y
Susana
voor
José dansten
K. en 0.
Aantrekkelijke expositie
in 'In den Moriaen"
Geref. Kerk
bestelt twee
kerkorgels
Prof. Drion: een geleerd
en vooral een wijs man
Wantoestanden Afrika moeten
tot een bloedbad leiden
NIEUWE LEIDSE COURANT
WOENSDAG 4 MAART 19.v
Jongeren tonen creatief iverk
Agenda voor Leiden
en Den Haag
Woensdag
Pieterskerk, 7.15 tot 7,50 uur: studen
tenavondgebed.
Snouck Hurgronjehuis, 8 uur: K. en -
cursus „Inschakeling van de gehuwde
vrouw in het arbeidsproces", o.l.v. dr. P
J. Thoenes.
Stadsgehoorzaal, 8 uur: Maatschappii
voor Toonkunst, Koos Verheul fluit en
Jan van der Meer piano.
Schouwburg, 8 uur: Hoofdstad-Ope-
Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur:
Ned. Comedie met De Koning sterft
Den Haag: Diligentia, 8.15 uur: De
Nieuwe Komedie met What is in a Name
Wassenaar: Dorpskerk, 8.15 uur: Leids
Kamerkoor met Johannes-Passion.
Donderdag
Stadsgehoorzaal, 8 uur: K. en O.-
cert Rott Philh. Orkest, m.m.v. Jan Wijn
piano en Raymond Delnoye fluit
Kleine zaal Gehoorzaal, 2.30 uur: Ned.
Ver. van Huisvrouwen, de heer en mevr.
H inlopenNanninga, paaslezing met
kleurendia's en muzikale omlijsting.
Rest. Van der Heyden, Breestraat 85,
8 uur: Japonnenshow van modehuis
Futura.
Oegstgeest: Zaal Willem de Zwijger-
kerk, 8 uur: Stichting voor huishoude
lijke en Gezinsvoorlichting, propaganda-
avond, mevr. H. van Herwaarden-
Wildeboer over Portugal.
Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uu
Haagsche Comedie met Het donker
licht genoeg.
Den Haag: Diligentia, 8.15 uur: I
Nieuwe Komedie met What is in a Name.
Vrijdag
Academiegebouw, 4 uur: oratie prof.
dr. H. Daalder.
Foyer Gehoorzaal, 8.15 uur :optreden]
van Pete Seeger.
Nieuwe r.k. glo-school Ter Haarkadi
3 uur: officiële opening.
Zomerzorg, Stationsweg, 8 uur: con
tactavond Ned. Ver. ouders van emigrar
ten.
Geref. Jeugdgebouw, Breestraat 19,
8 uur: spreekbeurt ds. J. A. Smink.
Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur.
Haagsche Comedie met Othello.
Den Haag: Diligentia, 8.15 uur: De
Nieuwe Komedie met What is in a Name.
Scheveningen: Op Gouden Wieken,
8,15 uur: Alex. Young tenor.
Zaterdag
Herv. jeugdgebouw, Moriaanstraat 2,
7.30 uur: sluiting kunstweek, met kunst
schilder Rein Dool.
Geref. jeugdgebouw, Breestraat 19, 7.30
uur: vertrek naar museum Volkenkunde
voor excursie onder motto „Een avond
naar andere volken".
Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15 uur:
Haagsche Comedie met Othello.
Den Haag: Gebouw K. en W. 8.15 uur:
Residentie-Orkest m.m.v. Yehudi Menu-
hin, viooL
Den Haag, Diligentia, 8.15 uur: Albert
Vogel, voordracht, Portret van Andersen.
Welke apotheek?
Van 29 febr. tot en met 6 maart wordt
de dienst waargenomen door de Zuider
apotheek, Lammenschansweg 7, tel. 23553.
ook voor de apotheek Van Breest Smal-
lenburg te Leiderdorp.
Films in Leiden
Camera (2.30, 7 en 9.15 uur): De zeven
hoofdzonden (18 jaar), foensdag: Cléo
tussen 5 en 7 (18 jaar).
Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): De onder
wereld slaat toe (14 jaar).
Luxor (2.30. 7 en 9.15 uur): Acapulco
(alle leeftijden).
Rex (2.30, 7 en 9.15 uur): tot maandag:
Jason en de Argonauten (14 jaar):
maandag tot en met woensdag: Jong
doortrapt (18 jaar).
Studio (2.30, 7 en 9. 15 uur): De grote
stilte (18 jaar).
Trianon (2 en 8 uur): De grote ont
snapping (14 jaar)
Films van donderdag af
CAMERA (2.30, 7 en 9.15 uur): Stem in
de mist (18 jaar); woensdag: Nachttrein
(18 jaar).
LIDO (2.30, 7 en 9.15 uur): Vier voor
Texas (14 jaar).
LUXOR (2.30, 7 en 9.15 uur)De zwar
te Lanciers (14 jaar).
REX (2,30, 7.15 en 9.15 uur): James
Bond, geheim agent 007 contra dr. No
(14 jaar); maandag tot en met woensdag:
Gebrandmerkt (14 jaar).
STUDIO (2.30, 7 en 9.15 uur): De grote
stilte (18 jaar).
TRIANON (2 en 8 uur): Barabbas (14
jaar).
Tentoonstellingen
Academiegebouw, Rapenburg 73: ten
toonstelling Van der Heyden, van 28 febr.
tot 25 maart
De Lakenhal: tentoonstelling van schil
derijen en beeldhouwwerken uit he be
zit van de Kon. musea voor Schone Kun
sten van België (van 1 febr. tot 9 maart)
Museum Oudheden: tentoonstelling
Romeinse mozaïeken uit Tunesië
15 maart).
Openbare bibliotheek Reuvens, Bi
straat 27: maandag en woensdag va:
tot 5.30 en van 7 tot 9 uur, dinsdag
1 tot 5.30 uur, vrijdag van 10 tot 5.3U
van 7 tot 9.30 uur en zaterdag van 9 toi
4 uur; openingsuren filiaal Plantage 6
dinsdag 380 tot 580 uur, donderdag
tot 880 uur en vrijdag van 10 tot 12 uur
openingsuren filiaal lagere schooi
Obrechtstraat: dinsdag en donderdag vat,
680 tot 980 uur en zaterdag van 1 toi
4 uur, voor de jeugd woensdag van 1
tot 5 uur; jeugdbibliotheek Plantage b
maandag en dinsdag van 4 tot 580 uui
woensdag van 12 tot 480 uur en zaterdag
van 12 tot 4 uur, vrijdag voor ouderer
van 6.30 tot 880 uur; jeugdhonk Zwarte
Pad, Marnixstraat 102: vrijdag van
tot 580 uur.
Leidato-stands al
uitverkocht
LEIDEN De Leidato gaat door! Na
een rustperiode van acht jaar, zullen,
zoals wjj reeds schreven, de zalen in de
stadsgehoorzaal dit jaar van 29 augus
tus tot en met 5 september worden ge
vuld met ruim vijftig stands, waarin
Leidse middenstanders hun artikelen ter
bezichtiging, demonstratie en te koop
aanbieden. En in deze Leidato-week zal
elke avond en enige middagen een keur
van Nederlandse topartiesten ten ple-
aiere van de bezoekers optreden.
Voorzitter Wolfslag ontvouwd» gister
avond de plannen voor de expositie voor
meer dan vijftig geïnteresseerde midden
standers. Het aantal beschikbare stands
is uitverkocht, ofschoon die kosten voor
de deelnemende middenstanders niet ge
ring zijn. Die bedragen per stand en per
dag honderd gulden. Hierin is alles in
begrepen, van de opbouw van die uni
forme stands tot en met de reclamekosten
(zoals voor het adverteren in dagbladen
en 'voorspandoeken). Alleen de niet te
voorziene elektriciteitsonkosten komen
afzonderlijk voor rekening van de deel-
Een der deelneemsters aan de
expositie in „In den Moriaen",
Annemiéke Wetting, bij haair
werk.
Foto N. van der Horst
LEIDEN In het jeugdcentrum „In den Moriaen", Hooglandse Kerk
gracht 44, is een pretentieloze, doch niettemin heel aantrekkelijke ten
toonstelling ingericht van door leden van deze onder auspiciën van de
Leidse Hervormde Jeugdraad werkende sociëteit vervaardigd schilder-,
téken- en boetseerwerk. De expositie is voor ouders en andere bel ang
stelenden toegankelijk vrijdagavond van acht tot tien uur.
De tentoonstelling is een uitvloeisel
van de onlangs voor de leden openge
stelde mogelijkheid de resultaten van
creatieve arbeid in te zenden, die dan
door kunstschilder Rein Dool zouden
worden besproken. Het aantal inzen
dingen en de kwaliteit ervan overtroffen
de verwachting.
Er waren dertig inzenders (van de
200 leden) van wie na een door Henk
de Bruin toegepaste selectie 120 inzen
dingen konden worden geplaatst.
Hoewel de geëxposeerde werkstukken
van zeer uiteenlopend gëhalte zijn, is
door een verstandige rangschikking een
boeiend geheel ontstaan, dat een tref
fende illustratie geeft van het kunst
zinnig gevoel van deze jongeren. De
leeftijden van de inzenders variëren van
16 tot 23 jaar en hieruit is voor een deel
het verschil in niveau te verklaren.
Het meest onze aandacht trokken het
werk van Chris Hoorn (foto's), van Henk
de Bruin (zie de pentekeningen naar
„Het Proces" van Kaf ka), van Anne-
mieke Wetting (kinderkopje) en van
Bas van Oyen, die het meer in de rich
ting van het abstracte zoekt, vaak met
goede vondsten en aansprekende vor
men en kleuren.
Met het noemen van deze namen
zijn de andere exposanten niet te
kort gedaan. Men moet juist de moed
Juristen, onder wie minister Scholten, op
herdenkingsbijeenkomst in Leidse 'Academie
van de beginnelingen bewonderen,
die hun schroom overwonnen en aan
de sterke aandrang om toch ook
mee te doen gehoor hebben gegeven,
Daarmee hebben zij het doel dait
deze kunstweek beoogt, verwezen
lijkt.
Het open jeugdwerk, dat in ,,In den
Moriaen" gestalte krijgt, streeft namelijk
naar het scheppen van een ontmoetings
gelegenheid. Jeugdpredikant ds. A. J
Lamping zegt ervan: Men moet hier niet
als consument komen, maar om me
doen. Het gaat niet in de eerste plaats
het amusement, maar om de ont
moeting, om de gesprekken, die ten
slotte ook de wezenlijke waarden van
het mensenbestaan raken.
De kunstexpositie past daarom voor
treffelijk in het kader van dit werk,
doordat zij als vanzelf tot een gedach-
tenwisseling leidt en tot belangstelling
de exposanten voor eikaars werk er
elkaar. Zo beschouwd kan de ten
toonstelling worden gezien als een teken
dat het uitgangspunt van de Moriaen
activiteiten juist is en dat de arbeid
vrucht begint te dragen.
Overigens is de toeloop van sociëteits.
leden zo groot, dat men aan een ledenstop
gaat denken. De beschikbare ruimte ii
eigenlijk niet groot genoeg om alien op
te vangen. Er wordt gedacht aan
bouwing of aan de aankoop van eer
der pand, maar de financiële c<
quenties daarvan zijn zodanig, dat
het voorlopig nog wel met het oude
gebouw zal moeten blijven doen.
Christenvrouwen van
Leiden-noord
LEIDEN Gisteravond vergaderde de
afdeling Leiden-noord van de Ghristen-
•rouwenbond in de Petrakcrk. De lei
ding van de bijeenkomst was in handen
mevrouw A. A. Rejjneveld va
afdeling Leiden-centrum. Zij verving
•ouw C. van Leeuwen als presidente,
die haar functie wegens ziekte heeft
neergelegd. Over de benoeming van eer
we presidente wordt overleg ge
pleegd.
waren vijf nieuwe bestuursleden
nodig. Gekozen werden de dames Ban
ning, Otte, Spijker, "Van der Veer en
der Maarel.
LEIDEN Een grote schare juris
ten uit alle delen van heit land was
gistermiddag bijeen in het groot-
auditorium der Leidse universiteit
leven en werken te gedenken van
de zo plotseling verscheiden prof.
mr. J. Drion, hoogleraar in het bur
gerlijk rechit en lid van het drieman
schap dat belast is met het scheppen
van een nieuw burgerlijk wetboek.
De regering gaf van haar medeleven
blijk in de persoon van de minister
van onderwijs, kunsten en weten
schappen, mr. Y. Scholten.
De decaan van de Leidse faculteit,
prof. mr. R. Feenstra, voerde als eerste
het woord, waarbij hij memoreerde hoe
prof. Drion reeds op jeugdige leeftijd
werd geplaatst op belangrijke posten.
was 35 jaar toen Leiden hem als
hoogleraar riep, waarna hij drie jaar
later de arbeid van zjjn grote leermees
ter Meyers aan een nieuw burgerlijk
wetboek overnam. „De Leidse facul
teit", aldus prof. Feenstra, „stond hem
node aan de minister van justitie af,
maar het stemde ons tot vreugde dat
hij, ondanks zijn drukke werkzaamhe
den, niet geheel voor Leiden verloren
ging".
Spreker schetste hierna de over
ledene als een man van fabelachtige
kennis en grote wijsheid en als
sterke persoonlijkheid, in wiens bin
nenste onafgebroken een fel
brandde.
In liet verzet
Hierna sprak een van Drions beste
vrienden, zijn faculteitscollega prof.
mr. C. H. T. Polak, die op de hem
eigen wijze een blik gunden in het
leven van de Leidse jurist. Hij legde
vooral het accent op de bewogen mens
die Drion was. Deze bewogenheid, ge
boren uit een streng rechtsgevoel,
dwong hem in het verzet te gaan en
zijn onwrikbare juridische en vader
landse gevoelens te uiten en anderen
te delen in de Geus, waarvan hij
zijn broer H. Drion de oprichters
en. Het was ook de bewogen mens,
diie als een der eersten met enkele van
zijn vrienden na de rampnacht van 1
feforuari 1953 naar Zeeland toog om
met hart en hand mee te helpen aan
het reddingswerk.
De mens Drion kwam ook tot
uiting in zijn professorschap, waarin
hij de afstand tnssen hoogleraar en
student wenste verkleind te zien.
„Een hoogleraar blijft studeren", zo
heeft hij eens gezegd, „en daarom
blijft hij ook student. Student met
de studenten".
Veelzijdigheid
Als laatste spreker bracht het facul
teitslid prof. mr. K. Wiersma hulde aan
de gedachtenis van de overledene. Hi)
bracht zijn gehoor de veelzijdige belang
stelling van Drion onder het oog,
belangstelling die niet alleen uitging
naar het eigen vakgebied der rechtswe
tenschap, maar die zich ook richtte op
muziek, filosofie en techniek. Het
deze naar vele zijden gerichte interesse
die hem als jurist zowel als mens, een
ruime blik schonk in de denkwereld van
anderen en hem maakte tot wat hij was:
een geleerd maar vooral een wijs man.
Terugblikkend op dit helaas zo vroeg
afgesneden leven, komen wij tot de er
kenning dat zijn belangrijkheid en groot
heid merkbaar waren op drie gebieden
het onderwijs (hij was een voortreffelijk
docent), zijn arbeid aan de opbouw var
een nieuw burgerlijk wetboek, en zijn
houding in de kring waarin hij verkeer
de. Van dit laatste kunnen verwanten,
vrienden en vakgenoten getuigenis af
leggen, aldus prof. Wiersma.
Kerk van Lelden de fa. Leeflang te
Apeldoorn opdracht gegeven tot de bouw
van twee kerkorgels, bestemd voor de
Bevrijdingskerk In Zuid-West en de Pe-
trakerk in Noord. De orgels zullen nog
dit jaar worden geleverd.
De instrumenten behoren tot een van
de door de fa. Leeflang ontworpen klas
sieke series. Het zijn volwaardige kerk
orgels waarvan de prijs omdat ze in serie
worden gebouwd, naar verhouding laag
kon worden gehouden.
De dispositie van de belde orgels is:
eerste klavier Roerfluit 8-voet, prestant
4, mixtuur: tweede klavier Kegelregaal
8-voet, roerfluit 4 en octaaf 2; pedaal
Sordun 16-voet, quintadeen 4. Het orgel
heeft 8 stemmen. Het front is geheel
van tin, de klavieren zijn met Ivoor be
legd en boven het front komt enig lof
werk dat voor de beide orgels verschil
lend zal zijn. Verder hebben de orgels
de normale koppelingen.
Paasvee in Leiden
LEIDEN De Paasveetentoonstelling
zal op vrijdag 13 maart om 10 uur in De
Turk worden geopend. Wethouder ir. J.
J. G. van Hoek hoopt dat te doen, waarna
drs. R. Zijlstra, voorzitter van de CBTB
een rede zal uitspreken over .Perspectie
ven van het Ned. slachtvee ln de E.E.G
LEIDEN Het Spaanse danspaar Susana y José is een vaste gas in ons
land en dank zij K. en O. ook in Leiden. Twee jaar geleden was men voor
het laatst in Nederland, maar na de uitgebreide tocht door de Nieuwe We
reld, zijn ze nu weer hierheen gekomen en gisteravond gaven zij voor een
volle Schouwburg een uitstékende show weg. waarmee zij alle harten
stalen, getuige de ovaties na verschillende num/mers. Samen vormen zij
een hechte eenheid. Wat zij doen is volkomen verantwoord en geen jagen
naar een goedkoop succesje, waarvoor Spaanse volksdansen alle gelegen
heid bieden.
Op volkomen kunstzinnige wijze ge
bruikt men sommige balletvormen voor
de volksdans, maar ze weten het zo te
doen, dat het toch volksdans blijft. We
zagen dat niet alleen in de volksdansen,
die knap en virtuoos werden gedanst,
want de techniek heeft geen geheimen
meer voor hen, maar ook in „La Ver
bena", een soort persiflage op verschil
lende dansen. Doch ook hier bleef het
kunstzinnig.
De avond werd geopend met een prach
tig gestileerde Pavana y Romanesca, een
hofdans uit de tijd van Philips H. Een
van de beste nummers was voor ons:
Twee Mediterrane monologen, met sug
gestieve muziek voor piano, althobo en
slagwerk. Zoals ook bij andere onderde-
Causerie voor studenten in LEIDEN
LEIDEN Gisteravond heeft Margrit de Sablonière in de filmzaal van
de academie voor de afdeling Leiden van de Studenten vakbeweging een
causerie gehouden over Afrika. Haar conclusie was, dat zeer wenselijk is
de vorming van een lichaam in de trant van de Pugwash-organisatie, dat
door publikaties op het hoogste niveau over de ontwikkelingslanden mis
schien tot stand zou kunnen brengen, dat een in alle opzichten beter be
grip van Afrika minder gemakkelijk dan thans het geval is, om welke op
portunistische redenen dan ook, kan worden ontweken, zonder dat zulks
althans wordt gesignaleerd.
Volgens Margrit de Sablonière is dit in
eerste instantie nodig om, indien althans
nog mogelijk, de zeker komende bloed
baden in Afrika te voorkomen en gedrags
lijnen uit te stippelen voor normaler ver
houdingen in de toekomst
Margrit de Sablonière, die in Leiden
woont is schrijfster van talloze artikelen
i verscheidene weekbladen en vertaal-
er van vele boeken.
Verdringing
In het stereotiepe beeld dat de doorsnee
Nederlander zich sedert vele generaties
de Afrikaanse neger heeft gevormd,
domineren zijn zwarte huidskleur en de
begrippen oerwoud en wildernis, terwijl
zijn cultuur en geschiedenis er in ont
breken.
Sedert in de XVe eeuw de Portugezen
voet aan wal zetten in Afrika en het
tijdperk aanving van slaven halen en
en andere produkten in ruil voor
vuurwapens en veelal onder dwang op
gelegde religie, werd de geschiedenis van
Afrika als zijnde onbetaalbaar uit het
westerse denkpatroon verdrongen. Pas
de laatste tien jaar heeft men door
naarstig onderzoek en coördineren
gegevens grote vorderingen gemaakt met
de reconstructie van de geschiedenis van
Afrika aan de hand van archeologische,
anthropologisch en ethnologische gege-
en de nauwkeurig gebleken monde
linge overlevering.
Dat het ontbreken van een schrijf
taal een kenmerk zou zijn van onbe
schaafdheid -= het typisch koloniale
argument wordt door deze geleer
den ten stelligste ontkend. Ook de
Afrikaanse vooroudercultus en de
stamdiscipline heeft men in het wes
ten onderschat evenals het opvoe
dingsstelsel. Jomo Kenyatta van
Kenya heeft er in zijn proefschrift
terecht op gewezen, dat de Afrikaan
se opvoeding in de eerste plaats ge
richt is op karaktervorming, terwijl
bij de westerse het inpompen van
parate kennis domineert. Er valt over
eenkomst te bespeuren tussen de
Afrikaanse opvoeding en de moderne
Israëlische ln de kibboets, doch merk
waardigerwijs wordt deze overeen
komst met twee maten gewaardeerd.
In Zuid-Afrika en de Portugeze ove:
zeese gebiedsdelen werd de Afrikaanse
samenleving het meest ontwricht In
beide gebieden steunt de economie op
het gebruik van zeer goedkope arbeids
kracht Wel zijn in Zuid-Afrika de lonen
hoger dan in bijvoorbeeld Angola. Voor
het overige is het bestaan van ongeveer
driekwart van de bevolking in alle op
zichten in strijd met de Verklaring van
de Rechten van de Mens. De gekleurde
bevolking heeft geen enkele vertegen
woordiging in 's lands bestuur en heeft
geen vrijheid van beweging. Zij wordt
nu, onder dwang, samengeperst op 13 pet
de grond (niet de beste zoals voor
vechters der apartheid wel willen bewe
ren, want in het z.g. Tonlinsonrapport
de Bantustans werd een zeer hoog
bedrag uitgetrokken voor vruchtbaar ma-
ïn van de gronden).
Aan het hoofd van die zogenaamde
zelfbesturende gebieden staat een blanke
aan niemand verantwoording ver
schuldigd is. Door kunstmatig terugvoe-
tot iets wat op een stamwezen moet
gelijken en op het alleen-gebruik van
inheemse talen poogt men de Afrikanen
zo geïsoleerd mogelijk te houden en in
middeleeuwse staat
Dwangarbeid
Na invoering van de anti-sabotagewet
kan iedereen zonder meer worden aan
gehouden en gevangen gezet en het aantal
wetten en bepalingen dat ten doel heeft
elke groepsvorming, zelfs van het gezin,
te voorkomen en ongedaan te maken is
zo groot, dat geen sterveling er uit wijs
kan worden. Zuid-Afrika heeft een con
tract met de Portugese regering voor de
jaarlijkse levering tegen betaling
van100.000 arbeidskrachten uit Mozam
bique.
In Angola en Mozambique bestaat zoge
naamd geen rassendiscriminatie: daar
kunnen Afrikanen assimilado worden als
zij r.k. zijn en vloeiend Portugees kunnen
lezen en schrijven. Maar volgens mede
deling van de V.N. krijgen de Afrikanen
nauwelijks kans op school te komen
pet is analfabeet, in Portugal zelf 40 pet
van de eigen bevolking) want die is be
stemd voor kinderen van blanken en assi-
milado's en zo kunnen dus assimilado's
amper worden „aangemaakt".
Bovendien is de toevloed van Por
tugezen naar de overzeese gebieds
delen zeer groot. In totaal zijn uit
Angola alleen drie tot vijf miljoen
slaven weggehaald met nog in het
begin van de negentiende eeuw een
gemiddelde van 30.000 per jaar. Er
wordt op grote schaal dwangarbeid
toegepast en in velerlei vorm, tegen
hongerlonen waarvan nog een groot
percentage belasting wordt geëist,
soms en langdurig zonder enige ver
goeding. Elke vorm van verzet wordt
met uit de Navolanden
wapens op de meest meedogenloze
wijze gebroken.
Dorpen worden platgebrand en duizen
den vluchten nog steeds naar Kongo, waar
reeds meer dan 100.000 vluchtelingen een
erbarmelijk bestaan lijden omdat zij er
niet mogen werken. Degenen die kunnen
i en schrijven worden steeds het
eerst gearresteerd. Naar schatting zijn er
in de overzeese gebiedsdelen meer dan
3000 politieke gevangenen. Bij het be
oordelen van de afwijzende Afrikaanse
houding ten aanzien van NAVO doet men
er goed aan zich te vergewissen van het
aantal bases waarmee men Afrika heeft
opgeknapt Uit de westerse benadering
blijkt duidelijk een al of niet opzettelijk
tekort aan ethnologisch-anthropologische
len viel het gracieuze handenspel op en
van Susana de expressie ook in de pan
tomime, in die gedeelten waarin ze niet
danste.
Susana is in haar dansvorm meer
romantisch dan José, dat blijkt bij
de solo->dansen, In „Het Labyrint"
toonde José een uitgesproken voor
keur voor moderne vormen en hij
weet die met zo'n nauxékewricflieid
te gebruiken dat er een maximum
aan uitdrukking en uitbeelding is.
Datzelfde viel ook op bij solo's in de
Flaimencodansen, maar zodra dansen ze
niet samen of het is weer een volkomen
eenheid van stijl.
Er waren toegiftjes, ovaties en tot slot
weer een toegift zodat het wel heel dui
delijk werd dat het publiek dankbaar
was. Susana kreeg prachtige bloeimen en
nog een doos met buitenop bloemen en
erin zeer waarschijnlijk wat anders.
Aan deze avond werd verder meege
werkt door de gitarist Pedro Sevilla, de
flamenco-zanger Jesus Heredia, Rykle v.
d. Heide, althobo en slagwerk en de pia
nist Rudy de Heus, die de ziek geworden
echtgenoot van Susana, Arm in Janssen,
De Heus begeleidde Susana y José
reeds eerder op buitenlandse tournees.
Bij al deze medewerkenden was het mu
zikale gedeelte in goede handen. Ook de
kostuums waren smaakvol.
A. C. Bouwman
De heer Verstegen terug
van de Antillen
LEIDEN De in Bergen wonende
heer F. Verstegen, gemeente-ontvanger
te Leiden en directeur van de dienst
voor kasbeheer en kredietwezen, is te
ruggekeerd van een verblijf van drie
maanden op de Antillen. Op uitnodiging
van de Nederlandse regering stelde hij
daar in het kader van het programma
van de technische samenwerking tussen
Nederland en de Antillen een rapport
met advies samen voor de reorganisatie
van het ontvangerskantoor en maatre
gelen ter bevordering van de middelen
van t eilandgebied Aruba.
Ds. Soggin sprak in Leiden
Protestanten hebben het in Italië
beter dan in Spanje
LEIDEN In de Waalse kerk aan de
Breestraat sprak ds. Thomas Soggin, die
de Nederlandse taal machtig is, over het
Italiaanse protestantisme. HU deed dit
onder auspiciën van het Ned. comité
voor de Waldenzer Kerken, dat sedert
de 17de eeuw als verbindingsorgaan op
treedt tussen de protestantse Kerk ln
Italië en de protestantse Kerken ln Ne
derland.
Ds. Soggin merke op, dat de Walden
zen, langdurig zijn vervolgd Hun groep
dateert uit het eind der 12de eeuw. In
1556 traden zij tot de Geneefse hervor
ming toe. In 1848 kregen de Waldenzen
volledige geloofsvrijheid en werden zij
zendingskerk. Eerste Wereldoorlog en
opkomend fascisme maakten een eind aan
hun activiteiten
De protestanten vormen in Italië, waar
ze het beter hebben dan in Spanje, zelf
standige gemeenten. Men kan ze verde
len in Waldenzen, Baptisten, Methodis
ten en Pinkstergemeenten. Er zijn 22000
volwassen protestanten in Italië, verdeeld
over 120 gemeenten, onder wie 90 pre
dikanten werken. Er is een grote mate
van eenheid.
Vier nieuwe kerken
Vorig jaar werden in Italië vier nieu
we protestantse kerken geopend, waar
onder één op Sicilië. In Rome werd een
theologische faculteit geopend ten be
hoeve van Baptisten, Waldenzen en Me
thodisten. Wat de communicatiemiddelen
betreft: iedere zondag hebben de pro
testanten een kwartier zendtijd voor de
radio: met de televisie is dit nog niet
gelukt en voor de gedrukte voorlichting
in de vorm van bijvoorbeeld een week
blad ontbreken helaas de financiële mid
delen. Het protestantse onderwijs, met
name voor kleuters, wordt met kracht
ter hand genomen.
Me kleurendia's gaf ds. Soggin de aan
wezigen een indruk van de toestanden
op kerkelijk en maatschappelijk terrein
in Italië en op Sicilië.
Zoekt U een
Gouden armband of Collier
voor f 70.— en f 100.— of f 300.-
en 800.—
Juwelier v. d. WATER
Haarlemmerstraat 207
heeft ze.
Grote keuze m alle prijzen.
Lezing over Persepolis
in museum Oudheden
LEIDEN, Op uitnodiging van het
Rijksmuseum van Oudheden en het Voor-
aziatisch-Egyptisch Genootschap „Ex
Oriente Lux" hield dr. A. A. Kampman,
directeur van het Nederlands Instituut
voor het Nabije Oosten te Leiden, gister
avond in het museum een lezing over
Persepolis, de ruïnes van de hoofdstad
der Achaemenieden.
De heer Kampman behandelde het on
derwerp in verband met de afsluiting
van de opgravingen op het paleisterras
van Persepolis.
Doordat het paleisterras na de verove
ring van Perzië door Alexander de Grote
in de jaren 334330 niet verder werd be
woond. bleven de verwoeste paleizen vrij
goed bewaard. Het terras werd ook niet
gebruikt als steengroeve voor andere ge
bouwen.
Aan de hand van een aantal dia's licht
te dr. Kampman zijn lezing toe.