachte hoort .1 de wan(jen om de afzonderlijke Mefistofeles. 'olksgroepen heen geslecht. Het het achterland Dit boek i de aristocra- SIS*' ft» He televisie een b.l.n«riik del. En de film op welk ter rein hij in ettelijke produkties bloedmenging in Amerika hoog {^ÏSen m Nederland ^me^ opgegeven en tot op grote hoog- an *r~ rP Indt' Lemaire te terecht, maar „Je kreeg wollen borstrokkenen m'n moeder werd in een winkeltje gezet. maar met de verplichting, de kin- vaiJj llccll mcnac. n.„--■--- deren, op één na. uit huis te onae'rscneKiing^vermoge'n* krijgen de volkswij- duidelijkst dellen w toch zo andere religieuze kelijke structuur. Genieën zijn ge vaarlijke lieden: van hun persoon lijke afkeer maken n misver- het moderne) en kosmische mys- gaan over tiek. Het mag de schijn hebben «en boek voor het christelijk ge- dat hij niets propageert, maar zin. omdat het m een christelijk dat komt omdat deze profeet zelf blad wordt besproken. Bij zulk een de boodschap is. Zoals alle pro- men de lach van feten treedt hij -op in, maar leeft niet mèt de maatschappij. De jon ge Miller heeft nauwelijks een Miller, al dateert plaats om het hoofd neer te leg- loon gen berken doet hij alleen als - Het woord a-so- domme de toon aangeeft, symptoom .Wie het in de kachel het hoog nodig i de horden niet alleen zijn op- of de vuilnisbak gestopt heeft, ver- ciaal wordt hier kunnen Harde leerschool Enfin, Jan scharrelde wat rond achter het toneel en in schouw burgtenten. ging les teren, maar ooit om zijn algeme- mJnVetüëeftijd eenmaal het verschil heb ben leren zien tussen goed slecht acteren, zullen de ook „live" willen Lemaire heeft zijn de ontwi teling. Miller (geb. 1891) is van die ontworteling een kind. Ze heeft bij hem niet tot misdaad geleid, zoals bij zo velen. Zijn heT goe- geniale aanleg heeft een schrij den. ver van hem gemaakt en de stenen in combinatie van milieu, erfelijk- leven van een hele periode anderen. Dit kan gebeuren in h goede zowel als in het kwade. Spiritueel ker' gestaan (vgl. De Opstand der Hor- geet dat een ander exemplaar term, waarbij stilzwijgend wordt gfi I in 1930) even vrolijk misschien door zijn verondersteld dat de maatschap- -toestel eigen kinderen gelezen wordt. Er pelijke status quo de normale is. in soms staan duistere bladzijden in. die Men wil Miller in Nederland wel - ik aarzel niet het te zeggen waarderen „uit zuiver literair - -eldliteratuur behoren, oogpunt", een hogere vorm van «.«I,»» '«•- scheelzien blijkbaar. Want als er mé géén onderscheid ^B - ..v. „.^.„ire en het levens- is dus nodig om het als verschijn- beschouwelijke sprake is, dan bij xm: ook hem! Hij 20U iiterair niets bete- :en geen Zijn kij- Ortega y Gasset maar van achter hun het openbare leven me periodiek hef- jl voor het in- iBMBI terview de man in de straat van- maar de slechte dingen zijn be- daag vrijwel even belangrijk is als schreven met een verbijsterende bij iemand de officiële figuur op welk terrein duidelijkheid. Kritiek op dit boek tussen het literaire die richting wel bijgedragen. Een beid en persoonlijke aanleg goeddeels in zijn tegendeel ver- hij^al ^opjjp (dit laatste is natuurlijk beslis- keren van het Puritanisme. Ze- send) heeft ertoe geleid dat hij Hel genoemde Amerikaanse hii !v"d! "®5SiP artikel spreekt over het fah 'I Meisje van de zolderkamer Het meisje van de zolderka mer, door Lynne Reid Banks. Vertaling Cath. van Eijsden. Uitgave Ad. C. M. Stok, Den Haag. i bui tenechtelijk kind verwachtte. Met het vaste voornemen het contact met de kennissenkring zoveel mo gelijk te verbreken, huurde ze een kamer in een niet al te best bekend staand pension. Hier ont moette ze echter zoveel spontaan meeleven, dat het gemis van het eigen tehuis niet zwaar werd ge voeld. De verwikkelingen volgen elkaar snel op en het blijde slot ontbreekt niet. Columbia verfilm de het boek, naar we gelezen heb ben op acceptabele wijze. van wat ik nu maar gemaks halve noem het neo-barbarisme in de literatuur. literatuur, spiritueel bedreven. julg Volen- dam" dat reeds duizenden voor stellingen heeft beleefd, waag de zich in de jaren vijftig op het terrein van de romancier met „Afschminken, dames en heren" en ..Gods Glimlach" (naar het S2 J°,ïe'TJTriean'ïl; De laatste Jaren is deze rich- lisch gelegen plasje, w a raan h j oo[. ons de niocje ge. heeft zelis dichterlijke neigingen £*2? vowge! beschreven- gehad. gaan. Nederland is nu eenmaal de ReliqiOSlteit natuurlijke echoput van alle bui- tenlandse kreten. In de afleve- Dit l»«t«t„no,mae llcel heelt ril>g van u janu.ri van het Ame- wel iets te maken m®t zijn car- rjkaanse weekblad T i riere als voordrachtskunstenaar men een artikel lezen waaruit Velen kennen ongetwijfeld het blljkt dat de overgeleverde mo- vaak voorgedragen vers „Ov r- raaj de Angelsaksische landen de aanrollende golf dat bij de nieuwe richting Symptoom lJj.n kenen, indien hij dit filosoof en mysticus erk alleen maar literaire kritiek ken naar het leven heeft hem ge il bedrijven, heeft van de ver- maakt tot wat hij is. Wie leest In de tijd van het opkomende socialisme gaf men elkaar een hoeft aardig gezegde door: ,.De rode vloedgolf kan niet worden gekeerd de kanten zakdoek anderde constellatie niets begre- welke martelingen hij heeft onder- Pen- gaan eer hij woorden vond voor Profeet wat er zich in hem aan voorraad Gerdes." Aux grands had opgetast, herinnert zich zijn Niet alleen om tactische rede- verre verwant Rousseau. In de ;n geef ik de inhoud van het Franse leesboekjes vindt men het boek niet weer. Ik zei al dat het bekende fragment, waarin Rous- gemene ruwheid. Dit helemaal niet: denk maar aan het Frankrijk van de galante Vurniw"tnfr grands'remèdes. Er zijn lezers die jeugdherinneringen ordeloos spuit formuleren komt. nT.J..™ a.s ie menen dat met integrale veroorde- en nu en dan bladzijden lan| in dit soort lectuur, terecht les geen i is, omdat de auteur seau vertelt hoe i kosmisch delirium doordaast. De nieuwe jongens hebben als fs. Nu is Miller niet alleen model de straatboef gekozen. Wat de profeet ze voorstaan is geen spiritualiteit, stijl. Hij i maar rauwe vitaliteit. De over- kan heersende westelijke windrichting Nederlandse criticus Jacques den levens- Haan. bewonderaar op menige bladzijde, bekent ergens met d,ë""m™t!!ike S"*'° ook weer in dit boek. een wellus- teling en verder niets. Van de fre- ae oorlog, denkt alleen quentie waarmee men de centra- J~ le schuttingwoorden bij hem te- genkomt. wordt men misselijk. Hij bloed van Bohme, Eckehart Seu- Jom 55!?lVd? re"3,jkf"„„SÏÏe genegenheid, om dat kostbare woord liefde nog maar even in pet to te houden? Wat is het goud gehalte van jelui politieke en ker kelijke streven? Antwoorden jullie op aardverschuivingen als waar van dit boek een symptoom is, met wikkend eri wegend conferen- tiegepraat of slaat heel christelijk Nederland alarm om zich te be keren tot wat in zijn gedrukte pa piertjes staat? Nee, men sluit de gelederen, men werkt met statis tieken en cijfers, men maakt prognoses, men produceert zekere geluiden op de bazuin zonder de nedy was. Hij gaat in op de as- Westerse cultuur door een schrijf- techniek van het blazen te ken- pecten van de economische strijd ster, die tot dusverre alleen met lien en men doet dit alles op zijn tussen Rusland en de V.S., kri- romans en toneelstukken naam ejgen dierbare plekje grond. ,kle- De lijst citaten die ik onder het The Social J^achings_of_ the lezen heb aangeiegd zou tot een uitvoerige studie kunnen, moeten leiden. Maar laat ik u er één ge ven. Op blz. 296 leest men: Jan Lemaire (midden) ah herder in Sopltokleif tragedie „Koning Oidipous", door het Rotterdams Toneel gebracht in l,et seizoen 1961—62. Rechts Max Croiset als Oidipous. de amusementsmuziek, heeft hiertoe het hare bijgedragen. barbarij no^ vrij lang haalt Joch de n"r ik ,metn ■n te keren, maar de laatste diePer Westelijk en cultureel ia er jm„:t,„^e« "e-R-n Wat betekent jelui zedelijkheid oonrmtpr^ n vn wérkelijk, binnenskamers? Wat is ver minder ingenomen te zijn. Vol- „„o„ V1 gens mij is dit juist de eigenlij- {e getuigenissen vcïr eigen ke Miller Hij heeft het Duitse "®*r« JSwf bloed van Bohme. Eckehart. Seu- ™°Ldag,Sgef-" En wat niet ver jaren is er geen houden meer aan. ns land betreft meen ik •an de statistische waar- ;iin, als ik gis dat 70 de lezers van dergelij ke lectuur 'die in deze kolom men geregeld kritisch wordt be geleid) niet ouder is dan dertig jaar en dat van dat lezersaantal misschien de helft niet ouder is dan 24. Zeker is dat het leeuwe- deel der lezers en lezeressen van dit soort verhalend proza tot de rijpe of nauwelijks gerijpte jeugd behoort en wat dat voor de toe komst kan gaan betekenen is duidelijk. Op de grens De Newyorkse jeugd die Mil ler in zijn boek 'een roman is het niet: De Steenbokskeerkring Tropic of_ Capricorn uitge geven d< sterdam wat hard en wreed. In een gevecht tussen straatjongens wordt een knaapje van misschien acht jaar met twee steenworpen gedood een steen treft het hoofdje en de andere de borst. Miller zegt een van de daders te zijn, maar hij is dit voorval nooit vergeten. Het medeplichtige vriendje, na vele i tegelijk vleselijke (dit i daartoe veroordeeld werden, de laat lijken van de voorgangers te _>ren. verbranden. Borowski vertelt het vreselijkste heeft schijnbaar ongevoelig van de „gewone" belevenissen. De ra zend makende honger. „Werke lijk honger heeft men, als men een ander mens als iets eet baars beschouwt". Het gerucht, dat er 's avonds „gezeefd" wordt, n.l. dat er weer enkele honderden, die er zwak uitzien, zich voor het ziekenrapport ge meld hebben en dgl., voor de gaskamers worden uitgezocht. (Bitte, die Herrschaften zum Gas). De arrestanten doen hun best, om 's avonds bij de spectie er iets flinker uit te zien dan ze in werkelijkheid zijn misschien kunnen ze zo hun le ven nog enige dagen of weken rekken. Er komen transporten j Straatsburg, Parijs, Rotterdam, Warschau een afdeling kamp bewoners wordt naar het perron gecommandeerd waar de trei nen stoppen en de slachtoffers, begerig naar lucht happend, uit geladen worden. Ze dringen naar buiten, zwaar beladen met kof fers. pakketten, rugzakken, plaids, mantels, die ze op een hoop naast de wagen moeten leggen. Met briljanten, goud, an dere kostbaarheden, wordt alles door de S.S. verzameld en Berlijn gestuurd. Een S.S. verdeelt die naar rechts ge stuurd worden, zijn jong en ge zond, die gaan naar het kamp. Ze worden óók vergast, m< eerst moeten ze werken. De i deren gaan met vrachtauto's di rect naar het crematorium (daarom heten dit „schoor steentransporten"). De Rode Kruiswagen rijdt heen en weer, om het gas te brengen, waar mee zij vergiftigd worden. Hun levensmiddelen worden door de kampbewoners opgegeten, 't Is druk vijftienduizend op één middag. „Een paar dagen zal het kamp over het transport Bendzin-Sosnowiec spreken. Een goed, rijk transport is het ge weest. 's Avonds marcheert de S.S. af, in dichte, gesloten gele deren. Schouder aan schouder, één massa, één wil. „Und mo gen die ganze Welt", zingen uit volle borst. De kampbewo ners geraken met het onwa schijnlijke vertrouwd. „Het matorium behoort tot ons dage lijks brood, wij weten hoe c gedragen dat we niet gesnapt worden, we kennen onvrijheid en macht boven ons, omdat we om zo te zeggen, met het wilde beest bevriend zijn" (149). Er komt een nieuwe ari tant, die over Mauthausen telt. Daar werden twee vluchte lingen gevangen, juist op „Hei- ligabend". Een galg werd opge richt, vlak naast de grote kerst boom. Het hele kamp stond in de houding, toen zij opgehangen werden. Aan de Kerstboom brandden de lichtjes" (170). Naast de Kerstboom de galg staat iets soortgelijks niet in de Bijbel? Eerst de Engelenzang de Aanbidding in Bethlehem, hij tot Zekere geluiden De populair-wetenschappelij- ke redactie van The New Ame- ricain Library heeft aan het al zo uitgebreide fonds van deze pocket-uitgeverij weer een reeks interessante uitgaven toege voegd. Wij zullen die boeken A short History of Australia, door Manning Clark, waarin deze professor aan de Universiteit van Australië de igeschiedenis vertelt van de wording van dit wereld deel, eens een strafkolonie, nu een moderne staat. PMR—The Nature of Living Things. ontmoet, blijkt zich door C. Brooks Worth en Robert toneelstukken iseert economische blunders in de maakte. V.S. en elders en sommige aspec- The ten van het kapitalisme. Church, door Anne Fremantle. De A History of Education in An- samenstelster heeft in dit boek de tiquity, door H. I. Marrou. Deze pauselijke encyclieken van Leo Franse professor aan de Sorbonne, XIII tot en met Johannes XXIII volgt het spoor van de onderwijs-' bijeengebracht, een periode be- „Jfc was rein en onmenselijk. geschiedenis terug tot het begin handelend, die loopt van 1891 tot j]: stond buiten alles, ik had van de Giekse beschaving. cn met 1962. vleugels. Ik was van het verle- Slums and Suburbs, door Ja- The New Man, door Thomas berooid en maakte me aeen mes B. Conant. Een verdediging Merton. De Trappisten-monnik m-le .mS. geen het onderwijs in Amerika "méé te herinneren. - araan hij nooit heeft teruggedacht. Trou- der natuur. The Liberal Hour, door J. K. een aanval op de .gemeenschap, die dat onderwijs in stand moet hou den. Professor Conant stelt o m., dat de ouders meer schuldig zijn aan het huidige peil van de school- opvoeding. dan de leerkrachten. The World of Copernicus, door Angus Armitage. Een biografie noemt, twintigste de grondlegger van de mo- van werken, werken Merton wil in dit 'boek de mens worpen oyer de toekomst. Ik was van vandaag de weg wijzen naar boven elke vorm van geestver- God. Vanzelfsprekend doet hij dat voering uitgestegen." van uit zijn eigen zienswiji Vreemd te bedenken dat in die Amerikaanse oud-ambassadeur sfeer, die men sociologisch overgangstoestand zou willen i men. een moment in een com India, die als afgestudeerde de Harvard-universiteit econo misch adviseur van president Ken- Wat dunkt u. lezer, hoort u de t t»„i„ r.t wiekslag van de demon, de luci- Leisure. the Basis of Culture, ferische inspiratie, de stemoefe ningen van de komende anti christ? Is men hier een man die tegen een boek ja of nee zegt. of iets daartussen in: iemand die ka reeds een oplaag van 225.000 en meditatie, voor "een samenzijn literaire exemplaren bereikte. met God in de stilte van de bin- For the New Intellectual, door nenkamer. is-katholieke. door Josef Pieper. Deze Duitse s gaat in dit werk de, wat hij studie door de derne sterrenkunde, die in Ameri- werken te lijf. Hij pleit i dar) de kindermoord? Schokkend Zo is dit boek een schokkend relaas v»n georganiseerde mas samoord, van volkomen gevoel loosheid - het hec» terecht »de stenen wereld" van spot met de slachtoffers. Een oude die op de vrachtauto voor gaskamers wordt geladen, zegt: „Ik wil de commandant spre ken". Och, zegt een S maak je niet zo druk, half uur sta je voor de hoogste commandant. Vergeet vooral niet: Heil Hitler, te zeggen". Sprak Hitler niet steeds met de hoogste lof over „unsere herr- liche S.S."? Misschien betekent Auschwitz wel Hitlers wraak op Duitsland. J. H. SCHOUTEN teken 1. Luise Rinser: Gefan nistagebuch. 2. Tadeusz Borowski: D steinerne Welt. Erzahlungcn. R. Piper München 1963. Ayn Rand. Een analyse de H. C. RIJNSDORP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1964 | | pagina 18